Pätevä tapa laskea tasapuolisesti ja kuluitta polttoaineen hintaa

Anonyymi

On määrätä yleinen kattonopeus 90 km/h.

Kasikymmentä sallituille teille sakkoraja olisi tasan 80 km/h.
(nyt ei tule sakkoa 95 km/, vaikka useinkin välähtelee)

Yleinen nopeusrajoitus kaupungin keskustaan 30 km/h , vain vapailla ruuhkattomilla osuuksilla sallittaisiin ylitys neljäänkymmeneen.
Ehkä vältettäisiin punaisiin valoihin kiihdyttäminen ja siinä tulee säästöä 2-5 l/100 km, autotyypistä riippuen.

1960-1970 luvulta kun niitä oli on selvää faktatietoa kulutuksista. Silloin oli tulossa ? polttoine kriisi, tuliko en ei tullut kun säästettiin. Useissa maissa oli rekisterinumeroon perustuva tankkausaikataulu.

10

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täyssähköautoilla tietysti liikennemerkin osoittama nopeus 10%.

      • Anonyymi

        Patteriauton toimintasäde -30 % kun ajetan 120 km/h. Tästä syystä jopa isoakkuisten Teslojen näkee usein peesaavan rekan imussa moottoritiellä

        Norjassa on kaivattu erillisiä matelukaistoja tientukkona kihnuttaville patteriautoille. Norjassa käyneet tietävät, että tiet ovat siellä kapeita ja mutkaisia, joten ohituspaikkoja on niukasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauton toimintasäde -30 % kun ajetan 120 km/h. Tästä syystä jopa isoakkuisten Teslojen näkee usein peesaavan rekan imussa moottoritiellä

        Norjassa on kaivattu erillisiä matelukaistoja tientukkona kihnuttaville patteriautoille. Norjassa käyneet tietävät, että tiet ovat siellä kapeita ja mutkaisia, joten ohituspaikkoja on niukasti.

        Polttomoottoriautoilla taloudellisin ajonopeus on useimmiten 50-60 km/h haarukassa (näkyy mm. TM tasaisen nopeuden kulutusmittauksista), mutta voi olla joillain isommilla autoilla olla 70, ehkä jopa 80 km/h pintaan.

        Kulutus kasvaa nopeuden laskiessa liikaa, kun moottorin hyötysuhde heikkenee hyvin kevyelleä kuormituksella.

        Patteriautoilla ei ole tätä vaivaa, joten niillä optiminopeus on paljon matalampi. Hiljaisella nopeudella vähennetään ilmanvastuksen voittamiseen kuluvaa energiaa.

        Polttomoottoriautolla nopeuden nosto voi lisätä kulutusta hyvinkin maltillisesti (ja alle 50 nopeuksissa nopeuden nosto *pienentää* kulutusta), koska ilmanvastuksen kasvua kompensoi paraneva moottorin hyötysuhde. Patteriautoillla hyötysuhde ei kasva nopeuden noustetta, pikemminkin päinvastoin (sähkötekniikassa häviöt kasvavat kuormitusvirran kasvessa), joten ilmanvastuksen raju kasvu yli 80 km/h nopeuksissa tuntuu -> kulutus kasvaa ja toimintasäteestä lähtee ISO siivu. 400 km nimellinen toimintasäde = pääset 120 km/h ajaen Helsingistä Tampereelle, mutta siitten onkin tankissa elektroneja enää 50 km matkaan tjsp. Moottoritieajo kesäisellä nopeudella on aika sama juttu kuin 80 km/h köröttely paukkupakkasella; energiankulutus 50 % ja toimintasäde -30 %. Edestakaisella matkalla tarvitaan välitankkaus TAI pitää körötellä rekkaa peesaten (näitä näkee paljon), jolloin edestakainen matka sujuu ilman välitankkausta.

        80-90 kihnutus 120 sijaan kasvaatta edestakaiseen matkaan kuluvaa aikaa tunnin, puolitoista. On se kumma, että niin moni valitsee tämän vaivattoman ½ h pikalatauksen sijaan? Ehkä se pikalataus ei aina sujukaan niin mutkatta kuin petterit hehkuttaa?


    • Anonyymi

      Kaikkia nopeusrajoituksia kautta linjan 10 km/h. Silloin nykyisillä 80-rajoitusalueilla loppuu rajoitinta vasten ajavien rekkojen takapuskurissa roikkuminen.

      • Anonyymi

        Yli 60 000 e uushankintahintaisille ja alle 5 vuotiailla lisää nopeutta 20 km/h ja moottoritielle 150 km/h.


    • Anonyymi

      Vaikka ajelen hiljaisesti kunnon autolla tai enemmänkin asuntoautolla, se ei ole polttoaineen hinnasta johtuvaa, vaan oma turvallisuudesta. Vähän kyllä senkin takia kun joko minä tai vaimo tekee samanaikaisesti etätöitä ja halutaan tasaista menoa.

    • Anonyymi

      Polttoaineita ei taida löytyä kuin museoista kohta puoleen?

      • Anonyymi

        Taas siellä joku mitätön marginaalijengilläinen piipittää.

        Autoja myydään vajaa 100 000 vuodessa ja autokanta 2,7 miljoonaa. Suurin osa nyt myytävistä autoista on polttomoottorilla varustettuja. Polttomoottoreita myydään ainakin tämän vuosikymmenen lopulle asti, ehkä pidempäänkin. Ja vaikka leikittäisiin, että huomisesta alkaen kaikki uudet autot olisi patterileluja, niin silti näillä myyntimäärillä kestäisi liki 30 vuotta päivittää koko autokanta patterileluihin. Todellisuudessa aikaa kuluu vielä kauemmin eli tuonne 2060 luvulle.

        Lisäksi raskaalla kalustolla siirtymä ei vielä ole alkanut kuin kaupunkibussien osalta. Pitkän matkan rahtiliikenteeseen ei mitään vaihtoehtoja vielä tarjolla.

        Ilmastonmuutoksen ikävimpien vaihtoehtojen välttämiseksi pitäisi CO2 päästöjä saada tosissaan hillittyä jo seuraavien 10-15 vuoden aikana. Mutta patterilelujen osuus autokannasta ei kasva 2030 mennessä edes 10 prosenttiin, joten ovat mallia "too little too late". Patteriautojen vaikutus näkyy tosissaan vasta 2040...2050 luvulla.

        Ainoa realistinen vaihtoehto on vaihtaa polttoaine ei-fosiiliseen. Polttoaineen tuotannon uudistaa nopeammin kuin koko autokannan ja jakelujärjestelmät. Temppu on myös todettu toimivaksi - autoliikenteen päästöjen "väistämätön" kasvu on Suomessa katkaistu jo 2008. Tärkeimpänä kikkana etanolin lisääminen bensaan.

        Vaan jos polttoaine vaihdetaan CO2 päästöttömään... niin joku voi sitten hiffata, ettei olekaan mitään tulenpalavaa kiirettä siirtyä patteriautoihin!

        Vrt. tiputin kaasuautolla oman liikkumiseni päästöjä 70 % jo reilut 3 vuotta sitten. Tällä on suurempi vaikutus kuin millään "ostan tulevaisuudessa patteriauton" haaveilulla. Nykyisellä hinta/laatusuhteella (TM talvitestin patteriautoissa paljon lastentauteja, heikkotehoista lämmitystä, huonoa ajettavuutta, kelvotonta käyttöliittymää) ja latausasemaverkolla (valtaväylien ja suurimpien kaupunkien ulkopuolella pelkkää eioota) ei tarvi vielä harkita.


    • Anonyymi

      Noissa nopeuksissa säästöä ei välttämättä tule lainkaan nykyisillä autoilla tai on ainakin todella marginaalinen ja suurin iso osa bensoista kuluu kuitenkin taajamissa ja vastaavissa paikoissa.
      Oli todella typerä aloitus, ilmeisesti yrität yhtenäistää Toyotan maksimivauhdin muihin parempiin autoihin?

      • Anonyymi

        Alle 50 nopeus nostaa kulutusta. Useimmilla autoilla optimi olisi vähän vajaa 60 km/h. Tosin kulutuksen kasvu on tuonne 80 asti hyvin vähäistä (pari desiä), mutta matkaan kuluva aika lyhenee reippaasti, jos ajetaan 80 km/h kuudenkympin sijaan.

        Nopeuden noustessa yli 80 alkaa kulutus nousta jyrkemmin. Etenkin kaupunkikäyttöön tehdyillä pikkuautoilla, joiden korimuoto (hatchback huono ja crossover vieläkin huonompi) on ilmanvastuksen kannalta surkea ja moottoriakin joudutaan mahd. rääkkäämään jo epätaloudellisen puolelle menevillä kierroksilla -> 120 marssivauhdin kulutus voi heilahtaa liki 10 l/100 lukemiin, vaikka maltilliset nopeudet tahkotaan 5-6 l/100 km haarukassa.

        Tollolootallakin voi suoralla tiellä päästä reilun 100 km/h nopeutta, mutta kaarteissa 60 näkyy olevan maksimi.

        Taajamissa ajavat aina kaasu pohjassa. 1 korttelin matkalla nopeus nousee 40 lukemiin, 2 korttelin matkalla 60 jne. Kiihdytys jatkuun niin kauan kunnes eteen tulee kaarre tai risteys, missä on pakko hidastaa. Jyrkemmissä kaarteissa (moottoritien liittymisrampit yms.) ajo-ominaisuuksien ja tojopapan ajotaidon rajoittama vauhti näkyy olevan n. 30 km/h.

        Tohjojen liikentiminen sujuu näillä periaatteilla, vallitsevista rajoituksista (joita puolisokeat papat eivät näe) riippumatta. Sama tyyli yhtälailla 30 kuin 60 rajoituksilla taajamassa ja 60-100 rajoituksilla taajaman ulkopuolella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      74
      4016
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3545
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3368
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      38
      2769
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1673
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1154
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1134
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1061
    Aihe