Taksien hinnat jatkavat nousemistaan. Vuoden 2020 alusta taksien hinnat ovat nousseet 13 prosenttia koronan aiheuttamasta hetkellisestä hinnanlaskusta huolimatta.
Vuoteen 2015 verrattuna hinnat ovat nousset keskimäärin Suomessa jo 30 prosenttia. Pohjois-Suomessa nousua on nähty jopa 40 prosenttia.
Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kertoo, että taksien polttoainekustannukset ovat nousseet pelkästään alkuvuonna 40 prosenttia. Tämä näkyy välttämättä hinnoissa.
”Kaikki kustannukset pitää tavalla tai toisella saada katettua. Mitä suuremmat ovat kustannukset, sitä suuremmat tulot täytyy asiakkaalta saada”.
Inflaatio ei ainoa syy hinnannousulle
Inflaatio ja etenkin polttoaineen hinnannousu eivät kuitenkaan ole ainoita taksihintojen kehitystä selittäviä tekijöitä.
Ennen lakimuutosta taksimatkan hinnan enimmäismäärä määräytyi Tilastokeskuksen ylläpitämän taksien kustannushintaindeksin sekä pienen yritysvoiton mukaan. Itse matkan hinta perustui joko matkan pituuteen tai sen ajalliseen kestoon.
Lakimuutoksen myötä taksien hinnoittelu vapautettiin. Pentikäisen mukaan taksihinnoissa oli ennen lakimuutosta voimakkaita korotuspaineita, joiden toteutuminen mahdollistui lakimuutoksen myötä.
Hinnannousuun vaikuttaa myös kysynnän väheneminen. Koskisen mukaan koronasta johtuva liiketoiminnan väheneminen näkyy kaikista voimakkaimmin taksialalla.
”Lisäksi pitäisi tämän päälle pystyä investoimaan vähäpäästöisempiin ajoneuvoihin. Kyllähän tilanne kaiken kaikkiaan on hankala”, Koskinen kertoo.
”Taksit ovat polttoainetukilakiesityksen, sähköautojen hankintatuen, romutuspalkkioiden sekä ajoneuvoveron huojennuksien ulkopuolella. Olemme ammattiliikenteen ylivoimaisimmin verotetuin ja vähiten tuettu toimiala. Jos joutuu maksamaan paljon veroja, mutta kilpailija saa tukia, niin kyllähän se näkyy kaikessa toiminnassa”, kertoo Koskinen.
”Kustannuspuolella olisi monta keinoa, joilla voitaisiin varmistaa, että kuluttajahinnat pysyisivät kurissa, jos valtiovalta haluaisi niihin tarttua.”
Asiantuntijat kertovat, miksi Suomessa tankataan EU:n kalleinta polttoainetta: ”Eurohinnoissa olemme aina tilastojen kärjessä”
Polttoaineiden hinnannousuun liittyvien ongelmien ratkaisuksi on esitetty taksikannan sähköistämistä. Pentikäisen mukaan sähköautoista ei kuitenkaan ole tässä tilanteessa välitöntä apua.
”Ongelmana on kaksi asiaa. [Sähköautojen] hankintahinta on kova ja saatavuus onneton. Sitten ongelmana on myös latausverkko. Jos sähköautoja tulee, miten niitä voidaan ammattiliikenteessä ladata. En näe sitä ratkaisuna, että taksit menevät Prismojen tai Citymarkettien parkkipaikoille autojaan lataamaan. Pikaista apua sähköautoista ei tule.”
Vihreät paljon kertoneet että polttoaineiden hinnat saatava tällä tasolle vähintään, nyt on. Kukahan vihreitä enää äänestää muut kuin Helsinkiläiset ym vastaavat elämästä realiteeteista irronneet kuten vasuritkin.
Taksihinnat pomppasivat äkkiä
1
141
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.1093596Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,763148SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.832598Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.62394Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2172252Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a302141- 42919
- 95918
- 52806
Haapaveille jotain uutta!
Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.16760