Tk-eläkkeestä säästäminen

Anonyymi

Paljonko teillä tk-eläkeläisillä jää kuukausittain säästöön eläkkeestänne?

Itsellä 1500 e eläkkeestä jää säästöön usein jopa 1000 e. Enemmän pitäisi uskaltaa käyttää rahaa, mutta jostain syystä tosi vaikeaa… Käytän rahaa lähinnä vain laskuihin ja ruokaan. Onko kenelläkään rahan käyttö näin yhtä vaikeaa?

41

1357

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      juu, mulla jää säästöön 1914, 00 € tämmösestä 4800,00 € eläkkeestä

      • Anonyymi

        Onpa sulla hyvä TK-eläke.


      • Anonyymi

        Voisitkin sitten lainata mulle hyvällä korolla.


    • Anonyymi

      Et sitten taida asua yksin ja joku muu maksaa kuluja, jos tonninki pystyt jättään sivuun?

      Itellä on nettotulot jonkun verran alle sinun ja säästöön menee nyt satasen verran kuussa. Jos ja kun sähkön hinta itselläkin sopimuskauden päätyttyä nousee, ei ainakaan talvikuukausina jää mitään säästöön. Tai no ehkä 50-100 € silti kunhan katsoo vielä tarkemmin menoja. Vuokra suurimpana, mut reilusti pienempi vaatisi niin syrjässä asumista, että pitäisi kulkea taksilla kaikki matkat tai pyytää kyytiä muuten mikä syö hyödyt.

      Hermosto ja lihakset on sen verran kehnot, että kävely etenkin lämpimässä ja väkisin provosoi kaikkea mahdollista. Tämä tuli taas eilen todettua Tampereella, kun piti kävellä ties montako porrasta, että pääsi varjoon istuun. Toi vei kanssa niitä sästöjä tietysti eikä ollut kaikkinensa hintansa väärti reissu ja tapahtuma enkä olisi mennytkään jos olisin tiennyt tarkkaan mitkä puitteet ja järjestelyt.
      Eikä sekään niin harvinaista ole, että kerrostaloissa hissit on epäkunnossa. Ja muuten, mulle ainakin alaspäin kävely on vetelillä tärisevillä jaloilla vaikeampaa kuin ylöspäin.

      lajijasuris

      • Anonyymi

        Eikös sinne Näsinneulaan mennä ihan hissillä vaan ja Viikarin saareen vuoroveneellä.
        Vaikka heittää välillä reissujakin, niin silti voi eläkeläinen helposti laittaa sivuun
        pienen summan kuussa ja kerätä ikäänkuin puskurivaraston menoja vastaan.
        Joku muutaman sadan lisälasku ei heiluta lainkaan kun maksaa sen jemmarahasta.
        Mutta kun niitä yllätyslaskuja tulee monena kuukautena, niin alkaa jo ärsyttää.
        Onneksi on jo muutama tonni kertynyt sitä talouspuskuria ja talvella lisää.
        Niiden turvin voi viettää jonkinlaista "kaksoiselämää" eli talvella säästetään
        rahaa ja ollaan paikallaan ja sitten kesällä voi törsätä vähän yli varojensa ja
        vaikka matkustella just niiden jemmarahojen turvin.
        Kelan kanssa en asioi kuin lääkekulujen muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös sinne Näsinneulaan mennä ihan hissillä vaan ja Viikarin saareen vuoroveneellä.
        Vaikka heittää välillä reissujakin, niin silti voi eläkeläinen helposti laittaa sivuun
        pienen summan kuussa ja kerätä ikäänkuin puskurivaraston menoja vastaan.
        Joku muutaman sadan lisälasku ei heiluta lainkaan kun maksaa sen jemmarahasta.
        Mutta kun niitä yllätyslaskuja tulee monena kuukautena, niin alkaa jo ärsyttää.
        Onneksi on jo muutama tonni kertynyt sitä talouspuskuria ja talvella lisää.
        Niiden turvin voi viettää jonkinlaista "kaksoiselämää" eli talvella säästetään
        rahaa ja ollaan paikallaan ja sitten kesällä voi törsätä vähän yli varojensa ja
        vaikka matkustella just niiden jemmarahojen turvin.
        Kelan kanssa en asioi kuin lääkekulujen muodossa.

        Jeps! Mut ehei sentään Näsinneulaan eikä tule mitään kiivetä yhtä soittoa noin korkealle. Hissillä olen kylläkin joskus mennyt. Se "korkea"oli Taysin takana oleva urheilukatsomo, ja oliskohan ollut 20-30 rappua!

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös sinne Näsinneulaan mennä ihan hissillä vaan ja Viikarin saareen vuoroveneellä.
        Vaikka heittää välillä reissujakin, niin silti voi eläkeläinen helposti laittaa sivuun
        pienen summan kuussa ja kerätä ikäänkuin puskurivaraston menoja vastaan.
        Joku muutaman sadan lisälasku ei heiluta lainkaan kun maksaa sen jemmarahasta.
        Mutta kun niitä yllätyslaskuja tulee monena kuukautena, niin alkaa jo ärsyttää.
        Onneksi on jo muutama tonni kertynyt sitä talouspuskuria ja talvella lisää.
        Niiden turvin voi viettää jonkinlaista "kaksoiselämää" eli talvella säästetään
        rahaa ja ollaan paikallaan ja sitten kesällä voi törsätä vähän yli varojensa ja
        vaikka matkustella just niiden jemmarahojen turvin.
        Kelan kanssa en asioi kuin lääkekulujen muodossa.

        Itse teen juuri päinvastoin,matkustan talvella koska loma-aikojen ulkopuolella esim.lentoliput edullisempia.


      • Anonyymi

        "Et sitten taida asua yksin ja joku muu maksaa kuluja, jos tonninki pystyt jättään sivuun?

        Itellä on nettotulot jonkun verran alle sinun ja säästöön menee nyt satasen verran kuussa. Jos ja kun sähkön hinta itselläkin sopimuskauden päätyttyä nousee, ei ainakaan talvikuukausina jää mitään säästöön. Tai no ehkä 50-100 € silti kunhan katsoo vielä tarkemmin menoja. Vuokra suurimpana, mut reilusti pienempi vaatisi niin syrjässä asumista, että pitäisi kulkea taksilla kaikki matkat tai pyytää kyytiä muuten mikä syö hyödyt.

        Hermosto ja lihakset on sen verran kehnot, että kävely etenkin lämpimässä ja väkisin provosoi kaikkea mahdollista. Tämä tuli taas eilen todettua Tampereella, kun piti kävellä ties montako porrasta, että pääsi varjoon istuun. Toi vei kanssa niitä sästöjä tietysti eikä ollut kaikkinensa hintansa väärti reissu ja tapahtuma enkä olisi mennytkään jos olisin tiennyt tarkkaan mitkä puitteet ja järjestelyt.
        Eikä sekään niin harvinaista ole, että kerrostaloissa hissit on epäkunnossa. Ja muuten, mulle ainakin alaspäin kävely on vetelillä tärisevillä jaloilla vaikeampaa kuin ylöspäin."

        Neuropatia, eli alaraajojen hermovaurion saa vain ryyppämällä tai dieabeteksen kautta

        Eli Lajiasauris pitää nyt leipäläpensä kiinni. Itse olet vammasi aiheuttanut!!

        (P.S. Ei kannata köyhyyspalstalla altistaa itseään).

        JUOPPU MIKÄ JUOPPU!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Et sitten taida asua yksin ja joku muu maksaa kuluja, jos tonninki pystyt jättään sivuun?

        Itellä on nettotulot jonkun verran alle sinun ja säästöön menee nyt satasen verran kuussa. Jos ja kun sähkön hinta itselläkin sopimuskauden päätyttyä nousee, ei ainakaan talvikuukausina jää mitään säästöön. Tai no ehkä 50-100 € silti kunhan katsoo vielä tarkemmin menoja. Vuokra suurimpana, mut reilusti pienempi vaatisi niin syrjässä asumista, että pitäisi kulkea taksilla kaikki matkat tai pyytää kyytiä muuten mikä syö hyödyt.

        Hermosto ja lihakset on sen verran kehnot, että kävely etenkin lämpimässä ja väkisin provosoi kaikkea mahdollista. Tämä tuli taas eilen todettua Tampereella, kun piti kävellä ties montako porrasta, että pääsi varjoon istuun. Toi vei kanssa niitä sästöjä tietysti eikä ollut kaikkinensa hintansa väärti reissu ja tapahtuma enkä olisi mennytkään jos olisin tiennyt tarkkaan mitkä puitteet ja järjestelyt.
        Eikä sekään niin harvinaista ole, että kerrostaloissa hissit on epäkunnossa. Ja muuten, mulle ainakin alaspäin kävely on vetelillä tärisevillä jaloilla vaikeampaa kuin ylöspäin."

        Neuropatia, eli alaraajojen hermovaurion saa vain ryyppämällä tai dieabeteksen kautta

        Eli Lajiasauris pitää nyt leipäläpensä kiinni. Itse olet vammasi aiheuttanut!!

        (P.S. Ei kannata köyhyyspalstalla altistaa itseään).

        JUOPPU MIKÄ JUOPPU!

        Ai siehän oot se sama trolli täälläkin!
        Voi kuule taidat tietää ihan hyvin, että neuropatioita voi tulla vaikka mistä - oletkohan ollut itekin osaltasi niitä aiheuttamassa! MIstäs niin päättelet, että olisin juopotellut? Bullshittia, olen vain maistellut ja koska alko ei mulla jostain syystä ns. nollaa aivoja, olisi ryyppääminen pelkkää rahanhukkaa.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Et sitten taida asua yksin ja joku muu maksaa kuluja, jos tonninki pystyt jättään sivuun?

        Itellä on nettotulot jonkun verran alle sinun ja säästöön menee nyt satasen verran kuussa. Jos ja kun sähkön hinta itselläkin sopimuskauden päätyttyä nousee, ei ainakaan talvikuukausina jää mitään säästöön. Tai no ehkä 50-100 € silti kunhan katsoo vielä tarkemmin menoja. Vuokra suurimpana, mut reilusti pienempi vaatisi niin syrjässä asumista, että pitäisi kulkea taksilla kaikki matkat tai pyytää kyytiä muuten mikä syö hyödyt.

        Hermosto ja lihakset on sen verran kehnot, että kävely etenkin lämpimässä ja väkisin provosoi kaikkea mahdollista. Tämä tuli taas eilen todettua Tampereella, kun piti kävellä ties montako porrasta, että pääsi varjoon istuun. Toi vei kanssa niitä sästöjä tietysti eikä ollut kaikkinensa hintansa väärti reissu ja tapahtuma enkä olisi mennytkään jos olisin tiennyt tarkkaan mitkä puitteet ja järjestelyt.
        Eikä sekään niin harvinaista ole, että kerrostaloissa hissit on epäkunnossa. Ja muuten, mulle ainakin alaspäin kävely on vetelillä tärisevillä jaloilla vaikeampaa kuin ylöspäin."

        Neuropatia, eli alaraajojen hermovaurion saa vain ryyppämällä tai dieabeteksen kautta

        Eli Lajiasauris pitää nyt leipäläpensä kiinni. Itse olet vammasi aiheuttanut!!

        (P.S. Ei kannata köyhyyspalstalla altistaa itseään).

        JUOPPU MIKÄ JUOPPU!

        Noh, jokos oot ollu suolla lapiohommissa? Mille suolle mennään? Tuutko hakee kotoo?
        Kaikki hyötyisi, myös sinä ja varmaan voit pokata jonkun arvostetun yhteiskunnallisen palkinnon roskan m u r h a s t a 🤪

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai siehän oot se sama trolli täälläkin!
        Voi kuule taidat tietää ihan hyvin, että neuropatioita voi tulla vaikka mistä - oletkohan ollut itekin osaltasi niitä aiheuttamassa! MIstäs niin päättelet, että olisin juopotellut? Bullshittia, olen vain maistellut ja koska alko ei mulla jostain syystä ns. nollaa aivoja, olisi ryyppääminen pelkkää rahanhukkaa.

        lajijasuris

        Joo, neuropatia se on täälläkin, ja sen lisäksi vielä lihaksia rappeuttava myotonia. Parin kilometrin kävely vielä menee, mutta portaiden nousu raskaampien ostosten kanssa alkaa jo olla kohtalaisen hankalaa. Ikää 62 vuotta, ja alkoholia olen aina käyttänyt kohtuudella.


      • Anonyymi

        Eikö sinulle kuulu kela taxi, maksat vain omavastuun.


    • Anonyymi

      Kannattaisi sijoittaa itseensä kuten vanha äitini pienellä eläkkeellään ja säästöillään tekee eikä enään säästele.
      Jalkahoitaja käy kotikäynneillä joka hoitaa myös kädet, siivouspalvelu käy, ateriapalvelu, kauppapalvelut, myös hiustenhoitaja/ kampaaja/ parturi kotikäynneillä.

      Äidille paljoon iloa eikä ne nyt niin paljon lopulta maksa kun saldo ei juurikaan tilillä pienene! PHP:n Puhelinosakkeiden osingoilla makselee jo melkoisia palveluja ja niitähän on tullut melkoisen hyvin muutamana vuotena.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, että eläkettä varten säästetään, ei siinä vaiheessa enää tarvitse erikseen alkaa säästämään vaan voi alkaa jo nauttimaan.

        Nuo PHP osingot ovat muutamasta satasesta tonniin - verot. Eikö niillä lähinnä tilaa pizzan pari kertaa kuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, että eläkettä varten säästetään, ei siinä vaiheessa enää tarvitse erikseen alkaa säästämään vaan voi alkaa jo nauttimaan.

        Nuo PHP osingot ovat muutamasta satasesta tonniin - verot. Eikö niillä lähinnä tilaa pizzan pari kertaa kuussa.

        Useampana vuotena PHP osinko ollut 1000€/osake ja kun noita osakkeita useampi ,ei tarvitse pelkkään
        pitsaan tyytyä.😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useampana vuotena PHP osinko ollut 1000€/osake ja kun noita osakkeita useampi ,ei tarvitse pelkkään
        pitsaan tyytyä.😉

        Loppuu harmittavasti vaan isojen osinkojen saanti näistä.


    • Anonyymi

      Kyllä on samanlaisia vaikeuksia täälläkin. Koko tk-eläke jää säästöön kun vuokratulot kattaa elinkustannukset. Vaikea on keksiä mihin muuhun voisi eläkerahoja käyttää kuin säästämiseen.

      • Anonyymi

        Lihotat perintöpottia? Tavoitesäästöä?
        Säästäminen pelkän säästämisen vuoksi on minusta vähän kummallista. Niitä on kaikkein vaikein ymmärtää, joiden isot perinnöt menneet kunnalle/valtiolle ts. yhteiseen pottiin missä ihan vain pisara meressä. Käytä itseesi, matkusta, sisustusta uusiksi, anna oikeasti hyvään tarkoitukseen ym.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihotat perintöpottia? Tavoitesäästöä?
        Säästäminen pelkän säästämisen vuoksi on minusta vähän kummallista. Niitä on kaikkein vaikein ymmärtää, joiden isot perinnöt menneet kunnalle/valtiolle ts. yhteiseen pottiin missä ihan vain pisara meressä. Käytä itseesi, matkusta, sisustusta uusiksi, anna oikeasti hyvään tarkoitukseen ym.

        lajijasuris

        No mielestäni turha kuluttaminen on turhaa. Ei se tee ihmisestä onnellista. Kun on perustarpeet tyydytetty niin tämä kyllä riittää. Ei nappaa sisustaminen eikä ulkomailla reissailu.


      • Anonyymi

        Lainaa mulle.Maksan korkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mielestäni turha kuluttaminen on turhaa. Ei se tee ihmisestä onnellista. Kun on perustarpeet tyydytetty niin tämä kyllä riittää. Ei nappaa sisustaminen eikä ulkomailla reissailu.

        Ok. sillai sitten. Mäkin oon samaa mieltä, että turha kuluttaminen ei onnellisuutta lisää.

        Mulla olis ostoslistalla mm. auto (ei iso ja öky), hyvä sohva tai 2 säätyvää tv-tuolia. Kulkeminen vähän vaikeeta monessa mielessä, ja autolla pääsee paremmin mut toisaalta ei täällä Suomessa ole kauheesti mitään erilaista nähtävää. Sijoittamista harrastaisin ajankuluksi, ja saahan siitä samalla lisää rahaa tekemättä juuri yhtään mitään! Sitten tietysti säästöön tuleviin menoihin, esim. autoon saa varata useamman tonnin joka vuosi.

        Jotkut kuvittelee onnellisuuden kasvavan, kun kerätään kiinteää omaisuutta. Olen läheltä joutunut seuraan ja kuunteleen nälvimistä - ja sanonut etten ole havainnut onnellisuuden kasvaneen ollenkaan vaan kitinä ja vinkuna kotona möllötyksineen vain lisääntynyt! 😉
        Jos sähkön hinta oikeesti moninkertaistuu, mä saan käytännössä tästä kämpästä lähtee pois, kun ei tulot riitä, joskin vähän aikaa pärjäisin.... No ei oikeesti niin varmaan käy, vaan media tykkää taas tehdä raflaavia juttuja.

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Lainaa mulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. sillai sitten. Mäkin oon samaa mieltä, että turha kuluttaminen ei onnellisuutta lisää.

        Mulla olis ostoslistalla mm. auto (ei iso ja öky), hyvä sohva tai 2 säätyvää tv-tuolia. Kulkeminen vähän vaikeeta monessa mielessä, ja autolla pääsee paremmin mut toisaalta ei täällä Suomessa ole kauheesti mitään erilaista nähtävää. Sijoittamista harrastaisin ajankuluksi, ja saahan siitä samalla lisää rahaa tekemättä juuri yhtään mitään! Sitten tietysti säästöön tuleviin menoihin, esim. autoon saa varata useamman tonnin joka vuosi.

        Jotkut kuvittelee onnellisuuden kasvavan, kun kerätään kiinteää omaisuutta. Olen läheltä joutunut seuraan ja kuunteleen nälvimistä - ja sanonut etten ole havainnut onnellisuuden kasvaneen ollenkaan vaan kitinä ja vinkuna kotona möllötyksineen vain lisääntynyt! 😉
        Jos sähkön hinta oikeesti moninkertaistuu, mä saan käytännössä tästä kämpästä lähtee pois, kun ei tulot riitä, joskin vähän aikaa pärjäisin.... No ei oikeesti niin varmaan käy, vaan media tykkää taas tehdä raflaavia juttuja.

        lajijasuris

        Kyllä se on totta että auton kulut eli bensat, vakuutus ym huolto/korjaus
        maksaa helposti jopa 4000 € - 5000 € vuodessa, mikä lohkaisee ison
        erän eläkeläisen vuosibudjetista.
        Autoon on varaa oikeastaan vaan kun on kaksi eläkeläistä taloudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on totta että auton kulut eli bensat, vakuutus ym huolto/korjaus
        maksaa helposti jopa 4000 € - 5000 € vuodessa, mikä lohkaisee ison
        erän eläkeläisen vuosibudjetista.
        Autoon on varaa oikeastaan vaan kun on kaksi eläkeläistä taloudessa.

        Tai 1 hyvä eläkeläinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. sillai sitten. Mäkin oon samaa mieltä, että turha kuluttaminen ei onnellisuutta lisää.

        Mulla olis ostoslistalla mm. auto (ei iso ja öky), hyvä sohva tai 2 säätyvää tv-tuolia. Kulkeminen vähän vaikeeta monessa mielessä, ja autolla pääsee paremmin mut toisaalta ei täällä Suomessa ole kauheesti mitään erilaista nähtävää. Sijoittamista harrastaisin ajankuluksi, ja saahan siitä samalla lisää rahaa tekemättä juuri yhtään mitään! Sitten tietysti säästöön tuleviin menoihin, esim. autoon saa varata useamman tonnin joka vuosi.

        Jotkut kuvittelee onnellisuuden kasvavan, kun kerätään kiinteää omaisuutta. Olen läheltä joutunut seuraan ja kuunteleen nälvimistä - ja sanonut etten ole havainnut onnellisuuden kasvaneen ollenkaan vaan kitinä ja vinkuna kotona möllötyksineen vain lisääntynyt! 😉
        Jos sähkön hinta oikeesti moninkertaistuu, mä saan käytännössä tästä kämpästä lähtee pois, kun ei tulot riitä, joskin vähän aikaa pärjäisin.... No ei oikeesti niin varmaan käy, vaan media tykkää taas tehdä raflaavia juttuja.

        lajijasuris

        Jahas, eipä tarvikaan enää olla pörssisähköö, jotta hinta moninkertaistuu, vaan paikallinen sähköyhtiö on jo nostanut tavallisemmatkin hinnat noin 5-kert sen mitä mulla nyt!
        Voi järkky ja samalla mikä onnenpotku, että tein viime vuonna kiinteähintaisen sopimuksen, ja jos oikein muistan ensi vuoden loppuun, mut samalla pieni pelko, että milloin se purkautuu force majeure -perusteella 😰

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahas, eipä tarvikaan enää olla pörssisähköö, jotta hinta moninkertaistuu, vaan paikallinen sähköyhtiö on jo nostanut tavallisemmatkin hinnat noin 5-kert sen mitä mulla nyt!
        Voi järkky ja samalla mikä onnenpotku, että tein viime vuonna kiinteähintaisen sopimuksen, ja jos oikein muistan ensi vuoden loppuun, mut samalla pieni pelko, että milloin se purkautuu force majeure -perusteella 😰

        lajijasuris

        Pörssisähkö on oikeastaan suunnilleen se ’oikea’ sähkön hinta.
        Onnekkaat, jotka onnistuivat kiinteähintaisen sähkösopimuksen tekemään ennen näitä nykyisiä valtavia hinnannousuja, saavat nauttia kiinteästä hinnasta niin kauan kuin sopimus kestää. Muut maksavat näiden tuottamat tappiot sähköyhtiölle, ne joilla ei kiinteää sopimusta ole.
        Jos hinnat sattuisivat romahtamaan, niin se ei tietysti näkyisi kiinteiden sopimusten hintojen romahtamisena. Tämä riski ei nykytilanteessa ole käytännössä olemassa, mutta aiemmin oli.

        Näinhän se menee.

        Yleensähän kiinteät sopimukset ovat kaksivuotisia. Minäkin onnistui vaihtamaan sekä asuntoni pörssisähkösopimuksen että kesämökkini päättyvän kiinteän sopimuksen uusiin kiinteisiin sopimuksiin viime alkusyksynä, toisen hinta hieman yli 6senttiä ja toisen hieman alle 6 senttiä. Voimassa ensi vuoden alkusyksyyn. Taitaapa silloin hinnat olla moninkertaisia..... jää nähtäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on totta että auton kulut eli bensat, vakuutus ym huolto/korjaus
        maksaa helposti jopa 4000 € - 5000 € vuodessa, mikä lohkaisee ison
        erän eläkeläisen vuosibudjetista.
        Autoon on varaa oikeastaan vaan kun on kaksi eläkeläistä taloudessa.

        Jes! Tai sitten mamma och pappa betalar... eli maksavat elämisen kaikkinensa, hommaavat eläkkeen, vuokratuloja, varallisuutta reippaasti - lellikilleen tai vajakilleen. Ei siinä mitään, jos toisilla on mahista ja kaikki tehdään moraalin ja yhteiskunnan pelisääntöjen mukaan mut ihan aina näin ei mene.

        Itseä ottaa päähän, en siis niinkään ole kade, se etten vajaakuntoisena ole ollut lellikki vaan päinvastoin, tiettyihin juttuihin ei ole puututtu ajoissa ja muutama muu, niin tästä huolimatta on ollut sinnikkyyttä pyrkiä parempaan ja eteenpäin, mutta en ole saanut mitään apua vaikkei varaton vajakki voi omin toimin siirtyä esim. ns. avoimelle sektorille. On sanottu jopa "teen itsestäni väkisin työkyvytöntä"; mut ei vaan silti löytynyt tahoa antaan edes 100-200 t€ lainamuotoista tukea yritystoiminnan aloittamiseen ostamalla terve toimiva yritys - eihän kukaan tommosta hommaa vaan kokeillakseen työtä.
        Ja sitten joku saa enemmän kun olisi kohtuullista tekemättä yhtään mitään ja kehtaa vielä tällä rehvastella ja nälviä sekä kitistä esimerkiks ruoan hinnan noususta, pikku kolotuksista tai epämukavuuksista!

        lajijasuris


      • Anonyymi

        Eläkerahojen törsäämisessä vain mielikuvitus on rajana. Alat vaikka sugardaddyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai 1 hyvä eläkeläinen

        Sen täytyy olla melkoisen kitsas eläkeläinen, joka ei ikinä äänestä vihreitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pörssisähkö on oikeastaan suunnilleen se ’oikea’ sähkön hinta.
        Onnekkaat, jotka onnistuivat kiinteähintaisen sähkösopimuksen tekemään ennen näitä nykyisiä valtavia hinnannousuja, saavat nauttia kiinteästä hinnasta niin kauan kuin sopimus kestää. Muut maksavat näiden tuottamat tappiot sähköyhtiölle, ne joilla ei kiinteää sopimusta ole.
        Jos hinnat sattuisivat romahtamaan, niin se ei tietysti näkyisi kiinteiden sopimusten hintojen romahtamisena. Tämä riski ei nykytilanteessa ole käytännössä olemassa, mutta aiemmin oli.

        Näinhän se menee.

        Yleensähän kiinteät sopimukset ovat kaksivuotisia. Minäkin onnistui vaihtamaan sekä asuntoni pörssisähkösopimuksen että kesämökkini päättyvän kiinteän sopimuksen uusiin kiinteisiin sopimuksiin viime alkusyksynä, toisen hinta hieman yli 6senttiä ja toisen hieman alle 6 senttiä. Voimassa ensi vuoden alkusyksyyn. Taitaapa silloin hinnat olla moninkertaisia..... jää nähtäväksi.

        Kahden vuoden sopimus tehtynä kesällä ja syksyllä -21 ,jolloin hinnat vielä
        olivat 5,82 ja 5.90 c(kWh . Sen jälkeen alkoikin melkoinen hintashow.
        Saapas nähdä minkälaista sopimusta tarjotaan syksyllä -23 seuraavaksi
        vuodeksi tai vuosiksi.


    • Anonyymi

      Ensimmäiset 18 vuotta menivät mukavasti. Säännölliset, harvahkot kokeet rytmittivät elämää mutta eivät estäneet matkustelua eikä muita harrastuksia.
      Vuosittain ulkomaan matkoilla noin 3kk/vuosi. Suurempi osa omatoimisia. Vain kiertomatkat ja viikon risteilyt järjestettyjä.
      En ole koskaan säästänyt mutta olen aina tehnyt mielestäni järkeviä valintoja.
      Nyt 70v ikäisenä käytettävissäni olisi ensimmäisenä pankkipäivänä noin 30:n vuoden nettoeläkettäni vastaava summa.
      Urani ennen kotivuosia ja niiden jälkeen enin osa osa-aikaisena marketin kassalla.
      Tk-eläkkeelle 52 vuotisena.

    • Anonyymi

      Mihin säästät niitä rahojasi, hautausmaalla ei enää rahaa tarvita? Sinusta olisi yhteiskunnalle vielä jotain hyötyäkin jos pistäisit eläessäsi niitä rahojasi kiertoon.

      • Anonyymi

        Ei kai se tarkoitus ole kerätä mitään massiivista summaa vaan selvitä pelkästään
        tilapäisten ongelmien yli . Siihen riittää hyvin jos kerää 3-6 kk:n menoja vastaavan
        rahasumman jemmaan eikä koske niihin kuin hädän hetkellä.
        Itsellä menee säästöön vaivaiset 5% nettotuloista, joten sen "katoamista" toiselle tilille
        ei edes huomaa käytännössä. Muu raha menee kulutukseen samalla tavalla kuin
        aikanaan töissä ollessa. En siis ole millään lailla luopunut työaikaisista tavoistani
        eli harrastan ja matkustelen samalla tavalla vaikka eläkevuosia on takana yli 10 .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai se tarkoitus ole kerätä mitään massiivista summaa vaan selvitä pelkästään
        tilapäisten ongelmien yli . Siihen riittää hyvin jos kerää 3-6 kk:n menoja vastaavan
        rahasumman jemmaan eikä koske niihin kuin hädän hetkellä.
        Itsellä menee säästöön vaivaiset 5% nettotuloista, joten sen "katoamista" toiselle tilille
        ei edes huomaa käytännössä. Muu raha menee kulutukseen samalla tavalla kuin
        aikanaan töissä ollessa. En siis ole millään lailla luopunut työaikaisista tavoistani
        eli harrastan ja matkustelen samalla tavalla vaikka eläkevuosia on takana yli 10 .

        Pitää jo ajoissa huolehti siitä, että elämän isot hankinnat on tehty eli asunto ja
        jonkinlaiset kulkuvälineet. Kun niistä ei enää ole suuria kuluja, niin rahat
        riittää mainiosti niihin jokapäiväisiin menoihin.
        Mutta jos yksinäinen eläkeläinen joutuu maksamaan korkeata vuokraa,
        niin vaikeuksia on on taatusti näköpiirissä ainakin jossakin vaiheessa.


      • Anonyymi

        Miksi pitäisi tarkoituksellisesti tuhlata sellaisen mitä ei koe tarvitsevansa?
        Elän tavallista 70v naisen elämää. En ole koskaan tupakoinut ja alkoholin käyttöni on rajoittunut yhteen vajaaseen pulloon siideriä tai olutta tietyissä sosiaalisissa tilanteissa.
        Suurin yksittäinen kulukohde asumisen jälkeen on yksityinen terveydenhuolto.
        Hampaat, kaihileikkaukset, yleislääkärikäynnit.
        Ennen koronaa matkustelu.
        En ole säästänyt mutta hieman yli 1000€:n nettoeläkkeestä on kertynyt puskuria muutaman vuoden eläkkeen verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää jo ajoissa huolehti siitä, että elämän isot hankinnat on tehty eli asunto ja
        jonkinlaiset kulkuvälineet. Kun niistä ei enää ole suuria kuluja, niin rahat
        riittää mainiosti niihin jokapäiväisiin menoihin.
        Mutta jos yksinäinen eläkeläinen joutuu maksamaan korkeata vuokraa,
        niin vaikeuksia on on taatusti näköpiirissä ainakin jossakin vaiheessa.

        Omaa asuntoakin pitää päivittää aika ajoin ja kulkuneuvo kuluu ,se pitää ostaa uus käytetty aika ajoin ,ei se 80 luvun Lada kestä vuoskymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi tarkoituksellisesti tuhlata sellaisen mitä ei koe tarvitsevansa?
        Elän tavallista 70v naisen elämää. En ole koskaan tupakoinut ja alkoholin käyttöni on rajoittunut yhteen vajaaseen pulloon siideriä tai olutta tietyissä sosiaalisissa tilanteissa.
        Suurin yksittäinen kulukohde asumisen jälkeen on yksityinen terveydenhuolto.
        Hampaat, kaihileikkaukset, yleislääkärikäynnit.
        Ennen koronaa matkustelu.
        En ole säästänyt mutta hieman yli 1000€:n nettoeläkkeestä on kertynyt puskuria muutaman vuoden eläkkeen verran.

        Jätät nyt jotain olennaista kertomatta, sillä muuten tommoset säästöt ei onnistu!
        Mitä ihmettä meinaat " en ole säästänyt", jos kerran rahaa on eläkkeestä kumminkin säästynyt eli tarkoitatko ettet ole nimenomaisesti säästänyt vaan se on vaan kertnyt?

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Maksaisit säkin huorakapitalistille vuokraa, niin asumiskulusi kymmenkertaistuisi. Sitten valtio eväisi sinulta toimeentulotuen.

      • Anonyymi

        Suosittelen hoitoon hakeutumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen hoitoon hakeutumista.

        Se on just sellasta elämää siellä. Palkan ja eläkkeen luovutat sosiaaliin ja sitten ne maksaa vuokran ja sähkön. Sitten kerjäät rahaa ruokaan elämiseen.

        Auta armias jos olet myynyt jotakin ja saanut tilirahaa.


    • Anonyymi

      Kannattaa ostaa niin paljon kun ehtii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe