pääomaverotus

Anonyymi

Olikos niin että jos tekee sijoituksilla tappiota esim: 10 000 euroa, niin
ne voidaan vähentää pääoma verotuksessa jos on pääomatuloa ?

Meinasin vaan että jos sijoituksilla tuli 10 000e tappiota ja saisin vuokratuloa 10 000 euroa, niin en maksaisi näistä tuloista mitään veroa ?

Jos se menee näin, niin eikös se ole kuitenkin väärin, kun 10 000euron vuokratuloista maksaisin (oliko se nyt 30% pääomaveroa), niin veroa pitäisi maksaa näistä 3 000e ja kuitenkin jos häviän sijoituksessa 10 000e, niin jäänkin vielä 7 000euroa tappiolle !
Ymmärrättekö mitä meinaan ? :)

Kertokaas miten toi meneekään.... en siis ole vielä tehnyt tappiota, mutta tässä on hyvin vielä tätä vuotta funtsia ja muuttaa sijoituksia ja pääomatuloja miten se nyt fiksuinta olisikaan...

7

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli verottajan ja muiden ei ole tarkoituskaan maksaa sinun tappioitasi täysimääräisesti ja vähennys on sinäänsä epäkuvaava teemi. Vuoden pääomatulot ja kulut vain lasketaan yhteen ja vero maksetaan voitto-osuudesta.

    • Anonyymi

      Suomalainen tekee vaikka tappiota mieluummin kuin maksaa veroja...

      Muista tehdä vuokratuloista ensin muut vähennykset, ja mitoita tappiot vain sen suuruiseksi, mitä olisi verotettava pääomatulo ennen tappion vähentämistä.

      Jos tappioita jää käyttämättä, ne siirtyy kyllä seuraavalle vuodelle, eli kaikkea ei tarvitse vähentää samana vuonna.

    • Anonyymi

      Kiitos neuvoista ja vinkeistä.... näistä sain varmuutta, että olen ymmärtänyt miten tuo homma menee.

    • Anonyymi

      Tuossa aloituksesssa tuli erittäin hyvin esille miten suurin osa ajattelee kun puhutaan yritystoiminnasta ja poistoista/vähennyksistä.
      Moni tosiaan luulee että 10 000€ hankinnan saa verottajalta kokonaisuudessaan takaisin.
      Todellisuudessa saat vähentää tuon 10 000€ hankinnan tuloksesta, et verosta.

      • Anonyymi

        "Tuossa aloituksesssa tuli erittäin hyvin esille miten suurin osa ajattelee kun puhutaan yritystoiminnasta ja poistoista/vähennyksistä.
        Moni tosiaan luulee että 10 000€ hankinnan saa verottajalta kokonaisuudessaan takaisin.
        Todellisuudessa saat vähentää tuon 10 000€ hankinnan tuloksesta, et verosta."

        Vielä suurempi kusetus on kotiatalaousvähennys, vähennys tehdää verotettaviin tuloihin, ei maksettaviin veroihin. Eli hyöty voi olla enimmillään muutaman satasen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuossa aloituksesssa tuli erittäin hyvin esille miten suurin osa ajattelee kun puhutaan yritystoiminnasta ja poistoista/vähennyksistä.
        Moni tosiaan luulee että 10 000€ hankinnan saa verottajalta kokonaisuudessaan takaisin.
        Todellisuudessa saat vähentää tuon 10 000€ hankinnan tuloksesta, et verosta."

        Vielä suurempi kusetus on kotiatalaousvähennys, vähennys tehdää verotettaviin tuloihin, ei maksettaviin veroihin. Eli hyöty voi olla enimmillään muutaman satasen.

        Kotitalousvähennys on siitä harvinainen vähennys, että tehdään oikeasti verosta, ei tuloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuossa aloituksesssa tuli erittäin hyvin esille miten suurin osa ajattelee kun puhutaan yritystoiminnasta ja poistoista/vähennyksistä.
        Moni tosiaan luulee että 10 000€ hankinnan saa verottajalta kokonaisuudessaan takaisin.
        Todellisuudessa saat vähentää tuon 10 000€ hankinnan tuloksesta, et verosta."

        Vielä suurempi kusetus on kotiatalaousvähennys, vähennys tehdää verotettaviin tuloihin, ei maksettaviin veroihin. Eli hyöty voi olla enimmillään muutaman satasen.

        Kotitalousvähennys vähennetään ensisijaisesti ansio- ja pääomatulojen verosta. Useimmat muut vähennykset tehdään ansiotuloista ennen kuin vero lasketaan, joten niiden rahallinen vaikutus on pienempi kuin kotitalousvähennyksen.

        Jos verot eivät riitä kattamaan koko kotitalousvähennystä, vähentämättä jäänyttä osaa ei voi siirtää seuraaville vuosille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe