Pätevä tapa laskea tasapuolisesti ja kuluitta polttoaineen hintaa

Anonyymi

On määrätä yleinen kattonopeus 90 km/h.

Kasikymmentä sallituille teille sakkoraja olisi tasan 80 km/h.
(nyt ei tule sakkoa 95 km/, vaikka useinkin välähtelee)

Yleinen nopeusrajoitus kaupungin keskustaan 30 km/h , vain vapailla ruuhkattomilla osuuksilla sallittaisiin ylitys neljäänkymmeneen.
Ehkä vältettäisiin punaisiin valoihin kiihdyttäminen ja siinä tulee säästöä 2-5 l/100 km, autotyypistä riippuen.

1960-1970 luvulta kun niitä oli on selvää faktatietoa kulutuksista. Silloin oli tulossa ? polttoine kriisi, tuliko en ei tullut kun säästettiin. Useissa maissa oli rekisterinumeroon perustuva tankkausaikataulu.

10

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täyssähköautoilla tietysti liikennemerkin osoittama nopeus 10%.

      • Anonyymi

        Patteriauton toimintasäde -30 % kun ajetan 120 km/h. Tästä syystä jopa isoakkuisten Teslojen näkee usein peesaavan rekan imussa moottoritiellä

        Norjassa on kaivattu erillisiä matelukaistoja tientukkona kihnuttaville patteriautoille. Norjassa käyneet tietävät, että tiet ovat siellä kapeita ja mutkaisia, joten ohituspaikkoja on niukasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauton toimintasäde -30 % kun ajetan 120 km/h. Tästä syystä jopa isoakkuisten Teslojen näkee usein peesaavan rekan imussa moottoritiellä

        Norjassa on kaivattu erillisiä matelukaistoja tientukkona kihnuttaville patteriautoille. Norjassa käyneet tietävät, että tiet ovat siellä kapeita ja mutkaisia, joten ohituspaikkoja on niukasti.

        Polttomoottoriautoilla taloudellisin ajonopeus on useimmiten 50-60 km/h haarukassa (näkyy mm. TM tasaisen nopeuden kulutusmittauksista), mutta voi olla joillain isommilla autoilla olla 70, ehkä jopa 80 km/h pintaan.

        Kulutus kasvaa nopeuden laskiessa liikaa, kun moottorin hyötysuhde heikkenee hyvin kevyelleä kuormituksella.

        Patteriautoilla ei ole tätä vaivaa, joten niillä optiminopeus on paljon matalampi. Hiljaisella nopeudella vähennetään ilmanvastuksen voittamiseen kuluvaa energiaa.

        Polttomoottoriautolla nopeuden nosto voi lisätä kulutusta hyvinkin maltillisesti (ja alle 50 nopeuksissa nopeuden nosto *pienentää* kulutusta), koska ilmanvastuksen kasvua kompensoi paraneva moottorin hyötysuhde. Patteriautoillla hyötysuhde ei kasva nopeuden noustetta, pikemminkin päinvastoin (sähkötekniikassa häviöt kasvavat kuormitusvirran kasvessa), joten ilmanvastuksen raju kasvu yli 80 km/h nopeuksissa tuntuu -> kulutus kasvaa ja toimintasäteestä lähtee ISO siivu. 400 km nimellinen toimintasäde = pääset 120 km/h ajaen Helsingistä Tampereelle, mutta siitten onkin tankissa elektroneja enää 50 km matkaan tjsp. Moottoritieajo kesäisellä nopeudella on aika sama juttu kuin 80 km/h köröttely paukkupakkasella; energiankulutus 50 % ja toimintasäde -30 %. Edestakaisella matkalla tarvitaan välitankkaus TAI pitää körötellä rekkaa peesaten (näitä näkee paljon), jolloin edestakainen matka sujuu ilman välitankkausta.

        80-90 kihnutus 120 sijaan kasvaatta edestakaiseen matkaan kuluvaa aikaa tunnin, puolitoista. On se kumma, että niin moni valitsee tämän vaivattoman ½ h pikalatauksen sijaan? Ehkä se pikalataus ei aina sujukaan niin mutkatta kuin petterit hehkuttaa?


    • Anonyymi

      Kaikkia nopeusrajoituksia kautta linjan 10 km/h. Silloin nykyisillä 80-rajoitusalueilla loppuu rajoitinta vasten ajavien rekkojen takapuskurissa roikkuminen.

      • Anonyymi

        Yli 60 000 e uushankintahintaisille ja alle 5 vuotiailla lisää nopeutta 20 km/h ja moottoritielle 150 km/h.


    • Anonyymi

      Vaikka ajelen hiljaisesti kunnon autolla tai enemmänkin asuntoautolla, se ei ole polttoaineen hinnasta johtuvaa, vaan oma turvallisuudesta. Vähän kyllä senkin takia kun joko minä tai vaimo tekee samanaikaisesti etätöitä ja halutaan tasaista menoa.

    • Anonyymi

      Polttoaineita ei taida löytyä kuin museoista kohta puoleen?

      • Anonyymi

        Taas siellä joku mitätön marginaalijengilläinen piipittää.

        Autoja myydään vajaa 100 000 vuodessa ja autokanta 2,7 miljoonaa. Suurin osa nyt myytävistä autoista on polttomoottorilla varustettuja. Polttomoottoreita myydään ainakin tämän vuosikymmenen lopulle asti, ehkä pidempäänkin. Ja vaikka leikittäisiin, että huomisesta alkaen kaikki uudet autot olisi patterileluja, niin silti näillä myyntimäärillä kestäisi liki 30 vuotta päivittää koko autokanta patterileluihin. Todellisuudessa aikaa kuluu vielä kauemmin eli tuonne 2060 luvulle.

        Lisäksi raskaalla kalustolla siirtymä ei vielä ole alkanut kuin kaupunkibussien osalta. Pitkän matkan rahtiliikenteeseen ei mitään vaihtoehtoja vielä tarjolla.

        Ilmastonmuutoksen ikävimpien vaihtoehtojen välttämiseksi pitäisi CO2 päästöjä saada tosissaan hillittyä jo seuraavien 10-15 vuoden aikana. Mutta patterilelujen osuus autokannasta ei kasva 2030 mennessä edes 10 prosenttiin, joten ovat mallia "too little too late". Patteriautojen vaikutus näkyy tosissaan vasta 2040...2050 luvulla.

        Ainoa realistinen vaihtoehto on vaihtaa polttoaine ei-fosiiliseen. Polttoaineen tuotannon uudistaa nopeammin kuin koko autokannan ja jakelujärjestelmät. Temppu on myös todettu toimivaksi - autoliikenteen päästöjen "väistämätön" kasvu on Suomessa katkaistu jo 2008. Tärkeimpänä kikkana etanolin lisääminen bensaan.

        Vaan jos polttoaine vaihdetaan CO2 päästöttömään... niin joku voi sitten hiffata, ettei olekaan mitään tulenpalavaa kiirettä siirtyä patteriautoihin!

        Vrt. tiputin kaasuautolla oman liikkumiseni päästöjä 70 % jo reilut 3 vuotta sitten. Tällä on suurempi vaikutus kuin millään "ostan tulevaisuudessa patteriauton" haaveilulla. Nykyisellä hinta/laatusuhteella (TM talvitestin patteriautoissa paljon lastentauteja, heikkotehoista lämmitystä, huonoa ajettavuutta, kelvotonta käyttöliittymää) ja latausasemaverkolla (valtaväylien ja suurimpien kaupunkien ulkopuolella pelkkää eioota) ei tarvi vielä harkita.


    • Anonyymi

      Noissa nopeuksissa säästöä ei välttämättä tule lainkaan nykyisillä autoilla tai on ainakin todella marginaalinen ja suurin iso osa bensoista kuluu kuitenkin taajamissa ja vastaavissa paikoissa.
      Oli todella typerä aloitus, ilmeisesti yrität yhtenäistää Toyotan maksimivauhdin muihin parempiin autoihin?

      • Anonyymi

        Alle 50 nopeus nostaa kulutusta. Useimmilla autoilla optimi olisi vähän vajaa 60 km/h. Tosin kulutuksen kasvu on tuonne 80 asti hyvin vähäistä (pari desiä), mutta matkaan kuluva aika lyhenee reippaasti, jos ajetaan 80 km/h kuudenkympin sijaan.

        Nopeuden noustessa yli 80 alkaa kulutus nousta jyrkemmin. Etenkin kaupunkikäyttöön tehdyillä pikkuautoilla, joiden korimuoto (hatchback huono ja crossover vieläkin huonompi) on ilmanvastuksen kannalta surkea ja moottoriakin joudutaan mahd. rääkkäämään jo epätaloudellisen puolelle menevillä kierroksilla -> 120 marssivauhdin kulutus voi heilahtaa liki 10 l/100 lukemiin, vaikka maltilliset nopeudet tahkotaan 5-6 l/100 km haarukassa.

        Tollolootallakin voi suoralla tiellä päästä reilun 100 km/h nopeutta, mutta kaarteissa 60 näkyy olevan maksimi.

        Taajamissa ajavat aina kaasu pohjassa. 1 korttelin matkalla nopeus nousee 40 lukemiin, 2 korttelin matkalla 60 jne. Kiihdytys jatkuun niin kauan kunnes eteen tulee kaarre tai risteys, missä on pakko hidastaa. Jyrkemmissä kaarteissa (moottoritien liittymisrampit yms.) ajo-ominaisuuksien ja tojopapan ajotaidon rajoittama vauhti näkyy olevan n. 30 km/h.

        Tohjojen liikentiminen sujuu näillä periaatteilla, vallitsevista rajoituksista (joita puolisokeat papat eivät näe) riippumatta. Sama tyyli yhtälailla 30 kuin 60 rajoituksilla taajamassa ja 60-100 rajoituksilla taajaman ulkopuolella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1016
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1010
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      299
      908
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe