Maailman parhaaksi - osallistutaanhan?

Helena04

Tässä jokunen aika sitten kiinnitin huomiota aikakausilehdessä olleeseen ympäristöministeri Enestamia esittävään tiukkailmeiseen kuvaan. Otsikkona siinä oli ”Grammaakaan ei anneta periksi”.

Ei, ei anneta. Missä asiassa? - Paperinkeräyksessä. Olemme kuulemma tällä hetkellä prosentin verran jäljessä johtomaata Saksaa meneillään olevassa Maailman parhaaksi -kampanjassa, luvuin 73 % - 74 %. Kampanja haastaa meidät tehostamaan paperinkeräystämme. Tarkoituksena on päästä Guinnessin ennätystenkirjaan v. 2006.

Kun kaatopaikat kuormittuvat tarpeettomasti paperista ja aiheuttavat hajotessaan päästöjä, ja kun paperin kierrättäminen on yhteiskuntavastuullista toimintaa, kuten tiedämme, ja kun
Paperinkeräys Oy on luvannut vuoden kestävän kampanjan päätteeksi lahjoittaa 20.000 euroa maailman lasten lukutaidon kehittämiseksi, niin… Pieneltä osaltani tekee tässä mieleni ”buffata” kampanjointia. Sallittaneen.

Kysynkin, kierrätätkö sinä kaiken postiluukustasi tulevan paperisi uusiokäyttöön? Itse olen näin toiminut aikojen alusta ts. en muista edes mistä lähtien. Vastaisitko myös, mikäli et kierrätä.

29

1115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matteus

Toimitamme keräyspisteeseen kaiken 'roskapaperin' (heittomerkit tarpeen, koska on vielä hyödyke muusta kuin omasta näkökulmastani), mitä postilaatikkoon tippuu - ja sitähän TIPPUU.

Monia 'hyötylehtien' vuosikertoja tulee kuitenkin säilytettyä ja pian niihin jo hukutaan. Aivan turhaan, emmehän me eläkeläiset jaksa enää ryhtyä historian tutkijoiksi.

Turha kuvitella, että perillisetkään jaksavat kaikkea sitä hallita, mitä vuosikymmenten aikana on omakotitalon varastoihin kertynyt. Mutta mistä löytäisi sen barbaarimaisen raakuuden, jolla raakalaismaisesti tyhjentäisi varastot - valtavan määrän muistoja;-)

• Trina

harrastettu jo ainakin parikymmentä vuotta.

Kaikki mahdollinen mainos- ja sanomalehtipaperi
        kannetaan viikoittain keräyslaatikkoon.

Olen jo alkanut hävittää aikakausilehtiä pikku-
        hiljaa, niistä vain täytyy poistaa nimitiedot,
        ennenkuin ne voi viedä pois.

Pikkuhiljaa on tässä yritettävä tyhjentää
        nurkkia turhasta kamasta, etteivät lapset
        tyystin läkähdy tavarapaljouteen, kun meistä
        aika jättää.

Miehelleni luopuminen kaikesta kamasta on vaikeaa.
        Minä ilmeisesti olen barbaarimaisempi, koska
        en ihmeemmin tunteile paperikaman hävittämisessä.

• Helena

Väsyin tässä puoli vuotta sitten kantamaan postiluukusta tulleita mainoslehtisiä keräyslaatikkoon ja hankin oveni ulkopuolelle tarran "Ei mainoksia, kiitos". Helpottui turhan paperin tulo, joskin alueemme uutislehtikin jäi sitten tulematta, mutta vähenipä kantamukset.

Niin. Ns. hyötylehtiä tuli "arkistoitua"! :)
        Kylmästi olen nyt - tosin lähes tuskissani;) - vienyt kierrätykseen, joitakin naapurilleni ensin tarjoten. Parin lehden viimeiset vuosikerrat on, kun ei sitä koskaan tiedä, milloin niistä tulee kaivettua hyvää tietoa. :)

• Helena kirjoitti:

Väsyin tässä puoli vuotta sitten kantamaan postiluukusta tulleita mainoslehtisiä keräyslaatikkoon ja hankin oveni ulkopuolelle tarran "Ei mainoksia, kiitos". Helpottui turhan paperin tulo, joskin alueemme uutislehtikin jäi sitten tulematta, mutta vähenipä kantamukset.

Niin. Ns. hyötylehtiä tuli "arkistoitua"! :)
        Kylmästi olen nyt - tosin lähes tuskissani;) - vienyt kierrätykseen, joitakin naapurilleni ensin tarjoten. Parin lehden viimeiset vuosikerrat on, kun ei sitä koskaan tiedä, milloin niistä tulee kaivettua hyvää tietoa. :)

Aiheesta poiketen, ihmettelen miten Helena-nimimerkkiä voi käyttää rekisteröimättomänäkin!

Jos itse yritän vastaavaa viesti estyy. Tarkoitan, että jos yritän kirjoittaa Ruuneperina ilman kirjautumista, viesti ei lähde.

Kokeilen Helenaakin.

• Helena
        Ruuneperi kirjoitti:

Aiheesta poiketen, ihmettelen miten Helena-nimimerkkiä voi käyttää rekisteröimättomänäkin!

Jos itse yritän vastaavaa viesti estyy. Tarkoitan, että jos yritän kirjoittaa Ruuneperina ilman kirjautumista, viesti ei lähde.

Kokeilen Helenaakin.

Osaksi laiskuuttani, osaksi liputtelun karttamiseksi käytän useimmiten pelkkää Helenaa. Ja sitäpä tässä itsekin ihmettelen, kun se menee läpi.

Syksyllä yritin pelkän Helenan rekisteröidä, mutta ei onnistunut, jonka vuoksi liitin 04:n.
        Tuskin sinä koneellasi voit Helenana kirjoittaa??
        Joskin kerran olen nähnyt senkin ihmeen! Ts. että se Helena en ollut kyllä minä, mutta se siitä.

• Trina kirjoitti:

harrastettu jo ainakin parikymmentä vuotta.

Kaikki mahdollinen mainos- ja sanomalehtipaperi
        kannetaan viikoittain keräyslaatikkoon.

Olen jo alkanut hävittää aikakausilehtiä pikku-
        hiljaa, niistä vain täytyy poistaa nimitiedot,
        ennenkuin ne voi viedä pois.

Pikkuhiljaa on tässä yritettävä tyhjentää
        nurkkia turhasta kamasta, etteivät lapset
        tyystin läkähdy tavarapaljouteen, kun meistä
        aika jättää.

Miehelleni luopuminen kaikesta kamasta on vaikeaa.
        Minä ilmeisesti olen barbaarimaisempi, koska
        en ihmeemmin tunteile paperikaman hävittämisessä.

Kerrostaloalueella jätteiden erittely toimii hyvin. Paperit, pahvit, biojätteet ym. muut omiin lodjuihinsa. Myös ongelmajätteille, esim. paristoille, on laatikkonsa.

Muussa kierrätyksessä toivoisi ehkä järkeistämistä, usein näkee siirtolavoja, joille
        pirstotaan käyttökelpoisen näköistä tavaraa.
        Purettaisiinko niihin jotain 'hampaankoloon' jäänyttä, jos eroava pari mieluummin rikkoo kuin lahjoittaa.

• kirjar1

paikkakunnan "eläkeläiset" käyvät paperinippuni hakemassa, kierrätykseen menee ja yhdistykselle siitä on vähän tulojakin.
      Sanomalehdet ja muu postilaatikon täyte, erikseen niputettuina, sillä kukkakaupar ottavat mielellään sanomalehteä, "uusiokäyttöön" sielläkin.

Ja niitä viikkolehtien vuosikertoja, hm, taitaa niitä vielä nurkista löytyä, Kasariakin, jota kai ei enää edes ilmesty, mutta suotakoon anteeksi, eihän ne kuitenkaan kaatopaikkoja täytä kun ovat siististi tallessa.

Aivan liikaa roskaa saamme kaupasta mukaamme, kun on paketin päällä paketti, muovin päällä toinen muovi ja pahviakin vielä. - mihin me joudumme kaiken paketoimisen kanssa.

• vein lastin paperia lajittelupisteeseen.
      Sinne meni myös tyhjät lasipurkit ja pullot
      (värillinen lasi eri pisteeseen, kirkas lasi eri pisteeseen), metallipurkit ja purkkien kannet omaan lokeroonsa, patterit eri paikkaan jne.

Tämä lajitteluhomma on minulle ollut vähintään kerran kuukaudessa-rutiinina yli 20 vuotta.

• Paperinkeräys on ajautunut väärillr urille. Tiedon ja taidon puuttessa on ryhdytty paperin uusiokäyttöön.

Uusiokäyttö edellyttää siistausta, jossa paperista erotetaan painomuste. Toimenpide on erittäin saastuttava.

Paperi sisältää paljon polttoenergiaa ja sitä polttamalla voitaisiin käyttää höyryvoimalaitoksia ja jätelämmöstä saataisiin lämmmitys lähiympäristöön, hyötyä sekin.

Vetoaminen ilmansaasteisiin on turhaa sillä polttokaasut pystytään puhdistamaan.

Asiasta on korkeatasoista tutkimusta mutta vihreiden aikaansaama toiminta jatkuu.

• Helena

On tosin myöhäinen hetki keskustelulle, mutta en malta olla ihmettelemättä, että meillä Suomessa olisi paperi- ja puuteollisuudessa tietämättömyyttä ja taitamattomuutta. Jatketaan. Nyt hyvää yötä!

• Helena kirjoitti:

On tosin myöhäinen hetki keskustelulle, mutta en malta olla ihmettelemättä, että meillä Suomessa olisi paperi- ja puuteollisuudessa tietämättömyyttä ja taitamattomuutta. Jatketaan. Nyt hyvää yötä!

Jos on olemassa parempi menetelmä jätepaperin hyväksikäyttöön niin miksi ei sitä käytetä?

• Helena
        Ruuneperi kirjoitti:

Jos on olemassa parempi menetelmä jätepaperin hyväksikäyttöön niin miksi ei sitä käytetä?

Sitä vaan, että käsittääkseni Paperinkeräys Oy on metsäteollisuutemme tehtaiden aikaansaama ja omistuksessa. Ja tuo teollisuus on meillä maailmankuulua, käsittääkseni. (Esim. UPM-Kymmenen maailman suurimpia.) Alussa sen laitokset olivat pieniä, mutta nyttemmin laajennettuja, kehitettyjä.
        Tuosta jatkokäsittelystä, siistauksesta, en tiedä hölökäsenpöläystä. Mutta edelleen uskon ja luotan puu- ja paperiteollisuuteemme ja jätepaperin järkevään hyväksikäyttöön puuraaka-aineen lisänä. (Ei pitäisi osallistua aiheeseen, mistä ei tiedä juuri mitään, sori!;))

Joskus 80-luvulla ihmettelin nähdessäni satamassa jätepaperipaaluja laivaan lastattavaksi edelleen ulkomaille VIENTIIN! Saksaanko? Mitä järkeä siinä oli? Oliko ylituotantoa peräti! Millä hinnalla/mitkä kustannukset!? Se oli silloin se. Toivottavasti.

• Helena kirjoitti:

Sitä vaan, että käsittääkseni Paperinkeräys Oy on metsäteollisuutemme tehtaiden aikaansaama ja omistuksessa. Ja tuo teollisuus on meillä maailmankuulua, käsittääkseni. (Esim. UPM-Kymmenen maailman suurimpia.) Alussa sen laitokset olivat pieniä, mutta nyttemmin laajennettuja, kehitettyjä.
        Tuosta jatkokäsittelystä, siistauksesta, en tiedä hölökäsenpöläystä. Mutta edelleen uskon ja luotan puu- ja paperiteollisuuteemme ja jätepaperin järkevään hyväksikäyttöön puuraaka-aineen lisänä. (Ei pitäisi osallistua aiheeseen, mistä ei tiedä juuri mitään, sori!;))

Joskus 80-luvulla ihmettelin nähdessäni satamassa jätepaperipaaluja laivaan lastattavaksi edelleen ulkomaille VIENTIIN! Saksaanko? Mitä järkeä siinä oli? Oliko ylituotantoa peräti! Millä hinnalla/mitkä kustannukset!? Se oli silloin se. Toivottavasti.

Luotan siihen professoriin, joka televisiossa perustellen kertoi kuinka hölmöä on jätepaperin uudelleenkäyttö paperiksi.

Nyt kun on investoitu nykytekniikkaan niin ei voida siitä luopua ja tunnustaa virhe.

• Helena04
        Ruuneperi kirjoitti:

Luotan siihen professoriin, joka televisiossa perustellen kertoi kuinka hölmöä on jätepaperin uudelleenkäyttö paperiksi.

Nyt kun on investoitu nykytekniikkaan niin ei voida siitä luopua ja tunnustaa virhe.

sitten lienevät vai faktaa.
        Me sitten vain katsotaan, mihin suuntaan edelleen kehittyy... toivottavasti meille myös terveellisempään.

• Helena04
        Ruuneperi kirjoitti:

mihin sinun "paperisi" päätyivätkään?

• Helena04 kirjoitti:

mihin sinun "paperisi" päätyivätkään?

Päätyvät samaan kuin Sinunkin. Valinnanvaraa ei ole!

• Matteus (kirjautumattomana)
        Helena kirjoitti:

"Sitä vaan, että käsittääkseni Paperinkeräys Oy on metsäteollisuutemme tehtaiden aikaansaama ja omistuksessa. Ja tuo teollisuus on meillä maailmankuulua, käsittääkseni."

Pakkohan Suomen paperiteollisuudenkin oli alkaa siistauspaperin teko, kun Greenpeace on Saksassa saanut niin suuren vallan, että pystyisi lopettamaan Suomen paperinviennin Eurooppaan, ellei mentäisi saksalaisten kelkkaan jätepaperin käytössä.

No, Suomessa ei samaa paperia tarvitse onneksi käyttää niin moneen kertaan raaka-aineena, kuin Keski-Euroopassa. Kun samat puukuidut menevät riittävän monta kertaa paperin valmistusprosessin läpi, ne silppuuntuvat niin pieniksi, että kunnollista paperia ei voida enää tehdäkään. Paperin kasassapysymisen takia puuukuitujen pitäisi olla riittävän pikiä, jotta ne sitoutuisivat toisiinsa.

Näin olen antanut itselleni ymmärtää.

• Helena

Tämä on siis koe.

• Helenana voi kirjoittaa kuka tahansa mutta Helena04:nä ainoastaan Hän itse.

Ihmettelen siis, miksei Helena-nimimerkkiä aikanaan saanuut rekisteröityä koska se on vieläkin vapaana!

• Helena
        Ruuneperi kirjoitti:

Helenana voi kirjoittaa kuka tahansa mutta Helena04:nä ainoastaan Hän itse.

Ihmettelen siis, miksei Helena-nimimerkkiä aikanaan saanuut rekisteröityä koska se on vieläkin vapaana!

Nyt "valuin" ketjussa tähän kohtaan. Että siis toisetkin...

Yritänpä tässä sitten uudelleen rekisteröityä pelkkänä Helenana... Heippa!

• Helena
        Ruuneperi kirjoitti:

Helenana voi kirjoittaa kuka tahansa mutta Helena04:nä ainoastaan Hän itse.

Ei onnistunut helenana rekisteröinti, oli jo rekisteröity toiselle. Rekisteröityessähän pitää käyttää nimessä pientä alkukirjainta. Ja tässä piilee se "juitsu", minkä vuoksi pystytään Helenana (iso H) kirjoittelemaan. Ja näköjään siis kuka tahansa... Harmin paikka! -

• Helena kirjoitti:

Ei onnistunut helenana rekisteröinti, oli jo rekisteröity toiselle. Rekisteröityessähän pitää käyttää nimessä pientä alkukirjainta. Ja tässä piilee se "juitsu", minkä vuoksi pystytään Helenana (iso H) kirjoittelemaan. Ja näköjään siis kuka tahansa... Harmin paikka! -

Kun aikanaan rekisteröidyin Ruuneperina, ei sekään meinannut onnistua. Kun olet itse käyttänyt Helena nimimerkkiä niin se katsotaan varatuksi muuta kirjaamattomana sitä voi käyttää.

Olisi yhteydenoton paikka Ylläpitoon tai puhelinsoitto.

• MUMMELI1
        Ruuneperi kirjoitti:

Kun aikanaan rekisteröidyin Ruuneperina, ei sekään meinannut onnistua. Kun olet itse käyttänyt Helena nimimerkkiä niin se katsotaan varatuksi muuta kirjaamattomana sitä voi käyttää.

Kyllä kai paperin keräys on niin hyvin järjestetty joka paikassa ,että kaikki siitä huolehtivat. No,en tiedä aivan pienillä paikkakunnilla ,miten lienee?
        Minulle tulee paljon aikakausilehtiä ja kierrätän siten ,että tytär lukee minun jälkeen ne ja sitten vie keräykseen. Ja taas minä luen hänelle tulevat lehdet. Ei mene enää hukkaan niissä oleva tietokaan.
        Asiasta toiseen ,täällä meidän paikkakunnalla on roskaavimpia tuotteita kaljapullopakkausten (sixpakkien) kuoret ,jotka täyttävät teiden ja katujen varsia. Nuoret heittävät ne auton ikkunasta ulos tai kun tyhjentävät siihen jää missä viimeinen pullo otetaan käyttöön.
        Pulloja ja tölkkejä ei niinkään näy.Niistä huolehtivat vakituiset pullomummmut keräämällä talteen.
        Pitäisikö pakkaus pahvista rueta maksamaan pieni pantti niin siistiytyisi katukuva?

• Taavetti
        Ruuneperi kirjoitti:

Huorittelija tosiaankin pitäisi ilmiantaa ! Ollaan samaa mieltä.

• helena
        Ruuneperi kirjoitti:

olisi

• Helena04
        Ruuneperi kirjoitti:

... siirtyä taas käyttämään vain rekisteröityä nimimerkkiään, huomaan.

• Helena
        Helena04 kirjoitti:

... siirtyä taas käyttämään vain rekisteröityä nimimerkkiään, huomaan.

turhaan kyllähän tänne Helenoita sopii.

• Helena04
        Helena kirjoitti:

turhaan kyllähän tänne Helenoita sopii.

Kyllähän maailmaan mahtuu Helenoita, totta, kaunis nimi. (Valitettavasti ei ole omani.):)
        Jonkunasteista mielikuvituksen puutetta osoittaa kuitenkin mielestäni toisen käyttämän nimimerkin omiminen, näin kiltisti ajatellen.
        Niinpä vain hiukan harmissani jätän "Helenan" Sinun ja mahdollisesti muiden nimeen ihastuneiden käyttöön.

• Helena04

Tulipahan hiukan kampanjoitua. Pienenä asia-aiheena muiden joukossa. Kampanjoinnin hyödyllisyys jäi vähäiseksi, huomaan, koska osoittauduimme paperinkerääjiksi - me muutamat osallistujat. Eikäpä tuo ole mikään ihmekään, onhan jätteiden lajittelu tuotu meille kansalaisille varsin hyvin hoidettavaksi toimenpiteeksi.
      Itsekohtaisesti tässä vielä mietityttää, pitäisikö vintiltä poistaa nuo hapristuneet sotavuosien Suomen Kuvalehdet! Ja joutaisivatko nuo tyttöajan romskutkin tarpeettomina sittenkin keräykseen, eikä mökille vietäväksi... Kyllä.

Kiitos, kun osallituitte keskusteluun.
      Ja toivotaan, että me suomalaiset olemme Guinnessin ennätystenkirjassa v. 2006 maailman parhaina paperinkerääjinä. - Kilpailuvietissään Helena04

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      260
      10977
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      128
      6952
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      95
      5623
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      37
      4971
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4221
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      3779
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3474
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3422
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      2908
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      58
      2690
    Aihe