Pitääkö vielä huolestua juomisestani

Anonyymi

Eli juon melkein joka päivä olutta/lonkeroa. En toki koe olevani riippuvainen siitä, enkä juo krapulaan, koska minulle ei yleensä tule juuri minkäänlaista krapulaa.

Nyt lomalla juon joka ilta sen 9-12 annosta, pääosin olutta, joskus yksi lonkero kylkeen. Yleensä aloitan siinä iltakahdeksalta, juon hiljakseen sinne yökahteen asti, kunnes menen nukkumaan, ja heräilen joskus ennen klo yhtätoista. Siitä sitten juon aamukahvit ja syön, iltapäivällä teen pyörälenkin, touhuan sitä ja tätä, leikkaan nurmikon, jne. Sitten illalla taas kun päivän puuhailut on takana, niin juon taas pienet känät.

Lomien ulkopuolella, käyn tietysti töissä. Teen hieman pidempiä päiviä, eli minulla on yleensä 4 työpäivää viikossa. Se tarkoittaa tietysti sitä, että tapaan juoda kolmena päivänä viikossa sen 9-12 annosta. Ja sitten kun on työaamu edessä, niin juon yleensä edeltävänä iltana sen 2-3 olutta.

Minulla on kuukaudessa ehkä 1-2 täysin raitista päivää. Joskus vain päätän että tänään en ota, eikä se aiheuta mitään tuskaa ollenkaan.

Eikä minulla koskaan mitään kaljanhimoa ole. Voisin aivan hyvin olla ottamatta, mutta usein tulee tunne, että no miksikäs ei, miksikäs sitä nyt ei voisi muutaman ottaa. Ja sitten jos päätän ottaa arkitiistaina sen 2 olutta, niin otan ne, eikä tule himoa ottaa enempää.

Viikonloppuisin laitan valmiiksi jääkaappiin esim 10 olutta ja 2 lonkeroa, autotallissa olisi lisää vaikka kuinka paljon, mutta juon vain ne ennalta laskemani määrän, ja thats it.

Juon alkoholia mielihyvän takia, pieni humala on kivaa, mutta en koe itseäni riippuvaiseksi.

Tiedän, määrät on suuria viikkotasolla. Helposti työviikkoina se 35-40 annosta menee. Sitten kesälomaviikkoina helposti se 60-70 annosta per viikko. Silti en ole missään vaiheessa kaatokännissä, vaan pienessä sievässä. Saatan tehdä puolen yön aikaan humalassa exceliin eräitä laskelmia joita tarvin työssäni, ja saan kaikki sinne virheettömästi laitettua, ilman että tarvii jälkikäteen korjailla.

Syön terveellisesti, paljon kasviksia, kalaa, jne. Enkä tunne että alkoholin suuret määrät vaikuttaisi mitenkään. No tietysti joskus heräämisen jälkeen hetken on hieman pökerö olo, mutta syömisen jälkeen, on taas täydessä tikissä. Tänäänkin tein tunnin kävelylenkin, ja pesin mattoja pihalla, vaikka eilen tuli otettua se 12 annosta.

Olen siis 43-vuotias, ja aina melko usein käyttänyt alkoholia. Tosin nyt viimeiset viisi vuotta on ollut ns jatkuvaa. Aiemmin käyttö oli ns viikonloppukäyttöä. Olen normaalipainoinen myös, enkä tupakoi.

Pitääkö huolestua, vai voinko jatkaa samalla tapaa, koska ei aiheuta ongelmia .?

17

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastaa rehellisesti mikset osaa tuntea mielihyvää ilman alkoholia ?
      Kirjoitit, että juot koska saat siitä mielihyvää.
      Silloin on jo jokin ongelmana, jos täytyy ottaa alkoholia tunteakseen mielihyvää.

      Alkoholiriippuvuuttakaan ei välttämättä huomaa, jos on silloin tällöin päivän tai kaksi juomatta, se onnistuu moneltakin alkoholistilta.
      Kun yrittää olla vaikka viikonkin ilman, niin alkaa jo huomata päivien kuluessa, mitä tapahtuu, koska on jo riippuvuus olemassa. Alkaa ilmaantua lieviä, ehkä kovempiakin vieroitusoireita.

      Sanoisin kyllä kun kirjoitit juomistasi määristä, ja kuinka kauan on jo jatkunut, niin olet riippuvainen.
      Ei millään pahalla, mutta alkoholistin on tavattoman vaikeaa myöntää riippuvuuttaan.
      Nimim. kokemusta on

      • Anonyymi

        Kiitos. Vastaan rehellisesti. Pystyn tuntea mielihyvää myös ilman alkoholia, päiväsaikaan, kun esim teen jotain mielekästä puuhaa, tai käyn vaikka pyöräilemässä.

        Saan alkoholista jonkinlaista erilaista mielihyvää, jota tietyllä tapaa kaipaan. Voihan olla että olen siihen humalan tuomaan mielihyvän tunteeseen jollain tapaa riippuvainen. Se kai on pakko myöntää, ei siinä mitään.

        Kokeilin joskus reilu vuosi sitten olla pari viikkoa juomatta. Sen aikana huomasin sen, että ns v-käyrä nousi helposti, kun jäin paitsi siitä alkoholin tuomasta mielihyvän tunteesta. Vaikkakin tunsin tuolloinkin mielihyvää, tehdessäni itselleni mielekkäitä asioita. Iltaisin hermostuin helposti ja tiuskin läheisilleni, varmaan juuri sen alkoholin puutteen takia.

        Vielä lopuksi kysyisin, onko nämä määrät vielä hallittavissa. Eli kunhan en lisää määriä, niin ookoo, vai? Vai pitäisikö pienentää määriä, ja harventaa kertoja? Mutta siinäkin tulee helposti se olo, että minkä takia en saisi nautiskella, ja siksi tulee kuitenkin juotua.

        Voin toki myöntää tässä olevani alkoholiriippuvainen, mutta en tiedä muuttaako se tätä asiaa mitenkään.


    • Anonyymi

      Ehkä ei olekaan kyse riippuvuudesta, vaan stressin hallinnasta. Koet ehkä olevasi stressaantunut jostain asiasta ja tarvitset siihen rauhoitusta. Kuten toteat "iltaisin hermostuin helposti ja tiuskin".

      Stressiltä tuo kuulostaa ja alkoholi tunnetusti rauhoittaa mieltä poistaen stressin. Jokin terapeutti saattaisi olla avuksesi.

      • Anonyymi

        Kiitos. Hyvä pointti tämäkin. Heräsi ensin sellainen kysymys, että voisinko olla jollain tapaa piilostressaantunut, jostain asiasta mitä en tunnista? Kun yritän miettiä, mistä olisin stressaantunut, niin en keksi siihen mitään. Elämäni on varsin kiireetöntä, vapaata on riittävästi, työ ei ole stressaavaa vaan mielekästä, eikä liian kuormittavaa. Minulla perhe mutta lapset on isoja, eivätkä sillä tapaa enää kuormita. Enkä heidän aikana ota alkoholia, vaan tytöt menevät usein huoneisiinsa jo iltakahdeksan aikaan, ja aikaisin nukkumaan. Vaimo puuhailee omiaan, ja minä viihdyn autotallissa musiikkia kuunnellen ja olutta tissutellen, omissa oloissani.

        Elän itseni näköistä elämää, mielestäni, en piittaa kaverisuhteista, enkä muustakaan hapatuksesta, minkälaista elämän pitäisi olla. En suorita elämää, kuten joillain on tapana. Elän päivä kerrallaan. Teen pieniä asioita mitä tulee mieleen, en suunnittele mitään. Saatan lähteä extempore pyöräilemään, tai sitten rakentelen jotain autotallissa. Olen introvertti, enkä kaipaa seuraa, päinvastoin väsyn seurapiireissä ja kaikki juhlat ahdistaa jo ajatuksena. Juhlia on onneksi harvoin, ja niistä haluan aina äkkiä pois, en viihdy.

        Vaimo on miettinyt, että olenko masentunut, kun tissuttelen joka ilta. Mietin sitä hetken itsekin, että olisiko jotain piilomasennusta. Mutta ei, ei sitten millään, nautin joka päivästä, siitä kun herään ja saan uusia ideoita mitä tehdä. Olen mielestäni hyvin onnellinen ja iloinen. Lapset kehittyy ja kasvaa, heidän juttuja on kiva seurata, mutta illalla kaipaan omaa aikaa. Eli en ole masentunut, vaan päinvastoin hyvillä mielin.

        Enkä ole stressaantunutkaan, ainakaan tietoisesti mistään. Mikä voisi olla sellainen piilostressi, mitä ei itse huomaa? Varsinkin jos elelen kuin ellunkana, asialliset hommat hoidan, ja muuten nautiskelen.


    • Anonyymi

      Pitääkö huolestua?
      - Pitää.

      • Anonyymi

        Näin on! Vaikka itse kokeekin että ei ole riippuvainen, noin suuret alkoholimäärät käytännössä jatkuvasti heikentää terveyttä niin ettei huomaakaan. Hyvin suurella todennäköisyydellä elinajasta on kulunut jo ainakin 2/3, mahdollisesti enemmänkin.

        Tuo että "nenänvalkaisuviikoilla" alkaa v-käyrä nousta, osoittaa että on jo riippuvainen alkoholista ja tarvitsee sitä hermojenkin rauhoittamiseen.


    • Anonyymi

      Perjantaisin kolmesta lonkerosta kolmen päivän darra, pitääkö olla huolissaan..

    • Anonyymi

      Näyttää olevan jo ongelma ja alkoholimäärät ovat liian suuria. Vaimokin on tästä jo ihmeissään ja huolissaan.

      Tunnen erään samanlaisen, joka vetäytyi samalla tavalla autotalliin kuuntelemaan musiikkia ja juomaan kaljaa ja siideriä päivän päätteeksi. Ei polttanut, oli hoikka ja söi terveellisesti ja liikkui säännöllisesti, mutta tällä menolla maksaansa ja sisuskalujansa rasittaen hankki itselleen diabeteksen. Ja ne juomamäärät oli paljon kohtuullisempia.

      Kaikki mittarit osoittaa, että pitäisi tehdä jotakin:
      https://www.is.fi/terveys/art-2000008016627.html
      https://www.is.fi/terveys/art-2000006002868.html

    • Anonyymi

      Tissuttelua ja tassuttelua tuollainen tapa, joka tekee riippuvaiseksi!💀💀

    • Anonyymi

      Eli kesäloman aikaiset alkoholimäärät on ainakin suuria, tiedän sen. Entä ns työkauden aikainen alkoholinkäyttö, onko se liiallista. Tai siis onhan se, mutta onko vielä hälytttävää, vaiko vain hieman ronskia?

      Tässä tyypillinen esimerkkini ns marraskuisesta alkoholinkäytöstä:
      Maanantai: 2 olutta
      Tiistai: 3 olutta
      Keskiviikko: ei mitään
      Torstai: 12 olutta
      Perjantai: 10 olutta
      Lauantai: 9 olutta
      Sunnuntai: 2 olutta

      Yhteensä 38 annosta viikon aikana.

      Onhan se yli riskirajan (24), mutta onko hälyyttävästi. Tosidokujen annosmääriin saa kuitenkin laittaa nollan perään. Siis sellaisten, jotka vetää aamusta iltaan joka päivä.

      Että niinku mun alkoholin käyttö on semmoista, etten sammu enkä örvellä, vaikkakin riskiraja ylittyy.

      Eli onko tämä ns arkikäyttöni, hälyyttävää? Vai pärjääkö sen kanssa, tällä tavalla, kunhan ei lisää määriä?

      • Anonyymi

        Pärjää, kunhan ei tule muita oireita, kuten vapinaa käsissä, kipuilua vatsan alueella tai muuta vastaavaa. Itse pitäisin tuolla tahdilla kahden tai neljän viikon tauon silloin tällöin.

        Ja lääkärissä käynti terveystarkastuksineen kerran vuodessa. Näillä minä menisin.


      • Anonyymi

        Olen ymmärtänyt sillälailla, että jatkuva päivittäinen kehon alkoholikuormittaminen on haitallista. On henkilökohtainen juttu, brakaako jokin elin, yleensä maksa tai haima vai ei ja sitten se diabetes. Sitä ei voi tietää. Tiedän paljon ihmisiä, jotka juovat vuosia ennen kuin terveys horjuu pahasti ja sitten myös niitä, joilla stoppi tulee nopeasti ja kehittyy vaikka alkoholismi tai jokin muu vaiva.

        Alkoholista voi saada haimatulehduksen vaikkei olisi alkoholisti – kovat oireet alkavat äkisti
        https://www.is.fi/terveys/art-2000006055398.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt sillälailla, että jatkuva päivittäinen kehon alkoholikuormittaminen on haitallista. On henkilökohtainen juttu, brakaako jokin elin, yleensä maksa tai haima vai ei ja sitten se diabetes. Sitä ei voi tietää. Tiedän paljon ihmisiä, jotka juovat vuosia ennen kuin terveys horjuu pahasti ja sitten myös niitä, joilla stoppi tulee nopeasti ja kehittyy vaikka alkoholismi tai jokin muu vaiva.

        Alkoholista voi saada haimatulehduksen vaikkei olisi alkoholisti – kovat oireet alkavat äkisti
        https://www.is.fi/terveys/art-2000006055398.html

        Kaikki kehon liiallinen päivittäinen kuormittaminen on haitallista. Tämä koskee etenkin ruokaa, jota ihmiset syövät selvästi yli tarpeensa. Tämä aiheuttaa eri elinten vaurioita, kaikkiin sisäelimiin, maksaan. haimaan, munuaisiin jne.

        Diabetes on useimmiten ylenmääräisen syömisen aiheuttama. Myös monet muut elinvauriot voitaisiin välttää välttämällä ylensyömistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kehon liiallinen päivittäinen kuormittaminen on haitallista. Tämä koskee etenkin ruokaa, jota ihmiset syövät selvästi yli tarpeensa. Tämä aiheuttaa eri elinten vaurioita, kaikkiin sisäelimiin, maksaan. haimaan, munuaisiin jne.

        Diabetes on useimmiten ylenmääräisen syömisen aiheuttama. Myös monet muut elinvauriot voitaisiin välttää välttämällä ylensyömistä!

        Eli juoda voi, kunhan ei ylensyö, niinkö? Syö terveellisesti ja pieniä annoksia, niin voi tissutella hyvällä omallatunnolla. Täytyykin kokeilla, tämä oli hyvä neuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli juoda voi, kunhan ei ylensyö, niinkö? Syö terveellisesti ja pieniä annoksia, niin voi tissutella hyvällä omallatunnolla. Täytyykin kokeilla, tämä oli hyvä neuvo.

        Väärin päätelty.
        Kohtuus kaikessa lienee tuossa oikea ajatus.


    • Anonyymi

      Kun laitetaan lähes 40 vuotta lisää ap:n ikään, ollaan enemmän papinkirjan ilmoittamilla ikäluvuilla.

      • Anonyymi

        Eiköhän näin ole meillä jokaisella. Jokainen lähestymme sitä "papinkirjan"ikää, vuosi kerrallaan. Siihen vain pitää sopeutua, kukaan ei elä iäisesti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe