Suunnittelen vähän veneen vaihtoa n. 12-metriseen 2000-luvun veneeseen. Suunnitelma koki takapakin kun huomasin, että vaikka saisin oman 80-luvun veneeni myytyä, niin ei ole oikein ostettavaa siinä hintaluokassa 50te -70te, mitä olin suunnitellut. Ei oikein edes Euroopassa, menisi 90-luvun alun veneisiin. Tilanne on muuttunut.
Ostamisen vaikeus
17
899
Vastaukset
- Anonyymi
Hinnat ovat nousseet 30-50% ja nousu jatkuu. Uusien hinnat karanneet aivan taivaisiin.
- Anonyymi
Tähän se johtaa, kun uusien veneiden myynti on jo yli kymmenen vuotta ollut vähäistä. Siinähän sitten jumitatte, vanhenevan kaluston kanssa.
- Anonyymi
Eikö uusi vene vanhene? Kuvittelin, että aika koskee kaikkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö uusi vene vanhene? Kuvittelin, että aika koskee kaikkea.
Toki vanhenee. Ajatellaanpa näin, että jos vuosina 2016 - 2021 myytäisiin hyvin vähän uusia veneitä, niitä olisi hyvin vähän tarjolla myös vuonna 2030, kun joku olisi kiinnostunut ostamaan 10-15 vuotiaan purjeveneen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki vanhenee. Ajatellaanpa näin, että jos vuosina 2016 - 2021 myytäisiin hyvin vähän uusia veneitä, niitä olisi hyvin vähän tarjolla myös vuonna 2030, kun joku olisi kiinnostunut ostamaan 10-15 vuotiaan purjeveneen.
Suomalais-ruotsalainen ilmiö. Muualla on myyty normaalisti veneitä tuona ajanjaksona.
- Anonyymi
Kait se sinunkin aluksen hinta on noussut?
- Anonyymi
Saattaa olla, täytyy toivoa. Hirvittää laittaa intuition mukaan liian kovaa hintaa.
- Anonyymi
Markkina on myös jakautunut kahtia, kalusto joka on menettänyt arvon on edelleen samalla tavalla arvotonta. Eli ostajaa ei löydy.
Mutta kunnollisten käytettyjen hinnat ovat nousussa. Nyt kannattaa olla tarkkana, jos antaa veneen välittäjälle niin ei mene liian halvalla. Välittäjä haluaa aina nopean kaupan eikä parasta hintaa.
Oman veneen arvon määritys kannattaakin aloittaa uuden vastaavan hinnasta. Jos sinulla on laatuskandi 2000 luvulta hyvässä kunnossa selvitä mitä vastaava purjehdusvalmis Linjett, Arcona tai HR maksaa. Yllätyt.
- Anonyymi
Vanha on aina vanhaa, vene ei ole poikkeus.
Vanhalla on toki ystävänsä, mutta suurin osa ei halua itselleen projektia vaan käyttöveneen. Kaikki uudetkin veneet muuttuvat jossain vaiheessa projekteiksi tai muuten vaan vaativat enemmän harrastuneisuutta kuin uudehkot veneet.
Jos venettä ei halua ylläpitää itse vaan siitä maksaa toiselle, niin vanha vene ei ole käytännöllinen ratkaisu. Vene ei kuitenkaan muutu uudesta vanhaksi yhdessä yössä ja se, mikä toiselle on vanha, toiselle on vasta sisäänajettu.
Yleisesti voidaan kuitenkin todeta, että mitä vanhempi, sitä halvempi koska halukkaita ostajia on vähemmän. - Anonyymi
Aika niukka on ollut ennen koronaakin tarjonta noin isoista ja kohtuuikäisistä veneistä tuossa hintaluokassa. Ainakin Suomessa hinnat ovat reilusti nousseet, mutta kuitenkin vain n. 20% mielestäni.
Kertoisitko joitain kiinnostavia venemalleja, jotta voi kommentoida tarkemmin?
En usko, että 80-luvun veneiden hintataso on merkittävästi noussut. Tai sanotaanko, että 2000-luvun veneiden hinta on palautunut 2015 tasolle, mutta 80-luvun veneiden ei. Erityisesti n. 30-jalkaiset ja sitä pienemmät 80-luvun veneet ovat edelleen paljon halvempia kuin aiemmin.- Anonyymi
Omaankin korvaan kalskahtaa utopialta 00-luvun 40-jalkainen hintaluokassa 50-70 tonnia. Pistä budjetti tuplaksi tai pudota jalkoja kymmenellä. Bavaria 30:t kävivät ennen nousua 40 tonnin tuntumassa, mutta taitavat alkaa nyt 50 tonnista. Pari vuotta sitten olisit voinut puristaa Bavaria 38:n hintahaarukan yläpäästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omaankin korvaan kalskahtaa utopialta 00-luvun 40-jalkainen hintaluokassa 50-70 tonnia. Pistä budjetti tuplaksi tai pudota jalkoja kymmenellä. Bavaria 30:t kävivät ennen nousua 40 tonnin tuntumassa, mutta taitavat alkaa nyt 50 tonnista. Pari vuotta sitten olisit voinut puristaa Bavaria 38:n hintahaarukan yläpäästä.
Ei sitä tuplata tarvitse. Nytkin myynnissä muutama 00-luvun 40-halkainen 80-100 tonnin haarukassa. 80 tonnilla saa vaikkapa First 40.7:n. Keski-Euroopasta voi saada alle 70 tonninkin.
- Anonyymi
Esimerkiksi Bavaria 36:t n. vuodelta 2003 meni ennen kaupaksi johonkin 55 tonniin, ja muistan katselleeni Dufour 43 classicia Hollannista hintapyynnöllä jotain 75te. No, se oli ehkä vuodelta 1999.
- Anonyymi
Ei pidä sekoittaa pyyntihintoja ja myyntihintoja. Niissä voi olla hyvin suuri ero.
- Anonyymi
Nettiveneen pyyntihintatilastossa esim Bavaria-40 veneistä on pyydetty viime vuosina 60-99t€, joten joskus joku haarukkaasi sopiva voi tullakin vastaan. Noin isoja ei ihan hirveissä volyymeissä liiku, joten suosittelen myös laajentamaan hakua vaikka vähintään Ruotsiin, jossa Blocketin listoilta löytyy varmasti jotain mielenkiintoista
ex-Santtu- Anonyymi
Ei löytynyt sieltäkään mitään. Pakko vain todeta, että koronalla on ollut suuri vaikutus.
- Anonyymi
Tää on suunnilleen parasta, mitä koko Euroopassa on tarjolla tässä koko- ja hintaluokassa, ja tämäkin on vuodelta -90 alkuperäisellä koneella.
https://www.yachtworld.fi/jahti/1990-etap-38i-8266046/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606504- 1003362
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252696- 212328
- 271881
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3571822- 251610
- 321458
- 491452
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423