GFR-tutkimusta ? Sehän pitäisi tehdä vuosittain sillä kreatiiini ei kerro kaikkea munuaisten kunnosta. Jossain puhutaan eGFR mutta lienee sama, en tiedä.
Onko kenellekään tehty
4
293
Vastaukset
- Anonyymi
No minulle on tehty, ja se pitäisi kuulemma tehdä vuosittain, kuten jo totesitkin.
eGFR = estimated GFR - Anonyymi
Niin minullekin on tehty vuosittain, kuuluu osana vuosikontrolliin.
- Anonyymi
Mun kotikaupungissa ei tehdä kenellekään kunnan puolesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun kotikaupungissa ei tehdä kenellekään kunnan puolesta.
Jaa, kun lunttasin Käyvän hoidon diabetespotilaan munuaisohjetta, niin siellä sanotaan näin:
"Albumiinin eritystä ja GFR:ää tulee seuloa tyypin 1 diabetesta sairastavilta vuosittain, kun sairaus on kestänyt 5 vuotta, ja tyypin 2 diabetesta sairastavilta heti sairauden toteamisen jälkeen.
Kun albuminuria on todettu ja riskitekijöiden hoitoa on tehostettu, hoidon teho varmistetaan 3–6 kuukauden kuluttua. Tämän jälkeen munuaisten toimintaa seurataan vähintään kerran vuodessa. Tämä on tärkeää siksi, että diabeteksessa munuaisten toiminta voi heikentyä, vaikka albumiinin eritys virtsaan olisi normaali. "
Tuo ohje on hieman epätäsmällinen. Eli kun diabetes 2 on todettu, niin otetaan heti verikoe, mutta ohjeessa ei sanota, kuinka usein käydään labrassa, jos silloin ekassa verikokeessa ei albuminuriaa todeta. Sanotaan vain, jos on todettu albuminuria, niin "hoidon teho varmistetaan 3–6 kuukauden kuluttua. Tämän jälkeen munuaisten toimintaa seurataan vähintään kerran vuodessa."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1921368
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138903- 85862
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52761- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253637Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä320614Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7595Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55589- 53584