Aivokasvain ja oireet?

Crista

Hei..

Haluisin kysyä osaako joku kertoa aivokasvaimesta. Pelkään, että mulla on jokin kasvain tai muu häiriö aivoissa,tai sitten silkkaa paniikkihäiriötä.
Kaikki alkoi noin puoli vuotta sitten erään tapauksen seurauksena,siitä asti ollut sellanen vaihteleva paha olo...se pahenee usein iltaa kohden. Joskus saattaa olla parikin viikkoa poissa ja taas tulee.Lääkäri pisti sterssin piikkiin.
Nyt niskani ovat viikon verran olleen kipeät ja sellaista oikeen lievää huimausta on. Hierotutin niskat kuntoon mut sellainen pieni huimaus jäi..
Päätänä ei särje eikä pahoinvointi ikinä johda oksentamiseen eikä herätä yöllä..
Olisiko jollain kokemusta? Olen kamalan syöpäpelkoinen ja se ruokkii näitä oireita aina vain lisää.
Olisi kiva jos joku vastaisi vaikkakin viestini on varmasti epäselkeä...
Kiitos!

51

86263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koht.tov.

      vaikuttaa samanlaisilta paniikkihäiriön tuntemuksilta, joita itselläni on.

      Ymmärtääkseni noilla oireilla on vaikea saada julkisilta pään kuvausta.

      • Crista

        No niiden piikkiin kaikki joiden kanssa olen tästä puhunut,ovat nämä oireet laittaneet. Oma lääkäri,tuttavat...Se vain aina voimistuu se pahoinvoinnin tunne kun sitä rupeaa tarkkailemaan ja pelkäämään.
        Nyt kun olen hetken ajan kärsinyt pienestä huimauksesta,olen ihan varma että kärsin aivokasvaimesta tms. Olen kyllä lukenut netissä,että aivokasvaimen oireet ovat rajuja eivätkä useinkaan jätä tulkinnan varaa..mutta silti en saa sitä ajatusta päästäni.
        Olen 21 vuotias. Kiitos sinulle kun jaksoit vastata!


    • leikattu

      tarvitse olla rajuja oireita aivokasvaimessa. Itsellä oli pieni kuulonalenema, lieviä tasapainohäiriöitä ja päänsärkyä. Kasvain oli hyvälaatuinen, mutta oli ehtinyt jo vuosien ajan kasvaa isoksi. Se sijaitsi pahassa paikassa ja olisi voinut aiheuttaa vakavia seurauksia. Ikää minulla on vain 3v enemmän kuin sulla. Halusin vain korjata tuon väittämän että aina olisi rajut oireet aivokasvaimessa. En halunnut pelotella tai säikyttää sua mut joskus voi olla näinkin päin.

      • Crista

        Miten sulla sit huomattiin se? Millaisia tasapainihäiriöitä?
        Kaikkea hyvää sulle!


      • leikattu
        Crista kirjoitti:

        Miten sulla sit huomattiin se? Millaisia tasapainihäiriöitä?
        Kaikkea hyvää sulle!

        MRI:ssä yli 2 vuotta sen jälkeen kun kävin ensimmäisen kerran lääkärillä valittamassa oireita. Yksityiselle jouduin menemään kuvauttaa pään kun kunnallisella puolella neurologi sanoi että päässä "ei ole mitään vikaa". Muutama kuukausi sitten se löydettiin ja nyt mut on jo leikattukin. Tasapainohäiriöt olivat vähän sellasta keinuttamista. Koskaan en kuitenkaan lentänyt nurin tms. Kyllä tästä toivutaan! Jos sulla on jotain kysymyksiä vielä niin vastaan mielelläni. (tarkemmin vaikka s-postiisi!?)


      • Crista
        leikattu kirjoitti:

        MRI:ssä yli 2 vuotta sen jälkeen kun kävin ensimmäisen kerran lääkärillä valittamassa oireita. Yksityiselle jouduin menemään kuvauttaa pään kun kunnallisella puolella neurologi sanoi että päässä "ei ole mitään vikaa". Muutama kuukausi sitten se löydettiin ja nyt mut on jo leikattukin. Tasapainohäiriöt olivat vähän sellasta keinuttamista. Koskaan en kuitenkaan lentänyt nurin tms. Kyllä tästä toivutaan! Jos sulla on jotain kysymyksiä vielä niin vastaan mielelläni. (tarkemmin vaikka s-postiisi!?)

        millaista sun päänsärky oli?Mulla särkee päätä aniharvoin..nyt niskojen ollessa kipeet,takaraivoon on sattunut.Sit nyt ku mainitsit tuon kuulonaleneman niin yhdistin sen heti siihen ku mul on tuntunut siltä et korvat on vähän niinku aavistuksen tukossa..Toki se voi johtua allergiastakin. Millaista se kuulonalenema oli sinulla? Oliko sulla ikinä "epätodellinen" olo?
        Oliko sulla pahoinvointia? tai sellaista kuvottavaa oloa?
        Tosi ihanaa kuulla että oot päässyt hoitoon ja se kasvain on saatu leikattua...


      • mamma

        Sain viime viikolla tietää, että myös mulla on kuulohermokasvain. Haluaisinkin kysellä muilta kohtalotovereilta itse leikkauksesta; miten kauan leikkaus kestää, onko pahoja jälkioireita, kuinka pitkä sairasloma leikkauksen jälkeen yms? Kyllä helpotti kuulla, että kasvain on hyvänlaatuinen ja hitaasti kasvava!


      • leikattu
        mamma kirjoitti:

        Sain viime viikolla tietää, että myös mulla on kuulohermokasvain. Haluaisinkin kysellä muilta kohtalotovereilta itse leikkauksesta; miten kauan leikkaus kestää, onko pahoja jälkioireita, kuinka pitkä sairasloma leikkauksen jälkeen yms? Kyllä helpotti kuulla, että kasvain on hyvänlaatuinen ja hitaasti kasvava!

        Onko sinulla s-postiosoitetta?? minulla olisi valtavasti tietoa ja omakohtaisia kokemuksia...


      • leikattu
        Crista kirjoitti:

        millaista sun päänsärky oli?Mulla särkee päätä aniharvoin..nyt niskojen ollessa kipeet,takaraivoon on sattunut.Sit nyt ku mainitsit tuon kuulonaleneman niin yhdistin sen heti siihen ku mul on tuntunut siltä et korvat on vähän niinku aavistuksen tukossa..Toki se voi johtua allergiastakin. Millaista se kuulonalenema oli sinulla? Oliko sulla ikinä "epätodellinen" olo?
        Oliko sulla pahoinvointia? tai sellaista kuvottavaa oloa?
        Tosi ihanaa kuulla että oot päässyt hoitoon ja se kasvain on saatu leikattua...

        Se oli kovaa, jyskyttävää. Joskus tuntui että korva on lukossa tai et siellä olisi vettä. Kuulonalenema oli lievä, olisi voinut luulla että on tullut meluvammasta. Kyllä joskus oli epätodellinen olokin (ja tuntui että ihankuin päässä olisi jotain ylimääräistä). Koskaan en oksentanut, mutta aamuisin oli kuvottavaa oloa. Tuntui että oksennus tulee (en ollu raskaana:)


      • mamma
        leikattu kirjoitti:

        Onko sinulla s-postiosoitetta?? minulla olisi valtavasti tietoa ja omakohtaisia kokemuksia...

        On kyllä, mutta tällä hetkellä vain työpaikalleni (en viitsi antaa sitä osoitetta tunnistettavuuden takia). Yritän lähipäivinä asentaa myös kotikoneeseeni sähköpostin, olen sitten yhteyksissä..Kiitos paljon!
        Netissä on ihan kiitettävästi tietoa kyseisestä sairaudesta, mutta kivempi olisi kuulla leikattujen omakohtaisia kokemuksia.


      • leikattu
        mamma kirjoitti:

        On kyllä, mutta tällä hetkellä vain työpaikalleni (en viitsi antaa sitä osoitetta tunnistettavuuden takia). Yritän lähipäivinä asentaa myös kotikoneeseeni sähköpostin, olen sitten yhteyksissä..Kiitos paljon!
        Netissä on ihan kiitettävästi tietoa kyseisestä sairaudesta, mutta kivempi olisi kuulla leikattujen omakohtaisia kokemuksia.

        minäkin voin jättää oman sähköpostios. jos haluat kirjoittaa suoraan sinne. ([email protected]) Kirjoittele ihmeessä! Olisi kiva vaihtaa ajatuksia! :)

        Tieto on varmasti tarpeen kun tämä on kuitenkin melko harvinainen sairaus!


      • Crista
        leikattu kirjoitti:

        Se oli kovaa, jyskyttävää. Joskus tuntui että korva on lukossa tai et siellä olisi vettä. Kuulonalenema oli lievä, olisi voinut luulla että on tullut meluvammasta. Kyllä joskus oli epätodellinen olokin (ja tuntui että ihankuin päässä olisi jotain ylimääräistä). Koskaan en oksentanut, mutta aamuisin oli kuvottavaa oloa. Tuntui että oksennus tulee (en ollu raskaana:)

        Minulla tosiaan päänsärkyä on aniharvoin...Oliko sinun kasvain siis kuulohermossa? Nyt kun olen kovasti flunssainen niin huippaa hieman enemmän...
        Kiitos kun olet jaksanut vastata! Ehkä mä vain nhhyt pelkään suotta syöpää tai muuta vakavaa...Ja ehkä mun pelko ruokkii oireita vain lisää.
        Minulla kuvottavaa oloa ei ole juuri koskaan aamuisin...Iltaa kohden paremminkin...Se on sellainen olo kuin jännittäisi kamalasti jotain...
        Hyvää kevättä Sinulle!


      • leikattu
        Crista kirjoitti:

        Minulla tosiaan päänsärkyä on aniharvoin...Oliko sinun kasvain siis kuulohermossa? Nyt kun olen kovasti flunssainen niin huippaa hieman enemmän...
        Kiitos kun olet jaksanut vastata! Ehkä mä vain nhhyt pelkään suotta syöpää tai muuta vakavaa...Ja ehkä mun pelko ruokkii oireita vain lisää.
        Minulla kuvottavaa oloa ei ole juuri koskaan aamuisin...Iltaa kohden paremminkin...Se on sellainen olo kuin jännittäisi kamalasti jotain...
        Hyvää kevättä Sinulle!

        siellä juuri se oli. Pahassa paikassa. Tuo on totta kyllä että pelko ruokkii oireita lisää. Mutta kannattaa vaikka ekaksi lyödä paperille ne selkeimmät oireet mitkä häiritsee useimmiten. Seurailet vaikka jonkun aikaa. Aivokasvain tapauksissa pahoinvointia on yleensä aamu-yöstä/aamusta. Näin olen kuullut.

        Kiitoksia itsellesi ja toivon että en ole pelästyttänyt sua! :)


      • myös leikattu
        leikattu kirjoitti:

        Se oli kovaa, jyskyttävää. Joskus tuntui että korva on lukossa tai et siellä olisi vettä. Kuulonalenema oli lievä, olisi voinut luulla että on tullut meluvammasta. Kyllä joskus oli epätodellinen olokin (ja tuntui että ihankuin päässä olisi jotain ylimääräistä). Koskaan en oksentanut, mutta aamuisin oli kuvottavaa oloa. Tuntui että oksennus tulee (en ollu raskaana:)

        Minullakin aivokasvaimen yhtenä oireena oli korvan tukkoisuuden tunne sekä suhiseminen. Vähän aikaa sitten oli ihan samanlaista, mutta tällä kertaa korvakäytävä oli vaikkua täynnä.

        Kasvain ei kuitenkaan ollut kuulohermossa, ilmeisesti sitten niin lähellä että vaikutti siihenkin. Toisena oireena pistely, puutumisen tunne toisella puolella kehoa.

        Oksentelua, päänsärkyä tms ei ollut.


      • mamma
        leikattu kirjoitti:

        minäkin voin jättää oman sähköpostios. jos haluat kirjoittaa suoraan sinne. ([email protected]) Kirjoittele ihmeessä! Olisi kiva vaihtaa ajatuksia! :)

        Tieto on varmasti tarpeen kun tämä on kuitenkin melko harvinainen sairaus!

        En ole vieläkään saanut kotini sähköpostia toimimaan, joten voisitko ystävällisesti täällä kertoa muutamia vastauksia kysymyksiini?

        1. Miten toivuit leikkauksesta? Kuinka pitkään leikkaus kesti?
        2. Tuliko kasvohermohalvausta? (sitä itse pelkään eniten)
        3. Kauanko olet /olit sairaslomalla?
        4. Muuta erityistä huomioitavaa?

        Sain tosiaan itse viikko sitten puhelimitse tiedon, että päästäni löytyi kuulohermokasvain. Oireita ei ollut muita kuin pulssin tuntuminen korvassa, ei huimausta, päänsärkyä tms.. Olen menossa Töölön neurokirurgian polille lähiaikoina kuulemaan suunnitelmia pääni menoksi :)

        Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi!! Kirjoitan sinulle heti, kun oma koneeni taas toimii, täällä töissä on hieman hankala käydä kirjeenvaihtoa..


      • leikattu
        mamma kirjoitti:

        En ole vieläkään saanut kotini sähköpostia toimimaan, joten voisitko ystävällisesti täällä kertoa muutamia vastauksia kysymyksiini?

        1. Miten toivuit leikkauksesta? Kuinka pitkään leikkaus kesti?
        2. Tuliko kasvohermohalvausta? (sitä itse pelkään eniten)
        3. Kauanko olet /olit sairaslomalla?
        4. Muuta erityistä huomioitavaa?

        Sain tosiaan itse viikko sitten puhelimitse tiedon, että päästäni löytyi kuulohermokasvain. Oireita ei ollut muita kuin pulssin tuntuminen korvassa, ei huimausta, päänsärkyä tms.. Olen menossa Töölön neurokirurgian polille lähiaikoina kuulemaan suunnitelmia pääni menoksi :)

        Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi!! Kirjoitan sinulle heti, kun oma koneeni taas toimii, täällä töissä on hieman hankala käydä kirjeenvaihtoa..

        1. Itseasiassa olen vielä toipumassa, mut leikattiin vasta hiljattain. Minun tapauksessa leikkaus kesti kauan, päivän.

        2. Kyllä tuli. Yleensä ne ovat ohimeneviä ja toivotaan että myös minun tapauksessa.

        3. 7kk..(mutta siitä voin kertoa meilissä sitten lisää että miksi noin pitkä s-loma)

        4. On ja paljonkin...se on iso leikkaus (jälkeen päin sen vasta tajusin) Henkisesti tosi kova paikka! Mulla on pitkä tarina kerrottavana...

        Tiedätkö kuinka iso se kasvain on? Saako kysyä ikääsi? Voin sanoa että pääset hyviin käsiin kun sut leikataan Töölössä. Siellä on kuulema huippukirurgi.


      • mamma
        leikattu kirjoitti:

        1. Itseasiassa olen vielä toipumassa, mut leikattiin vasta hiljattain. Minun tapauksessa leikkaus kesti kauan, päivän.

        2. Kyllä tuli. Yleensä ne ovat ohimeneviä ja toivotaan että myös minun tapauksessa.

        3. 7kk..(mutta siitä voin kertoa meilissä sitten lisää että miksi noin pitkä s-loma)

        4. On ja paljonkin...se on iso leikkaus (jälkeen päin sen vasta tajusin) Henkisesti tosi kova paikka! Mulla on pitkä tarina kerrottavana...

        Tiedätkö kuinka iso se kasvain on? Saako kysyä ikääsi? Voin sanoa että pääset hyviin käsiin kun sut leikataan Töölössä. Siellä on kuulema huippukirurgi.

        Nytpäs mua vasta alkoi pelottamaan! En tiedä kasvaimen koosta, en edes sitä kummalla puolella se on, eikö olekin omituista! Kun tiedon saa puhelimitse, ei tajua kysellä kaikkea mitä pitäisi. Soitan kyllä huomenna uudestaan lääkärille ja yritän saada vastauksia..
        Ikäni on 37 v.
        Eipä kivalta kuulostanut nuo sun kokemuksesi..Toivotan sulle pikaista (?) toipumista ja aurinkoista kevättä kaikesta huolimatta :)


      • leikattu
        mamma kirjoitti:

        Nytpäs mua vasta alkoi pelottamaan! En tiedä kasvaimen koosta, en edes sitä kummalla puolella se on, eikö olekin omituista! Kun tiedon saa puhelimitse, ei tajua kysellä kaikkea mitä pitäisi. Soitan kyllä huomenna uudestaan lääkärille ja yritän saada vastauksia..
        Ikäni on 37 v.
        Eipä kivalta kuulostanut nuo sun kokemuksesi..Toivotan sulle pikaista (?) toipumista ja aurinkoista kevättä kaikesta huolimatta :)

        kuulonhuoltoliiton sivuilta potilaan oppaan? tässä on linkki:

        www.kuulonhuoltoliitto.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=79

        Yhdistyksen vasta-avatut sivut löytyvät osoitteesta:

        www.akustikusneurinoomayhdistys.com

        Luultavasti kasvain on sillä puolella kumpi korvista oireilee (?!). Soitapa lääkärille uudestaan ja pyydä kertomaan asiasta tarkemmin. Vertaistukihenkilöiltä saa myös kullanarvoisia neuvoja! Ei kannata pelätä etukäteen. Olet varmasti hyvissä ja ammattitaitoisissa käsissä. Kaikki tapaukset ovat niin yksilöllisiä että joku voi selvitä vähemmällä kuin toinen. Riippuu kasvaimen koostakin.

        Kirjoittelehan sitten kun sähköposti toimii! :)


      • saman läpikäynyt
        mamma kirjoitti:

        Sain viime viikolla tietää, että myös mulla on kuulohermokasvain. Haluaisinkin kysellä muilta kohtalotovereilta itse leikkauksesta; miten kauan leikkaus kestää, onko pahoja jälkioireita, kuinka pitkä sairasloma leikkauksen jälkeen yms? Kyllä helpotti kuulla, että kasvain on hyvänlaatuinen ja hitaasti kasvava!

        minulta myös leikattu akustikusneurinooma muutama vuosi sitten. Leikkaus kesti monta tuntia johtuen kasvaimen pahasta sijainnista. Sairasloma kesti 2 kuukautta, mutta voisi sanoa että toipuminen vuoden. Vieläkin ja varmaan koko loppuelämän tiettyjä vaivoja kuljetan mukana. Pieni osa kasvainta jätettiin, koska muuten olisi takuuvarmasti tullut kasvohermohalvaus. Erinomainen lääkäri Helsingissä Töölössä leikkaa ei voisi paremmissa käsissä varmaan olla.
        Onko teille muille leikatuille jäänyt joitakin vaivoja tai oireita, tai tullut leikkauksen jälkeen uusia oireita?Käytettekö kuinka usein kontrolli mri:ssä? Onko kasvohermon alueelle oireita vaikka ei halvausta olisi tullutkaan?


      • Bella//
        leikattu kirjoitti:

        siellä juuri se oli. Pahassa paikassa. Tuo on totta kyllä että pelko ruokkii oireita lisää. Mutta kannattaa vaikka ekaksi lyödä paperille ne selkeimmät oireet mitkä häiritsee useimmiten. Seurailet vaikka jonkun aikaa. Aivokasvain tapauksissa pahoinvointia on yleensä aamu-yöstä/aamusta. Näin olen kuullut.

        Kiitoksia itsellesi ja toivon että en ole pelästyttänyt sua! :)

        minulla on ollut jo pari vuotta sellaisia oireita että pyörryttää oksettaa ja koskee päähän koko ajan semmoista jyskyttävää kipua ja eikä siihen kunnolla auta edes särkylääkkeet ja aamulla varsinkin tulee ihan kamalan huono olo ja olen pyörtyny useita kertoja ja näkökyky sumenee välillä tai lähtee kokonaan pois tai silmissä välähtelee kummasti ja pahenee vaan koko ajan..ja kuulokin huononee saman aikaisesti..

        ja muisti pätkii tosi pahasti ja tämä on jo ihan joka päiväistä yhtä äkkiä unohan vaan minne olin menossa ja mitä tekemässä ja tavaratkin unohtuu koko ajan millon minnekkin..
        ja pelkään että minulla on aivokasvain että millaiset oireet viittaavat aivokasvaimeen??

        jos joku edes voisi kertoa niin olisi tosi hyvä kun alkaa jo itseäkin pelottaa aika pahasti

        minun sähköpostiosoite on [email protected] sinne voi myös kirjoittaa..


      • tietoa janoava
        leikattu kirjoitti:

        Onko sinulla s-postiosoitetta?? minulla olisi valtavasti tietoa ja omakohtaisia kokemuksia...

        e-mail: [email protected]


      • apuaaaa
        leikattu kirjoitti:

        MRI:ssä yli 2 vuotta sen jälkeen kun kävin ensimmäisen kerran lääkärillä valittamassa oireita. Yksityiselle jouduin menemään kuvauttaa pään kun kunnallisella puolella neurologi sanoi että päässä "ei ole mitään vikaa". Muutama kuukausi sitten se löydettiin ja nyt mut on jo leikattukin. Tasapainohäiriöt olivat vähän sellasta keinuttamista. Koskaan en kuitenkaan lentänyt nurin tms. Kyllä tästä toivutaan! Jos sulla on jotain kysymyksiä vielä niin vastaan mielelläni. (tarkemmin vaikka s-postiisi!?)

        mulla on samallaista oiretta enkä tiiä on syöpä auttaakaa


      • Anonyymi
        leikattu kirjoitti:

        MRI:ssä yli 2 vuotta sen jälkeen kun kävin ensimmäisen kerran lääkärillä valittamassa oireita. Yksityiselle jouduin menemään kuvauttaa pään kun kunnallisella puolella neurologi sanoi että päässä "ei ole mitään vikaa". Muutama kuukausi sitten se löydettiin ja nyt mut on jo leikattukin. Tasapainohäiriöt olivat vähän sellasta keinuttamista. Koskaan en kuitenkaan lentänyt nurin tms. Kyllä tästä toivutaan! Jos sulla on jotain kysymyksiä vielä niin vastaan mielelläni. (tarkemmin vaikka s-postiisi!?)

        Olipa hyvä ettet jäänyt odottamaan kuten sukulaiseni.
        Tk:ssa ei sanottu eikä tehty mitään ja hoitoon sukulainen pääsi vasta kun vuodenajat olivat vaihtuneet. Naapuri soitti ambulanssin. Sitten joutui kuvaukseen..
        Sukulaista ei enää ole. Tk lääkäri nostaa palkkaa yhä ja jatkaa hommiaan kuten aiemminkin.


    • Jorpeli

      Hei minulla on aika samanlaisia oireita esim iltaisin lievää huimausta ja pientä pahanolon tunnetta mutta en ole koskaan oksentanut tai muuta.....Saattaahan se olla vain paniikki kuvittelua.....

      • myöskin leikattu

        Tässä hyvä linkki:
        http://www.suomensyopapotilaat.fi/pdf/aikuistenaivokasvaimet_2006.pdf

        Omia kokemuksia en viitsi tähän kirjata, koska omat kokemukset eivät ole kattavia oirelistoja. Ja käsittääkseni eri paikassa olevat kasvaimet oireilevat eri tavalla.

        Kaikkia joita tämä asia huolestuttaa, suosittelen lukemaan aikuistenaivokasvaimet_2006.pdf tiedostosta luvun 5. Jos epäily osottautuu todeksi, kannattaa lukea koko pdf.


      • mmanski
        myöskin leikattu kirjoitti:

        Tässä hyvä linkki:
        http://www.suomensyopapotilaat.fi/pdf/aikuistenaivokasvaimet_2006.pdf

        Omia kokemuksia en viitsi tähän kirjata, koska omat kokemukset eivät ole kattavia oirelistoja. Ja käsittääkseni eri paikassa olevat kasvaimet oireilevat eri tavalla.

        Kaikkia joita tämä asia huolestuttaa, suosittelen lukemaan aikuistenaivokasvaimet_2006.pdf tiedostosta luvun 5. Jos epäily osottautuu todeksi, kannattaa lukea koko pdf.

        Mulla on kans pelko siitä, että mulla olis aivokasvain.

        Niin sanottuja oireita on:
        -Päänsärky useita kertoja viikossa ( esim 3 pv. 4 krt päivässä.)
        -päänsärkyä on monenlaista.
        -''paine'' päässä.
        -aivan kun jokin painaisi tuolla pääkopassa.(jommalla kummalla puolella pääkoppaa, siinä kohti missä pidetään esim. pantaa.)
        - ohimossa (lievin.)
        -1-2 min pistämistä. aivankuin neulaa tungettais pään läpi. (kivuliain.)

        -pahoinvointi. ( en ole koskaan oksentanut.)
        -huimaus.(en ole koskaan pyörtynyt, mutta huimausta on n. joka toinen päivä. 8/.)
        -aamuöisin heräily.

        Hemoglobiinikin on kuullemma alhainen, olen rauta kuurilla ja syönyt n. viikon niitä lääkkeitä(alhainen hemoglobiini kuullemma saattaa aiheuttaa huimausta.)

        Mitä mieltä olette? pitäisikö tutkituttaa. päänsärkyä on kuitenkin kestänyt jo yli vuoden. ja nuo muut oireet ovat tulleet hieman myöhemmin.
        olen kohta 14 vuotta? onko aivokasvain vain ''aikuisten sairaus''?


    • kysyisinpä

      voiko aivokasvain aiheuttaa epätodellisuuden tuntemuksia ja ns henkisiä tuntemuksia kuten sen ettei jaksaisi hengittää vaikkei esteitä ole? tiedättekö voiko mikään aivoihin liittyvä olla kytköksissä sydänoireisiin, rytmihäiriöihin ym?

    • Kalakkuna
    • Koiruli

      Olen 13-vuotias tyttö, ja taidan olla luulosairas..vai? Olen ollut koulusta viikon poissa koska alkoin yhtenä päivänä huipata (aivan kuin ei saisi henkeä) ja tuntui eka et ei voi liikuttaa esim. kättä, mutta se kesti vain pari sekunttia ja sanoin opelle siitä. Lähdin sitten kotiin..minulla on päänsärkyä harvoin..eikä se ole yhtään pahaa särkyä, pientä vain. Minulla ei verenpainekkaan ole liian suuri, vaan se pyörii normaali tasolla. Minulla on joskus pelkoja (aiheuttomia) ja tressiä ja koulukin tympii..onkohan tämä vain yleistä tämän ikäisellä nuorella? Ja minulla on myös hyvä ruokahalu..ja olen hiukan ylipainoinen..eikä minulla ole kuulohäiriöitä (paitsi olen joskus luullut niin,sillä pelkään tinnitystä) Ja näköhäiriöitäkään ei ole..paitsi joskus pari kertaa. Olen myös tosi arka..ja minä otan paineita liikaa ja olen paineitten takia saanut esim. päänsärkyä. Luulen, että luulen vain sitä kasvainta..sillä olen luullut ennenkin vaikka mitä..halusin nyt vain avautua jos se helpottaisi..

    • mikeeeee

      Voi olla yksi oire. Olen huomannut tässä nyt viimesen vuoden aikana puristusta ohimolla sekä huimausta, sekavaa oloa, päänsärkyä, epätodillista tunnetta ja kaikkea tällasta outoa. Itselläni ainakin olo paranee heti kun lopettaa öisin tietokoneella olemisen ja nukkuu enemmän. Toisaalta pelottaa välillä että olisi kasvain päässä vaikka uskoisin sen olevan vain luulosairautta.

      • juuso12345

        itsellä on näistä oireista vain epätodellisuuden tunne ja ahdistus mikä ei ole toistunut pitkään aikaan enää.

        Kyse ei ole aivokasvaimesta, vaan paniikkihäiriöstä. Eli: hengitys tuntuu raskaalta, epätodellisuuden tunne(esim unessa), sydämmen tykytys ja pelon tunne. Nämä 4 oiretta viittasivat paniikkihäriöön lääkärin mukaan, ja se voi olla sukuperäinen minun sukulaisillani on sitä paljon. Sekin alkoi yhtäkkiä vain ja lopulta se loppuikin yhätkkiä vain eli tässä hieman helpotusta sitte näille aivokasvain pelkääjille(luulin aluksi samaa).

        Muita oireita ei sitte meikäläisellä ollukkaan, toivottavasti tämä helpotti joitain ihmisiä :)!! hyvää jatkoa kaikille


    • buster

      Mulla on kesästä asti huimannut, särkenyt säännöllisesti päätä, näköharhoja ynnämuuta. Uskon kaiken johtuvan univelasta, joka johti minulla myös masennukseen. Jos ihmisellä on aivokasvain, silloin ei jaksa liikkua kunnolla mihinkään

    • jiipeejj

      Hei
      Ite sain 4 päivää sitten aivotärähdyksen töissä ja nytten on ollut pahoinvointia..
      olen herännyt jo 2 aamuyötä (klo 5 aamulla) pahoinvointiin.
      mistä tämä voisi johtua?

    • =================

      Kysymyksessä voi olla aivoverenvuoto, joten jos ei ole tehty magneettikuvausta, niin
      se olisi tehtävä välittömästi. Röntgenkuvassa sitä ei näy.

    • jiipeejj

      En usko että olisi siitä.
      Siis olen nyt 1 yön herännyt koska join vettä.
      Ja huomasin että ylävatsan kohdalla on pahoinvointi todella paha.
      Sain kyllä maanantaina aivotärähdyksen, se oli lievä ja lääkärit tutki sen sairaalassa, kuvia ei otettu mutta jotain testejä kyllä.
      Vakava Aivotärähdys on sitten ihan eri asia, ja minulla sitä ei ollut.
      Ongelmanani on yleensä myös ollut hapan nousu ylävatsaan joka aiheuttaa minulle pahoinvoinnin, mutta sitä ei ole ollut puoleen vuoteen.
      ja nyt taas tuli sitten en tiedä johtuuko asia tästä.
      2 päivää on ollut pahoinvointia ylävatsalla.

      mitä luulette?

    • jiipeejj

      lisättäköön tohon, että vakava aivotärähdys on sitten vaarallinen
      lievä on OK.
      ja minulla oli tämä lievä.

    • rituliini

      mistä johtuu että päänahassa on kipeitä kohtia ja ei päänsärkyä ollenkaan olen huolestunut joskus vihlontaa, muuten ok

    • oinas85

      täällä yksi jolla hiukan huolestuttavat oireet.. huimaus joka tulee viikon parin jaksoissa ja joka kestää aamusta iltaan. Siihen liittyy myös pahoinvointi!
      Huimaus on kaatavaa että myöskin tuntuu välillä pyörtyvänsä. Sähköisku päänsärkyjä takaraivossa ja myös korvien takana, pää tuntuu painavan tonnin ja leuan alueella pistelevää tunnetta silloin tällöin, mutta tavallista päänsärkyä ei ole ollut kuin muutaman kerran ohimolla ja sekin oli ohitse 20 minuutissa ilman särkylääkettä? :O Niska-hartia kipuja ei ole.. välillä tasapaino ongelmia ilman huimausta, "poissaolokohtauksia", todella paha väsymys ja palan tunne kurkussa.. odotellaan sit kauhistuneena lähetettä neurologille..

    • kuumottunut

      Itelle tulee välillä semmonen tosi jännä olo. Se oli noin puoli vuotta sitten kun ensimmäisen kerran tuli semmoinen olo, että pysähtyy täysin. Tuli ikään kuin tajunnan alenema. En tajunnut mitä ympärillä tapahtui ja tuntui siltä kuin ''putoaisin tyhjyyteen''. Tämä olotila ei onneksi kestänyt pitkään, ehkä 10-15 sekuntia. Mutta nyt viime aikoina tämä olotila on lisääntynyt. Varsinkin silloin kun on nukahtamaisillaan , tulee olo, ettei saisi henkeä ja putoaisi tyhjyyteen, todella jännä olo, ihan tuntuu että kuolisi. Mutta sitten kun kyseinen olotila poistuu, pystyn nukahtamaan normaalisti. Tämän oireen lisäksi päässä tuntuu joskus paine, varsinkin silloin, kun nousee istumasta seisomaan. Takaraivossa on tietty kohta, jota ajoittain särkee, ihan kuin hermoa painettaisi lihaksella tai jotain sen tapaista. Itse en pysty tunnistamaan onko särky kallon sisä- vai ulkopuolella. Ikää on tosin vasta 18 vuotta, mutta aivokasvainhan ei ikää katso. Stressiä ei ole, sillä pystyn pysymään rentona tilanteessa kuin tilanteessa. Lisäksi pyrin syömään mahdollisimman terveellisesti.

    • juuh

      Mulla on ollu pari kertaa semmosta huimausta tässä kuukauden aikana ja sitte se oire joka toi mut tänne keskusteluun; Elikkä tässä kuukauden aikana kaksi kertaa on tapahtunut semmonen silmiin liittyvä juttu. Vähä semmone tunne niinku kattoisin ristiin (eli niinku nenänpäätä), ja se tulee aina sillain yhtäkkiä ja sitte se vähitellen lakkaa. Ja sitten näkyy vähän niinku kahtena kaikki.
      Luin, että toi kahtena näkeminen viittaa johonkin sairauteen mm. kasvaimeen, mutta en oo ihan varma että onko toi mun oire justiinsa sellasta. Siis niinku sanoin tuntuu vähän niinku silmät karsastais.

    • piia1

      Mua pelottaa...sairastan sydänsarkoidoosia ja mulla on tahdistin.Viime keväänä sain jonku ihme kohtauksen kotoan,kun istuin neulomassa.Yht äkkiä puikot olikin lattialla,enkä ymmärtänyt miten ne oli siellä!Menin keittiön pöydän ääreen,ja yritin kirjoittaa jotain,mutten saanut mitään mieleen...sain kirjoitettua sanan BENESIS?Sitten tuli kova kiire vessaan....kävin aivosähkökäyrässä,jassa ei ollut mitään poikkeavaa.magneettikuvausta minulle ei voi tehdä tahdistimen takia.Minulla oli myös niskakipua.jota on yhäkin...muutaman viikon päästä kumartuessa rupesi näkymään siksakkia toisella silmällä,kohtaus kesti hetken.Nyt vuoden päästä rupesi kaupassa huimaamaan,heitti oikein kunnolla.Hakeuduin istumaan,ja olo kohentui...myös sellaisia nykäisyjä oli silmän päältä viime keväänä,ja toispuoleista etuohimoon sijoittuvaa päänsärkyä.Onkohan mulla aivokasvain??Pelottaa....

      • kysyn vain

        Vasemmalla puolella takaraivossa tai korvan takana jyskyttää jatkuvasti. Kipu ei ole kovaa, mutta se on häiritsevää koska on jatkuvasti läsnä. Olen käyttänyt muovikiskoa purennassa ja jotain ongelmaa on leukaperissä.. mutta mitään ei ole löytynyt sieltä. Nyt kipu on siirtynyt vasemmalle korvan taakse/takaraivon, eikä mikään helpota sitä. Ajatukset ovat välillä aivan sekaisin ja tuntuu siltä kuin olisin sekoamassa. Ajatukset jotenkin puuroutuu...

        Ovatko nämä aivokasvaimen oireita?


      • kysyn vain
        kysyn vain kirjoitti:

        Vasemmalla puolella takaraivossa tai korvan takana jyskyttää jatkuvasti. Kipu ei ole kovaa, mutta se on häiritsevää koska on jatkuvasti läsnä. Olen käyttänyt muovikiskoa purennassa ja jotain ongelmaa on leukaperissä.. mutta mitään ei ole löytynyt sieltä. Nyt kipu on siirtynyt vasemmalle korvan taakse/takaraivon, eikä mikään helpota sitä. Ajatukset ovat välillä aivan sekaisin ja tuntuu siltä kuin olisin sekoamassa. Ajatukset jotenkin puuroutuu...

        Ovatko nämä aivokasvaimen oireita?

        Lisäksi vielä välillä huimaa, näen valkoisia joka suuntaan sinkoilevia tähtiä. Tulee yöllisiä pahoinvointikohtauksia, mutta oksennus ei tule. Olo on hikinen ja ahdistava, kaikki ruokamyrkytyksiin viittaava on suljettu pois. Näitä ei tule joka päivä, mutta aina silloin tällöin. Olen myös jatkuvasti väsynyt, mikään määrä unta ei tunnu vievän väsymystä pois, toisaalta nukun todella huonosti. Mitä tämä on?


    • oyks-89

      lisää aiheesta!! löytyy "ryhmät" valikko ja "syöpä potilaat"!!! ja on aitoja kokemuksia!!!!!

    • Memri

      Moi
      Ite oon nyt 13 vuotias ja mulla oli noin vuosi sitten aivotärähdys. Mulla on nyt ehkä kuukauden ajan ollu päänsärkyä, silloin tällöin huimausta, näön sumenemista( esim jos katon tai luen jotakin asiaa/esinettä hetken ajan nii silmissä tuntuu raskaalta ja ei pysty näkemään kunnolla enään eli nään joko kahtena tai sitten sumeesti) mulla on ollu myös aika paljon väsymystä yöisin en pysty nukkua kunnolla heräilen keskellä yötä pari kertaa ja jos vaikka nukkuisinkin yön hyvin niin silti aina väsyttää.
      En ite oo varma että mikä mulla on mutta luin netistä aivokasvaimesta ja suurin osa omista oireista täsmäsi. Jos jollain olisi tietoa enemmän mistä aivokasvaimen tunnistaa tai mitä oireita on yleensä niin haluaisin todellakin saada tietoa.
      Ja anteeksi vielä tää mun pitkä selitys.

    • Anonyymi

      Minulla todettiin korvakäytävän tulehdus sain kuurin päässä tuuntuu kuin olis panta korva lehti on hän outo

    • Anonyymi

      Mulla on just tämmöstä vaihtelevaa pahaa oloa ja semmosta tosi sumusta ja jatkuvaa epätodellista oloo sekä mun kuulo on heikentyny jonkun verran :( oon siis 14v ja pelottaa et jos näitte takana onki joku aivokasvain vai onks se sit kumminki jotain paniikkihäiriöö?

      • Anonyymi

        Käy lääkärissä ja poissulkekaan vakavat sairaudet.

        Psyykesairaudet voivat myös aiheuttaa fyysisiä oireita. Esim paniikkihäiriö voi aiheuttaa noita. En tiedä kuinka herkkä ihminen olet ja kuinka pienistä asioita ahdistut tai stressaannut. Mutta jos pelkää jotain (vakavaa) sairautta niin pelkkä asian pelkääminen ja ajattelu voi aiheuttaa noita oireita. Paniikkihäiriöön ei kuole ja se ei ole fyysinen sairaus. Paniikkihäiriöön on lääkkeitä ja jos pelot oikeesti vie suurimman osan päivästä niin sitten voi harkita terapiaa ja keskusteluavun hakemista.

        Itse olen saanut pahimmissa paniikkihäiriöissä esim päänpistelyä ja kehon tärinää.

        Vinkkinä voisin sanoa että jos rauhoittuminen ja mukavien asioiden tekeminen ei poista oireita niin sitten voi olla vakamasta kyse. Paraneeko olo jos teet jotain mukavaa ja keskityt siihen niin onko oireita silloin?

        Eli kun oireita tulee niin rentouta itsesi ja keskitä ajatukset muuhun kuin niihin oireisiin. Hengitysharjoituksia voi tehdä ja kun noita kohtauksia tulee niin yrittää hengittää rauhallisesti .

        Silloin kun on oireet päällä niin ei sitä pysty järkevästi ajattelee ja sen takia se rauhallinen hengittäminen helpottaa oloa ja kehon rentoutuminen auttaa paniikkikohtauksiin.


    • Anonyymi

      Minulla on itellä ollut todella kummallisia oireita nyt jokin 4kk! välillä huimaa ja välillä tuntuu siltä että kuulo olisi hieman huonontunt. Ikään tuntuu siltä että päässä ei olisi kaikki aivan niinkuin pitää.... kaikki perustutkimukset ovat OK. Kipuja ei onneksi ole missään että se ei minua huolestuta mutta olisi todella mukava saada selvyys asiaan. Viimeksi kun soitin terveyskeskuksee niin hoitaja on silleen että kyllä sua on nyt tutkittu.....

      Lääkärit laittavat oireet ahdistuksen taikka paniikkihäiriön piikkiin. Tottakai se ahdistaa kun on semmoinen tunne että kaikki ei ole niinkuin pitää mutta kukaan ei kuuntele :)

      • Anonyymi

        Se siitä julkisesta terveydenhoidosta!


      • Anonyymi

        Vanhemmallani kaikki myös alkoi siitä, että kaikki ei ole hyvin.
        2022 keväällä todettu gliooma4 vanhemmalla. 2022 syksyllä menehtyminen.
        Kaikki alkoi kovilla päänsäryillä. Sädehoidot tehtiin kesällä.
        Tuohon puoleen vuoteen mahtui kaatuminen, jonka seurauksena sairaalaan(aivoverenvuoto, joka loppu vaiheessa kuvattaessa loppunut. Lääkehoidot jäivät kesken kaatumisen takia), epilepsia kohtaukset(lääkityksellä hallintaan) ja loppu vaiheessa meni liikunta ja puhekyky lähes kokonaan. Yleiskunto huononi ennen kaatumista koko ajan suht kovaa vauhtia mm muisti,liikkuminen.
        Kirjoitan tänne koska itse etsin paljon tietoa ja kokemuksia aivokasvaimesta .
        Edunvalvonta ja kaikki mahdolliset valtuudet(pankki,sähköposti,puhelin jne)olisi hyvä tehdä, jotta joka hoitaa potilaan asioita pääsisi helpommalla ja hyvä tehdä silloin jo kun todetaan sairaus ja kaikki mahdolliset salasanat/tunnukset kirjata johonkin. Testamentti hautaustoive hyvä olla myös.
        Kaikkea hyvää teille,jotka luitte tämän ja muista osoittaa tukea ja rakkautta sairastavalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe