https://www.is.fi/autot/art-2000008862604.html
Kaksikin tapausta, joissa autoilija on ilmoittanut, ettei ole ajanut ja että auto on ollut lainassa. Oikeus on näemmä kääntänyt todistustaakan ja nyt syytetyn pitäisi jo kyetä todistamaan, ettei ole autoa pysäköinyt. Tämähän on aivan uskomatonta, varsinkin kun kyse on sopimusoikeudesta. Nythän kuka tahansa helppoheikki voi lähetellä laskuja umpimähkään ja laskun saaja joutuu todistelemaan, ettei ole sopimuksia tehnyt, jos oikeuden linja on tämä.
Onko oikeus kääntänyt todistustaakan?
4
126
Vastaukset
- Anonyymi
Lain tulkinnasta voidaan olla montaa olla montaa mieltä, mutta tämä oli odotettavissa. Muistamattomat autoilijat ovat jo pitkään pitäneet säännöksiä ja myös oikeusistuimia pilkkanaan ja nyt ovat saaneet sitä mitä ovat käytöksellään tilanneet.
- Anonyymi
Todistustaakka ei ole kääntynyt, vaan tapauksissa on noudatett vakiintunutta linjaa.
Jos kantaja esittää väitteen jostakin ja kykenee sitä aihetodistein osoittamaan uskottavaksi, on vastaajan vuoro esittää näyttöä omasta puolestaan. Pelkkä vastaajan väite, ettei ole esim. ajanut autoa po. pysäköintihetkellä, ei ole tällöin riittävä.
Tämä on täysin normaalia oikeudenkäyntimenettelyä lukuisissa riita-asioissa.- Anonyymi
Eli jos joku lähettää minulle laskun enkä ole tilannut mitään, minun ei riitä sanoa, että en ole mitään tilannut vaan minun pitäisi myös pystyä antamaan jotain näyttöä etten ole tilannut?
- Anonyymi
Näissä tuntuu olevan merkitystä sillä, että onko auto ollut lähellä omistajan kotia tai työpaikkaa. Jos on, niin menee omistajan tappioksi, jos ei niin menee firman tappioksi.
Itse olisin voinut todistaa olleeni jossain muualla pysäköintihetkellä, mutta firmat eivät halunneet viedä tilanteita oikeuteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869