Jos pyöräillessä suuntamerkkiä antaessa sattuu

Anonyymi

Jos pyöräillessä suuntamerkkiä antaessa yllättäen sattuu juuri samaan aikaan takaa ilmestymään kanssapyöräilijä tai sähkölautailija, ja aiheutuu onnettomuus (käsi osuu ja jompi kumpi horjahtaa tms), onko kenen vastuu tilanteessa?

24

129

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ohittavalla ajoneuvolla on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon tai jalankulkijaan ja muutenkin huolehdittava, että ohitus ei vaaranna turvallisuutta. Ajoneuvon nopeus on myös sovitettava tilanteeseen sopivaksi.

      Tienkäyttäjän on myös ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

      Tuosta saat ainakin vähän vinkkejä.

      • Anonyymi

        Potkulautailijat ja pyöräilijät eivät ymmärrä että voi vahingoittua vakavasti itsekin kun kovassa vauhdissa vaikka vain hipaisee jalankulkijaan ja kaatuu vauhdista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkulautailijat ja pyöräilijät eivät ymmärrä että voi vahingoittua vakavasti itsekin kun kovassa vauhdissa vaikka vain hipaisee jalankulkijaan ja kaatuu vauhdista.

        Sen takia jalankulkijoiden tulee huomioida muut liikenteessä olevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen takia jalankulkijoiden tulee huomioida muut liikenteessä olevat.

        Kaikkien tienkäyttäjien tulee huomioida että mitä ne muut ympärillä tekevät. Ei voi ennakoida muiden tekemisiä, jos ei tiedä mitä ne muut tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen takia jalankulkijoiden tulee huomioida muut liikenteessä olevat.

        Taasen joku pyöräilijä tai sähköpotkulautailija, joka luulee, että kaikki muut väistävät tai huomioivat heidät eikä heidän tarvitsisi itse välittää muista!

        Sinun kannattaisi jo opetella tieliikennelaki!

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt! Onnettomuuden sattuessa ei auta, että sanoo, ettei osaa liikennesääntöjä!

        Vaikka kaikkien tienkäyttäjillä on ennakointivelvollisuus niin kyllä ajoneuvojen kuljettajilla, esim. sähköpotkulautailijalla tai pyöräilijällä on jalankulkijoihin nähden myös velvollisuuksia.

        On jopa tuomioita tullut siitä, kun pyöräilijä/sähköpotkulautailija ei ole huomioinut sitä, että jalankulkija saattaa esim. siirtyä sivusuunnassa tai jalankulkija on jopa seissyt paikallaan, kun on ajettu päälle.

        Laissa löytyy myös, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa.
        Laissa löytyy myös, että pyöräilijän tulee erityisesti huomioida lapset, vanhukset jne.

        Edellä mainitut koskee myös sähköpotkulautailijaa, koska siihen sovelletaan samoja liikennesääntöjä kuin pyöräilijöihin.

        Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat olette jokainen velvollinen huomioimaan minut jalankulkijan, joka olen vanhuuseläkkeellä! Mitään paitaa en pistä merkiksi päälle, mutta kun noudatatte tuota kohtaa, että tulee antaa turvallinen tila jalankulkijalle, niin silloin se on kunnossa!

        Turvallinen tila ei ole muutaman kymmenen sentin päästä ja selvästi enemmän.
        Te itse haluaisitte lakiin, että autojen tulisi ohittaa teidän 1,5 m päästä, joten eikö se olisi silloin myös sopiva väli ohitettaessa jalankulkijaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taasen joku pyöräilijä tai sähköpotkulautailija, joka luulee, että kaikki muut väistävät tai huomioivat heidät eikä heidän tarvitsisi itse välittää muista!

        Sinun kannattaisi jo opetella tieliikennelaki!

        Jokainen joka liikkuu liikenteessä on velvollinen opettelemaan liikennesäännöt! Onnettomuuden sattuessa ei auta, että sanoo, ettei osaa liikennesääntöjä!

        Vaikka kaikkien tienkäyttäjillä on ennakointivelvollisuus niin kyllä ajoneuvojen kuljettajilla, esim. sähköpotkulautailijalla tai pyöräilijällä on jalankulkijoihin nähden myös velvollisuuksia.

        On jopa tuomioita tullut siitä, kun pyöräilijä/sähköpotkulautailija ei ole huomioinut sitä, että jalankulkija saattaa esim. siirtyä sivusuunnassa tai jalankulkija on jopa seissyt paikallaan, kun on ajettu päälle.

        Laissa löytyy myös, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila ohittaessa.
        Laissa löytyy myös, että pyöräilijän tulee erityisesti huomioida lapset, vanhukset jne.

        Edellä mainitut koskee myös sähköpotkulautailijaa, koska siihen sovelletaan samoja liikennesääntöjä kuin pyöräilijöihin.

        Te pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat olette jokainen velvollinen huomioimaan minut jalankulkijan, joka olen vanhuuseläkkeellä! Mitään paitaa en pistä merkiksi päälle, mutta kun noudatatte tuota kohtaa, että tulee antaa turvallinen tila jalankulkijalle, niin silloin se on kunnossa!

        Turvallinen tila ei ole muutaman kymmenen sentin päästä ja selvästi enemmän.
        Te itse haluaisitte lakiin, että autojen tulisi ohittaa teidän 1,5 m päästä, joten eikö se olisi silloin myös sopiva väli ohitettaessa jalankulkijaa?

        Normaalijärkinen ihminen kyllä osaa nähdä, etten esittänyt yhtään mitään tuollaista mistä vaahtoat.


    • Anonyymi

      Tuli mieleeni, kun joskus aikaa sitten olin pysäkillä odottamassa bussia. Kun se lähestyi, niin nostin kättä viitatakseni linja-auton pysähtymään. Samaan aikaan minun ja kadun reunan välistä sujahti joku kamikazepyöräilijä kovaa vauhtia. Jos olisin nostanut räpyläni 15 sekuntia myöhemmin, pyöräilijä olisi osunut minuun.

      • Anonyymi

        Ala-arvoista liikennesuunnittelua. Ajoväylä pitäisi kulkea bussipysäkin takaa..


      • Anonyymi

        Pyöräilijä ja sähköpotkulautailija väistävät bussiin tai ratikkaa nousevaa ihmistä sekä myös sieltä poistuvaa. Löytyy tieliikennelaista!

        On sitten kyseessä rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä niin pyöräilijä ja sähköpotkulautailijan kuuluu väistää. Sekä myös jalkakäytävällä missä pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat laittomista ajavat.

        Aikanaan työpaikan lähelle menevällä bussilla meitä ihmisiä saattoi poistua jopa n. 30 ihmistä samalla pysäkillä, mutta mitä tekivät pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat? Kyseessä tilanteet, jossa he eivät olleet vielä bussin rinnalla. Ajoivat sinne ihmisten joukkoon huutaen väistäkää, kelloa soitellen jne. Suurin osa hieman hiljensi vauhtia, mutta todella harvassa oli ne, jotka väistivät eli pysähtyivät tai hiljensivät vauhtia selvästi ennen pysäkkiä.

        Joku teistä kohta kirjoittaa miksi ette odottaneet, että pyöräilijät menevät ohi!

        Sanottakoon, että siinä oli kesäisin todella vilkas pyöräliikenne. Eli ei bussi voi alkaa odottamaan minuuttikaupalla, että me jalankulkijat pääsemme pois bussista Teidän pyöräilijöiden liikennesääntöjen noudattamuuden takia.

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voisivat jo alkaa noudattamaan heitä koskevia liikennesääntöjä!

        Joskus joku sai kolhuja. Huusimme joskus jopa kymmenenkin ihmistä takaisin samalla mitalla. Pysäkkikatoksen takana tiilimuuri ja pysäkkikatoksen edessä n. 1,5 m tilaa ajoradan reunaan.

        On paljon pysäkkejä missä ei voida rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää tai yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää laittaa kulkemaan pysäkin takaa. Pysäkin takana saattaa olla talon seinä, aita, puistoa jne.

        Talot, aidat ym ovat olleet vuosikymmeniä, joten ei niitä voida purkaa sen vuoksi, että pysäkkikatoksen taakse saataisiin pyöräilijöille kulkuväylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ala-arvoista liikennesuunnittelua. Ajoväylä pitäisi kulkea bussipysäkin takaa..

        Sinä lähtisit purkamaan taloja ja aitoja, jotta pyörätie saataisiin kulkemaan bussipysäkin takaa?

        Ei pysäkkejä voida sijoittaa vain sellaisiin paikkoihin missä se onnistuu!

        Pääkaupunkiseudulla ei sitten olisi pahemmin pysäkkejä kuin jossakin lähiöissä, jos jokainen pysäkki pitäisi sijoittaa niin, että pyöräväylä saataisiin kulkemaan pysäkin takaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä lähtisit purkamaan taloja ja aitoja, jotta pyörätie saataisiin kulkemaan bussipysäkin takaa?

        Ei pysäkkejä voida sijoittaa vain sellaisiin paikkoihin missä se onnistuu!

        Pääkaupunkiseudulla ei sitten olisi pahemmin pysäkkejä kuin jossakin lähiöissä, jos jokainen pysäkki pitäisi sijoittaa niin, että pyöräväylä saataisiin kulkemaan pysäkin takaa!

        Jaa että pysäkkejä on sijoitettu myös paikkoihin, missä se ei onnistu? Mitenkäs sekaisin sitä taas ollaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että pysäkkejä on sijoitettu myös paikkoihin, missä se ei onnistu? Mitenkäs sekaisin sitä taas ollaan?

        Samaa mietin itse. Jos pysäkki jostakin löytyy, niin siihen se on onnistuttu sijoittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ala-arvoista liikennesuunnittelua. Ajoväylä pitäisi kulkea bussipysäkin takaa..

        Ajoväylä ei ikinä kulje bussipysäkin katoksen ja ajoradan välistä.

        Mutta kun siitä pääsee suoraan, jos uskaltaa. Ja luottaa matkustajien pysyvän pois edestä. Aina kannattaa säästää metri matkassa, kun se vain on mahdollista. Mitä väliä, vaikka vaarantaa toisten ja oman turvallisuutensa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoväylä ei ikinä kulje bussipysäkin katoksen ja ajoradan välistä.

        Mutta kun siitä pääsee suoraan, jos uskaltaa. Ja luottaa matkustajien pysyvän pois edestä. Aina kannattaa säästää metri matkassa, kun se vain on mahdollista. Mitä väliä, vaikka vaarantaa toisten ja oman turvallisuutensa...

        24 §

        "Raitiovaunusta tai linja-autosta poistuvalle taikka siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla raitiovaunu tai linja-auto oikealta pysäkin kohdalla.

        Ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuvalle tai siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla pyörätiellä linja-auto tai raitiovaunu pysäkin kohdalla."

        Esteetön kulku ja sen antaminen on melko voimakas velvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        24 §

        "Raitiovaunusta tai linja-autosta poistuvalle taikka siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla raitiovaunu tai linja-auto oikealta pysäkin kohdalla.

        Ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuvalle tai siihen nousevalle matkustajalle on annettava esteetön kulku sivuutettaessa ajoneuvolla pyörätiellä linja-auto tai raitiovaunu pysäkin kohdalla."

        Esteetön kulku ja sen antaminen on melko voimakas velvollisuus.

        Tämä on kyllä jotain, mitä en ymmärrä. Siis että jotkut eivät tiedä eivätkä ymmärrä, että pyöräillessä on tuollainen velvollisuus. Sehän on itsellekin mukavampaa ja turvallisempaa joko kiertää ne ihmiset tai sitten pysähtyä ja odottaa, että väylä on vapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä ja sähköpotkulautailija väistävät bussiin tai ratikkaa nousevaa ihmistä sekä myös sieltä poistuvaa. Löytyy tieliikennelaista!

        On sitten kyseessä rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä niin pyöräilijä ja sähköpotkulautailijan kuuluu väistää. Sekä myös jalkakäytävällä missä pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat laittomista ajavat.

        Aikanaan työpaikan lähelle menevällä bussilla meitä ihmisiä saattoi poistua jopa n. 30 ihmistä samalla pysäkillä, mutta mitä tekivät pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat? Kyseessä tilanteet, jossa he eivät olleet vielä bussin rinnalla. Ajoivat sinne ihmisten joukkoon huutaen väistäkää, kelloa soitellen jne. Suurin osa hieman hiljensi vauhtia, mutta todella harvassa oli ne, jotka väistivät eli pysähtyivät tai hiljensivät vauhtia selvästi ennen pysäkkiä.

        Joku teistä kohta kirjoittaa miksi ette odottaneet, että pyöräilijät menevät ohi!

        Sanottakoon, että siinä oli kesäisin todella vilkas pyöräliikenne. Eli ei bussi voi alkaa odottamaan minuuttikaupalla, että me jalankulkijat pääsemme pois bussista Teidän pyöräilijöiden liikennesääntöjen noudattamuuden takia.

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat voisivat jo alkaa noudattamaan heitä koskevia liikennesääntöjä!

        Joskus joku sai kolhuja. Huusimme joskus jopa kymmenenkin ihmistä takaisin samalla mitalla. Pysäkkikatoksen takana tiilimuuri ja pysäkkikatoksen edessä n. 1,5 m tilaa ajoradan reunaan.

        On paljon pysäkkejä missä ei voida rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää tai yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää laittaa kulkemaan pysäkin takaa. Pysäkin takana saattaa olla talon seinä, aita, puistoa jne.

        Talot, aidat ym ovat olleet vuosikymmeniä, joten ei niitä voida purkaa sen vuoksi, että pysäkkikatoksen taakse saataisiin pyöräilijöille kulkuväylä.

        Olin kerran pysäkillä ja matkustajien poistuessa bussista, ohi kaahaava tavarapyöräilijä kiroili ankarasti kun jalankulkijat olivat jäädä alle ja joutui hieman väistämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on kyllä jotain, mitä en ymmärrä. Siis että jotkut eivät tiedä eivätkä ymmärrä, että pyöräillessä on tuollainen velvollisuus. Sehän on itsellekin mukavampaa ja turvallisempaa joko kiertää ne ihmiset tai sitten pysähtyä ja odottaa, että väylä on vapaa.

        Löytyy valitettavasti yllättävän paljon ihmisiä, jotka eivät tunne liikennesääntöjä tarpeeksi hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy valitettavasti yllättävän paljon ihmisiä, jotka eivät tunne liikennesääntöjä tarpeeksi hyvin.

        Juu, ja haluavat toimia myös itsensä kannalta hankalasti. Pyörällä on pakko ajaa ihmisten keskelle, ja autolla ajaa korkean reunakiven yli jalkakäytävälle parkkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoväylä ei ikinä kulje bussipysäkin katoksen ja ajoradan välistä.

        Mutta kun siitä pääsee suoraan, jos uskaltaa. Ja luottaa matkustajien pysyvän pois edestä. Aina kannattaa säästää metri matkassa, kun se vain on mahdollista. Mitä väliä, vaikka vaarantaa toisten ja oman turvallisuutensa...

        Täällä pääkaupunkiseudulla on todella paljon bussipysäkkejä katoksineen, jotka ovat lähes takana olevassa aidassa tai talossa kiinni!

        Monessa paikkaa, jopa Helsingin keskustan tietämillä, pyörätie tai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tai rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä, kulkee bussipysäkin katoksen ja ajoradan välistä!

        Kannattaa nyt jalkautua katsomaan tai voi myös pyöräillä!

        Esimerkkinä voin nyt sinulle kertoa yhden: Porkkalankatu 11, jossa bussipysäkkikatos on Helsingin Energian eli Helenin aidassa kiinni ja sen edestä ja ajoradan välistä menee rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Ja ne molemmat ovat todella kapeita väyliä. Siinä on todella vilkas pyörätie eikä ne raukat pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat paljon väistä, koska muuten ennätys menee!

        Pitääkö Helenin siirtää tiilimuuria?

        Katsos se niin, että tilaa ei ole aina joka paikassa ellei sitten sitä oteta esim. ajoradalta.


    • Anonyymi

      Melko spekulatiivistä.

      • Anonyymi

        No ei, vaan aloitus perustuu kokemuksiin, jotka eivät onneksi ole vielä johtaneet vaarallisempaan. Joitakin kertoja, kun on ollut aikeissa kääntyä ja näyttää/näyttänyt suuntamerkkiä, onkin takaa suhahtanut joku ohi. Sähkölaudat taas lisääntyneet niin valtavasti, ja ovat hiljaisia, että niiden kanssa joutuu olemaan todella tarkkana. Vielä kun tiedetään, että näiden molempien käyttäjissä on vähemmän liikennesääntöjä tuntevia, että niistä välittäviä.
        Ja itse asiassa aloituksen huoli pätee myös vastaantuleviin. Tiukoissa kevlimutkissa, etenkin liikenneympyröiden vieressä, jos heikko näkyvyys, käsi pitkällä sojottaessa voi tulla myös vaaratilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei, vaan aloitus perustuu kokemuksiin, jotka eivät onneksi ole vielä johtaneet vaarallisempaan. Joitakin kertoja, kun on ollut aikeissa kääntyä ja näyttää/näyttänyt suuntamerkkiä, onkin takaa suhahtanut joku ohi. Sähkölaudat taas lisääntyneet niin valtavasti, ja ovat hiljaisia, että niiden kanssa joutuu olemaan todella tarkkana. Vielä kun tiedetään, että näiden molempien käyttäjissä on vähemmän liikennesääntöjä tuntevia, että niistä välittäviä.
        Ja itse asiassa aloituksen huoli pätee myös vastaantuleviin. Tiukoissa kevlimutkissa, etenkin liikenneympyröiden vieressä, jos heikko näkyvyys, käsi pitkällä sojottaessa voi tulla myös vaaratilanteita.

        Itse katson aina taakse ennen kääntymistä. Tämä juuri siksi, että sieltä saattaa olla joku menossa ohi. Jos on, niin annan mennä ennen kuin käännyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei, vaan aloitus perustuu kokemuksiin, jotka eivät onneksi ole vielä johtaneet vaarallisempaan. Joitakin kertoja, kun on ollut aikeissa kääntyä ja näyttää/näyttänyt suuntamerkkiä, onkin takaa suhahtanut joku ohi. Sähkölaudat taas lisääntyneet niin valtavasti, ja ovat hiljaisia, että niiden kanssa joutuu olemaan todella tarkkana. Vielä kun tiedetään, että näiden molempien käyttäjissä on vähemmän liikennesääntöjä tuntevia, että niistä välittäviä.
        Ja itse asiassa aloituksen huoli pätee myös vastaantuleviin. Tiukoissa kevlimutkissa, etenkin liikenneympyröiden vieressä, jos heikko näkyvyys, käsi pitkällä sojottaessa voi tulla myös vaaratilanteita.

        Elämäsi on aika lailla kunnossa, jos tämä on ongelmistasi se nettiin avautumisen arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämäsi on aika lailla kunnossa, jos tämä on ongelmistasi se nettiin avautumisen arvoinen.

        Mutta sinulla menee hyvin, kun olet päässyt asemaan, jossa saa päättää, mistä muut saavat kirjoittaa ja mistä ei. Hienoa, kun joku saavuttaa jotain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      248
      17345
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      178
      12333
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      55
      6101
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4935
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      19
      4920
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      26
      4042
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3625
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      20
      3586
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      139
      3086
    10. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      31
      2425
    Aihe