Välitavoite saavutettu

Aamulla meni jalkaan 36" housut ja vyötärönympärys on siis alle 100 cm (mittanauhalla mitattuna). Painoa on 95 kg ja pituutta 182 cm. 90 kg kohdalla on aika miettiä jatkaako laihdutusta.

LDL-kolesteroli oli 1.4 mmol/l, HDL-kolesteroli myös 1.4 mmol/l, triglyseridit jotain 0.5 mmol/l ja pitkä sokeri hiukan yli 42 mmol/mol. Hyvin siis menee.

Dieettinä matalan glykeemisen indeksin dieetti kasvisrasvoilla. Tukena Ozempic.

57

1241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "90 kg kohdalla on aika miettiä jatkaako laihdutusta."

      Sinulla on ollut painon putoaminen kahden viimeisen vuoden aikana sen verran hidasta, ettet voi enegiansaantia lisätä juuri ollenkaan, ainakin jos otetaan huomioon että iän myötä energian tarve laskee. Eli nykyinen dieettisi on melko lailla elinikäinen projektisi. Niin sen pitäisikin olla.

      PS. Oletko mittauttanut yksityisesti ApoB:tä?

      • Kahden vuoden aikana tippunut 20 kg eli ei nyt ihan vähän.

        Työtilanne on hiukan kiireinen ja minun täytyy olla koko päivä poissa töistä jos käyn labroissa kun kuljen bussilla eikä lomaakaan ole eli ylityövapaat täytyy sitten käyttää huolella hyväksi. Nykyinen työterveys käyttää fimlabia ja myös nuo myyvät laboratoriopalveluita yksityisille joten hiukan harmitti käytyäni siellä. Samalle päivälle täytyy sopia tapaaminen sijoitusneuvojalle ja lääkärille.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kahden vuoden aikana tippunut 20 kg eli ei nyt ihan vähän.

        Työtilanne on hiukan kiireinen ja minun täytyy olla koko päivä poissa töistä jos käyn labroissa kun kuljen bussilla eikä lomaakaan ole eli ylityövapaat täytyy sitten käyttää huolella hyväksi. Nykyinen työterveys käyttää fimlabia ja myös nuo myyvät laboratoriopalveluita yksityisille joten hiukan harmitti käytyäni siellä. Samalle päivälle täytyy sopia tapaaminen sijoitusneuvojalle ja lääkärille.

        "Kahden vuoden aikana tippunut 20 kg eli ei nyt ihan vähän."

        Höpsis.

        Painoindeksisi oli 21.4.2020 klo 19.25 tasan 30, mikä vastaa 182 cm:n pituudella painoa 99,4 kg. Lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15599962/ozempic-kokemuksia#comment-102099120

        Noin puoli vuotta myöhemmin 25.10.2020 klo 4.21 painoindeksisi oli "hiukan yli 30", lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15599962/ozempic-kokemuksia#comment-104766693.

        Voitaneen siis sanoa, että olet kahden viime vuoden aikana laihtunut vain 4-5 kg, ei 20 kg.

        Ozempicin aikana et ole siis laihtunut paljoa, mutta verensokerisi on parantunut hurjasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kahden vuoden aikana tippunut 20 kg eli ei nyt ihan vähän."

        Höpsis.

        Painoindeksisi oli 21.4.2020 klo 19.25 tasan 30, mikä vastaa 182 cm:n pituudella painoa 99,4 kg. Lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15599962/ozempic-kokemuksia#comment-102099120

        Noin puoli vuotta myöhemmin 25.10.2020 klo 4.21 painoindeksisi oli "hiukan yli 30", lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15599962/ozempic-kokemuksia#comment-104766693.

        Voitaneen siis sanoa, että olet kahden viime vuoden aikana laihtunut vain 4-5 kg, ei 20 kg.

        Ozempicin aikana et ole siis laihtunut paljoa, mutta verensokerisi on parantunut hurjasti.

        Jälkimmäisestä linkistä pitää ottaa loppupiste pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kahden vuoden aikana tippunut 20 kg eli ei nyt ihan vähän."

        Höpsis.

        Painoindeksisi oli 21.4.2020 klo 19.25 tasan 30, mikä vastaa 182 cm:n pituudella painoa 99,4 kg. Lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15599962/ozempic-kokemuksia#comment-102099120

        Noin puoli vuotta myöhemmin 25.10.2020 klo 4.21 painoindeksisi oli "hiukan yli 30", lähde: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15599962/ozempic-kokemuksia#comment-104766693.

        Voitaneen siis sanoa, että olet kahden viime vuoden aikana laihtunut vain 4-5 kg, ei 20 kg.

        Ozempicin aikana et ole siis laihtunut paljoa, mutta verensokerisi on parantunut hurjasti.

        Noin täytyy olla koska sain juuri ja juuri ozempicin.

        Edellisellä hakukerralla kela-korvaus evättiin koska pitkä sokerini oli liian hyvä eli laihduin enemmän ennen ozempiciä enkä ozempicin jälkeen. Ozempicin jälkeen häi kylkä yksi verenpainelääke pois.

        HDL-kolesteroli on valitettavasti laskenut jotain 0.4 mmol/l. Syynä todennäköisesti oluen juonnin vähentyminen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Noin täytyy olla koska sain juuri ja juuri ozempicin.

        Edellisellä hakukerralla kela-korvaus evättiin koska pitkä sokerini oli liian hyvä eli laihduin enemmän ennen ozempiciä enkä ozempicin jälkeen. Ozempicin jälkeen häi kylkä yksi verenpainelääke pois.

        HDL-kolesteroli on valitettavasti laskenut jotain 0.4 mmol/l. Syynä todennäköisesti oluen juonnin vähentyminen.

        Joko olet aliarvioinut oman ruokavaliosi kalorimäärän n. 1800 tuhat kaloria liian pieneksi tai sitten olet jonkinlaisella säästöliekillä. Tai sitten syöpöttelet salaa yöllä.

        Kalorilaskurin mukaan sinun olisi tullut laihtua 1800 kilokalorin dieetillä 616 vuorokaudessa 42 kg eli 58-kiloiseksi.

        Oletin sinut 57-vuotiaaksi mieheksi, jonka pituus on 182 cm, laihdutusaika 616 vrk ja aktiivisuustaso laskurin oletus kevyehkö 1,6.

        https://www.niddk.nih.gov/bwp


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joko olet aliarvioinut oman ruokavaliosi kalorimäärän n. 1800 tuhat kaloria liian pieneksi tai sitten olet jonkinlaisella säästöliekillä. Tai sitten syöpöttelet salaa yöllä.

        Kalorilaskurin mukaan sinun olisi tullut laihtua 1800 kilokalorin dieetillä 616 vuorokaudessa 42 kg eli 58-kiloiseksi.

        Oletin sinut 57-vuotiaaksi mieheksi, jonka pituus on 182 cm, laihdutusaika 616 vrk ja aktiivisuustaso laskurin oletus kevyehkö 1,6.

        https://www.niddk.nih.gov/bwp

        Olen todennäköisesti säästöliekillä. Ruumiinlämpökin on ollut joskus lähempänä 35 astetta. Kaloreita on myös hyvin hankala laskea.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Noin täytyy olla koska sain juuri ja juuri ozempicin.

        Edellisellä hakukerralla kela-korvaus evättiin koska pitkä sokerini oli liian hyvä eli laihduin enemmän ennen ozempiciä enkä ozempicin jälkeen. Ozempicin jälkeen häi kylkä yksi verenpainelääke pois.

        HDL-kolesteroli on valitettavasti laskenut jotain 0.4 mmol/l. Syynä todennäköisesti oluen juonnin vähentyminen.

        "HDL-kolesteroli on valitettavasti laskenut jotain 0.4 mmol/l. Syynä todennäköisesti oluen juonnin vähentyminen"

        Siinäpä hyvä syy mennä hakemaan koppa kaljaa. Kun on hdl-koresteloorit liika alhaiset! 😂🤣😂🤣

        Paljon ole hauskoja selityksiä viinanhimolle kuullut mutta tämä on yksi parhaista!
        "pitää lähtee kaljalle kun on noi hdl-koresteloorit niin alhaiset 😝😝😝😝😝


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "HDL-kolesteroli on valitettavasti laskenut jotain 0.4 mmol/l. Syynä todennäköisesti oluen juonnin vähentyminen"

        Siinäpä hyvä syy mennä hakemaan koppa kaljaa. Kun on hdl-koresteloorit liika alhaiset! 😂🤣😂🤣

        Paljon ole hauskoja selityksiä viinanhimolle kuullut mutta tämä on yksi parhaista!
        "pitää lähtee kaljalle kun on noi hdl-koresteloorit niin alhaiset 😝😝😝😝😝

        Sinulla tuli tuo sitaatti omasta päästä eikä hvp:n tekstistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "HDL-kolesteroli on valitettavasti laskenut jotain 0.4 mmol/l. Syynä todennäköisesti oluen juonnin vähentyminen"

        Siinäpä hyvä syy mennä hakemaan koppa kaljaa. Kun on hdl-koresteloorit liika alhaiset! 😂🤣😂🤣

        Paljon ole hauskoja selityksiä viinanhimolle kuullut mutta tämä on yksi parhaista!
        "pitää lähtee kaljalle kun on noi hdl-koresteloorit niin alhaiset 😝😝😝😝😝

        Olen viimeksi ostanut kopan keskiolutta jotain 6 vuotta sitten kun muutin ja olen juonut viimeisen 3 kk aikana 4 tuoppia keskiolutta ja 7 pientä tölkkiä. Tuopit ensimmäisenä hellepäivänä ja aikaa paloi jotain 3 tuntia, tölkit juhannuksena grillatessa.

        Juon olueni ravintoloissa ja kun parempi lähiravintolani lopetti niin juotavaa olutta saa vain keskustan ravintoloista ja käyn siellä vain 2-3 kertaa viikossa. Nyt juon sitten soodavettä lähiravintolassa. Tänään paloi 18 € siihen.

        Pari annosta päivässä nostaa tosissaan HDL-kolesterolia ja vähentää sydäntauteja. Koppa päivässä sitten lisää sydäntauteja. Minulla on yleensä HDL-kolesteroli ollut noin 1.8 mmol/l ja nyt vain 1.4 mmol/l. Kohtuullinen alkoholin käyttö nostaa HDL-kolesterolia noin 20% ja pitää ilmeisesti minun kanssani vaikka minulla nousua olikin noin 25%.

        Taidat olla ylen katkera. Onko sinulla itselläsi alkoholiongelma?


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Olen viimeksi ostanut kopan keskiolutta jotain 6 vuotta sitten kun muutin ja olen juonut viimeisen 3 kk aikana 4 tuoppia keskiolutta ja 7 pientä tölkkiä. Tuopit ensimmäisenä hellepäivänä ja aikaa paloi jotain 3 tuntia, tölkit juhannuksena grillatessa.

        Juon olueni ravintoloissa ja kun parempi lähiravintolani lopetti niin juotavaa olutta saa vain keskustan ravintoloista ja käyn siellä vain 2-3 kertaa viikossa. Nyt juon sitten soodavettä lähiravintolassa. Tänään paloi 18 € siihen.

        Pari annosta päivässä nostaa tosissaan HDL-kolesterolia ja vähentää sydäntauteja. Koppa päivässä sitten lisää sydäntauteja. Minulla on yleensä HDL-kolesteroli ollut noin 1.8 mmol/l ja nyt vain 1.4 mmol/l. Kohtuullinen alkoholin käyttö nostaa HDL-kolesterolia noin 20% ja pitää ilmeisesti minun kanssani vaikka minulla nousua olikin noin 25%.

        Taidat olla ylen katkera. Onko sinulla itselläsi alkoholiongelma?

        En usko, että hänellä on alkoholiongelmaa, vaan kenkä puristaa ketodieettikritiikistäsi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Olen viimeksi ostanut kopan keskiolutta jotain 6 vuotta sitten kun muutin ja olen juonut viimeisen 3 kk aikana 4 tuoppia keskiolutta ja 7 pientä tölkkiä. Tuopit ensimmäisenä hellepäivänä ja aikaa paloi jotain 3 tuntia, tölkit juhannuksena grillatessa.

        Juon olueni ravintoloissa ja kun parempi lähiravintolani lopetti niin juotavaa olutta saa vain keskustan ravintoloista ja käyn siellä vain 2-3 kertaa viikossa. Nyt juon sitten soodavettä lähiravintolassa. Tänään paloi 18 € siihen.

        Pari annosta päivässä nostaa tosissaan HDL-kolesterolia ja vähentää sydäntauteja. Koppa päivässä sitten lisää sydäntauteja. Minulla on yleensä HDL-kolesteroli ollut noin 1.8 mmol/l ja nyt vain 1.4 mmol/l. Kohtuullinen alkoholin käyttö nostaa HDL-kolesterolia noin 20% ja pitää ilmeisesti minun kanssani vaikka minulla nousua olikin noin 25%.

        Taidat olla ylen katkera. Onko sinulla itselläsi alkoholiongelma?

        Minä ainakin hirveän kateellinen sulle sun ylipainosta ja diabeteksestä. Koetan näitä itselle hankkia lukemalla sinun ravitsemus"neuvoja". Pitäähän se jokaisen hankkia. Millä muuten lääketehtaat pystyis pystyssä muuten? Täälläkin markkinoit lääkkeitä oikein urakalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että hänellä on alkoholiongelmaa, vaan kenkä puristaa ketodieettikritiikistäsi.

        Taisikin olla tämä Heikkilään rakastunut tapaus. Heikkilän teksteistähän saa hyvän kuvan kun lukee Valtsun virhelistan: http://valtsuhealth.blogspot.com/2016/02/antti-heikkila-ja-loputtomat-asiavirheet.html?m=1

        Ja Heikkilän viimeisen (taitaa olla myös viimeiseksi jäävä) kirjan kritiikin: https://www.haataja.eu/laakkeeton-elama/

        Ja: https://blogit.ts.fi/terveys-tiede/tavoitteena-laakkeeton-elama/

        Tosin eivät nämä karppaususkovaiset näitä lue koska niissä solvataan heidän guruaan. Heikkilä ei ole kirjoittanut näihin vastinetta mutts Otavan julkaisemaa kirjaa joutui korjaamaan raskaalla kädellä jotta sai lisäpainokset julksistua ja eurot kotiin.

        Heikkilä on muuten ollut aika hiljaa viime aikoina ja blogissa on ollut juttua lähinnä koronasta ja sen huonosta hoidosta sekä Ukrainan sodasta johon on Heikkilän mukaan syypäänä USA.

        Huomenna alkaa taas normaali rutiini eikä juurikaan mshdollisuuksia kommentoida täällä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Noin täytyy olla koska sain juuri ja juuri ozempicin.

        Edellisellä hakukerralla kela-korvaus evättiin koska pitkä sokerini oli liian hyvä eli laihduin enemmän ennen ozempiciä enkä ozempicin jälkeen. Ozempicin jälkeen häi kylkä yksi verenpainelääke pois.

        HDL-kolesteroli on valitettavasti laskenut jotain 0.4 mmol/l. Syynä todennäköisesti oluen juonnin vähentyminen.

        HDL-arvoja ei enää julkisella puolella mitata,

        "HDL-kolesterolipitoisuutta suurentavan lääkehoidon ei ole voitu selkeästi osoittaa vähentävän sydän- ja verisuonitautien päätetapahtumia. Lisäksi geneettisten tutkimusten tulokset eivät ole yhtenäisesti osoittaneet, että geenivariantit, joihin liittyy suuri HDL-kolesterolipitoisuus, suojaisivat sepelvaltimotaudilta. HDL-hiukkasiin kuuluu proteiini- ja lipidikoostumukseltaan hyvin erilaisia hiukkasia, joilla on todettu olevan monenlaisia ateroskleroosilta suojaavia mekanismeja. Tulehduksellisissa tiloissa HDL-hiukkaset voivat menettää toiminnallisuutensa ja jopa lisätä valtimon sisäseinämän kolesterolikuormaa. Ongelmana on, että seerumin HDL-kolesterolipitoisuus ei sovellu kuvastamaan HDL-hiukkasten toimintakapasiteettia ja sen muutoksia. Näin ollen HDL-kolesterolipitoisuuden suurentaminen ei voikaan olla tavoitteena, kun kehitetään uusia ateroskleroosia ehkäiseviä lääkehoitoja. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että seerumin pieni HDL-kolesterolipitoisuus kertoo edelleenkin potilaan suurentuneesta sydän- ja verisuonitautien riskistä ja elintapamuutokset riskin pienentämiseksi ovat suositeltavia."

        Lainauksen lähde: Duodecim-lehti 2018;134(7):678-85 Sanni Söderlund ja Marja-Riitta Taskinen: https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2018/7/duo14264


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HDL-arvoja ei enää julkisella puolella mitata,

        "HDL-kolesterolipitoisuutta suurentavan lääkehoidon ei ole voitu selkeästi osoittaa vähentävän sydän- ja verisuonitautien päätetapahtumia. Lisäksi geneettisten tutkimusten tulokset eivät ole yhtenäisesti osoittaneet, että geenivariantit, joihin liittyy suuri HDL-kolesterolipitoisuus, suojaisivat sepelvaltimotaudilta. HDL-hiukkasiin kuuluu proteiini- ja lipidikoostumukseltaan hyvin erilaisia hiukkasia, joilla on todettu olevan monenlaisia ateroskleroosilta suojaavia mekanismeja. Tulehduksellisissa tiloissa HDL-hiukkaset voivat menettää toiminnallisuutensa ja jopa lisätä valtimon sisäseinämän kolesterolikuormaa. Ongelmana on, että seerumin HDL-kolesterolipitoisuus ei sovellu kuvastamaan HDL-hiukkasten toimintakapasiteettia ja sen muutoksia. Näin ollen HDL-kolesterolipitoisuuden suurentaminen ei voikaan olla tavoitteena, kun kehitetään uusia ateroskleroosia ehkäiseviä lääkehoitoja. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että seerumin pieni HDL-kolesterolipitoisuus kertoo edelleenkin potilaan suurentuneesta sydän- ja verisuonitautien riskistä ja elintapamuutokset riskin pienentämiseksi ovat suositeltavia."

        Lainauksen lähde: Duodecim-lehti 2018;134(7):678-85 Sanni Söderlund ja Marja-Riitta Taskinen: https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2018/7/duo14264

        Laitan vielä sitaatin em. artikkelin viimeisestä kappaleesta "Lopuksi vastaus kysymykseen, onko HDL hyvä vai paha. Vaikuttaa siltä, että HDL-hiukkaset ovat edelleenkin hyviä, mutta ne voivat menettää hyvät ominaisuutensa ja muuttua pahoiksi. HDL-kolesterolipitoisuuden mittaus vaan ei kerro mitään HDL-hiukkasten laadusta. " (on maksumuurin takana)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitan vielä sitaatin em. artikkelin viimeisestä kappaleesta "Lopuksi vastaus kysymykseen, onko HDL hyvä vai paha. Vaikuttaa siltä, että HDL-hiukkaset ovat edelleenkin hyviä, mutta ne voivat menettää hyvät ominaisuutensa ja muuttua pahoiksi. HDL-kolesterolipitoisuuden mittaus vaan ei kerro mitään HDL-hiukkasten laadusta. " (on maksumuurin takana)

        HDL:n merkitys on parhaimmillaankin pieni vaikka karppauspiireissä sitä painotetaankin tyyliin ei huolta jos kokonaiskolesteroli jaettuna HDL:llä on alle 5 tms. ja kun sille ei juurikaan mitään mahda (paitsi alkoholin kohtuukäyttö jota ei suositella muista syistä) niin tueha sitä on mitata.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Olen todennäköisesti säästöliekillä. Ruumiinlämpökin on ollut joskus lähempänä 35 astetta. Kaloreita on myös hyvin hankala laskea.

        "Olen todennäköisesti säästöliekillä. Ruumiinlämpökin on ollut joskus lähempänä 35 astetta."

        Mikähän mahtaa olla kilpirauhasen tilanne.

        Itse kun rupesin ottamaan kaikkiea mitä kilpirauhanen tarvii, kupari, sinkki, jodi, magnesium ym ym niin loppui vuosikymmeniä kestänyt paleleminen.

        Samalla korjaantui jalkojen ihon paksuuntuminen ja makuuhuoneessakin hommat toimii ihan eri lailla, kuten myös muu energisyys on parempaa.

        Mielestäni josi oli ja on nimenomaan se avainsana, ainakin omalla kohdallani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen todennäköisesti säästöliekillä. Ruumiinlämpökin on ollut joskus lähempänä 35 astetta."

        Mikähän mahtaa olla kilpirauhasen tilanne.

        Itse kun rupesin ottamaan kaikkiea mitä kilpirauhanen tarvii, kupari, sinkki, jodi, magnesium ym ym niin loppui vuosikymmeniä kestänyt paleleminen.

        Samalla korjaantui jalkojen ihon paksuuntuminen ja makuuhuoneessakin hommat toimii ihan eri lailla, kuten myös muu energisyys on parempaa.

        Mielestäni josi oli ja on nimenomaan se avainsana, ainakin omalla kohdallani.

        josi = jodi


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        "Olen todennäköisesti säästöliekillä. Ruumiinlämpökin on ollut joskus lähempänä 35 astetta."

        Mikähän mahtaa olla kilpirauhasen tilanne.

        Itse kun rupesin ottamaan kaikkiea mitä kilpirauhanen tarvii, kupari, sinkki, jodi, magnesium ym ym niin loppui vuosikymmeniä kestänyt paleleminen.

        Samalla korjaantui jalkojen ihon paksuuntuminen ja makuuhuoneessakin hommat toimii ihan eri lailla, kuten myös muu energisyys on parempaa.

        Mielestäni josi oli ja on nimenomaan se avainsana, ainakin omalla kohdallani.

        Kilpirauhaskokeet otettu useaan kertaan eikä ongelmia sen suhteen. Pitkäkestoinen stressi vaikuttaa myös samalla tavalla.

        Tämänhetkistä ruumiinlämpöäni en tiedä kun lämpömittari on muuttotavaroissa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kilpirauhaskokeet otettu useaan kertaan eikä ongelmia sen suhteen. Pitkäkestoinen stressi vaikuttaa myös samalla tavalla.

        Tämänhetkistä ruumiinlämpöäni en tiedä kun lämpömittari on muuttotavaroissa.

        Niin ne kilpirauhastestit otettiin minullakin, vuosikymmenien ajan. Kaikki kunnossa ja nyt vaan koetat elää normaalisti toivotti lääkäri kerta toisensa jälkeen.

        Kunnes, 30 vuotta ongelmasta kärsittyäni, oli TSH lipunut, aavistuksen ulos viitealueelta.

        Olin jo aiemmin huomannut monessa yhteydessä, että länsimaisen lääketieteen kouluttamat teini-ikäiset lääkärit eivät välttämättä terveyskeskuksessa aina tiedä asioiden laitaa vaan hokevat sitä mitä heille on koulussa kerrottu. Tuo on tietysti ymmärrettävää ja kun on olemassa hoitosuosituksetkin niin he joutuisivat pahimmillaan oikeuteen jos poikkeavat suosituksista.

        No, itselläni kun ei ole moisia rajotteita niin ostin jodia, kuparia, sinkkiä, magnesiumia, kromia ja seleeniä. Noista se kilpirauhanen yrittää niitä hormoneja valmistaa. Aloin ottamaan maltillisia annoksia pari kuukautta sitten ja ainakin itselläni on varpaat ja sormet lämmenneet, vuosikymmeniä kestänyt jalkapohjien ihon paksuneminen korjaantunut, nukkuminen parantunut , yleinen jaksaminen ja sukupuolihormonienkin toiminta näyttää kohentuneen.

        Kun olen elämän katkeroittama vanha äijä, on tietysti laskettava todennäköisys sillekin mahdollisuudelle että kuvittelen kaiken ja syyllistän virallista instanssia omien salaliittoteorioiden vuoksi.

        En kyllä tunnista tuosta itseäni, mutta näin kun on ikääntynyt ja huomaa muissa noita oireita, tälläkin palstalla, niin sitä ajattelee että ehkä ei vaan itse ymmärrä omaa tilaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ne kilpirauhastestit otettiin minullakin, vuosikymmenien ajan. Kaikki kunnossa ja nyt vaan koetat elää normaalisti toivotti lääkäri kerta toisensa jälkeen.

        Kunnes, 30 vuotta ongelmasta kärsittyäni, oli TSH lipunut, aavistuksen ulos viitealueelta.

        Olin jo aiemmin huomannut monessa yhteydessä, että länsimaisen lääketieteen kouluttamat teini-ikäiset lääkärit eivät välttämättä terveyskeskuksessa aina tiedä asioiden laitaa vaan hokevat sitä mitä heille on koulussa kerrottu. Tuo on tietysti ymmärrettävää ja kun on olemassa hoitosuosituksetkin niin he joutuisivat pahimmillaan oikeuteen jos poikkeavat suosituksista.

        No, itselläni kun ei ole moisia rajotteita niin ostin jodia, kuparia, sinkkiä, magnesiumia, kromia ja seleeniä. Noista se kilpirauhanen yrittää niitä hormoneja valmistaa. Aloin ottamaan maltillisia annoksia pari kuukautta sitten ja ainakin itselläni on varpaat ja sormet lämmenneet, vuosikymmeniä kestänyt jalkapohjien ihon paksuneminen korjaantunut, nukkuminen parantunut , yleinen jaksaminen ja sukupuolihormonienkin toiminta näyttää kohentuneen.

        Kun olen elämän katkeroittama vanha äijä, on tietysti laskettava todennäköisys sillekin mahdollisuudelle että kuvittelen kaiken ja syyllistän virallista instanssia omien salaliittoteorioiden vuoksi.

        En kyllä tunnista tuosta itseäni, mutta näin kun on ikääntynyt ja huomaa muissa noita oireita, tälläkin palstalla, niin sitä ajattelee että ehkä ei vaan itse ymmärrä omaa tilaansa.

        Minulla on TSH liian korkealla, mutta mitään väsymystä ei ole.

        Lainaus em. Terveyskirjaston linkistä: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00667

        "Silloin tällöin TSH-arvot voivat nousta viitearvojen yli ilman, että on vajaatoimintaan liittyviä oireita. Tilasta käytetään nimitystä subkliininen (ilman havaittavia oireita) vajaatoiminta. Viime vuosina on ilmestynyt useita tutkimuksia, joissa koholla olevilla TSH-arvoilla osa henkilöistä on saanut tyroksiini-hoitoa ja osa ei mitään hoitoa. Tutkimusten kesto on vaihdellut 3 ja 18 kuukauden välillä. Tyroksiinilla TSH-arvo on palannut normaalialueelle, mutta verrattuna hoitamattomiin, sillä ei ole ole ollut mitään vaikutusta henkilöiden vointiin. Tämän vuoksi pelkästään kohonneen TSH-arvon "hoitoon" ei suositella tyroksiinia."

        Tosin syön itse yhden tabletin tyroksiinia aamuisin, silti arvo viitealueen yläpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on TSH liian korkealla, mutta mitään väsymystä ei ole.

        Lainaus em. Terveyskirjaston linkistä: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00667

        "Silloin tällöin TSH-arvot voivat nousta viitearvojen yli ilman, että on vajaatoimintaan liittyviä oireita. Tilasta käytetään nimitystä subkliininen (ilman havaittavia oireita) vajaatoiminta. Viime vuosina on ilmestynyt useita tutkimuksia, joissa koholla olevilla TSH-arvoilla osa henkilöistä on saanut tyroksiini-hoitoa ja osa ei mitään hoitoa. Tutkimusten kesto on vaihdellut 3 ja 18 kuukauden välillä. Tyroksiinilla TSH-arvo on palannut normaalialueelle, mutta verrattuna hoitamattomiin, sillä ei ole ole ollut mitään vaikutusta henkilöiden vointiin. Tämän vuoksi pelkästään kohonneen TSH-arvon "hoitoon" ei suositella tyroksiinia."

        Tosin syön itse yhden tabletin tyroksiinia aamuisin, silti arvo viitealueen yläpuolella.

        Tyroksiini on vain yksi kilpirauhasen tekemistä hormoneista eli T4.

        Noiden muiden hormonien vaikutusta aina vähätellään, ja ehkä ne ei niin ihmisten olotilaan vaikutakaan, paitsi sitten kun olet se yksi tuhannesta, poikkeus.

        Ja muutenkin, suoraan hormonin ottaminen ei vastaa sitä tapahtumaa että elimistö tekee sitä itse ja oikean määrän.

        Hoitohan on noissa kilpirauhastapauksissa se, että ohitetaan kaikki millä voisi sitä kilpirauhasta elvyttää toimimaan. Lyödään käteen T4 hormonia ja jos ei potilas tuolla korjaannu niin sitten on melkein potilaassa vika.

        Vähän sama kuin jos autosta loppuu bensa, annetaan lääkkeeksi työntäjä. Ollaan selvästi oikeilla jäljillä, koska tilanne parani, auto liikkuu. Sitten jos potilas tulee valittamaan että vähän parempi on tilanne, mutta voisi liikkua kovempaa niin tuplataan annos, eli lisätään toinen työntäjä.

        Jos tuonkin ongelman tonkisi samantien sieltä pohjamutien kautta, olisi lopputulos merkittävästi parempi. Sama pätee hoitoihin, mutta niitähän ei tehdä, kun pitää saada nopeasti ja edullisesti ihminen työkuntoon. Tavoite ei ole saada ihmistä terveeksi, vaan työkuntoiseksi, mahdollisimman pienellä rahamäärällä.

        Sen lisäksi voisi tietysti jaaritella länsimaisen lääketieteen panostamisesta hiven- ja kivenaineistietämykseen, eihän sitä taida juurikaan olla. Mikään oire ei käytännössä johda siihen, että selvitettävisiin ihmisen mineraalien määrää.

        Jos sinua pännii, tarvitset rauhoittavia, jos olet masentunut, tarvitset tottakai masennuslääkkeet. Jos sinua pyörryttää, vika on oletettavasti korvien välissä.

        Kaikki nuo voi kuitenkin johtua kivennäis- ja hivenainepuutoksista, joita ei kukaan eikä missään koeta selvittää.

        Mistäkö tiedän.... Olin 30 vuotta tuon asetelman uhrina kunnes päätin itse ottaa ohjat käsiini ja kas kummaa, olen aikalailla terve kun jätin masennus, vitutus ja muut lääkkeet ja korjasin puutostilani syömällä aineita purkista.

        Se, mikä tuon puutoksen minulle on aiheuttanut on edelleenkin epäselvää, mutta jotakin häiriötä siellä suolessa täytyy olla, ettei ne vaan imeydy. En lähde lääkäreiltä kysymään kun minähän olen hankala potilas koska olen kieltäytynyt annetuista hoidosta ja selvittänyt asiaani itse.

        Kiteytys loppuun. Omakohtaisesti jodi oli se suurin ongelmani, eppäilen että se on aika monella muullakin suomalaisella ongelmana, mutta helpompaa on syöttää noita hormoneita. Jos ihminen alkaa omatoimisesti ottamaan jodia niin siitähän voi seurata mitä vaan. Nettihän on täynnä varoituksia jodiannoksen suuruudesta, mutta yllättäen Japanissa, missä monet saa sitä 5000 kertaista annosta, verrattuna suomalaiseen suositukseen, on mm. pisin elinikä ja maailman pienin määrä rintasyöpää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyroksiini on vain yksi kilpirauhasen tekemistä hormoneista eli T4.

        Noiden muiden hormonien vaikutusta aina vähätellään, ja ehkä ne ei niin ihmisten olotilaan vaikutakaan, paitsi sitten kun olet se yksi tuhannesta, poikkeus.

        Ja muutenkin, suoraan hormonin ottaminen ei vastaa sitä tapahtumaa että elimistö tekee sitä itse ja oikean määrän.

        Hoitohan on noissa kilpirauhastapauksissa se, että ohitetaan kaikki millä voisi sitä kilpirauhasta elvyttää toimimaan. Lyödään käteen T4 hormonia ja jos ei potilas tuolla korjaannu niin sitten on melkein potilaassa vika.

        Vähän sama kuin jos autosta loppuu bensa, annetaan lääkkeeksi työntäjä. Ollaan selvästi oikeilla jäljillä, koska tilanne parani, auto liikkuu. Sitten jos potilas tulee valittamaan että vähän parempi on tilanne, mutta voisi liikkua kovempaa niin tuplataan annos, eli lisätään toinen työntäjä.

        Jos tuonkin ongelman tonkisi samantien sieltä pohjamutien kautta, olisi lopputulos merkittävästi parempi. Sama pätee hoitoihin, mutta niitähän ei tehdä, kun pitää saada nopeasti ja edullisesti ihminen työkuntoon. Tavoite ei ole saada ihmistä terveeksi, vaan työkuntoiseksi, mahdollisimman pienellä rahamäärällä.

        Sen lisäksi voisi tietysti jaaritella länsimaisen lääketieteen panostamisesta hiven- ja kivenaineistietämykseen, eihän sitä taida juurikaan olla. Mikään oire ei käytännössä johda siihen, että selvitettävisiin ihmisen mineraalien määrää.

        Jos sinua pännii, tarvitset rauhoittavia, jos olet masentunut, tarvitset tottakai masennuslääkkeet. Jos sinua pyörryttää, vika on oletettavasti korvien välissä.

        Kaikki nuo voi kuitenkin johtua kivennäis- ja hivenainepuutoksista, joita ei kukaan eikä missään koeta selvittää.

        Mistäkö tiedän.... Olin 30 vuotta tuon asetelman uhrina kunnes päätin itse ottaa ohjat käsiini ja kas kummaa, olen aikalailla terve kun jätin masennus, vitutus ja muut lääkkeet ja korjasin puutostilani syömällä aineita purkista.

        Se, mikä tuon puutoksen minulle on aiheuttanut on edelleenkin epäselvää, mutta jotakin häiriötä siellä suolessa täytyy olla, ettei ne vaan imeydy. En lähde lääkäreiltä kysymään kun minähän olen hankala potilas koska olen kieltäytynyt annetuista hoidosta ja selvittänyt asiaani itse.

        Kiteytys loppuun. Omakohtaisesti jodi oli se suurin ongelmani, eppäilen että se on aika monella muullakin suomalaisella ongelmana, mutta helpompaa on syöttää noita hormoneita. Jos ihminen alkaa omatoimisesti ottamaan jodia niin siitähän voi seurata mitä vaan. Nettihän on täynnä varoituksia jodiannoksen suuruudesta, mutta yllättäen Japanissa, missä monet saa sitä 5000 kertaista annosta, verrattuna suomalaiseen suositukseen, on mm. pisin elinikä ja maailman pienin määrä rintasyöpää.

        Lihavat syövät sen verran paljon ruokaa, että saavat yleensä kivennäisaineita ja vitamiinejakin yllin kyllin. Silti Suomessa aika paljon on puutosta, ainakin jos syö pelkkää porkkanalaatikkoa niin kuin ex-langon mummo.


    • Anonyymi

      Vyötärönympärys mitataan 1–2 cm navan yläpuolelta paljaalta iholta. Vyötärönympärystä mitattaessa mittanauhan tulee olla vaakasuorassa eli yhtä korkealla edestä, takaa ja sivuilta.
      Sitä ei siis mitata sieltä missä housujen vyötärö roikkuu...

      • Juu, tiedossa on. 36" on 91 cm ja vyötärö sitten minulla isompi.


    • Anonyymi

      Mulla on ylipainoa mutta kaikki labra-arvot kunnossa.

      • Maailma ei ole tasainen paikka. Minulla on ystävä, jonka painoindeksi on yli 40. Labra-arvot hyvät mutta eivät sentään erinomaiset. Vaimonsa on normaalipainoinen mutta kolesteroliarvot koholla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Maailma ei ole tasainen paikka. Minulla on ystävä, jonka painoindeksi on yli 40. Labra-arvot hyvät mutta eivät sentään erinomaiset. Vaimonsa on normaalipainoinen mutta kolesteroliarvot koholla.

        Minullakin painoindeksi 20, mutta LDL liian korkea 2,3 sillä kuulun korkean riskin ryhmään ja pitäisi olla tuo alle 1,4. Ruokavaliota en voi enää oikeastaan viilata, syön sydänterveellisesti. Syötkö kolesterolilääkkeitä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin painoindeksi 20, mutta LDL liian korkea 2,3 sillä kuulun korkean riskin ryhmään ja pitäisi olla tuo alle 1,4. Ruokavaliota en voi enää oikeastaan viilata, syön sydänterveellisesti. Syötkö kolesterolilääkkeitä?

        30 mg simvastatiinia menee päivässä. Ilman sitä vähäisellä kovalla rasvalla LDL 2.5 mmol/l ja Heikkilän dieetillä 4 mmol/l.


    • Anonyymi

      "LDL-kolesteroli oli 1.4 mmol/l, HDL-kolesteroli myös 1.4 mmol/l, triglyseridit jotain 0.5 mmol/l ja pitkä sokeri hiukan yli 42 mmol/mol. Hyvin siis menee."

      Ensin vetää sokeria ja pullaa ja sitten lääkkeitä. Hyvä roolimalli... Mansikkakakku-ukko... Joka vetää karkkia ja kakkua ja seuraavana päivänä sanoo ettei niin saa tehdä kun pitää paistaa omenapiirakkaa ja juosta portaita. Vaikuttaako diabetes aivoihin noin pahasti? Vai lääkkeet joita piikität? Kaikki diabeetikot ketä tunnen on ihan sekoja kun verensokerit laskee...

      • Anonyymi

        Kumpuaako kirjoituksesi hyvästä mielestä? Olisi kiva kuulla sinulta joitain mielipiteitä ja ajatuksia eikä pilkkakirjeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpuaako kirjoituksesi hyvästä mielestä? Olisi kiva kuulla sinulta joitain mielipiteitä ja ajatuksia eikä pilkkakirjeitä.

        Tämä ei kuitenkaan ole Mansikkakakku-ukolle mikään henkilökohtainen terapiafoorumi. MKU on pahasti konsultoinnin tarpeessa, koska hoitotahoja on vähennetty ja hinnat ovat kamalat.

        Ja sinulle tiedoksi, ellet kestä lämpöä, pysy poissa saunasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei kuitenkaan ole Mansikkakakku-ukolle mikään henkilökohtainen terapiafoorumi. MKU on pahasti konsultoinnin tarpeessa, koska hoitotahoja on vähennetty ja hinnat ovat kamalat.

        Ja sinulle tiedoksi, ellet kestä lämpöä, pysy poissa saunasta!

        Et kyllä itse vaikuta järin hyvävointiselta, vaan pikemminkin myrkylliseltä ja katkeroituneelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kyllä itse vaikuta järin hyvävointiselta, vaan pikemminkin myrkylliseltä ja katkeroituneelta.

        Kyllä, se on aivan totta.

        Miksi et käy puolustamaan heikompaasi, eli minua, vaan käyt kertomaan haitallisia totuuksia? Huonovointisuudesta, katkeruudesta ja nimenomaisesti myrkyllisyydestä minut tunnetaan kaikkialla - kuten marjoistaan puu tunnetaan. Eli miksi et puolusta minua julkisesti, kun tilanne on juuri kuvaamasi? Olet aina kertonut olevasi hyvyyden ja oikeuden puolella pahuutta ja vääryyttä vastaan. Sinun apusi olisi nyt tarpeen ja tervetullutta eli mitä teet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, se on aivan totta.

        Miksi et käy puolustamaan heikompaasi, eli minua, vaan käyt kertomaan haitallisia totuuksia? Huonovointisuudesta, katkeruudesta ja nimenomaisesti myrkyllisyydestä minut tunnetaan kaikkialla - kuten marjoistaan puu tunnetaan. Eli miksi et puolusta minua julkisesti, kun tilanne on juuri kuvaamasi? Olet aina kertonut olevasi hyvyyden ja oikeuden puolella pahuutta ja vääryyttä vastaan. Sinun apusi olisi nyt tarpeen ja tervetullutta eli mitä teet?

        "Olet aina kertonut olevasi hyvyyden ja oikeuden puolella pahuutta ja vääryyttä vastaan. Sinun apusi olisi nyt tarpeen ja tervetullutta eli mitä teet?"

        Olen tunnetuista syistä vain Massiivikalorihöpöukon ja Kanannahkamiehen puolella. En siis tee mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olet aina kertonut olevasi hyvyyden ja oikeuden puolella pahuutta ja vääryyttä vastaan. Sinun apusi olisi nyt tarpeen ja tervetullutta eli mitä teet?"

        Olen tunnetuista syistä vain Massiivikalorihöpöukon ja Kanannahkamiehen puolella. En siis tee mitään.

        Joku esiintyy nyt minuna eli trollaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku esiintyy nyt minuna eli trollaa.

        No aiotko tehdä jotakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No aiotko tehdä jotakin?

        En aio. Koska sinä näköjään haluat vastata omiin kysymyksiisi, saat varmasti myös mieleisiäsi vastauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En aio. Koska sinä näköjään haluat vastata omiin kysymyksiisi, saat varmasti myös mieleisiäsi vastauksia.

        "Kumpuaako kirjoituksesi hyvästä mielestä? Olisi kiva kuulla sinulta joitain mielipiteitä ja ajatuksia eikä pilkkakirjeitä."

        DItto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku esiintyy nyt minuna eli trollaa.

        Esiintyy siis anonyyminä, vai mitä tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esiintyy siis anonyyminä, vai mitä tarkoitat?

        Pyydän anteeksi edellistä viestiäni! Käsitin hieman väärin, viesti on siis aiheeton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyydän anteeksi edellistä viestiäni! Käsitin hieman väärin, viesti on siis aiheeton.

        Joku trollaa eli esiintyy nyt minuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku trollaa eli esiintyy nyt minuna.

        Höpsis tämä on anonyymipalsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis tämä on anonyymipalsta.

        Käsitin hieman väärin, viesti on siis aiheeton. Pyydän anteeksi edellistä viestiäni, sillä en tiennyt että kaikki ovat anonyymejä.

        Vaadin taas poistoa, mutta tällä kertaa omalle viestilleni. Olen myös saanut valvojan työstäni paljon kiitosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsitin hieman väärin, viesti on siis aiheeton. Pyydän anteeksi edellistä viestiäni, sillä en tiennyt että kaikki ovat anonyymejä.

        Vaadin taas poistoa, mutta tällä kertaa omalle viestilleni. Olen myös saanut valvojan työstäni paljon kiitosta.

        Minulla on täällä nappi, jolla voin pysäyttää koko Suomi24:n toiminnan 48 tunniksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on täällä nappi, jolla voin pysäyttää koko Suomi24:n toiminnan 48 tunniksi.

        Minulla on avaimet ja nappi, jota painamalla saan koko maapallon toiminnan pysähtymään 48 000 vuodeksi.


    • Anonyymi

      Hyvä ja onneksi olkoon!

      Sekä HVP että Veijo ovat saaneet aikaan hyviä asioita omassa elämässään, vaikka tavat ovatkin hyvin erilaiset. Useimmilla lukijoista onkin ollut tiedossa, että ei voi olla olemassa vain yhtä oikeaa tapaa saavuttaa tavoitteitaan. Niitä on useita.

    • Anonyymi

      Vedä kurkkusi auki niin laihdut lisää.

      • Anonyymi

        Sano minulle ne kolme sanaa jotka saavat minut leijumaan ilmassa.
        - Vedä ittes hirteen!


    • Anonyymi

      Joko olet tilannut ajan neuvolaan?

    • Anonyymi

      Mun 14v vanhat farkut odottaa vielä valloittajansakaan, ja niitä on eri kokoina vieläpä, eikä yksikään sovi enää vaikka paino jopa sama kuin ennen, kun läskit on korvannut lihakset. Täytyy saavuttaa tosin timmi koko, ennen kuin ne saa taas jalkaansa, ja miten se vaikuttaa lihaksistoon, luustoon, terveyteen, on iso kysymys näin vanhemmiten.

    • Anonyymi

      No minä puolestani pääsin yhteen tärkeään välitavoitteeseen viime viikolla, kun painoni meni ensimmäistä kertaa tällä vuosituhannella alle 100 kg:n ja painoindeksi kävi kerran jopa alle 30:n ("lievästi lihava"). Laihtumista on tapahtunut yli 60 kiloa vuoden 2012 huippulukemista, mutta vasta Ozempic "räjäytti pankin" (-38 kiloa).

      Lääkityksenä kaksi diabeteslääkettä (metformiini ja Ozempic) sekä verenpainelääke.
      Labratulokset olivat tänään
      - kokonaiskolesteroli 3,4 mmol/l
      - LDL 1,6 mmol/l (viimeksi 1,5)
      - HDL 1,53 mmol/l
      - triglyseridit 0,6 mmol/l
      - pitkäsokeri 33 mmol/mol (viimeksi 30, mutta metformiiniannos on sen jälkeen puolitettu)

      Olisin toivonut LDL:n olevan hieman alhaisemman, koska olen vältellyt tyydyttyneitä rasvoja, mutta hyvä tuokin, kun en edes käytä kolesterolilääkettä.

      HDL:ää ei ole mitattu minulta pitkiin aikoihin, mutta viimeksi kuusi vuotta sitten se oli reilusti alempi 1,06. Joskus nuoruudessa muistan sen olleen kerran 1,84. Nyt siis 1,53.

      Veijon arvostama kokonaiskolesteroli /HDL-suhde oli 2,2 (veijon suositus alle 5).

      Vyötärönympäryksessä voitan sinut reilusti (eli se on isompi kuin sinulla). Sinä voitat minut niukasti rasva-arvoissa, mutta minä puolestani sinut pitkässäsokerissa.

      • En tiedä tämänhetkistä pitkää sokeria mutta sensorointi ennusti sen olevan 37 mmol/mol.

        LDL-kolesterolin tavoite taas on yksilöllinen eli vaikka on diabeetikko niin jos ei ole itsellä tai lähisuvulla sydänkohtauksia niin 1.6 mmol/l on ihan hyvä arvo.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        En tiedä tämänhetkistä pitkää sokeria mutta sensorointi ennusti sen olevan 37 mmol/mol.

        LDL-kolesterolin tavoite taas on yksilöllinen eli vaikka on diabeetikko niin jos ei ole itsellä tai lähisuvulla sydänkohtauksia niin 1.6 mmol/l on ihan hyvä arvo.

        "En tiedä tämänhetkistä pitkää sokeria mutta sensorointi ennusti sen olevan 37 mmol/mol."

        Tuollekin on olemassa näköjään oma kaavansa. Eli jos pitkäsokerisi on 37 mmol/mol, niin pitkäsokeri prosentteina on 5,54 ja keskimääräinen verenglukoosi on ollut kaavan mukaan arviolta 6,21 mmol/l.

        Keskimääräisellä glukoosilla ja pitkälläsokerilla on seuraavanlainen yhteys:
        - Keskimääräinen verenglukoosi = 1.59 × HbA1c (%) – 2.59
        - HbA1c (%) = 0.0915 × HbA1c (mmol/mol) 2.15

        https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00014/hba1c-muuntolaskuri

        Ei-diabeetikolla ja ruokavaliohoitoisella diabeetikolla pitkäsokeri saisi olla korkeintaan 42 mmol/mol, mikä vastaisi keskimääräistä verenglukoosia 6,94 mmol/l.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "En tiedä tämänhetkistä pitkää sokeria mutta sensorointi ennusti sen olevan 37 mmol/mol."

        Tuollekin on olemassa näköjään oma kaavansa. Eli jos pitkäsokerisi on 37 mmol/mol, niin pitkäsokeri prosentteina on 5,54 ja keskimääräinen verenglukoosi on ollut kaavan mukaan arviolta 6,21 mmol/l.

        Keskimääräisellä glukoosilla ja pitkälläsokerilla on seuraavanlainen yhteys:
        - Keskimääräinen verenglukoosi = 1.59 × HbA1c (%) – 2.59
        - HbA1c (%) = 0.0915 × HbA1c (mmol/mol) 2.15

        https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00014/hba1c-muuntolaskuri

        Ei-diabeetikolla ja ruokavaliohoitoisella diabeetikolla pitkäsokeri saisi olla korkeintaan 42 mmol/mol, mikä vastaisi keskimääräistä verenglukoosia 6,94 mmol/l.

        Diabeetikkojen hoitotasapainon kannalta pelkkä pitkä sokeri riittää aivan hyvin. Ateriaparimittaukset sitten kertovat hiukan haiman kunnosta mutta ruokavaliota ei niiden kautta kannata muuttaa koska voi hyvin käydä niin että aterian jälkeiset arvot näyttävät paremmilta mutta ateria-aikojen ulkopuolella verensokeriarvot ovat huonommat kun proteiini nostaa verensokeria viiveellä ja tyydyttynyt rasva lisää insuliiniresistenssiä.

        Jotta olisi jotain laihdutussisältöäkin niin luulisin että laihduttajien kannattaa myös välttää nopeita hiilihydraatteja eli pitäytyä täysjyväviljassa, kasviksissa ja hedelmissä koska verensokerin nopea lasku voi nälättää tai ainakin saada haluamaan makeaa.


    • Anonyymi

      Elokuun vimeisenä päivänä kirjoitin hyvistä uutisista. Sen jälkeen minulla alkoi alamäki tai oikeastaan painokäyrän suhteen ylämäki, sillä aloin syöpötellä holtittomasti ja painoni on noussut n. 10 kg 7 viikossa. En ole myöskään välittänyt ruokavalion terveellisyydestä, ja tyydyttynyttä rasvaa sisältänyttä ruoka on mennyt runsaasti, mm. kermavanukkaita.

      Kävin tänään labrassa, ja LDL oli odotetusti noussut, mutta vain 1,6:sta 1,8:aan. Joskus hyvin lihavina vuosina se oli 2,7:kin. Olin pelännyt sen nousseen lähes 3:een mutta niin ei ollut tapahtunut.

      Se mikä oli yllättävää, että HDL oli noussut 1,53:sta 1,93:een. Mistä moinen voisi johtua? En ole lisännyt liikuntaa (harrastan sitä suositusten mukaisesti), en tupakoi enkä nauti alkoholia. Kalan käytössäkään ei muutoksia. Olen kuitenkin koko ajan syönyt runsaskuituista ruokaa vanukkaiden ym. lisäksi.

      Minulta otettiin nyt ensimmäistä kertaa apoB, joka oli onneksi suuren riskin potilaan viitearvoissa (alle 0,65).

      Pitkäsokeri oli noussut 33:sta 35:een. Triglyserideissä ei muutoksia.

      Verenpaine oli äsken mitatuna huolestuttavan suuri 157/97. Suolaista ruokaa on mennyt runsaasti.

      Luulen, että verenpaine kannattaisi laittaa ensimmäisenä kuntoon. Sitten vasta ylipaino. Eli mieluummin jäätelöä ja pullaa kuin makkaraa ja leipää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe