Miten moottorikatamaraani eroaa purjekatamaraanista?

Anonyymi

Miten moottorikatamaraani eroaa purjekatamaraanista rungoltaan? Sopiiko moottorikatamaraani isonveden ylitykseen?

10

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katamaraani on vihoviimeinen keksintö.
      Ensialkuun tuntuisi hyvältä ajatukselta "tasoittaa" menoa.

      Todellisuudessa katamaraani kuitenkin osuu kaksi kertaa jokaiseen aaltoon ja tekee omituisen kiepsahduksen pystyakselin ympäri.
      Siinä tulee kipeäksi jo ennen köysien irrottamista.

      Ei jatkoon

    • Anonyymi

      Moottorikattien rungot eroavat niin suuressa määrin toisistaan, ettei kysymykseesi ole olemassa vastausta. Purjekattien runkomuodot ovat hupmattavasti lähempänä toisiaan, ja pääosa eroista johtuu erosta pituus/painosuhteessa.

      • Anonyymi

        Aikas saman näköisiä lagon veneiden moottori/purje katamaraanit ovat.

        Kulkevat melko pienellä kulutuksella kokoonsa nähden, merikelpoisuudesta ei tietoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikas saman näköisiä lagon veneiden moottori/purje katamaraanit ovat.

        Kulkevat melko pienellä kulutuksella kokoonsa nähden, merikelpoisuudesta ei tietoa...

        Lue aloitus uudestaan, ei siinä ollut sanaakaan Lagoon merkkisistä moottorikateista.
        F-1 moottorikattien runkomuoto poikkeaa todella paljon lagoonin moottorikattien runkomuodosta, ja molemmat muiden valmistajien moottorikateista, joita läytyy laidasta laitaan tyystin erilaisilla runkomuodoilla.
        Löytyy V-pohjaa, porraspohjaa kaksois V-pohjaa, U-pohjaaa , lukuisia muita variaatioita.
        Pienemmissä moottorikateissa voi runkojen välinen siltakin oll aaallkossa vedessä varsin usein, ja joissain toisissa ei käytännössä koskaan. Aivan huikea ero merikelpoisuudessa, josta kysyttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue aloitus uudestaan, ei siinä ollut sanaakaan Lagoon merkkisistä moottorikateista.
        F-1 moottorikattien runkomuoto poikkeaa todella paljon lagoonin moottorikattien runkomuodosta, ja molemmat muiden valmistajien moottorikateista, joita läytyy laidasta laitaan tyystin erilaisilla runkomuodoilla.
        Löytyy V-pohjaa, porraspohjaa kaksois V-pohjaa, U-pohjaaa , lukuisia muita variaatioita.
        Pienemmissä moottorikateissa voi runkojen välinen siltakin oll aaallkossa vedessä varsin usein, ja joissain toisissa ei käytännössä koskaan. Aivan huikea ero merikelpoisuudessa, josta kysyttiin.

        Tässä linkki:
        https://www.youtube.com/watch?v=ELJxEJsdJIw
        eräisiin moottorikatteihin, joiden runkomuodoilla ei ole mitään yhteistä purjekattien runkojen kanssa.


    • Anonyymi

      Moottori- ja purjekatin runkojen erot riippuvat täysin valmistajasta. Lagoonilla niillä ei näytä olevan juurikaan eroa sikäli kuin on lainkaan.

      Moottorikatin käytös aallokossa on rauhallisempi kuin purjekatin, koska painopiste on alempana ja moottorien työntövoima tasaisempi kuin purjeiden enemmän tai vähemmän nykivä veto. Moottorikatissa ei myöskään ole takilaa huojuttamassa pituus- eikä leveyssuunnassa. Kaasun sopivalla käytöllä voi tasata aallokon aiheuttamaa nopeusvaihtelua.

      Ison veden ylitys: Jos moottorikatti on n. 40-jalkainen, laske polttoainetta kuluvan runkonopeudella (n. 7 solmua) litroissa vähintään puolet matkan pituudesta maileina. Onnistuuhan mikä matka tahansa, jos tankit riittävät.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko noita pienillä moottoreilla ja hitaaseen kulkuun optimoituja? Esimerkiksi tässä 40-jalkaisessa on 300-500 hv koneteho, 1200 l tankeilla luvataan 1000 mpk ja huippunopeus 22 solmua.

        https://www.motoryachts-fountaine-pajot.com/en/motor-yachts-catamarans/catamaran-motor-yacht-my4-s/

        Onhan tuollaisessa kamala tuulipinta-ala, joten voi olla haastava pienellä nopeudella saada kulutus kohtuulliseksi ellei ole myötätuulta.

        Tässä aika paljon tietoa Nautitech 47 Powerista. Tuohonkin tulee tolkuton koneteho, vaikka jo 2x30 hv riittäisi 9 solmun nopeuteen. 1100 l tankeilla pääsee 8,5 kn nopeudella tyynessä puhtaalla pohjalla 1000 mpk. Alle 6 solmulla vasta päästään 2000 mpk.

        https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://horizon-yacht-sales.com/wp-content/uploads/2018/02/NAUTITECH-47-POWER_Fabio-Marcellino.pdf&ved=2ahUKEwjypaCh_e34AhXNQvEDHWU3COYQFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw0lMK0FLcI8z-c4gW8RP54E

        Vauhdin kavaessa kulutus kasvaa tolkuttomaksi. Kai markkinat vaatii vauhtia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko noita pienillä moottoreilla ja hitaaseen kulkuun optimoituja? Esimerkiksi tässä 40-jalkaisessa on 300-500 hv koneteho, 1200 l tankeilla luvataan 1000 mpk ja huippunopeus 22 solmua.

        https://www.motoryachts-fountaine-pajot.com/en/motor-yachts-catamarans/catamaran-motor-yacht-my4-s/

        Onhan tuollaisessa kamala tuulipinta-ala, joten voi olla haastava pienellä nopeudella saada kulutus kohtuulliseksi ellei ole myötätuulta.

        Tuohan on tosiaan suunnilleen yhtä aerodynaaminen kuin rekka-auto. Lisäksi rungon muoto ja mittasuhteet ovat sellaiset, ettei niillä saavuteta sitä, mitä kaksoisrungolla yleensä haetaan. En lähtisi tuollaisella yhtä kovaan merenkäyntiin kuin samanpituisella (mutta leveämmällä ja matalammalla) Lagoonilla. Tolkuton polttoaineenkulutuskin kertoo epäkattimaisesta rungosta. Hyvä katti nimenomaan kulkee vähällä polttoaineella tai tuulella ja suhteessa sitä vähemmällä (verrattuna yksirunkoiseen), mitä nopeammin mennään.

        Hyvä (= merikelpoinen ja nopea) katti on leveä (vähintään puolet pituudesta), ja sen ponttoonit ovat solakat, terävänokkaiset ja taaksepäin lievästi kapenevat. Keskisilta on niin takana ja ylhäällä, että aallot eivät hakkaa siihen. Kokonaisrakenne on mahdollisimman matala ja alapainoinen. Flybridge on kevytrakenteinen ja avoin.


    • Anonyymi

      Jos on varaa ostaa uusi katti, niin kyllä siihen saa juuri sellaiset moottorit kuin tahtoo. Kuuden solmun nopeudella kulutus lienee melko pieni. Silloin Kanarialta Karibialle kestäisi vajaat 20 päivää.

      Paljon säästää, jos mieli kestää venyttää matkantekoa muutaman päivän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2858
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      105
      2140
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      924
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe