Sivutoiminen yrittäjä, myynti n. 22 tuhatta vuosi. Osto/ myyntikuitteja vuodessa yht. N. 200 kpl.
Käytössä kuvaa kuitti sovellus.
Kirjanpitäjä tekee vero Alvi ilmoituksen. Maksan hänen ilmoittaman Alvin. Maksan itse oman arvion mukaan ennakkoverot.
Kuulostaako kohtuulliselta kirjanpitolasku n. 980€ vuosi?
Kirjanpitäjän lasku
42
985
Vastaukset
- Anonyymi
Kuulostaa. Aika edullinen, jos kaikki asiallisesti tehty
- Anonyymi
Sarkasmiako? 😉
Aivan järkyttävä hinta minusta, sillä työtä ei ole muutamaa tuntia enempää!
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sarkasmiako? 😉
Aivan järkyttävä hinta minusta, sillä työtä ei ole muutamaa tuntia enempää!
lajijasurisMihin hintaan tuon itse tekisit? Vuoden projekti, papereita ja pikkujuttuja tulee pitkin vuotta ja tyhmiä kyselyitä. Kertarykäisynä toki tuosta voisi hieman tinkiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin hintaan tuon itse tekisit? Vuoden projekti, papereita ja pikkujuttuja tulee pitkin vuotta ja tyhmiä kyselyitä. Kertarykäisynä toki tuosta voisi hieman tinkiä
No jos oletetaan kun kerran muuta ei ole kerrottu, että normitmi, jossa ei esim. pakko tehdä tilinpäätöstä (aniharvat joutuu, kuten apteekkarit) eikä muuta erityistä, niin tiliöinti 2-3h ja alv-, veroilmoitukset sekä kyselyt korkeintaan toisen mokoman eli oikeampi hinta jossain 400 € alv hujakoilla. Onko tässä ollut kova työ tositteiden selvittelyn kanssa ja jotain muuta... ja sitten miten voi olla 3h työstä 980...?!
Minusta ihan kaikesta eli mm. joka kyselystä ei voi laskuttaa ainakaan tuntihinnalla. Toisekseen tilinpäätös kannattaa tehdä kuten kuuluu ainakin jonkin tasoisena, kun veroilmoitusta varten pitää kumminkin yhtä ja toista selvittää, ja helpottaa paljon veroilmoituksen tekoa. Lisäksi voi saada omasta yrityksestä kiinnostavaa lisätietoa.
lajijasuris
- Anonyymi
Laskussa taisi lukea, että 3h työ
- Anonyymi
No muutaman tunnik työ tuossa on laskutettukin. Laskutathan itsekin asiakasta
- Anonyymi
Jos aloittava yrittäjö alkaa tilitoimiston asiakkaaksi, niin sellaisena tilitoimiston asiakkaana tulee pysymään aina. On aivan liian suuri rykäisy irtautua tilitoimiston kanssa tehtävistä viikottaisista rutiineista, ja alkaa itse tehdä kirjanpitoa.
Alkuun veloitus voi olla 500€/vuosi, ja siitä se sitten nousee tonniin ja puoleentoistakin. Silti ei enää osata irtaantua, muuta kuin kirotaan ja napistaan, ja maksetaan tilitoimiston lasku.
Kannattaa opetella heti alkuun ne yksinkertaisella kirjanpito-ohjelmalla tehtävät kirjanpidon hommat. Selaliset parinkymmenen kuukausittaisen tositteen kirjaus. Kerran kuukaudessa ALV-tilitys, ja vuoden lopussa tilinpäätös. Ei ole mitenkään liian vaikea homma opeteltavaksi.
Harva silti alkaa, ei muka ole aikaa tällaiseen.- Anonyymi
Mikä on ok hinta yhdestä kuitista? Jos käyttää kuittisovellusta? Myyn tuotteen, niin siitä menee kirjanpitokust. kolme euroa, mutta jos kirjanpitäjä tarkistaa tiliotteelta, että siellä näkyy myös myynti, niin meneekö siitäkin 3€ ? onko tuotteen myynnistä kirjanpitokulut yhden kerran vain 3€?
- Anonyymi
Kannattaako oikeasti? Kauanko siinä menee omaa aikaa? Kauanko siinä opettelussa menee omaa aikaa? Kauanko rutiinin hankkimiseen pienellä volyymilla menee aikaa? Hyvä kirjanpitäjä säästää äkkiä oman palkkionsa jo ammattitaidollaan. Ja tuo ketjun aloittajan 980€ on 790€ alv 0 ja sivutoimisen tmi-yrittäjän marginaalivero on yli 50% joten tuo maksaa ”omaa rahaa” ~350€
- Anonyymi
Joo perusteena esitetään usein, että kirjanpito kannattaa jättää tilitoimistolle, jotta voi keskittyä olennaiseen eli yritystoimintaan. Pas*apuhetta. Noilla liikevaihdolla kirjanpidon tekeminen vaikka Excelillä ei ole homma eikä mikään. Suurin syy sen teettämiseen on kyvyttömyys ja laiskuus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo perusteena esitetään usein, että kirjanpito kannattaa jättää tilitoimistolle, jotta voi keskittyä olennaiseen eli yritystoimintaan. Pas*apuhetta. Noilla liikevaihdolla kirjanpidon tekeminen vaikka Excelillä ei ole homma eikä mikään. Suurin syy sen teettämiseen on kyvyttömyys ja laiskuus
Onko?
70000€ palkkatuloka, 20k€ yritystuloja, perhe, ja 20 pimeenä, kyllä siinä pitää kirjanpidon erilasen kiinnostaa, että 300€ harmittaa pitkään.
- Anonyymi
Montako ATK vientiä/ajoa yksi kuitti vaatii??
- Anonyymi
Tuossa aiemminkin olen kommentoinut näitä kirjanpitoasioita.
Itse en käytä näitä kuvaa kuitti sovellutuksia.
Mietitäämpä vähän sovellutusta.
Otat kuvan, mitä sitten? Kuka sen tiliöi kirjanpitotiliin?
Esimerkki, ostan pultteja, mikä on kirjanpitotili (ajoneuvon korjaus ja huolto, koneiden ja kaluston korjaus, osto, tjm.) joudutko itse kertomaan mihin tiliöidään vai arvaileeko kirjanpitäjä mihin käyttöön osto on mennyt?
Jos kirjanpito tehdään oikein niin kuitissa tulee olla selvitys mihin sitä käytetään (tiliöinti) jolloin olet tehnyt jo osan kirjanpitäjän työstä.
Itse teen muutaman kerran vuodessa käteiskuittilaskun.
Laskussa kopioin ja yksilöin kuitit tiliryhmittäin ja kirjaan sen ostoreskontraan.
Käteiskuittilaskusta menee vain ja ainoastaan 1 kirjausmaksu.
Joku tietenkin alkaa vääntämään ettei yrittäjällä ole aikaa tehdä tuota.
No silloin yrittäjällä on hinnoittelu perseestä.
Mulla ainakin on vapaapäiviä keskellä viikkoakin ja siitä huolimatta tulos yli 80k€ 400k€ myynnillä.
Jos taasen myyntiä ei ole riittävästi ja tulos huono niin eikö silloin kannata tehdä juuri niitä kallispalkkaisen kirjanpitäjän töitä itse?- Anonyymi
Ja jos on huono ”oman alan töissä” ja kokee olevansa hyvä kirjanpitäjä niin eikö silloin kannata vaihtaa alaa kokonaan
- Anonyymi
" Esimerkki, ostan pultteja, mikä on kirjanpitotili (ajoneuvon korjaus ja huolto, koneiden ja kaluston korjaus, osto, tjm.) joudutko itse kertomaan mihin tiliöidään vai arvaileeko kirjanpitäjä mihin käyttöön osto on mennyt? "
Kun firman liikevaihto on 22 tonnia, niin tällaisten pulttiostosten oikea kirjaaminen 'oikealle tilille' ei ihan oikeasti ole minkäänlainen ongelma, jos itse telkee kirjanpitonsa.
Jonkinlainen "Korjaukset ja ylläpidot" tms. tili löytyy joka kirjanpito-ohjelmasta. Sinne kaatotilille voi kirjata vuoden aikana niin pultit, lumilapitot, vessapaperit, ja muut. - Anonyymi
> Montako ATK vientiä/ajoa yksi kuitti vaatii??
Jos ostat tilipalvelut tilitoimistolta, niin turhaa alkaa tuollasen kysymyksen kanssa, ja sillä koettaa hintaasi alaspäin tinkimään. Eivät ne kiinnostu alkamaan asioitansa sen tarkemmin palasiksi pilkkomaan, eikä se hinta tule alenemaan.
Sinun yrittäjän vapautesi ja mahdollisuutesi on pyytää tarjouksia muilta tilitoimistoilta.
Tai sitten harkita, että opetteletko kirjanpitoa sen verran itse, että saat ne sivutoimisen yrittämisen kuittisi sinne kirjattua. - Anonyymi
Montako tuntia työtä itse myyt 980 eurolla?
Kai tuo oli edes alv0? - Anonyymi
30 tuntia
Että näin!- Anonyymi
ALV 0?
- Anonyymi
Juu
- Anonyymi
On kyllä edullinen. Kirjanpitäjä maksaa ohjelma (joko netti tai päivityskulut), lukee viestisi, laskee verosi (ellet itse osaa), maksaa puhelinkulut ja kuuntelee puhelusi, vastuuvakuutukset ja palkkaakin pitäisi jäädä, mitä pitäsi tehdä. No, tuolla liikevaihdolla toivon, että vaihdat kirjanpitäjää. Tervemenoa vaan!
- Anonyymi
Järjetön lasku, tee itse kun noin vähän työtä. Helppo homma.
- Anonyymi
>>> Montako tuntia työtä itse myyt 980 eurolla?
>>>
>30 tuntia
Sivutoimiselle yrittäjälle 30€/h on ihan kohtuullinen tuntiveloitus.
Monilla aloilla vaikak IT-puolella tuntiveloitukset on 3...5 kertaisia tuohon nähden. Mutta ei niitä veloitettavia tunteja usein ole koko 8 h työpäiväksi, vaan vain osaksi aikaa.- Anonyymi
No ei se ole. Ihan hyödytöntä puuhastelua. Iltavuorosta kaupassa vuokrafirman kautta saa paremmin eikä tule kuluja. Varsinkin jos on osa-aikainen yrittäjä ja palkkatöissä lisäksi.
- Anonyymi
"On kyllä edullinen. Kirjanpitäjä maksaa ohjelma (joko netti tai päivityskulut), lukee viestisi, laskee verosi (ellet itse osaa), maksaa puhelinkulut ja kuuntelee"
Jos tuollaisen pilvipohjaisen palvelun on pieni tilitoimisto ostanut, niin se on itsekin aika nopeasti kusessa, Pilviyhtiö nostaa joka vuosi hintojansa 10...20% verran, eikä lieasta ole helppoa irtaantua, kun omat perustiedot ovat toisen omistamassa pilvipalvelussa.
Perinteisellä työasemalla pyörivällä kirjanpito-ohjelmalla tuollaista jatkuvaa veloitusrumbaa ei ole. Oma kirjanpito-ohjelmani on päivitetty viimeksi joskus 15 vuotta sitten,
Kirjanpito ei ole sisällöltään muuttunut eikä muutu niin, että ohjelmaa pitäisi joka ikinen vuosi päivittää.- Anonyymi
No kaikki dinosaurukset kaatuu aikanaan kun vastustaa kehitystä. Sinullakin voisi moni asia olla pikkurahalla paremmin, jos tulisit 2020-luvulle
- Anonyymi
Kyllä 30€ laskutus tuntivelotus on syvältä tai jos ei mitään kuluja ole että kaikki tulee tilaajata .
- Anonyymi
Joo, nettiin kun laittaa kuitit ja muut niin miniveloitus 35 e ja alv, plus kuitti/laskukohtaiset veloitukset. Niistä tulee helposti 80-100 e/kk. Mistä kirjanpitäjä sitten saa palkkaa, no tekemällä ne paperihommat nykyisin netissä, että yrittäjä ennättää tehdää sitä omaa hommaansa. Nettipalvelut ovat kyllä kalliita, kirjanpitäjä ei.
- Anonyymi
Ei itsetehty kirjanpito vie yrittäjältä juurikaan sen enempää aikaa kuin kuittien ym. tiedon käsittely kirjanpitäjän kanssa. Lisäksi tekemällä kirjanpidon itse on aina paremmin kärryillä yrityksen tilanteesta. Luulen, että digitalisaation edelleen lisääntyessä erillisiä kirjanpitäjiä ei enää tarvita kuin suurempien yrityksen taloudenhoidossa ja sielläkin vain enemmän kontrollerin moodissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei itsetehty kirjanpito vie yrittäjältä juurikaan sen enempää aikaa kuin kuittien ym. tiedon käsittely kirjanpitäjän kanssa. Lisäksi tekemällä kirjanpidon itse on aina paremmin kärryillä yrityksen tilanteesta. Luulen, että digitalisaation edelleen lisääntyessä erillisiä kirjanpitäjiä ei enää tarvita kuin suurempien yrityksen taloudenhoidossa ja sielläkin vain enemmän kontrollerin moodissa.
Kuuluisia viimeisiä sanoja: tein itse ja säästin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuluisia viimeisiä sanoja: tein itse ja säästin
Enimmäkseen tällä palstalla näkyy ongelmia, joita on tullut ulkoisen kirjanpitäjän kanssa kuten tässäkin ketjussa. Ne tekee itse, jotka osaa, muut vikisee. Jos ei ole ymmärrystä eikä kykyä opetella kirjanpitoa, ei pitäisi yrittäjäksi ryhtyäkään. "Know your numbers" on elinehto sekä pienille että suurille yrityksille.
- Anonyymi
> Kuuluisia viimeisiä sanoja: tein itse ja säästin
Alkavan yrittäjän on kyllä tehtävä itse. Imuroitava itse oma toimistonsa, ja opeteltava tekemään kirjeenvaihdot ja tarjoukset, lehtimainokset ym. viedä tavaraa ja hakea tavaraa milloin mistäkin, ihan itse.
Enemmän alkavia yrityksiä kaatuu siihen että alkuun on otettu huoletta velkaa, ja ostettu kaikenlaista. Tehty palvelusopimukset erio asioista, leasing-sinne toinen tänne ym. pysyvät kuormat. Ne vetivät firman vetivät matalikolle, josta ei enää päästä irti.
Ne tekee jotka osaa.- Anonyymi
Asiaa!
- Anonyymi
Tai sitten kaikki aika menee siihen toimiston imurointiin ja tavaran perässä ajeluun.
- Anonyymi
Aloittavan yrittäjän pitää olla oikeasti nuuka ja tarkka nimenomaan menojen suhteen. Ensimmäiset pari vuotta joutuu kyllä joustamaan ihan kaikessa. Tekemään itse kaikki paskimmatkin hommat, vaikka sitten ilta venyisi kuinka pitkälle. Niin se vaan menee
Jos pysyvää ja jatkuvaa kassavirtaa alkaa sitten tulla, niin silloin niitä palkkalaisia vasta hankitaan lisää ja erilaisia palvelusopimuksia ja tilitoimistopalveluja ym.
- Anonyymi
Alkava yrittäjä ostaa MERSUN ensimmäisenä. Perus virhe , he he
- Anonyymi
Kirjanpitäjä tekee yrityksen kirjanpidon, jos yrittäjällä on jo kaikki muu tieto yrittämisestä. Mutta, jos ei ole tietoa mitä kaikkia vakuutuksia on pakko olla ja mitä ei, olisiko kenties yrittäjäyhteistyökumppaneita kirjanpitäjän kautta tai vinkkejä, ne tietää kirjanpitäjä parhaiten. Usein juuri laajentavat yritykset kysyvät kirjanpitäjältä onko tietoa alihankkijoista tai mistä niitä oikeita työntekijöitä löytyy ja mitä tulevat maksamaan. Kirjanpitäjä ennen hoitivat myös muutakin kuin hoitivat nykyisen kaltaista peruskirjanpitoa. Eihän nettikirjanpitäjät ole selvillä edes yritysen toiminnasta, muuten kuin mitä sattuvat kuiteista joskus lukemaan- ne kun robotit käsittelee normaalisti. Mutta tilille on tullut jo konsultultit, eivät voi millään olla selvillä niin tarkoin, kuin kirjanpitäjät siihen aikaan kun laskuja kirjasivat. Numeromuistiin jäi älyttömät määrät tietoja, joita oli helppo neuvotteluissa käyttää. Ole ole - se oli aikaa se!
- Anonyymi
Menee kyllä metsään, jos kirjanpitäjästä tulee yrityskonsultti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menee kyllä metsään, jos kirjanpitäjästä tulee yrityskonsultti
Taloushallinnon konsultointia lukuun ottamatta, ja itse asiassa tähän suuntaan ollaan pikkuhiljaa enemmän, kun taas tuo kirjanpito pystytään suurelta osin automatisoimaan. Olipa nyt miten vaan, kyllä kirjanpitäjänkin pitäisi jonkin verran tuntea asiakkaidensa toimialaa sekä osata ja haluta konsultoida, ainakin silloin kun ovat itse yrittäjiä. Olen kuullut lukemattomista karmeista virheistä, ja en voi ymmärtää miten ammatti-ihmiset voi niin tunaroida.
lajijasuris - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taloushallinnon konsultointia lukuun ottamatta, ja itse asiassa tähän suuntaan ollaan pikkuhiljaa enemmän, kun taas tuo kirjanpito pystytään suurelta osin automatisoimaan. Olipa nyt miten vaan, kyllä kirjanpitäjänkin pitäisi jonkin verran tuntea asiakkaidensa toimialaa sekä osata ja haluta konsultoida, ainakin silloin kun ovat itse yrittäjiä. Olen kuullut lukemattomista karmeista virheistä, ja en voi ymmärtää miten ammatti-ihmiset voi niin tunaroida.
lajijasurisYrityksen pitää luoda itse omat strategiansa ja toimintamallinsa. Kirjanpitäjällä tällä nimikkeellä ja sillä osaamisalueella tuskin löytyy tähän roolia. Jos Yritys ei itse pysty omaa strategiaansa luomaan, se voi käyttää siihen ulkoista konsulttia, jonka kompetenssi kyllä harvemmin sisältyy kirjanpitäjän osaamisalueeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yrityksen pitää luoda itse omat strategiansa ja toimintamallinsa. Kirjanpitäjällä tällä nimikkeellä ja sillä osaamisalueella tuskin löytyy tähän roolia. Jos Yritys ei itse pysty omaa strategiaansa luomaan, se voi käyttää siihen ulkoista konsulttia, jonka kompetenssi kyllä harvemmin sisältyy kirjanpitäjän osaamisalueeseen.
Aivan juuri näin, mutta kirjanpitäjä tai mikä se titteli onkin niin voi konsultoida talousasioissa, kunhan tietämys on laajempaa kuin debet/kredit ja verot sekä palkat ja tilinpäätökset yms. Varmaan on niin, että vieläkin on paljon heitä, jotka hallitsee vain kirjanpitopuolen. Eikä aina näitäkään!
Jos mä tekisin tätä, ja voisin tehdä vaikka yrittäjänä, mä pitäisin vähän tylsänä tuota ns. ulkoista laskentaa eli kirjanpitoa ja ilman muuta perehtyisin laajasti kaikkeen mahdolliseen, myös asiakkaiden toimialaan talouden näkökulmasta sikäli kuin mahdollista. Periaatteessa tämä kaikki onnistusi nytkin mutta käytännössä ei sairauksien johdosta - kyse ei siis niinkään ole työtehtävistä suoriutumisesta, vaan muista syistä 😭
lajijasuris
- Anonyymi
" Mutta, jos ei ole tietoa mitä kaikkia vakuutuksia on pakko olla ja mitä ei, olisiko kenties yrittäjäyhteistyökumppaneita kirjanpitäjän kautta tai vinkkejä, ne tietää kirjanpitäjä parhaiten. "
– Tai jos ei halua ihan avuttomaksi sylivauvaksi heittäytyä, niin voi viimeisillä yrittäjän voimillaan kirjoittaa Googleen: "Yritys, pakolliset vakuutukset"
" Usein juuri laajentavat yritykset kysyvät kirjanpitäjältä onko tietoa alihankkijoista tai mistä niitä oikeita työntekijöitä löytyy ja mitä tulevat maksamaan. "
– Hompöti, pömpöti juttujasi. Ei kirjanpitäjä mistään vaikka tuotannonohjauksen IT-alan tai metallisorvauksen alihankkijoista tiedä, kyllä ne täytyy löytää muuta kautta. Osaavia työntekijöitä kirjanpitäjät eivät kykene loihtimaan millään.
" Numeromuistiin jäi älyttömät määrät tietoja, joita oli helppo neuvotteluissa käyttää. Ole ole - se oli aikaa se!"
– Mitähän muistoja siellä oikein satuilet? Itsestäsikö ja vuoden 1985 tapahtumistasiko siellä nyt kertoilet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869