Laturin testaus

Kippari Kalle

Onko vinkkejä miten voisi testata laturin mittaamalla ja mitä kannattaa sitten mitata?

Kun mittasin oman akun jännitettä koneen käydessä niin mittari näytti 12,7V voisiko olla että laturi ei yrittänytkään ladata akkua kun akku oli täysi? Valaiskaa vähän miten laturin kuulisi toimia?

8

8048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

      Kyllä toimivan laturin jännite on aina yli 13,5 V vaikka akku olisi täysi.

      12,7 V on täyden akun lepojännite ilman latausta tai purkausta.

    • heh

      Autosähköliikkeet laittavan kuormitusvastuksen akun napoihin ja katsovat mittareista tuleeko sähköä sen mukaan kuin on luvattu.

      Vastuksen täytyy sietää aika paljon tehoa koska nykyiset laturit antavat 1-2 kW eli 80-150 Ampeeria.

    • heh

      Palaako latauksen merkkivalo silloin kun virta on päällä mutta moottori ei käy? Sammuuko valo kun moottori käynnistyy?

      Jos ei toimi noin, vaikka on ennen toiminut, on jotakin vialla. Esim. kyseinen merkkilamppu voi olla palanut tai se ei saa kosketusta, jolloin laturi ei saa herätysvirtaa. Tai sitten laturi on rikki tai joku johto irti.

      • Kippari Kalle

        että siitä oli (heräte)johto irti kun siinä ei ollut kuin kaksi johtoa kiinni, miinus ja sitten lataus johto mikä meni akulle. Yksi johto oli kyllä siinä lähettyvillä irti mutta en uskaltanut laittaa sitä laturiin kiinni kun en tiennyt mikä seon.

        Pitäiskö siihen laturiin sitten tulla kolme johtoa?


      • Veneilevä Autoilija

        vaihtovirtalaturien "latauksen merkkivalo" autojen
        kytkennän mukaisesti kytkettynä on useissa laturiongelmissa täysin soveltumaton tarkkailulaite latauksen määrälle.

        Joskus joissakin vikatapauksissa se ei ole syttynyt ollenkaan ja akku mennyt ihan tyhjäksi ja taas joskus "ylijännitevikojen kohdalla" jolloin jännite on ollut n.20V niin valo ei reagoi mitenkään? ja tällöin on sähkölaitteiden vikaantumisvaara jo olemassa.

        Melko varma laite on oikein näyttävä jännitemittari vaikka suoraan akun napoihin kytkettynä ja tietysti ampeerimittari myös, kunhan niitä vain tulisi seurattua (ja ymmärrettyä).


      • heh
        Veneilevä Autoilija kirjoitti:

        vaihtovirtalaturien "latauksen merkkivalo" autojen
        kytkennän mukaisesti kytkettynä on useissa laturiongelmissa täysin soveltumaton tarkkailulaite latauksen määrälle.

        Joskus joissakin vikatapauksissa se ei ole syttynyt ollenkaan ja akku mennyt ihan tyhjäksi ja taas joskus "ylijännitevikojen kohdalla" jolloin jännite on ollut n.20V niin valo ei reagoi mitenkään? ja tällöin on sähkölaitteiden vikaantumisvaara jo olemassa.

        Melko varma laite on oikein näyttävä jännitemittari vaikka suoraan akun napoihin kytkettynä ja tietysti ampeerimittari myös, kunhan niitä vain tulisi seurattua (ja ymmärrettyä).

        Ei latauksen merkkivalo kerro mitään kaikissa tapauksissa mutta jos sekään ei toimi, vaikka on joskus toiminut, on jotakin mennyt rikki.

        Tässä tapauksessahan ei laturi toimi ollenkaan jolloin herätinvirta voi puuttua. Herätinvirta tulee yleensä merkkilampun kautta.


      • uistelija
        Kippari Kalle kirjoitti:

        että siitä oli (heräte)johto irti kun siinä ei ollut kuin kaksi johtoa kiinni, miinus ja sitten lataus johto mikä meni akulle. Yksi johto oli kyllä siinä lähettyvillä irti mutta en uskaltanut laittaa sitä laturiin kiinni kun en tiennyt mikä seon.

        Pitäiskö siihen laturiin sitten tulla kolme johtoa?

        Muistelisin, että ainakin mun laturiin menee kolme johtoa. En pysty vahvistamaan, mutta muistikuva on tälläinen. Koneen manuaalista tämä voisi käydä ilmi. Tai sitten soitat merkkihuoltoon ja kysyt.

        Vähintään 13,5V pitää tulla mittarille. Vika voi olla piuhojen lisäksi esim. rikkoutunut jännittensäädin, diodi tai jokin muu. Itsellä oli jännitteen säädin rikki aikanaan ja akut tyhjenivät ajan myötä, koska latausta ei ollut. Korjaus on helppoa ja maksaa jotain alle 100e.


    • Veneilijä

      Laturi kainaloon ja sen kanssa johonkin autosähkökorjaamoon. Jos ei ole ammattitaitoa saa vain enemmän vahinkoa aikaan jos ropeltaa itse - venelaturit kun ovat melko hintavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe