Tulppien vaihto huollossa..

Anonyymi

Jotenkin tunne, ettei mennyt ihan kuin elokuvissa.
Eli käytin auton tänään huollossa ja puhe oli vaihtaa tulpatkin samalla kertaa ym, eli laajempi huolto oli kyseessä.
No, hain auton sitten ja tiskillä sanottiin, että 2 tulppaa oli vaihdettu, mutta toiset 2 oli jätetty paikalleen, kun olivat olleet niin helvetin tiukassa, etteivät olleet uskaltaneet/saaneet niitä irti eivätkä olleet alkaneet niitä väkisin vääntämään, etteivät kierteet hajoa. Pitäisi kai sitten myöhemmin vaihdattaa ne vaihtamatta jääneet. Heillä on kait seuraavat 2vko niin täyteen buukattu, että he eivät tosiaan alkaneet tapella tiukasti olleita tulppia kiinni, kun olisi kuulemma aika urakka, jos joutuu tekemään uudet kierteet kanteen.
Sanoivat vielä, että kun hyvin kuitenkin kone käy ja toimii muutenkin, niin ei ole mitään hätää.
Jotenkin jäi kyllä aika maku suuhun... Kun käsittääkseni tulpat pitäisi vaihtaa kaikki sitten kerralla, kun niitä aletaan vaihtamaan.
Epäilen kyllä, että oli joku onneton arkajalka-harjoittelija asialla tai sitten mekaanikolla vaan mennyt hermot ja jättänyt aisan puolitiehen.. Vaikka hyvä nyt sentään, että sanoivat suoraan autoa hakiessa, että puolet tulpista on vanhoja.
Vein auton vielä kuitenkin noin 45 minuuttia aikaisemmin korjaamolle, kuin mitä varattu aika oli. Eli koneen nyt olisi ainakin luullut ehtineen jäähtyä tarpeeksi tulppien vaihtoa ajatellen.

19

1079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olis varmaan lähtenyt irti. Ei ole yhtään kertaa jäänyt irroittamatta, kunnon tee se itse kotikorjaaja tai ammatikseen tekevä tietää miten kovaaa väännettää.

      Irroitusöljyä kannatta aina laittaa sinne tulpan juureen kunnolla kun alkaa irroittamaan ja mielellään sitä ennen. Kiinni oikeaan momenttiin jolla on arvo.

      Kannattaa laittaa jo nyt ja kuumana käännät irti.

      • Anonyymi

        Joo mutta tärkeintä nyt on myöskin se,että lähtevät irti ehjänä. Eli että tulppa lähtee mutta kierteet eivät.
        Nyt kyllä laitettiin irroitusainetta tulppiin reilusti ja annetaan liota hyvän aikaa, ennen kuin lähdetään irroittamaan. Ja just niin, että kone on kuumana.
        Saa sitten nähdä, miten käy.
        Tuttu ammattikorjaaja lupasi hoitaa asian, sovittiin laittoaika parin viikon päähän. Sanoi tietävänsä kokemuksesta, että ne joko lähtee ehjänä tai sitten ei, mutta sen näkee hyvin pian siinä vaiheessa kun tulppia aletaan ottamaan pois.


    • Anonyymi

      Tulppia ei koskaan saa irrottaa eikä kiinnittää moottori kuumana! Alumiini on silloin heikoimmillaan. Kannattaa muutenkin käyttää tulpat poissa kerran-pari joka vuosi, etteivät karstoitu jumiin kuten aloittajalla. Ja samalla putsata karstat pois tulpan kierteistä. Ja sitten kierteisiin molybdeenirasvaa.
      Se tulppien uusinta taas - ammattimies tietää, pitääkö uusia vai selviääkö putsauksella ja kärkien viilauksella. Ja työn hinta vrt uusien tulppien hinta?
      Minulla sytytystulpat kestivät noin 100 000 km asiallisella huollolla. Jo lyijybensan aikaan... Itse kun itselle tekee, niin työtä ei hinnoitella.

      • Anonyymi

        Se tuossa on metka, kun jotkut sanoo, että kylmänä vaihtaa ja toiset että kone kuumana vaihtaa.
        Mutta korjaamoilla, ihan Autokeskus mukaan lukien, kyllä sanottiin, että kone kuumana vaihtaa.
        Tiedä sitten.
        Suurin virhe tuossa useimmiten tuntuu olevan se, että rasva-apinat ainakin eivät taida erottaa sytytystulppia renkaiden kiinnityspulteista. Eli tulpatkin väännetään hampaat irvessä niin kiinni, kuin ne vaan menevät. Mikä on virhe, nehän täytyy ehdottomasti kiristää momenttiavaimella ja auton käyttöohjekirjastakin löytyy ne arvot, mitkä kyseiselle autolle on ne oikeat. Epäilen kyllä, että tässä on ihan se syynä.
        Perustulpat kestää noin 30000km, mikä on niillä suositeltu vaihtoväli. No, ne voivat kestää sen 30000km tai jopa 50000km, mutta tuo "viiskyt donaa" on ihan ehdoton maksimi-ikä niille. Long life-tulppien suositeltu vaihtoväli on 90000km ja ne kyllä yleensä sen kestääkin.
        Mutta juu, niinhän noita tulppiakin tulisi aina silloin tällöin irroitella ja putsata huoltovaihtojen välilläkin. Mutta eipä ole tullut tehtyä niin, nykyisen auton tilanteessa johtuu siitä, että on aika uusi ostos minulle. Ja ajattelin tosiaan, että ne laitetaan nyt joka tapauksessa vaihtoon tässä huollossa.
        Mä en ala kyllä itse ainakaan tuollaiseen, että ottaisin tulppia irti ja alkaisin niitä viilailemaan tms. Ja ihan sillä verukkeella, että niille "saa sillä tavoin lisää käyttöikää". Hyvälaatuisia perustulppia kuitenkin saa jo aikas edullisesti, eikä niistä verstas nyt hirveitä veloita, kun uudet laittaa samalla vaivalla muun huollon yhteydessä paikalleen.
        T:Aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tuossa on metka, kun jotkut sanoo, että kylmänä vaihtaa ja toiset että kone kuumana vaihtaa.
        Mutta korjaamoilla, ihan Autokeskus mukaan lukien, kyllä sanottiin, että kone kuumana vaihtaa.
        Tiedä sitten.
        Suurin virhe tuossa useimmiten tuntuu olevan se, että rasva-apinat ainakin eivät taida erottaa sytytystulppia renkaiden kiinnityspulteista. Eli tulpatkin väännetään hampaat irvessä niin kiinni, kuin ne vaan menevät. Mikä on virhe, nehän täytyy ehdottomasti kiristää momenttiavaimella ja auton käyttöohjekirjastakin löytyy ne arvot, mitkä kyseiselle autolle on ne oikeat. Epäilen kyllä, että tässä on ihan se syynä.
        Perustulpat kestää noin 30000km, mikä on niillä suositeltu vaihtoväli. No, ne voivat kestää sen 30000km tai jopa 50000km, mutta tuo "viiskyt donaa" on ihan ehdoton maksimi-ikä niille. Long life-tulppien suositeltu vaihtoväli on 90000km ja ne kyllä yleensä sen kestääkin.
        Mutta juu, niinhän noita tulppiakin tulisi aina silloin tällöin irroitella ja putsata huoltovaihtojen välilläkin. Mutta eipä ole tullut tehtyä niin, nykyisen auton tilanteessa johtuu siitä, että on aika uusi ostos minulle. Ja ajattelin tosiaan, että ne laitetaan nyt joka tapauksessa vaihtoon tässä huollossa.
        Mä en ala kyllä itse ainakaan tuollaiseen, että ottaisin tulppia irti ja alkaisin niitä viilailemaan tms. Ja ihan sillä verukkeella, että niille "saa sillä tavoin lisää käyttöikää". Hyvälaatuisia perustulppia kuitenkin saa jo aikas edullisesti, eikä niistä verstas nyt hirveitä veloita, kun uudet laittaa samalla vaivalla muun huollon yhteydessä paikalleen.
        T:Aloittaja

        Voihan sitä osaamattomuuttaan näinkin yrittää peitellä, mutta sieltä se läpi paistaa kuitenkin.


    • Anonyymi

      No jopa on kestäviä tulppia. Mistä niitä saa? Yhtäkään tulpaa en ole vielä löytänyt joka kestäisi edes 25 000 km. Siinä vaiheessa on keskielektrodi jo ihan pyöreä.

      Muutenkin tulppien vaihtoväliä on venytetty liian pitkiksi. Ensinnäkin juuttuvat kiinni. Toisekseen kuluessaan kärkiväli kasvaa ja vaativat suuremman sytytysjännitteen toimiakseen. Sitten ihmetellään kun sytyspuolia saa vaihdella useammin kuin tulppia.

      • Anonyymi

        Kaikki tulpat kestävät kun osaa...
        Se keskielektrodihan kuluu pyöreäksi. Pitää sanotaan 10 000 km:n välein panna tulppa ruuvipenkiin, avata kärkiväliä vähän suuremmaksi ja sulkaviilalla viilata keskikärki niin, että sen reunat ovat taas terävät. Sitten rakomittaa väliin ja pikkuvasaralla naputella kärkiväli oikeaksi. Tätä voi tehdä niin monta kertaa, kuin keskikärjessä on viilausvaraa. Ja siis kestää näin tehden sen satatuhatta km. Ehkä pitempäänkin nyt, kun lyijy jäi pois. Samalla tietenkin vaikka neulalla rapata mahdolliset karstat pois sekä kierteestä että eristeen välistä.
        Näin tehtiin autokorjaamoissakin vielä -60 -luvulla. Nyt saattaa tulpan hinta vs asentajan tuntiveloitus olla eri joten ainakaan liikkeessä ei ehkä kannata viilata tulppia. Itse tehden se on kaikki kotiinpäin!


      • Anonyymi

        Kyllä tulpat nykyään kestää jo ihan hyvinkin tuon 25000-30000km.
        Mutta muuten kirjoitat ihan täyttä asiaa, vaihtoväli on venytetty liian pitkäksi aiheuttaen juurikin mm. noita kiinnijuuttumisia lievimmillään.
        Ja itse en luota ainakaan yhtään noihin long life tulppiin, joiden luvataan toimivan varasti vähintään tuon 90000km.
        Ja toisekseen, siinä vaiheessa, kun tulpan kärkiväli on kulunut liian isoksi, se voi pahimmillaan hajota ja sen seurauksena irrota tehden reiän mäntään. Ja sitten pannu onkin hajalla ja edessä kallis koneremontti. Siinäkin tapauksessa, vaikka itse tekisi konerempan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tulpat nykyään kestää jo ihan hyvinkin tuon 25000-30000km.
        Mutta muuten kirjoitat ihan täyttä asiaa, vaihtoväli on venytetty liian pitkäksi aiheuttaen juurikin mm. noita kiinnijuuttumisia lievimmillään.
        Ja itse en luota ainakaan yhtään noihin long life tulppiin, joiden luvataan toimivan varasti vähintään tuon 90000km.
        Ja toisekseen, siinä vaiheessa, kun tulpan kärkiväli on kulunut liian isoksi, se voi pahimmillaan hajota ja sen seurauksena irrota tehden reiän mäntään. Ja sitten pannu onkin hajalla ja edessä kallis koneremontti. Siinäkin tapauksessa, vaikka itse tekisi konerempan.

        Ja TAAS ne lääkkeet jäi ottamatta...!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja TAAS ne lääkkeet jäi ottamatta...!

        Sä olet se sama Kellokosken kehari, joka höpisi jotain diesel-autoista...???...
        Ehkä sinun olisi syytä mennä lääkekaapillesi. Tai mennä uusimaan reseptisi, jos lääkekaappi on päässyt tyhjentymään.


    • Anonyymi

      Diesel autoon yritetty vaihtaa tulppia, kellokoskella?

      • Anonyymi

        SIis mitä sä oikein horiset?
        Tässä ketjussa ei nyt ole dieselistä puhuttu mitään, ei tosin bensiinistäkään. On vain jumittuneista tulpista puhetta.
        Taidat olla Kellokosken kehari?


    • Anonyymi

      Ehdottomasti kannattaa sytytystulpat viilata 10 000km välein.

      Samalla voi tipauttaa öljyä virranjakajan akselin huopaan.

    • Anonyymi

      Hauskoja ohjeita, haamuja 60-70 luvun autoista ja vielä öljyt vaihtoon max. 5000km välein niin hyvin menee. Alustan puslien rasvaus meinasi unohtua.

      • Anonyymi

        Niinpä, nuo kuulostaa jo joltain 60-luvun nyrkkipaja-toiminnalta. Luulisi tuollaisten "autoasentajien" hävinneen yhteiskunnasta jo 80-luvulla, 90-luvun alussa viimeistään.


    • Anonyymi

      Korjaamolla kyllä tiedetään koska tulppa lähtee ja koska ei ja sen riskin jos kierteet korkkaa ja sitten alkaa aikaa kulumaan ja suunnitellun normi huollon aikaikkunassa ei sitä ehdi paikkoa ettei koko loppu päivä kuse pahasti, eli siitä vain plussa korjaamolle ettei lähtenyt hätäilemään. Ne pari jumittavaa tulppaa ehtii kyllä vaihtaa paremmalla ajalla kun siihen on varattu aikaa, eikä siitä ole haittaa moottorille tai uusille tulpille.

      • Anonyymi

        No joo, totta tuokin ja kyllä sitä useammassa paikassa(korjaamolla siis) on sanottu että siinä on aika riski kiireen kanssa tehden varsinkin saada ne kierteet paskaksi. Ja kansiremppa, mikä siitä kierteiden hajomaisen vuoksi sitten on edessä, on aikas hintava. Helpostikin 1500-2000€. Parhaimmassakin tapauksessa varmasti puhutaan tonnin rempasta.


    • Anonyymi

      Mikä merkki malli kyseessä? Teemme analyysia tarvittaessa!🕵️🕵️

    • Anonyymi

      "Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä"
      Kuitenkaan minun aamupäivällä kirjoittamaani viestiä ei näy eikä yhtä-kahta muutakaan. Kumma juttu...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe