Olen ostamassa venettä jonka pituus on 7m paino 1200kg syväys on 0.6m. Itselläni on loiva ranta, muttei ole laituria. Miten kiinnittäisitte veneen rantaan?
Veneen kiinnitys
41
1224
Vastaukset
- Anonyymi
Poiju taitaa olla helpoin tai hanki se laituri.
- Anonyymi
Laittaisin ankkurin ja köyden rantapuuhun kiinni.
Kiinnityn Saimaalla näin joka kesä noin satayötä.
Toistaiseksi on vielä toiminut.
Nytkin olen Natura alueella puussa kiinni.
NAM.- Anonyymi
En usko, että kyse on rantaan tulevan pään kiinnityksestä. Se on triviaali
- Anonyymi
Jätänkö silloin veneen vetämättä rantaan ja annan sen kellua vedessä? Kyseessä on hiekkaranta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jätänkö silloin veneen vetämättä rantaan ja annan sen kellua vedessä? Kyseessä on hiekkaranta.
No jos sulla on traktori, niin sillä voisit tosiaan vetää 1200 kg veneen hiekkarantaan 0,6 m syväyksestä huolimatta. Ihmisvoimin se ei tietysti ole mahdollistakaan. Huomaa kyllä että olet vasta ostamass venettäsi, muutenhn tällaiset asiat olisivat itsestäänselvyyksiä, siis ettei tonnien painoinen vene liiku käsivoimin mihinkään ellei se kellu.
Ennen rantaan vetämistä lienee kuitenkin syytä miettiä miten veneen sitten saakaan takaisin veteen?
Tilaatko sitä varten nosturin paikalle?
Onko varmaa että sillä pääsee tarpeeksi lähelle, eihän kuski sitä kuitenkaan aja paikkaan jonne se jäisi jumiin, eli pyörät uppoaisi liian syvälle hiekkaan.
Tietysti jos laitat jotkut rullat veneen alle, niin voihan veneen silloin rantaankin jo vetää. Traileri olisi tietysti paras, mutta suorat ja oksattomat puunrungotkin voivat toimia, kunnes lahoavat. Niitä tulee sitten olla riittävä määrä, muuten ne rullat painuvat niin syvälle hiekkaan etteivät vieri. Taikka voihan niiden alle laittaa toiset rullat veneen pituussuuntaan, ja ne päällimmäiset veneen poikittaissuuntaan ja siten samalla rantaviivan suuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos sulla on traktori, niin sillä voisit tosiaan vetää 1200 kg veneen hiekkarantaan 0,6 m syväyksestä huolimatta. Ihmisvoimin se ei tietysti ole mahdollistakaan. Huomaa kyllä että olet vasta ostamass venettäsi, muutenhn tällaiset asiat olisivat itsestäänselvyyksiä, siis ettei tonnien painoinen vene liiku käsivoimin mihinkään ellei se kellu.
Ennen rantaan vetämistä lienee kuitenkin syytä miettiä miten veneen sitten saakaan takaisin veteen?
Tilaatko sitä varten nosturin paikalle?
Onko varmaa että sillä pääsee tarpeeksi lähelle, eihän kuski sitä kuitenkaan aja paikkaan jonne se jäisi jumiin, eli pyörät uppoaisi liian syvälle hiekkaan.
Tietysti jos laitat jotkut rullat veneen alle, niin voihan veneen silloin rantaankin jo vetää. Traileri olisi tietysti paras, mutta suorat ja oksattomat puunrungotkin voivat toimia, kunnes lahoavat. Niitä tulee sitten olla riittävä määrä, muuten ne rullat painuvat niin syvälle hiekkaan etteivät vieri. Taikka voihan niiden alle laittaa toiset rullat veneen pituussuuntaan, ja ne päällimmäiset veneen poikittaissuuntaan ja siten samalla rantaviivan suuntaan.Mainitsemasi "rullat" tuommoisenaan lähtevät ikävästi kellumaan ja poistuvat paikalta jos eivät ole uppotukkeja.
- Anonyymi
Poiju.
Talvella rakentaa jäälle ison painon ja siihen tuplaketjun.
Jos ketju menee huonoon kuntoon, niin se on helppo vaihtaa yksi kerrallaan.
Sitten kun jää sulaa, niin paino tippuu pohjaan ja poijupaikka on valmis.- Anonyymi
Jos jää osottamaan jään sulamista, ehtii jäälautta ajelehtia väärään paikkaan paljon ennen painon uppoamista. Kun sahaa jään hajalle jo talvella, uppoaa paino sinne minne pitääkin. Helpommalla toki pääsee jos käyttää tarkoitukseen suunniteltua teräksestä tehtyä poijuankkuria. Muutaman kymmenne kilon omapainolla pitää todella hyvin, upottuaan ensin hiekkapohjaan, minkälaisen aloittaja myöhemmin mainitsi pohjan olevan. Sellaisen saa paikalle hyvin ihan kesälläkin vaikkapa kahdestaan kaverinsa kanssa, eikä tarvitse upota painon mukana avantoon keskellä talvea, eikä ihmetellä kovettuuko betoni pakkasessa, vai hajoaako jäätyessään paljon ennen kovettumista. Ilman betonia ei äkkiä tule mieleen mistä muusta materiaalista meinasit raskaan painosi rakennettavan.
- Anonyymi
Täh? Tuplaketjut ja vaihtaa vuorotellen... mitä järkeä? Kunnon köysi poijusta reilun kokoiseen poijupainoon ja takaisin poijuun, köyden päät yhteen. Voi vaikka kerran kaudessa vetää lenkkiä metrin ettei kulu samasta kohtaa, ja kun siltä tuntuu, voi uusia koko köyden vetämällä uuden paikoilleen vanhaa apuna käyttäen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täh? Tuplaketjut ja vaihtaa vuorotellen... mitä järkeä? Kunnon köysi poijusta reilun kokoiseen poijupainoon ja takaisin poijuun, köyden päät yhteen. Voi vaikka kerran kaudessa vetää lenkkiä metrin ettei kulu samasta kohtaa, ja kun siltä tuntuu, voi uusia koko köyden vetämällä uuden paikoilleen vanhaa apuna käyttäen.
Jokainen tekee tyylillään ja kannattaako aina tyrmätä toisen ehdotus ja tuoda oma, vielä paskempi ehdotus tilalle.
Vai poiju kiinni narulla, kas kun ei siimalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen tekee tyylillään ja kannattaako aina tyrmätä toisen ehdotus ja tuoda oma, vielä paskempi ehdotus tilalle.
Vai poiju kiinni narulla, kas kun ei siimalla.Köysi on vähintään yhtä hyvä kuin ketju.
Mitä sitten muuhun askartelu-paskarteluun tulee, en ota kantaa :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen tekee tyylillään ja kannattaako aina tyrmätä toisen ehdotus ja tuoda oma, vielä paskempi ehdotus tilalle.
Vai poiju kiinni narulla, kas kun ei siimalla.Kas kun köydellä, ja helppo vaihtaa veneestä käsin ilman sukellusta tai painonnostoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen tekee tyylillään ja kannattaako aina tyrmätä toisen ehdotus ja tuoda oma, vielä paskempi ehdotus tilalle.
Vai poiju kiinni narulla, kas kun ei siimalla.Vaan mikä oli sen kahden kettingin idea?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan mikä oli sen kahden kettingin idea?
Helppo vaihtaa toinen ketju, kun toinen ketju pitää poijun paikoillaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppo vaihtaa toinen ketju, kun toinen ketju pitää poijun paikoillaan.
Nyt oot haistellut liikaa liimaa. Vanha ketju pitää poijun paikoillaan kun uutta asennetaan. Ei siihen erillistä tarvita, eikä mitään syytä jättää vanhaa paikoilleen kun uusi on asennettu. Sukellushommiksi menee kuitenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt oot haistellut liikaa liimaa. Vanha ketju pitää poijun paikoillaan kun uutta asennetaan. Ei siihen erillistä tarvita, eikä mitään syytä jättää vanhaa paikoilleen kun uusi on asennettu. Sukellushommiksi menee kuitenkin.
Miksi pitää sukeltaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää sukeltaa?
Miten sen kettingin muuten vaihdat siirtämättä poijua tai ankkuria?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sen kettingin muuten vaihdat siirtämättä poijua tai ankkuria?
Jos ei tuon vertaa lähde, niin mitäpä sitä turhaan apinalle korttitemppuja opettamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei tuon vertaa lähde, niin mitäpä sitä turhaan apinalle korttitemppuja opettamaan.
Oikeasti, jos laitat kaksi ketjua kahden pisteen välille, niin ei toimi yhtään paremmin kuin yksi. Kun ketjun toinen pää on pinnan alla kiinni kiinteässä esineessä jota ei nosteta, on pakko sukeltaa kun yksi ketjuista vaihdetaan. Jos teet ketjusta lenkin ja vedät sillä uuden ketjun paikoilleen, ei siinä vuorotellen mitään vaihdeta eikä poiju pysy paikoillaan vaihdon ajan. Tarvitset kaksi ketjulenkkiä jotta homma voisi onnistua, mutta ne takertelevat toisiinsa niin paljon, että köysi on fiksumpi ratkaisu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeasti, jos laitat kaksi ketjua kahden pisteen välille, niin ei toimi yhtään paremmin kuin yksi. Kun ketjun toinen pää on pinnan alla kiinni kiinteässä esineessä jota ei nosteta, on pakko sukeltaa kun yksi ketjuista vaihdetaan. Jos teet ketjusta lenkin ja vedät sillä uuden ketjun paikoilleen, ei siinä vuorotellen mitään vaihdeta eikä poiju pysy paikoillaan vaihdon ajan. Tarvitset kaksi ketjulenkkiä jotta homma voisi onnistua, mutta ne takertelevat toisiinsa niin paljon, että köysi on fiksumpi ratkaisu.
???
Yksi ketju lenkkinä riittää. Ei tarvitse sukeltaa jos uuden ketjun vaihtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
???
Yksi ketju lenkkinä riittää. Ei tarvitse sukeltaa jos uuden ketjun vaihtaa.No ei tartte ei, mutta tuossa aiemmin oli kirjoitusta tuplakettingeistä joita vaihdellaan vuorotellen että poiju pysyy paikoillan. Avaat sen ketjulenkin vaihtoa varten niin poiju ja siihen kiinnitetty vene karkaa. Köysilenkki on muuten helpompi vaihtaa kuin kettinkilenkki.
- Anonyymi
Laittaisin ranturin sähkövinssillä ellei laiturille ole muuta käyttöä.
- Anonyymi
Siis sellaisen kelkkamallisen.
- Anonyymi
Käsivinssi riittää tuolle painolle. Eihän sitä ole tarkoitus nostaa ilmaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsivinssi riittää tuolle painolle. Eihän sitä ole tarkoitus nostaa ilmaan.
Alkaa pian tympimään käsin veivaaminen. Kunnon alutrack kun maksaa se laiturin verran niin mitä nyt yhtä vinssiä säästelemään? Vene ajetaan telakkavaunuun joka odottaa valmiina vedessä, painetaan sähkövinssin langattoman kaken nappia ja pian astutaan kuivin jaloin maihin. Ilman sähkövinssiä pitää ensin itse uida maihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaa pian tympimään käsin veivaaminen. Kunnon alutrack kun maksaa se laiturin verran niin mitä nyt yhtä vinssiä säästelemään? Vene ajetaan telakkavaunuun joka odottaa valmiina vedessä, painetaan sähkövinssin langattoman kaken nappia ja pian astutaan kuivin jaloin maihin. Ilman sähkövinssiä pitää ensin itse uida maihin.
Tai hankkii nuubialaisia orjia kantamaan...jos kerran ei ole rahasta kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai hankkii nuubialaisia orjia kantamaan...jos kerran ei ole rahasta kiinni.
Ne tulee kalliimmaksi, vaatii enemmän huoltoa, ja epäluotettaviakin.
On hinnalla väliä mutta ranturi on yhdelle veneelle laituria parempi ellei laiturille ole muuta käyttöä, ja siksi edullisempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käsivinssi riittää tuolle painolle. Eihän sitä ole tarkoitus nostaa ilmaan.
Ei auta käsi- eikä sähkövinssi, kun vene pitäisi saada takaisin veteen. Kummallakaan vinssityypillä kun ei voi työntää, ja kun kyse oli loivasta hiekkarannasta, ei vene liiku itsestään painovoiman vaikutuksesta liian loivaan alamäkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkaa pian tympimään käsin veivaaminen. Kunnon alutrack kun maksaa se laiturin verran niin mitä nyt yhtä vinssiä säästelemään? Vene ajetaan telakkavaunuun joka odottaa valmiina vedessä, painetaan sähkövinssin langattoman kaken nappia ja pian astutaan kuivin jaloin maihin. Ilman sähkövinssiä pitää ensin itse uida maihin.
Riippuu kuinka loiva se hiekkaranta on.
Jos on tarpeeksi loiva voi olla tarpeen yli kilometrin pituinen alutrack. Sellainen maksaa paljon enemmän kuin talvehtimiskykyinen betoniponttoonilaituri ankkurointeineen paikalleen asennettuna avaimetkäteen toimituksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei auta käsi- eikä sähkövinssi, kun vene pitäisi saada takaisin veteen. Kummallakaan vinssityypillä kun ei voi työntää, ja kun kyse oli loivasta hiekkarannasta, ei vene liiku itsestään painovoiman vaikutuksesta liian loivaan alamäkeen.
Kyllä voi. Vaijeri kiertää kiskovaunun perästä kiskojen vedenpuoleiseen päähän ja sieltä trissan kautta rannanpuoleiseen päähän vinsille ja takaisin kiskovaunuun. Vinssin suuntaa vaihtamalla vaunun suunta vaihtuu ja toimii vaikka tasamaalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kuinka loiva se hiekkaranta on.
Jos on tarpeeksi loiva voi olla tarpeen yli kilometrin pituinen alutrack. Sellainen maksaa paljon enemmän kuin talvehtimiskykyinen betoniponttoonilaituri ankkurointeineen paikalleen asennettuna avaimetkäteen toimituksella.Sen betoniponttoonilaiturinkin pitää sitten myös olla yli kilometrin pituinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi. Vaijeri kiertää kiskovaunun perästä kiskojen vedenpuoleiseen päähän ja sieltä trissan kautta rannanpuoleiseen päähän vinsille ja takaisin kiskovaunuun. Vinssin suuntaa vaihtamalla vaunun suunta vaihtuu ja toimii vaikka tasamaalla.
Eikä tarvita edes kiskoja. Vaunu voi olla kumipyörillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen betoniponttoonilaiturinkin pitää sitten myös olla yli kilometrin pituinen.
Eikä tartte. Riittää että se pää laiturista johon vene kiinnitetään kelluu. Loppuosa kävelysillasta voi olla paalutettu pohjaan, tulee halvemmaksi eikä haitta ettei sen osan korkeus muutu veen pinan mukana, kunhan pysyy pinnan yläpuolella. Alkuosan voi myös tehdä kuten pengertietkin tehdään. Toki kapeampana, kun tehdään vain käveltäväksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä tartte. Riittää että se pää laiturista johon vene kiinnitetään kelluu. Loppuosa kävelysillasta voi olla paalutettu pohjaan, tulee halvemmaksi eikä haitta ettei sen osan korkeus muutu veen pinan mukana, kunhan pysyy pinnan yläpuolella. Alkuosan voi myös tehdä kuten pengertietkin tehdään. Toki kapeampana, kun tehdään vain käveltäväksi.
Aivan sama, kustannuksia kertyy. Voi ranturiakin varten pengertää ja ruopata.
- Anonyymi
Tämä on taas näitä aivottomien kyselyjä. Veneen rannassa pysyminen riippuu hyvin paljon paikan olosuhteista. Onko paikka suojainen vai isolle selälle aukeava. Eli tuuleeko ja onko aallokkoa.
- Anonyymi
Rahamiehiä.
- Anonyymi
Jos on hiekkaranta, peruuta vene rantaan, niin potkuri kaivaa uraa josta on helppo lähteä liikkeelle.
- Anonyymi
Jos vaikka käyttäisit näppistäsi lapiona niin tulisi fiksumpaa tekstiä.
- Anonyymi
Veneen kiinnitis rantaan on köyhällä ja perseaukiisella ongelmallista.. kuule laitat vaan köydellä kiinni johonkin rantakoivuun kunnolla kiinni, ettei pääse karkaamaan.
Viehän ne rosvot kuitenkin sen, Suomi on täynä venäläsiä rosvoja. - Anonyymi
Laita laituri , sille on varmasti paljon muutakin käyttöä.
- Anonyymi
Ja sen päätyyn kyltti tekstillä:
"Vieraslaituri, kiinnittymisen hinta 50€/alkava vuorokausi. Kiinnittymällä hyväksyt ehdot. Valvontamaksu 1000€ sääntöjen rikkomiseksi."
Laiturisi hyvällä paikalla maksaa itsensä takaisin kohtuu ajassa, ja saat oman paikkasi ilmaiseksi.
Vaunu kiskoilla jää itsesi maksettavaksi, samoin kuin kumipyöräinen rantatraikkukin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812