Miten jaksaa mielenterveysongelmaisen kanssa?

Anonyymi

Useat valittajat jo tietävät, "kuvitteellinen sisko" josta puhun. Mutta niin. Itselläni ja siskollani on skitsofrenia ja hän on tällä hetkellä psykoosissa eikä saa millään hoitoon.

Miten muut ihmiset ovat jaksaneet tälläistä tilannetta, että läheinen oireilee tai ei suostu hoitoon? Huoli hänestä on kova. Samoin myös stressi itseni puolesta, koska hän on aggressiivinen ja suuttuu helposti.

Nyt tajuan, etten enää jaksa yrittää siskoni asioita. Voimavarat loppu. Ja pitää vain yrittää keskittyä omiin asioihin.

Samalla kuitenkin tuntee syyllisyyttä, kun toinen on huonossa kunnossa. Voiko itse nauttia ja elää kesää, kun toinen on huonossa jamassa? Sille kun ei nyt pysty tekemään mitään.

Miten sietää tilannetta joka jatkuu?

10

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jouduin sietämään oman äidin tilannetta vuoden. Jopa muutti psykoottisissa harhoissaan. Toki muuttotouhut ja pakkaamisen jätti hoitamatta ja pienten lasten mukana ollessa se mieheni kanssa hoidettiin.
      No sama touhu alkoi uudessa asunnossa ja jatkui koko vuoden. Lopulta oli niin huonossa jamassa, että sain ambulanssin paikalle ja sovittiin että odotan ambulanssia ja mennään porukassa. Lähti sopuisasti terkkarin päivystykseen, mutta sieltä jouduinkin sitten itse kuskaamaan sairaalaan. Hetki sairaalassa ja sama jatkui. Olin todella loppu. Ajallaan tasoittui.
      Itse olen joutunut hoitamaan öitini takia lapsuuden perheen asioita lapsesta, se on ollut kyllä tosi kuluttavaa.
      Niin karulta kuin kuulostaakin neuvon ottamaan etäisyyttä ja nauttimaan kesästä.

    • Anonyymi

      Eihän se mikään ongelma oliskaan, jos nämä ihmiset ei oksentaisi ongelmiaan muiden niskaan, ja joutuisi niin sanotusti sijaiskärsijäksi.

      Yhtälailla karmeaa on katsoa sivusta, kuinka ihminen rakentaa itselleen luuloista oman, täysin järjenvastaisen vankilan.

      Siitäkin huolimatta, siinä aina käy mielessä myös se ihmisen selviytyminen. Missä vaiheessa se on heitteillejättöä, jättää ihminen sinne omiin harhoihinsa?

      Toki samoja ongelmia löytyy myös vaikkapa alkoholistien omaisilta, mutta se ero siinä on, että alkoholistin omaista ei "velvoiteta" kärsimään tätä kaikkea, vain sen takia että ihmisillä on traumoja.

      • Anonyymi

        En tiedä toimisiko huoli-ilmoitus? Itse en osannut ajatella sitä äitini kohdalla. Terveyskeskukseen soitin ja ehdotin lääkäriin kutsua pariin kertaan, mutta saivat kirjeen laitettua vasta kun äiti oli jo sairaalassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä toimisiko huoli-ilmoitus? Itse en osannut ajatella sitä äitini kohdalla. Terveyskeskukseen soitin ja ehdotin lääkäriin kutsua pariin kertaan, mutta saivat kirjeen laitettua vasta kun äiti oli jo sairaalassa.

        Huoli ilmoitus on ihan semi hyvä työkalu, lähteä viemään asiaa eteenpäin, mutta itse jaksamiseen, se ei suorastaan vaikuta. Ei ainakaan nopealla aikavälillä.

        Huoli-ilmoitus ei estä sekaisin olevan ihmisen yöllisiä soittoja, eikä sitä että sittenkös vasta olet joku Putinin kätyri, jos haluat nukkua yösi rauhassa.

        Huoli-Ilmoitus ei myöskään estä rakkausdraamaa viitos kassan kaunottaren kanssa, jossa uhataan vetää haulit hattuun ja kämppä tuleen, jos et suostukkaan toimimaan lemmen tohtorina.

        Näitä esimerkkejä, löytyy vaikka kuinka paljon, mutta nämä nyt kertoneevat sen ongelman. Nimenomaan sen, että miten vaikeaa on JAKSAA tällaisen ihmisen kanssa.

        Ehkä sitä pitäs vaan laittaa puhelin kiinni, ja antaa ihmisen räjähtää omaan mahdottomuuteensa. Kyllä siellä sitten joku soittaa poliisin, ja kyyti on riittävän kylmää.


    • Anonyymi

      Tee hänestä huoli ilmoitus sosiaali virasto netissä nimetömänä.käyvät tarkistamassa asiat,omalla ajalaan. Olet silloin ainakin yrittänyt auttaaVoit pestä samalla omat kätesi pois. Kukan ei loputomasti jaksa autaa oli kyse siten sisko,veli, mies,vaimo,omainen.ystävä tuttava.serkun kumin kaima..

    • Anonyymi

      Välittävän ja huolissaan olevan omaisen on vaikeaa ns. lyödä hanskat tiskiin.
      Voi tuntua tosi pahalta, jos jättää sairaan omaisen yksin ongelmineen.

      Raskastahan se on, ja toki olisi parasta miettiä omaa jaksamistaan.
      Kaikilla on rajalliset voimavarat.

    • Anonyymi

      Kukaan ei jaksa loputtomiin auttaa, vali vali
      Putin jaksaa lyödä Ukrainaa loputtomiin
      Auttaakin jaksaa loputtomiin, vaan ei siellä poterossa jossa ammutaan toveria selkään

      • Anonyymi

        Puttella ei ole aikaa. Eikä hoitajillakaan ole aikaa. Vaikea siinä on sitten pärjäillä. Seinällä voi olla aikaa ja käsi kuuntelee


    • Anonyymi

      Ellinoora Kamilla tyhjähkö keho löytänyt kanavan on, käyttää sitä tölvimiseen. Tavallinen työttömän taso. Vaikka olet kova siirtelemään juttuja et osaa löytää tietäsi yksin ulos tästä elämästä. Jäät tänne kummittelemaan kunnes sammut vaikka sinulla olisi hieno systeemi esineittesi kanssa. Tarvitset tsumalaa. Löytääksesi rakennuspolun.

      Ei ei ei

      Tätä viestiä ei tule tälle palstalle enää!

    • Anonyymi

      No miten kesänvietto sujui?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe