Olikos niin että jos tekee sijoituksilla tappiota esim: 10 000 euroa, niin
ne voidaan vähentää pääoma verotuksessa jos on pääomatuloa ?
Meinasin vaan että jos sijoituksilla tuli 10 000e tappiota ja saisin vuokratuloa 10 000 euroa, niin en maksaisi näistä tuloista mitään veroa ?
Jos se menee näin, niin eikös se ole kuitenkin väärin, kun 10 000euron vuokratuloista maksaisin (oliko se nyt 30% pääomaveroa), niin veroa pitäisi maksaa näistä 3 000e ja kuitenkin jos häviän sijoituksessa 10 000e, niin jäänkin vielä 7 000euroa tappiolle !
Ymmärrättekö mitä meinaan ? :)
Kertokaas miten toi meneekään.... en siis ole vielä tehnyt tappiota, mutta tässä on hyvin vielä tätä vuotta funtsia ja muuttaa sijoituksia ja pääomatuloja miten se nyt fiksuinta olisikaan...
pääomaverotus
7
304
Vastaukset
- Anonyymi
Eli verottajan ja muiden ei ole tarkoituskaan maksaa sinun tappioitasi täysimääräisesti ja vähennys on sinäänsä epäkuvaava teemi. Vuoden pääomatulot ja kulut vain lasketaan yhteen ja vero maksetaan voitto-osuudesta.
- Anonyymi
Suomalainen tekee vaikka tappiota mieluummin kuin maksaa veroja...
Muista tehdä vuokratuloista ensin muut vähennykset, ja mitoita tappiot vain sen suuruiseksi, mitä olisi verotettava pääomatulo ennen tappion vähentämistä.
Jos tappioita jää käyttämättä, ne siirtyy kyllä seuraavalle vuodelle, eli kaikkea ei tarvitse vähentää samana vuonna. - Anonyymi
Kiitos neuvoista ja vinkeistä.... näistä sain varmuutta, että olen ymmärtänyt miten tuo homma menee.
- Anonyymi
Tuossa aloituksesssa tuli erittäin hyvin esille miten suurin osa ajattelee kun puhutaan yritystoiminnasta ja poistoista/vähennyksistä.
Moni tosiaan luulee että 10 000€ hankinnan saa verottajalta kokonaisuudessaan takaisin.
Todellisuudessa saat vähentää tuon 10 000€ hankinnan tuloksesta, et verosta.- Anonyymi
"Tuossa aloituksesssa tuli erittäin hyvin esille miten suurin osa ajattelee kun puhutaan yritystoiminnasta ja poistoista/vähennyksistä.
Moni tosiaan luulee että 10 000€ hankinnan saa verottajalta kokonaisuudessaan takaisin.
Todellisuudessa saat vähentää tuon 10 000€ hankinnan tuloksesta, et verosta."
Vielä suurempi kusetus on kotiatalaousvähennys, vähennys tehdää verotettaviin tuloihin, ei maksettaviin veroihin. Eli hyöty voi olla enimmillään muutaman satasen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuossa aloituksesssa tuli erittäin hyvin esille miten suurin osa ajattelee kun puhutaan yritystoiminnasta ja poistoista/vähennyksistä.
Moni tosiaan luulee että 10 000€ hankinnan saa verottajalta kokonaisuudessaan takaisin.
Todellisuudessa saat vähentää tuon 10 000€ hankinnan tuloksesta, et verosta."
Vielä suurempi kusetus on kotiatalaousvähennys, vähennys tehdää verotettaviin tuloihin, ei maksettaviin veroihin. Eli hyöty voi olla enimmillään muutaman satasen.Kotitalousvähennys on siitä harvinainen vähennys, että tehdään oikeasti verosta, ei tuloista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuossa aloituksesssa tuli erittäin hyvin esille miten suurin osa ajattelee kun puhutaan yritystoiminnasta ja poistoista/vähennyksistä.
Moni tosiaan luulee että 10 000€ hankinnan saa verottajalta kokonaisuudessaan takaisin.
Todellisuudessa saat vähentää tuon 10 000€ hankinnan tuloksesta, et verosta."
Vielä suurempi kusetus on kotiatalaousvähennys, vähennys tehdää verotettaviin tuloihin, ei maksettaviin veroihin. Eli hyöty voi olla enimmillään muutaman satasen.Kotitalousvähennys vähennetään ensisijaisesti ansio- ja pääomatulojen verosta. Useimmat muut vähennykset tehdään ansiotuloista ennen kuin vero lasketaan, joten niiden rahallinen vaikutus on pienempi kuin kotitalousvähennyksen.
Jos verot eivät riitä kattamaan koko kotitalousvähennystä, vähentämättä jäänyttä osaa ei voi siirtää seuraaville vuosille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761725
- 108977
- 89849
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19673- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41557Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164513Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45508Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;191453- 26439