Taksien hinnat jatkavat nousemistaan. Vuoden 2020 alusta taksien hinnat ovat nousseet 13 prosenttia koronan aiheuttamasta hetkellisestä hinnanlaskusta huolimatta.
Vuoteen 2015 verrattuna hinnat ovat nousset keskimäärin Suomessa jo 30 prosenttia. Pohjois-Suomessa nousua on nähty jopa 40 prosenttia.
Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kertoo, että taksien polttoainekustannukset ovat nousseet pelkästään alkuvuonna 40 prosenttia. Tämä näkyy välttämättä hinnoissa.
”Kaikki kustannukset pitää tavalla tai toisella saada katettua. Mitä suuremmat ovat kustannukset, sitä suuremmat tulot täytyy asiakkaalta saada”.
Inflaatio ei ainoa syy hinnannousulle
Inflaatio ja etenkin polttoaineen hinnannousu eivät kuitenkaan ole ainoita taksihintojen kehitystä selittäviä tekijöitä.
Ennen lakimuutosta taksimatkan hinnan enimmäismäärä määräytyi Tilastokeskuksen ylläpitämän taksien kustannushintaindeksin sekä pienen yritysvoiton mukaan. Itse matkan hinta perustui joko matkan pituuteen tai sen ajalliseen kestoon.
Lakimuutoksen myötä taksien hinnoittelu vapautettiin. Pentikäisen mukaan taksihinnoissa oli ennen lakimuutosta voimakkaita korotuspaineita, joiden toteutuminen mahdollistui lakimuutoksen myötä.
Hinnannousuun vaikuttaa myös kysynnän väheneminen. Koskisen mukaan koronasta johtuva liiketoiminnan väheneminen näkyy kaikista voimakkaimmin taksialalla.
”Lisäksi pitäisi tämän päälle pystyä investoimaan vähäpäästöisempiin ajoneuvoihin. Kyllähän tilanne kaiken kaikkiaan on hankala”, Koskinen kertoo.
”Taksit ovat polttoainetukilakiesityksen, sähköautojen hankintatuen, romutuspalkkioiden sekä ajoneuvoveron huojennuksien ulkopuolella. Olemme ammattiliikenteen ylivoimaisimmin verotetuin ja vähiten tuettu toimiala. Jos joutuu maksamaan paljon veroja, mutta kilpailija saa tukia, niin kyllähän se näkyy kaikessa toiminnassa”, kertoo Koskinen.
”Kustannuspuolella olisi monta keinoa, joilla voitaisiin varmistaa, että kuluttajahinnat pysyisivät kurissa, jos valtiovalta haluaisi niihin tarttua.”
Asiantuntijat kertovat, miksi Suomessa tankataan EU:n kalleinta polttoainetta: ”Eurohinnoissa olemme aina tilastojen kärjessä”
Polttoaineiden hinnannousuun liittyvien ongelmien ratkaisuksi on esitetty taksikannan sähköistämistä. Pentikäisen mukaan sähköautoista ei kuitenkaan ole tässä tilanteessa välitöntä apua.
”Ongelmana on kaksi asiaa. [Sähköautojen] hankintahinta on kova ja saatavuus onneton. Sitten ongelmana on myös latausverkko. Jos sähköautoja tulee, miten niitä voidaan ammattiliikenteessä ladata. En näe sitä ratkaisuna, että taksit menevät Prismojen tai Citymarkettien parkkipaikoille autojaan lataamaan. Pikaista apua sähköautoista ei tule.”
Vihreät paljon kertoneet että polttoaineiden hinnat saatava tällä tasolle vähintään, nyt on. Kukahan vihreitä enää äänestää muut kuin Helsinkiläiset ym vastaavat elämästä realiteeteista irronneet kuten vasuritkin.
Taksihinnat pomppasivat äkkiä
1
154
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2534567Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1312993Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412752Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741740Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061584Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn231475- 551334
- 931245
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2061103- 481095
