Olen 28-vuotias sinkku. Luonteeltani sosiaalinen, ja olen ihan pakahtua tähän jatkuvaan yksinäisyyteen. Kaveriporukkani on hajaantunut ja vakiintunut tahoillaan. Työkavereilla on perheet. Sisaruksia ei ole.
Käytännössä vietän siis kaikki viikonloput ja melkein viikkoillatkin yksin. Olen yrittänyt korjata tilannetta, ehdottanut yhteistä tekemistä kavereiden kanssa, mutta tuloksetta. Ystävän näkeminen kerran viikossa ei vain auta yksinäisyyteen.
Pelottaa kuukauden kesäloma. Mitä ihmettä silloin teen? Haluaisin lähteä hankkia uusia sosiaalisia harrastuksia, ja sitä kautta uusia ystäviä. Samoin matkustella, mutta en halua tehdä sitä yksin.
Olen sosiaalinen, aktiivinen ja viehättävä ihminen, ja tuntuu, että elämäni valuu yksin hukkaan.
Mistä konkreettisesti voisin löytää seuraa? Tiedättekö, järjestetäänkö sinkuille jotain yhteisiä lomamatkoja tms. Eurosinkkuihin liittymistä olen ajatellut, mutta tuntuu, ettei sinnekään rohkene mennä yksin. Juhannustapahtumassakin on 250 henkeä, joten harva sinne varmaan ihan ilman seuraa lähtee..
Nyt kiltit ihmiset kaipaisin ihan konkreettisia vinkkejä, miten saisin edes lievennettyä tätä yksinäisyyttä. Vielä viime vuonna seurustelin, ja sosiaaliset piirit olivat miehen kautta. Opiskeluaikoina ystävät olivat vielä vapaita ja kiinnostuneita yhteydenpidosta. Mutta nyt tulevaisuus näyttää kovin masentavalta ja kauhulla ajattelen viikonloppua jo maanantaina.
Apua!
Mitä yksinäinen voi tehdä kesälomalla
19
12402
Vastaukset
- m29
Tuttua on aivan kuin omasta elämästäni, vaikkakin olen mies. Niin silti yksinäinen, kaveri porukka on ihan saamanlailla hajonnut. Ei muuta kuin mukaan vaikka sinne eurosinkkuihin. Onneksi ei ole kesälomaa tänä vuonna, Eipä tarvitse olla ainakaan yksin.
- E.T.
ikinä seurustellut, minulla ei ole ketään ystävää ketä nähdä edes kerran viikossa, eikä meillä edes niin kauheasti ole ikäeroa. (Kirjoitin "naurettavalta kuulostavan nyyhkykirjoituksen".) Ja elämässäni ei ole mitään mielekästä sisältöä, joten voit varmaan vain kuvitella... Ideoita ei ole. Halusin vain ilmaista, että asiat voisivat olla paljon huonomminkin...
Tuttu, pulmallinen tilanne minullakin. Olen joskus yrittänyt lievittää pitkän loman aiheuttamaa yksinäisyyyttä sillä yksinkertaisella keinolla, että en vietä pitkää lomaa. Olen sellaisessa ammatissa, että työaikoja ei kukaan laske ja voin tehdä töitä omaan tahtiini. Ei tätä tosin voi kenellekään suositella, sillä loppuunpalaminen on vaarana.
Harrastukseni ovat sellaisia joiissa ei ihmisiä tapaa (tai ainakaan minä en sitä osaa), joten veneilen saaristossa, retkeilen, pyöräilen jne. yksin. Suosituilla retkeilyreiteillä tapaa ihmmisiä etenkin autiotupien ja leiripaikkojen yhteydessä. Saman nuotion ääressä on luontevaa jutella vieraillekin ihmisille, mutta valitettavasti tällaiset tuttavuudet yleensä jäävät hyvin lyhytaikaisiksi. Jotkut haluavat lisäksi pysytellä omissa porukoissaan.
Yhden työ on toisen lepo. Joskus olen toteuttanut tätä ottamalla kesäksi sivutyön päätyöstäni riittävästi eroavasta opetushommasta. Opiskelijoita ja muista opettajista on tiiviin kurssimuotoisissa, parin viikon tapahtumissa ollut paljon seuraa. Olen myös harkinnut vapaaehtoistyötä, mutta en ole saanut aikaiseksi. Jos olet kiinnostunut luonnosta, niin sinäkin voisit ehkä harkita erliaisten luonnonsuojelujärjestöjen leirimuotoisia talkooprojekteja. Vastaavia järjestetään myös ulkomailla mm. kehitysyhteistyön merkeissä. Niihin pitää ymmärtääkseni matkustaa omalla kustannuksella, mutta paikanpäällä voi olla (tasoltaan vaatimaton) täysihoito.- Myös yksin
Hei,
täälläkin on yksinäisyyttä poteva naisihminen.
Ainoa lapseni on jo aikuinen ja käy kyllä toisinaan, muttei esim nyt äitienpäivänä päässyt. Kävi viikko sitten.
Lisäksi olen vielä sairas, kivut on kovat joten en voi oikein retkeillä enkä sellaista.
Nyt ostin tänä keväänä auton, mutta mietin että mihinkäs silläkään yksin lähtis?
Toistaiseksi auto on ollut enimmäkseen parkissa, lääkärissä olen käynyt sillä.
Eläkepäätöstä odotan, mitähän sitten eläkkeellä tekisin.
Silloin kun olin terveempi tein käsitöitä ja luin.
Vielä nytkin luen kirjoja sekä runoja.- 55 v. sinkkunainen
Meitä yksinäisiä kaupunkilomalaisia on enemmän kuin luulisi - kaiken ikäisiä! Jotta ei tulisi "lomakauhu" pitää yrittää suunnitella ajoissa jos jonkinlaista tekemistä ja jos on niin, että seuraa ei löydy, niin sitten pitää vain lähteä yksin - pää pystyssä! - sinne minne tekee mieli mennä. Ehkä myös sinne, minne ei niin kamalasti tekisi mieli mennä....? Pääasia on, että lähtee - pahinta on jäädä kaupunkiin seinien sisälle; siihen voi kuolla. Joka päivä lähden jonnekin ihmisten ilmoille. Pääkaupunkiseudulla on onneksi vaikka mitä tekemistä, mutta pitää tietenkin itsellä olla myös kiinnostusta (ja se on joskus hukassa, kun aina pitää lähteä yksin, I know...)kokea, nähdä, osallistua, kuunnella, katsella, ihmetellä jne. Pienistä asioista on kyse, että päivä on pelastettu!
Ja jos sataa, niin on hyvä käydä kirjastossa lainaamassa lukemista tai lukea lehtiä. Kerran viikossa tarjoan itselleni kunnon kahvilassa kunnon katkarapuvoileivän! Loman kunniaksi.
Pääasia on, että lähtee liikkeelle! Hesassa ja Espoossa on saaristoristeilyjä, ja opastettuja kävelykierroksia, on Seurasaari, Korkeasaari, Suomenlinna ja muitakin saaria. Voi ajaa saitsi'ingiä ratikalla päätepysäkiltä toiselle, jos ei koskaan ole tehnty sitä. Voi myös lähteä bussilla tai junalla toiseen kaupunkiin tai pidemmällekin.
Reppu selkään ja eikun menoksi! :-) Sekaan vaan! Jos ei jaksa joka päivä olla aktiivinen, niin joka toinenkin jo piristää elämää! Passiivisuus on kuitenkin yksinäisen lomalaisen vihollinen numero yksi. - 55 v. sinkkunainen
Pyydän anteeksi, vastasin epähuomiossa sinun viestiisi ja sehän oli huono asia kun juuri sinun tapauksessasi minun ehdotukseni lomaohjelmaksi eivät sovi lainkaan, jos kerran olet sairas etkä voi liikkua... Olipa huono juttu... Mutta hyvä, että sinulla on auto - lähde ihmeessä liikkeelle sen avulla, itselläni ei ole autoa, mutta kyllähän maailma avartuu paljonkin kun neljällä pyörällä pääsee vaikka minne! Lähde uteliaasti liikkeelle Suomen ihanaan kesään, älä sure yksinäisyyttäsi. Maailma on sinun!
- samoja asioita paljon pohtinut
Kovin tutulta kuulostaa tekstisi...
Olen itsekin huomannut miten vaikeaa on löytää ystäviä ja miten kiireisiä nykyiset ystävät tuntuvat olevan. Lähde vaan rohkeasti mukaan Eurosinkkuihin, siellä ainakin on runsaasti ihmisiä samanlaisessa elämäntilanteessa. Itse en ole löytänyt sieltä vielä varsinaisia ystäviä, muutamia tuttuja kylläkin, ja ehkä ajan myötä käy niin onnellisesti, että jonkun kanssa ihan ystävystyy. Toivon mukaan!
Lomasuunnitelmista: esim. Eurosinkuilla on pari matkaa tänä kesänä, jos yhtään kiinnostaa niin niille kannattaa osallistua. - ninna
Aivan kuin on omasta elämästäni kirjoittelisit.
Ihanaa huomata että meitä on muitakin ettei sitä olla ihan yksin kuitenkaan.
Siitä ei kauaa lohtua riitä - jotain on siis tehtävä joka tapauksessa.
Se yksinäisyyden aiheuttama puristavan kuristava tunne sydänalassa musertaa vahvemmankin ihmisen vähitellen.
Otan itse vinkistä vaarin ja tsekkaan eurosinkkujen ja muidenkin sinkku-juttujen tarjonnan. Rohkeasti mukaan vaan, eka kerta se varmaan on se pahin. - uusi harrastus
Nimittäin lavatanssi. On sosiaalinen harrastus jos mikä ja uusia ystäviä löytyy.
- 32-v vanha pieru (m)
... otetaan vastaan. Jälleen on tiedossa lomaa täysimääräisesti lähes ajantappamisen merkeissä. Mökkeilemään menisin (muulloinkin). Puuttuu vain se mökki eikä toisten nurkkiin viitsi mennä happanemaan. Toistaiseksi on pakko tyytyä kaupungin hälinään, ellen tee radikaalia tekoa ja muuta työn perässä maaseudulle ...
- Tommi
itse olen 31 vuotias hyvin yksinäinen mies asun helsingissä ja voin kertoa yksinäisyyteni syyt ainakin yksi isoimmista syistä on varmaankin masennus joka on kestänyt 15 vuotta, eihän kukaan halua edes tutustua masentuneeseen. olen niin paljon paskaa elämääni saanut ihmisten kautta etten edes jaksa enää yrittää löytää ystäviä. Sain äsken potkutkin työstä, ihmettelen että miten joidenkin ihmisten elämä on niin hyvää ja toiset ajattelee elämänsä päättämistä, kun ei ketään se edes kiinnosta. mua koulussakin välteltiin koska kiusattiin niin paljon ettei vaan ite olis saanut samaa kohtelua. Toivon että saan jostain vielä voimaa edes päättää oman elämäni ei tulevaisuus kovinkaan hyvältä näytä, miten nää vuodet enään kestän. Toivon sinulle kaikkea hyvää mailaa jos siltä tuntuu.
- 39v nainen
Tuntuu että koko kesä on vain kiusantekoa yksinäisille ihmisille. Muilla on hauskaa ja mitä tosiaan teet kesälomalla ja liialla vapaalla, et voi jakaa sitä kenenkään kanssa.
Ihminen on kuin eläintarhan eläin, msentuu, sairastuu ja kuolee pois jos joutuu olemaan tahtomattaan liikaa yksin. - tämä on syynä
" ihmettelen että miten joidenkin ihmisten elämä on niin hyvää ja toiset ajattelee elämänsä päättämistä, kun ei ketään se edes kiinnosta. "
Tuo riippuu siitä että miten se tilanne menee. Kriittisimmät vaiheet ovat tuossa 13-25. Silloin jos sairastuu pahasti niin se tekee tilanteen erittäin vaikeaksi.
Helposti ne asiat voivat mennä toisellakin tavalla jos tuolloin ei ole mitään ongelmia. - ---------------
tämä on syynä kirjoitti:
" ihmettelen että miten joidenkin ihmisten elämä on niin hyvää ja toiset ajattelee elämänsä päättämistä, kun ei ketään se edes kiinnosta. "
Tuo riippuu siitä että miten se tilanne menee. Kriittisimmät vaiheet ovat tuossa 13-25. Silloin jos sairastuu pahasti niin se tekee tilanteen erittäin vaikeaksi.
Helposti ne asiat voivat mennä toisellakin tavalla jos tuolloin ei ole mitään ongelmia.En tiedä mistä tuon ikähaitarin olet poiminut mutta ehkä siinä on jotain perää. Muutettiin vanhempien tahdosta hevonkuuseen kun olin vähän vajaa 13-vuotias, ei ollut ennen sitäkään montaa kaveria mutta muutama. Sen jälkeen ei niitäkään. Sitten isä kuoli kun oli 14-vuotias. Suurin piirtein puoli elämää olen ollut nyt yksin, ilman kumppaneita tai ystäviä.
Joo, ei valittamalla mikään muutu mut näin se vaan on ollut ja tullee aina olemaankin.
- Piristäjä01
Olen 11v tyttö ja järkevä kuitenkin.
Jos et ole allerginen, hankkisit lemmikin esim. kissan, suloisen pikku karvapalleron!
Mene pyorällä rannalle, juo kahvia ja ota aurinkoa! Piristystä sinulle:) - vanha"nuori"nainen
Joo, jos minä ehdotan ystävystyä ylhälläkirjoittaville, ei kukaan vastaa, semmosta asia, turha yrittää, vain voivottelu "minä myös yksin, ei kuka soittaa, ei kuka kutsuu...."
- Yksinäinenolen
Töitä, töitä ja töitä. Lisaa töitä ja viikonloppu ylitöitä.
Sillä saa elämän tunteja täytettyä - vanha"nuori"nainen
Hei! mennään marjastamaan!!!!!!!!!!!!!!Pks-lta kutsutaan
- vsdvfsfr
Siskokin lähti sitten isolla kaveriporukalla kiertämään Lappia ja pitämään hauskaa. V*tuttaa, kun oma loma sen sijaan kuluu täällä kotona yksin helteessä läkähtyen. Ei voi edes nukkua, kun on niin saakelin kuuma.
Ja kohta taas edessä töihin paluu. On tämä elämä vaan näin tarkemmin ajateltuna ihan kamalan mielekästä; ensin kärsit töihin liittyvästä ahdistuksesta ja stressistä koko pitkän talven, ja sitten kun olisit hetken niistä murheista vapaa, päivät vaan valuvat läpi sormien tylsyyden vuoksi. Yritä nyt sitten päättää, että kumpi on parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857525- 975434
- 2624683
- 484592
- 643312
- 502738
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222388- 532384
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214