En pysty olemaan ilman kuulokkeita ilman ahdistusta!

Anonyymi

Oon ihan tavallinen yläasteen just päättänyt poika/nuori mies ja aloittanut kesätyöt. Ongelmaksi on tullut se, että työpaikalla ei saa (ymmärrettävästi) olla kuulokkeet korvilla työaikana, mutta mulla tulee pää täyteen ahdistavia ajatuksia heti, kun niitä ei ole. Tää ei johdu siitä, että olisin itse kuulokkeisiin riippuvainen vaan siitä etten pysty olemaan ajatuksieni kanssa. Minun lähi ja kaukaisemmassa menneisyydessä on tapahtunut ikäviä asioita jotka eivät ole ikinä jättäneet minua rauhaan ja aina kun en kuule esim kuulokkeista musiikkia tai jotain niin ne ajatukset tulee päähän ja saavat mut oikeesti hulluuden partaalle. Koulussa pystyin olemaan ilman kuulokkeita oppitunneilla koska sielä niiden sijaan kuului opettajan ja luokkalaisten puhe, mutta nykyinen kesätyöni on sellainen että työskentelen varastossa jossa ei ole juuri ikinä ketään minun lisäkseni ja sielä ei ole mitään ääntä vaan täys hiljaisuus joka on se pahin laukaiseva tekijä tälle olotilalleni.

Mulla siis ei oo riippuvuutta mihinkään musiikkiin tms vaan voisin yhtä lailla kuunnella vaikka ulkomaan kielistä puhetta vaikken siitä mitään ymmärräkään, koska sekin estäisi mun ahdistumisen.


Mä en rehellisesti tiedä ymmärsittekö tästä mun kirjoituksesta mitään, mutta jos ymmärsitte niin kiva :D

20

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oliko sulla työhaastattelu jossa olisit sanonut ton? Miten meinasit aikuisena pärjätä ilman kuullokkieta töissä?

      • Anonyymi

        En mä ees tajunnut et tää on näin paha silloin ku haastatteluun menin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mä ees tajunnut et tää on näin paha silloin ku haastatteluun menin.

        Sun pitää noudattaa työpaikan sääntöjä.Et sä voi alkaa säätää siellä omias.Vaikka olisit kuinka yksin töissä niin työpaikan sääntöjä pitää noudattaa,vaikka olis kuinka ahdistavaa.


    • Anonyymi

      Täällä taas kommentoi tyypit jolla ei tätä vaivaa oo. Mä olen Keski-ikäinen ja työskentelen yksin myös ja silloin kans ajatukset valtaa mielen mutta mä kyllä kuuntelen radioo kun se ei haittaa työntekoa päinvastoin. Onko se ihan ehdoton nounou? Tai olisko mahdollista siirtyä paikkaan mis olis kollegoita? Kai siellä tauolla voi edes kuunnella jos ei sielä muitakaan ole. Harmi jos pitää olla koko päivä kuin huopatossutehtaassa. Toivottavasti löytys joku ratkaisu että pystyt tehdä töitä ahdistumatta.

    • Anonyymi

      Et ole ainoa, olen törmännyt useampaankin kaltaiseesi.
      Mitään pommin varmaa ratkaisua ei minulla ole antaa, mutta eikös kaikissa varastoissa ole Radio siellä nurkassa soimassa hiljaa?

      • Anonyymi

        Minulla yksi tuttu kanssa potee samaa asiaa ja on vähitelllen saanut kuulokkeet melkein pois, hän kävi lääkärillä ja sai avun vaivaansa . Stressi on valtava silloin kun pakotetaan olemaan ilman kuulokkeita , joten tilaa aika lääkärille että saat apua.


    • Anonyymi

      Miksi et voi kuunnella musiikkia työssäsi, onko se kiellettyä? Eihän kuunteluun tarvita isoja sankakuulokkeita, riittää että toisessa korvassa on pieni huomaamaton langaton blue-tooth kuuloke ja toisella korvalla kuulet jos työpaikalla on tarve kuulla esimerkiksi varoitus- tai muita ääniä. Mutta musiikin kuuntelu ei tietenkään saa häiritä työhön keskittymistä.

      • Anonyymi

        Kännykkä pitää jättää työpaikan toimistoon aina paitsi ruokiksella. Työnantaja on sitä mieltä että työt kärsii jos keskittyy johonkin muuhun samaan aikaan vaikka ei ne häiriintyis vaan päinvastoin. Radiota koko varastossa ei ole.

        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännykkä pitää jättää työpaikan toimistoon aina paitsi ruokiksella. Työnantaja on sitä mieltä että työt kärsii jos keskittyy johonkin muuhun samaan aikaan vaikka ei ne häiriintyis vaan päinvastoin. Radiota koko varastossa ei ole.

        Ap

        Hommaa pieni taskuradio napeilla,kieltohan koski vain kännyä.


    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne. On tärkeää saada keskustella mieltä painavista asioista. Et kertonut, että oletko voinut keskustella esim. ammattilaisen kanssa niistä asioista joita sinulle on tapahtunut ja jotka aiheuttavat ahdistusta.

      Laitan tähän tiedoksesi paikkoja, joissa voit halutessasi jutella tilanteestasi:

      https://sekasin247.fi/

      Sekasin-chat nuorille on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 9-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      Myös Tukinetissä on monenlaisia palveluita, joita voi käyttää. Tukinetissä voi jutella ammattilaisten kanssa tai saada vertaistukea. Palvelumuotoina ovat tukisuhteet, ryhmäkeskustelut, ryhmächatit ja yksilöchatit.

      Tukinet -tukipisteesi netissä, https://tukinet.net/

      Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä. Tukinetin kaikki palvelut saa maksutta käyttöönsä, kun on anonyymisti rekisteröitynyt ja kirjautunut sivuille. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Anonyymi

      Ei kuulokkeiden pitäminen ole mikään merkki ja osoitus mt-ongelmista. Useat käyttävät niitä, eri syistä. Joko kuunnellen musiikkia, kirjoja, tai opiskellen kieliä.

      Itse käytän usein kuulokkeita, koska olen enemmän introvertti, ja välttyäkseni kuulemasta kaikkea paskaa, ja kommentteja, joita jotkut ihmiset minuun kohdistavat.
      Mieluummin sitä on oman päänsä sisällä ja kuuntelee vaikka radiota, kuin ihmisten typeriä sanomisia.

    • Anonyymi

      Kaikesta sitä tehdään nykyaikana ja päivänä mielenterveysongelma. Jo kuulokkeiden käytöstä. Vau!

      • Anonyymi

        Tehdään????
        Tämä syndrooma on monella ihmisellä ja aina ei tarvitse edes kuunnella mitään , mutta silti haluaa kuulokkeiden olevan korvilla.
        Sinä et voi käsittää sitä kun et ilmeisesti itse ole kokenut samaa, joten kommentoi ainostaan asioita missä olet itse ollut , niin ehkä silloin siitä voi olla apua tarvitsevalle.


      • Anonyymi

        Aloittaja sanoi että häntä ahdistaa asiat joita on menneisyydessä tapahtunut eikö silloin ole mielenterveys asioita jos ei pysty elää tässä päivässä vaan menneisyys ahdistaa?


    • Anonyymi

      Mä ainakin teen töitä peltarit päässä hyvää jytää kuunnellen ja hyviä juttuja hihitellen. Muut saa mun puolesta kattoo kieroon ja valittaa pahasta kaaliloorasta, mä en kuule mittää.

    • Anonyymi

      Kävisikö luujohdekuulokkeet?Ne ei ole korvilla vaan ääni johtuu luun kautta, kuten nimestä voi päätellä.

    • Anonyymi

      Kävisikö luujohdekuulokkeet?Ne ei ole korvilla joten kuulee ympäristön äänet, kunhan ei nuppeja kaakkoon väännä.

    • Anonyymi

      Kuullostaa siltä, että sulla pyörii päässä paljon asioita ja niistä iso osa negatiivisia. Olet jotekin huomannut, että kuulokkeet ja niistä kuuluva musiikki tai mitä sitten kuunteletkaan, lievittää sitä. Luultavasti tämä johtuu siitä, että silloin keskityt kuulemaasi, etkä vello niissä omissa ajatuksissä. Tiedätkö miksi sotaan marssiessa ennenmuinoin laulettiin? Kokeile vaikka itse laulaa. Silloin et pysty ajattelemaan muuta. Sotaan marssiessa laulettiin, koska silloin ei pystynyt samaan aikaan ajattelemaan sitä pelkoa.
      Niitä asioita jotka vaivaavat on hyvä punnita. Auttaisiko se, että ne pystyisi jakamaan jonkun kanssa? Jos lähipiiristä ei löydy henkilöä kenelle avautua, niin aina voi varata ajan lääkärille ihan terveyskeskukseen. Ainakin täällä päin saa lääkäriltä lähetteen kunnan mielenterveyspuolelle hoitajalle. Siellä käydään enintään sen 5 kertaa ja kartoitetaan tilannetta. Näin itse hakeuduin hoidon piiriin, kun ahdituneisuus alkoi vaikuttamaan liikaa elämään.

      • Anonyymi

        siis saa käydä vähintään "ei enintään" sen 5 kertaa ja sitten katsotaan jatkoa...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2834
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      527
      2676
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1865
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1817
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1738
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1679
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1302
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      89
      1135
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      60
      1119
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1102
    Aihe