Osaako jänis uida?

luonnollinen

Osaako jänikset uida? Oon sen takia kiinnostunut kun meidän koira ajoi takaa jäniksenpoikasta joka putosi ojaan. Siis mahtoiko päästä sieltä pois???

57

7155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuule

      hukkui sinne ojaan,ja jos ei hukkunut niin kuoli kylmettymiseen.
      Pidä hyvä lapsi se koira kiinni ettet aiheuta eläinten poikasille kärsimystä.Jos poliisi tapaa koirasi jahtaamasta jäniksen poikia niin saat kuule ongelmia.

      • luonnollinen

        Ei kai ne poliisit nyt sentään kotipihassa koiran tekemisiä vahdi. Ja kai nyt koira saa omassa metsässä ilman talutushihnaa olla. Ja en edes ole lapsi.


      • kuule
        luonnollinen kirjoitti:

        Ei kai ne poliisit nyt sentään kotipihassa koiran tekemisiä vahdi. Ja kai nyt koira saa omassa metsässä ilman talutushihnaa olla. Ja en edes ole lapsi.

        siis kotipihassa vai metsässä?
        Ootko kuullut ikinä sellasta termiä kun kiinnipitoaika?Sen takia ettei koirat hätistelisi pesiviä eläimiä,on lakiin säädetty ajat jolloin et saa edes omassa metsässäsi antaa sen koiran juosta irrallaan.


      • luonnollinen
        kuule kirjoitti:

        siis kotipihassa vai metsässä?
        Ootko kuullut ikinä sellasta termiä kun kiinnipitoaika?Sen takia ettei koirat hätistelisi pesiviä eläimiä,on lakiin säädetty ajat jolloin et saa edes omassa metsässäsi antaa sen koiran juosta irrallaan.

        Koirani pudotti sen tullessaan omasta metsästä kotipihaan eli siis se tapahtui kotipihassa. Kyseinen oja on vain 1,5-2m leveä.


      • ensinkö
        luonnollinen kirjoitti:

        Koirani pudotti sen tullessaan omasta metsästä kotipihaan eli siis se tapahtui kotipihassa. Kyseinen oja on vain 1,5-2m leveä.

        sun koira EI ollut kotipihassa?Niin olin ymmärtävinäni.
        Ihan tosi,niitä koiria ei saa nyt pitää irti.
        Käy nyt ainakin etsimässä siitä ojan penkalta ettei se jäniksen poika oo kitumassa siinä,ja lopeta sen kärsimykset.Ei emo sitä enää hoida.Kuolee se toki muutenkin ,mutta olis parempi lyhentää kärsimyksiä.


      • luonnollinen
        ensinkö kirjoitti:

        sun koira EI ollut kotipihassa?Niin olin ymmärtävinäni.
        Ihan tosi,niitä koiria ei saa nyt pitää irti.
        Käy nyt ainakin etsimässä siitä ojan penkalta ettei se jäniksen poika oo kitumassa siinä,ja lopeta sen kärsimykset.Ei emo sitä enää hoida.Kuolee se toki muutenkin ,mutta olis parempi lyhentää kärsimyksiä.

        Koirani OLI kotipihassa niin kun olen koko ajan sanonutkin. Olen käynyt jo etsimässä aika monta kertaa eikä ole näkynyt jälkeäkään jäniksestä. Koirani ajoi sen jäniksenpennun sinne ojaan jo aamulla, että jos se ei ole päässyt sieltä pois niin se on kuollut jo sinne.


      • kuule
        luonnollinen kirjoitti:

        Koirani OLI kotipihassa niin kun olen koko ajan sanonutkin. Olen käynyt jo etsimässä aika monta kertaa eikä ole näkynyt jälkeäkään jäniksestä. Koirani ajoi sen jäniksenpennun sinne ojaan jo aamulla, että jos se ei ole päässyt sieltä pois niin se on kuollut jo sinne.

        näin:pudotti sen TULLESSAAN OMASTA METSÄSTÄ kotipihaan.
        Kuinka tuon voi muuten käsittää kun niin että koirasi oli pihan ulkopuolella vapaana.
        Sillä ei oo mitään merkitystä onko se sun vai naapurin metsä,kiinnipitoaika pätee silti.


      • luonnollinen
        kuule kirjoitti:

        näin:pudotti sen TULLESSAAN OMASTA METSÄSTÄ kotipihaan.
        Kuinka tuon voi muuten käsittää kun niin että koirasi oli pihan ulkopuolella vapaana.
        Sillä ei oo mitään merkitystä onko se sun vai naapurin metsä,kiinnipitoaika pätee silti.

        Pitääkö se rautalangasta vääntää, etää ymmärrät!!! SE PUDOTTI SEN OMASSA KOTIPIHASSA. Sanoin, että se pudotti sen kun oli tullut metsästä pihaansa. Kun aloitin keskustelun kysyin, että osaavatko jänikset uida. Tässä ei ole nyt kyse koirasta eikä koiran kiinnipitämisestä vaan osaavatko jänikset uida???????????


      • on siitä
        luonnollinen kirjoitti:

        Pitääkö se rautalangasta vääntää, etää ymmärrät!!! SE PUDOTTI SEN OMASSA KOTIPIHASSA. Sanoin, että se pudotti sen kun oli tullut metsästä pihaansa. Kun aloitin keskustelun kysyin, että osaavatko jänikset uida. Tässä ei ole nyt kyse koirasta eikä koiran kiinnipitämisestä vaan osaavatko jänikset uida???????????

        että jos olisi pitänyt koirasi kiinni etkä antaisi sen kiinnipitoaikana pitkin pusikoita laukata,niin se jänis olis elävienkirjoissa eikä hukkuneena ojan pohjalla.


      • osaaosaa
        luonnollinen kirjoitti:

        Pitääkö se rautalangasta vääntää, etää ymmärrät!!! SE PUDOTTI SEN OMASSA KOTIPIHASSA. Sanoin, että se pudotti sen kun oli tullut metsästä pihaansa. Kun aloitin keskustelun kysyin, että osaavatko jänikset uida. Tässä ei ole nyt kyse koirasta eikä koiran kiinnipitämisestä vaan osaavatko jänikset uida???????????

        Miten se koira sen pudotti, oliko jänis koiran suussa vai ajoiko koira jäniksen sinne ojaan? Ja kaikki luonnoneläimet osaa uida.


      • luonnollinen
        osaaosaa kirjoitti:

        Miten se koira sen pudotti, oliko jänis koiran suussa vai ajoiko koira jäniksen sinne ojaan? Ja kaikki luonnoneläimet osaa uida.

        Koira ajoi jänistä takaa ja jänis yritti hypätä ojan ylin ja putosi ojaan. Eli koira ei tavallaan ole pudottanut sitä ojaan. Jos kaikki luonnoneläimet osáavat uida niin onko jänis sitten selvinnyt?????


      • osaaosa
        luonnollinen kirjoitti:

        Koira ajoi jänistä takaa ja jänis yritti hypätä ojan ylin ja putosi ojaan. Eli koira ei tavallaan ole pudottanut sitä ojaan. Jos kaikki luonnoneläimet osáavat uida niin onko jänis sitten selvinnyt?????

        Ole huoletta kyllä jänis on pelastunut, olen itse nähnyt jäniksen uivan saareen.


      • aikuinen
        osaaosa kirjoitti:

        Ole huoletta kyllä jänis on pelastunut, olen itse nähnyt jäniksen uivan saareen.

        jänis,jolla kunnollinen turkki.Nythän oli kyseessä pieni poikanen,jota emon pitäis vielä käydä imettämässä.Mistäs se mamma lapsensa löytäis jos joku hemmetin älypää antaa koiransa sen piilosta kaivaa.
        Sitäpaitsi Jäniksen poikanen on varustettu niin ohuella turkilla,että ei kastumisen jälkeen selviä.


      • osaaosaa
        aikuinen kirjoitti:

        jänis,jolla kunnollinen turkki.Nythän oli kyseessä pieni poikanen,jota emon pitäis vielä käydä imettämässä.Mistäs se mamma lapsensa löytäis jos joku hemmetin älypää antaa koiransa sen piilosta kaivaa.
        Sitäpaitsi Jäniksen poikanen on varustettu niin ohuella turkilla,että ei kastumisen jälkeen selviä.

        Voi sua raukkaa kun et tuon vertaa tiedä, että jänis ei asu missään pesässä ja luuletkos jotta poikanen ei kastu vesisateessa. Sitäpaitsi poikasella ei ole mikään ohut turkki. Jänis synnytää ensimmäiset poikaset jo kevättalvella ns,"hankipojat" ja ne joutuu kestämään pakkasta, tuulta ja sadetta.


      • osaaos
        osaaosaa kirjoitti:

        Voi sua raukkaa kun et tuon vertaa tiedä, että jänis ei asu missään pesässä ja luuletkos jotta poikanen ei kastu vesisateessa. Sitäpaitsi poikasella ei ole mikään ohut turkki. Jänis synnytää ensimmäiset poikaset jo kevättalvella ns,"hankipojat" ja ne joutuu kestämään pakkasta, tuulta ja sadetta.

        Sitä paitsi jos jäniksiä sikiää liikaa niin luonto hoitaa rajoituksen jänisrutolla


      • tollo
        osaaosaa kirjoitti:

        Voi sua raukkaa kun et tuon vertaa tiedä, että jänis ei asu missään pesässä ja luuletkos jotta poikanen ei kastu vesisateessa. Sitäpaitsi poikasella ei ole mikään ohut turkki. Jänis synnytää ensimmäiset poikaset jo kevättalvella ns,"hankipojat" ja ne joutuu kestämään pakkasta, tuulta ja sadetta.

        en väittänyt että se jänis pesässä olis ollut,vaan se emo jättää ne pentunsa pusikkoon piiloon päivän ajaksi ja käy vain imettämässä niitä.Ootkos nähnyt muuten pienen jäniksenpoikasen,minä meinaan oon,viime keväänä jonkun puudelin hampaista pelastin yhden,eikä kuule kummoinen turkki ollut.Eihän ne nyt avoimen taivaan alla sadetta pidä vaan sielä puskanjuuressa,mistä nuo piskit niitä esiin tonkii.
        Selvennykseksi vielä,että minä pidän omat koirani tähän aikaan vuodesta kiinni.


      • Anonyymi
        luonnollinen kirjoitti:

        Ei kai ne poliisit nyt sentään kotipihassa koiran tekemisiä vahdi. Ja kai nyt koira saa omassa metsässä ilman talutushihnaa olla. Ja en edes ole lapsi.

        Kiinnipitoaikana, eipä vittu saa. Perkele että te 2000 luvun lapset olette TYHMIÄ!


      • Anonyymi
        luonnollinen kirjoitti:

        Koirani OLI kotipihassa niin kun olen koko ajan sanonutkin. Olen käynyt jo etsimässä aika monta kertaa eikä ole näkynyt jälkeäkään jäniksestä. Koirani ajoi sen jäniksenpennun sinne ojaan jo aamulla, että jos se ei ole päässyt sieltä pois niin se on kuollut jo sinne.

        Veri on käsissäsi viellä kaikkien näiden vuosien jälkeen


    • jaahsa

      kyllä ne osaa uida mutta koiran säikyttämä, shokissa oleva jäniksen poikainen ei sitä välttämättä osaa...

      • luonnollinen

        Kumpaa pidätte pahempana vihollisena luonnon eläimille ja niiden poikasille, kissaa vai koiraa??? Koskeeko kiinnipitolaki myös kissoja???


      • tuolla
        luonnollinen kirjoitti:

        Kumpaa pidätte pahempana vihollisena luonnon eläimille ja niiden poikasille, kissaa vai koiraa??? Koskeeko kiinnipitolaki myös kissoja???

        sitä että jos näet kissan jossain hiippailemassa,niin saat päästää koirasi irti myös?
        Vähän lapsellinen vertaus.Ethän saa ylinopeuttakaan ajaa vaikka näkisit jonkun niin tekevänkin.
        Viimeisin tietämäni lemmikin tekemä vahinko luonnon eläimelle on sun koirasi tuhotyö.


      • luonnollinen
        tuolla kirjoitti:

        sitä että jos näet kissan jossain hiippailemassa,niin saat päästää koirasi irti myös?
        Vähän lapsellinen vertaus.Ethän saa ylinopeuttakaan ajaa vaikka näkisit jonkun niin tekevänkin.
        Viimeisin tietämäni lemmikin tekemä vahinko luonnon eläimelle on sun koirasi tuhotyö.

        kerran kuinka kissa juoksi oravanpoikanen suussaan ajoin kissaa takaa ja kun sain kissan kiinni oravanpoikanen oli jo kuollut. Eikämeidän koira koskaan mitään eläimiä söisi.


      • osaaosaa
        luonnollinen kirjoitti:

        Kumpaa pidätte pahempana vihollisena luonnon eläimille ja niiden poikasille, kissaa vai koiraa??? Koskeeko kiinnipitolaki myös kissoja???

        Harvat kotikoirat vahingoittavat tai tappavat luonnoneläimiä, kissat sitäkin enemmän ainakin lintuja. Koira voi kyllä ajaa eläintä perästä, mutta yleensä se ei tee muuta. Jäniksenpojista selviää aikuiseksi pieni prosentti, mutta jänis on nopea lisääntymään se tekee useammat poikaset vuodessa.


      • jaahsa
        luonnollinen kirjoitti:

        Kumpaa pidätte pahempana vihollisena luonnon eläimille ja niiden poikasille, kissaa vai koiraa??? Koskeeko kiinnipitolaki myös kissoja???

        ai sori, mä kun sain jostain sellaisen kuvan että se oli SUN KOIRAS joka sen pupun sinne ojaan jahtasi... olen pahoillani, jos kerran olin väärässä...

        ja kyllä ne jänikset pelästyy enemmän koiraa kun kissaa, johtuu varmaan kokoerosta !!!

        ja minkätakia sun koiras muuten oli vapaana??? eiks se ole vähän niinku laitonta ?!?!?!
        varsinkin kun on kyseessä tollainen tapaus, jossa koira ei olekkaan välittömästi kytkettävissä ja omistajansa rinnalla...

        jos kyselet täällä jotain, niin kestä myös kritiikki äläkä heti ala itkemään...


      • kuule
        jaahsa kirjoitti:

        ai sori, mä kun sain jostain sellaisen kuvan että se oli SUN KOIRAS joka sen pupun sinne ojaan jahtasi... olen pahoillani, jos kerran olin väärässä...

        ja kyllä ne jänikset pelästyy enemmän koiraa kun kissaa, johtuu varmaan kokoerosta !!!

        ja minkätakia sun koiras muuten oli vapaana??? eiks se ole vähän niinku laitonta ?!?!?!
        varsinkin kun on kyseessä tollainen tapaus, jossa koira ei olekkaan välittömästi kytkettävissä ja omistajansa rinnalla...

        jos kyselet täällä jotain, niin kestä myös kritiikki äläkä heti ala itkemään...

        tuo luonnollinen kaveri nyt vissiin sitä mieltä ettei sillä oo samat lait kun muilla koiran omistajilla.
        Kiinnipitoaika on kiinnipitoaika eikä se muuksi muutu vaikka tuolla pusikoissa olis kuinka paljon kissoja,tai vaikka tiikeri.


      • luonnollinen
        jaahsa kirjoitti:

        ai sori, mä kun sain jostain sellaisen kuvan että se oli SUN KOIRAS joka sen pupun sinne ojaan jahtasi... olen pahoillani, jos kerran olin väärässä...

        ja kyllä ne jänikset pelästyy enemmän koiraa kun kissaa, johtuu varmaan kokoerosta !!!

        ja minkätakia sun koiras muuten oli vapaana??? eiks se ole vähän niinku laitonta ?!?!?!
        varsinkin kun on kyseessä tollainen tapaus, jossa koira ei olekkaan välittömästi kytkettävissä ja omistajansa rinnalla...

        jos kyselet täällä jotain, niin kestä myös kritiikki äläkä heti ala itkemään...

        koira nyt omassa pihassa vapaana saa olla ja vahdin koiraa, mutta minkäs sille voi jos koira haluaa saada selvää mikä tuo jänis on kun juoksee koiran omalla reviirillä. Sitä paitsi pidän kyllä koiran kiinni kun olen sen kanssa jossain muualla kun omassa pihassa. Minun mielestäni kissat ovat kyllä vaarallisempia luonnoneläimille kun koirat. Minun koirani ei ainakaan söisi mitään eläintä se vaan ajaa niitä takaa. Kissat taas saattavat syödä lintuja tai oravia tms.


      • tunnu
        luonnollinen kirjoitti:

        koira nyt omassa pihassa vapaana saa olla ja vahdin koiraa, mutta minkäs sille voi jos koira haluaa saada selvää mikä tuo jänis on kun juoksee koiran omalla reviirillä. Sitä paitsi pidän kyllä koiran kiinni kun olen sen kanssa jossain muualla kun omassa pihassa. Minun mielestäni kissat ovat kyllä vaarallisempia luonnoneläimille kun koirat. Minun koirani ei ainakaan söisi mitään eläintä se vaan ajaa niitä takaa. Kissat taas saattavat syödä lintuja tai oravia tms.

        häävisti vahtivan,kun pääse piskis jäniksiä kyydittämään.Kokeileppas soittaa asuinseutusi riistapäällikölle ja kysy saatko pitää koiraa jota et pysty pitämään hallinnassasi,irrallaan niin että se pääsee häiritsemään eläinten poikasia rauhoitusaikana.Ja kerro,että se "vain ajaa niitä takaa",mitä helvettiä sinä luulet ajokoirien tekevän sallittuna aikana.Kerron sulle että ne ajavat niitä jäniksiä takaa.Ei kaikki ajokoiratkaan jäniksiä tapa,vaan haulikko.


      • jaahsa
        luonnollinen kirjoitti:

        koira nyt omassa pihassa vapaana saa olla ja vahdin koiraa, mutta minkäs sille voi jos koira haluaa saada selvää mikä tuo jänis on kun juoksee koiran omalla reviirillä. Sitä paitsi pidän kyllä koiran kiinni kun olen sen kanssa jossain muualla kun omassa pihassa. Minun mielestäni kissat ovat kyllä vaarallisempia luonnoneläimille kun koirat. Minun koirani ei ainakaan söisi mitään eläintä se vaan ajaa niitä takaa. Kissat taas saattavat syödä lintuja tai oravia tms.

        kyllä tolla periaatteella kissa on inhimillisempi, kun se kerran tappaa jahtaamansa eläimen toisin kun sun koiras joka jahtaa ne henkihieveriin... onhan sekin tapa tappaa...

        jos teillä kerran on niin iso piha, että siellä jänikset viilettää ja siellä on paljon ojia, kannattais kyllä jatkossa harkita sen koiran kiinni pitämistä...
        ainakin sen aikaa, että on toi pahin pesimäruuhka ohi...


      • koiranhan ..
        luonnollinen kirjoitti:

        Kumpaa pidätte pahempana vihollisena luonnon eläimille ja niiden poikasille, kissaa vai koiraa??? Koskeeko kiinnipitolaki myös kissoja???

        voi kyllä opettaa tottelemaan mutta kissaa ei. mun yksi kissa on kaks kertaa tuonut pulun sisälle. toinen oli vielä elossa ja toinen oli kuollut(siis varmaankin kissan tappama). ehkä joitakin heikompia yksilöitä jos kissa saa kiinni. se on mielestäni luonnon laki.kerran myös joku kissoista toi kotiin hiiren. mitään näistä ei kuitenkaan ollu syöty, siis vaan saalistamisvietti pelaa.mielestäni kissat saisivat olla vapaana koska eivät yleensä ihmisten kimppuun hyökkäile.jos hiiriä syövät niin hyvä vaan. toista on koirat jotka hyppivät ihmisten päälle ja voivat vaikka purrakkin.luonnon eläimiä ei yleensä koira kiinni saa.


    • peikko

      luulisi koiran omistajan sen tietävän...
      oletkos kouluja käynyt jos et tiedä osaako jänis uida...

      • ei ollut enää..

        mulla oli koira ja luulin myös että se ei koskaan tekis mitään kanillemme, kun ei meidän läsnäollessa ollut ollenkaan jahtaava tai muutakaan. nuuski vaan ja töykkäili kuonolla. yks kerta kun koira oli pihalla ja kani omassa isossa häkissä oli koirus saanut tökittyä häkkiä sen verran että se siirtyi tasaselta maalta pikkusen että häkin alle tuli rako.kani pääsi alta karkuun ja koira sitten varmaan perässä ja oli tappanut sen.(kaikki on kyllä oletusta kun ei ollut silminnäkijöitä) mutta näin luulemme käyneen.asuimme maalla jossa naapurit asuivat ehkä kilometrin päässä. koiralla on siis jahtaamis (ja myös tappamis) vietti mitä ei ikinä pidä unohtaa.


      • mutta...

        vastasin alkuperäiselle siis...


      • luonnollinen
        mutta... kirjoitti:

        vastasin alkuperäiselle siis...

        että oravat osaa uida. Näin kerran oravan uivan rantaan. Ihmeellistä, mutta niin se taitaa olaa, että kaikki luonnoneläimet osaavat uida. Vai onko?


      • en ollut..
        luonnollinen kirjoitti:

        että oravat osaa uida. Näin kerran oravan uivan rantaan. Ihmeellistä, mutta niin se taitaa olaa, että kaikki luonnoneläimet osaavat uida. Vai onko?

        koskaan ajatellu että käärmeetkin uivat, mutta kerran näin käärmeen uivan järvessä.


      • mina
        luonnollinen kirjoitti:

        että oravat osaa uida. Näin kerran oravan uivan rantaan. Ihmeellistä, mutta niin se taitaa olaa, että kaikki luonnoneläimet osaavat uida. Vai onko?

        periaatteessa kaikki eläimet osaa uida mutta on aivan eri asia, jos ne on paniikissa tai shokissa.


    • kotkot

      Ei tullut mieleen tarkistaa pääsikö jänis pois? Kyllä itse ainakin olisin tarkistanut. Tuskin säikähtänyt jäniksenpoika hirveesti räpiköi, vaikka ei sitä tiedä. Kuvittelisin että olisit nähnyt jäniksen laukkaavan hurjaa vauhtia saman tien karkuun jos olisi ojasta päässyt...

      • luonnollinen

        juoksevan pois, koska ojasta pääsee sinne metsään. Ja siinä kohtaan on semmoinen pusikko. Katsoin itse meidän terassiltamme ja heti kun näin jäniksen putoavan ojaan ja kuulin sen molskahduksen niin menin etsimään jänistä, mutta ei sitä vaan näkynyt.....


      • kuule
        luonnollinen kirjoitti:

        juoksevan pois, koska ojasta pääsee sinne metsään. Ja siinä kohtaan on semmoinen pusikko. Katsoin itse meidän terassiltamme ja heti kun näin jäniksen putoavan ojaan ja kuulin sen molskahduksen niin menin etsimään jänistä, mutta ei sitä vaan näkynyt.....

        muuttuu erikoiseksi:Katsoit terassilta kun se jänis sinne samperin ojaan putosi.Oliko se sun koiras käynyt ennen sitä molskahdusta sielä sun omassa metsässä ihan yksin jos kerran olit terassilla.
        Miten sä hoidat koiras perään katsomisen?


      • luonnollinen
        kuule kirjoitti:

        muuttuu erikoiseksi:Katsoit terassilta kun se jänis sinne samperin ojaan putosi.Oliko se sun koiras käynyt ennen sitä molskahdusta sielä sun omassa metsässä ihan yksin jos kerran olit terassilla.
        Miten sä hoidat koiras perään katsomisen?

        tuolta luonnon eläimet: Kissa vai koira jutusta siellä on pätkä laista. Koirani tehtävänä on vartioida pihaa. Minä kyllä vartioin ja tarkkailen koirani tekemisiä. Ja osaan hoitaa koirani hyvin.


      • kuule
        luonnollinen kirjoitti:

        tuolta luonnon eläimet: Kissa vai koira jutusta siellä on pätkä laista. Koirani tehtävänä on vartioida pihaa. Minä kyllä vartioin ja tarkkailen koirani tekemisiä. Ja osaan hoitaa koirani hyvin.

        tarkkaile,jos kerran pääsee toisia eläimiä retuuttamaan.
        Miksi ihmeessä sun on niin vaikea myöntää että oot tehnyt virheen.
        Mulla on monta koiraa,enkä varmast pidä niitä sillälailla että pääsisivät jäniksenpoikia,fasaaneja ja muita pesiviä eläimiä häiritsemään.
        Nuo rauhoitusajat on siksi laitettu,että turvataan eläimille pesimärauha.
        Ajattele niin päin tämä asia,että sulla olis koiralla pentue,ja nyt kun on hieno sää olis pentulaatikko vaikka siinä terassilla.Et varmasi tykkäisi jos joku variksen pirulainen tulis pentuja nokkimaa.
        Turvataan me kaikki koiranomistajat noille villeillekin eläimille pesimärauha,kyllä se elokuun 20 pv pian on ja sitten voit siellä metsässäs juoksuttaa sitä koiraasi vaikka yötä päivää,eikä kukaan valita yhtään.


      • luonnollinen
        kuule kirjoitti:

        tarkkaile,jos kerran pääsee toisia eläimiä retuuttamaan.
        Miksi ihmeessä sun on niin vaikea myöntää että oot tehnyt virheen.
        Mulla on monta koiraa,enkä varmast pidä niitä sillälailla että pääsisivät jäniksenpoikia,fasaaneja ja muita pesiviä eläimiä häiritsemään.
        Nuo rauhoitusajat on siksi laitettu,että turvataan eläimille pesimärauha.
        Ajattele niin päin tämä asia,että sulla olis koiralla pentue,ja nyt kun on hieno sää olis pentulaatikko vaikka siinä terassilla.Et varmasi tykkäisi jos joku variksen pirulainen tulis pentuja nokkimaa.
        Turvataan me kaikki koiranomistajat noille villeillekin eläimille pesimärauha,kyllä se elokuun 20 pv pian on ja sitten voit siellä metsässäs juoksuttaa sitä koiraasi vaikka yötä päivää,eikä kukaan valita yhtään.

        ei ole retuuttanut muita eläimiä. Kun luin sen lain ymmärsin, että koirat saavat olla omassa pihassa vapaana. Tuo meidän metsä sinnä ei oikein koskaan näy mitään elävää eläimiä tms. Kommennan koiraani jos näen sen tekevän jotain ihmeellistä, erikoista tms. Ja silloin kun komennan koiraani koirani kyllä tottelee. Tuskin sinunkaan koirasi tulisivat luoksesi jos pitäisit niitä vapaana ulkona ja ne näkisivät jäniksen joka loikkisi kamalaa vauhtia pakoon. Minkäs rotusia ne sinun koirasi ovat? Minun koirani on saksanpaimenkoira mikä on viisas ja älykäs koira.......


      • kuule
        luonnollinen kirjoitti:

        ei ole retuuttanut muita eläimiä. Kun luin sen lain ymmärsin, että koirat saavat olla omassa pihassa vapaana. Tuo meidän metsä sinnä ei oikein koskaan näy mitään elävää eläimiä tms. Kommennan koiraani jos näen sen tekevän jotain ihmeellistä, erikoista tms. Ja silloin kun komennan koiraani koirani kyllä tottelee. Tuskin sinunkaan koirasi tulisivat luoksesi jos pitäisit niitä vapaana ulkona ja ne näkisivät jäniksen joka loikkisi kamalaa vauhtia pakoon. Minkäs rotusia ne sinun koirasi ovat? Minun koirani on saksanpaimenkoira mikä on viisas ja älykäs koira.......

        harmaita norjan hirvikoiria.
        Pidän vain ehdottomassa valvonnassa,omassa pihassa niitä kun itse oon siinä vieressä.Näitä ei voisi kuvitellakkaan esim.meidän mökin pihassa pitää irti,nämä pojat lähtis mökin vieressä olevasta metsästä kyllä hirviä hakemaan.
        Hirvikoirilla on vielä lyhyempi irtipitoaika kun muilla roduilla.Näitä ei saa päästää Joulukuun viimeisen päivän jälkeen irti.Luultavasti siksi ettei hirvelle tulisi keskenmeno,jos se sattuu koiran kanssa vastakkain.Muita koiria saa pitää helmikuun loppuun asti irti.Tuo laki tuolla toisaalla oli vanha,uuden lain mukaan esim.pikkupentua ei saisi pitää kiinnipitoaikana ollenkaan irti,kun se 5 kk sääntö poistettiin laista.Arvaat varmaan että ei joku 8 viikkoinen todennäköisesti oo kovin vaarallinen,sehän on iha rääpäle vielä.Yritän kaivaa jostain sen uuden lain linkin ja kun nuoriso kotiutuu saa joku sen laittaa,oon vähän kädetön noissa linkitysjutuisa.


      • kuule
        kuule kirjoitti:

        harmaita norjan hirvikoiria.
        Pidän vain ehdottomassa valvonnassa,omassa pihassa niitä kun itse oon siinä vieressä.Näitä ei voisi kuvitellakkaan esim.meidän mökin pihassa pitää irti,nämä pojat lähtis mökin vieressä olevasta metsästä kyllä hirviä hakemaan.
        Hirvikoirilla on vielä lyhyempi irtipitoaika kun muilla roduilla.Näitä ei saa päästää Joulukuun viimeisen päivän jälkeen irti.Luultavasti siksi ettei hirvelle tulisi keskenmeno,jos se sattuu koiran kanssa vastakkain.Muita koiria saa pitää helmikuun loppuun asti irti.Tuo laki tuolla toisaalla oli vanha,uuden lain mukaan esim.pikkupentua ei saisi pitää kiinnipitoaikana ollenkaan irti,kun se 5 kk sääntö poistettiin laista.Arvaat varmaan että ei joku 8 viikkoinen todennäköisesti oo kovin vaarallinen,sehän on iha rääpäle vielä.Yritän kaivaa jostain sen uuden lain linkin ja kun nuoriso kotiutuu saa joku sen laittaa,oon vähän kädetön noissa linkitysjutuisa.

        järjestyslain pykälät,haen jostain vielä metsästyslain säädökset
        Järjestyslaki
        14 §

        Koirakuri

        Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

        1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

        2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

        3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

        Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

        Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

        Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.


      • ???
        kuule kirjoitti:

        harmaita norjan hirvikoiria.
        Pidän vain ehdottomassa valvonnassa,omassa pihassa niitä kun itse oon siinä vieressä.Näitä ei voisi kuvitellakkaan esim.meidän mökin pihassa pitää irti,nämä pojat lähtis mökin vieressä olevasta metsästä kyllä hirviä hakemaan.
        Hirvikoirilla on vielä lyhyempi irtipitoaika kun muilla roduilla.Näitä ei saa päästää Joulukuun viimeisen päivän jälkeen irti.Luultavasti siksi ettei hirvelle tulisi keskenmeno,jos se sattuu koiran kanssa vastakkain.Muita koiria saa pitää helmikuun loppuun asti irti.Tuo laki tuolla toisaalla oli vanha,uuden lain mukaan esim.pikkupentua ei saisi pitää kiinnipitoaikana ollenkaan irti,kun se 5 kk sääntö poistettiin laista.Arvaat varmaan että ei joku 8 viikkoinen todennäköisesti oo kovin vaarallinen,sehän on iha rääpäle vielä.Yritän kaivaa jostain sen uuden lain linkin ja kun nuoriso kotiutuu saa joku sen laittaa,oon vähän kädetön noissa linkitysjutuisa.

        pitääkö toi lyhennetty kiinnipitoaika paikkaansa? mä oon aina luullu, että hirvikoiria saa pitää vapaana metsästyskauden loppuun?


      • luonnollinen
        kuule kirjoitti:

        tarkkaile,jos kerran pääsee toisia eläimiä retuuttamaan.
        Miksi ihmeessä sun on niin vaikea myöntää että oot tehnyt virheen.
        Mulla on monta koiraa,enkä varmast pidä niitä sillälailla että pääsisivät jäniksenpoikia,fasaaneja ja muita pesiviä eläimiä häiritsemään.
        Nuo rauhoitusajat on siksi laitettu,että turvataan eläimille pesimärauha.
        Ajattele niin päin tämä asia,että sulla olis koiralla pentue,ja nyt kun on hieno sää olis pentulaatikko vaikka siinä terassilla.Et varmasi tykkäisi jos joku variksen pirulainen tulis pentuja nokkimaa.
        Turvataan me kaikki koiranomistajat noille villeillekin eläimille pesimärauha,kyllä se elokuun 20 pv pian on ja sitten voit siellä metsässäs juoksuttaa sitä koiraasi vaikka yötä päivää,eikä kukaan valita yhtään.

        voinut saada sellaisen mielikuvan koirastani, että se olisi joku peto... Oikeasti koirani on itse aika pelokas. Kerran metsässä oli hirvi koira pelkäsi sitä niin paljon, että ei edes uskaltanut mennä katsomaan mitä siellä oli. Vaikka koirani on kaksi vuotta niin se on silti tosi leikkisä. Se tarvitsee tosi paljon liikuntaa, koska on niin iso....


      • kuule
        ??? kirjoitti:

        pitääkö toi lyhennetty kiinnipitoaika paikkaansa? mä oon aina luullu, että hirvikoiria saa pitää vapaana metsästyskauden loppuun?

        valitettavasti pitää paikkansa,en nyt sanamuotoa muista,mutta asian ydin on että koira joka on jalostettu hirvenhaukkujaksi on pidettävä kiinni 1.1-19.8 välisen ajan.Pistää pikkasen vihaksi kun ajokoiraporukka treenaa koiriaan helmikuun loppuun,ja mun koirat saa pysyä metsästä pois.
        Näillä on vaan vähän yli 4 kuukautta vuodessa aikaa tehdä sitä mitä ne eniten haluaa.
        Ei auta itku markkinoilla,pakko olla pykälien mukaan.


      • luonnollinen
        kuule kirjoitti:

        valitettavasti pitää paikkansa,en nyt sanamuotoa muista,mutta asian ydin on että koira joka on jalostettu hirvenhaukkujaksi on pidettävä kiinni 1.1-19.8 välisen ajan.Pistää pikkasen vihaksi kun ajokoiraporukka treenaa koiriaan helmikuun loppuun,ja mun koirat saa pysyä metsästä pois.
        Näillä on vaan vähän yli 4 kuukautta vuodessa aikaa tehdä sitä mitä ne eniten haluaa.
        Ei auta itku markkinoilla,pakko olla pykälien mukaan.

        tuntuu kun ne on aina kytkettynä eivätkä voi juosta vapaana. Olen lukenut, että se käy koiran mielenterveyden päälle. Eli ovatko mahdollisuuksien mukaan vapaana olleet koirat luonteeltaan tasapainosempia kuin ainaisessa vankeudessa olevat??? Minun koirani antaa esim. sorsien nukkua rauhassa meidän pihassa. Eli ei se minun koirani suinkaan mikään peto ole, vaikka täällä moni sitä tuntuu kuvittelevan.


      • kuule
        luonnollinen kirjoitti:

        tuntuu kun ne on aina kytkettynä eivätkä voi juosta vapaana. Olen lukenut, että se käy koiran mielenterveyden päälle. Eli ovatko mahdollisuuksien mukaan vapaana olleet koirat luonteeltaan tasapainosempia kuin ainaisessa vankeudessa olevat??? Minun koirani antaa esim. sorsien nukkua rauhassa meidän pihassa. Eli ei se minun koirani suinkaan mikään peto ole, vaikka täällä moni sitä tuntuu kuvittelevan.

        järjestän omassa pihassa,mistä ne eivät pääse muualle,kaikenlaista toimintaa.Kyllä ne mökillä ollessa kovasti kaipaavat metsään,mutta ei voi mitään.
        Uskon,että ei se sun koirasi mikään susihukkanen oo joka kuola valuen etsis revittävää.Se nyt vaan koira on aikalailla vaistojensa hallitsema joskus,siksi siihen pitää suhtautua niin että ottaa saalistusvietin huomioon.
        Mullakin tuo vanhin koira nukkuu kissan vieressä,hoitaa linnun- ja kaninpoikaset(uroskoira!)
        Silti se iskee kiinni hirveen heti kun luoti osuu perille.Viime syksynäkin siltä ammuttiin monta hirveä,ja sama kaveri nukkuu tuossa sohvalla tyyny pään alla just nyt.Koirat nyt vaan on saalistajia ihan geeniperimänsäkin takia.


    • rabbit

      hirveästi taas viestejä turhanpäiväistä.
      Tiedoksi sinulle luonnollinen,nyt kun kevät koittaa pitää sinun pitää koirasi hihnassa. Sillä luonto on täynnä eläimenpoikasia,linnun,jänisten.
      tiedän itse varsin hyvin kun omistan piskin jossa ajokoiraa,mimmoista tuhoa se tekisi,jäniksen poikia saa helposti kiinni.
      Kyllä tuo jäniksenpoika tuosta ojasta pääsee omin voimin pois,vaikka siellä olisi vettä,aluksi tietysti olisi shokissa märkänä,mutta vähän ajan päästä jo lähtee liikkeelle sinun häivyttyä.

      ja muista pitää piskisi kurissa! samat terveiset myös niille tyhmille kissojen omistajille jotka pitävät kattejansa vapaina keväisin..kissat eivät kuuluu suomen luontoon,sama kuin pitäisit minkkiäsi pihalla vapaana.

      • mims

        Periaatteessahan jo jäniksenpojan pitäisi osata uida, mutta toisaalta olen itse sukeltanut puolivuotiaan labradorinnoutajan järvestä, kun se oli paniikissa uponnut tiputtuaan laiturilta.

        Kaikki koirat eivät lähde jäniksen perään, mutta voiko siitäkään sitten olla varma.. Jos koira pysyy pihalla, voi sitä tietääkseni myös pihalla pitää, harvoin sinne jäniksenpoikasia eksyy, luulen. Aikuiset eläimet ainakin pääsevät varmasti karkuun. Tietenkin harkinnanvaraista lienee miten järkevää sitä koiraa on pitää irti pesimisaikaan...


      • luontobongari
        mims kirjoitti:

        Periaatteessahan jo jäniksenpojan pitäisi osata uida, mutta toisaalta olen itse sukeltanut puolivuotiaan labradorinnoutajan järvestä, kun se oli paniikissa uponnut tiputtuaan laiturilta.

        Kaikki koirat eivät lähde jäniksen perään, mutta voiko siitäkään sitten olla varma.. Jos koira pysyy pihalla, voi sitä tietääkseni myös pihalla pitää, harvoin sinne jäniksenpoikasia eksyy, luulen. Aikuiset eläimet ainakin pääsevät varmasti karkuun. Tietenkin harkinnanvaraista lienee miten järkevää sitä koiraa on pitää irti pesimisaikaan...

        kyllä se jänis osaa uida! olen itse nähnyt...


      • LOPETTAKAA!
        luontobongari kirjoitti:

        kyllä se jänis osaa uida! olen itse nähnyt...

        OSAAKO JÄNIKSET UIDA?en tienny!ME ASUTAA MAALLA JA KOIRAMME ON JOKO SISÄLLÄ TAI ULKONA!EMME PIDÄ SITÄ KIINNI,SELLANEN KOIRIEN PITOLAKI ON MUSTA TÄYTTÄ PUPPUA!!!ÄLKÄÄ VIITSIKÖ TAPELLA NYT SIITÄ "JÄNIS AJETTIIN OJAAN"-ASIASTA! ALKAA VITUTTAA TOMMONE!...LAPSELLISTA,MUTTA EI SILLE VOI ENÄÄ MITÄÄ.EN TARKOTA,ET ETTEN VÄLITTÄIS METSIEMME POIKASISTA,MUT TURHAA ON KOKO PALSTAA TÄYTETTÄVÄ TOLLA SAMALLA ASIALLA!SITÄPAITSI TEIDÄN RIITANNE AIHE VAIHTUU KOKOAJAN!EN EDES YMMÄRTÄNYT KOKO RIIDASTA MITÄÄN! NYT SE TURPA KIINNI!!!!!!!!


      • canis familiaris
        LOPETTAKAA! kirjoitti:

        OSAAKO JÄNIKSET UIDA?en tienny!ME ASUTAA MAALLA JA KOIRAMME ON JOKO SISÄLLÄ TAI ULKONA!EMME PIDÄ SITÄ KIINNI,SELLANEN KOIRIEN PITOLAKI ON MUSTA TÄYTTÄ PUPPUA!!!ÄLKÄÄ VIITSIKÖ TAPELLA NYT SIITÄ "JÄNIS AJETTIIN OJAAN"-ASIASTA! ALKAA VITUTTAA TOMMONE!...LAPSELLISTA,MUTTA EI SILLE VOI ENÄÄ MITÄÄ.EN TARKOTA,ET ETTEN VÄLITTÄIS METSIEMME POIKASISTA,MUT TURHAA ON KOKO PALSTAA TÄYTETTÄVÄ TOLLA SAMALLA ASIALLA!SITÄPAITSI TEIDÄN RIITANNE AIHE VAIHTUU KOKOAJAN!EN EDES YMMÄRTÄNYT KOKO RIIDASTA MITÄÄN! NYT SE TURPA KIINNI!!!!!!!!

        niin se tullaan lopettamaan.


      • kakakana
        canis familiaris kirjoitti:

        niin se tullaan lopettamaan.

        siis. kaikki luonnoneläimet eivät osaa uida. sanotaanpa esim. kanalinnut


      • EnsQ
        kakakana kirjoitti:

        siis. kaikki luonnoneläimet eivät osaa uida. sanotaanpa esim. kanalinnut

        Kaikki luonnon eläimet osaa uida tai ainakin pystyy itsensä pinnalla pitämään. Asun metsänkeskellä ja täällä liikkuu jos jonkin moisia eläimiä. Joo ja kanitkin ui, olen sen jo varmaan kaksi kertaa nähnyt, tai sitten meillä olevat kanit vaan ovat niin tyhmiä et eivät tiedä että niiden ei pitäisi osata uida XD.
        Koiran lopettamisesta vielä: Kyllä siitä voi sakot saada, kun koira luonnon eläimiä häiritsee, mutta tuskin sitä lopetetaan. Itse olen ollut naapurimme koiran hyökkäyksen kohteena ja se puri kaks isoo reikää mun selkän, sit seuraavana päivänä sillä koiralla alettiin muo uhkailla. molemmista kerroista poliisille soitettiin mutta ei koiraa ole lopetettu vielä. (varmaan ensi kesänä)


      • sfh
        EnsQ kirjoitti:

        Kaikki luonnon eläimet osaa uida tai ainakin pystyy itsensä pinnalla pitämään. Asun metsänkeskellä ja täällä liikkuu jos jonkin moisia eläimiä. Joo ja kanitkin ui, olen sen jo varmaan kaksi kertaa nähnyt, tai sitten meillä olevat kanit vaan ovat niin tyhmiä et eivät tiedä että niiden ei pitäisi osata uida XD.
        Koiran lopettamisesta vielä: Kyllä siitä voi sakot saada, kun koira luonnon eläimiä häiritsee, mutta tuskin sitä lopetetaan. Itse olen ollut naapurimme koiran hyökkäyksen kohteena ja se puri kaks isoo reikää mun selkän, sit seuraavana päivänä sillä koiralla alettiin muo uhkailla. molemmista kerroista poliisille soitettiin mutta ei koiraa ole lopetettu vielä. (varmaan ensi kesänä)

        nyt viittikö on se surullista et yks rusakonpoikanen kuoli mut ei tarvii saada mitää kohtausta kyllä maailmassa poikasia riittää.. olisko niin kova meteli jos se ois ollu hiirenpesä...? ja niitäki kaikille riittää..


    • Anonyymi

      Rusakko ui ainakin ojan yli. On nähty pari päivää sitten. Oltiin hämmästyneitä, mutta luonto on ihmeellinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe