2 välivuotta, tyhmääkö?

selladu

Mua vähän huolestuttaa onko tyhmää pitää 2 välivuotta lukion jälkeen?
Syksyllä aloitin amk:ssa, mutta en jatkanut siinä kuin kuukauden verran ja muutin kaupungista (sillon kyseessä oli ahdistavat ihmissuhdekuviot ja ei-niin-kiinnostava opiskeluala). Nyt keväällä vietin 3kk USA:ssa lähinnä matkustelemassa. Yritän nyt hakea lukemaan englantia yliopistoon, mutta (vaikeaaa on kyllä päästäkin) vaikka pääsisisn sisään niin olen päättänyt lähteä syksyllä Australiaan reiluksi puoleksi vuodeksi töihin. Siinähän kielitaito vielä kehittyy (ajattelin vielä ottaa pääsykoekirjat mukaan ja opetella ulkoa) ja pääsee näkemään maailmaa.
Ongelma tässä on, että onko tällainne toiminta tyhmää, sopeutuuko ihminen enää kovin hyvin yliopistoelämään 2 rennomman vuoden jälkeen? Nuoriahan tässä kuitenkin ollaan? Enhän mä tolla reissulla mitään menetä? tuskin muuten tulis lähdettyä...
Rakastan vain niin englannin kieltä!

17

2673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa!

Lähde ihmeessä, ei tuo 2v. paljoa ole, ja nuo ulkomaanduunit ym. näyttää hyvältä CV:ssä. Mutta saako yo:ssa opiskelun aloittamista lykätä ilman "painavaa syytä" esim. raskaus tai intti? Kannattaa ottaa selvää, jos vaikka pääset sisään tänä vuonna...

• Heksaani

Jos saat opiskelupaikan, niin ilman muuta otat vastaan ja ilmoittaudut läsnäolevaksi. Ei yliopistossa kukaan huutele perään eli saat aivan rauhassa olla vuoden kadoksissa..

• gkhjl

Itse asiassa melko pieni osa yliopisto-opiskelijoista aloittaa opiskelut suoraan lukion jälkeen. Alasta riippuen noin 5-20 %. Jossain tietysti suurempikin osa.

• miiiiiii

Minä itse haen 4:n välivuoden jälkeen. Tosin jotain opintoja tässä olen suorittanut, mutta varsinainen opiskelija olen ollut viimeksi 4v sitten. :-) Nyt olen vasta varma alastani, joten sen takia olen näin myöhäisherännyt.

• selladu

Mukava kuulla, että jopa KANNATTAVAA viettää aikaa siellä Ausseissa ;) Onko oikeasti niin ettei välttämättä onnistu siirtää opiskeluja vuodella (jos pääsee sisään)? Todennäköisesti en kuitenkaan pääse niin ei tarvi tosta huolehtia...
        Onko teillä muuten tietoa auttaako se, että olisi suorittanut apron avoimessa yo:ssa englannin kielen sisäänpääsyyn?

• Kuningas
        selladu kirjoitti:

Mukava kuulla, että jopa KANNATTAVAA viettää aikaa siellä Ausseissa ;) Onko oikeasti niin ettei välttämättä onnistu siirtää opiskeluja vuodella (jos pääsee sisään)? Todennäköisesti en kuitenkaan pääse niin ei tarvi tosta huolehtia...
        Onko teillä muuten tietoa auttaako se, että olisi suorittanut apron avoimessa yo:ssa englannin kielen sisäänpääsyyn?

Ei vaikuta, ainakaan Helsingissä. Eihän Helsingin avoimessa edes voi suorittaa aproa enkusta (filologia) ainoastaan perus-kieliopinnoista?

Kannatan välivuosiasi kyllä.

• ...
        selladu kirjoitti:

Juu, kuten edellä, ei auta appro - ei missään yliopistossa. Ja tietääkseni enkun (filologia) opintoja ei juuri missään edes järjestetä. Ainoa minkä itse muistan on Tampereen yo:n avoin yo/täyd.koulutuskeskus Seinäjoella, joka on joskus engl. filologian opintoja järjestänyt.

Ja kuten jo edellä, reissaa ihmeessä. Tuohan on tosi hyvä juttu. Kun olet käynyt jenkeissä ja Australiassa niin sinulla on mielikuva kahdesta englanninkielisestä kulttuurista ja (vähintään) kahdesta erilaisesta tavasta puhua englantia.

Onnea matkaan, mate!

• kaikkitännemullenytte

moikka, ihana kuulla että jollain on samanlaisia suunnitelmia, osuvat aika hyvin yhteen sun suunnitelmien kanssa. Olen nyt ulkomailla ekaa välivuotta ja meinaan pitää toisenkin vaikka kouluun haenkin. Enklantia... en usko että kummankaan meidän suunnitelmista seuraa muuta kuin hyvää opiskelujen kannalta! tsemppiä!!! :) kerran sitä vaan eletään eiks niin? itse uskon että mun olisi liian helppo vaan ruveta heti opiskelemaan kovaa vauhtia ja yrittää saada ne mahd. nopeasti loppuun, jos nyt aloittaisin. Silloin multa jäisi kaikki tämä kokematta mitä nyt koen. en halua riskeerata ollenkaan sitä että lykkäisin nykyisiä suunnitelmiani ja lopulta olisin liian helppo vaan unohtaa ne...

• Tuoppipää

Hyviä pointteja, mutta ei myöskään kannata katsoa huonolla silmällä muiden valintoja jotka ehkä aloittivat opiskelun heti lukion jälkeen. Heillä on yhtähyvin aikaa matkustella ja ehkä tehdä jotain muutakin kuin hanttihommia opiskelun aikana ja varsinkin niiden jälkeen.
        Elä ja anna elää.

• selladu
        Tuoppipää kirjoitti:

Hyviä pointteja, mutta ei myöskään kannata katsoa huonolla silmällä muiden valintoja jotka ehkä aloittivat opiskelun heti lukion jälkeen. Heillä on yhtähyvin aikaa matkustella ja ehkä tehdä jotain muutakin kuin hanttihommia opiskelun aikana ja varsinkin niiden jälkeen.
        Elä ja anna elää.

ymmärrän pointtisi, mutta kun kyseessä englannin kieli niin eikös se ole parempi viettää välivuotta ulkomailla kuin esim. amk:ssa opiskellen(alaa jonka kuitenkin jossain vaiheessa keskeyttää)? Mutta ala jota amk:ssa opiskelisin oli liiketalous englanniksi, ei sekään huono kielen kannalta.

• Tuoppipää
        selladu kirjoitti:

ymmärrän pointtisi, mutta kun kyseessä englannin kieli niin eikös se ole parempi viettää välivuotta ulkomailla kuin esim. amk:ssa opiskellen(alaa jonka kuitenkin jossain vaiheessa keskeyttää)? Mutta ala jota amk:ssa opiskelisin oli liiketalous englanniksi, ei sekään huono kielen kannalta.

Henkilökohtaisesti kannustan suuresti ketjun aloittajaa toisen välivuoden pitoon. Sen sijaan toisessa viestissä välivuoden pitäminen perusteltiin hiukan nurinkurisesti jopa muita aliarvioiden ja tähän siis aiemmin vastasin.

• kaikkitännemullenytte
        Tuoppipää kirjoitti:

Henkilökohtaisesti kannustan suuresti ketjun aloittajaa toisen välivuoden pitoon. Sen sijaan toisessa viestissä välivuoden pitäminen perusteltiin hiukan nurinkurisesti jopa muita aliarvioiden ja tähän siis aiemmin vastasin.

Missä kohdassa aliarvioin muita? Puhuin itsestani, omasta henk.koht. valinnastani ja mielestäni se tulee aivan tarpeeksi hyvin esille viestissäni. En ymmärrä mistä keksit että "katson huonolla silmällä muiden valintoja"...
        Mielestäni jokaisen valinta on oikea, jos se tuntuu hyvältä. Tarkoitukseni ei ole yllyttää muitakin pitämään välivuosia toisen perään. Toivon, että luet viestini uudestaan ja etsit sieltä kohdan, jossa sanon: "en usko että kummankaan meidän suunnitelmista seuraa muuta kuin hyvää opiskelujen kannalta". En välttämättä olisi edes vastannut Selladun viestiin, ellei se olisi ollut niin lähellä omia ajatuksiani ja suunnitelmiani. En tässä yhteydessä viitannut mitenkään muihin ihmisiin ja heidän valintoihinsa, enkä osoittanut edes kiinnostusta niihin.

• sopeutua
        kaikkitännemullenytte kirjoitti:

Missä kohdassa aliarvioin muita? Puhuin itsestani, omasta henk.koht. valinnastani ja mielestäni se tulee aivan tarpeeksi hyvin esille viestissäni. En ymmärrä mistä keksit että "katson huonolla silmällä muiden valintoja"...
        Mielestäni jokaisen valinta on oikea, jos se tuntuu hyvältä. Tarkoitukseni ei ole yllyttää muitakin pitämään välivuosia toisen perään. Toivon, että luet viestini uudestaan ja etsit sieltä kohdan, jossa sanon: "en usko että kummankaan meidän suunnitelmista seuraa muuta kuin hyvää opiskelujen kannalta". En välttämättä olisi edes vastannut Selladun viestiin, ellei se olisi ollut niin lähellä omia ajatuksiani ja suunnitelmiani. En tässä yhteydessä viitannut mitenkään muihin ihmisiin ja heidän valintoihinsa, enkä osoittanut edes kiinnostusta niihin.

Itse aikoinaan vietin juuri 2 välivuotta ennen yliopistoon menoa. Olin töissä ja matkustelin ympäri maailmaa. Sitten kun aloitin yliopistossa, alkoi kyllä hieman ahdistaa. Olin tottunut vapauteen, ja yliopisto-koti akseli alkoi tuntumaan tosi ahtaalta. En edes matkustellut enää kovin paljon. Itseasiassa aloin masentumaankin. Kannattaa siis jättää elämäänsä tuo "vapauden ulottuvuus" vaikka jatkaa yliopistossa. Mutta, miksi et hae opiskelemaan johonkin englannikieliseen maahan? Vaikka sitten sinne Australiaan?

• selladu
        sopeutua kirjoitti:

Itse aikoinaan vietin juuri 2 välivuotta ennen yliopistoon menoa. Olin töissä ja matkustelin ympäri maailmaa. Sitten kun aloitin yliopistossa, alkoi kyllä hieman ahdistaa. Olin tottunut vapauteen, ja yliopisto-koti akseli alkoi tuntumaan tosi ahtaalta. En edes matkustellut enää kovin paljon. Itseasiassa aloin masentumaankin. Kannattaa siis jättää elämäänsä tuo "vapauden ulottuvuus" vaikka jatkaa yliopistossa. Mutta, miksi et hae opiskelemaan johonkin englannikieliseen maahan? Vaikka sitten sinne Australiaan?

Hmm... Opiskelu ulkomailla! Wautsi! Se olis mun unelma... Mutta miten ja minne ja onko opiskelusta millaista hyötyä Suomessa? Ja onko kallista? Onko hankala päästä sisään? Oisko teillä antaa mitään linkkejä? Oisko semmonen mahdollista, että olis ensin vaikka vuoden australiassa ja sitten siirtäis koulun vaikka lontooseen tms??

• opiskelu
        selladu kirjoitti:

Hmm... Opiskelu ulkomailla! Wautsi! Se olis mun unelma... Mutta miten ja minne ja onko opiskelusta millaista hyötyä Suomessa? Ja onko kallista? Onko hankala päästä sisään? Oisko teillä antaa mitään linkkejä? Oisko semmonen mahdollista, että olis ensin vaikka vuoden australiassa ja sitten siirtäis koulun vaikka lontooseen tms??

www.maailmalle.net ja www.cimo.net tai fi, en muista kumpi pääte.

Mun tuttuni meni Australiaan opiskelemaan. Viihtyy oikein hyvin. Se kai maksoi jonkin verran. Kannattaa surffailla netissä ja etsiä kiinnostavia kouluja. Luulen että Suomessa arvostetaan ulkomaista koulutusta, jos se on saatu jossakin hyvässä yliopistossa.

• selladu

periaatteessa voisin kyllä opiskella ihan suomessa... Hankala sanoa.
      Niin saattaa olla, etten sopeudu enää opiskeluelämään toisen välivuoden jälkeen, mutta en mä usko että jaksan tehä hanttihommia lopun elämää, että kyllä sitä jonneki kouluun menee vuoden päästä.

• Chihuahua

Moi Selladu!

Mulla on ihan sama tilanne. Yhden vuoden olen jo pitänyt välivuotta ja olen myös 3kk matkustellu, euroopassa kylläkin. Haen yliopistoon mutta todennäköisyys päästä sinne on aika pieni. Jos en saa opiseklupaikkaa niin lähden Australiaan puoleksi vuodeksi tekemään töitä ja matkustelemaan. Olen ajatellut että hankkisin itselleni matkaseuraa sillä yhdessä olis aina mukavampi ja asuminenkin tulisi halvemmaksi. Joten jos et halua yksin vättämättä lähteä niin voitaisiin vähän tutustua ja katsella tilannetta sitten kesän lopulla kun tietää mitä sitä nyt oikein tekee!

ps.kirjottelehan!
      -Chihuahua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1410
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1245
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1105
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1051
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe