Elisan ja DNA tapa tehdä korottomia laite sopimuksia!

Anonyymi

Mitä mieltä olette Elisan ja DNA tavasta tehdä puhelimien yms. tekniikka härpäkkeiten myyntiä 12, 24, tai 36kk erissä!

Jos laitteen hinta on esim. 240€ ja se maksaa 12 kk erässä 20€, 24kk erässä 10€ ja 48kk erässä 6,67€.

Jos ostaa laitteen edellä olevissa erissä on maksut maksettava kuukaudessa toiseen niin, että sopimus kestää sen sovitun ajan. Telia Financessa jota itse käytän voi tehdä suoraan pelivaran varmistamiseksi 36kk sopimuksen ja maksaa vaikka heti ensimmäisellä laskulla koko saldon pois.

Mitäs ns. pankki tekee luottosopimuksissa? Kun otan pankista luoton tai luottokortin, niin siellä saa automaattisesti sopimukseen ehdon että, koko pääoman saa maksaa kerralla pois. Mielestäni on typerää pitää joku 240€ piikki pystyssä loppuun saakka vain sen takia että se on koroton.

Tämä ei ehkä kuulunut tänne. Täällä yleensä puhutaan paskaa kun itse ollaan kusessa! Joku tietenkin sanoo, että sitä jos on se luottosumma olemassa, niin sen rahan voi käyttää muuhun tuon luottoajan kuluessa koska se erä on pieni!

Jos minulla olisi pelivaraa ostaa 240€ laite käteisellä ( edellyttää yli 4000 € käteiskassaa), niin totta helvetissä ostaisin sen laitteen käteisellä suoraan. Sama koskee mielestäni myös ylisuuria budjetteja esim autokaupoissa tai asunnoissa vaikka niissä onkin kyse myös korosta. Jos olisi esim. 150 000€ limittiä, niin miksi ostaa se 40 000€ auto kuuden vuoden osarilla tai miljoonan euron limitillä vajaan 300 000€ asuntoa pitkällä asuntolainalla. Mielestäni se korkokin on arvonalennusta!

Mielestäni jutun muna on siinä, että kuluttajalle liian iso kokonaisvelka voi pitkällä aikaa pienessä erässä olla ansa! Esim. 36kk tehty 32€ eräsopimus on iso kakku, jos sitä ei voi lyhentää itselle hyvänä aikana enempää! Asuntolainan yhteyteen voi tehdä säännöllisen säästösopimuksen jonka avulla lainaa voi pitää tauolla välistä tai sopivassa hetkessä maksaa kokonmaan pois!

jne!

25

2170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin Elisalla voi loppulaskun pois milloin haluaa.

      • Anonyymi

        Siis maksaa.


      • Anonyymi

        Elisa:

        "Loppulaskun muodostamisesta veloitetaan 2 euroa. Halutessasi voit jatkaa luottokauppasopimuksen maksamista alkuperäisen sopimuksen mukaisesti."


    • Anonyymi

      Ns. koroton osamaksukauppa tarkoittaa, että korkokulut on leivottu sisään laitteen hintaan.
      Jos on varaa maksaa laite kerralla, todennäköisesti löytää sen jostain muualta halvemmalla.

      • Anonyymi

        Puhelinyhtiöillä korottomat osamaksut ovat sisäänvetotuote.


      • Anonyymi

        Ketjun aloittaja kommentoi!

        Tuo korottomuus on epäreilu kun se on tuollein!

        Mutta kun laite on tietyn rajan yli maksava niin ihminen jolla ei ole siihen oikeasti varaa tai ymmärrystä niin saattaa mennä oman maksukyvyn yli ja jo ensimmäisenkin maksun maksaminen voi olla vaikeaa! Toiselle se raja voi olla 400€ ja toiselle 600€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun aloittaja kommentoi!

        Tuo korottomuus on epäreilu kun se on tuollein!

        Mutta kun laite on tietyn rajan yli maksava niin ihminen jolla ei ole siihen oikeasti varaa tai ymmärrystä niin saattaa mennä oman maksukyvyn yli ja jo ensimmäisenkin maksun maksaminen voi olla vaikeaa! Toiselle se raja voi olla 400€ ja toiselle 600€.

        Joo mutta rahankäyttö ja budjetointi ovat taitoja jotka opitaan joskus vasta omien erehdysten jälkeen. Ihan opittavissa olevia taitoja kuitenkin. Itse ajattelen, että jos ei yhtä puhelinta pysty ostamaan käteisellä, silloin joko omat menot ovat liian suuret tai tulot liian pienet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta rahankäyttö ja budjetointi ovat taitoja jotka opitaan joskus vasta omien erehdysten jälkeen. Ihan opittavissa olevia taitoja kuitenkin. Itse ajattelen, että jos ei yhtä puhelinta pysty ostamaan käteisellä, silloin joko omat menot ovat liian suuret tai tulot liian pienet.

        ...eli siis joko menoja on pienennettävä tai tuloja suurennettava.


      • Anonyymi

        Operaattorin etu, että kuluttajalla on matala kynnys ostaa hyvä laite. Sille saa sitten myytyä paremman liittymän. Yleensä operaattorien puhelintarjoukset ovat kilpailukykyiset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun aloittaja kommentoi!

        Tuo korottomuus on epäreilu kun se on tuollein!

        Mutta kun laite on tietyn rajan yli maksava niin ihminen jolla ei ole siihen oikeasti varaa tai ymmärrystä niin saattaa mennä oman maksukyvyn yli ja jo ensimmäisenkin maksun maksaminen voi olla vaikeaa! Toiselle se raja voi olla 400€ ja toiselle 600€.

        "Toiselle se raja voi olla 400€ ja toiselle 600€."

        Satasella saa puhelimen, jossa on riittävästi ominaisuuksia normikäyttöön. Kahdella sadalla saa puhelimen, jossa ominaisuudet toimii riittävän sulavasti. Kaikki siitä ylöspäin on luokassa "mutku mä haluun X". Jos ei ole rahaa, pitää opetella elämään ilman "mutku mä haluun" -osastoa tai hankkia lisää rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toiselle se raja voi olla 400€ ja toiselle 600€."

        Satasella saa puhelimen, jossa on riittävästi ominaisuuksia normikäyttöön. Kahdella sadalla saa puhelimen, jossa ominaisuudet toimii riittävän sulavasti. Kaikki siitä ylöspäin on luokassa "mutku mä haluun X". Jos ei ole rahaa, pitää opetella elämään ilman "mutku mä haluun" -osastoa tai hankkia lisää rahaa.

        Jos sinä olisit se, joka päättää mikä kellekin riittää, niin kehitys olisi pysähtynyt jo 1 kyttyräiseen kameliin.


    • Anonyymi

      Jos on niin huono aika, että tuo 30€ osari tuottaa ongelmia, niin kannattaa käyttää puhelinkioskia ja kaverin puhelinta. Ja tosiaan kaikilla operaattoreilla saa loppulaskun, jos on niin hyvä aika, että saa esim palkan. Itsekin ostan yleensä puhelimen 1-2v osamaksulla, jos hintavaikutus on 0€, koska ei vaan kiinnosta maksaa tonnia kerralla.

      • Anonyymi

        Mutta kun on toisen ihmisen vanha puhelin ja halvin liittynä eli 10€/kk = ei ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun on toisen ihmisen vanha puhelin ja halvin liittynä eli 10€/kk = ei ongelmaa.

        Mistä saa kympillä muun kuin pre-paid puhelinliittymän? Autoin tuossa kaveria liittymän kanssa ja halvin oli 24,90€. Pitääpä melkee tutkia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä saa kympillä muun kuin pre-paid puhelinliittymän? Autoin tuossa kaveria liittymän kanssa ja halvin oli 24,90€. Pitääpä melkee tutkia!

        Jatkan omaa.

        Telialla on n. 12€ hintaan liittymä jossa tosin maksat puhelun ja viestit käytön mukaan.

        Elisalla sama 12,99 ja DNA 12,90

        Moi! liittymä on myös. Mutta jos miettii, niin kappaletavarana on kallista. Voi hyvinkin maksaa saman kuin edullisin 25€ liittymä. Itse mietin tässä muita asiaan liittyviä juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan omaa.

        Telialla on n. 12€ hintaan liittymä jossa tosin maksat puhelun ja viestit käytön mukaan.

        Elisalla sama 12,99 ja DNA 12,90

        Moi! liittymä on myös. Mutta jos miettii, niin kappaletavarana on kallista. Voi hyvinkin maksaa saman kuin edullisin 25€ liittymä. Itse mietin tässä muita asiaan liittyviä juttuja.

        Riippuu paljon siitä minkälainen on puhelimen käyttötapasi.

        Itse käytän mobiilidataa aika vähän, mutta iäkkäällä äidilläni menee aina yli 10 gigaa kuukaudessa. Hän myös puhuu pälpättää puhelimessa paljon, kun itse olen lähes mykkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu paljon siitä minkälainen on puhelimen käyttötapasi.

        Itse käytän mobiilidataa aika vähän, mutta iäkkäällä äidilläni menee aina yli 10 gigaa kuukaudessa. Hän myös puhuu pälpättää puhelimessa paljon, kun itse olen lähes mykkä.

        Osalla on se halvin liittymä ja vuosia odotettu, että joku soittaisi. Koskaan sitä hetkeä ei vaan tule ja itse ei voi soittaa, koska se maksaa ja kukaan ei ole sen arvoinen


      • Anonyymi

        30€ osari tarkoittaa kolmen vuoden sopimuksella reilusti yli tonnin puhelinta, ja kyllä se maksuvaikeus pitäisi tietää jo ennen kuin tuollaiseen lähtee! Eikä se muuten montaa kertaa onnistu, että ottaa eikä maksa! Tuskin toista kertaa! Itselläni on tammikuussa 2021 otettu 879 € laite 36kk erissä. Kun sain ekan laskun, niin lyhensin sitä jo ekassa erässä 90€. Nyt 5/22 saldo on enää 260€ ja tarkoitus on saada se pois vuotta aiemmin ennen 36kk aikaa!

        Minulla on operaattorilla 1000€ piikki jonne voin ostaa suoraan ilman uuden hakemista. Nyt piikkiä on vapaana 710€ Se on hyvä jos on tuollainen, mutta ehkä osa summasta pitäisi maksaa nopeammin alkuun, niin saa neuvotteluvaraa jos tulee oikea kapeikko! Lusmut on asia erikseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä saa kympillä muun kuin pre-paid puhelinliittymän? Autoin tuossa kaveria liittymän kanssa ja halvin oli 24,90€. Pitääpä melkee tutkia!

        "Mistä saa kympillä muun kuin pre-paid puhelinliittymän? Autoin tuossa kaveria liittymän kanssa ja halvin oli 24,90€. Pitääpä melkee tutkia!"

        Minä maksan Elisalle 12,90 €/kk yksityisliittymästä.

        Ei puhepakettia, joku datapaketti tuohon ilmeisesti sisältyy. Yksityisliittymällä soitan käytännössä 2-3 viikkoa vuodessa ja data siirtyy silloinkin työliittymän kautta (vapaa puhelinetu). Puhelimesta en ole maksanut mitään, kaksoissimipuhelin kun kuuluu puhelinetuun. Ja se puhelintu maksaa noin 6 €/kk.

        Ai niin, työssäkäyntihän ei kannata.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistä saa kympillä muun kuin pre-paid puhelinliittymän? Autoin tuossa kaveria liittymän kanssa ja halvin oli 24,90€. Pitääpä melkee tutkia!"

        Minä maksan Elisalle 12,90 €/kk yksityisliittymästä.

        Ei puhepakettia, joku datapaketti tuohon ilmeisesti sisältyy. Yksityisliittymällä soitan käytännössä 2-3 viikkoa vuodessa ja data siirtyy silloinkin työliittymän kautta (vapaa puhelinetu). Puhelimesta en ole maksanut mitään, kaksoissimipuhelin kun kuuluu puhelinetuun. Ja se puhelintu maksaa noin 6 €/kk.

        Ai niin, työssäkäyntihän ei kannata.....

        Miks sulla on 2 puhelinta? Mulla duuni maksaa ”oman numeron” laskun ja valtakirjalla saan numeron takaisin, jos haluan. Lisäksi työpaikan numeron saa lomatilaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks sulla on 2 puhelinta? Mulla duuni maksaa ”oman numeron” laskun ja valtakirjalla saan numeron takaisin, jos haluan. Lisäksi työpaikan numeron saa lomatilaan

        Asiasta toiseen, mutta Elisalla edelleen: Uutuutena tullut evästeiden hyväksymispakko! Muuten ei pääse sähköpostiin. Minä maksan sähköpostista enkä tykkää. että koneelleni tallennetaan evästeitä.
        Sama sitten, jos ottaa käyttöön Googlen postin.

        Mitä tuumataan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiasta toiseen, mutta Elisalla edelleen: Uutuutena tullut evästeiden hyväksymispakko! Muuten ei pääse sähköpostiin. Minä maksan sähköpostista enkä tykkää. että koneelleni tallennetaan evästeitä.
        Sama sitten, jos ottaa käyttöön Googlen postin.

        Mitä tuumataan?

        Mä en usko noihin eväste juttuihin. Paina hyväksy tai hyväksy välttämättömät tai hylkää kaikki, niin kuka todistaa mitään. Itse hylkäämään kaikki sillä niillä ei ole merkitystä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistä saa kympillä muun kuin pre-paid puhelinliittymän? Autoin tuossa kaveria liittymän kanssa ja halvin oli 24,90€. Pitääpä melkee tutkia!"

        Minä maksan Elisalle 12,90 €/kk yksityisliittymästä.

        Ei puhepakettia, joku datapaketti tuohon ilmeisesti sisältyy. Yksityisliittymällä soitan käytännössä 2-3 viikkoa vuodessa ja data siirtyy silloinkin työliittymän kautta (vapaa puhelinetu). Puhelimesta en ole maksanut mitään, kaksoissimipuhelin kun kuuluu puhelinetuun. Ja se puhelintu maksaa noin 6 €/kk.

        Ai niin, työssäkäyntihän ei kannata.....

        13€ liittymästä on kallis. Tuon hintaisessa liittymässä maksaa puheen ja viestit kappalehinnalls ja voi tulla tillanne että edullisin rajaton on kannattavampi. Edullisin rajaton on vajaasta kympistä reiluun kymppiin kalliimpi. 20-25€.

        Yritykset tekee niin, että ihmisen oma yksityinen numero kytketään firmassa numeroavaruuteen. Firmalla on tuhat 0200 numeroa ja yksityinen numero yhdistetään siihen. Firma tienaa ja kukaan ei maksa kellekkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        13€ liittymästä on kallis. Tuon hintaisessa liittymässä maksaa puheen ja viestit kappalehinnalls ja voi tulla tillanne että edullisin rajaton on kannattavampi. Edullisin rajaton on vajaasta kympistä reiluun kymppiin kalliimpi. 20-25€.

        Yritykset tekee niin, että ihmisen oma yksityinen numero kytketään firmassa numeroavaruuteen. Firmalla on tuhat 0200 numeroa ja yksityinen numero yhdistetään siihen. Firma tienaa ja kukaan ei maksa kellekkään.

        Tällä hetkellä maksan rajattomasta liittymästä 15 e/kk. Listahintoja nykyään on turha katsoa, oikeat hinnat paljastetaan vain liittymänvaihdon yhteydessä. Eli ensin kysele kilpailijoilta parhaat liittymänvaihtotarjoukset, tee sopimus parhaan kanssa ja katso mitä nykyinen operaattori vastaa kilpailuun.

        Noilla 020-numeroilla tienaa lähinnä operaattorit, ja niihin soittaminen on maksullista kaikille firman ulkopuolelta, ja niinpä kaikki suuryrityksiä pienemmät firmat ovat siirtymässä takaisin normaaleihin kännykkänumeroihin.

        Ja elämää on nykyisen työsuhteen jälkeenkin, joten en ikinä antaisi 25 vuotta käytössäni ollutta liittymänumeroa työnantajan käyttöön. Asiakkaiden kannaltakin on parempi, että työnantajan vaihtuessa vaihtuu myös puhelinnumero, ei mene työtehtävät ihan pahasti sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä hetkellä maksan rajattomasta liittymästä 15 e/kk. Listahintoja nykyään on turha katsoa, oikeat hinnat paljastetaan vain liittymänvaihdon yhteydessä. Eli ensin kysele kilpailijoilta parhaat liittymänvaihtotarjoukset, tee sopimus parhaan kanssa ja katso mitä nykyinen operaattori vastaa kilpailuun.

        Noilla 020-numeroilla tienaa lähinnä operaattorit, ja niihin soittaminen on maksullista kaikille firman ulkopuolelta, ja niinpä kaikki suuryrityksiä pienemmät firmat ovat siirtymässä takaisin normaaleihin kännykkänumeroihin.

        Ja elämää on nykyisen työsuhteen jälkeenkin, joten en ikinä antaisi 25 vuotta käytössäni ollutta liittymänumeroa työnantajan käyttöön. Asiakkaiden kannaltakin on parempi, että työnantajan vaihtuessa vaihtuu myös puhelinnumero, ei mene työtehtävät ihan pahasti sekaisin.

        Siis marketin käytävältä saa parhaat hinnat. Itselläni on nyt 450 nopeudella oleva 5g jonka listahinta on 33€ ja minulla se on 31€. En tiedä onko järkeä mutta kun on kallis 5g puhelin niin on liittymäkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      953
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      850
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      702
    8. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      650
    Aihe