Miten moottorikatamaraani eroaa purjekatamaraanista rungoltaan? Sopiiko moottorikatamaraani isonveden ylitykseen?
Miten moottorikatamaraani eroaa purjekatamaraanista?
10
108
Vastaukset
- Anonyymi
Katamaraani on vihoviimeinen keksintö.
Ensialkuun tuntuisi hyvältä ajatukselta "tasoittaa" menoa.
Todellisuudessa katamaraani kuitenkin osuu kaksi kertaa jokaiseen aaltoon ja tekee omituisen kiepsahduksen pystyakselin ympäri.
Siinä tulee kipeäksi jo ennen köysien irrottamista.
Ei jatkoon - Anonyymi
Moottorikattien rungot eroavat niin suuressa määrin toisistaan, ettei kysymykseesi ole olemassa vastausta. Purjekattien runkomuodot ovat hupmattavasti lähempänä toisiaan, ja pääosa eroista johtuu erosta pituus/painosuhteessa.
- Anonyymi
Aikas saman näköisiä lagon veneiden moottori/purje katamaraanit ovat.
Kulkevat melko pienellä kulutuksella kokoonsa nähden, merikelpoisuudesta ei tietoa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikas saman näköisiä lagon veneiden moottori/purje katamaraanit ovat.
Kulkevat melko pienellä kulutuksella kokoonsa nähden, merikelpoisuudesta ei tietoa...Lue aloitus uudestaan, ei siinä ollut sanaakaan Lagoon merkkisistä moottorikateista.
F-1 moottorikattien runkomuoto poikkeaa todella paljon lagoonin moottorikattien runkomuodosta, ja molemmat muiden valmistajien moottorikateista, joita läytyy laidasta laitaan tyystin erilaisilla runkomuodoilla.
Löytyy V-pohjaa, porraspohjaa kaksois V-pohjaa, U-pohjaaa , lukuisia muita variaatioita.
Pienemmissä moottorikateissa voi runkojen välinen siltakin oll aaallkossa vedessä varsin usein, ja joissain toisissa ei käytännössä koskaan. Aivan huikea ero merikelpoisuudessa, josta kysyttiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue aloitus uudestaan, ei siinä ollut sanaakaan Lagoon merkkisistä moottorikateista.
F-1 moottorikattien runkomuoto poikkeaa todella paljon lagoonin moottorikattien runkomuodosta, ja molemmat muiden valmistajien moottorikateista, joita läytyy laidasta laitaan tyystin erilaisilla runkomuodoilla.
Löytyy V-pohjaa, porraspohjaa kaksois V-pohjaa, U-pohjaaa , lukuisia muita variaatioita.
Pienemmissä moottorikateissa voi runkojen välinen siltakin oll aaallkossa vedessä varsin usein, ja joissain toisissa ei käytännössä koskaan. Aivan huikea ero merikelpoisuudessa, josta kysyttiin.Tässä linkki:
https://www.youtube.com/watch?v=ELJxEJsdJIw
eräisiin moottorikatteihin, joiden runkomuodoilla ei ole mitään yhteistä purjekattien runkojen kanssa.
- Anonyymi
Moottori- ja purjekatin runkojen erot riippuvat täysin valmistajasta. Lagoonilla niillä ei näytä olevan juurikaan eroa sikäli kuin on lainkaan.
Moottorikatin käytös aallokossa on rauhallisempi kuin purjekatin, koska painopiste on alempana ja moottorien työntövoima tasaisempi kuin purjeiden enemmän tai vähemmän nykivä veto. Moottorikatissa ei myöskään ole takilaa huojuttamassa pituus- eikä leveyssuunnassa. Kaasun sopivalla käytöllä voi tasata aallokon aiheuttamaa nopeusvaihtelua.
Ison veden ylitys: Jos moottorikatti on n. 40-jalkainen, laske polttoainetta kuluvan runkonopeudella (n. 7 solmua) litroissa vähintään puolet matkan pituudesta maileina. Onnistuuhan mikä matka tahansa, jos tankit riittävät.- Anonyymi
Onko noita pienillä moottoreilla ja hitaaseen kulkuun optimoituja? Esimerkiksi tässä 40-jalkaisessa on 300-500 hv koneteho, 1200 l tankeilla luvataan 1000 mpk ja huippunopeus 22 solmua.
https://www.motoryachts-fountaine-pajot.com/en/motor-yachts-catamarans/catamaran-motor-yacht-my4-s/
Onhan tuollaisessa kamala tuulipinta-ala, joten voi olla haastava pienellä nopeudella saada kulutus kohtuulliseksi ellei ole myötätuulta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko noita pienillä moottoreilla ja hitaaseen kulkuun optimoituja? Esimerkiksi tässä 40-jalkaisessa on 300-500 hv koneteho, 1200 l tankeilla luvataan 1000 mpk ja huippunopeus 22 solmua.
https://www.motoryachts-fountaine-pajot.com/en/motor-yachts-catamarans/catamaran-motor-yacht-my4-s/
Onhan tuollaisessa kamala tuulipinta-ala, joten voi olla haastava pienellä nopeudella saada kulutus kohtuulliseksi ellei ole myötätuulta.Tässä aika paljon tietoa Nautitech 47 Powerista. Tuohonkin tulee tolkuton koneteho, vaikka jo 2x30 hv riittäisi 9 solmun nopeuteen. 1100 l tankeilla pääsee 8,5 kn nopeudella tyynessä puhtaalla pohjalla 1000 mpk. Alle 6 solmulla vasta päästään 2000 mpk.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://horizon-yacht-sales.com/wp-content/uploads/2018/02/NAUTITECH-47-POWER_Fabio-Marcellino.pdf&ved=2ahUKEwjypaCh_e34AhXNQvEDHWU3COYQFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw0lMK0FLcI8z-c4gW8RP54E
Vauhdin kavaessa kulutus kasvaa tolkuttomaksi. Kai markkinat vaatii vauhtia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko noita pienillä moottoreilla ja hitaaseen kulkuun optimoituja? Esimerkiksi tässä 40-jalkaisessa on 300-500 hv koneteho, 1200 l tankeilla luvataan 1000 mpk ja huippunopeus 22 solmua.
https://www.motoryachts-fountaine-pajot.com/en/motor-yachts-catamarans/catamaran-motor-yacht-my4-s/
Onhan tuollaisessa kamala tuulipinta-ala, joten voi olla haastava pienellä nopeudella saada kulutus kohtuulliseksi ellei ole myötätuulta.Tuohan on tosiaan suunnilleen yhtä aerodynaaminen kuin rekka-auto. Lisäksi rungon muoto ja mittasuhteet ovat sellaiset, ettei niillä saavuteta sitä, mitä kaksoisrungolla yleensä haetaan. En lähtisi tuollaisella yhtä kovaan merenkäyntiin kuin samanpituisella (mutta leveämmällä ja matalammalla) Lagoonilla. Tolkuton polttoaineenkulutuskin kertoo epäkattimaisesta rungosta. Hyvä katti nimenomaan kulkee vähällä polttoaineella tai tuulella ja suhteessa sitä vähemmällä (verrattuna yksirunkoiseen), mitä nopeammin mennään.
Hyvä (= merikelpoinen ja nopea) katti on leveä (vähintään puolet pituudesta), ja sen ponttoonit ovat solakat, terävänokkaiset ja taaksepäin lievästi kapenevat. Keskisilta on niin takana ja ylhäällä, että aallot eivät hakkaa siihen. Kokonaisrakenne on mahdollisimman matala ja alapainoinen. Flybridge on kevytrakenteinen ja avoin.
- Anonyymi
Jos on varaa ostaa uusi katti, niin kyllä siihen saa juuri sellaiset moottorit kuin tahtoo. Kuuden solmun nopeudella kulutus lienee melko pieni. Silloin Kanarialta Karibialle kestäisi vajaat 20 päivää.
Paljon säästää, jos mieli kestää venyttää matkantekoa muutaman päivän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1432679Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3611984- 401717
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii331584Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281360Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941203- 541163
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327937Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110928Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53772