Onko kellään kokemuksia tästä navigointiohjelmasta?
OpenCPN naviointiohjelmisto
13
954
Vastaukset
- Anonyymi
Tuosta ei o koemusta mutta tästä on, ihan asiallinen softa.
https://www.openseamap.org/index.php?id=seaclear&L=1 - Anonyymi
Onhan tuo ollut käytössä yli 10 vuotta. Mutta plotterilla navigoin pääosin. Tuolla lähinnä teen reittisuunnittelua. Oikein hyvä ohjelma.
Ilmainen Android-kännykkäversio valitettavasti lopetti järkevän toimintansa vuosi sitten, kun ostin uuden kännykän. Ei osaa GPS:ää lukea eli sijainti (hiukan) pomppii ja suunta sekä nopeus on puuta heinää. En ole ostanut maksullista vielä. Edellisessä kännykässä tuo ilmainen toimi loistavasti ja käytin paljon navigointiinkin.- Anonyymi
Mielenkiinnolla seuraan tätä aihetta.
Onkohan missään suomenkielistä ohjetta tms. OpenCPN:n lataamiseen ja käyttöön, sekä mistä kartat saisi?
- Anonyymi
Se ilmainen Android version on todella vanha, ja mielestäni aika huono. Maksullinen versio on kuulemma hyvä, mutta en ole vielä ostanut.
Vektori kartat saa ostettu täältä: https://www.o-charts.org/?lng=en- Anonyymi
Onhan se vanha, mutta toimi mielestäni varsin hyvin ennen kännykän vaihtoa. Ilmeisesti ongelma liittyy Android-käyttiksen versioon.
Periaatteessa minulla on kynnys maksaa jollekin vapaaehtoisvoimin tehdystä ohjelmistosta, vaikka eihän tuo maksa kuin 11 €. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se vanha, mutta toimi mielestäni varsin hyvin ennen kännykän vaihtoa. Ilmeisesti ongelma liittyy Android-käyttiksen versioon.
Periaatteessa minulla on kynnys maksaa jollekin vapaaehtoisvoimin tehdystä ohjelmistosta, vaikka eihän tuo maksa kuin 11 €.Näyttää olevan versio 4.1.1028 vuodelta 2015. Läppärissä on 4.8.2 vuodelta 2018. En ole jaksanut päivittää sitten läppärin oston.
Onkos nykyisessä 5.6.2:ssa paljonkin parannuksia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa minulla on kynnys maksaa jollekin vapaaehtoisvoimin tehdystä ohjelmistosta, vaikka eihän tuo maksa kuin 11 €.Vähän outoa se tietysti on että ilmaissoftasta pitää maksaa Android versiosta. Oletan että Android versioon pitää tehdä niin paljon muutoksia että joku tekee sen työkseen.
- Anonyymi
OpenCpn toimii parhaiten pikkutietokoneella. Itsellä Raspberry Pi & AIS-HAT päällä. Vaatii tietenkin vielä GPS-palikan ja VHF-antennin.
Tällä saan merikartat ja AIS-maalit näytölle - 12V televisio Hobby Hallista toimii näyttönä. AIS-maaleista tulee kaikki tieto (maalin suunta, nopeus, suuntima, CPA aikoineen etc.) Ohjelmaan saa oman nopeuden & suunnan lisäksi reitin tehtyä ja sitä kautta laskettua TTG, VMG jne. Kone ymmärtää NMEA0183 -lauseita ja esim tuulimittarin lukemat saisi siihen (tosin vaikea sanoa, mitä hyötyä siitä on). Hyödyllisenä on sää-grib kartalle.
Kartat saa ilmaiseksi jos jaksaa konvertoida tai etsiä. Todella monikäyttöinen softa - hakkaa mennen tullen Navionics-tabletin jne. Hintaa koko roskalla ehkä 300€ (sis. Tietokoneen, HAT, GPS-palikan, näytön jne).
Vahva suositus!- Anonyymi
Mitenköhän tuollaisen saloihin pääsee kiinni tavallisella osaamisella? Onko jotakin videokursseja olemassa? En ainakaan ole löytänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenköhän tuollaisen saloihin pääsee kiinni tavallisella osaamisella? Onko jotakin videokursseja olemassa? En ainakaan ole löytänyt.
Eikö vaan helpommin ja varmasti toimivaan pääse hankkimalla karttaplotterin tai tabletin ja navicon kartan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö vaan helpommin ja varmasti toimivaan pääse hankkimalla karttaplotterin tai tabletin ja navicon kartan.
Ei pääse, ei. Tablettiin on käsittääkseni vaikea saada AIS-maaleja VHF kautta ja sama pätee suurimpaan osaan plottereista.
Mikäli haluaa pelkästään kartan ja sijainnin, kännykkä toimii siinä.
- Anonyymi
Itse käyttänyt vajaan 10v ja hyvä on. AIS CPA toimii upeasti ja reitisuunnitteluun hyvä. Itsellä win ja linux läppäreissä ja Android tabletissa maksullinen versio. Käänsin kyllä sorsistakin uuden version Androidiin, mutta aika työläs operaatio ja totsin että maksan mielelläni pikku hinnan tuosta maksullisesta. Kartat sieltä sun täälä. Itämerelle tuolta em linkistä. Hieman vaatii harrastuneisuutta, mutta jos navigointi ohjelmat kiinnostavat on ehdottomasti hyvä. Itsellä wifillä kiinni veneen nmea2000 verkossa. Radar plugaria en ole käyttänyt.
- Anonyymi
Itsekin menin pitkin hampain ostamaan Android-version. Toimii paremmin kuin ikivanha ilmaisversio, mutta tässäkin GPS näyttää välillä SOG/COG puuta heinää.
Saakos tuon jotenkin englanninkieliseksi. En pidä Suomennetusta ja kielivalikossa ei ole kuin Suomi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391