Miten moottorikatamaraani eroaa purjekatamaraanista?

Anonyymi

Miten moottorikatamaraani eroaa purjekatamaraanista rungoltaan? Sopiiko moottorikatamaraani isonveden ylitykseen?

10

110

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katamaraani on vihoviimeinen keksintö.
      Ensialkuun tuntuisi hyvältä ajatukselta "tasoittaa" menoa.

      Todellisuudessa katamaraani kuitenkin osuu kaksi kertaa jokaiseen aaltoon ja tekee omituisen kiepsahduksen pystyakselin ympäri.
      Siinä tulee kipeäksi jo ennen köysien irrottamista.

      Ei jatkoon

    • Anonyymi

      Moottorikattien rungot eroavat niin suuressa määrin toisistaan, ettei kysymykseesi ole olemassa vastausta. Purjekattien runkomuodot ovat hupmattavasti lähempänä toisiaan, ja pääosa eroista johtuu erosta pituus/painosuhteessa.

      • Anonyymi

        Aikas saman näköisiä lagon veneiden moottori/purje katamaraanit ovat.

        Kulkevat melko pienellä kulutuksella kokoonsa nähden, merikelpoisuudesta ei tietoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikas saman näköisiä lagon veneiden moottori/purje katamaraanit ovat.

        Kulkevat melko pienellä kulutuksella kokoonsa nähden, merikelpoisuudesta ei tietoa...

        Lue aloitus uudestaan, ei siinä ollut sanaakaan Lagoon merkkisistä moottorikateista.
        F-1 moottorikattien runkomuoto poikkeaa todella paljon lagoonin moottorikattien runkomuodosta, ja molemmat muiden valmistajien moottorikateista, joita läytyy laidasta laitaan tyystin erilaisilla runkomuodoilla.
        Löytyy V-pohjaa, porraspohjaa kaksois V-pohjaa, U-pohjaaa , lukuisia muita variaatioita.
        Pienemmissä moottorikateissa voi runkojen välinen siltakin oll aaallkossa vedessä varsin usein, ja joissain toisissa ei käytännössä koskaan. Aivan huikea ero merikelpoisuudessa, josta kysyttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue aloitus uudestaan, ei siinä ollut sanaakaan Lagoon merkkisistä moottorikateista.
        F-1 moottorikattien runkomuoto poikkeaa todella paljon lagoonin moottorikattien runkomuodosta, ja molemmat muiden valmistajien moottorikateista, joita läytyy laidasta laitaan tyystin erilaisilla runkomuodoilla.
        Löytyy V-pohjaa, porraspohjaa kaksois V-pohjaa, U-pohjaaa , lukuisia muita variaatioita.
        Pienemmissä moottorikateissa voi runkojen välinen siltakin oll aaallkossa vedessä varsin usein, ja joissain toisissa ei käytännössä koskaan. Aivan huikea ero merikelpoisuudessa, josta kysyttiin.

        Tässä linkki:
        https://www.youtube.com/watch?v=ELJxEJsdJIw
        eräisiin moottorikatteihin, joiden runkomuodoilla ei ole mitään yhteistä purjekattien runkojen kanssa.


    • Anonyymi

      Moottori- ja purjekatin runkojen erot riippuvat täysin valmistajasta. Lagoonilla niillä ei näytä olevan juurikaan eroa sikäli kuin on lainkaan.

      Moottorikatin käytös aallokossa on rauhallisempi kuin purjekatin, koska painopiste on alempana ja moottorien työntövoima tasaisempi kuin purjeiden enemmän tai vähemmän nykivä veto. Moottorikatissa ei myöskään ole takilaa huojuttamassa pituus- eikä leveyssuunnassa. Kaasun sopivalla käytöllä voi tasata aallokon aiheuttamaa nopeusvaihtelua.

      Ison veden ylitys: Jos moottorikatti on n. 40-jalkainen, laske polttoainetta kuluvan runkonopeudella (n. 7 solmua) litroissa vähintään puolet matkan pituudesta maileina. Onnistuuhan mikä matka tahansa, jos tankit riittävät.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko noita pienillä moottoreilla ja hitaaseen kulkuun optimoituja? Esimerkiksi tässä 40-jalkaisessa on 300-500 hv koneteho, 1200 l tankeilla luvataan 1000 mpk ja huippunopeus 22 solmua.

        https://www.motoryachts-fountaine-pajot.com/en/motor-yachts-catamarans/catamaran-motor-yacht-my4-s/

        Onhan tuollaisessa kamala tuulipinta-ala, joten voi olla haastava pienellä nopeudella saada kulutus kohtuulliseksi ellei ole myötätuulta.

        Tässä aika paljon tietoa Nautitech 47 Powerista. Tuohonkin tulee tolkuton koneteho, vaikka jo 2x30 hv riittäisi 9 solmun nopeuteen. 1100 l tankeilla pääsee 8,5 kn nopeudella tyynessä puhtaalla pohjalla 1000 mpk. Alle 6 solmulla vasta päästään 2000 mpk.

        https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://horizon-yacht-sales.com/wp-content/uploads/2018/02/NAUTITECH-47-POWER_Fabio-Marcellino.pdf&ved=2ahUKEwjypaCh_e34AhXNQvEDHWU3COYQFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw0lMK0FLcI8z-c4gW8RP54E

        Vauhdin kavaessa kulutus kasvaa tolkuttomaksi. Kai markkinat vaatii vauhtia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko noita pienillä moottoreilla ja hitaaseen kulkuun optimoituja? Esimerkiksi tässä 40-jalkaisessa on 300-500 hv koneteho, 1200 l tankeilla luvataan 1000 mpk ja huippunopeus 22 solmua.

        https://www.motoryachts-fountaine-pajot.com/en/motor-yachts-catamarans/catamaran-motor-yacht-my4-s/

        Onhan tuollaisessa kamala tuulipinta-ala, joten voi olla haastava pienellä nopeudella saada kulutus kohtuulliseksi ellei ole myötätuulta.

        Tuohan on tosiaan suunnilleen yhtä aerodynaaminen kuin rekka-auto. Lisäksi rungon muoto ja mittasuhteet ovat sellaiset, ettei niillä saavuteta sitä, mitä kaksoisrungolla yleensä haetaan. En lähtisi tuollaisella yhtä kovaan merenkäyntiin kuin samanpituisella (mutta leveämmällä ja matalammalla) Lagoonilla. Tolkuton polttoaineenkulutuskin kertoo epäkattimaisesta rungosta. Hyvä katti nimenomaan kulkee vähällä polttoaineella tai tuulella ja suhteessa sitä vähemmällä (verrattuna yksirunkoiseen), mitä nopeammin mennään.

        Hyvä (= merikelpoinen ja nopea) katti on leveä (vähintään puolet pituudesta), ja sen ponttoonit ovat solakat, terävänokkaiset ja taaksepäin lievästi kapenevat. Keskisilta on niin takana ja ylhäällä, että aallot eivät hakkaa siihen. Kokonaisrakenne on mahdollisimman matala ja alapainoinen. Flybridge on kevytrakenteinen ja avoin.


    • Anonyymi

      Jos on varaa ostaa uusi katti, niin kyllä siihen saa juuri sellaiset moottorit kuin tahtoo. Kuuden solmun nopeudella kulutus lienee melko pieni. Silloin Kanarialta Karibialle kestäisi vajaat 20 päivää.

      Paljon säästää, jos mieli kestää venyttää matkantekoa muutaman päivän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      132
      2782
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2227
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      25
      1783
    4. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1548
    5. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1318
    6. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1293
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      72
      1270
    8. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1075
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      999
    10. 130
      954
    Aihe