komponenteista koneeksi

Anonyymi

Olisi tässä ihan ajankuluksi ja tarpeeseen tarkoitus kasata itse kone,,,
Suositelkaapas nyt hyvää kauppaa jossa myös tarkistetaan että komponentit ovat keskenään sopivia
Eikä niinkuin eräässä suositussa kaupassa aina vastataan että itsellä juurikin tuo käytössä ja lisäksi kehut päälle,,, ja uskoo ken tahtoo

60

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos nyt vaan tyytyisit näitä aloituksia kasaamaan...

    • Anonyymi

      Ei sulle viitsi mitään järkevää vastata, kun aloitukset ovat täyttä paskaa.

      • Anonyymi

        Niin Windowsia ei tietenkään kannata laittaa vakoileen ja tuskaa aiheuttamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin Windowsia ei tietenkään kannata laittaa vakoileen ja tuskaa aiheuttamaan.

        Joo windows on toimimaton ja saastuva ja kamalan hidas.


    • Anonyymi

      Komponentit on keskenään sopivia kun ne valitaan sipiviksi!
      Eli ensin valitset emolevyn ja muut komponentit sen mukaan mitä emon liittännät tukee. Tärkeimpiä on näyttöhjaimmen liitäntä ja versio. ja mahdollisten ssd M2 korttien tuki ja liitäntätyyppi 1-2 koloiselle kortille.

    • Anonyymi

      Jimm kaupasta saa yhteensopivuus neuvoja!
      Verkkokaupan myyjät ei mistään mitään tiedä.

    • Anonyymi

      Linux-pellet sotkivat tämänkin ketjun.

      • Anonyymi

        Taisi windows-pelle sen sotkea mm: "Ei sulle viitsi mitään järkevää vastata, kun aloitukset ovat täyttä paskaa."


    • Anonyymi

      Pitäisi tietää mitä sillä koneella olisi tarkoitus tehdä ja mitä sillä kasaamisella on tarkoitus saavuttaa.

      Yleensä sitä kasaamista tehdään siksi kun on jotain erikoisempaa tarvetta, että valmista ei löydy.

      • Anonyymi

        Aikanaan kasailin koneita periaatteella, että tonnin koneen sai osina parilla kolmella sadalla eurolla keskimäärin. Tietenkin piti itse tietää mitä osia siihen käytti. Ei mitään erikoistarpeita - paitsi tietysti prosessorin ja muistien vaihdettavuus/lisättävyys eli tarvittaessa pystyy myöhemmin vielä päivittämään lisää kun hinnat tulee alas. Säästöä tulee siitä, ettei kaikkea tarvitse vaihtaa kerralla ja vanhat osat voi toisaalta myydä eteenpäin. Valmiskoineissa ei tällaista laajennettavuus varaa aina ole olemassa. Ja toisaalta päivityssykliin pitää osata lähteä oikeassa kohdassa mukaan.
        Itse kasatun koneen käyttökelpoinen ikä voi olla 2-3 kertaa pidempi kuin valmiskoneen juuri päivitettävyydestä johtuen ja jos löytyy vanhemmalle raudalle vielä jokin toinen käyttötarkoitus. Yhtään konetta en ole vielä ostanut valmiiksi kasattuna - tosin taitaa tämäkin päivä vielä koittaa jos läppäreitä ei pysty enää tuunaamaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikanaan kasailin koneita periaatteella, että tonnin koneen sai osina parilla kolmella sadalla eurolla keskimäärin. Tietenkin piti itse tietää mitä osia siihen käytti. Ei mitään erikoistarpeita - paitsi tietysti prosessorin ja muistien vaihdettavuus/lisättävyys eli tarvittaessa pystyy myöhemmin vielä päivittämään lisää kun hinnat tulee alas. Säästöä tulee siitä, ettei kaikkea tarvitse vaihtaa kerralla ja vanhat osat voi toisaalta myydä eteenpäin. Valmiskoineissa ei tällaista laajennettavuus varaa aina ole olemassa. Ja toisaalta päivityssykliin pitää osata lähteä oikeassa kohdassa mukaan.
        Itse kasatun koneen käyttökelpoinen ikä voi olla 2-3 kertaa pidempi kuin valmiskoneen juuri päivitettävyydestä johtuen ja jos löytyy vanhemmalle raudalle vielä jokin toinen käyttötarkoitus. Yhtään konetta en ole vielä ostanut valmiiksi kasattuna - tosin taitaa tämäkin päivä vielä koittaa jos läppäreitä ei pysty enää tuunaamaan..

        Sitähän voi laskea paljon rahaa mennyt 10v aikana että onko säästänyt.

        Itse kirjoitan tätä viestiä 11 vuotta vanhalla valmiskoneella. Säästöä tulee mitä pidempään laite kestää ehjänä ja ei tarvitse vaihtaa mitään osia.

        Mielestäni halvinta on mitoittaa tarvittavien resurssien tarve käyttötarkoitusten mukaan, ja ostaa niiden mukaisesti mahdollisimman pitkäikäistä.

        Yleensä kestävimmät koneet ovat valmiskoneita, esimerkiksi jotain teollisuus- tai armeijakäyttöön tehtyjä tai sitten jotain energiatehokkaita/integroituja.

        Aikoinaan ne olivat helposti ylimoitoitettuja kestävyydeltään kun tekniikan puolesta jäivät monissakin tilanteissa vanhaksi sovellusten käytössä, mutta nykypäivänä ei välttämättä kun ongelmana ollut kokoajan enemmän tietokonelaitteiden fyysinen hajoaminen ennenaikaisesti kuin että jäisivät tekniikaltaan vanhaksi.

        Ja on nimenomaan huomioitavissa että se ei niinkään raudan päivitettävyys millä se laitteen käyttöikä kasvaa vaan softan päivitettävyys. Rauta ei oikein pahemmin vanhene teknologisesti muuten kuin että yhteensopivuus loppuu softan kanssa loppuu.

        "Ei mitään erikoistarpeita - paitsi tietysti prosessorin ja muistien vaihdettavuus/lisättävyys eli tarvittaessa pystyy myöhemmin vielä päivittämään lisää kun hinnat tulee alas."

        Hinnat lähinnä nousseet ylös viime vuosina. Ensiksi lähti GPU hinnat nousuun kryptomainaajien ansiosta, sitten tuli korona ja alkoi logistiikka takkuamaan ja nyt kun Venäjä aloitti sodan ja sillä vaikutuksia niin inflaatio laukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän voi laskea paljon rahaa mennyt 10v aikana että onko säästänyt.

        Itse kirjoitan tätä viestiä 11 vuotta vanhalla valmiskoneella. Säästöä tulee mitä pidempään laite kestää ehjänä ja ei tarvitse vaihtaa mitään osia.

        Mielestäni halvinta on mitoittaa tarvittavien resurssien tarve käyttötarkoitusten mukaan, ja ostaa niiden mukaisesti mahdollisimman pitkäikäistä.

        Yleensä kestävimmät koneet ovat valmiskoneita, esimerkiksi jotain teollisuus- tai armeijakäyttöön tehtyjä tai sitten jotain energiatehokkaita/integroituja.

        Aikoinaan ne olivat helposti ylimoitoitettuja kestävyydeltään kun tekniikan puolesta jäivät monissakin tilanteissa vanhaksi sovellusten käytössä, mutta nykypäivänä ei välttämättä kun ongelmana ollut kokoajan enemmän tietokonelaitteiden fyysinen hajoaminen ennenaikaisesti kuin että jäisivät tekniikaltaan vanhaksi.

        Ja on nimenomaan huomioitavissa että se ei niinkään raudan päivitettävyys millä se laitteen käyttöikä kasvaa vaan softan päivitettävyys. Rauta ei oikein pahemmin vanhene teknologisesti muuten kuin että yhteensopivuus loppuu softan kanssa loppuu.

        "Ei mitään erikoistarpeita - paitsi tietysti prosessorin ja muistien vaihdettavuus/lisättävyys eli tarvittaessa pystyy myöhemmin vielä päivittämään lisää kun hinnat tulee alas."

        Hinnat lähinnä nousseet ylös viime vuosina. Ensiksi lähti GPU hinnat nousuun kryptomainaajien ansiosta, sitten tuli korona ja alkoi logistiikka takkuamaan ja nyt kun Venäjä aloitti sodan ja sillä vaikutuksia niin inflaatio laukkaa.

        Kestävämmät koneet ovat aina itse koottuja. Tämä johtuu siitä että kaikki näissä olevat osat on standardimitoissa eli helposti vaihdettavissa ilman että koko kone pitää vaihtaa. Valmiskoneissa on melkein aina omanlaisensa kotelo, emolevy, sisäpalikat jne eli voi olla hankala uusia osia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestävämmät koneet ovat aina itse koottuja. Tämä johtuu siitä että kaikki näissä olevat osat on standardimitoissa eli helposti vaihdettavissa ilman että koko kone pitää vaihtaa. Valmiskoneissa on melkein aina omanlaisensa kotelo, emolevy, sisäpalikat jne eli voi olla hankala uusia osia.

        Tietokoneessa hajoavia osia on lähinnä kiintolevy ja virtalähde, joskus myös muistipalikat. Tuulettimet voi myös kulua. Nämä ovat hyvin helposti vaihdettavia.

        Yksi mikä kuluu on USB-porttien ja kaiuttimien liittimet mutta ne ovatkin kiinni emolevyssä. Siinä kohtaa kun ne ovat nuljuuntuneet ja hapettuneet kelvottomaksi kannattaa uusia koko laite kun siitä emolevystä on kiinni käytännössä kaikki muutkin. Ei mistään yli 15v vanhasta tietokoneesta enää mitään prossua tai mitään muutakaan kierrätetä uusiin koneisiin.

        Tehokkainta on käytännössä se, että sitten kun se emolevy kyrvähtää niin siitä laitteesta voi rapsia osia irti varaosiksi että pitää hengissä jotain muita vanhoja koneita. Yleensä ehjät muistit ja kiintolevyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietokoneessa hajoavia osia on lähinnä kiintolevy ja virtalähde, joskus myös muistipalikat. Tuulettimet voi myös kulua. Nämä ovat hyvin helposti vaihdettavia.

        Yksi mikä kuluu on USB-porttien ja kaiuttimien liittimet mutta ne ovatkin kiinni emolevyssä. Siinä kohtaa kun ne ovat nuljuuntuneet ja hapettuneet kelvottomaksi kannattaa uusia koko laite kun siitä emolevystä on kiinni käytännössä kaikki muutkin. Ei mistään yli 15v vanhasta tietokoneesta enää mitään prossua tai mitään muutakaan kierrätetä uusiin koneisiin.

        Tehokkainta on käytännössä se, että sitten kun se emolevy kyrvähtää niin siitä laitteesta voi rapsia osia irti varaosiksi että pitää hengissä jotain muita vanhoja koneita. Yleensä ehjät muistit ja kiintolevyt.

        Kaverin koneesta pimeni joitakin vuosia sitten emolevyltä virransyöttö. Koneen pystyi käynnistämään ilman cpu:n jäähdytystä pitäen sormea prossun päällä, eikä se lämmennyt yhtään. Prossu itsessään oli ehjä, ja on käytössä edelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestävämmät koneet ovat aina itse koottuja. Tämä johtuu siitä että kaikki näissä olevat osat on standardimitoissa eli helposti vaihdettavissa ilman että koko kone pitää vaihtaa. Valmiskoneissa on melkein aina omanlaisensa kotelo, emolevy, sisäpalikat jne eli voi olla hankala uusia osia.

        Itse en ole huomannut mitään eroa näiden laadukkaampien valmiskoneiden vs. itse kasattujen välillä. Tämä ihan puhtaasti kestävyyden osalta. Osissa on tietty eroja ja siinä, kuinka hyvin voit itse vaihdella osia koneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en ole huomannut mitään eroa näiden laadukkaampien valmiskoneiden vs. itse kasattujen välillä. Tämä ihan puhtaasti kestävyyden osalta. Osissa on tietty eroja ja siinä, kuinka hyvin voit itse vaihdella osia koneeseen.

        Kyllä niissä on paljonkin eroja..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietokoneessa hajoavia osia on lähinnä kiintolevy ja virtalähde, joskus myös muistipalikat. Tuulettimet voi myös kulua. Nämä ovat hyvin helposti vaihdettavia.

        Yksi mikä kuluu on USB-porttien ja kaiuttimien liittimet mutta ne ovatkin kiinni emolevyssä. Siinä kohtaa kun ne ovat nuljuuntuneet ja hapettuneet kelvottomaksi kannattaa uusia koko laite kun siitä emolevystä on kiinni käytännössä kaikki muutkin. Ei mistään yli 15v vanhasta tietokoneesta enää mitään prossua tai mitään muutakaan kierrätetä uusiin koneisiin.

        Tehokkainta on käytännössä se, että sitten kun se emolevy kyrvähtää niin siitä laitteesta voi rapsia osia irti varaosiksi että pitää hengissä jotain muita vanhoja koneita. Yleensä ehjät muistit ja kiintolevyt.

        Virtalähdettä ei helposti valmiskoneisiin vaihdeta koska moni käyttää omia liittimiä.. Siksi itse kootut ovat aina parempia kestävyyden suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niissä on paljonkin eroja..

        En tarkoitakaan mitään perus toimistokäyttöön tehtyä konetta, vaan lähinnä esim. HP Z-sarjan tehotyöasemia tai muita vastaavia kokonaisuuksia. Virtalähteet näissä eivät ole perus hyllytavaraa, mutta koneet itsessään ovat luotettavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virtalähdettä ei helposti valmiskoneisiin vaihdeta koska moni käyttää omia liittimiä.. Siksi itse kootut ovat aina parempia kestävyyden suhteen.

        Ajat on erit komponenttipuolella nykyään. Ennen jos vuoden malttoi odottaa saattoi hinta jopa puolittua uutuusprosessorille, kun tilalle tuli tuplasti nopeampaa.
        Virtalähteissä oli myös ilma-watteja sisältäviä ja kunnollisia: Jossakin vaiheessa minulle mm. suositeltiin mini-itx powereita, koska niissä 350W poweri oli oikeasti tuon kestoinen ja vastasi perus-powerin 600W mallia pahimmillaan. Parempi on edelleenkin katsoa powereista virrat mitä ne jaksaa tuupata ja maksimiteho, minkä niistä voi ottaa: Eri jännitteistä yhteenlasketulla maksimiteholla kun ei ole mitään käytännön arvoa.. ei tarvitse vaihtaa rikkoutunutta poweria sitten myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat on erit komponenttipuolella nykyään. Ennen jos vuoden malttoi odottaa saattoi hinta jopa puolittua uutuusprosessorille, kun tilalle tuli tuplasti nopeampaa.
        Virtalähteissä oli myös ilma-watteja sisältäviä ja kunnollisia: Jossakin vaiheessa minulle mm. suositeltiin mini-itx powereita, koska niissä 350W poweri oli oikeasti tuon kestoinen ja vastasi perus-powerin 600W mallia pahimmillaan. Parempi on edelleenkin katsoa powereista virrat mitä ne jaksaa tuupata ja maksimiteho, minkä niistä voi ottaa: Eri jännitteistä yhteenlasketulla maksimiteholla kun ei ole mitään käytännön arvoa.. ei tarvitse vaihtaa rikkoutunutta poweria sitten myöhemmin.

        Mulla on muutama tällainen valmiskone Lenovo merkkiset. Jos niistä menee powerit tai emolevyt rikki, ei voi mennä vain tietokoneliikkeeseen ja ostaa uudet osat tilalle. Pitää olla juuri kyseiselle kokoonpanolle tehdyt powerit ja emolevyt.

        Pääkoneeni on itse kasattu tehokkaampi pelikone. Jos siitä menee mikä tahansa osa rikki voi vain marssia kauppaan ja ostaa uudet tilalle.

        Eli vaikka valmiskone kestäisikin hyvin niin vikatilanteessa osien uusiminen on yleensä erittäin hankalaa ja vaivalloista. Kun vuosia menee eteenpäin niin osia pitää alkaa metsästämään ympäri nettiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en ole huomannut mitään eroa näiden laadukkaampien valmiskoneiden vs. itse kasattujen välillä. Tämä ihan puhtaasti kestävyyden osalta. Osissa on tietty eroja ja siinä, kuinka hyvin voit itse vaihdella osia koneeseen.

        "Itse en ole huomannut mitään eroa näiden laadukkaampien valmiskoneiden vs. itse kasattujen välillä. Tämä ihan puhtaasti kestävyyden osalta."

        No kuinka vanhoja itse kasattuja olet käyttänyt? Siis sellaisia joista ei ole vaihdettu osia että on oikeasti vanha ja kestänyt käyttöä käyttötarkoituksessaan?

        Kyllä osista kasaamalla toki saa tehtyä kestäviä. Yleensä ovat jotain System-of-chip -vehkeitä ja painotetaan sitä kotelointia, pidetään softat pyörimässä rammissa ettei käytetä mitään mitään tallennusvälinettä juuri muuhun kuin boottaamiseen, akkuvarmennus jne. Ei siinä pahemmin ole vaihdettavia osia ja silloin siis vähän niinkuin tiedetään että mitä sillä koneella olisi tarkoitus tehdä, että voi rakentaa tähän tarkoitukseen erikoistuneen laitteen että saisi jotain etua verrattuna valmiiseen.

        Pointti vähän on se, että ei siitä koneesta tarvitse vaihdella osia. Silloinhan ne on valittu päin helvettiä jos tarvitsee näin tehdä ja hinta nousee korkeammaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse en ole huomannut mitään eroa näiden laadukkaampien valmiskoneiden vs. itse kasattujen välillä. Tämä ihan puhtaasti kestävyyden osalta."

        No kuinka vanhoja itse kasattuja olet käyttänyt? Siis sellaisia joista ei ole vaihdettu osia että on oikeasti vanha ja kestänyt käyttöä käyttötarkoituksessaan?

        Kyllä osista kasaamalla toki saa tehtyä kestäviä. Yleensä ovat jotain System-of-chip -vehkeitä ja painotetaan sitä kotelointia, pidetään softat pyörimässä rammissa ettei käytetä mitään mitään tallennusvälinettä juuri muuhun kuin boottaamiseen, akkuvarmennus jne. Ei siinä pahemmin ole vaihdettavia osia ja silloin siis vähän niinkuin tiedetään että mitä sillä koneella olisi tarkoitus tehdä, että voi rakentaa tähän tarkoitukseen erikoistuneen laitteen että saisi jotain etua verrattuna valmiiseen.

        Pointti vähän on se, että ei siitä koneesta tarvitse vaihdella osia. Silloinhan ne on valittu päin helvettiä jos tarvitsee näin tehdä ja hinta nousee korkeammaksi.

        Pakkohan niitä on vaihtaa jos ne menee rikki. Maailma myös kehittyy ja 4-vuotta vanha kone ei välttämättä jaksa pyörittää uusia raskaita ohjelmia/pelejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkohan niitä on vaihtaa jos ne menee rikki. Maailma myös kehittyy ja 4-vuotta vanha kone ei välttämättä jaksa pyörittää uusia raskaita ohjelmia/pelejä.

        "Pakkohan niitä on vaihtaa jos ne menee rikki."

        Eihän se sitten ole ollut kestävä.

        "Maailma myös kehittyy ja 4-vuotta vanha kone ei välttämättä jaksa pyörittää uusia raskaita ohjelmia/pelejä."

        Jonkinlainen pelikäyttö nyt onkin vaatimusten suhteen vähän erikoisempaa.

        PS4 tuli marraskuussa 2013. Koska koronat teki komponenttipulaa niin pelejä tehdään edelleen tämän kanssa yhteensopivina kun PS5:lla saatavuusongelmia. Sattumalta tätä vastaava tietokonerauta pyörittää edelleen älyttömän suurta osaa peleistä mitä löytyy. Eli jos nyt on vaikka vuoden 2014 tietokone missä 16 gigaa muistia, 8 core prossu ja GeForce GTX 760 niin se todennäköisesti pyörittää suurinta osaa peleistä helposti.

        Toki nyt on viimeisen 1,5v aikana tullut pelejä mitä tehty vain tehokkaammille koneille kun tuli uuden sukupolven konsolit, ja niitä tehdään kaiken aikaa, että on mieltä ostaa uusi tietokone pelejä varten vaikka seuraavan 8v ajaksi sitten kun tulee hankittua sellainen peli vastaan mikä ei toimi. Huolehtii vain siitä, että resursseja on enemmän kuin nykyisissä konsoleissa niin kyllä ne pelitkin toimii sitten. Eli vaikka 32 gigaa muistia, teran SSD nvme, joku GeForce RTX 3070, CPU:a 8 corea 3.8 GHz.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikanaan kasailin koneita periaatteella, että tonnin koneen sai osina parilla kolmella sadalla eurolla keskimäärin. Tietenkin piti itse tietää mitä osia siihen käytti. Ei mitään erikoistarpeita - paitsi tietysti prosessorin ja muistien vaihdettavuus/lisättävyys eli tarvittaessa pystyy myöhemmin vielä päivittämään lisää kun hinnat tulee alas. Säästöä tulee siitä, ettei kaikkea tarvitse vaihtaa kerralla ja vanhat osat voi toisaalta myydä eteenpäin. Valmiskoineissa ei tällaista laajennettavuus varaa aina ole olemassa. Ja toisaalta päivityssykliin pitää osata lähteä oikeassa kohdassa mukaan.
        Itse kasatun koneen käyttökelpoinen ikä voi olla 2-3 kertaa pidempi kuin valmiskoneen juuri päivitettävyydestä johtuen ja jos löytyy vanhemmalle raudalle vielä jokin toinen käyttötarkoitus. Yhtään konetta en ole vielä ostanut valmiiksi kasattuna - tosin taitaa tämäkin päivä vielä koittaa jos läppäreitä ei pysty enää tuunaamaan..

        Tuo että itse kasaamalla saa koneen halvemmalla on täyttä puppua. Toki jos suhteita on ja esim. torilta saa ostettua halvemmalla niin jotakin säästää. Mutta suosittelen valmiiksi kasattua konetta,. Niissä osat on yleensä yhteen sopivat. Tietysti halvempi kone niin jossain on tingitty.

        Tietysti joku itsekasaaja alkaa tinkimään vaikka powerissa vaikka se on olennainen osa kunnon toimintaa. No. tämä on alottelijoiden palsta ja kenellekkään aloittelijalle en suosittele itse kasaamista ilman kunnon neuvontaa. Ja sitä tämä palsta ei sitä tarjoa, lähinnä trollausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo että itse kasaamalla saa koneen halvemmalla on täyttä puppua. Toki jos suhteita on ja esim. torilta saa ostettua halvemmalla niin jotakin säästää. Mutta suosittelen valmiiksi kasattua konetta,. Niissä osat on yleensä yhteen sopivat. Tietysti halvempi kone niin jossain on tingitty.

        Tietysti joku itsekasaaja alkaa tinkimään vaikka powerissa vaikka se on olennainen osa kunnon toimintaa. No. tämä on alottelijoiden palsta ja kenellekkään aloittelijalle en suosittele itse kasaamista ilman kunnon neuvontaa. Ja sitä tämä palsta ei sitä tarjoa, lähinnä trollausta.

        Tosiaankin kasaamalla koneen osista voi saada halvalla jos ne osat on jotain käytettyjä ja kierrättää niistä kasaan ja näkee vaivaa.

        Äkkiä näissä tulee vastaan se että "siinä pitää olla sitten WINDOWS" ja sen lisenssi sitten maksaa erikseen hankittuna paljon enemmän kuin siinä koneessa valmiina, että menee helposti halvemman koneen budjettilaskennat perseelleen.

        Virtalähde on tärkeätä huomioida, että sehän on yksi näistä osista jotka vikaantuvat helposti ja sitäkään ei saa liian tarkalleen mitoittaa kun antavat ajan kanssa heikommin tehoja pihalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakkohan niitä on vaihtaa jos ne menee rikki."

        Eihän se sitten ole ollut kestävä.

        "Maailma myös kehittyy ja 4-vuotta vanha kone ei välttämättä jaksa pyörittää uusia raskaita ohjelmia/pelejä."

        Jonkinlainen pelikäyttö nyt onkin vaatimusten suhteen vähän erikoisempaa.

        PS4 tuli marraskuussa 2013. Koska koronat teki komponenttipulaa niin pelejä tehdään edelleen tämän kanssa yhteensopivina kun PS5:lla saatavuusongelmia. Sattumalta tätä vastaava tietokonerauta pyörittää edelleen älyttömän suurta osaa peleistä mitä löytyy. Eli jos nyt on vaikka vuoden 2014 tietokone missä 16 gigaa muistia, 8 core prossu ja GeForce GTX 760 niin se todennäköisesti pyörittää suurinta osaa peleistä helposti.

        Toki nyt on viimeisen 1,5v aikana tullut pelejä mitä tehty vain tehokkaammille koneille kun tuli uuden sukupolven konsolit, ja niitä tehdään kaiken aikaa, että on mieltä ostaa uusi tietokone pelejä varten vaikka seuraavan 8v ajaksi sitten kun tulee hankittua sellainen peli vastaan mikä ei toimi. Huolehtii vain siitä, että resursseja on enemmän kuin nykyisissä konsoleissa niin kyllä ne pelitkin toimii sitten. Eli vaikka 32 gigaa muistia, teran SSD nvme, joku GeForce RTX 3070, CPU:a 8 corea 3.8 GHz.

        Mikään kone ei kestä ikuisuuksia:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaankin kasaamalla koneen osista voi saada halvalla jos ne osat on jotain käytettyjä ja kierrättää niistä kasaan ja näkee vaivaa.

        Äkkiä näissä tulee vastaan se että "siinä pitää olla sitten WINDOWS" ja sen lisenssi sitten maksaa erikseen hankittuna paljon enemmän kuin siinä koneessa valmiina, että menee helposti halvemman koneen budjettilaskennat perseelleen.

        Virtalähde on tärkeätä huomioida, että sehän on yksi näistä osista jotka vikaantuvat helposti ja sitäkään ei saa liian tarkalleen mitoittaa kun antavat ajan kanssa heikommin tehoja pihalle.

        Windows maksaa muutaman euron. Ei kukaan enää osta sitä normaalilla hinnalla kaupoista..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään kone ei kestä ikuisuuksia:D

        Eihän ne ikuisesti kestä mutta siitähän sen laadun näkee sitten miten hyvin kestää. Tai sen että onko oikeasti osannut kasata tai ostaa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windows maksaa muutaman euron. Ei kukaan enää osta sitä normaalilla hinnalla kaupoista..

        Ei niin, se todellakin maksaa vain muutaman euron siinä pakettikoneessa. Tulee helposti edullisemmaksi.

        Sitten jos kasailee osista ja haluaa Windowsia niin se Windows menee paljon kalliimmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niin, se todellakin maksaa vain muutaman euron siinä pakettikoneessa. Tulee helposti edullisemmaksi.

        Sitten jos kasailee osista ja haluaa Windowsia niin se Windows menee paljon kalliimmaksi.

        Maksaa myös itse kootuissa muutaman euron. Ei tule Windows sen edullisemmaksi pakettikoneissa:)


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse en ole huomannut mitään eroa näiden laadukkaampien valmiskoneiden vs. itse kasattujen välillä. Tämä ihan puhtaasti kestävyyden osalta."

        No kuinka vanhoja itse kasattuja olet käyttänyt? Siis sellaisia joista ei ole vaihdettu osia että on oikeasti vanha ja kestänyt käyttöä käyttötarkoituksessaan?

        Kyllä osista kasaamalla toki saa tehtyä kestäviä. Yleensä ovat jotain System-of-chip -vehkeitä ja painotetaan sitä kotelointia, pidetään softat pyörimässä rammissa ettei käytetä mitään mitään tallennusvälinettä juuri muuhun kuin boottaamiseen, akkuvarmennus jne. Ei siinä pahemmin ole vaihdettavia osia ja silloin siis vähän niinkuin tiedetään että mitä sillä koneella olisi tarkoitus tehdä, että voi rakentaa tähän tarkoitukseen erikoistuneen laitteen että saisi jotain etua verrattuna valmiiseen.

        Pointti vähän on se, että ei siitä koneesta tarvitse vaihdella osia. Silloinhan ne on valittu päin helvettiä jos tarvitsee näin tehdä ja hinta nousee korkeammaksi.

        Itsellä ei ole mitään ylettömän vanhaa konetta käytössä. Yhdellä työpaikalla vanhin kone, mitä käytettiin lähes päivittäin, niin se oli 486 DX4 100MHz, 32 Mt muistia ja 4,3 Gt:n kiintolevy, joku cd-asema. Koneessa taisi olla myös 100 Mt:n ZIP-asema. Kiintolevy tuohon oli vaihdettu joskus ja oli lisätty verkkokortti. Tämäkin oli joku ISA-väyläinen 10/100 kortti. Laitteessa oli lisäksi erään mittalaitteen ohjainkortti, laite itsessään oli sen verran iäkäs, että ohjainkortti oli ISA-väyläinen. Tuon koneen tehtävä oli kerätä tekstimuotoista ja numeerista dataa. Nämä sitten tallennettiin ZIP-levylle ja siirrettiin uudemmalle koneelle käsiteltäväksi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pitää paikkaansa. 2 eurolla saa toimivia lisenssejä ja näitä melkein kaikki koneiden kasaajat käyttää sillä miksi varata järjestelmään suuri osa budjetista..

        Jos pyydät osasuosituksia foorumeilta kuten techbbs tai Facebook pc ryhmistä niin melkein kaikki suosittelee näitä alle 10 euron lisenssejä sen sijaan että ostaisi "viralliselta" jälleenmyyjiltä lisenssin yli 100 eurolla.

        Eli ei mitään järkeä alkaa tuhlaamaan järjestelmään satasia vaan siirtää se raha parempiin komponentteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pyydät osasuosituksia foorumeilta kuten techbbs tai Facebook pc ryhmistä niin melkein kaikki suosittelee näitä alle 10 euron lisenssejä sen sijaan että ostaisi "viralliselta" jälleenmyyjiltä lisenssin yli 100 eurolla.

        Eli ei mitään järkeä alkaa tuhlaamaan järjestelmään satasia vaan siirtää se raha parempiin komponentteihin.

        Trollit, ja jotkut kakarat joilla ei ole vielä kivekset laskeutuneet, kuten täälläkin näkyy näitä pöljiä jotka yrittää "säästää" tekemällä kaiken päin vittua että säästäisi jonkun suklaapatukan verran rahaa käyttämällä piraattipaskaa.

        Sitten ne tulee itkemään tänne miten Windows on niin huono vaikka oikeasti ovat itse aiheuttaneet kaiken.

        Esimerkiksi:
        1. Hankittu paskin mahdollinen mobiililiittymä
        2. Jaetaan se paskin mahdollinen mobiililiittymä puhelimen hotspotista
        3. Yhdistetään Wifin USB-palikalla
        4. Käytetään piraattiwindowsia
        5. Käytetään sitä vain pääkäyttäjänä
        6. Asennetaan piraattiohjelmia ja pelejä
        7. Asennetaan kaikkea pääkäyttäjänä eikä sovelluskaupoista
        8. Hankittu laitteen osat jostain SER-lavalta
        9. Asennettu osat ilman maadoituskaapelia
        10. Leikitään jollain siivous, eheytys ja viritysohjelmilla.

        ... ja sitten alkaa se valittaminen, ihmetellään miksi kaikki on paskana päivityksen jälkeen, on jotain hidastelua tai muuta häiriötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trollit, ja jotkut kakarat joilla ei ole vielä kivekset laskeutuneet, kuten täälläkin näkyy näitä pöljiä jotka yrittää "säästää" tekemällä kaiken päin vittua että säästäisi jonkun suklaapatukan verran rahaa käyttämällä piraattipaskaa.

        Sitten ne tulee itkemään tänne miten Windows on niin huono vaikka oikeasti ovat itse aiheuttaneet kaiken.

        Esimerkiksi:
        1. Hankittu paskin mahdollinen mobiililiittymä
        2. Jaetaan se paskin mahdollinen mobiililiittymä puhelimen hotspotista
        3. Yhdistetään Wifin USB-palikalla
        4. Käytetään piraattiwindowsia
        5. Käytetään sitä vain pääkäyttäjänä
        6. Asennetaan piraattiohjelmia ja pelejä
        7. Asennetaan kaikkea pääkäyttäjänä eikä sovelluskaupoista
        8. Hankittu laitteen osat jostain SER-lavalta
        9. Asennettu osat ilman maadoituskaapelia
        10. Leikitään jollain siivous, eheytys ja viritysohjelmilla.

        ... ja sitten alkaa se valittaminen, ihmetellään miksi kaikki on paskana päivityksen jälkeen, on jotain hidastelua tai muuta häiriötä.

        Viisaat säästää ja tyhmät maksaa satasia:D


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Oletko se sama lapsi joka pummasi rahaa tietokoneeseen vuosi takaperin?

    • Anonyymi

      Olipa kiva tulla lukemaan asiantuntevia kommentteja kun kysyy kaupasta joka myy tietokonen osia.
      Ei tainnut tulla kuin yksi vastaus jossa mainittiin kauppa nimellä.
      Kiitos siitä olin kyllä ajatellut että niitä tuntemattomia kauppoja olisi tullut esille,

      Kuten sattui löytymään mm
      Ilona https://verkkokauppa.ilonait.fi/
      tai
      Compusat https://www.compusat.fi/

      Pari muuten tietävää tarinoi mitä pitäisi tietää tietokoneen kasaamisesta.
      Itse pidän kylläkin sitä emolevyä ja prosessorin yhteensopivuutta tärkeimpänä, ei riitä että prossukanta sattuu kohdalleen pitää käydä vielä piirisarja ja prossu samaan tahtiin.

      Loput ei edes vastanneet itse asiaan eli olivatkin niitä tyhjän pulputtajia

      Mutta kiitoksia oli kiva lueskella vastauksianne. Harmittaa hiukan kun paria vastauta ei voi lukea kun ne on poistettu

      • Anonyymi

        Paljon parempi palsta näiden kysymyseen on TechBBS. Sieltä saa heti komponenttisuosituksia..


      • Anonyymi

        "Pari muuten tietävää tarinoi mitä pitäisi tietää tietokoneen kasaamisesta.
        Itse pidän kylläkin sitä emolevyä ja prosessorin yhteensopivuutta tärkeimpänä, ei riitä että prossukanta sattuu kohdalleen pitää käydä vielä piirisarja ja prossu samaan tahtiin."

        Tärkeintä olisi tietää mitä sillä koneella on tarkoitus tehdä, että pystyy mitoittamaan osat.

        Emolevyn saa myös prossulla valmiina että ei tarvitse välttämättä tuollaisella vaivata päätään.


    • Anonyymi

      Kompressorista koneeksi, mutta hyvä virhe yrittää laittaa jotain osia esim. jos yrität väkivallloin tunkea vääränlaista prosessoria emolevyyn kiinni.

    • Anonyymi

      Jos haluat osiltaan yhteensopivan kokoonpanon, osta silloin valmis tai barebone kone. Silloin vastuu yhteensopivuudesta on myyjällä. Jos ostat osina niin vastuu yhteensopivuudesta on sinulla itselläsi. Prosessori, emolevy ja muistit kun ovat yhteensopivia niin sillä pääsee jo pitkälle.

      • Anonyymi

        Vastuu on myyjällä vasta sitten kun myyjä lupaa jotain yhteensopivuudesta.

        Mutta tosiaankin jos ostaa barebonen koteloineen ja siihen vaikka kiintolevyn, käyttöjärjestelmän, näytön, näppiksen ja hiiren niin onhan tässä vähemmän osia mietittävänä kuin miettiä sitä ruuvi ja rikka kerrallaan tai miten sopii joku jäädytyselementti, kiertääkö ilma ja riittääkö virtaläheessä teho.

        Eikä vielä olla edes päästy softaan. Eihän mikä tahansa käyttöjärjestelmä toimi minkä tahansa raudan kanssa tai kokonaisuus toimii huonosti.

        Eli oikeasti prioriteetti on siinä mitä sillä koneella on tarkoitus tehdä. Sen kun on määritellyt enste niin vasta sitten voi suositella yhtään mitään komponenttia.


    • Anonyymi

      Jos jotkut liittimetkään, johdotkaan mene oikein paikoilleen, niin turha niitä on väkisin yrittää väkivaqlloin tunkea paikoilleeen, jos ei osaa.

    • Anonyymi

      Kuvittele laittavasi vaikka joku Commodore-64 tai Vic-20 tietokoneen prosessori PC-tietokoneeseen, tunkemalla väkivalloin paikallleen se.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siksi tietenkin emolevyn tiedoista luetaan mitä prossuja se tukee.


    • Anonyymi

      Paljon parempi palsta näiden kysymykeen on TechBBS. Sieltä saa heti komponenttisuosituksia ammattilaisilta jotka tietävät asioista jotain. Täällä ei kukaan tiedä.

    • Anonyymi

      Paljon parempi kun ei sano mitään ettei tule rahansa menettäneen ihmisen märehtemistä. Voisit aloittaa vaikka katsomalla you tuubesta io techi ja JNS suomenkielisiä tietotekniikka videoita!

      • Anonyymi

        Lisäys kommenttiini! 80€ hinnalla saa valmiiksi ladatun koneen. Olen katsonut noita edellä mainitsemiani videoita ja emolevyn kasvamiseen saakka saisin koneen kasaan, mutta kotelossa tulisi V tila päälle!


    • Anonyymi

      Netistä löytyy ohjeita ja joissakin nettikaupoissa on ohjesivut.
      Jos aiot asentaa siihen windowsin niin muista ostaa windows osien mukana, muuten saat maksaa täyden hinnan.

      • Anonyymi

        Silloinhan sitä vasta joutuukin maksamaan Windowsista sen täyden hinnan:D Ei kannattavaa siis ollenkaan..


      • Anonyymi

        En todellakaan suosittele pelkän netin ohjeen perusteella alkajalle. Kannattaa katsoa nuo IoTech ja JNS tech kanavat youtubessa ja se koneen katsaus maksaa n 100€

        Itse en pääsisi prosessorin , muistien ja M2 SSD asentamista pidemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan suosittele pelkän netin ohjeen perusteella alkajalle. Kannattaa katsoa nuo IoTech ja JNS tech kanavat youtubessa ja se koneen katsaus maksaa n 100€

        Itse en pääsisi prosessorin , muistien ja M2 SSD asentamista pidemmälle.

        Ei siinä koneen kasaamisessa kovin montaa vaikeaa kohtaa ole. Mitään osaa et saa väärin päin käymään, muuten kuin voimalla.


    • Anonyymi

      Tietokoneen kasaaminen itse oli suosittua viime vuosituhannen puolella, nyt ei niinkään.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://pnhnorsestar.com/4522/features/popularity-grows-in-building-pcs/
        PC-koneiden kasaamisen suosio on viime aikoina kasvanut jyrkästi. Varsinkin pelikoneena itse kasattu PC ohittaa suosiossa kaikki konsolit.

        Olen koonnut kaikki tietokoneeni itse, ensimmäisen joskus v, 1993 ja viimeinen toissa vuotena, tällä pärjää taas sen reilut viisi vuotta, sitten taas uutta kehiin. Saa nähdä monta kerkiää viellä kokoamaan, ikää on kuitenkin jo pitkälti päälle 60.


    • Anonyymi

      on mahdollista että jossain vaiheessa tulee markkinoille uusi näytönohjain jossa on sana titan. tuollainen kannattaa laittaa pelikoneesen.

    • kuinka paljon siis monta tuhatta euroa joutuu maksaan sellaista tietokoneesta jolla toimii niin nykypäivän kun tulevaisuuten raskaat pelit riittääkö jos pelinäyttö maksaa 4800 euroa ja keskusyksikkö maksaa 7890 euroa

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe