Ystävä ilmoitti ettei halua olla enää yhteydessä

Meillä on ikäeroa muutama kymmenen vuotta. Itse olen aina ollut pienituloinen ja TK eläkkeellä nykyään. Tämä entinen ystäväni kuuluu ylempään keskiluokkaan ja hänellä on kolme eri asuntoa. Yksi Virossa ja kaksi täällä suomessa. Elämöntilanteemme on hyvin erilaisia ja elämme kahdessa täysin erilaisessa todellisuudessa. Olemme olleet tekemisissä vuodesta 2017 lähtien.
Minulla on psykoosipiirteinen persoonallisuus ja ystävien pitäminen on ollut hankalaa. Välillä haluan olla omassa rauhassa enkä kykene päivittäiseen soitteluun ja viestien vaihtoon. Olen sen hänelle kertonut ja selittänyt monesti ja hän on sanonut ymmärtävänsä asian.
Nyt kuitenkin torstaina aamulla laittoi minulle seuraavan viestin:
"Moro! Kohta hammaslääkäriin. Loppuviikonkin Tampereella. En halua toistaiseksi pitää yhteyttä, kun mulla muitakin kuvioita elämässä. Tilanne näyttää tosi hyvältä. Vointeja sulle"
Vastasin että " ok jep. Lähden tänään museoon hyvää vointia"
Johon tuli jo kiukkuisempi vastaus:
" En oo koskaan ymmärtänyt enkä pitänyt siitä, että pidämme välillä yhteyttä päivittäin ja välillä sinua ei kuulu pitkään aikaan. Ei mun tarvii enää jaksaa sellaista. Sulla hyvä sillälailla ja mulla toisenlaiset tavat. On aika mennä eteenpäin"

En oikein ymmärrä että on aikaisemmin sanonut ymmärtävänsä minun sairautta ja on tutkinut netistäkin millainen se on ja nyt ilmoittaa ettei milloinkaan ole ymmärtänyt asiaa.

Ei minua haittaa hänen yhteydenpidon loppuminen. Elämämme on niin erilaisia. Oikeastaan tunnen helpotusta.

9

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jospa sillä ystävälläsikin on jollain tavoin henkisesti vaikeampaa tällä hetkellä.
      Vaikka ei kaikista ole ystäviksi.
      Jos toinen tuolla lailla käyttäytyy, niin onko se ystävyyden arvoista lainkaan ?

      On parempi jättää " ystävä " omiin oloihinsa, niin ei ainakaan rassaa omaa mieltä.
      Yksinäisyyskään ei ole mukavaa, mutta ei ole kivaa, jos ystävät jättävät ja pettävät.

      Tsemppiä sulle, elämän varrella sattuu ajoittain törmäämään ihmisiin, joista voi saada ihan hyviä ystäviä, kavereita ainakin.

    • Anonyymi

      Eihän teillä ole oikein mitään yhteistä pohjaa ystävyydelle, pelkät puhelinsoitot. En puhuisi ystävyydestä.

      Sinun elämäsi on hyvin rajoittunutta, toisella on aivan toiset resurssit kaikkeen. Hänellä on toisenlainen elämä, sinä et pysty jakamaan hänen kanssaan mitään. Mitään yhteistä ei näytä olevan eikä tulevan. Anna olla!

      Sinun pitäisi löytää ystävyyttä tai kaveruutta kaltaistesi parista. Kun olisi jotain yhteistä tilannetta, yhteinen harrastus, samankaltaiset resurssit, siitä voisi syntyä tasavertaista ystävyyttä. Ystävyydessä tasavertaisuus on perusvaatimus, muuten ystävyys on teeskentelyä.

      • Anonyymi

        No onpas luokitteleva vastaus.. mutta valitettavasti jotkut ajattelevat näin. Heidän menetyksensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpas luokitteleva vastaus.. mutta valitettavasti jotkut ajattelevat näin. Heidän menetyksensä.

        Menetys??? Minkä menetys? Elämä toisaalla rikkaampaa kuin hankalan ystävän kanssa!


    • Anonyymi

      Tuo toinen viesti vaikuttaa siltä että tunsi syyllisyyttä. Siksi yritti kammeta lopettamistaan sinun syyksesi. Tuskin hän yhtään mieleltään sen vahvempi kuin sinäkään. Mitenkähän pärjää jos hänen "muut kuvionsa" oikenevat... En toki hänelle pahaa toivo ja sinulle hyvää ja voimia.

    • Anonyymi

      "Meillä on ikäeroa muutama kymmenen vuotta. Itse olen aina ollut pienituloinen ja TK eläkkeellä nykyään. Tämä entinen ystäväni kuuluu ylempään keskiluokkaan ja hänellä on kolme eri asuntoa. Yksi Virossa ja kaksi täällä suomessa. Elämöntilanteemme on hyvin erilaisia ja elämme kahdessa täysin erilaisessa todellisuudessa. Olemme olleet tekemisissä vuodesta 2017 lähtien."

      Jo tuo ikäeronne ja erilaiset elämäntavat vaikuttavat siihen että auttamattomasti toinen tuosta kaveruudesta lähtee ja jatkaa elämäänsä omilla teillään, varsinkin kun ette tainneet läheisiä olla muutenkaan.

    • Anonyymi

      Omituista käytöstä hältä itseltään.

    • Anonyymi

      Miksi olette aikoinaan ystävystyneet jos teillä ei ole mitään yhteistä?

    • Anonyymi

      Varmaan jonkun järjestön kautta järjestetty "ystävyys". Esim Punaisesta Rististä voi saada ystävän tai tukihenkilön. Sellaisia järjestöjä on paljon. Itsekin olen ollut ystävänä, ei ollut helppoa se.

      Ikävä puoli näissä järjestetyissä ystävyyksissä on se, että ystävän saaja useimmiten on hankala ihminen, joka ei itsestään ystävysty eikä pysty yhtään ylläpitämään ystävyyttä. Koko ystävyys on annetun ystävän varassa. Harvoin näillä ystävyksillä on mitään yhteistä. Sitä ei sitten vaan kauan jaksa, tulee vain hyväksikäytetty olo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe