Mistä nämä ongelmat johtuvat?

Anonyymi

Siirryn kesäloman jälkeen ammatillisiin opintoihin.
Mulla yläkoulussa oli plajon ongelmia keksittymisen kanssa. Häiriinnyin helposti, kuten auto joka näkyi ikkunasta. Huolimattomuus virheitä tuli aika paljon läksyissä (joita en useasti muistanut tehdä tai merkata) sekä kokeissa varsinkin. Välillä tulee sellainen olo luokassa ettei pystyisi millään vaik istua eli on pakko tehdä jotain muuta kutne puhua, näprätö jotain tai vaikka heilutella jalkoja. Useasti saatan jäädä omiinmailmoihin ja menee usein ohi mitä kaverit tai opettaja selittää taululla.. Osa opettajista vaan haukkuu laiskaksi ja saamattomaksi sekähäiriköksi. Itse koen vain itseni tyhmäksi. Unohtelu on myös yksi aika outo oire. Unohdan usein asioita jotka ovat juurikin niitä tärkeimpiä. Sitten muistan jostain ihan turhia yksityiskohtia tai unohdan vastata viestiin mutta muistan että joku oli laittanut viestin minulle. Oma lv vitsaili tunneilla aina että olen adhd mutten usko siihen. Olis se mulle todettu jo jos olis. Mistä muuta nää oireet vois johtua?
Lisäksi oma lv otti minut silmätikukseen/ehkä jotenkin ymmärsi että jokin on ongelmana. Selitti minulle eriksee välillä asiat kun huomasi etten joko kuunnellut tai meni kokonaan ohi. Aina varmisteli että olin pysynyt kärryillä ja istuin aamulla hänen kanssaan unohduksia joita tuli ohan liikaa. Jokaisesta unohduksesta meillä istuttiin 45min.
Aina sain kertoa vastauksia hänen kysymyksiinsä ja yleensä vaihteli kuulumisia noilla istumisilla ja yritti patista testeihin. En suostunut ja kielsin ongelmat.

43

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa siltä, että sinulla on paljon stressiä ja ehkä ahdistusta? Miten sinulla menee muuten, esim. kotona? Oletko kokenut jotakin traumaattista jossain kohtaa elämääsi?

      • Anonyymi

        Kotona kaikki hyvin ja perus asiat kunnossa. Nukun hyvin ja syön hyvin. Lv myös havaitsi että hätäännyin ja hermostuin aina kun hän tuli lähelle ja yritti auttaa. Tämä johtui siitä, että kun en ollut pysynyt kärryilly/kuunnellut tai keskittynyt ärsyynnyin ja varsinkin jos aihe ei kiinnostanut. Kertoi minulle että huomaa etten ole pitkäjänteinen ja asiat jäävät usein kesken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotona kaikki hyvin ja perus asiat kunnossa. Nukun hyvin ja syön hyvin. Lv myös havaitsi että hätäännyin ja hermostuin aina kun hän tuli lähelle ja yritti auttaa. Tämä johtui siitä, että kun en ollut pysynyt kärryilly/kuunnellut tai keskittynyt ärsyynnyin ja varsinkin jos aihe ei kiinnostanut. Kertoi minulle että huomaa etten ole pitkäjänteinen ja asiat jäävät usein kesken.

        Onko sinulla vielä jotain muita oireita? Esimerkiksi ahdistusta? Tai onko koskaan ollut minkäänlaisia pakko-oireita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla vielä jotain muita oireita? Esimerkiksi ahdistusta? Tai onko koskaan ollut minkäänlaisia pakko-oireita?

        Tuo että esim. ohi ajava auto häiritsee, kuulostaa kyllä aivan stressiltä. Itselläni ollut ihan samanlaisia oireita, ja minulla on PTSD. Mutta meni aikaa ennen kuin edes ymmärsin asian. Miltä se tarkalleen ottaen siis tuntuu, kun se auto menee ohi? Kuulostaa niin kuin sinua olisi tavalla tai toisella häiritty joskus jotenkin. Itse kuitenkin olet ilmeisesti toista mieltä. En kuitenkaan keksi mistä muusta oireesi voisivat johtua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla vielä jotain muita oireita? Esimerkiksi ahdistusta? Tai onko koskaan ollut minkäänlaisia pakko-oireita?

        Tuo ei kerro paljon, että nukut hyvin ja syöt hyvin. Ihminen tarvitsee paljon muutakin voidakseen hyvin. Millaiset välit sinulla on vanhempiisi, sisaruksiisi? Onko sinulle huudettu lapsena, tai oletko kokenut tai nähnyt koskaan väkivaltaa tai riitelyä? Miten vanhempasi voivat? Kysyn vain siksi, että hahmottaisin enemmän tilannettasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kerro paljon, että nukut hyvin ja syöt hyvin. Ihminen tarvitsee paljon muutakin voidakseen hyvin. Millaiset välit sinulla on vanhempiisi, sisaruksiisi? Onko sinulle huudettu lapsena, tai oletko kokenut tai nähnyt koskaan väkivaltaa tai riitelyä? Miten vanhempasi voivat? Kysyn vain siksi, että hahmottaisin enemmän tilannettasi.

        Tai esim. säikähteletkö helposti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla vielä jotain muita oireita? Esimerkiksi ahdistusta? Tai onko koskaan ollut minkäänlaisia pakko-oireita?

        No ei oikeestaan. Jsokus tulee sellasia ”kylmiäväreitä” tai säpsähdyksiä mut ei kauhee usein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo että esim. ohi ajava auto häiritsee, kuulostaa kyllä aivan stressiltä. Itselläni ollut ihan samanlaisia oireita, ja minulla on PTSD. Mutta meni aikaa ennen kuin edes ymmärsin asian. Miltä se tarkalleen ottaen siis tuntuu, kun se auto menee ohi? Kuulostaa niin kuin sinua olisi tavalla tai toisella häiritty joskus jotenkin. Itse kuitenkin olet ilmeisesti toista mieltä. En kuitenkaan keksi mistä muusta oireesi voisivat johtua.

        Vaikka kuinka yrittäisin keskittyä opetukseen katse alkaa harhailemaan muualle ja yleensä tajuan tunnin loputtua että olen katellu vaa autoja tai jotain ulkona ja menny ihan ohi koko hemmetin tunti. Tästä myös oma lv kettuili että enks oikeesti pysty 5 minuuttia seuraamaan opetusta ilman et rupeen tekee kattelee jotai muuta. No ehkä johtu myös siitä et aihe ei kiinnostanut, mutta olen aina yrittänyt parhaani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kerro paljon, että nukut hyvin ja syöt hyvin. Ihminen tarvitsee paljon muutakin voidakseen hyvin. Millaiset välit sinulla on vanhempiisi, sisaruksiisi? Onko sinulle huudettu lapsena, tai oletko kokenut tai nähnyt koskaan väkivaltaa tai riitelyä? Miten vanhempasi voivat? Kysyn vain siksi, että hahmottaisin enemmän tilannettasi.

        No kyllä vanhemmat yleensä huutavat, kun kuulemma en kuuntele muuten. Oikeestaan ymmärrän hyvin sen miksi ajattelevat näin koska usein kun asiat on useampaan otteeseen sanottu kauniisti olen joko unohtanut tai en ole kuullut/kuunnellut. Sisaruksiin todella hyvät välit ja niille kerron kaikki salaisuuteni. Mutsille en kauheesti kerro juttuja kun on vähä ylihuolehtiva. Iskälle kerron jotain mutta vähän varauksella koska tiedän että kertoo kaiken oleellisen mutsille kuitnekin. Väkivaltaa kuitnekaan en ole kohdannut koskaan ja muutnekin perheessä kaikki ok. Vanhempani eivät juo tai käytä päihteitä, eikä ole koskaan tarvinnut stressata rahasta. Elämme omakotitalossa rauhallisella omakotitalo alueella, jossa paljon lapsiperheitä. Yhdellä sisaruksista todettu aikoja sitten add, eli noin 20-25 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai esim. säikähteletkö helposti?

        No joo säikähdän usein kyllä jos joku tahallaan pelästyttää mutten muuten joskus kun olen omissa mailmoissa ja en ole niinkuin läsnä ja joku puhuu minulle saatan säpsähtää niinkuin ns tähän mailmaan tai en osaa selittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo että esim. ohi ajava auto häiritsee, kuulostaa kyllä aivan stressiltä. Itselläni ollut ihan samanlaisia oireita, ja minulla on PTSD. Mutta meni aikaa ennen kuin edes ymmärsin asian. Miltä se tarkalleen ottaen siis tuntuu, kun se auto menee ohi? Kuulostaa niin kuin sinua olisi tavalla tai toisella häiritty joskus jotenkin. Itse kuitenkin olet ilmeisesti toista mieltä. En kuitenkaan keksi mistä muusta oireesi voisivat johtua.

        Aika jännää että moni sanoo minulla olevan stressiä yms. En ole oikeasti kokenut mitään ihmeellisen ikävää elämässäni. Eihän tommonen häiriö nyt tyhjästä vaan tule ja varsinkaan kun en koe stressiä tai ahdistista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika jännää että moni sanoo minulla olevan stressiä yms. En ole oikeasti kokenut mitään ihmeellisen ikävää elämässäni. Eihän tommonen häiriö nyt tyhjästä vaan tule ja varsinkaan kun en koe stressiä tai ahdistista.

        Niin no voihan se olla niin. Mutta entä adhd tai joku sellainen? Kun sinua itseäsikin kerran häiritsee oireesi, niin luulisi että jokin ei ole ihan "kunnossa" kuitenkaan? Ovatko oireet ilmestyneet vasta myöhemmin, vai jo lapsuudessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no voihan se olla niin. Mutta entä adhd tai joku sellainen? Kun sinua itseäsikin kerran häiritsee oireesi, niin luulisi että jokin ei ole ihan "kunnossa" kuitenkaan? Ovatko oireet ilmestyneet vasta myöhemmin, vai jo lapsuudessa?

        Tai sitten on oikeasti vaan niin, että sinua ei ole luotu tuollaiseen että pitää istua jossain luokassa monta tuntia päivässä. Ehkä se onkin luonnotonta, haluaisit liikkua ja tehdä asioita? Kaikki eivät ole samasta puusta veistettyjä. Ei ihmisessä välttämättä mitään "vikaa" tarvitse olla, jos ei pysty keskittymään asioihin jotka eivät edes kiinnosta mitenkään. Ehkä et vaa sovi siihen "muottiin" ja ympäristöön. Sun pitäis vaan yrittää löytää se oma juttu, joku mihin jaksat keskittyä ja mikä oikeasti kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no voihan se olla niin. Mutta entä adhd tai joku sellainen? Kun sinua itseäsikin kerran häiritsee oireesi, niin luulisi että jokin ei ole ihan "kunnossa" kuitenkaan? Ovatko oireet ilmestyneet vasta myöhemmin, vai jo lapsuudessa?

        Lapsuudessa jo ollu ongelmia, oon ollu aika impulsiivinen ainaki muistan ku tuli sanomista siitä ku en viitannu vaa huutelin vastauksia ku en jaksanu odottaa viittaamalla yms tollasia. Käytösnumero oli 7 että se kertoo jotain että en ollut ehkä se kuulian lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten on oikeasti vaan niin, että sinua ei ole luotu tuollaiseen että pitää istua jossain luokassa monta tuntia päivässä. Ehkä se onkin luonnotonta, haluaisit liikkua ja tehdä asioita? Kaikki eivät ole samasta puusta veistettyjä. Ei ihmisessä välttämättä mitään "vikaa" tarvitse olla, jos ei pysty keskittymään asioihin jotka eivät edes kiinnosta mitenkään. Ehkä et vaa sovi siihen "muottiin" ja ympäristöön. Sun pitäis vaan yrittää löytää se oma juttu, joku mihin jaksat keskittyä ja mikä oikeasti kiinnostaa.

        Niin kyllähän mä keskittyä osaan vaikka 6 tuntiakin peräkkäin tiettyihin asioihin aina välillä. Unohdan samalla koko muun mailman siksi aikaa😂💀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kyllähän mä keskittyä osaan vaikka 6 tuntiakin peräkkäin tiettyihin asioihin aina välillä. Unohdan samalla koko muun mailman siksi aikaa😂💀

        Ok. Tai sitten olet normaalia älykkäämpi? Et jaksa keskittyä kun asiat ovat liian helppoja sinulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Tai sitten olet normaalia älykkäämpi? Et jaksa keskittyä kun asiat ovat liian helppoja sinulle?

        Joo en ole kauheen älykäs ku en muista edes kumpi on oikea ja kumpi vasen. Aakkosista tai ilmansuunnista puhumattakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo että esim. ohi ajava auto häiritsee, kuulostaa kyllä aivan stressiltä. Itselläni ollut ihan samanlaisia oireita, ja minulla on PTSD. Mutta meni aikaa ennen kuin edes ymmärsin asian. Miltä se tarkalleen ottaen siis tuntuu, kun se auto menee ohi? Kuulostaa niin kuin sinua olisi tavalla tai toisella häiritty joskus jotenkin. Itse kuitenkin olet ilmeisesti toista mieltä. En kuitenkaan keksi mistä muusta oireesi voisivat johtua.

        KYllä ammattikoulun jälkeen pääsee mihin vain jos intoa riittää. koulutin 50v ammtikoulussa 89 luvulla alkoimennä pieleen kun nuoriso sanoi ei heideän tarvi mitääntehdä
        Kyllä sossu maksaa. Nyt se alkaa näkyä teollisuus ei saa enään tekijöitä.
        itse en käynyt edes kansakoulua kuin vuotta sitten läksin ammattikouluun nyt olen amk insinööri ja yliopistotutkintojakin 3 joten kaikki on motivaatiosta kiinni.
        omista oppilaistani on yksi tekniikan tohtori ja moni opiskellut pidemmälle.
        joten kyllä eteenpäin pääsee jo intoa riittää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo en ole kauheen älykäs ku en muista edes kumpi on oikea ja kumpi vasen. Aakkosista tai ilmansuunnista puhumattakaan.

        No sitten toisin päin. Ehkä sinulla on oppimisvaikeuksia, etkä siksi pysty keskittymään? Ehkä asiat tuntuvat liian vaikeilta? Tämäkin olisi tärkeää selvittää, koska se voi tosissaan vaikeuttaa koulussa olemista ja aiheuttaa turhautumista. Liian monta kertaa opettajatkin aivan turhaan syyttävät ja vaativat liikaa opiskelijalta, jolla on oppimisvaikeuksia. Heidänkin tulisi tietää asiasta. Jos sinulle tuottaa vaikeuksia nuo mainitsemasi asiat, niin tästä voisi tosiaan olla kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo että esim. ohi ajava auto häiritsee, kuulostaa kyllä aivan stressiltä. Itselläni ollut ihan samanlaisia oireita, ja minulla on PTSD. Mutta meni aikaa ennen kuin edes ymmärsin asian. Miltä se tarkalleen ottaen siis tuntuu, kun se auto menee ohi? Kuulostaa niin kuin sinua olisi tavalla tai toisella häiritty joskus jotenkin. Itse kuitenkin olet ilmeisesti toista mieltä. En kuitenkaan keksi mistä muusta oireesi voisivat johtua.

        En tarkoittanut etteivät ne ole todellisia, kerroin mielestäni vain selvästi etten koe itse omistavani sellaisia onglemia onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten toisin päin. Ehkä sinulla on oppimisvaikeuksia, etkä siksi pysty keskittymään? Ehkä asiat tuntuvat liian vaikeilta? Tämäkin olisi tärkeää selvittää, koska se voi tosissaan vaikeuttaa koulussa olemista ja aiheuttaa turhautumista. Liian monta kertaa opettajatkin aivan turhaan syyttävät ja vaativat liikaa opiskelijalta, jolla on oppimisvaikeuksia. Heidänkin tulisi tietää asiasta. Jos sinulle tuottaa vaikeuksia nuo mainitsemasi asiat, niin tästä voisi tosiaan olla kysymys.

        Nii se voi kyllä olla ihan mahdollista, ainakin matikka erityisesti. Kaikkein pahimmat ovat kirjalliset ja sellaiset pelkästään kuvalliset tehtävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii se voi kyllä olla ihan mahdollista, ainakin matikka erityisesti. Kaikkein pahimmat ovat kirjalliset ja sellaiset pelkästään kuvalliset tehtävät.

        Voisit ehkä olla oikeutettu johonkin tukeen opiskelussa? Kannattaisi ehkä kysyä koulussa joltain asiasta, jos siellä on joku opinto-ohjaaja vaikka? Nykyään tunnistetaan oppimisvaikeudet aika hyvin ja monessa koulussa siihen on tarjolla erityistukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisit ehkä olla oikeutettu johonkin tukeen opiskelussa? Kannattaisi ehkä kysyä koulussa joltain asiasta, jos siellä on joku opinto-ohjaaja vaikka? Nykyään tunnistetaan oppimisvaikeudet aika hyvin ja monessa koulussa siihen on tarjolla erityistukea.

        Kuten mitä, mielellään haluaisin tietää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten mitä, mielellään haluaisin tietää

        En osaa sanoa tarkemmin, kun en tiedä onko sinun koulussasi sellaista, ja jos on että miten se on järjestetty. Mutta aloittaisin siitä, että menisin kysymään asiasta koulusi opinto-ohjaajalta, niin hän varmaankin osaa neuvoa sinua paremmin. Kannattaa ehdottomasti mennä kysymään, niin ei jää ainakaan sitten mietityttämään asia turhaan. Kerrot vaan kaikista oireistasi, että on vaikea keskittyä ja hahmottaa opetettavia asioita, unohtelet asioita, et hahmota ilmansuuntia ym., ja epäilet että saatat kärsiä oppimisvaikeuksista, ja kysyt, olisiko siihen saatavilla jotain tukea. Voi olla niinkin että pääsisit johonkin testiin, missä testataan kognitiivisia kykyjäsi. Mutta aloita nyt ainakin sillä että menet kysymään ensin asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En osaa sanoa tarkemmin, kun en tiedä onko sinun koulussasi sellaista, ja jos on että miten se on järjestetty. Mutta aloittaisin siitä, että menisin kysymään asiasta koulusi opinto-ohjaajalta, niin hän varmaankin osaa neuvoa sinua paremmin. Kannattaa ehdottomasti mennä kysymään, niin ei jää ainakaan sitten mietityttämään asia turhaan. Kerrot vaan kaikista oireistasi, että on vaikea keskittyä ja hahmottaa opetettavia asioita, unohtelet asioita, et hahmota ilmansuuntia ym., ja epäilet että saatat kärsiä oppimisvaikeuksista, ja kysyt, olisiko siihen saatavilla jotain tukea. Voi olla niinkin että pääsisit johonkin testiin, missä testataan kognitiivisia kykyjäsi. Mutta aloita nyt ainakin sillä että menet kysymään ensin asiasta.

        Enpä taida, jos pärjään niinkuin tähänkin asti eli keksinkertaisesti tyydyn siihen enkä halua mitään armopaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä taida, jos pärjään niinkuin tähänkin asti eli keksinkertaisesti tyydyn siihen enkä halua mitään armopaloja.

        eihän kyse ole armopaloista jos haluat selvyyden mistä keskittymis, muisti, eksymis jne. ongelmasi johtuvat. Jos saat avun niin eikös se olisi paremminkin hyvä asia. Siksihän postauksen "Mistä nämä ongelmat johtuvat?" laadit. .
        Opinto-ohjaaja kemties osaa neuvoa mistä hakea apua jos tarvitset vaikkapa lääketieteellistä selvitystä ongelmiisi. Opinto-ohjaaja ei ole lääketieteen osaaja mutta osaa kertoa keneltä voisi hakea apua tilanteeseesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eihän kyse ole armopaloista jos haluat selvyyden mistä keskittymis, muisti, eksymis jne. ongelmasi johtuvat. Jos saat avun niin eikös se olisi paremminkin hyvä asia. Siksihän postauksen "Mistä nämä ongelmat johtuvat?" laadit. .
        Opinto-ohjaaja kemties osaa neuvoa mistä hakea apua jos tarvitset vaikkapa lääketieteellistä selvitystä ongelmiisi. Opinto-ohjaaja ei ole lääketieteen osaaja mutta osaa kertoa keneltä voisi hakea apua tilanteeseesi.

        Joo en todellakaan mene, mitä muutkin ajattelevat. Olen heidän silmissään vain laiska ja aikaansaamaton ja yritän keksiä keinoja helpottaa elämää näiden syiden takia. En halua muiden ajattelevan näin kun voin olla hiljaa ja kärsiä vain seuraukset. Eihän niihin edes lääkkeitä anneta vaan adhd:hen on lääkkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo en todellakaan mene, mitä muutkin ajattelevat. Olen heidän silmissään vain laiska ja aikaansaamaton ja yritän keksiä keinoja helpottaa elämää näiden syiden takia. En halua muiden ajattelevan näin kun voin olla hiljaa ja kärsiä vain seuraukset. Eihän niihin edes lääkkeitä anneta vaan adhd:hen on lääkkeet.

        Kyse ei ole mistään armopaloista vaan siitä, että saat apua ongelmaasi. Jos itse koet oireet häiritseviksi, niin ongelmasi on aivan todellinen ja olet silloin oikeutettu tukeen. Ja nykyään ei ole todellakaan mikään häpeä se jos on oppimisvaikeuksia. Sinä et todellakaan ole ainut. Einsteinillakin oli lukihäiriö ja hän ei oppinut puhumaankaan kuin vasta viisivuotiaana. Missään nimessä ei pidä hävetä asiaa eikä miettiä mitä muut ajattelevat, päinvastoin moni voisi ajatella että olet rohkea kun otat asian hoitaaksesi. Lisäksi jos saisit jonkun todistuksen että sinulla on oppimishäiriö, niin silloin kukaan ei varsinkaan voisi väittää että se olisi pelkkä tekosyy. Ethän elä muiden elämää vaan omaasi. Ja eihän se että jos menet asiasta kysymään, tarkoita vielä että sinun on suostuttava vielä yhtään mihinkään.


    • Anonyymi

      Toi kuulostaa stressiltä. Onneksi sulla alkaa ammatilliset opinnot. Ne on ihan eri tyyppisiä ammatin opettajat. Niiden kanssa tulee hyvin toimeen. Meillä täällä työelämässä on paljon yhteyksiä ammatillisiin oppilaitoksiin. Mä oon lueskellu tota suomen peruskoulun historiaa. Ja vaikuttaa että siitä on tehty eräänlainen kiihdytys kaista lukioon ja yliopistoon. Se on muodostunut turhan vaikeaksi. Mutta se vähän huolettaa, kun tiedän että stressistä on vaikee päästä eroon. Noi keskittymis häiriöt ja muistiongelmat seuraa pitkään.

      • Anonyymi

        En koe stressiä, kaikki elämässä muuten hyvin mutta vaivaa vaan keskittymisongelmat. Oon kesätöissä, kesälomalla opsikelut alkaa kohta. Harrastan tavoittellisesti eikä se luo paineita ainakaan minulle.


      • Anonyymi

        Peruskoulu on kaikkea muuta kuin kiihdytyskaista lukioon, ellei siitä sitten itse halua itselleen sellaista tehdä.
        Et tiedä yhtään mitään siitä, millaista oli ennen peruskoulua.

        Mutta ammattikoulussa on tosiaan tietyllä tavalla toisaalta helpompaa kuin peruskoulussa, toisaalta kuitenkin vaativampaa. Jokainen kokee ammatilliset opinnot omalla tavallaan. Toivottavasti ne ovat aloittajalle juuri sitä, missä hän on parhaimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruskoulu on kaikkea muuta kuin kiihdytyskaista lukioon, ellei siitä sitten itse halua itselleen sellaista tehdä.
        Et tiedä yhtään mitään siitä, millaista oli ennen peruskoulua.

        Mutta ammattikoulussa on tosiaan tietyllä tavalla toisaalta helpompaa kuin peruskoulussa, toisaalta kuitenkin vaativampaa. Jokainen kokee ammatilliset opinnot omalla tavallaan. Toivottavasti ne ovat aloittajalle juuri sitä, missä hän on parhaimmillaan.

        No kyllä mun mielestä niissä aineissa joissa opettaja ei osannut auttaa tarpeeksi en pärjännyt enkä edes välttämättä tiennyt mitä opiskellaan siinä kohtaa kun oli jo koe, jonka pääsin juuri ja juuri läpi huijaamisella.
        Matikka ja fysiikka olivat tälläisiä aineita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä mun mielestä niissä aineissa joissa opettaja ei osannut auttaa tarpeeksi en pärjännyt enkä edes välttämättä tiennyt mitä opiskellaan siinä kohtaa kun oli jo koe, jonka pääsin juuri ja juuri läpi huijaamisella.
        Matikka ja fysiikka olivat tälläisiä aineita.

        Mutta muut pärjäsivät? Kaikki ei vaan kaikessa pärjää, niin se on. Sinusta ei tule fyysikkoa eikä matemaatikkoa. Ei minustakaan tullut. So what? Hommia on riittänyt silti.

        Panosta vaan täysillä niihin opintoihin, jotka olet aloittamassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta muut pärjäsivät? Kaikki ei vaan kaikessa pärjää, niin se on. Sinusta ei tule fyysikkoa eikä matemaatikkoa. Ei minustakaan tullut. So what? Hommia on riittänyt silti.

        Panosta vaan täysillä niihin opintoihin, jotka olet aloittamassa!

        Niin, uskon että olisin voinut pärjätä jos en olisi istunut takarivissä kavereiden kanssa sähläämässä ja häiriköimässä. Toki kaverini saivat kymppejä tai vähintään ysejä näistä aineista. En oikeen ymmärrä, tiesin että heitä häiritsi todella se että istuin heidän vieressä tunneilla koska puhuin kokoajan tai tein jotain ihan muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, uskon että olisin voinut pärjätä jos en olisi istunut takarivissä kavereiden kanssa sähläämässä ja häiriköimässä. Toki kaverini saivat kymppejä tai vähintään ysejä näistä aineista. En oikeen ymmärrä, tiesin että heitä häiritsi todella se että istuin heidän vieressä tunneilla koska puhuin kokoajan tai tein jotain ihan muuta.

        Siis kouluhäirikkö ihan selvästi. Jotkut vain ovat sellaisia. Oikea paikka olisi ollut jossain pienryhmäopetuksessa, mutta sellaista ei enää nykyään taida olla. Ennen oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kouluhäirikkö ihan selvästi. Jotkut vain ovat sellaisia. Oikea paikka olisi ollut jossain pienryhmäopetuksessa, mutta sellaista ei enää nykyään taida olla. Ennen oli.

        Ei se nyt noin yksinkertaista ole, että joku vaan on "häirikkö". Taustalla voi olla eri asioita, kuten ADHD, mielenterveyden häiriöitä, normaalista poikkeava älykkyys jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se nyt noin yksinkertaista ole, että joku vaan on "häirikkö". Taustalla voi olla eri asioita, kuten ADHD, mielenterveyden häiriöitä, normaalista poikkeava älykkyys jne.

        Siis luuleks mua iha idiootiks. Ei mulla mitää mt ongelmia ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis luuleks mua iha idiootiks. Ei mulla mitää mt ongelmia ole.

        No ensinnäkään en puhunut SINUSTA. Toisekseen, ihminen, jolla on mt-ongelmia, ei ole mikään idiootti, vai tosissasiko meinaat, että esim. ihminen , joka on esim. raiskattu, on itse aiheuttanut ongelmansa?? Sinun on aivan turha ylpeillä yhtään sillä, jos SINULLA ei ole mielenterveysongelmia. Kenelle tahansa voi elämässä tapahtua mitä tahansa, SINUAKIN voisi joku aineissa oleva puukottaa kaupungilla, josta saat PTSD:n, mieti sen jälkeen että oletko idiootti??


    • Anonyymi

      kenties ADHD . Sun kannattaa jutella kouluterveydenhoitajan kanssa aluksi. Tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö eli ADHD on neuropsykiatrinen häiriö, jonka ydinoireita ovat tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus.
      Sekä ADHD-diagnoosin saaneen että hänen läheistensä on tärkeä ymmärtää, että ADHD:n oireet johtuvat hermoston erilaisesta toimintavasta. ADHD:lle tyypilliset oireet ja niistä johtuva käyttäytyminen eivät siis ole henkilön itsensä tai hänen läheistensä vika, eikä kyseessä ole esimerkiksi laiskuus, välinpitämättömyys tai muu tahdonalainen asia. On myös hyvä muistaa, että päivittäistä elämää häiritseviin
      ADHD:n oireisiin on nykyään saatavilla monenlaista apua ja hoitoa. kyseessä ole esimerkiksi laiskuus, välinpitämättömyys tai muu tahdonalainen asia. On myös hyvä muistaa, että päivittäistä elämää häiritseviin ADHD:n oireisiin on nykyään saatavilla monenlaista apua ja hoitoa.
      Pari erittäin tärkeätä pointtia:
      1) Syöminen, Ravinnon saannin on oltava monipuolista. Herkut, karamellit ja energiajuomat saa kropan ja aivotoiminnan varsin sekaisin
      2) Nukkuminen. Unta on saatava riittävästi ja oikea-aikaisesti,. Ethän kuku hereillä yömyöhään ja pelaile netissä. Se jos mikä saa pään totaaliseen sekamelskaan ja sumuun. Aivosumu on nykyajan ihmisillä varsin yleistä.

      • Anonyymi

        Niin, joskus pelkkä vääränlainen ravinto voi aiheuttaa kaikki oireet, ja ruokavalion muuttuessa kaikki oireet lakkaavat. Eli silloin ei todellisuudessa mitään ADHD:tä ollutkaan, vaan oireilu johtui sopimattomasta ruokavaliosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, joskus pelkkä vääränlainen ravinto voi aiheuttaa kaikki oireet, ja ruokavalion muuttuessa kaikki oireet lakkaavat. Eli silloin ei todellisuudessa mitään ADHD:tä ollutkaan, vaan oireilu johtui sopimattomasta ruokavaliosta.

        Syöm terveellisesti ja kerroin että harrastan tavoitteellista urheilua eli tiedän mikä on hyväksi keholle ja mikä ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syöm terveellisesti ja kerroin että harrastan tavoitteellista urheilua eli tiedän mikä on hyväksi keholle ja mikä ei

        noiden ongelmien luulisi myös haittaavan tavoitteellista urheilua. Treenaaminen ja urheileminen tuloksellisesti vaatii hyvää keskittymiskykyä ja älyn voimaa.
        Onko siinä urheilupuolessa myös ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        noiden ongelmien luulisi myös haittaavan tavoitteellista urheilua. Treenaaminen ja urheileminen tuloksellisesti vaatii hyvää keskittymiskykyä ja älyn voimaa.
        Onko siinä urheilupuolessa myös ongelmaa.

        No on välillä ihan ei oo focus tekemisessä mut välillä taas mun se mun hyvä keksittyminenkin jopa saattaa osua treeneihin kun harjoitus on mieleinen tai kiinnostava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3471
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1538
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1287
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      146
      1154
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      782
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe