Kilpirauhasoireet, muttei sairautta?

Anonyymi

Hei! Olen perusterve 22v mies. Minulla alkoi maalis-huhtikuun vaiheessa oudot oireet jotka menivät yksi yhteen kilpirauhasen liikatoiminnan kanssa. Oireisiin kuuluivat hikoilu, jano, levottomuus, nälkä, mielialan heittely, univaikeudet, silmien ärsytys, lihas/luukivut sekä haitallisimpana useamman kerran tunnissa tapahtuva raajojen nykinä.

Oireet alkoivat oikean käden sormista, mutta olivat jo parissa päivässä jokaisessa raajassa. Nykii milloin mistäkin ja joskus useammista raajoista samaan aikaan.
Nykäisyt ovat kertaluontoisia ja voivat lähteä minuuteiksi tai jopa useammaksi tunniksi.

Huhtikuu:
Heräsin pari viikkoa myöhemmin siihen, että koko kehoni tärisi ihan kuin palelisi. Soitin päivystykseen ja pääsin tutkimuksissa sekä verikokeisiin että neurologille. Verikokeissa ionisoitu kalsium (ca-ion) oli hieman koholla 1.31mmol/l (viitearvot 1.15-1.30) ja kilpirauhasen t4v-arvo oli hieman koholla 22.2pmol/l (viitearvot 11-22). Neurologi tutki perusrefleksit sekä liikeradat joissa ei huomannut mitään poikkeavuuksia, eikä uskonut kilpirauhassairauteenkaan koska olen melkein viitearvoissa.

Neurologi totesi lihasnykinät "faskikulaatioiksi", ja ne ilmenevät yksittäisinä sormien, käsien, kyynärvarsien, varpaiden, jalkojen tai pohkeiden nykimisinä. Olen huomannut että joskus tätä tapahtuu oudosti muiden tarkkojen toimintojen yhteydessä, kuten esim. leipää voidellessa jalka nykäisee tai näppäillessä käsi nykäisee.

Toukokuu:
Pari viikkoa myöhemmin tunnustellessani kilpirauhastani, huomasin että vasen puoli on selvästi oikeaa puolta suurempi. Hieman kova ja turvonnut. Otin uudelleen yhteyden lääkäriin, joka myös tunsi suurentuneen kohdan ja lähetti minut uusiin verikokeisiin sekä kilpirauhasen ultraäänitutkimukseen. Verikokeissa ionisoitu kalsium oli edelleen koholla 1.31mmol/l, mutta t4v-arvot olivat jo laskeneet viitealueeseen 17.9pmol/l. Ultraäänessä kilpirauhasessa ei huomattu mitään kasvaimia tai tulehduksellisia muutoksia. Samaan kanta-merkintään oli kirjoitettu: "Myös TSH-reseptorivasta-aineet negatiiviset. Ei siis mitään kilpirauhasen toimintahäiriöön viittaavaa".

En saanut uutta aikaa tai soittoa lääkäriltä. Oireet olivat onneksi pahimmillaan heti alussa ja nyt ainoa jäljelle jäänyt oire on elohiiret pitkin kehoa sekä tuo nykinä. Kilpirauhanen on edelleen suurempi vasemmalta puolelta.
Kaulalle on myös aataminomenan oikealle puolelle ilmestynyt imusolmuke, joka liikkuu aataminomenan päälle ja pois päätä vasemmalle kääntäessä.

--

Minnehän suuntaan tässä kohti pitäisi mennä? Yksityiselle kilpirauhaslääkärille? Nuo alussa kohonneet kilpirauhas/kalsiumarvot, turvonnut kilpirauhanen sekä turvonnut imusolmuke kaulallani saavat minut uskomaan että taustalla olisi kilpirauhassairaus, lisäkilpirauhassairaus tai ainakin ohimennyt kilpirauhastulehdus.
Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia? Kauankohan tämä nykinä jatkuu?

Iso kiitos kaikille jotka vaivautuimat lukemaan ja vastaamaan!

4

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuttuja on oireet ja just hyperkalsemiaa ja kilpirauhasen liikatoimintaa olisin ehdottanut, ja voi hyvin olla tilapäinen tulehdus . Kannattaa vielä ehdottomasti seurata,myös imusolm. eikä vain tuijottaa labroja! Faskikulaatio=elohiiri eli ei varsinainen dg. Kai kuitenkin myös elektrolyytit ja sokeri on katsottu?

      Mä oon myö joskus herännyt nälään, janoon, kovaan hikoiluun ja tärinään mutta samalla on myös pyörryttänyt. Ei ole sokeritautia mutta taipumusta lievään hypoglykemiaan ehkä on. Ehkä syynä on diabetes insipidus ja nestetasapainon häiriö, vaikka eipä tääkään aina mielestäni ole sopinut eikä myös ole ollut pitää paastoa, mutta juominen ja/tai syöminen on auttanut eli kaipa jotain muistan väärin tms.
      Toisaalta on muutakin hikoiluherkkyyttä varsinkin näin kesällä ja jos kävelee elimistö ja lihakset väsyneenä/uupuneena. Käsittääkseni myös selkäytimen ongelmat voi osaltaan selittää. Semmonen ajatus on, että kyseessä on jossain määrin neuropatia mikä olisi voitu välttää tai lieventää toisin toimimalla. Enpä mielelläni kuljekaan ulkona tällai paljon, paitsi vähän pitää "näyttää ja opettaa", kun kuulee juttua ehei se niin mene eikä ole mitää merkitystä - olen ja olen huomannut monen olevan eri mieltä!

      Monisairas

      • Anonyymi

        Semmonen pikku huomio tuosta kesästä, että sitä kun yleensä puhutaan varjon lämpötiloista mutta auringossahan on paljon enemmän, mun mittarissa on jo 50 mennyt rikki ja korkeimman mitä muistan niin olikohan 67 astetta!

        Mä voi ymmärtää sitä valitusta ettei ole kesä eikä mikään jossei ole kunnon helteitä, lämpömittariko ratkaisee...?😯

        Monisairas


      • Anonyymi

        Niin ja eikä siis vain tuttuja oireita, vaan itellä ollut kilpparin liikatoimintaa tuon ns. tulehduksen vuoksi sekä tilapäistä mysteeriksi jäänyttä hyperkalsemiaa. Minulla on varmuudella neuropatiaa eri syistä ja tietyt tuntemukset selkärangassa sekä riittävä neste-ja suolahukka todella pistää hikoiluttaan, elohiiriä, mielenmuutoksia ym, mutta lisäksi on muutakin mikä liittyy erityisesti lämpöön sekä liikkumiseen ja paljon kaikkea muutaa p**kaa nimenomaan toimintakyvyn näkökulmasta. Em. mainittutuihin olisi pystytty puuttumaan heti ja ne olisi oikeastaan vältetty kokonaan, jos olisi ollut oikeaa tahtoa ja asenne kohdillaan!

        Mutta sinun kohdallasi, jos oireet jatkuu kannattaa siis ottaa uusintalabroja sekä mm. B12 ja ehkä jotain muutakin voi olla paikallaan.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe