Ketjun "Mitä kaste merkitsi Uuden Testamentin aikaisessa käytössä) aloituksessa tehtiin selväksi, että kasteen vaikutus UT:ssa tuli siitä, että se oli tunnustautuminen Jeesukseen, kuuliaisuutta ja myöntävä vastaus apostoliseen kutsuun.
Sitä ajatusta ei ketjun ( osin epäasiallisessa ja sivuraiteille menneessä) keskustelussa ole pystytty osoittamaan vääräksi.
Ajatus, että veden valuttaminen vauvan päähän kun samalla sanotaan muutama sana, pelastaisi vauvan ja välittäisi hänelle anteeksiantamuksen, Pyhän Hengen ym, on myöhäsyntyinen. Sellainen oppi syntyi monta monia sukupolvia apostolisen ajan jälkeen kansan taikauskoisen ajattelutavan sulautuessa maallistuvaan kristillisyyteen. Ensin kehittyi hiljalleen tapa kastaa vauvoja ja sittemmin keksittiin tavalla teologiseksi selitykseksi perisynti. Raamatusta sellaista oppia ei löydy.
Vauvakaste ei ole raamatullinen kaste.
Luther kirjoitti:
"Ellei siis kaste vaikuta eikä anna lapsille sitä, minkä se vaikuttaa ja antaa aikuisille, silloin se ei ole sama kaste. Silloin se ei ole mikään kaste, vaan pelleilyä ja pilkkaa kasteen kanssa. Ei nimittäin ole mitään muuta kastetta kuin se, joka tekee autuaaksi.
Jos siis ollaan sitä mieltä, ettei kaste tee autuaaksi, silloin sitä ei pidä lainkaan toimittaa. Mutta jos se kuitenkin toimitetaan, silloin ei toimiteta mitään kristillistä kastetta, koska silloin ei uskota, että se vaikuttaa sen, mitä kasteen tulee vaikuttaa. Sen vuoksi se on joku muu ja väärä kaste."
Luther päätyi lopulta menemään harhaan, mutta tilanne todella on se, että vauvakaste on väärä kaste. Lutherin ajatuksen juoksulla se on pelleilyä ja pilkkaa.
Se ei anna vauvoille sitä, mitä raamatullinen kaste vaikutti sellaisessa käytössä, mitä se oli UT:n aikaan.
Raamatullisen kasteen suorittajia ei siis voi nimittää uudestikastajiksi, eikä vauvana "kastetun" ottama kaste ole uudestikaste, vaan se on ainoa oikea kaste.
Epäasiallista ja loukkaavaa nimitystä uudestikastaja ei tulisi käyttää. Todettakoon, että molemmin puolin tulisi oppia asiallinen keskustelutyyli.
Onko nimitys "uudestikastaja" oikeutettu?
24
86
Vastaukset
- Anonyymi
"Luther",
onhan kristillinen kaste ollut jo ennen Lutheriakin, ei Luther kastetta muuttanut
millään tavoin.
Ensimmäiset, jotka hylkäsivät lapsikasteen , on 1100 -luvulla Ranskassa.- Anonyymi
Oletko kuullut Tertullianuksesta? Tai Gregorius Nazianzilaisesta? Molemmat halusivat jarruttaa lasten kastamista. Kyrillos Jerusalemilainen ei tuntenut muuta kuin uskovien kasteen. Oletko kuullut paulikiaaneista, jotka eivät harjoittaneet vauvakasteita. Heitä vainottiin siksi ankarasti. Tunnetko Augustinuksen kirjeitä, joista näkyy, että hänen keskustelukumppaninsa epäilivät vauvakastetta. Tiedätkö, että on varhaisia kirkkoisiä, jotka kirjoittivat, että alussa ei kastettu vauvoja.
Nämä muutamat esimerkit olivat sinulle varmaan tuntemattomia?
Mutta nyt tiedät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko kuullut Tertullianuksesta? Tai Gregorius Nazianzilaisesta? Molemmat halusivat jarruttaa lasten kastamista. Kyrillos Jerusalemilainen ei tuntenut muuta kuin uskovien kasteen. Oletko kuullut paulikiaaneista, jotka eivät harjoittaneet vauvakasteita. Heitä vainottiin siksi ankarasti. Tunnetko Augustinuksen kirjeitä, joista näkyy, että hänen keskustelukumppaninsa epäilivät vauvakastetta. Tiedätkö, että on varhaisia kirkkoisiä, jotka kirjoittivat, että alussa ei kastettu vauvoja.
Nämä muutamat esimerkit olivat sinulle varmaan tuntemattomia?
Mutta nyt tiedät.Tertullianus ei pitänyt lasten kastetta vääränä vaan hänen teologinsa mukaan kastetta kannatti viivyttää lähelle kuolemaa. Onko tämä asia sinulle tuntematon?
Nyt tiedät
Ja tiesitkö että kirkkoisät sanovat suoraan että sylilaste kaste on apostolista elkuperää?
No, nyt tiedät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tertullianus ei pitänyt lasten kastetta vääränä vaan hänen teologinsa mukaan kastetta kannatti viivyttää lähelle kuolemaa. Onko tämä asia sinulle tuntematon?
Nyt tiedät
Ja tiesitkö että kirkkoisät sanovat suoraan että sylilaste kaste on apostolista elkuperää?
No, nyt tiedät.Jos Raamatussa olisi yksikin sana pikkulasten kasteen puolesta saattaisin uskoa kirkkoisien tarinoista jonkin osan, mutta kun ei ole.
joko tämä asia nyt on selvä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tertullianus ei pitänyt lasten kastetta vääränä vaan hänen teologinsa mukaan kastetta kannatti viivyttää lähelle kuolemaa. Onko tämä asia sinulle tuntematon?
Nyt tiedät
Ja tiesitkö että kirkkoisät sanovat suoraan että sylilaste kaste on apostolista elkuperää?
No, nyt tiedät."Tertullianus ei pitänyt lasten kastetta vääränä vaan hänen teologinsa mukaan kastetta kannatti viivyttää lähelle kuolemaa"???
Tarkoitatko, että lapsi on vauva vielä vanhanakin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tertullianus ei pitänyt lasten kastetta vääränä vaan hänen teologinsa mukaan kastetta kannatti viivyttää lähelle kuolemaa. Onko tämä asia sinulle tuntematon?
Nyt tiedät
Ja tiesitkö että kirkkoisät sanovat suoraan että sylilaste kaste on apostolista elkuperää?
No, nyt tiedät."tiesitkö että kirkkoisät sanovat suoraan että sylilaste kaste on apostolista elkuperää?"
Tarkoitat varmaan kirkkoisää nimeltä Origenes. Hän asui Pohjois-Afrikassa, jossa tutkimusten mukaan ensimmäisenä alettiin harjoittaa vauvojen kastamista.
Hän puhuu lasten kastamisen puolesta kolmessa kirjoituksessaan. Tutkijat ovat todenneet, että niissä hän selvästi puolustaa vauvakastetta niitä vastaan, jotka pitivät sitä vääränä tai tarpeettomana. Koska hänellä ei ollut muuta perustetta puolustukselleen, hän esitti väitteen, että se on apostoleilta peräisin. Ehkä hän uskoikin niin. Tapa ei ollut uutuus hänen aikanaan, vaan vauvoja oli kastettu jo muutamia vuosikymmeniä. Mutta mitään todisteita apostolisesta alkuperästä hän ei esittänyt.
Siihen aikaan kaikenlaisia asioita perusteltiin samantapaisella väitteellä. Laadittiin kirjeitä ja väitettiin niiden olevan apostoleilta tai muilta merkkihenkilöiltä.
Origenes muuten tuomittiin harhaoppiseksi.
Uskon ennemmin Raamattua kuin häntä. Raamattu on selkeä.
Tertullianuksen linja oli myös selkeä. Ei ollut syytä kastaa vauvoja.
Kaiken kaikkiaan väitteesi, että imeväiskastetta ei olisi kyseenalaistettu ennen 1100-lukua on täysin väärä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"tiesitkö että kirkkoisät sanovat suoraan että sylilaste kaste on apostolista elkuperää?"
Tarkoitat varmaan kirkkoisää nimeltä Origenes. Hän asui Pohjois-Afrikassa, jossa tutkimusten mukaan ensimmäisenä alettiin harjoittaa vauvojen kastamista.
Hän puhuu lasten kastamisen puolesta kolmessa kirjoituksessaan. Tutkijat ovat todenneet, että niissä hän selvästi puolustaa vauvakastetta niitä vastaan, jotka pitivät sitä vääränä tai tarpeettomana. Koska hänellä ei ollut muuta perustetta puolustukselleen, hän esitti väitteen, että se on apostoleilta peräisin. Ehkä hän uskoikin niin. Tapa ei ollut uutuus hänen aikanaan, vaan vauvoja oli kastettu jo muutamia vuosikymmeniä. Mutta mitään todisteita apostolisesta alkuperästä hän ei esittänyt.
Siihen aikaan kaikenlaisia asioita perusteltiin samantapaisella väitteellä. Laadittiin kirjeitä ja väitettiin niiden olevan apostoleilta tai muilta merkkihenkilöiltä.
Origenes muuten tuomittiin harhaoppiseksi.
Uskon ennemmin Raamattua kuin häntä. Raamattu on selkeä.
Tertullianuksen linja oli myös selkeä. Ei ollut syytä kastaa vauvoja.
Kaiken kaikkiaan väitteesi, että imeväiskastetta ei olisi kyseenalaistettu ennen 1100-lukua on täysin väärä.Kyllä ja Ogigenes todella todisti että apostolit opttivat kastamaan lapsia.
Tertullianus ei kumonnut laten kastetta.
Vasta 1000-luvulla alettiin vastustamaan lasten kastetta laajemmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Raamatussa olisi yksikin sana pikkulasten kasteen puolesta saattaisin uskoa kirkkoisien tarinoista jonkin osan, mutta kun ei ole.
joko tämä asia nyt on selvä!Ethän sinä Raamattua usko niin turaan urputat täällä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ja Ogigenes todella todisti että apostolit opttivat kastamaan lapsia.
Tertullianus ei kumonnut laten kastetta.
Vasta 1000-luvulla alettiin vastustamaan lasten kastetta laajemmin.Mukava lukea osaavan ja oppineen kirkkohistorioitsijan näkemyksiä.
Selostaisitko jotain paulikiaaneista, kun kerran vaikutat olevan todella hyvin perillä antiikin ja varhaiskeskiajan tilanteista?
Ja kerrotko miksi monet itäisen kirkkoisät, jotka olivat syntyneet kristittyihin perheisiin, ottivat kasteen vasta varttuneina? Mikseivät heidän vanhempansa kastattaneet heitä heti heidän synnyttyään, kun kerran vauvakaste on raamatullinen ja apostoleilta peritty? - Anonyymi
Alkuseurakunta ei kastanut vauvoja.
- Anonyymi
"Ketjun "Mitä kaste merkitsi Uuden Testamentin aikaisessa käytössä) aloituksessa tehtiin selväksi, että kasteen vaikutus UT:ssa tuli siitä, että se oli tunnustautuminen Jeesukseen, kuuliaisuutta ja myöntävä vastaus apostoliseen kutsuun."
Raamattu vain ei anna kasteelle moisia merkityksiä.
"Ajatus, että veden valuttaminen vauvan päähän kun samalla sanotaan muutama sana, pelastaisi vauvan ja välittäisi hänelle anteeksiantamuksen, Pyhän Hengen ym, on myöhäsyntyinen. "
En ole kuullut missään moista opetusta.
"Vauvakaste ei ole raamatullinen kaste"
Lasten kastaminen on yhtä raamatullista kuin aikuistenkin kastaminen
"Jos siis ollaan sitä mieltä, ettei kaste tee autuaaksi, silloin sitä ei pidä lainkaan toimittaa"
Näinpä, vapaat suunnat kutenkin toimittavat kasteita siitä huolimatta.
"Lutherin ajatuksen juoksulla se on pelleilyä ja pilkkaa_"
Luther oli kylläkin lasten kastamisen kannatta
"Raamatullisen kasteen suorittajia ei siis voi nimittää uudestikastajiksi"
Kyllä voi, sillä aikuiskin kastatte uudestaan. Tiedän erään tpauksen joka on kasettu neljä kerta eri seurakunnissa (luterilainen, hellari, mormonismi ja JeeussonHerra) eli selvää uudestikastamista
"Todettakoon, että molemmin puolin tulisi oppia asiallinen keskustelutyyli."
Aamen- Anonyymi
Tuossa ei ollut päätä eikä häntää.
Esim. kirjoittajan vastaus tähän: "Ajatus, että veden valuttaminen vauvan päähän kun samalla sanotaan muutama sana, pelastaisi vauvan ja välittäisi hänelle anteeksiantamuksen, Pyhän Hengen ym, on myöhäsyntyinen. "
Vastaus oli: "En ole kuullut missään moista opetusta."
Sellaista opetusta on mm. luterilaisissa Tunnustuskirjoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa ei ollut päätä eikä häntää.
Esim. kirjoittajan vastaus tähän: "Ajatus, että veden valuttaminen vauvan päähän kun samalla sanotaan muutama sana, pelastaisi vauvan ja välittäisi hänelle anteeksiantamuksen, Pyhän Hengen ym, on myöhäsyntyinen. "
Vastaus oli: "En ole kuullut missään moista opetusta."
Sellaista opetusta on mm. luterilaisissa Tunnustuskirjoissa.>"veden valuttaminen vauvan päähän"<
"Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä" 4 Moos: 8: 7
"Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä,
vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus"
" Sillä KOLME on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhtä ovat"
1 Joh: 5: 6-8
- Anonyymi
Miksi hirveää keskiaikaista paavin munkkia pitäisi arvostaa, kun tyyppi puhui ja kirjoitti kauheuimmat mahdolliset tekstit juutalaisista ja aikansa uskovista jotka olisi halunnut hävittää perin pohjin !
mitä kunnioitettavaa tuollaisessa munkissa mhtaisi olla kuka tietää?- Anonyymi
voihan sitä siirtyä katolilaisuutenkin, tai ortodoksiuuteen jotka on kristillisiä kirkkoja myös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
voihan sitä siirtyä katolilaisuutenkin, tai ortodoksiuuteen jotka on kristillisiä kirkkoja myös.
Vauvakaste on uudestikastamista, koska pappi joutuu tiputtamaan vettä kolme kertaa vauvan otsalle.
Miksihän se yksi tippa ei tehoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vauvakaste on uudestikastamista, koska pappi joutuu tiputtamaan vettä kolme kertaa vauvan otsalle.
Miksihän se yksi tippa ei tehoa?"Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä" 4 Moos: 8: 7
harvemmin sitä pirskottamalla ainoastaan yksi tippa. - Anonyymi
Luther oli alunperin upostuskasteen kannalla, mutta muutti myöhemmin kantaansa. Hän kirjoitti:
"Kasteessa tehdään eli menetellään näin: meidät upotetaan veteen niin, että se peittää meidät kokonaan, ja sitten meidät nostetaan sieltä ylös. Nämä kaksi tilaa, veden alle uppoaminen ja sieltä ylösnouseminen, osoittavat, mitä kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaa. Juuri siinä vanha ihminen surmataan ja sen jälkeen nousee ylös uusi ihminen." - Anonyymi
Sinä tunnut olevan ainoa joka puhuu koko ajan "paavin munkista". Luterilaiset puhuu täällä Raamatusta koska siinä on totuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vauvakaste on uudestikastamista, koska pappi joutuu tiputtamaan vettä kolme kertaa vauvan otsalle.
Miksihän se yksi tippa ei tehoa?Myös aikuisen kohdalla valellaan usein kolmeasti otsalle ja se on yksi kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luther oli alunperin upostuskasteen kannalla, mutta muutti myöhemmin kantaansa. Hän kirjoitti:
"Kasteessa tehdään eli menetellään näin: meidät upotetaan veteen niin, että se peittää meidät kokonaan, ja sitten meidät nostetaan sieltä ylös. Nämä kaksi tilaa, veden alle uppoaminen ja sieltä ylösnouseminen, osoittavat, mitä kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaa. Juuri siinä vanha ihminen surmataan ja sen jälkeen nousee ylös uusi ihminen."Luther hyväksyi upotuskasteen ja myös valelyn ja pirskotuksen kuten jo alussa hyväksyttiin
- Anonyymi
Uudestikaste lahkoon on pahan hengen kaste, joka tuli tänne Amerikasta 100 v. sitten.
- Anonyymi
Niinkö sinulle kävi? Tuo paha henkikö sinua riivaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinkö sinulle kävi? Tuo paha henkikö sinua riivaa?
helluntailaisuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .975248Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453553Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382467Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2481513Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121281- 831275
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1361125