A4 1.8T(B7, 8EC), bensa, 2007 käynnistysongelmia

Anonyymi

Olisko jollain kokemusta/tietoa kampiakselin ajoituksesta ja siihen liittyvästä käynnistyongelmasta? Omassa A4 1.8T, 2007 bensa-mallissa alkoi muutama viikko sitten käynnistysongelmaa esiintymään ja moottorihäiriövalo syttyi. Käytin autoa huollossa ja selvis, että KAMPIAKSELIN AJOITUSONGELMAA esiintyy. Huollossa päädyttiin siihen, että pitäis vikaa alkaa korjaan, kampakselin asentotunnistus-anturi vaihtamalla uuteen ja niin se vaihdettiinkin sitten ja tilanne parani, auto kävi paremmin ja lähti käyntiinkin helpommin. Kuitenkin tuo vika ilmeni aika pian uudelleen, eli moottorin häiriövalo syttyi taas. Uusi käynti huollossa(ei siis ole merkkihuolto..) ja siellä tultiin siihen lopputulemaan, että kampiakselin asentotunnistus ei vieläkään toimi täysin ja seuraavaksi olis sitten vaihdettava ketju hammaspyörä, kiristimineen(sijainnee moottorin rintapellin puoleisessa päädyssä..). Tuo hammaspyörä öljypaine-toiminen. Moottorin käynti-äänen perusteella ketju ei olis venynyt, kun ei äännä eli hammaspyörän toiminta ei olis normaalia(se jotenkin erikoinen rakenteeltaan-toiminnaltaan..).. Nyt sitte funtsinu(autolla voi ajaa normaalisti, käynnistys vaatii starttaamista aika reilusti..) tuota "remppaa", kun hinnaksi sanottiin yli 1000€, että onkohan tosiaan vika tuossa kohdin moottoria vai kuitenkin jossain tunnistimessa..

30

1123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ..jatkoa tuohon aiempaan. Niin, huoltovastaava meinas tuohon öljynpaineella toimivaan hammaspyörään liittyen, että sen toimivuus voinut saattanut huonontua öljyn -kuonaaaineista tms. ja kovalla ajolla(siis öljyn-paineet korkealle..) öljynpaineen ollessa korkea, toiminta voi palautua ennallaan. Vaihdatin kolmisen viikkoa sitten öljyt(Mobil 1 ESP 5W30 longlife oli ollut suositus tuolle koneelle..) kun oli jo edellisillä(VW-öljyä) tullut liki 9000km ajettua ja hieman kuin toiveena oli, että uudet öljyt vois auttaa putsaan moottorin osiakin. Juuri äsken, kun kävin autolla liikenteessä ja palasin kotiin, huomasin, että viikkoja palanut moottorin häiriövalo oli sammunut! Kokeilin uudelleen käynnistää ja häiriövalo ei syttynyt enää. Oisko sitten ko.hammasrattaan toiminta palautunut ennalleen ja ajoitus-häiriöö ei enää esiintys..

      • Anonyymi

        Niitä on sellaisia moottorin sisäpesuaineita, joiden tarkoitus on puhdistaa öljykanavissa olevia ylimääräisiä epäpuhtauksia. Itse olisin käyttänyt sellaista, ennen öljynvaihtoa.

        Jos autosi toimii niin eikun kovaa ajoa. Jos ongelmia alkaa esiintyä uudelleen niin sisäpesu. Jos se auttaa niin on todennäköistä että tuossa nokka-akselin käyttöpyörässä ja sen säätömekanismissa on tosiaan vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä on sellaisia moottorin sisäpesuaineita, joiden tarkoitus on puhdistaa öljykanavissa olevia ylimääräisiä epäpuhtauksia. Itse olisin käyttänyt sellaista, ennen öljynvaihtoa.

        Jos autosi toimii niin eikun kovaa ajoa. Jos ongelmia alkaa esiintyä uudelleen niin sisäpesu. Jos se auttaa niin on todennäköistä että tuossa nokka-akselin käyttöpyörässä ja sen säätömekanismissa on tosiaan vikaa.

        Juu. Kaasu pohjaan vaan, ja 250km/h tauluun, niin alkaa öljyt kiertämään koneessa kunnolla. Putsaantuu ne paikatkin samalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Kaasu pohjaan vaan, ja 250km/h tauluun, niin alkaa öljyt kiertämään koneessa kunnolla. Putsaantuu ne paikatkin samalla.

        Juuri näin. Nuo eteen holtittomasti poukkoilevat tollolootat ovat se TODELLINEN ongelma, johon poliisin tulisi puuttua nopeasti, ennen kuin teillämme tulee kasapäin ruumiita noiden idioottien ansiosta!!

        Audi King.
        -Teiden King- 💪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Nuo eteen holtittomasti poukkoilevat tollolootat ovat se TODELLINEN ongelma, johon poliisin tulisi puuttua nopeasti, ennen kuin teillämme tulee kasapäin ruumiita noiden idioottien ansiosta!!

        Audi King.
        -Teiden King- 💪

        Ja ryssien öljy, ja kaasu taas virtaamaan saksaan estoitta, koska saksa on niin riippuvainen niistä. Viis Ukrainasta!! 💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä on sellaisia moottorin sisäpesuaineita, joiden tarkoitus on puhdistaa öljykanavissa olevia ylimääräisiä epäpuhtauksia. Itse olisin käyttänyt sellaista, ennen öljynvaihtoa.

        Jos autosi toimii niin eikun kovaa ajoa. Jos ongelmia alkaa esiintyä uudelleen niin sisäpesu. Jos se auttaa niin on todennäköistä että tuossa nokka-akselin käyttöpyörässä ja sen säätömekanismissa on tosiaan vikaa.

        Moottorin sisäpesu.. Moottorin pesuainetta laitetaan, minne, vanhan -öljyn sekaanko ja siis uuden ennen öljynvaihtoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorin sisäpesu.. Moottorin pesuainetta laitetaan, minne, vanhan -öljyn sekaanko ja siis uuden ennen öljynvaihtoa?

        Vanhan öljyn sekaan, ennen öljynvaihtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan öljyn sekaan, ennen öljynvaihtoa.

        Mitähän tuotemerkkiä nuo öljyn -sekaan laitettavat sitten on?


    • Anonyymi

      Forte käsittelyä vaatii nokinen öljytila, niin pysyy jako kohdillaan!

      • Anonyymi

        Polttoaineenko(bensan, minun tapauksessa) sekaan pullollinen Fortea ja eikun ajoa(?) Vaikuttaako moottorin toimintaan kun autoa käytetään tuon "puhdistuksen" aikana?


    • Anonyymi

      Mitkähän ne tarkat vikakoodit olikaan?

      • Anonyymi

        Kun eka "diagnoosi" otettiin n.1kk. sitten, vikakoodit oli:
        P0322 -kampiakselin asentotunnustin, ei signaalia
        P0343 -nokka-akselin asentotunnistin 1, impulssi liian korkea
        P0011 -nokka-akselin myöhäistys(syl. -rivi 1) ohjearvoa ei saavutettu

        Tässä yhteydessä uusittu: Kampiakselin impulssianturi. " Auto koeajolla toiminut normaalisti" Tuo siis huoltoliikkeen kommentti..

        Sitten:
        Viimeisimmät vikakoodit(20.5 otettu):
        P0341 Nokka-akselin asentotunnistin 1, epälooginen signaali
        P0012 Nokka-akselin aikaistus(syl. -rivi 1), ohjearvoa ei saavutettu
        Nämä vikakoodit saatu Boschin(VW, jne käyttää) laitteistolla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun eka "diagnoosi" otettiin n.1kk. sitten, vikakoodit oli:
        P0322 -kampiakselin asentotunnustin, ei signaalia
        P0343 -nokka-akselin asentotunnistin 1, impulssi liian korkea
        P0011 -nokka-akselin myöhäistys(syl. -rivi 1) ohjearvoa ei saavutettu

        Tässä yhteydessä uusittu: Kampiakselin impulssianturi. " Auto koeajolla toiminut normaalisti" Tuo siis huoltoliikkeen kommentti..

        Sitten:
        Viimeisimmät vikakoodit(20.5 otettu):
        P0341 Nokka-akselin asentotunnistin 1, epälooginen signaali
        P0012 Nokka-akselin aikaistus(syl. -rivi 1), ohjearvoa ei saavutettu
        Nämä vikakoodit saatu Boschin(VW, jne käyttää) laitteistolla..

        Miksi nokka-akselin anturia ei uusittu vaikka siitäkin vikakoodit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi nokka-akselin anturia ei uusittu vaikka siitäkin vikakoodit?

        varmaankin siksi, että jos vikakoodiksi tulee virheellinen ajoitus niin silloinhan vika ei ole anturissa vaan ajoituksessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        varmaankin siksi, että jos vikakoodiksi tulee virheellinen ajoitus niin silloinhan vika ei ole anturissa vaan ajoituksessa

        Mutta kun noiden koodien perusteella itse anturissa vikaa, lisäksi kyllä ajoituksestakin herjaa, mutta anturi syytä ensin vaihtaa kun tuo ajoituksen vika voi johtua anturin viasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi nokka-akselin anturia ei uusittu vaikka siitäkin vikakoodit?

        Tiedä onko nokka-akselille eri tunnistin, mutta kampiakselin asento-tunnistinhan(impulssianturi) vaihdettiin noiden eka vika-koodien perusteella eli siitä lähdettiin tuota käynnistymis-ongelmaa ratkomaan.

        Nyt kyllä näyttäs siltä, että kun noilla uusilla Mobil -öljyillä "ja reippain kaasuin" on ajellut joitain satoja -kilometrejä, auto toimii aikaslailla normaaalisti ja käynnistyykin hyvin. Sen tänään huomasin, että jossain vaiheessa tyhjäkäynnillä kierrokset hieman "souti" 900-n.950-kierroksen välillä. Käynti kuitenkin tasottui jonkin ajan päästä. Täytynee nyt vaan ajella ja seurata koneen toimintaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedä onko nokka-akselille eri tunnistin, mutta kampiakselin asento-tunnistinhan(impulssianturi) vaihdettiin noiden eka vika-koodien perusteella eli siitä lähdettiin tuota käynnistymis-ongelmaa ratkomaan.

        Nyt kyllä näyttäs siltä, että kun noilla uusilla Mobil -öljyillä "ja reippain kaasuin" on ajellut joitain satoja -kilometrejä, auto toimii aikaslailla normaaalisti ja käynnistyykin hyvin. Sen tänään huomasin, että jossain vaiheessa tyhjäkäynnillä kierrokset hieman "souti" 900-n.950-kierroksen välillä. Käynti kuitenkin tasottui jonkin ajan päästä. Täytynee nyt vaan ajella ja seurata koneen toimintaa..

        Nokkaakselille on ihan oma anturinsa ja siitähän tullut vikakoodit molemmilla kertaa.
        Alkuperäinen anturi ollut melko hinnakas, mutta tarvikkeena saa muutamalla kympillä, vaihtoon ei montaa minuuttia mene ja vaikka parkkipaikalla onnistuu helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokkaakselille on ihan oma anturinsa ja siitähän tullut vikakoodit molemmilla kertaa.
        Alkuperäinen anturi ollut melko hinnakas, mutta tarvikkeena saa muutamalla kympillä, vaihtoon ei montaa minuuttia mene ja vaikka parkkipaikalla onnistuu helposti.

        Onko tuossa nokka-akselin -anturin asennuksessa ns.kotiasentajalle muuta, kuin ruuvailee paikoilleen, vai pitääkö "boxille" sitte vielä ilmoitella, että uutta osaa koneessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuossa nokka-akselin -anturin asennuksessa ns.kotiasentajalle muuta, kuin ruuvailee paikoilleen, vai pitääkö "boxille" sitte vielä ilmoitella, että uutta osaa koneessa?

        Ei muta kuin "ruuvailee" vain-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muta kuin "ruuvailee" vain-

        Soitin Audin -huoltoon(Pörhö / varaosat) ja kysyin nokka-akselin asentotunnistimen hintaa, niin siellä sanottiin hinnaksi 307€!!! Varaosa -myyjä puhui jostain HALL -anturista ja että kiinnitys 2-ruuvinen.. Vastaavia näkyy olevan netissä varaosamyyjillä saatavana, alle 50€!!!

        Missähän kohtaa moottoria, tuo tunnistin sijaitsee, jos kävis ostaan(tarvikkeena) sen ja vaihtais itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soitin Audin -huoltoon(Pörhö / varaosat) ja kysyin nokka-akselin asentotunnistimen hintaa, niin siellä sanottiin hinnaksi 307€!!! Varaosa -myyjä puhui jostain HALL -anturista ja että kiinnitys 2-ruuvinen.. Vastaavia näkyy olevan netissä varaosamyyjillä saatavana, alle 50€!!!

        Missähän kohtaa moottoria, tuo tunnistin sijaitsee, jos kävis ostaan(tarvikkeena) sen ja vaihtais itse?

        Kuten jo aiemmin kirjoitinkin niin alkuperäisen hinta on tosiaan melkoinen, mutta tarvike halpa - monesti kyllä erinäisten antureiden kanssa tarvikeosina kanssa voi olla ongelmia, mutta tässä tapauksessa itsekin aikoinaan tarvikeosaan päädyin ja sen kanssa ei mitään ongelmia ollut.

        Anturi löytyy kun availee nokka-akselin hammashihnan koteloa yläpäästään ja vääntää raolleen niin siitä välistä vaihto onistuu, en tarkkaan muista mitä työkalua hommaan tarvitsi mutta perustyökaluilla onnistuu -saattoi tarvita jonkun kuuskolo tai torx -avaimen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin kirjoitinkin niin alkuperäisen hinta on tosiaan melkoinen, mutta tarvike halpa - monesti kyllä erinäisten antureiden kanssa tarvikeosina kanssa voi olla ongelmia, mutta tässä tapauksessa itsekin aikoinaan tarvikeosaan päädyin ja sen kanssa ei mitään ongelmia ollut.

        Anturi löytyy kun availee nokka-akselin hammashihnan koteloa yläpäästään ja vääntää raolleen niin siitä välistä vaihto onistuu, en tarkkaan muista mitä työkalua hommaan tarvitsi mutta perustyökaluilla onnistuu -saattoi tarvita jonkun kuuskolo tai torx -avaimen

        Jep. Tänään vilkaisin sitä paikkaa. Tais olla kaksi jousikiinnikettä tuon kotelon yläpäässä. Aukaisin niistä toisen, kun siihen helposti pääsi käsiksi ja raotin koteloa. Siellä oli tosiaan sellainen pyöreähkö metallinen osa. Täytyypä tutkia tarkemmin tuota asiaa..
        Kiitoksia vaan tiedoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin kirjoitinkin niin alkuperäisen hinta on tosiaan melkoinen, mutta tarvike halpa - monesti kyllä erinäisten antureiden kanssa tarvikeosina kanssa voi olla ongelmia, mutta tässä tapauksessa itsekin aikoinaan tarvikeosaan päädyin ja sen kanssa ei mitään ongelmia ollut.

        Anturi löytyy kun availee nokka-akselin hammashihnan koteloa yläpäästään ja vääntää raolleen niin siitä välistä vaihto onistuu, en tarkkaan muista mitä työkalua hommaan tarvitsi mutta perustyökaluilla onnistuu -saattoi tarvita jonkun kuuskolo tai torx -avaimen

        Näyttäs, että nyt nuo anturi-ongelmat on poistunut, kun vaihdoin nokka-akselin asento-anturin. Moottorihäiriö-valokin, joka oli palanut jonkin aikaa, häipyi anturi-vaihdon myötä! Niin, ostin tarvikkeena tuon anturin(Boschin valmistama, hinta 68€) ja asensin sen paikolleen. Pikkasen ahdas paikka asennus-tila, kun jakohihnan muovikoteloa ei saa "väännettyä" auki kovin paljoa. Tuo muovikotelo kiinni ylä-osasta(ala-osasta ei tietoa, sinne kun vaikeaa nähdä "purkamatta keulaa"..) 2:lla metalli-klipsillä, jotka pitää aukaista ensin.. Tuo anturi kiinni kahdella 10mm:n normikannalla(lenkki sopii parhaiten ruuvien aukaisuun) olevalla ruuvilla(M6?). Anturille tuleva (3-piikkinen )johto-liitin ns. jousi-sokalla kiinni anturissa. Anturi on helppo lopussain vaihtaa, tosin tilan puute harmina, varskinkin jos on "iso nyrkkinen".. Niin, ja kannattaa kylmään koneeseen vaihtaa, niin ei sormet kuumu, ruuvit kun voi olla tod.kuumia käsitellä ajon jälkeen. Näillä mennään nyt ja toivottavasti nuo "asentotunnistukset" ei enää häiritse autolla ajoa.


    • Anonyymi

      siis mobilin öljy on puhdistavaa tyyppiä...

      • Anonyymi

        Ehkäpä. Itsellä ei juurikaan tuntemusta Mobilista..


      • Anonyymi

        Kerroppa joku öljy joka ei olisi...


    • Anonyymi

      Nokkaketju on venähtänyt hyvä ettei ole posahtanut koko moottori sököksi!?🤔🤔

      • Anonyymi

        No ei. Mainitsemasi "nokkaketju" on muuten tuossa konetyypissä HIHNALLA ja se, vermeineen, vaihdettiin viime vuonna!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei. Mainitsemasi "nokkaketju" on muuten tuossa konetyypissä HIHNALLA ja se, vermeineen, vaihdettiin viime vuonna!

        Nokkien välinen ketju ja sen öljynpaineella toimiva kiristys-säätö systeemi se noissa on joka alkaa oireileman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokkien välinen ketju ja sen öljynpaineella toimiva kiristys-säätö systeemi se noissa on joka alkaa oireileman.

        Joo, siitä juteltiin huollossa sen jälkeen, kun vaihdettiin kampiakselin -tunnistin ja "oireilu" jatkui senkin jälkeen.. Eilen auto toimi moitteetta, käynnistyi aamulla kylmänkin nopsaan ja ajoin päivän aikana liki 300km:n lenkin ja hyvin pelitti koko päivän. Tänään taas sitten kylmänä starttautti reilusti, mutta kuumana hyvin käynnistyi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe