Tuulilasi-lehti on edelleen sähköautovastainen. Toimittajat iäkkäitä jääriä.

Anonyymi

Esimerkiksi Tuulilasin numerossa 04/2022 lähes kaikki jutut käsittelevät polttomoottoriautoa.

Tesla Model Y:stä mainitaan sen verran, että sitä ei suositella vaikeimpiin talvikeleihin. Erikoista, koska samassa lehdessä polttomoottoriautojen yhteydessä nelivetoa pidetään ylivetona talvikeleillä.

Heti lehden alussa sivulla 5 moititaan sähköautoja siitä, että ne vaarantavat Suomen huoltovarmuuden (vähän hassua, koska Suomessa voidaan tuottaa itse sähköä, mutta ei öljyä).

Ja lehden lopussa sivulla 82 haukutaan sähköautojen korjaamoille aiheuttamaa ongelmaa.

Tuulilasi on muutenkin seĺlainen "V12 on antaa upean kyydin, V8 on vielä oikea moottori, 3-sylinterinen on vajaasylinterinen ja polttomoottori on oikea moottori."

Tuulilasin toimittajat ovat iäkkäitä jääriä ja muistelevat kaiholla 60- ja 70-lukua kylmine talvineen. Ei kukaan nuori halua tehdä polttomoottoriautoista juttuja printtilehteen.

No, eipä ole ihme tässä maassa. Ihmettelen mistä suomalaisiin on iskostunut sähköautovastainen ajattelu? Suomalaisista autolehdistäkö?

35

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      85% valitsee edelleen uuden auton polttomoottorilla joten tietenkin autolehden on kirjoitettava siitä mikä kiinnostaa kansaa.

      Miksi kirjoitella sähköautoista kun vain joku 15% marginaaliryhmä on niistä kiinnostunut?

      • Anonyymi

        Ainoastaan finninaamaiset ja rahattomat räkänenät haaveilee jostain mitääntekemättömistä sähköleluista.


        SÄHKÖTOLLOT HOITOON


      • Anonyymi

        Paöjon useampi on kiinnostunut sähköautoista, mutta tilanne on sama kuin urheilu- tai luksusautojenkin kohdalla. Varat eivät vielä riitä siihen, minkä oikeasti haluaisi ostaa. Täytyy tyytyä halpaan polttikseen, ja maksaa lisähintaa kalliista polttoaineesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paöjon useampi on kiinnostunut sähköautoista, mutta tilanne on sama kuin urheilu- tai luksusautojenkin kohdalla. Varat eivät vielä riitä siihen, minkä oikeasti haluaisi ostaa. Täytyy tyytyä halpaan polttikseen, ja maksaa lisähintaa kalliista polttoaineesta.

        Patteriauto on taloudellinen itsemurha. Uudehkosta autosta puhuttaessa arvonalenema on ylivoimaisesti suurin kuluerä ja sehän on sitten iso 50-60 tonnin hintaisella patteriautolla.

        Siinä ei paljoa lämmitä, että säästää polttoainekuluissa, jotka ovat omalla kohdallani edustaneet 10-20 % autoilun kokonaiskuluista.

        Patteriuskovaiset ajavat joko mielikuvitusautolla tai joulupukilta saadulla autolla, koska hankitakustannus/arvonalenema AINA JA POIKKEUKSETTA jätetään pois laskuista. Eikä käyttökuluistakaan lasketa kuin kotilataus. Ei tarvita huoltoja, ei vakuutusta, ei uusia renkaita. BTW, merkkirenkaat ja vielä vähän isompaa kokoa liki tonnin satsi ja näitä kuluu, kun reilun 2 tonnin möhkäleellä pitää tehdä liikennevalokiihdytyksiä. Pelkästään renkaista tulee se 1-2 euroa/100 km, minkä petterit valehtelevat patteriauton kokonaiskuluiksi.

        TM käyttötestissä Model 3 kulut 50 €/100 km. Hyvä myös huomata, että ajettaessa alle 20 tkm/vuosi kulut kilometriä kohti ovat kalliimmat - arvo alenee kilometrien lisäksi myös iän myötä, vakuutus ja huoltokulut per km suuremmat.

        Kelvollisen auton saa 20 tonnia halvemmalla. Siis jos ei välttämättä halua eläkeläismallia, jossa on penkki korkealla ja patteriautojen tapaan heikommat ajo-ominaisuudet (ks TM talvitesti). Toki samalla välttyy myös surkealta käyttöliittymältä ja erinäisiltä suunnittelun kukkasilta (jäätyvät ovenkahvat ym.)

        Jos polttoainekulu 14 €/100 km (7 l/100 km, 1,90 €/l), niin säästetyllä summalla ostaa polttoaineet 150 tkm matkalle. 9 vuoden ajot keskimääräisillä kilometreillä.

        Kaasuautolla ajeltu aiemmin 8 €/100 km polttoainekuluilla ja nykyhinnoilla jotain 12 €/100 km. Aika pitkälle pääsee tälläkin 20 k€ potilla....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauto on taloudellinen itsemurha. Uudehkosta autosta puhuttaessa arvonalenema on ylivoimaisesti suurin kuluerä ja sehän on sitten iso 50-60 tonnin hintaisella patteriautolla.

        Siinä ei paljoa lämmitä, että säästää polttoainekuluissa, jotka ovat omalla kohdallani edustaneet 10-20 % autoilun kokonaiskuluista.

        Patteriuskovaiset ajavat joko mielikuvitusautolla tai joulupukilta saadulla autolla, koska hankitakustannus/arvonalenema AINA JA POIKKEUKSETTA jätetään pois laskuista. Eikä käyttökuluistakaan lasketa kuin kotilataus. Ei tarvita huoltoja, ei vakuutusta, ei uusia renkaita. BTW, merkkirenkaat ja vielä vähän isompaa kokoa liki tonnin satsi ja näitä kuluu, kun reilun 2 tonnin möhkäleellä pitää tehdä liikennevalokiihdytyksiä. Pelkästään renkaista tulee se 1-2 euroa/100 km, minkä petterit valehtelevat patteriauton kokonaiskuluiksi.

        TM käyttötestissä Model 3 kulut 50 €/100 km. Hyvä myös huomata, että ajettaessa alle 20 tkm/vuosi kulut kilometriä kohti ovat kalliimmat - arvo alenee kilometrien lisäksi myös iän myötä, vakuutus ja huoltokulut per km suuremmat.

        Kelvollisen auton saa 20 tonnia halvemmalla. Siis jos ei välttämättä halua eläkeläismallia, jossa on penkki korkealla ja patteriautojen tapaan heikommat ajo-ominaisuudet (ks TM talvitesti). Toki samalla välttyy myös surkealta käyttöliittymältä ja erinäisiltä suunnittelun kukkasilta (jäätyvät ovenkahvat ym.)

        Jos polttoainekulu 14 €/100 km (7 l/100 km, 1,90 €/l), niin säästetyllä summalla ostaa polttoaineet 150 tkm matkalle. 9 vuoden ajot keskimääräisillä kilometreillä.

        Kaasuautolla ajeltu aiemmin 8 €/100 km polttoainekuluilla ja nykyhinnoilla jotain 12 €/100 km. Aika pitkälle pääsee tälläkin 20 k€ potilla....

        Noista laskelmista saa haluamiaan lopputuloksia suuntaan taikka toiseen sopivilla vertailupareilla ja oletuksilla. Toki polttishemmojen mielestä sähköauto on aina vähintään sen 20 k€ kalliimpi ja bensaakin saa näköjään jostain selvästi alle markkinahintatason jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriauto on taloudellinen itsemurha. Uudehkosta autosta puhuttaessa arvonalenema on ylivoimaisesti suurin kuluerä ja sehän on sitten iso 50-60 tonnin hintaisella patteriautolla.

        Siinä ei paljoa lämmitä, että säästää polttoainekuluissa, jotka ovat omalla kohdallani edustaneet 10-20 % autoilun kokonaiskuluista.

        Patteriuskovaiset ajavat joko mielikuvitusautolla tai joulupukilta saadulla autolla, koska hankitakustannus/arvonalenema AINA JA POIKKEUKSETTA jätetään pois laskuista. Eikä käyttökuluistakaan lasketa kuin kotilataus. Ei tarvita huoltoja, ei vakuutusta, ei uusia renkaita. BTW, merkkirenkaat ja vielä vähän isompaa kokoa liki tonnin satsi ja näitä kuluu, kun reilun 2 tonnin möhkäleellä pitää tehdä liikennevalokiihdytyksiä. Pelkästään renkaista tulee se 1-2 euroa/100 km, minkä petterit valehtelevat patteriauton kokonaiskuluiksi.

        TM käyttötestissä Model 3 kulut 50 €/100 km. Hyvä myös huomata, että ajettaessa alle 20 tkm/vuosi kulut kilometriä kohti ovat kalliimmat - arvo alenee kilometrien lisäksi myös iän myötä, vakuutus ja huoltokulut per km suuremmat.

        Kelvollisen auton saa 20 tonnia halvemmalla. Siis jos ei välttämättä halua eläkeläismallia, jossa on penkki korkealla ja patteriautojen tapaan heikommat ajo-ominaisuudet (ks TM talvitesti). Toki samalla välttyy myös surkealta käyttöliittymältä ja erinäisiltä suunnittelun kukkasilta (jäätyvät ovenkahvat ym.)

        Jos polttoainekulu 14 €/100 km (7 l/100 km, 1,90 €/l), niin säästetyllä summalla ostaa polttoaineet 150 tkm matkalle. 9 vuoden ajot keskimääräisillä kilometreillä.

        Kaasuautolla ajeltu aiemmin 8 €/100 km polttoainekuluilla ja nykyhinnoilla jotain 12 €/100 km. Aika pitkälle pääsee tälläkin 20 k€ potilla....

        Mukava vaihteeksi lukea jotakin objektiivistä ja loogista.

        Yksi oleellinen ja perustavaa laatua oleva patteriautojen ongelma on se, että ne eivät ole todellinen rtakaisu autoilun aiheuttamiin planeetan turmelemisen ongelmiin, vaan päinvastoin, ne ovat hyvin raskas osa sitä.

        Puolitotuuksin ja suorastaan valheellisen aivopesullisella voimalla lobbauksesta huolimatta kyse on pseudo-ekologisesta vaihtoehdosta.

        Toivottavasti ympäristöllisesti ja taloudellisesti kestävät synteettiset polttoaineet saataisiin innoitua ja valmiiksi "mahdollisimman pian", mutta reippaasti ennen vuotta 2035.


    • Anonyymi

      Joku vielä lukee Tuulilasia?

    • Anonyymi

      Media on helsingin ituhippien mellastuskenttää. Näkyy autouutisoinnissa juuri kaikkena akkuhömpötyksenä. Todellisuudessa kansan syvät rivit ajaa ja haluaa ajaa tulevaisuudessakin polttomoottoriautoilla. Just jollain v8 mersulla tai vastaavalla jota vaan käytännön syyt rajoittaa.

      • Anonyymi

        Kansan syvät rivit eivät voi vähempää käyttövoimasta välittää, kunhan se on halpaa. Pitkän ajan trendissä sähköautojen hinnat putoavat ja polttonesteiden hinnat nousevat.

        Jo nyt sähköautot ovat halvempia vrt. uusiin polttomoottoriautoihin, kun ajetaan yli 30 tkm vuodessa. Erittäin paljon ajavalle sähköauto on jo nyt halvempi kuin ilmainen polttomoottori!

        Nyt raja on siis ehkä 30 tkm, mutta sähköautojen halventuessa pian 20 tkm, sitten 10 tkm... ja lopuksi 0 km.

        Toki käytetyillä polttomoottoriautoilla on vielä pitkään osansa vähän ajavien keskuudessa, mutta nekin poistuvat hiljakseen autojen tullessa tiensä päähän. Pidemmällä ajalla ne korvaantuvat käytetyillä sähköautoilla, jotka toisin kuin öyhöttäjät mainostavat, kestävät todennäköisesti polttomoottoriautoja kauemmin.

        Siksi polttomoottoreiden aika on pian lopussa.


      • Anonyymi

        Lisään... "ituhippeys" ei ole ajava voima, vaan se, millä on JÄRKEVINTÄ ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansan syvät rivit eivät voi vähempää käyttövoimasta välittää, kunhan se on halpaa. Pitkän ajan trendissä sähköautojen hinnat putoavat ja polttonesteiden hinnat nousevat.

        Jo nyt sähköautot ovat halvempia vrt. uusiin polttomoottoriautoihin, kun ajetaan yli 30 tkm vuodessa. Erittäin paljon ajavalle sähköauto on jo nyt halvempi kuin ilmainen polttomoottori!

        Nyt raja on siis ehkä 30 tkm, mutta sähköautojen halventuessa pian 20 tkm, sitten 10 tkm... ja lopuksi 0 km.

        Toki käytetyillä polttomoottoriautoilla on vielä pitkään osansa vähän ajavien keskuudessa, mutta nekin poistuvat hiljakseen autojen tullessa tiensä päähän. Pidemmällä ajalla ne korvaantuvat käytetyillä sähköautoilla, jotka toisin kuin öyhöttäjät mainostavat, kestävät todennäköisesti polttomoottoriautoja kauemmin.

        Siksi polttomoottoreiden aika on pian lopussa.

        Et sinäkään pskapää kyllä autoista mitään ymmärrä, kai sinä herneaivo tajuat edes sen, ettei millään sähkölelulla mitään 30 tuhatta kilsaa ehdi vuodessa ajaa kun koko ajan pitää vaan ladata.


        SÄHKÖURPOT HOITOON


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... "ituhippeys" ei ole ajava voima, vaan se, millä on JÄRKEVINTÄ ajaa.

        Patteriuskovaiset uskovat olevansa parempia ihmisiä ja suureen ääneen mainostavat omaa ylemmyyttään.

        Patteriuskovaiset eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan omia kulujaan. Kustannukset kuuluvat muille, sehän on selvä. Näin saa patteriuskovainen päättää muiden puolesta, koska on parempi ihminen.

        Verot pitää saada pois patteriautoilta (on jo) ja hankintatukea pitää saada lisää. Sen voi maksattaa muilla.

        Latausasemia pitää saada lisää niin asuinkerrostaloihin (kulut kuuluvat muille, autottomillekin) sekä ostoskeskuksiin. Tottakai pitää olla ilmainen lataus, koska ilmainen lataus on aina ilmainen parkkipaikka. Kulut kuuluvat muille - voi kuulemma lisätä tuotteiden hintoihin, jotta kaikki pääsevät äänekästä patteripetterien marginaaliryhmää (alle 1 % autoilijoista) rahoittamaan.

        Röyhkeimmät patteripetterit ovat vaatineet, että patteriauto pitäisi saada pysäköidä "lataukseen" minne tahansa, jopa asuintalon pihaan. Onhan petteri nyt sentään tärkeämpi ihminen kuin on pysäköintipaikan omistaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaiset uskovat olevansa parempia ihmisiä ja suureen ääneen mainostavat omaa ylemmyyttään.

        Patteriuskovaiset eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan omia kulujaan. Kustannukset kuuluvat muille, sehän on selvä. Näin saa patteriuskovainen päättää muiden puolesta, koska on parempi ihminen.

        Verot pitää saada pois patteriautoilta (on jo) ja hankintatukea pitää saada lisää. Sen voi maksattaa muilla.

        Latausasemia pitää saada lisää niin asuinkerrostaloihin (kulut kuuluvat muille, autottomillekin) sekä ostoskeskuksiin. Tottakai pitää olla ilmainen lataus, koska ilmainen lataus on aina ilmainen parkkipaikka. Kulut kuuluvat muille - voi kuulemma lisätä tuotteiden hintoihin, jotta kaikki pääsevät äänekästä patteripetterien marginaaliryhmää (alle 1 % autoilijoista) rahoittamaan.

        Röyhkeimmät patteripetterit ovat vaatineet, että patteriauto pitäisi saada pysäköidä "lataukseen" minne tahansa, jopa asuintalon pihaan. Onhan petteri nyt sentään tärkeämpi ihminen kuin on pysäköintipaikan omistaja.

        Älä jaksa jauhaa omasta päästäsi keksittyä paskaa. Tyhmempikin ymmärtää, että rakentelet olkiukkoa ja sitä vastaan sitten hyökkäilet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriuskovaiset uskovat olevansa parempia ihmisiä ja suureen ääneen mainostavat omaa ylemmyyttään.

        Patteriuskovaiset eivät kuitenkaan ole valmiita maksamaan omia kulujaan. Kustannukset kuuluvat muille, sehän on selvä. Näin saa patteriuskovainen päättää muiden puolesta, koska on parempi ihminen.

        Verot pitää saada pois patteriautoilta (on jo) ja hankintatukea pitää saada lisää. Sen voi maksattaa muilla.

        Latausasemia pitää saada lisää niin asuinkerrostaloihin (kulut kuuluvat muille, autottomillekin) sekä ostoskeskuksiin. Tottakai pitää olla ilmainen lataus, koska ilmainen lataus on aina ilmainen parkkipaikka. Kulut kuuluvat muille - voi kuulemma lisätä tuotteiden hintoihin, jotta kaikki pääsevät äänekästä patteripetterien marginaaliryhmää (alle 1 % autoilijoista) rahoittamaan.

        Röyhkeimmät patteripetterit ovat vaatineet, että patteriauto pitäisi saada pysäköidä "lataukseen" minne tahansa, jopa asuintalon pihaan. Onhan petteri nyt sentään tärkeämpi ihminen kuin on pysäköintipaikan omistaja.

        Varsin hyvin sanottu ja perusteltu juurikin patteriautojen kannattajien motiivit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansan syvät rivit eivät voi vähempää käyttövoimasta välittää, kunhan se on halpaa. Pitkän ajan trendissä sähköautojen hinnat putoavat ja polttonesteiden hinnat nousevat.

        Jo nyt sähköautot ovat halvempia vrt. uusiin polttomoottoriautoihin, kun ajetaan yli 30 tkm vuodessa. Erittäin paljon ajavalle sähköauto on jo nyt halvempi kuin ilmainen polttomoottori!

        Nyt raja on siis ehkä 30 tkm, mutta sähköautojen halventuessa pian 20 tkm, sitten 10 tkm... ja lopuksi 0 km.

        Toki käytetyillä polttomoottoriautoilla on vielä pitkään osansa vähän ajavien keskuudessa, mutta nekin poistuvat hiljakseen autojen tullessa tiensä päähän. Pidemmällä ajalla ne korvaantuvat käytetyillä sähköautoilla, jotka toisin kuin öyhöttäjät mainostavat, kestävät todennäköisesti polttomoottoriautoja kauemmin.

        Siksi polttomoottoreiden aika on pian lopussa.

        Patteriautot, etenkin huijaushybridit, joiden kulutus on paperilla 1 l/100 km ja todellisuudessa 7 l/100 km, ovat edullisia veronalennusten ansiosta.

        Voi olla malliston tehokkain ja parhaiten varustettu huijaushybridi halvempi kuin karvalakki pienimmällä bensakoneella. Mutta tämä siis tuolla liki 100 k€ hintaluokassa, jossa se pieninkin bensakone voi olla aika iso ja janoinen -> isot verot.

        Jos taas katsellaan tavisten autoja n. 30 tonnin hintaluokassa, niin ei mitään tarjolla patterien saralla - ei edes huijaushybridejä. Siis jos vaaditaan auto, mihin mahtuu enemmän kuin 2 aikuista ja autolla pitää pystyä ajamaan myös maantie/moottoritieajoa.... sanotaan nyt vaikka H:ki Tre/Turku väli ilman välitankkausta.

        Käytännössä hinnat alkavat 50 tonnista ja silloinkin pitää olla aika karvalakki - 55 tonnin molemmin puolin näyttää ne hinnat oikeasti pyörivän (mm. taannoinen "halpojen" patteriautojen vertailu).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansan syvät rivit eivät voi vähempää käyttövoimasta välittää, kunhan se on halpaa. Pitkän ajan trendissä sähköautojen hinnat putoavat ja polttonesteiden hinnat nousevat.

        Jo nyt sähköautot ovat halvempia vrt. uusiin polttomoottoriautoihin, kun ajetaan yli 30 tkm vuodessa. Erittäin paljon ajavalle sähköauto on jo nyt halvempi kuin ilmainen polttomoottori!

        Nyt raja on siis ehkä 30 tkm, mutta sähköautojen halventuessa pian 20 tkm, sitten 10 tkm... ja lopuksi 0 km.

        Toki käytetyillä polttomoottoriautoilla on vielä pitkään osansa vähän ajavien keskuudessa, mutta nekin poistuvat hiljakseen autojen tullessa tiensä päähän. Pidemmällä ajalla ne korvaantuvat käytetyillä sähköautoilla, jotka toisin kuin öyhöttäjät mainostavat, kestävät todennäköisesti polttomoottoriautoja kauemmin.

        Siksi polttomoottoreiden aika on pian lopussa.

        ”ne korvaantuvat käytetyillä sähköautoilla, jotka toisin kuin öyhöttäjät mainostavat, kestävät todennäköisesti polttomoottoriautoja kauemmin.
        Siksi polttomoottoreiden aika on pian lopussa.”

        Autot ehkä voi kestää, mutta akut ei, ja juuri niiden uusiminen on kallista ja vanhaan autoon kannattamatonta. Tavisduunari saa kymmenen vuoden päästä irti 20 vuotta vanhan Leafin, jonka mittarissa alle 200 tkm mutta akku jo niin sökö, ettei sillä pääse kuin 25 km latauksella eikä se siis enää aja normaalia henkilöauton virkaa mitenkään (Täysin mahdollista, koska jo nytkin on myynnissä 150 tkm ajettuja Leafeja, joiden akkukapasiteetista alle 60% jäljellä).
        Noin vertailukohtana, minulla on 22-vuotias 320 tkm ajettu polttis joka kulkee kuten uutena, eikä vielä loppua näy, ja maksoin siitä neljä vuotta sitten alle tonnin.
        Että kyllä varsinkin vähävaraisemman kansanosan kulkineina polttomoottoriautot säilyvät niin kauan kuin niitä on. Väitän, että sähköautot eivät tule osoittautumaan yhtä pitkäikäisiksi kuin polttikset. Onhan niitä joitakin yli 20-vuotiaita Elcatteja liikenteessä, mutta ei tietenkään alkuperäisin akuin ja siihen ne sentään oli helppoa ja halpaa vaihtaa, toisin kuin nykyisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”ne korvaantuvat käytetyillä sähköautoilla, jotka toisin kuin öyhöttäjät mainostavat, kestävät todennäköisesti polttomoottoriautoja kauemmin.
        Siksi polttomoottoreiden aika on pian lopussa.”

        Autot ehkä voi kestää, mutta akut ei, ja juuri niiden uusiminen on kallista ja vanhaan autoon kannattamatonta. Tavisduunari saa kymmenen vuoden päästä irti 20 vuotta vanhan Leafin, jonka mittarissa alle 200 tkm mutta akku jo niin sökö, ettei sillä pääse kuin 25 km latauksella eikä se siis enää aja normaalia henkilöauton virkaa mitenkään (Täysin mahdollista, koska jo nytkin on myynnissä 150 tkm ajettuja Leafeja, joiden akkukapasiteetista alle 60% jäljellä).
        Noin vertailukohtana, minulla on 22-vuotias 320 tkm ajettu polttis joka kulkee kuten uutena, eikä vielä loppua näy, ja maksoin siitä neljä vuotta sitten alle tonnin.
        Että kyllä varsinkin vähävaraisemman kansanosan kulkineina polttomoottoriautot säilyvät niin kauan kuin niitä on. Väitän, että sähköautot eivät tule osoittautumaan yhtä pitkäikäisiksi kuin polttikset. Onhan niitä joitakin yli 20-vuotiaita Elcatteja liikenteessä, mutta ei tietenkään alkuperäisin akuin ja siihen ne sentään oli helppoa ja halpaa vaihtaa, toisin kuin nykyisiin.

        Tuo jää nähtäväksi miten keskimäärin akut ison automassan osalta tulevat kestämään.

        Varmasti löytyy yksittäistapauksia (kuten tuo Leaf) jossa akkukapasiteetti on pudonnut merkittävästi. Tosin olen aivan varma että löytyy vastaavasti myös 150 tkm ajettuja polttomoottoriautoja joissa kone tai laatikko on syystä tai toisesta käytännössä loppu. Yksittäistapauksen pohjalta on vähän hankala vetää johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.


    • Anonyymi

      Esim Helsingissä kantakaupungin alueella patteriautoa ei voi ladata juuri missään. Parkkiluolissa on muutama laturi ja se on siinä. Kadunvarsi latureita suomeen ei vanhoile kaupunkialueille voi rakentaa. Eli perinteinen on ainut vaihtoehto ellei halua viettää aikaansa jossain kehän varren markettien parkkipaikoilla lataamassa autoa.

      • Anonyymi

        Parkkiluoliin ja pysäköintitaloihin latauspisteet olisi mahdollista järjestää, mutta eihän hallipaikat käy kaupaksi, kun ovat niin kalliita, Johtuen siitä, että luolien rakentaminen on kallista.

        Kaupunki sponssaa autoilua luovuttamalla katutilaa pysäköintiin älyttömän halvalla hinnalla. Siis verrattuan siihen, mitä tonttimaa maksaa ja paljonko pysäköidyt autot tarvitsevat tilaa ja haittaavat katujen kunnossapitoa. Mutta saavutettu etu kait kyseessä, siis pyhä asia, joten tähän ei saa puuttua.

        Kadunvarteen latauspömpelien rakentaminen olisi hyvin kallista ja siitä tulisi iso riesa myös kunnossapidolle. Mutta tätä patteriuskovaiset kuitenkin ovat vaatimassa. Tottakai niin, ettei itse tarvi maksaa eikä haitoista kärsiä....


      • Anonyymi

        No, Helsingin kantakaupungissa puolet kotitalouksista on autottomia muutenkin eli heille tuo ei ole ongelma. Varsinkin ihan lähellä keskustaa autottomia kotitalouksia on enemmän kuin niitä joilla on auto.

        Vaikka Helsingissä tuntuu, että kadunvarsipaikoille pysäköi paljon ihmisiä niin kaikista autoilijoista tuo vain pikkuruinen osuus. Varsinkin kun muissa kaupungeissa kadunvarsipysäköinti on paljon Helsinkiä vähäisempää. Ja jopa Helsingissä suurin osa pysäköi oman taloyhtiön/asunnon parkkipaikalle. Ja uusissa taloyhtiöissä Helsingissä on jo omia latauspaikkoja. Ja on niitä rakennettu viime aikoina vanhoihin asuntoyhtiöihinkin yleensä remontin yhteydessä.

        Helsingissä on vain 12% Suomen asukkaista ja alle 8% autoilijoista. Eli turha puhua siitä enemmistön ongelmana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, Helsingin kantakaupungissa puolet kotitalouksista on autottomia muutenkin eli heille tuo ei ole ongelma. Varsinkin ihan lähellä keskustaa autottomia kotitalouksia on enemmän kuin niitä joilla on auto.

        Vaikka Helsingissä tuntuu, että kadunvarsipaikoille pysäköi paljon ihmisiä niin kaikista autoilijoista tuo vain pikkuruinen osuus. Varsinkin kun muissa kaupungeissa kadunvarsipysäköinti on paljon Helsinkiä vähäisempää. Ja jopa Helsingissä suurin osa pysäköi oman taloyhtiön/asunnon parkkipaikalle. Ja uusissa taloyhtiöissä Helsingissä on jo omia latauspaikkoja. Ja on niitä rakennettu viime aikoina vanhoihin asuntoyhtiöihinkin yleensä remontin yhteydessä.

        Helsingissä on vain 12% Suomen asukkaista ja alle 8% autoilijoista. Eli turha puhua siitä enemmistön ongelmana.

        Taas joku alle 1 % marginaalijengiläinen siellä piipittää oman kuplansa sisältä. Sopii toivoa, ettei kupla mene rikki ja julma ulkomaailma tule iholle.

        Edes Helsingissä, missä on valtakunnan kattavin joukkoliikenne, puolet kotitalouksista ei pärjää ilman autoa. Hyvä huomata myös, että Helsingissä iso osa kotitalouksista on 1-2 hengen talouksia - opiskelijoita, sinkkuja, dinkkuja ja näiden päälle suuri, mutta harvoin mainittu (koska ei-mediaseksikäs) joukko leskiä ja eronneita.

        Asuntokunnan koko on keskimääräistä pienempi ja silti puolet ei pärjää ilman autoa!

        Jos taas laajennetaan katsantokantaa, niin harvaan asutuilla alueilla aika tuskaa ilman autoa. Ja vaikka tarkastelussa koko valtakunta, niin niukka enemmistö suomalaisista asuu kerros- tai rivitaloissa. Joiden pihalta ei ,latauspisteitä löydy eikä se ihan niks naks järjesty. Sattuneesta syystä olen päässyt näkemään kahden as oy saamat tarjoukset 11 kW latauspisteiden rakentamisesta. Rivitaloon 1,5 tonnia/latauspaikka, kerrostaloon (vaatu erillisen sähköliittymän, vaikka 2012 valmistunut talo) 2,2 tonnia/latauspaikka. Molemmissa asennukset saisi tehtyä hyvin vähin kaivuutöin (kaivaminen ja asvaltoinnin paikkaus on kallista), joten edustavat enempi hinta-asteikon ala- kuin yläpäätä.

        Että se patteripetterien valheista "latauspaikka maksaa 500 €".

        Vanhemmissa taloyhtiöissä kaikilla ei ole edes lämpötolppaa ja vaikka olisikin, niin patteriauton lataaminen 8 A hätävaralaturilla on ihan täyttä pelleilyä. Latausaika jopa pari vuorokautta. Eli pitää rakentaa kunnolliset latausasemat ja se maksaa useamman tonnin/autopaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas joku alle 1 % marginaalijengiläinen siellä piipittää oman kuplansa sisältä. Sopii toivoa, ettei kupla mene rikki ja julma ulkomaailma tule iholle.

        Edes Helsingissä, missä on valtakunnan kattavin joukkoliikenne, puolet kotitalouksista ei pärjää ilman autoa. Hyvä huomata myös, että Helsingissä iso osa kotitalouksista on 1-2 hengen talouksia - opiskelijoita, sinkkuja, dinkkuja ja näiden päälle suuri, mutta harvoin mainittu (koska ei-mediaseksikäs) joukko leskiä ja eronneita.

        Asuntokunnan koko on keskimääräistä pienempi ja silti puolet ei pärjää ilman autoa!

        Jos taas laajennetaan katsantokantaa, niin harvaan asutuilla alueilla aika tuskaa ilman autoa. Ja vaikka tarkastelussa koko valtakunta, niin niukka enemmistö suomalaisista asuu kerros- tai rivitaloissa. Joiden pihalta ei ,latauspisteitä löydy eikä se ihan niks naks järjesty. Sattuneesta syystä olen päässyt näkemään kahden as oy saamat tarjoukset 11 kW latauspisteiden rakentamisesta. Rivitaloon 1,5 tonnia/latauspaikka, kerrostaloon (vaatu erillisen sähköliittymän, vaikka 2012 valmistunut talo) 2,2 tonnia/latauspaikka. Molemmissa asennukset saisi tehtyä hyvin vähin kaivuutöin (kaivaminen ja asvaltoinnin paikkaus on kallista), joten edustavat enempi hinta-asteikon ala- kuin yläpäätä.

        Että se patteripetterien valheista "latauspaikka maksaa 500 €".

        Vanhemmissa taloyhtiöissä kaikilla ei ole edes lämpötolppaa ja vaikka olisikin, niin patteriauton lataaminen 8 A hätävaralaturilla on ihan täyttä pelleilyä. Latausaika jopa pari vuorokautta. Eli pitää rakentaa kunnolliset latausasemat ja se maksaa useamman tonnin/autopaikka.

        Ja miksi sähköautoa harkitsevan pitäisi piitata mistään noista asioista paskankaan vertaa? Ja Helsingissä asuu vain 12% koko Suomen väestöstä. Muussa Suomessa ei tarvitse piitata pätkänkään vertaa mitä ongelmia jossain typerässä Helsingissä on.

        Auto ostetaan sen mukaan mikä sopii omaan käyttöön, muiden rääkymisellä ei ole paskankaan väliä. Jos itselle sopii sähköauto niin se kannattaa ostaa vaikka joku kateellinen älykääpiö kuinka rääkyisi. Jos itsellä on omakotitalo niin kerrostaloasujien murheet ovat yksi paskan hailee.

        "Ja vaikka tarkastelussa koko valtakunta, niin niukka enemmistö suomalaisista asuu kerros- tai rivitaloissa."

        Mutta vain autolliset kotitaloukset lasketaan, koska autottomien ei tarvitse näitä asioita tarvitse miettiä. Tämä asia ei vaikuta autottomiin. Ja autollisia kotitalouksia on enemmän ok-taloissa.

        Ja kuten sanottua, on jo monia kerrostaloja joissa on latauspaikat.

        "Latausaika jopa pari vuorokautta"

        Normaalissa käytössä jokunen tunti jopa lämpötolpasta. Normaalit kotitaloudet ajavat yleensä alle 50 km päivässä, eli autoa ei todella tarvitse ladata joka kerta tyhjästä täyteen. Ja kaupungissa autot ovat usein monta päivää liikkumatta metriäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas joku alle 1 % marginaalijengiläinen siellä piipittää oman kuplansa sisältä. Sopii toivoa, ettei kupla mene rikki ja julma ulkomaailma tule iholle.

        Edes Helsingissä, missä on valtakunnan kattavin joukkoliikenne, puolet kotitalouksista ei pärjää ilman autoa. Hyvä huomata myös, että Helsingissä iso osa kotitalouksista on 1-2 hengen talouksia - opiskelijoita, sinkkuja, dinkkuja ja näiden päälle suuri, mutta harvoin mainittu (koska ei-mediaseksikäs) joukko leskiä ja eronneita.

        Asuntokunnan koko on keskimääräistä pienempi ja silti puolet ei pärjää ilman autoa!

        Jos taas laajennetaan katsantokantaa, niin harvaan asutuilla alueilla aika tuskaa ilman autoa. Ja vaikka tarkastelussa koko valtakunta, niin niukka enemmistö suomalaisista asuu kerros- tai rivitaloissa. Joiden pihalta ei ,latauspisteitä löydy eikä se ihan niks naks järjesty. Sattuneesta syystä olen päässyt näkemään kahden as oy saamat tarjoukset 11 kW latauspisteiden rakentamisesta. Rivitaloon 1,5 tonnia/latauspaikka, kerrostaloon (vaatu erillisen sähköliittymän, vaikka 2012 valmistunut talo) 2,2 tonnia/latauspaikka. Molemmissa asennukset saisi tehtyä hyvin vähin kaivuutöin (kaivaminen ja asvaltoinnin paikkaus on kallista), joten edustavat enempi hinta-asteikon ala- kuin yläpäätä.

        Että se patteripetterien valheista "latauspaikka maksaa 500 €".

        Vanhemmissa taloyhtiöissä kaikilla ei ole edes lämpötolppaa ja vaikka olisikin, niin patteriauton lataaminen 8 A hätävaralaturilla on ihan täyttä pelleilyä. Latausaika jopa pari vuorokautta. Eli pitää rakentaa kunnolliset latausasemat ja se maksaa useamman tonnin/autopaikka.

        Muuten, ne jotka ajavat paljon kuluttaa bensaan jo muutamassa kuukaudessa enemmän kuin 2,2 tonnia. Vähemmän ajavilla tuohon menee 1-2 vuotta. Joten ei tuo paljon oikeasti ole, jos vähänkin autolla ajaa. Yli pari tonnia menee vuodessa bensaan vaikka ei paljon autolla ajaisi.


    • Anonyymi

      Ei Tuulilasi ole sähköautovastainen vaan realisti.
      Moneen otteeseen testit ovat osoittaneet esimerkiksi Teslan olevan aivan ala-arvoinen auton irvikuva.
      Vetyauto (polttokennoauto) onkin huomattavasti akkusähköautoa järkevämpi.

      • Anonyymi

        Vetyauto on moneen kertaan jo todettu typeräksi ideaksi. Suomessa on miljoona akkusähköautoa ennen tuhattakaan vetyautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto on moneen kertaan jo todettu typeräksi ideaksi. Suomessa on miljoona akkusähköautoa ennen tuhattakaan vetyautoa.

        Suomessa on kaasuautoja 2x vetyautojen määrä USA:ssa, vaikka siellä vetrypommiautoilu aloitettiin suurella innolla jo 2004.

        Täyssähköautoja Suomnessa kait jo 3x vetypommiautojen määrä USA:ssa. Sähköautoja myydään Suomessa yhdessä kuukaudessa enemmän kuin vetyleluja koko vuodessa USAssa. No, sehän selvä, kun Suomi on niin paljon suurempi maa ja meillä on isommat resurssit ;-D

        Vetyautojen määrä on polkenut jo monet vuodet paikallaan USAssa ellei ole peräti ollut laskusuunnassa. Vaikka vetypommiautoiluun on siellä pian joku 300 miljoonaa dollaria pumpattu.

        Vielä näyttävämmin vety on flopannut EUssa. Täälläkin vetykäyttäisiä busseja otettu jo vuosituhannen alkupuolella käyttöön, mutta ne kokeilut hiipuivat. Nyt joissain paikoissa eletään jo "vetyaikakauden/mullistuksen" alkua toista ellei peräti kolmatta kertaa. Ne edelliset flopit on unohdettu.

        Viimeisten 3-4 vuoden aikana EU Norjan 450 miljoonan euron yhteishankkeessa on rakennettu 100 tankkausasemaa. Hankkeen alussa rummutettiin, että 2022 pelkästään Saksassa olisi 60 000 vetyautoa (0,1 % Saksan autokannasta). 2019 taisi mennä kaupaksi 400 autoa, kun tavoitteen saavuttaminen olisi edellyttänyt 15 000 auton vuosimyyntiä. Tilastojen julkistaminen lopetettiin ja nyt vetyä puffaava organisaatio raportoi sähköautojen myyntimääristä webbisivuillaan.... ei taida vedystä paljoa uutisoitavaa olla. Vetyautojen määrää suorastaan salaillaan - niin noloja luvut ovat. Muista lähteistä on näkynyt arvioita, että vetyautoja voisi nyt olla tuhatkunta EU Norjassa yht. ja niistä yli puolet on oikeasti sähköpakettiauotoja, joihin vedyn puffaajat ovat lisänneet polttokennon. Ei voisi vähempää kuluttajia kiinnostaa kalliit ja epäkäytännölliset vetylelut!

        Vetypellet ovat jo unohtaneet, että vajaat 10 vuotta sitten oli Suomessakin vetykiima, jonka aikana rakennettiin 2 tankkausasemaa ja pari esittelyautoakin täällä pyöri. Kaupaksi meni 0 kpl ja tankkausasemat purettiin käytön puutteessa.


    • Anonyymi

      Olipa keskenkasvuisen tunnepitoinen vuodatus, josta kaikki objektiivisuus ja realismi loisti poissaolollaan.

      Alla vastapainoksi faktaa alan todellisten ammattilaisten kynästä yhteiskunnan huoltovarmuutta koskien.

      Sama koskee kaikkia direktiivi-sähköautopakko EU-maita.

      ***

      "Huoltovarmuus­keskus ja puolustus­ministeriö huolissaan autokannan sähköistymisestä"

      "Suomen huoltovarmuus voi kärsiä, mikäli tulevaisuuden liikennepolttoaineita ei voi varastoida luotettavasti tai esimerkiksi sopivia pakko-otettavia ajoneuvoja ei kriisin tulleen olekaan riittävästi saatavilla."

      "Huoltovarmuuskeskuksen näkemystä tukee myös samasta Fossiilittoman liikenteen suunnitelmasta annettu Puolustusministeriön lausunto, jossa ministeriö katsoo, että nopea muutos liikenteen käyttövoimissa ”voi joissakin tilanteissa aiheuttaa haasteita esimerkiksi maanpuolustusta tukevassa polttoainelogistiikassa ja poikkeusolojen ottoajoneuvojen käytettävyydessä”. "

      - https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html

    • Anonyymi

      Model Y sai sapiskaa myös Tekniikan Maailmalta. Autosta on jätetty pois mm. regeneroinnin säätö. Vakioasetus on sen verran tiukka, että "kaasupolkimen" löysääminen aiheuttaa liukkaalla kelillä hienot luistelukuviot, jotka ajonvakautus toivottavasti nappaa kiinni.

      Rasittavia ajettavia tällaiset.

      Teslat ovat talvitesteissä saaneet "kiitosta" myös lämmityslaitteesta, jonka ansiosta talven tunnelma on vahvasti läsnä myös auton sisällä ;-D

      Tessu-uskovaiset tietysti vaativat, että kaikkien muidenkin pitäisi paljoa heidän uskonkappalettaan ja ummistaa silmänsä muulta.

      • Anonyymi

        On kymmeniä muitakin sähköautoja kuin Tesla.


      • Anonyymi

        Tesla onkin ainoa valmistaja, joka ei voitele autotoimittajia. Ei sillä, etteikö vikoja olisi ollut, muilta valmistajilta vastaavat ongelmat saattavat vain "unohtua".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla onkin ainoa valmistaja, joka ei voitele autotoimittajia. Ei sillä, etteikö vikoja olisi ollut, muilta valmistajilta vastaavat ongelmat saattavat vain "unohtua".

        Tulihan se salaliittoteoria sieltä jälleen. Ei ole käynyt mielessä että nuo asiat voisivat olla oikeasti ongelmia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se salaliittoteoria sieltä jälleen. Ei ole käynyt mielessä että nuo asiat voisivat olla oikeasti ongelmia?

        Opettele lukemaan. Sanoin eksplisiittisesti, etten epäile, etteikö vikoja olisi ollut.


    • Anonyymi

      Iäkkäitä ne ovat sähköauton ostajatkin. Sähköauto on viimeinen ajoneuvo ennen rollaattoria.

    • Anonyymi

      Tuulilasi-lehden numerossa 07/2022 polttomoottoriautoille annetaan suorituskyvystä helpommin viisi tähteä kuin sähköautoille.

      Lukekaa vaikka itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe