Kuinka auttaa?

Anonyymi

Kuinka olette auttaneet ihmistä, joka selkeästi tarvitsee apua mielenterveys juttujen takia?

16

623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen itse tukena, minulle saa vuodattaa. Autan keskittymään positiivisiin asioihin ja ammattilaisavun saamisessa. Hienoa, että sinulta löytyy halua auttaa, sitä tarvitaan läheisiltäkin!

    • Anonyymi

      Eikö täällä ole kuin yksi ihminen joka yrittää auttaa?

    • Anonyymi

      Ei siinä maallikko voi paljon auttaa. Parempi on olla olla sekaantumatta ja pitää huoli vain omista asioistaan. Mt-ongelmaisten auttaminen kuuluu alan ammattilaisille.

      • Anonyymi

        Kyllähän sekin yleensä helpottaa oloa, jos voi tuntea että joku välittää ja haluaa auttaa kykyjensä mukaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän sekin yleensä helpottaa oloa, jos voi tuntea että joku välittää ja haluaa auttaa kykyjensä mukaan

        Sitä välittämistä ja auttamista voi kyllä tehdä meistä ihan kuka tahansa ja jokainen, jos näkee jollakin lähellään ja ympäristössä olevalla jotakin ongelmia, ja että hänellä on vaikeaa. Itse asiassa sitä empatiaa, inhimillisyyttä ja oikeaa, todellista yhteisöllisyyttä pitäisi olla tässä yhteiskunnassa nykyistä huomattavasti enemmän.


    • Anonyymi

      Minullakaan ei maallikkona ole keinoja auttaa, mutta tukena pystyn olemaan, ja olen ollutkin.

      Auttaminen ja tukeminenkin on rajallista, eikä kannata itseään väsyttää yrittämällä auttaa tai tukea liikaa.
      Voimavarat ovat kaikilla rajalliset.

      Jos ja kun toinen ei apua halua vaikeasta tilanteestaan huolimatta, on raskasta olla edes tukena.
      Ammattiauttajat ovat sitä varten olemassa, kun ei enää muu auta.

    • Anonyymi

      Joskus auttaa kun saa jutella jonkun kanssa.Kaikilla ei ole ketään jonka kanssa jutella.

    • Anonyymi

      minä osaan käydä ihan itse kakalla.


      IS

    • Anonyymi

      Riippuu tapauksesta. Mielenterveysongelmien kirjo on laaja.
      Hyvä jos oikeasti voit aitoa apua antaa ja oikeasti välität. Nykyisin kovin trendikästä olla tekohuolenpitäjä. Varmasti jollekkin sairaalle teeskentelijälle sellainen tuo tyydytystä ja sisältöä elämäänsä mutta ei kohdetta mitenkään hyödytä eikä auta.
      Jos tilanne paha on syytä antaa isopalkkaisen nähdä se vaiva elantonsa eteen. Pahimmillaan voi tulla itselleen ongelmia jos "pihalla olevan" kanssa alkaa kaveerata.

    • Anonyymi

      Jos haluaa auttaa läheistä niin hyvä keino on kuunnella ja kysyä voiko jotenkin auttaa. Suomalaissa yhteiskunnassa kun on vähön liian kanssa tapa auttaa niin, että päättää toisen puolesta, mikä sille olisi parasta. Kyllä aikuinen ihminen suoraan tai muulla lailla tuo esiin, mitä just nyt tarvii..

    • Anonyymi

      Vaikeaa välillä on auttaa. Selkeästi näkee että toinen tarvitsee apua ja toinen vain väittää että olen mukana salaliitossa ja missä kuulemma kaikki lääkäritkin ovat. Yritetään vain kuulemma tehdä pahaa ja pakkohoitaa. Lääkefirmat kuulemma myrkyttävät jne. Eipä siinä oikein auttaa voi, kun ei järkipuhe mene yhtään perille.

      • Anonyymi

        Onhan se vaikeaa auttaa oikealla tavalla kun ei ole ammattilainen edes.
        Ihmiset jotka asettavat ehtoja auttamiselle ovat kaikkein kamalimpia .
        Monelle riittää ystävän apu, yhtä monelle ammatti ihmisen


    • Anonyymi

      Itse kokeilin ja soitin eilen kaverille, kun oli huono päivä. Yleisen jutustelun ohessa kerroin, että lääkäri suosittelee terapian jatkamista mutta minulla ei ole siihen kasvaneiden polttoaine ja muiden kulujen takia varaa. Sairastelun takia tulot on pienenmät kuin aiemmin. Kaverini ei vastannut tähän mitään, vaan sivuutti koko asian ja
      mennen hiljaiseksi ja sitten vaihtoi puheenaihetta. Kerran jo aiemmin kerroin käyväni terapiassa, mutta ei ymmärtänyt ollenkaan. Oli virhe yrittää eilen uudestaan. Toisaalta on kyllä pelottavaa kuinka kapea maailmakuva korkeasti koulutetulla hyvät lähtökohdat saaneella ihmisellä on?
      Marmatti lopuksi päävaivojen takia saikulle jäännyttä työkaveriaan ja mietin miksi edes pidän yhteyttä tämmöiseen ihmiseen.

      • Anonyymi

        Niin totta tuo kuvaus, ei ollut oikea ystävä , sillä jos olis ollut se niin olis halunnut keskustella miten voi jatkaa terapiaa, ilmeisesti pelkäsi että joutuu tankkaamaan auton.

        Näitä on joka ihmisen elämässä Sitä luulee että on ystäviä mutta kun todellinen tarve saada apua kuitataan vaihtamalla puheen aihetta on syytä harkita että haluaako sellaista ystävää .
        Tsemppiä , kyllä se elämä taas siitä muuttuu paremmaksi , ottaa vain vähän aikaa .


    • Anonyymi

      Moni joka "näkee" avuntarpeen toisessa on oikeasti itse avuntarpeessa ja projisoi sen toiseen ihmiseen, koska ei pysty näkeen tai hyväksyyn omaa avuntarvetta. Päällepäsmäröinti ja holhoava "auttaminen" on henkistä väkivaltaa.. tietysti esim läheinen, joka on itsetuhoinen tarviikin apua. Ja jos joku läheinen kieltäytyy toisen tyrkyttämästä avusta, mitä ei itse ole pyytänyt, niin sillä kieltäytyjällä on siihen varmana hyvä syy. Ei mielenterveyden kanssa kamppailevat, diagnoosilla tai ilman diagnoosia, ole mitään vajaaälyisiä.

      • Anonyymi

        Osittain samaa mieltä, osittain ei.

        Jos ihminen on psykoosin rajamailla harhoissaan ja harhakuvitelmissaan, mutta ei halua apua missään tapauksessa, kun hoitopaikassa vain vahingoitetaan hänen mielestään, on toisilla aika avuton olo siinä vaiheessa.

        Avusta kieltäytyjä ei kuitenkaan ihan aina itse ymmärrä tarvitsevansa apua.
        Avun tarve olisi osattava nähdä, koska turha auttaminen ja tyrkyttäminen ei ole hyvä asia.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe