Pätevä tapa laskea tasapuolisesti ja kuluitta polttoaineen hintaa

Anonyymi

On määrätä yleinen kattonopeus 90 km/h.

Kasikymmentä sallituille teille sakkoraja olisi tasan 80 km/h.
(nyt ei tule sakkoa 95 km/, vaikka useinkin välähtelee)

Yleinen nopeusrajoitus kaupungin keskustaan 30 km/h , vain vapailla ruuhkattomilla osuuksilla sallittaisiin ylitys neljäänkymmeneen.
Ehkä vältettäisiin punaisiin valoihin kiihdyttäminen ja siinä tulee säästöä 2-5 l/100 km, autotyypistä riippuen.

1960-1970 luvulta kun niitä oli on selvää faktatietoa kulutuksista. Silloin oli tulossa ? polttoine kriisi, tuliko en ei tullut kun säästettiin. Useissa maissa oli rekisterinumeroon perustuva tankkausaikataulu.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Täyssähköautoilla tietysti liikennemerkin osoittama nopeus 10%.

      • Anonyymi

        Patteriauton toimintasäde -30 % kun ajetan 120 km/h. Tästä syystä jopa isoakkuisten Teslojen näkee usein peesaavan rekan imussa moottoritiellä

        Norjassa on kaivattu erillisiä matelukaistoja tientukkona kihnuttaville patteriautoille. Norjassa käyneet tietävät, että tiet ovat siellä kapeita ja mutkaisia, joten ohituspaikkoja on niukasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauton toimintasäde -30 % kun ajetan 120 km/h. Tästä syystä jopa isoakkuisten Teslojen näkee usein peesaavan rekan imussa moottoritiellä

        Norjassa on kaivattu erillisiä matelukaistoja tientukkona kihnuttaville patteriautoille. Norjassa käyneet tietävät, että tiet ovat siellä kapeita ja mutkaisia, joten ohituspaikkoja on niukasti.

        Polttomoottoriautoilla taloudellisin ajonopeus on useimmiten 50-60 km/h haarukassa (näkyy mm. TM tasaisen nopeuden kulutusmittauksista), mutta voi olla joillain isommilla autoilla olla 70, ehkä jopa 80 km/h pintaan.

        Kulutus kasvaa nopeuden laskiessa liikaa, kun moottorin hyötysuhde heikkenee hyvin kevyelleä kuormituksella.

        Patteriautoilla ei ole tätä vaivaa, joten niillä optiminopeus on paljon matalampi. Hiljaisella nopeudella vähennetään ilmanvastuksen voittamiseen kuluvaa energiaa.

        Polttomoottoriautolla nopeuden nosto voi lisätä kulutusta hyvinkin maltillisesti (ja alle 50 nopeuksissa nopeuden nosto *pienentää* kulutusta), koska ilmanvastuksen kasvua kompensoi paraneva moottorin hyötysuhde. Patteriautoillla hyötysuhde ei kasva nopeuden noustetta, pikemminkin päinvastoin (sähkötekniikassa häviöt kasvavat kuormitusvirran kasvessa), joten ilmanvastuksen raju kasvu yli 80 km/h nopeuksissa tuntuu -> kulutus kasvaa ja toimintasäteestä lähtee ISO siivu. 400 km nimellinen toimintasäde = pääset 120 km/h ajaen Helsingistä Tampereelle, mutta siitten onkin tankissa elektroneja enää 50 km matkaan tjsp. Moottoritieajo kesäisellä nopeudella on aika sama juttu kuin 80 km/h köröttely paukkupakkasella; energiankulutus 50 % ja toimintasäde -30 %. Edestakaisella matkalla tarvitaan välitankkaus TAI pitää körötellä rekkaa peesaten (näitä näkee paljon), jolloin edestakainen matka sujuu ilman välitankkausta.

        80-90 kihnutus 120 sijaan kasvaatta edestakaiseen matkaan kuluvaa aikaa tunnin, puolitoista. On se kumma, että niin moni valitsee tämän vaivattoman ½ h pikalatauksen sijaan? Ehkä se pikalataus ei aina sujukaan niin mutkatta kuin petterit hehkuttaa?


    • Anonyymi

      Kaikkia nopeusrajoituksia kautta linjan 10 km/h. Silloin nykyisillä 80-rajoitusalueilla loppuu rajoitinta vasten ajavien rekkojen takapuskurissa roikkuminen.

      • Anonyymi

        Yli 60 000 e uushankintahintaisille ja alle 5 vuotiailla lisää nopeutta 20 km/h ja moottoritielle 150 km/h.


    • Anonyymi

      Vaikka ajelen hiljaisesti kunnon autolla tai enemmänkin asuntoautolla, se ei ole polttoaineen hinnasta johtuvaa, vaan oma turvallisuudesta. Vähän kyllä senkin takia kun joko minä tai vaimo tekee samanaikaisesti etätöitä ja halutaan tasaista menoa.

    • Anonyymi

      Polttoaineita ei taida löytyä kuin museoista kohta puoleen?

      • Anonyymi

        Taas siellä joku mitätön marginaalijengilläinen piipittää.

        Autoja myydään vajaa 100 000 vuodessa ja autokanta 2,7 miljoonaa. Suurin osa nyt myytävistä autoista on polttomoottorilla varustettuja. Polttomoottoreita myydään ainakin tämän vuosikymmenen lopulle asti, ehkä pidempäänkin. Ja vaikka leikittäisiin, että huomisesta alkaen kaikki uudet autot olisi patterileluja, niin silti näillä myyntimäärillä kestäisi liki 30 vuotta päivittää koko autokanta patterileluihin. Todellisuudessa aikaa kuluu vielä kauemmin eli tuonne 2060 luvulle.

        Lisäksi raskaalla kalustolla siirtymä ei vielä ole alkanut kuin kaupunkibussien osalta. Pitkän matkan rahtiliikenteeseen ei mitään vaihtoehtoja vielä tarjolla.

        Ilmastonmuutoksen ikävimpien vaihtoehtojen välttämiseksi pitäisi CO2 päästöjä saada tosissaan hillittyä jo seuraavien 10-15 vuoden aikana. Mutta patterilelujen osuus autokannasta ei kasva 2030 mennessä edes 10 prosenttiin, joten ovat mallia "too little too late". Patteriautojen vaikutus näkyy tosissaan vasta 2040...2050 luvulla.

        Ainoa realistinen vaihtoehto on vaihtaa polttoaine ei-fosiiliseen. Polttoaineen tuotannon uudistaa nopeammin kuin koko autokannan ja jakelujärjestelmät. Temppu on myös todettu toimivaksi - autoliikenteen päästöjen "väistämätön" kasvu on Suomessa katkaistu jo 2008. Tärkeimpänä kikkana etanolin lisääminen bensaan.

        Vaan jos polttoaine vaihdetaan CO2 päästöttömään... niin joku voi sitten hiffata, ettei olekaan mitään tulenpalavaa kiirettä siirtyä patteriautoihin!

        Vrt. tiputin kaasuautolla oman liikkumiseni päästöjä 70 % jo reilut 3 vuotta sitten. Tällä on suurempi vaikutus kuin millään "ostan tulevaisuudessa patteriauton" haaveilulla. Nykyisellä hinta/laatusuhteella (TM talvitestin patteriautoissa paljon lastentauteja, heikkotehoista lämmitystä, huonoa ajettavuutta, kelvotonta käyttöliittymää) ja latausasemaverkolla (valtaväylien ja suurimpien kaupunkien ulkopuolella pelkkää eioota) ei tarvi vielä harkita.


    • Anonyymi

      Noissa nopeuksissa säästöä ei välttämättä tule lainkaan nykyisillä autoilla tai on ainakin todella marginaalinen ja suurin iso osa bensoista kuluu kuitenkin taajamissa ja vastaavissa paikoissa.
      Oli todella typerä aloitus, ilmeisesti yrität yhtenäistää Toyotan maksimivauhdin muihin parempiin autoihin?

      • Anonyymi

        Alle 50 nopeus nostaa kulutusta. Useimmilla autoilla optimi olisi vähän vajaa 60 km/h. Tosin kulutuksen kasvu on tuonne 80 asti hyvin vähäistä (pari desiä), mutta matkaan kuluva aika lyhenee reippaasti, jos ajetaan 80 km/h kuudenkympin sijaan.

        Nopeuden noustessa yli 80 alkaa kulutus nousta jyrkemmin. Etenkin kaupunkikäyttöön tehdyillä pikkuautoilla, joiden korimuoto (hatchback huono ja crossover vieläkin huonompi) on ilmanvastuksen kannalta surkea ja moottoriakin joudutaan mahd. rääkkäämään jo epätaloudellisen puolelle menevillä kierroksilla -> 120 marssivauhdin kulutus voi heilahtaa liki 10 l/100 lukemiin, vaikka maltilliset nopeudet tahkotaan 5-6 l/100 km haarukassa.

        Tollolootallakin voi suoralla tiellä päästä reilun 100 km/h nopeutta, mutta kaarteissa 60 näkyy olevan maksimi.

        Taajamissa ajavat aina kaasu pohjassa. 1 korttelin matkalla nopeus nousee 40 lukemiin, 2 korttelin matkalla 60 jne. Kiihdytys jatkuun niin kauan kunnes eteen tulee kaarre tai risteys, missä on pakko hidastaa. Jyrkemmissä kaarteissa (moottoritien liittymisrampit yms.) ajo-ominaisuuksien ja tojopapan ajotaidon rajoittama vauhti näkyy olevan n. 30 km/h.

        Tohjojen liikentiminen sujuu näillä periaatteilla, vallitsevista rajoituksista (joita puolisokeat papat eivät näe) riippumatta. Sama tyyli yhtälailla 30 kuin 60 rajoituksilla taajamassa ja 60-100 rajoituksilla taajaman ulkopuolella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe