Det långa mer avancerade provet i finska tappar mark

Anonyymi

i studentexamen i de svenskspråkiga gymnasierna.
Aldrig förut har en lika stor andel av de svenskspråkiga abiturienterna valt det enklare provet i det andra inhemska språket
som i vår.
Hela 35 % av vårens svenskspråkiga studenter valde att skriva den medellånga finska istället för det långa mer krävande provet i finska.

95

1048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Finskan är ett svårt språk.

      • Anonyymi

        Inte så populärt språk heller.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Engelska är favoritspråket.


      • Anonyymi

        Service på finska behövs inte mera i Näpes till exempel,eller Jakobstad,Google sköter.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.


      • Anonyymi

        Så väldigt stor nytta har man inte av finskan ,inte ens i Finland.Man klarar sig på svenska och engelska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        När man kan välja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Service på finska behövs inte mera i Näpes till exempel,eller Jakobstad,Google sköter.

        Inte i västnyland heller.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Ändå är det bra att kunna finska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ändå är det bra att kunna finska.

        Men litet mindre pluggande av finska vore bra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Service på finska behövs inte mera i Näpes till exempel,eller Jakobstad,Google sköter.

        Det finns tolkmaskiner.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så väldigt stor nytta har man inte av finskan ,inte ens i Finland.Man klarar sig på svenska och engelska.

        Förstås är det bra att kunna finska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Förstås är det bra att kunna finska.

        Synd att svenskspråkiga unga skippat finskan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ändå är det bra att kunna finska.

        Alltid merit att kunna båda nationalspråken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Gärna kunde finskastudierna vara frivilliga.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så väldigt stor nytta har man inte av finskan ,inte ens i Finland.Man klarar sig på svenska och engelska.

        Förstås är det bra att kunna finska.


      • Anonyymi

        Om bara möjligt så väljer man den "kortare vägen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Det är ju självklart.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        De som kanske tänker sig utomlands anser att de inte behöver finska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ändå är det bra att kunna finska.

        Finska,engelska och svenska,bra språkkombination.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Men litet mindre pluggande av finska vore bra.

        För mycket och för litet skämmer allt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ändå är det bra att kunna finska.

        Alltid en fördel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så väldigt stor nytta har man inte av finskan ,inte ens i Finland.Man klarar sig på svenska och engelska.

        Mindre finska skulle räcka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ändå är det bra att kunna finska.

        Javisst ,men i lagom mängd undervisning.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Ungdomens språk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Engelskan är så mycket lättare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Ungdomen är föregångare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så väldigt stor nytta har man inte av finskan ,inte ens i Finland.Man klarar sig på svenska och engelska.

        Inte är det nödvändigt med finska överallt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ändå är det bra att kunna finska.

        Förstås ,men för alla känns det inte lika viktigt.


      • Anonyymi

        Ett väldigt krävande språk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ungdomens språk.

        Engelskan är ettan.


      • Anonyymi

        Det är inte mödan värt att skriva.


      • Anonyymi

        Engelska är mycket lättare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Det har blivit så.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Engelska är etta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så väldigt stor nytta har man inte av finskan ,inte ens i Finland.Man klarar sig på svenska och engelska.

        Bra att ändå kunna finska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Service på finska behövs inte mera i Näpes till exempel,eller Jakobstad,Google sköter.

        Aktiva sköter allting själva med eget folk.


      • Anonyymi

        Varmaankin se on vaikeata jos ei ole voinut ympäristössään tai lähipiirissään saada tottumusta suomenkieleen.
        Sitä tarpeellisempi asia nuorille erityisesti ruotsinkielisissä kunnissa on koulun järjestämä suomen kielikylpy.
        Vastuutonta nuoria näitä nuoria kohtaan on, että Sfp/Rkp on juuri nämä kielikylvyt nimenomaisesti estänyt.
        Samaan aikaan se kuitenkin häärii juonimassa ruotsin kielikylpyjä suomen- ja kaksikielisissä kunnissa näiden oppilaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        När man kan välja .

        Det är ungdomens språk.


      • Anonyymi

        Varför plugga när det ändå inte duger.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Riktigt bra språk när man kan det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        När det är pakkosuomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ändå är det bra att kunna finska.

        Måttligt med finska och gärna mera satsande på "praktisk finska"som man behöver i vardagslivet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Service på finska behövs inte mera i Näpes till exempel,eller Jakobstad,Google sköter.

        Skönt att google finns.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Det blir inte tillräckligt med poäng.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Det har smittat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Det lär man sig fort.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        När man kan välja .

        Klart man tar den kortare "vägen ".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Det är engelska för alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Nog syns det ju överallt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Unga vet vad som lönar sig att satsa på.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Engelska ska man satsa på.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Engelskan anses som viktigare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Det smittar väldigt fort.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Engelskan har tagit över.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Engelska är måste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Mera nytta av engelska i kommande studier tex.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Lönar inte sig att satsa på finskan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Man lär sig fort vilket språk som är viktigt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Engelska måste man kunna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Engelska väljer ungdomarna.


      • Anonyymi

        Instämmer.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        Smittsam den där kärleken till engelskan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        De har också lärt sig att engelska är viktigare.

        På engelska måste ungdomen satsa för att klara fortsatta studier.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Ungdomarnas språk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Dessutom är det ett tvångsspråk.


      • Anonyymi

        Mycket gråt och tandagnisslan vid studierna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Tvångsspråk är sällan det.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så väldigt stor nytta har man inte av finskan ,inte ens i Finland.Man klarar sig på svenska och engelska.

        Engelska kan man alltid använda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Pakkosuomi är inte omtyckt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        Anses inte lika viktig som engelskan.


      • Anonyymi

        Jättesvårt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inte så populärt språk heller.

        När det är pakkosuomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Engelskan satsas det på.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Engelska behövs.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Tyvärr är det fakta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Så väldigt stor nytta har man inte av finskan ,inte ens i Finland.Man klarar sig på svenska och engelska.

        Det går bra.


      • Anonyymi

        Håller med.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Engelska är favoritspråket.

        Engelska är i toppen.


      • Anonyymi

        Känns onödigt för många.


      • Anonyymi

        Engelskan är viktigare nu.


    • Anonyymi

      Finskan är en onödig börda för mänskligheten. Skit på den.

      • Anonyymi

        "Paskosuomi " gör livet tungt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paskosuomi " gör livet tungt.

        Paskosuomi är jobbigt.


    • Anonyymi

      Huolestuttavaa on, että kotimaisten kielten osaaminen laskee. Samoin muiden vieraiden kielten kuin englannin osaaminen heikentyy koko ajan. Maailmasta on tulossa yksitotinen ja tylsä paikka.

      • Anonyymi

        Man använder bara tolkmaskiner och dylikt i framtiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Man använder bara tolkmaskiner och dylikt i framtiden.

        Nuoret ovat koko ajan muutenkin älypuhelimessaan kiinni. Yhä harvempi esim. lähtee koulun jälkeen ulkomaille. Älypuhelin on korvaamassa tärkeät nuoruuden kokemukset, joissa opitaan kieltä ja kulttuuria.


      • Anonyymi

        Pakkoruotsi vie aina yhden maailmankielen paikan ja aikaresurssin.
        Poistamalla pakkoruotsi laajennetaan kielivarantoa ja edistetään suomenkielisten kansainvälisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsi vie aina yhden maailmankielen paikan ja aikaresurssin.
        Poistamalla pakkoruotsi laajennetaan kielivarantoa ja edistetään suomenkielisten kansainvälisyyttä.

        För svenskspråkiga är det pakkosuomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsi vie aina yhden maailmankielen paikan ja aikaresurssin.
        Poistamalla pakkoruotsi laajennetaan kielivarantoa ja edistetään suomenkielisten kansainvälisyyttä.

        Ei se vie 'maailmankielen' paikkaa kun maailmankieliä voi lukea ihan vapaasti. Valittavana on: enkku, saksa, ranska, venäjä, espanja, kiina...


      • Inte världen, utan Finland.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsi vie aina yhden maailmankielen paikan ja aikaresurssin.
        Poistamalla pakkoruotsi laajennetaan kielivarantoa ja edistetään suomenkielisten kansainvälisyyttä.

        Med ännu mera engelska ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Med ännu mera engelska ?

        Inget annat språk behövs.


      • Anonyymi

        Tänk att våra egna språk är så "onödiga " enligt mångas åsikt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vie 'maailmankielen' paikkaa kun maailmankieliä voi lukea ihan vapaasti. Valittavana on: enkku, saksa, ranska, venäjä, espanja, kiina...

        Kyllä se useimmissa tapauksissa vie. Kuvittelet että vieraat kielet ovat kuin Pax-pastillit.
        Että voit ottaa suuhun kaksi, kolme tai viisi.

        Tosiasia kuitenkin on, että jokainen vieras kieli vaatii useimmilta oppiakseen vuosia kestävää työtä ja ponnistuksia - jotka todellakin ovat muusta, usein tarpeellisemmasta pois.
        Ainoa jotenkin mahdollinen johtopäätös tästä on kaksi valinnaista pakollista kieltä.

        Tämä sulkee pois ruotsin pakollisuuden suomenkielisiltä. Maamme kieliosaamisen kannalta ruotsin valinnaisuudesta ei aiheudu lainkaan ongelmaa, koska vajaa puolet oppilaista valitsee ruotsin valinnaisenakin.

        Ja se totisesti riittää. Sehän merkitsee kymmentä ruotsinkieltä lukevaa suomenkielistä yhtä suomea lukevaa ruotsinkielistä kohti!

        Samalla kun runsas toinen puoli valitsee ruotsin sijasta muun tarjolla olevan tärkeän kielen (kuten saksa, ranska), helpottuu maamme järkyttävästi kaventunut osaaminen näiden kielien osalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe