Uuden asunnon sisäilmatilanteen selvittäminen?

Anonyymi

Muutin vasta ihan uuteen asuntoon ja haluaisin nyt aloittaa uuden elämän ja olla viivyttämättä tärkeitä asioita.

Edellisessä asunnossani oli homeet seinässä monta vuotta; taloyhtiön väki selitti silmät kirkkaana, että ei tämä mitään hometta ole, kun taas terveystarkastaja tiesi hometta olevan jo pelkän tuoksun perusteella katsomatta koko seinää. Terveystarkastaja pakotti taloyhtiön toimimaan vuosien vitkuttelun jälkeen.

Olen nyt 80-luvun lopussa rakennetussa talossa (perusparanneltu 2010-luvulla) ja sain vasta kuulla, että laminaattilattioiden alla voi vielä muhia hajoava muovimatto, joiden poistaminen ei ilmeisesti ole tullut pakolliseksi, kuin vasta joskus 90-luvulla. Joku väitti, että vaikutus vertautuu homeongelmaan. Tämä muovimattohuhu ei siis ole asuntokohtainen, vaan huoli perustuu menneiden aikojen rakennusratkaisuihin, jotka koskettavat monia asuntoja; täsmätietoa omasta kohteesta ei vielä ole.

Asunnossani on omanlaisensa pieni ominaistuoksu, josta en ole toistaiseksi ajatellut mitään suuntaan tai toiseen, koska asiantuntemus puuttuu.

Kyseessä on valtakunnallinen iso vuokranantaja eikä siis yksityinen vuokranantaja.

Minulla on lääkärin diagnoosi astmasta ja sen takia asia on erityisen tärkeä.

Mistä voisin neutraalisti ja maksuttomasti tiedustella mahdollisesta sisäilmatutkimuksesta tai mitä tällaisessa tilanteessa voi ylipäänsä tehdä astumatta kenenkään varpaille ainakaan liian varhain? Olen asunut tässä nyt tasan viikon ja en voi muuttaa pois pitkään aikaan. Jos tuollainen riskitekijä lattiasta löytyy ja sille ei ole mitään tehtävissä, olen kiinnostunut myös ilmanpuhdistimien vaikutuksesta asiaan.

5

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvä valistunut haistelija osaa haistaa paremmin tilanteen kuin mitkään mittaukset. Jotkut vaan osaa.

• Anonyymi

Jos sinulla on oireita,voit pyytää sisäilmatutkimusta isännöitsijän kautta.Muutoin on vähän vaikeaa,eikä kannata kertoa edellisistä kokemuksista,leimautuu vain.

• Anonyymi

Eikö kannata selvittää tälläiset asiat ennen kuin vuokraa asunnot,isännöitsijä on velvollinen antamaan tietoja!

• Anonyymi

Sisäilma ongelmat niin julkisissa kuin yksityisissä asunnoissa kielii suomalaisten teknillisestä rakentaja osaamisesta. Ei yksinkertaisesti osata rakentaa sellaisia asuntoja ja liiketiloja ettei pääsisi syntymään sisäilma ongelmaa. Myös laatu ei ole häävi.

• Anonyymi

Onko tuo laminaatin laittaminen muovimaton päälle muka kiellettyä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      14
      4652
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      360
      4041
    3. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      22
      3550
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      37
      3530
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2603
    6. 280
      2450
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      323
      1900
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      100
      1842
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      48
      1556
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      11
      1203
    Aihe