https://www.is.fi/autot/art-2000008862604.html
Kaksikin tapausta, joissa autoilija on ilmoittanut, ettei ole ajanut ja että auto on ollut lainassa. Oikeus on näemmä kääntänyt todistustaakan ja nyt syytetyn pitäisi jo kyetä todistamaan, ettei ole autoa pysäköinyt. Tämähän on aivan uskomatonta, varsinkin kun kyse on sopimusoikeudesta. Nythän kuka tahansa helppoheikki voi lähetellä laskuja umpimähkään ja laskun saaja joutuu todistelemaan, ettei ole sopimuksia tehnyt, jos oikeuden linja on tämä.
Onko oikeus kääntänyt todistustaakan?
4
218
Vastaukset
- Anonyymi
Lain tulkinnasta voidaan olla montaa olla montaa mieltä, mutta tämä oli odotettavissa. Muistamattomat autoilijat ovat jo pitkään pitäneet säännöksiä ja myös oikeusistuimia pilkkanaan ja nyt ovat saaneet sitä mitä ovat käytöksellään tilanneet.
- Anonyymi
Todistustaakka ei ole kääntynyt, vaan tapauksissa on noudatett vakiintunutta linjaa.
Jos kantaja esittää väitteen jostakin ja kykenee sitä aihetodistein osoittamaan uskottavaksi, on vastaajan vuoro esittää näyttöä omasta puolestaan. Pelkkä vastaajan väite, ettei ole esim. ajanut autoa po. pysäköintihetkellä, ei ole tällöin riittävä.
Tämä on täysin normaalia oikeudenkäyntimenettelyä lukuisissa riita-asioissa.- Anonyymi
Eli jos joku lähettää minulle laskun enkä ole tilannut mitään, minun ei riitä sanoa, että en ole mitään tilannut vaan minun pitäisi myös pystyä antamaan jotain näyttöä etten ole tilannut?
- Anonyymi
Näissä tuntuu olevan merkitystä sillä, että onko auto ollut lähellä omistajan kotia tai työpaikkaa. Jos on, niin menee omistajan tappioksi, jos ei niin menee firman tappioksi.
Itse olisin voinut todistaa olleeni jossain muualla pysäköintihetkellä, mutta firmat eivät halunneet viedä tilanteita oikeuteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1296441Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie726328Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3766225Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3474016Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1532452Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62379Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1311466- 131359
- 1901156
- 64980