GFR-tutkimusta ? Sehän pitäisi tehdä vuosittain sillä kreatiiini ei kerro kaikkea munuaisten kunnosta. Jossain puhutaan eGFR mutta lienee sama, en tiedä.
Onko kenellekään tehty
4
201
Vastaukset
- Anonyymi
No minulle on tehty, ja se pitäisi kuulemma tehdä vuosittain, kuten jo totesitkin.
eGFR = estimated GFR - Anonyymi
Niin minullekin on tehty vuosittain, kuuluu osana vuosikontrolliin.
- Anonyymi
Mun kotikaupungissa ei tehdä kenellekään kunnan puolesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun kotikaupungissa ei tehdä kenellekään kunnan puolesta.
Jaa, kun lunttasin Käyvän hoidon diabetespotilaan munuaisohjetta, niin siellä sanotaan näin:
"Albumiinin eritystä ja GFR:ää tulee seuloa tyypin 1 diabetesta sairastavilta vuosittain, kun sairaus on kestänyt 5 vuotta, ja tyypin 2 diabetesta sairastavilta heti sairauden toteamisen jälkeen.
Kun albuminuria on todettu ja riskitekijöiden hoitoa on tehostettu, hoidon teho varmistetaan 3–6 kuukauden kuluttua. Tämän jälkeen munuaisten toimintaa seurataan vähintään kerran vuodessa. Tämä on tärkeää siksi, että diabeteksessa munuaisten toiminta voi heikentyä, vaikka albumiinin eritys virtsaan olisi normaali. "
Tuo ohje on hieman epätäsmällinen. Eli kun diabetes 2 on todettu, niin otetaan heti verikoe, mutta ohjeessa ei sanota, kuinka usein käydään labrassa, jos silloin ekassa verikokeessa ei albuminuriaa todeta. Sanotaan vain, jos on todettu albuminuria, niin "hoidon teho varmistetaan 3–6 kuukauden kuluttua. Tämän jälkeen munuaisten toimintaa seurataan vähintään kerran vuodessa."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 223874
- 901914
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa901319Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1681281- 561139
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.551042Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe1901018- 61932
- 42896
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis143849