GFR-tutkimusta ? Sehän pitäisi tehdä vuosittain sillä kreatiiini ei kerro kaikkea munuaisten kunnosta. Jossain puhutaan eGFR mutta lienee sama, en tiedä.
Onko kenellekään tehty
4
261
Vastaukset
- Anonyymi
No minulle on tehty, ja se pitäisi kuulemma tehdä vuosittain, kuten jo totesitkin.
eGFR = estimated GFR - Anonyymi
Niin minullekin on tehty vuosittain, kuuluu osana vuosikontrolliin.
- Anonyymi
Mun kotikaupungissa ei tehdä kenellekään kunnan puolesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun kotikaupungissa ei tehdä kenellekään kunnan puolesta.
Jaa, kun lunttasin Käyvän hoidon diabetespotilaan munuaisohjetta, niin siellä sanotaan näin:
"Albumiinin eritystä ja GFR:ää tulee seuloa tyypin 1 diabetesta sairastavilta vuosittain, kun sairaus on kestänyt 5 vuotta, ja tyypin 2 diabetesta sairastavilta heti sairauden toteamisen jälkeen.
Kun albuminuria on todettu ja riskitekijöiden hoitoa on tehostettu, hoidon teho varmistetaan 3–6 kuukauden kuluttua. Tämän jälkeen munuaisten toimintaa seurataan vähintään kerran vuodessa. Tämä on tärkeää siksi, että diabeteksessa munuaisten toiminta voi heikentyä, vaikka albumiinin eritys virtsaan olisi normaali. "
Tuo ohje on hieman epätäsmällinen. Eli kun diabetes 2 on todettu, niin otetaan heti verikoe, mutta ohjeessa ei sanota, kuinka usein käydään labrassa, jos silloin ekassa verikokeessa ei albuminuriaa todeta. Sanotaan vain, jos on todettu albuminuria, niin "hoidon teho varmistetaan 3–6 kuukauden kuluttua. Tämän jälkeen munuaisten toimintaa seurataan vähintään kerran vuodessa."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.922127Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n332070Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501835Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751360- 861251
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191141Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311060Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men561003- 67936
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.282895