Alttarille kävely

Morsian-05

Täällä oli jo aikaisemmin keskustelua siitä kuka saattaa morsiammen alttarille. Mutta haluaisin nyt tietää että onko hirvee etikettivirhe kävellä yksin alttarille jossa sulhanen odottaa. Mulla on isä vielä elossa, mutta en haluaisi että hän saattaa, vaan haluaisin kävellä yksin...

13

4469

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • me kävelemme kaksin syksyllä

Ei ole etikettivirhe. Mieti, mitä haluat sanoa valinnallasi. Miksi kävelet yksin? Ei moinen ratkaisu minusta ole ollenkaan hankala, vaan näin ulkopuolisen silmin katsottuna ihan ok. Mielestäni on tärkeää, että rituaaleista tehdään oman itsensä näköisiä.

• Tintti

En tiedä onko se etikettivirhe ja kuinka tärkeää sinulle on toimia etiketin mukaan. Mutta mielestäni se, että morsian kävelee yksin ei varmaan loukkaa ketään. Itse en kyllä miettisi häissä, että voi kauhee minkä etikettivirheen tekivät. Tai onkohan tuo etiketin mukaista...

En tiedä onko se yksin käveleminen yleistä Suomessa, mutta ei kai senkään ole väliä? Pitääkö kaikki mennä saman kaavan mukaan?

• syksyllä tahdotaan

Mikään etiketti ei pakota isää saattamaan, voit kävellä yksin alttarille tai vaikka yhdessä sulhasen kanssa. Miksi et halua isäsi saattavan sinua? Jo taustalla ei ole riitoja tai muuta vakavaa miettisin miten isäsi suhtautuu. Saattaa olla, että hän odottaa pääsevänsä sinua saattamaan ja pettyy sitten pahanpäiväisesti. Riippuu ihan isästä ja tilanteesta.

Omalle isälleni haluan saattamise ilon suoda, en voisi muuta vaihtoehtoa ajatellakaan.

• morsmaiggu

Suomessahan ei tunnetusti ole mikään perinne tämä, että isä saattaa tyttärensä.. Joten mikäli isäsi on yhtään vanhempi ihminen niin tuskin hän edes odottaa moista kunniaa (?). Elikkä ei muuta kuin reipashenkinen keskustelu ihan vain siksi isäsi kanssa, että tiedät oletko häntä loukkaamassa. Siis jos moinen asia edes huolettaa pikkuisenkaan..

Meillä ainakaan isä ei edes ollut kovinkaan tietoinen moisesta "perinteestä". Hän on pian lähestymässä 60-vuoden ikää ja ollut ehkä vain parissa häissä missä morsian on luovutettu. Meillä päin tosin onkin enemmän tapana, että pariskunta kävelee kaksisteen alttarille.. tai on ainakin ollut.. nykyään näkee yhä enemmän näitä isiä jotka luovuttavat tyttäriään..

• perinne vai ei
        morsmaiggu kirjoitti:

Suomessahan ei tunnetusti ole mikään perinne tämä, että isä saattaa tyttärensä.. Joten mikäli isäsi on yhtään vanhempi ihminen niin tuskin hän edes odottaa moista kunniaa (?). Elikkä ei muuta kuin reipashenkinen keskustelu ihan vain siksi isäsi kanssa, että tiedät oletko häntä loukkaamassa. Siis jos moinen asia edes huolettaa pikkuisenkaan..

Meillä ainakaan isä ei edes ollut kovinkaan tietoinen moisesta "perinteestä". Hän on pian lähestymässä 60-vuoden ikää ja ollut ehkä vain parissa häissä missä morsian on luovutettu. Meillä päin tosin onkin enemmän tapana, että pariskunta kävelee kaksisteen alttarille.. tai on ainakin ollut.. nykyään näkee yhä enemmän näitä isiä jotka luovuttavat tyttäriään..

Mun isä on yli 60-vuotias ja on saattanut jokaisen tyttärensä alttarille. No paitsi minua, koska häät on vasta tulossa.

Serkkuni saattoi 15 vuotta sitten alttarille nyt jo edesmennyt isoisänsä, koska oma isä oli kuollut. Luovuttaminen oli isoisälle suuri iso ja kunnia, kun omaa tytärtään ei ollut päässyt saattamaan.

Joten ei se nyt niin kovin uusi tapa ole.

• Käy mulle
        perinne vai ei kirjoitti:

Mun isä on yli 60-vuotias ja on saattanut jokaisen tyttärensä alttarille. No paitsi minua, koska häät on vasta tulossa.

Serkkuni saattoi 15 vuotta sitten alttarille nyt jo edesmennyt isoisänsä, koska oma isä oli kuollut. Luovuttaminen oli isoisälle suuri iso ja kunnia, kun omaa tytärtään ei ollut päässyt saattamaan.

Voihan siitä joku loukkaantua, mutta kaikki ei edes kutsu vanhempiaan häihin. Ei luulisi kovin monen kauheasti loukkaantuvan, jos ei saa saattaa tytärtään alttarille. En ole missään häissä (käynyt muutamissa) nähnyt, että isä saattaisi morsiamen. Ei kai se kovin yleistä ole?

Kai hääpari saa itse päättää millaiset häät pitävät. En ymmärrä miksi niin kauheasti kuunnellaan vanhempien urputusta, että ketä pitää kutsua ja millaiset häät pitää olla.

Mutta jos vieraita ajatellaan niin ei luulisi heidän ainakaan vetävän "herneitä nenäänsä" asiasta.

• morsmaiggu
        perinne vai ei kirjoitti:

Niin no... voihan se olla, että eri puolilla Suomea on eri käytäntöjä tuon asian suhteen. Niin tai sitten jopa eri perhepiireissä on eri käytäntöjä, paljon mahdollista! En osaa sanoa. Yleistin vain kuulemaani, näkemääni ja ehkä vähän lukemaanikin.

• Hupelo
        morsmaiggu kirjoitti:

Niin no... voihan se olla, että eri puolilla Suomea on eri käytäntöjä tuon asian suhteen. Niin tai sitten jopa eri perhepiireissä on eri käytäntöjä, paljon mahdollista! En osaa sanoa. Yleistin vain kuulemaani, näkemääni ja ehkä vähän lukemaanikin.

Mä en taas ole ollut yksissäkään häissä joissa morsianta ei olisi saatettu ja mun isälle, joka on kohta 70 on ollut itsestään selvää, että on saattanut mun siskot alttarille.
        Mä olenkin ollut aika hämmästynyt kun on puhuttu, ettei se saattaminen olekaan suomalainen perinne. Että mitenkäs se nyt todellisuudessa sitten on?

• Morsian06

Entäpä jos saattaja onkin oma äiti tai veli? Itse pohdin jompaa kumpaa heistä...Kun isä on menehtynyt...

• voi..

saattaa kuka tahansa läheinen. Alttarille voi kävellä yksin tai pariskunta voi kävellä koko matkan yhdessä. Itse koen viimeisimmän vaihtoehdon omimmaksi..

• Eräs vaan

Meidän puolessa on tapana, että pariskunta kävelee yhdessä alttarille. Miksi ette tekisi niin?

• sulhanen-05

...alttarille koko matkan yhdessä. Muita vaihtoehtoja ei edes harkittu, sillä asia oli itsestään selvyys heti alkuunsa. Että näin meillä, mutta kukin tekee tietty tyylillään...

• Heinämorsian06

Meidän häissä isäni saattaa minut alttarille, aivan kuten siskonikin aikanaan. Olen ollut myös häissä, joissa isä ei ole saattanut, koska on joko kuollut tai vanhemmat eronneet ja morsiammen ja isän välit katkenneet. Eräissä häissä morsiuspari käveli yhdessä alttarille. Eli kuten on todettu jo useampaan kertaan, tapoja on monia ja niistä kannattaa ehkä keskustella vanhempien kanssa ettei tule väärinkäsityksiä yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe