Auton laturin piuhat

Anonyymi

Miten ne menee? Onko se paksuin piuha se, jonka kautta akulle menee latausvirta? Joku kun väitti, että akku voi olla niin tyhjä, että se ottaa virtaa laturilta niin paljon, ettei piuhat kestä. Ei voine pitää paikkaansa? Ohuissa johdoissa ei latausvirta kulje, mutta mitä virtaa niissä kulkee ja mihin ne on kytketty?

60

3707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkoitin traktorin laturin piuhoja. Olen nimittäin joskus vaihtanut traktoriin AC-laturin DC-laturin tilalle. En muista, miten piuhat kytkettiin ja vaihdoinko piuhoja uusiin. Tarkemmin katsottuani kuitenkin AC-laturin B navasta menee paksu johto startin (vai solenoidin?) napaan ja siitä se jatkaa akun plusnapaan yhtä paksulla johdolla.
      Tuon paksun laturin johdon olen todennäköisesti vaihtanut uuteen, ohuemmista johdoista en saanut selkoa enkä niiden napamerkinnöistä laturin ollessa paikallaan. Yksi laturin napa oli kytkemättä, luultavasti sähköiselle kierroslukumittarille tarkoitettu (W) napa?
      Laturin miinusnapa on vedetty paksulla maadoituskaapelilla runkoon.
      DC-laturin erillinen lataussäädin on irrotettu, merkkivalo taitaa olla vanhasta systeemistä ainut, joka piti jättää paikalleen uuden laturin toimintaa varten (herätevirta?).

    • Anonyymi

      Totta kai laturin piuhat voivat palaa poikki, jos ne on alimitoitettuja! Palaahan sulakekin poikki. Ensin pitää tietää laturin tuottama maximi virta ja mitoittaa johdot sen mukaan, että kestävät ladata tyhjääkin akkua täysillä.

      Ei ole mitään väliä meneekö latausjohto startin solenoidiin vai akun napaan. Sähkö kuitenkin kulkee akulle, mutta käyttämällä jo olemassa olevaa startin johdotusta on päästy pienemmällä vaivalla.

      Millainenhan laturi sulla edes on? Toiset laturit ei tarvi muuta kuin kaksi johtoa akkun mutta alla olevassa linkissä on yleisin perinteinen laturi:

      https://www.pinterest.com/pin/759489924640264620/

      Jos sulla on siellä jotian epämääräisiä lataussäätimiä niin valokuvia niistä aijaa.comiin, että voidaan auttaa.

      • Anonyymi

        Ei siellä mitään epämääräisiä lataussäätimiä ole, pelkästään sen AC-laturin yhteydessä oleva lataussäädin. Entisessa DC-laturissa sitä ei ollut siinä laturissa, vaan se oli iso mötikkä erikseen.
        Tuo AC-laturi antaa muistaakseni 65A max, mutta hihnapyörien koon takia (=pyörimisnopeus) siitä ei saada käyttöön kaikkea. Se ei toki ole likimainkaan edes tarpeen, kun kulutus on maksimissaan noin 200W.
        Vanhan DC-laturin antama teho oli muuten ilmoitettu 196W, eli se ei riittänyt tuon lukeman valossa edes kunnon työvaloon, jos muutkin valot oli päällä. Työvalo olikin alkujaan hehkulamppu, en muista teholukemaa.
        Mutta se latausvirta, sehän kulkee tosiaan joka tapauksessa tuota paksua kaapelia pitkin, joten se ei pala poikki, koska sen vahvuus on samaa luokkaa kuin startille meneväkin ja starttihan vetää virtaa startatessa paljon? Startin lukemaksi on ilmoitettu 3,5kW.
        Järjestelmä on muuten 24V. Kaikki vinkit on tervetulleita, jos osaat kertoa jotain tuohon asiaan liittyen.

        Kun vaihdoin laturin, laitoin merkintöjä AC-laturin kyljestä muistiin, tässä on ja siinä on erikseen myös lataussäätimen merkinnät.

        VALEO ALT.A14N119M
        28V 60A
        Made in Poland
        A414
        ----

        Made in Poland 04/10/01 16:59:33
        C180t.20A
        O der ID 15678
        ALT.A14N119M

        LATAUSSÄÄTIMEN MERKINNÄT.
        VALEO ZV3729H 28,5V 47/06
        Made in France
        Modele Depose8F (F voi olla E?)


        Tuossa vanhassa traktorissa ei itse asiassa taida johtojen osalta olla muuta mietittävää kuin, onko eristeet säilyneet ehjänä, tuon oletetun tyhjän akun latauksen kestää nyllä nuo paksut johdot.

        60 A tuo näyttää olevan.


      • Anonyymi

        Annoin tuossa tiedot laturista. Osaatko niiden perusteella laskea latauksen merkkivalolle optimaalisen teholukeman, se taitaa nyt olla 5W minulla. Pienillä kierroksilla latausvalo palaa, vaikka ei se mikään iso ongelma ole. Merkkivalon kautta tuon laturin herätevirta kulkee ja lampun tehonhan täytyy olla jossain haarukassa, ei liian pieni, ei liian iso, että systeemi pelittää.
        Ja systeemi siis on 24V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Annoin tuossa tiedot laturista. Osaatko niiden perusteella laskea latauksen merkkivalolle optimaalisen teholukeman, se taitaa nyt olla 5W minulla. Pienillä kierroksilla latausvalo palaa, vaikka ei se mikään iso ongelma ole. Merkkivalon kautta tuon laturin herätevirta kulkee ja lampun tehonhan täytyy olla jossain haarukassa, ei liian pieni, ei liian iso, että systeemi pelittää.
        Ja systeemi siis on 24V.

        Tämäkö se on?
        https://www.adita.fi/varaosat/laturi-uusi-valeo-28v-60a-a14n119m/p/3200-4214VALEO/

        Eihän tossa ole muuta kuin B- runkoon tai akun miinukseen ja B siihen startin piuhaan tai akun plussaan

        D tuot akulta plussan virtalukon ja merkkivalon läpi, kuten aikaisemmassa viestissäni linkkasin kuvan.

        Näin karkeasti luokkaa 10mm2 piuha on riittävää lähtemään laturin B -nastoista. Startin osuus on varmasti vielä paksumpaa. (lasketaan sitten häviöitä tarkemmin, jos joku tulee tänne pätemään)

        Autossa merkkivaon teho voi olla vain 1.2W mutta 5W varmaan ihan ok. Jos laturin merkkivalo palaa, on syytä vaihtaa nopeampi välitys hihnapyörään. Toisinaan työkoneissa ei ole ollut merkkivaloa ollenkaan ja laturi on niinkin kestänyt vuosikymmenet. Riippuu varmaan laturivalmistajasta, onko virta rajoitettu säätimen sisällä. Säädin saa käytön aikana kuitenkin niin paljon virtaa kuin haluaa ottaa.

        Jos vaikka tätä kytkentäkuvaa katsoo, ei haittaa mitään jättää merkkivalo kokonaan pois. Laturi vain kuluttaa enemmän sähköä kun virrat on päällä, mutta kone ei käynnissä.
        http://www.tb-training.co.uk/MarineE08.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkö se on?
        https://www.adita.fi/varaosat/laturi-uusi-valeo-28v-60a-a14n119m/p/3200-4214VALEO/

        Eihän tossa ole muuta kuin B- runkoon tai akun miinukseen ja B siihen startin piuhaan tai akun plussaan

        D tuot akulta plussan virtalukon ja merkkivalon läpi, kuten aikaisemmassa viestissäni linkkasin kuvan.

        Näin karkeasti luokkaa 10mm2 piuha on riittävää lähtemään laturin B -nastoista. Startin osuus on varmasti vielä paksumpaa. (lasketaan sitten häviöitä tarkemmin, jos joku tulee tänne pätemään)

        Autossa merkkivaon teho voi olla vain 1.2W mutta 5W varmaan ihan ok. Jos laturin merkkivalo palaa, on syytä vaihtaa nopeampi välitys hihnapyörään. Toisinaan työkoneissa ei ole ollut merkkivaloa ollenkaan ja laturi on niinkin kestänyt vuosikymmenet. Riippuu varmaan laturivalmistajasta, onko virta rajoitettu säätimen sisällä. Säädin saa käytön aikana kuitenkin niin paljon virtaa kuin haluaa ottaa.

        Jos vaikka tätä kytkentäkuvaa katsoo, ei haittaa mitään jättää merkkivalo kokonaan pois. Laturi vain kuluttaa enemmän sähköä kun virrat on päällä, mutta kone ei käynnissä.
        http://www.tb-training.co.uk/MarineE08.html

        Merkkivalo täytyy olla laturin herätevirran takia!
        Ilman ehjää merkkivalopolttimoa laturi ei lähde lataamaan akkuja ollenkaan. Sellainen systeemi tuossa minun traktorissa on. Merkkivalolle tulee kaksi plussaa, kun traktori on käynnissä ja laturi lataa, toinen plus akulta ja toinen laturilta. Jos noiden kahden plussan jännite-ero muuttuu, merkkivalo alkaa palaa ja sitä kirkkaammin, mitä suurempi jännite-ero on.
        Kun traktori ei ole käynnissä, mutta virta on kytkettynä merkkivalon toinen plus (se laturin napa) onkin miinuksena ja siksi merkkivalo palaa tuossa tilanteessa. Kuten pitääkin.
        Merkkivaloa ei pidä ottaa pois ja sen rikkoutuessa polttimo on vaihdettva, ettei akut tyhjene rikkinäisen polttimon takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkkivalo täytyy olla laturin herätevirran takia!
        Ilman ehjää merkkivalopolttimoa laturi ei lähde lataamaan akkuja ollenkaan. Sellainen systeemi tuossa minun traktorissa on. Merkkivalolle tulee kaksi plussaa, kun traktori on käynnissä ja laturi lataa, toinen plus akulta ja toinen laturilta. Jos noiden kahden plussan jännite-ero muuttuu, merkkivalo alkaa palaa ja sitä kirkkaammin, mitä suurempi jännite-ero on.
        Kun traktori ei ole käynnissä, mutta virta on kytkettynä merkkivalon toinen plus (se laturin napa) onkin miinuksena ja siksi merkkivalo palaa tuossa tilanteessa. Kuten pitääkin.
        Merkkivaloa ei pidä ottaa pois ja sen rikkoutuessa polttimo on vaihdettva, ettei akut tyhjene rikkinäisen polttimon takia.

        Merkkivalon voisi korvata myös tehovastuksella, mutta mitä järkeä sinä olisi? Se ei ilmoittaisi lataushäiriöistä kuten lamppu. Lampun rikkoutumisen puolestaan huomaa siitä, että se ei syty, kun virta kytketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkkivalo täytyy olla laturin herätevirran takia!
        Ilman ehjää merkkivalopolttimoa laturi ei lähde lataamaan akkuja ollenkaan. Sellainen systeemi tuossa minun traktorissa on. Merkkivalolle tulee kaksi plussaa, kun traktori on käynnissä ja laturi lataa, toinen plus akulta ja toinen laturilta. Jos noiden kahden plussan jännite-ero muuttuu, merkkivalo alkaa palaa ja sitä kirkkaammin, mitä suurempi jännite-ero on.
        Kun traktori ei ole käynnissä, mutta virta on kytkettynä merkkivalon toinen plus (se laturin napa) onkin miinuksena ja siksi merkkivalo palaa tuossa tilanteessa. Kuten pitääkin.
        Merkkivaloa ei pidä ottaa pois ja sen rikkoutuessa polttimo on vaihdettva, ettei akut tyhjene rikkinäisen polttimon takia.

        Jos merkkivaloa ei ole, silloin johdot vain kytketään yhteen, eli oikosulkuun, kuroitaan kieputetaan yhteen! Jos vain otat merkkivalon pois, silloin ei tietenkään laturi toimi ollenkaan!

        Minäkin olen kuullut näitä tehovastuskorvauksia mutta nähdäkseni tehovastusta ei tarvita, johdot yhteen vain jos ei ahdista kenttämagnetoinnin virrankulutus. Jos joku osaa selittää mitä valon oikosulkeminen kuormittaa laturissa, kuulen mielellään siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos merkkivaloa ei ole, silloin johdot vain kytketään yhteen, eli oikosulkuun, kuroitaan kieputetaan yhteen! Jos vain otat merkkivalon pois, silloin ei tietenkään laturi toimi ollenkaan!

        Minäkin olen kuullut näitä tehovastuskorvauksia mutta nähdäkseni tehovastusta ei tarvita, johdot yhteen vain jos ei ahdista kenttämagnetoinnin virrankulutus. Jos joku osaa selittää mitä valon oikosulkeminen kuormittaa laturissa, kuulen mielellään siitä.

        Jään lukemaan kommentteja mielenkiinnosta, mutta merkkivalon annan olla paikallaan. Tosiaan tuota en huomioinut, ettei tarkoitettu merkkivalon irrottamisella virtapiirin katkaisemista.
        Tuo linkitetty laturi minulla on, sain sellaisen käytettynä aikoja sitten 60 euron hintaan. Tarjolla olisi ollut kaksi kappaletta, olisi kannattanut ottaa kumpikin 120 euron hintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jään lukemaan kommentteja mielenkiinnosta, mutta merkkivalon annan olla paikallaan. Tosiaan tuota en huomioinut, ettei tarkoitettu merkkivalon irrottamisella virtapiirin katkaisemista.
        Tuo linkitetty laturi minulla on, sain sellaisen käytettynä aikoja sitten 60 euron hintaan. Tarjolla olisi ollut kaksi kappaletta, olisi kannattanut ottaa kumpikin 120 euron hintaan.

        Mitä isompitehoisen polttimon wattilukemaltaan sinne laitat, sitä lähempänä ollaan tilannetta, että olisit poistanut polttimon kokonaan ja kieputtanut johdot vain suoraan yhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos merkkivaloa ei ole, silloin johdot vain kytketään yhteen, eli oikosulkuun, kuroitaan kieputetaan yhteen! Jos vain otat merkkivalon pois, silloin ei tietenkään laturi toimi ollenkaan!

        Minäkin olen kuullut näitä tehovastuskorvauksia mutta nähdäkseni tehovastusta ei tarvita, johdot yhteen vain jos ei ahdista kenttämagnetoinnin virrankulutus. Jos joku osaa selittää mitä valon oikosulkeminen kuormittaa laturissa, kuulen mielellään siitä.

        Saman jänniteen laturin magnetointi saa oikosuljetulla lampulla, kuin mitä se saa normaalisti laturin kenttädiodeiltakin, ei ainakaan enempää.
        Eikä kaikissa systeemeissä laturin heräte edes tule lampun läpi, vaikka niissäkin se lamppu on.
        http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2807&pictureid=71621


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saman jänniteen laturin magnetointi saa oikosuljetulla lampulla, kuin mitä se saa normaalisti laturin kenttädiodeiltakin, ei ainakaan enempää.
        Eikä kaikissa systeemeissä laturin heräte edes tule lampun läpi, vaikka niissäkin se lamppu on.
        http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2807&pictureid=71621

        Ei tule kaikissa systeemeissä heräte merkkivalon kautta, se on tosi. Lamppu on vain merkkivalona häiriöstä.
        Mutta lampun resistanssi on muuttuva, oikosulun ei? Ja herätevirran lampun täytyy olla käytännössä hehkulamppu, eli resistiivinen kuorma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule kaikissa systeemeissä heräte merkkivalon kautta, se on tosi. Lamppu on vain merkkivalona häiriöstä.
        Mutta lampun resistanssi on muuttuva, oikosulun ei? Ja herätevirran lampun täytyy olla käytännössä hehkulamppu, eli resistiivinen kuorma?

        Eikai kukaan hetkeäkään epäile, että kaikissa tulisi! Nyt puhuttiin tästä perinteisestä traktorimiehen laturista joka aloittajalla selkeästi on! Monissa autoissa merkkivalo tulee väylästä!

        Aina joku pöllo rupeaa väittämään, että liian suuritehoinen lamppu rikkoo (tästä perinteisestä laturista sarjapolttimolla) jotain, tyyliin: "joo se kuormittaa liikaa kenttädiodeita", vaan ei pysty mitään linkkiä siihen osoittamaan. Liian pienitehoinen lamppu, kuten led voi hankaloittaa laturin käynnistymistä ainakin pienillä kierroksilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikai kukaan hetkeäkään epäile, että kaikissa tulisi! Nyt puhuttiin tästä perinteisestä traktorimiehen laturista joka aloittajalla selkeästi on! Monissa autoissa merkkivalo tulee väylästä!

        Aina joku pöllo rupeaa väittämään, että liian suuritehoinen lamppu rikkoo (tästä perinteisestä laturista sarjapolttimolla) jotain, tyyliin: "joo se kuormittaa liikaa kenttädiodeita", vaan ei pysty mitään linkkiä siihen osoittamaan. Liian pienitehoinen lamppu, kuten led voi hankaloittaa laturin käynnistymistä ainakin pienillä kierroksilla!

        Tuossa offimiehen linkittämissä hojon laturissa muuten polttimon poistaminen aiheuttaa oikosulun, jos latausrele on kiinni... Ei kuormita laturia vaan polttaa sulakkeen tai tuon latausreleen koskettimen.

        Mitähän tuon 1 merkkaa maadoituksen juuressa? tuo on kitenkin erilainen kuin perinteinen tarvikelaturi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa offimiehen linkittämissä hojon laturissa muuten polttimon poistaminen aiheuttaa oikosulun, jos latausrele on kiinni... Ei kuormita laturia vaan polttaa sulakkeen tai tuon latausreleen koskettimen.

        Mitähän tuon 1 merkkaa maadoituksen juuressa? tuo on kitenkin erilainen kuin perinteinen tarvikelaturi.

        Ei sentään pelkkä poistaminen, vaan lampun oikosulkeminen aiheuttaa oikosulun. Se ykkönen on vain releen liittimen numero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sentään pelkkä poistaminen, vaan lampun oikosulkeminen aiheuttaa oikosulun. Se ykkönen on vain releen liittimen numero.

        Niin tossa Hojossa tulee jo ihan tehtaan jäljiltä laturille suoraan 12V ilman merkkilamppua. Laturin sisällä sitten on vastus, joka rajoittaa piirin virran sopivaksi. Ja tuo diodi, ettei herätteen kautta akkua ladata kumminkaan.

        L-nasta sitten ohjaa releen käämiä ja siinä on ilmeisesti vielä Zenerit? Zenerit muuttuvat johtaviksi vasta riittävän korkealla latausjännitteellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tossa Hojossa tulee jo ihan tehtaan jäljiltä laturille suoraan 12V ilman merkkilamppua. Laturin sisällä sitten on vastus, joka rajoittaa piirin virran sopivaksi. Ja tuo diodi, ettei herätteen kautta akkua ladata kumminkaan.

        L-nasta sitten ohjaa releen käämiä ja siinä on ilmeisesti vielä Zenerit? Zenerit muuttuvat johtaviksi vasta riittävän korkealla latausjännitteellä...

        24 korjaan. Tosta Hojosta seuraajansa oli Hodari (HDJ) ja siinä oli 12V järjestelmä, ainoastaan startti 24V ja akut vedettiin sarjaan starttauksen ajaksi...


      • Anonyymi

        Avaajana palaan vielä aiheeseen. Tutkittuani traktorin piuhasykeröitä tulin tulokseen, että laturin D navalle menevän johdon olen uusinut laturin vaihdon yhteydessä.
        Se johto menee merkkivalon toisesta navasta laturin D napaan.
        Siihen väliinkö se sulake tulisi laittaa? Siitä navasta lähtee myös toinen johto johonkin, mutta siitä ei ota selkoa, mihin se menee.

        Merkkivalon toiseen napaan tulee johto hehkutus/startti-vivun 15/54 navasta, joten tuosta navasta tuleva johtohan on siis sama, joka menee laturin D plussaan merkkivalon läpi. Eli jos siihen se sulake, se johdon pätkä kun olisi helppo vaihtaa ja irrallaan näprätä siihen sellainen johtoon laitettava sulakepesä latta sulakkeelle.

        Tuon hehku/starttimotikan kaksi muuta napaa ovat 19 ja 50a, mitä lienevätkään. Virta-avaimessa on sitten asentoja useampia, ne on kaikki valoille, eli virta-avaimen eri asennoissa palaa eri valot ja ensimmäisessä asennossa on pelkästään virta päällä.

        Harvinaisen sekava selostus tuli, mutta niin on se johtosykerökin, vaikka ei ole kovin monimutkaisia sähkölaitteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaajana palaan vielä aiheeseen. Tutkittuani traktorin piuhasykeröitä tulin tulokseen, että laturin D navalle menevän johdon olen uusinut laturin vaihdon yhteydessä.
        Se johto menee merkkivalon toisesta navasta laturin D napaan.
        Siihen väliinkö se sulake tulisi laittaa? Siitä navasta lähtee myös toinen johto johonkin, mutta siitä ei ota selkoa, mihin se menee.

        Merkkivalon toiseen napaan tulee johto hehkutus/startti-vivun 15/54 navasta, joten tuosta navasta tuleva johtohan on siis sama, joka menee laturin D plussaan merkkivalon läpi. Eli jos siihen se sulake, se johdon pätkä kun olisi helppo vaihtaa ja irrallaan näprätä siihen sellainen johtoon laitettava sulakepesä latta sulakkeelle.

        Tuon hehku/starttimotikan kaksi muuta napaa ovat 19 ja 50a, mitä lienevätkään. Virta-avaimessa on sitten asentoja useampia, ne on kaikki valoille, eli virta-avaimen eri asennoissa palaa eri valot ja ensimmäisessä asennossa on pelkästään virta päällä.

        Harvinaisen sekava selostus tuli, mutta niin on se johtosykerökin, vaikka ei ole kovin monimutkaisia sähkölaitteita.

        Ei kai siinä merkkilampulta tulevassa johdossa sulakkeella ole mitään tarvetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai siinä merkkilampulta tulevassa johdossa sulakkeella ole mitään tarvetta?

        Laturin D navan ja akun navan välillä on yhteys johdolla ja siinä välissä on se merkkilamppu, johdon rikkoutumisen takia sulake voisi olla? Jos ottaa runkoon? Mutta kummalla puolella merkkilamppua, kun merkkivalollehan tulee laturilta sekä plussaa että miinusta? Tuntuisi, ettei sillä ole väliä, silllä oikosulkuhan polttaisi sulakkeen kuitenkin 5w merkkivalosta huolimatta, olkoon sulake kummalla puolella merkkilamppua tahansa? Menee yli minun ymmärrykseni. Mutta en näköjään ollut ainakaan sitä sulaketta laittanut laturia vaihtaessani, vaikka vanhoja viestiketjuja selatessani taisi olla sekin neuvo, että 15 A sulake on ok?

        Entä laturin oikosten tms takia, pitäisikö tuossa d navalle menevässä johdossa olla sulake? Minä kysyn kun minä en tiedä, tarvitaanko sulaketta tuossa? Ei kai vai kyllä kai vai miten ja miksi ei jos ei tarvita ja päinvastoin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laturin D navan ja akun navan välillä on yhteys johdolla ja siinä välissä on se merkkilamppu, johdon rikkoutumisen takia sulake voisi olla? Jos ottaa runkoon? Mutta kummalla puolella merkkilamppua, kun merkkivalollehan tulee laturilta sekä plussaa että miinusta? Tuntuisi, ettei sillä ole väliä, silllä oikosulkuhan polttaisi sulakkeen kuitenkin 5w merkkivalosta huolimatta, olkoon sulake kummalla puolella merkkilamppua tahansa? Menee yli minun ymmärrykseni. Mutta en näköjään ollut ainakaan sitä sulaketta laittanut laturia vaihtaessani, vaikka vanhoja viestiketjuja selatessani taisi olla sekin neuvo, että 15 A sulake on ok?

        Entä laturin oikosten tms takia, pitäisikö tuossa d navalle menevässä johdossa olla sulake? Minä kysyn kun minä en tiedä, tarvitaanko sulaketta tuossa? Ei kai vai kyllä kai vai miten ja miksi ei jos ei tarvita ja päinvastoin?

        En ole nähnyt, että kukaan laittaisi laturin päähän sulaketta, mutta periaatteessa se ehkä voisi säästää laturin kenttädiodit oikosulussa. Haittaa siitä ei ole. 24V järjestelmässä itse laittaisin 0,5 - 1A sulakkeen jos merkkivalo on 10W tai vähemmän. Sulake pitäisi oikeastaan mitottaa laturivalmistajan ilmoittaman max-tehoisen polttimon virran mukaan.

        Ajoneuvon omassa sähköjärjestelmässä taas pitäisi olla omat sulakkeensa, jos sähköt on tehty yhtään oikein. Tässä kannattaa olla myös tarkkana, ettei johtoja uusiessaan laita liian ohutta johtoa suhteessa ajoneuvon omiin sulakkeisiin. Muuten on vaarana, että vikatilanteessa kärähtää oma johtoviritys eikä ajoneuvon sulake.

        Tuosta merkkivalon tehosta vielä sen verran jatkan että mitä tehokkaamman merkkivalon laitat, sitä lähempänä ollaan suoraa johtojen yhdistämistä. Aikaisemmin sanoin, että ei ole väliä, vaikka johdot yhdistäisi suoraan, mutta teoriassa se ei ehkä ole fiksua, vaikka käytännössä ei ole ongelmia ollut.

        http://www.tb-training.co.uk/MarineE08.html

        On mahdollista, että latausvirta alkaisi kulkemaan kenttädiodien läpi ja kenttädiodit ei ole mitoitettu latausvirralle. Paras tieto on laturivalmistajan ohje polttimon mitoitukseen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole nähnyt, että kukaan laittaisi laturin päähän sulaketta, mutta periaatteessa se ehkä voisi säästää laturin kenttädiodit oikosulussa. Haittaa siitä ei ole. 24V järjestelmässä itse laittaisin 0,5 - 1A sulakkeen jos merkkivalo on 10W tai vähemmän. Sulake pitäisi oikeastaan mitottaa laturivalmistajan ilmoittaman max-tehoisen polttimon virran mukaan.

        Ajoneuvon omassa sähköjärjestelmässä taas pitäisi olla omat sulakkeensa, jos sähköt on tehty yhtään oikein. Tässä kannattaa olla myös tarkkana, ettei johtoja uusiessaan laita liian ohutta johtoa suhteessa ajoneuvon omiin sulakkeisiin. Muuten on vaarana, että vikatilanteessa kärähtää oma johtoviritys eikä ajoneuvon sulake.

        Tuosta merkkivalon tehosta vielä sen verran jatkan että mitä tehokkaamman merkkivalon laitat, sitä lähempänä ollaan suoraa johtojen yhdistämistä. Aikaisemmin sanoin, että ei ole väliä, vaikka johdot yhdistäisi suoraan, mutta teoriassa se ei ehkä ole fiksua, vaikka käytännössä ei ole ongelmia ollut.

        http://www.tb-training.co.uk/MarineE08.html

        On mahdollista, että latausvirta alkaisi kulkemaan kenttädiodien läpi ja kenttädiodit ei ole mitoitettu latausvirralle. Paras tieto on laturivalmistajan ohje polttimon mitoitukseen,

        Tarkennatko vielä.
        Onko periaatteessa siis turha laittaa sulaketta reitille akun plus-->virta-lukko-->hehku/starttivipu-->merkkivalo-->laturin D napa?

        Tai kysytään näin, onko oikosulun mahdollisuus ainoa peruste laittaa sulake tuolle reitille?

        Tässä tapauksessa merkkivalon korvaaminen oikosulkemalla johdot ei tule kyseeseen eikä ole tarpeen.
        Kiitos muuten ohjeista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennatko vielä.
        Onko periaatteessa siis turha laittaa sulaketta reitille akun plus-->virta-lukko-->hehku/starttivipu-->merkkivalo-->laturin D napa?

        Tai kysytään näin, onko oikosulun mahdollisuus ainoa peruste laittaa sulake tuolle reitille?

        Tässä tapauksessa merkkivalon korvaaminen oikosulkemalla johdot ei tule kyseeseen eikä ole tarpeen.
        Kiitos muuten ohjeista!

        Periaatteessa iso sulake laitetaan mahdollisimman lähelle akun napaa, yleensä ne on laitettu ajoneuvoihin jo tehtaalla. Seuraava sulake laitetaan siihen pisteeseen, jossa johtimen poikkipinta-ala pienenee, sekin on laitettu jo tehtaalla.

        Oikosulku on ainoa syy miksi sulake laitetaan. Laturin päässä oleva sulake voisi suojata laturin kenttädiodit, jos johto puristuu ajoneuvon runkoon polttimon ja laturin väliltä. Tämänkään suojauksen tarpeellisuudesta meillä ei ole tietoa, laturi voi olla jo sisäisesti suojattu vastuksella.

        Jos laitat siihen jonkun 15A sulakkeen, epäilen että se ei toimi, koska laturin polttimo on mitoitettu noin 4W ja sen ottama virta on 24V järjestelmässä 0.16A. Kenttädiodit voi olla heikommat kuin 15A sulake.

        Eli laita laturin päähän max 0.5A sulake, jos et käytät normaalia 2W tai 4W merkkivaloa.

        Polttimon ohituksesta sanoin vain siksi, että aikaisemmin sanoin, ettei tehokkaasta polttimosta ole mitään haittaa. Korjaan lausuntoani, tuntematta kenttädiodien virrankestoa, tolkuttoman tehokasta polttimoa ei kannata laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa iso sulake laitetaan mahdollisimman lähelle akun napaa, yleensä ne on laitettu ajoneuvoihin jo tehtaalla. Seuraava sulake laitetaan siihen pisteeseen, jossa johtimen poikkipinta-ala pienenee, sekin on laitettu jo tehtaalla.

        Oikosulku on ainoa syy miksi sulake laitetaan. Laturin päässä oleva sulake voisi suojata laturin kenttädiodit, jos johto puristuu ajoneuvon runkoon polttimon ja laturin väliltä. Tämänkään suojauksen tarpeellisuudesta meillä ei ole tietoa, laturi voi olla jo sisäisesti suojattu vastuksella.

        Jos laitat siihen jonkun 15A sulakkeen, epäilen että se ei toimi, koska laturin polttimo on mitoitettu noin 4W ja sen ottama virta on 24V järjestelmässä 0.16A. Kenttädiodit voi olla heikommat kuin 15A sulake.

        Eli laita laturin päähän max 0.5A sulake, jos et käytät normaalia 2W tai 4W merkkivaloa.

        Polttimon ohituksesta sanoin vain siksi, että aikaisemmin sanoin, ettei tehokkaasta polttimosta ole mitään haittaa. Korjaan lausuntoani, tuntematta kenttädiodien virrankestoa, tolkuttoman tehokasta polttimoa ei kannata laittaa.

        Korjaus taas:

        "Eli laita laturin päähän max 0.5A sulake, jos et käytät normaalia 2W tai 4W merkkivaloa."

        ... jos et käytä normaalia 2-4W suurempaa polttioma. Silloin sulakekoko on 0.5A


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus taas:

        "Eli laita laturin päähän max 0.5A sulake, jos et käytät normaalia 2W tai 4W merkkivaloa."

        ... jos et käytä normaalia 2-4W suurempaa polttioma. Silloin sulakekoko on 0.5A

        Vielä yksi kysymys (ennen seuraavaa ja sitä seuraavaa...).

        Jos nyt laitan sen sulakkeen, onko sillä merkitystä, mihin kohtaan tuota ketjussa kertomaani virtapiiriä se laitetaan? Kun kirjoitat, että "laturin päähän", tarkoitatko, että diodien suojaamiseksi sen olisi oltava heti siinä D navasta lähtevän piuhan alkupääsä?
        Jos et tarkoita tuota, onko sillä merkitystä, kummalla puolella merkkivaloa se on, se olisi helpompi laittaa niin, että laturilta päin katsoen se tulisi näin:

        Laturin D napa -->merkkivalo -->SULAKE--> hehku/startin 15/54 napa -->virtalukon napa, johon tulee jännite avaimen ON-asennossa.

        Virtalukon ON-asennon napa on siis kytketty johdolla tuohon hehku/startin 15/54 napaan johdolla, joten se on siis käytännössä sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä yksi kysymys (ennen seuraavaa ja sitä seuraavaa...).

        Jos nyt laitan sen sulakkeen, onko sillä merkitystä, mihin kohtaan tuota ketjussa kertomaani virtapiiriä se laitetaan? Kun kirjoitat, että "laturin päähän", tarkoitatko, että diodien suojaamiseksi sen olisi oltava heti siinä D navasta lähtevän piuhan alkupääsä?
        Jos et tarkoita tuota, onko sillä merkitystä, kummalla puolella merkkivaloa se on, se olisi helpompi laittaa niin, että laturilta päin katsoen se tulisi näin:

        Laturin D napa -->merkkivalo -->SULAKE--> hehku/startin 15/54 napa -->virtalukon napa, johon tulee jännite avaimen ON-asennossa.

        Virtalukon ON-asennon napa on siis kytketty johdolla tuohon hehku/startin 15/54 napaan johdolla, joten se on siis käytännössä sama.

        Kyllä on merkitystä! Tarkoitus oli, että sulake on mahdollisimman lähellä sitä laturin D Nastaa.

        Mieti nyt itsekin. Laturi tuottaa jännitettä traktorin runkoa vasten. Jos johto puristuu runkoon, tulee oikosulku.

        Mitä lähempänä sulake on laturin D nastaa, sitä lyhyempi pätkä sinulla on suojaamatonta johtoa, joka voisi osua runkoon.

        On paljon pienempi riski että 5cm johto vaurioituu huomaamattasi kuin kolme metriä jossain traktorin konehuoneessa.

        Sulakeet laitetaan aina mahdollisimman lähelle akkua juuri siksi, että sulakkeeton johto ei edes voi ylettyä ajoneuvon runkoon. Tässä sinun tapauksessasi nyt virtalähde ei vaan ole akku, vaan se laturin D

        Sulake max 5cm johdolla laturin D nastasta ja ne akun päässä olevat sulakkeet on sielä jo Valmetin jäljiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on merkitystä! Tarkoitus oli, että sulake on mahdollisimman lähellä sitä laturin D Nastaa.

        Mieti nyt itsekin. Laturi tuottaa jännitettä traktorin runkoa vasten. Jos johto puristuu runkoon, tulee oikosulku.

        Mitä lähempänä sulake on laturin D nastaa, sitä lyhyempi pätkä sinulla on suojaamatonta johtoa, joka voisi osua runkoon.

        On paljon pienempi riski että 5cm johto vaurioituu huomaamattasi kuin kolme metriä jossain traktorin konehuoneessa.

        Sulakeet laitetaan aina mahdollisimman lähelle akkua juuri siksi, että sulakkeeton johto ei edes voi ylettyä ajoneuvon runkoon. Tässä sinun tapauksessasi nyt virtalähde ei vaan ole akku, vaan se laturin D

        Sulake max 5cm johdolla laturin D nastasta ja ne akun päässä olevat sulakkeet on sielä jo Valmetin jäljiltä.

        Ei 24V Valmetteja ole. Mutta pystyisitkö tuon laturin tietojen perusteella selvittämään, olisiko siinä itsessään jonkinlainen sisäinen suojaus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 24V Valmetteja ole. Mutta pystyisitkö tuon laturin tietojen perusteella selvittämään, olisiko siinä itsessään jonkinlainen sisäinen suojaus?

        En löytänyt tuolla tyypillä mitään. Linkitetyissä yleiskuvissahan mitään suojausta ei ole piirretty, eikä myöskään ilmoitettu sitä kenttädiodin virrankestoa. Eli jos kenttädiodin virrankesto on alle laturin tuottaman virran, diodit saattavat rikkoontua oikosulussa.

        En ole laturin päässä mitään sulaketta ikinä nähnyt, eli toiset laturit varmaan suojattu ja toisissa sitten vaihdetaan jännitteensäädin, jos on mennyt noin erikoisesti oikosulkuun.

        Se merkkivalopolttimohan on itsessään aivan sama asia kuin sulake tässä tapauksessa. Ainoa ongelma on, että merkkivalo ei ole asennettu laturin juureen vaan se on siellä 3m päässä kajuutassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En löytänyt tuolla tyypillä mitään. Linkitetyissä yleiskuvissahan mitään suojausta ei ole piirretty, eikä myöskään ilmoitettu sitä kenttädiodin virrankestoa. Eli jos kenttädiodin virrankesto on alle laturin tuottaman virran, diodit saattavat rikkoontua oikosulussa.

        En ole laturin päässä mitään sulaketta ikinä nähnyt, eli toiset laturit varmaan suojattu ja toisissa sitten vaihdetaan jännitteensäädin, jos on mennyt noin erikoisesti oikosulkuun.

        Se merkkivalopolttimohan on itsessään aivan sama asia kuin sulake tässä tapauksessa. Ainoa ongelma on, että merkkivalo ei ole asennettu laturin juureen vaan se on siellä 3m päässä kajuutassa.

        Polttimo sulakkeena? Miten niin voisi olla ja monenko ampeerin sulaketta tuossa systeemissä sitten 24V/5W vastaisi? P=U x I .
        Nyt menee taas yli ymmärryksen.

        Mutta jatkoa piisaa, kun asia etenee.
        Kuten kuvista voit nähdä, tuossa laturissa on jännitteensäädin kahdella ruuvilla laturin päässä. Mikä kaikki elektroniikka tuossa säätimessä sitten on? Onko hiilten lisäksi dioditkin siinä jne? ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttimo sulakkeena? Miten niin voisi olla ja monenko ampeerin sulaketta tuossa systeemissä sitten 24V/5W vastaisi? P=U x I .
        Nyt menee taas yli ymmärryksen.

        Mutta jatkoa piisaa, kun asia etenee.
        Kuten kuvista voit nähdä, tuossa laturissa on jännitteensäädin kahdella ruuvilla laturin päässä. Mikä kaikki elektroniikka tuossa säätimessä sitten on? Onko hiilten lisäksi dioditkin siinä jne? ???

        Sulakkeesta palaa lanka poikki mutta polttimo jää palamaan estäen oikosulun. Laittamalla akun suoraan oikosulkuun, akusta lentää kansi. Jos akun laittaa oikosulkuun sulakkeella, sulake palaa. Jos akkuun laittaa polttimon, polttimo vain hehkuu mutta akku ei räjähdä.

        5/24 = 0.21A, eli juuri sopiva "sulake" hieman vain turhan etäällä laturin D navasta.

        tässä linkissä on hyvä kuva laturin sisuskaluista, diodit ja kenttävirran säädin:
        http://www.tb-training.co.uk/MarineE08.html

        tasasuuntausdiodit on laturin sisällä ja usein kaikki muu elektroniikka yhdistettynä hiiliharjaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulakkeesta palaa lanka poikki mutta polttimo jää palamaan estäen oikosulun. Laittamalla akun suoraan oikosulkuun, akusta lentää kansi. Jos akun laittaa oikosulkuun sulakkeella, sulake palaa. Jos akkuun laittaa polttimon, polttimo vain hehkuu mutta akku ei räjähdä.

        5/24 = 0.21A, eli juuri sopiva "sulake" hieman vain turhan etäällä laturin D navasta.

        tässä linkissä on hyvä kuva laturin sisuskaluista, diodit ja kenttävirran säädin:
        http://www.tb-training.co.uk/MarineE08.html

        tasasuuntausdiodit on laturin sisällä ja usein kaikki muu elektroniikka yhdistettynä hiiliharjaan

        Ei polttimo voi oikosulkua estää polttimon kummaltakaan puolelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei polttimo voi oikosulkua estää polttimon kummaltakaan puolelta.

        Sepä siinä onkin, se estää laturin oikosulun vain, jos johto osuu maihin polttimon jälkeen. Fergusonin omat sulakkeet palaa virtalukon puolelta ja kirkkaana palava polttimo suojaa laturia oikosululta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepä siinä onkin, se estää laturin oikosulun vain, jos johto osuu maihin polttimon jälkeen. Fergusonin omat sulakkeet palaa virtalukon puolelta ja kirkkaana palava polttimo suojaa laturia oikosululta.

        Menetit nyt asiaan otteen kokonaan. Tuosta ei ole enää apua. Fergusoneja oli muuten sekä 6 että 12 volttisina. Siis Fergusoneja. Massey Fergusonit on taas oma merkkinsä. Mutta kiitos kaikesta hyödyllisestä tiedosta ennen kuin juttusi lähti niinsanotusti laukalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menetit nyt asiaan otteen kokonaan. Tuosta ei ole enää apua. Fergusoneja oli muuten sekä 6 että 12 volttisina. Siis Fergusoneja. Massey Fergusonit on taas oma merkkinsä. Mutta kiitos kaikesta hyödyllisestä tiedosta ennen kuin juttusi lähti niinsanotusti laukalle.

        Miksi et vain laita sitä oikea sulaketta siihen D nastan juureen, jos haluat suojata laturia, mutta et ymmärrä miten se toimii. Eihän siitä ole mitään haittaa.

        Yhtä hyvin se polttimo toimisi sulakkeena, jos olisi heti siinä laturin D nastan juuressa, mutta kun polttimo on kajuutassa, riski kasvaa, että oikosulku voi tulla laturin ja polttimon välille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En löytänyt tuolla tyypillä mitään. Linkitetyissä yleiskuvissahan mitään suojausta ei ole piirretty, eikä myöskään ilmoitettu sitä kenttädiodin virrankestoa. Eli jos kenttädiodin virrankesto on alle laturin tuottaman virran, diodit saattavat rikkoontua oikosulussa.

        En ole laturin päässä mitään sulaketta ikinä nähnyt, eli toiset laturit varmaan suojattu ja toisissa sitten vaihdetaan jännitteensäädin, jos on mennyt noin erikoisesti oikosulkuun.

        Se merkkivalopolttimohan on itsessään aivan sama asia kuin sulake tässä tapauksessa. Ainoa ongelma on, että merkkivalo ei ole asennettu laturin juureen vaan se on siellä 3m päässä kajuutassa.

        Mitä tuo jännitteensääätimen vaihtaminen auttaa, jos laturin kenttädiodit on menneet rikki?


    • Anonyymi

      Laturit lähtee hyvin usein lataamaan ilman merkkilamppua ja tuon piirin ollessa poikki remanenssikentän ansiosta kun laturi saa vaan tarpeeksi kierroksia.

      • Anonyymi

        Poista vaikka koko laturi kierroksinesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poista vaikka koko laturi kierroksinesi.

        Mikäs nyt noin ahdistaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs nyt noin ahdistaa?

        Ammattilaisella vain meni hihna jumiin kun, ei ymmärrä mitä harrastelijat puhuu, mikäpä muu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattilaisella vain meni hihna jumiin kun, ei ymmärrä mitä harrastelijat puhuu, mikäpä muu...

        Mutta jos olis ammattilainen niin olisi kyllä tiennyt tuon jäännöskentän vaikutuksen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos olis ammattilainen niin olisi kyllä tiennyt tuon jäännöskentän vaikutuksen...

        Ammattimies... Se selittäkin taas kaiken, eihän mikään muukaan toimi niiden räpeltäjien jäljiltä kunnolla...

        Harrastusmiehet lähtevät siitä, että asiat joko on tai eivät ole, kuten bittikään ei jätetä, epämääräiseen välitilaan kellumaan. Jos laturi toimisi luotettavasti ilman herätevirtaa, sen kytkentä ei olisi tuollainen, tai sinne olisi porattu pieni kestomagneetti roottoriin.

        Ei ole mitenkään varmaa että remanenssi käynnistää laturin hiemankin pidemmän seisottamisen jälkeen mutta akun olisi silti syytä latautua.


      • Anonyymi

        Ei se remanenssikenttäkään ikuisuuksia säily. Tuossa muuten huomasin yhden jutun, jossa sanottiin, että latauksen merkkivalon rinnalla saattaa olla vastus siltä varalta, että merkkivalo rikkoutuu. Herätevirta kulkee tuolloin vastuksen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se remanenssikenttäkään ikuisuuksia säily. Tuossa muuten huomasin yhden jutun, jossa sanottiin, että latauksen merkkivalon rinnalla saattaa olla vastus siltä varalta, että merkkivalo rikkoutuu. Herätevirta kulkee tuolloin vastuksen kautta.

        On se kumma kun tuo remanenssikentän vaikutuksesta kertominen aiheuttaa näin paljon joutavaa juttua, joillekkin ilmeisesti kommenteista päätellen aivan uutta -ihmetyttää vaan että miten voi olla sitten edes latureista täällä pätemässä kun ei kuitenkaan perusasiatkaan ole tiedossa, toiset taas sitten kertomassa että ei aina remanenssit riitä vaikka aloituksessa mainittiin että "hyvin usein..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma kun tuo remanenssikentän vaikutuksesta kertominen aiheuttaa näin paljon joutavaa juttua, joillekkin ilmeisesti kommenteista päätellen aivan uutta -ihmetyttää vaan että miten voi olla sitten edes latureista täällä pätemässä kun ei kuitenkaan perusasiatkaan ole tiedossa, toiset taas sitten kertomassa että ei aina remanenssit riitä vaikka aloituksessa mainittiin että "hyvin usein..."

        Ei aloituksessa mainittu mitään remanenssikentistä, joku muu ne veti esiin. Ja sen jälkeen veti herneen nenään?

        Osaatko muuten kertoa, kuinka paljon on liian paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aloituksessa mainittu mitään remanenssikentistä, joku muu ne veti esiin. Ja sen jälkeen veti herneen nenään?

        Osaatko muuten kertoa, kuinka paljon on liian paljon?

        Et sitten ymmärtänyt että kyse remanenssi säikeen aloituksesta.


    • Anonyymi

      Jos akku on niin typötyhjä, että sen lataamiseen menee hirveä määrä virtaa, millä huisin voimalla se sitten jaksaisi pyörittää starttimootteria? Se ole eri seikka sitten, kun työnnetään väkipakolla lisävirtanen, sittenhän se onkin täpötäys ja töttöröö, jos vielä muistaa laittaa akun kaapelit oikein päin, ettei kaapulit pala touhukkaalla miehellä jo siinä vaiheessa.

      • Anonyymi

        Ajelin aikoinaan ainakin vuoden autolla jossa tuo piiri oli poikki, laiskuuttani en heti jaksanut korjata kun kaasunpolkaisulla sai kuitenkin lataamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajelin aikoinaan ainakin vuoden autolla jossa tuo piiri oli poikki, laiskuuttani en heti jaksanut korjata kun kaasunpolkaisulla sai kuitenkin lataamaan.

        Sama juttu, jos laturista rupeaa olemaan hiilet tiensä päässä tai sarjapolttimo vaihdettu lediksi. Itsellä on toinen laturi ilmastoinnin kompressorin paikalla. Joku lucas ja se ei lähde lataamaan, ellei anna hieman kierroksia saattaa vaihdetta vaihtaessakin merkkivalo välähtää. Johtuuko sitten välityksestä vai siitä että auton oma laturi nostaa jännitteet heti.

        Kyllä se manuaalinen magnetointikin on vanhan liiton miehille tuttua:
        https://www.ikh.fi/fi/tasavirtalaturi-lrd100-12v-22a-pikkulucas-st0001


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu, jos laturista rupeaa olemaan hiilet tiensä päässä tai sarjapolttimo vaihdettu lediksi. Itsellä on toinen laturi ilmastoinnin kompressorin paikalla. Joku lucas ja se ei lähde lataamaan, ellei anna hieman kierroksia saattaa vaihdetta vaihtaessakin merkkivalo välähtää. Johtuuko sitten välityksestä vai siitä että auton oma laturi nostaa jännitteet heti.

        Kyllä se manuaalinen magnetointikin on vanhan liiton miehille tuttua:
        https://www.ikh.fi/fi/tasavirtalaturi-lrd100-12v-22a-pikkulucas-st0001

        Joo aikoinaan joissakin autoissa oli ihan ominaisuutena vaikka merkkivalopiiri kunnossa että ei lähtenyt lataamaan jos startissa kierrokset ei hetkeksikään noussut, siinä saattoi joskus käydä niin että starttas auton talvella ja jätti lämpeämään niin akku tyhjenikin vauhdilla.


    • Anonyymi

      Meillä veneen laturi (Valeo) lakkasi lataamasta.Siihen menee kaksi paksua johtoa ja yksi ohut.Tämän ohuen piuhan kanssa sarjassa on 68 Ohmin vastus joka on palannut poikki.Se on tehovastus, 5 W ja 5 %..En tiedä mitä tämä vastus tekee ?
      Ajattelin korvata tämän vastuksen kytkemällä kaksi 100 Ohm hiilikalvovastusta (1/3 W)sarjaan ja näitä kolme kappaletta rinnan niin päästään aika lähelle sitä 68 Ohmin vastausta joka on poikki.Nyt en vaan tiedä yhtään miten nämä 6 vastusta kestää piirissä kulkevan virran.Onko kenellä näppituntumaa asiasta ?
      Asia on sikäli hankala että nämä kaksi paksua johtoa on niin ruosteessä että laturia ei saa irrotettua ottamatta pakosarja irti.Tätä en haluaisi tehdä kuin vasta syksyllä kun vene on maissa.

      • Anonyymi

        Se vastus on nyt varmaan joku merkkivalon korvaaja, sen tilalla kuuluisi olla se 2-4W polttimo. Todennäköisesti koko vastusta et tarvitse mihinkään mutta voidaan siihen laskea mikä vaan vastus.

        Miksi teet sen noin pienistä ja monesta vastuksesta? Mikä on 1/3 vastus??
        Jos sinulla on 6kpl saman arvoisia vastuksia, kerrot yhden vastuksen nimellisen tehonkeston kuudella. 68ohm vastus (tai monen vastuksen rakennelma) 12V jännitteellä tarvitsee vähintään 2.2W tehonkestoa.


      • Anonyymi

        1/3 W vastukset ovat auttamatta liian pienitehoisia, niiden pitäisi olla vähintään 0,83 wattisia että koko vastuspaketin tehonkesto olisi 5 W


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1/3 W vastukset ovat auttamatta liian pienitehoisia, niiden pitäisi olla vähintään 0,83 wattisia että koko vastuspaketin tehonkesto olisi 5 W

        Tarkoittaako 1/3W samaa kuin 1W vastus? Kuudesta vastuksesta tulisi silloin 6W. Tehonkestoa tarvitaan periaatteessa vain 2.2W jos oli kyse 12V järjestelmästä ja vastukset jäähtyvät vapaasti 23 asteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako 1/3W samaa kuin 1W vastus? Kuudesta vastuksesta tulisi silloin 6W. Tehonkestoa tarvitaan periaatteessa vain 2.2W jos oli kyse 12V järjestelmästä ja vastukset jäähtyvät vapaasti 23 asteessa.

        1/3 wattia on 1W kolmasosa, eli 0,3333 wattia.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vastus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1/3 wattia on 1W kolmasosa, eli 0,3333 wattia.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vastus

        ... sillä lisäyksellä, etä vastuksen tehonkesto on ilmoitettu vastuksen ollessa vapaassa tilassa. Jos kietoo vastuksia toisiinsa niin silloin niiden tehonkesto on paljon vähemmän kuin mitä ilmoitettu. Samoin tehonkestoa vähentää se, jos kietoo vastuksen ympärille eristysnauhaa.

        Nippuun laitettuna 6 x 0.33 W vastusta ei tosiaankaan kestä 2 W tehoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... sillä lisäyksellä, etä vastuksen tehonkesto on ilmoitettu vastuksen ollessa vapaassa tilassa. Jos kietoo vastuksia toisiinsa niin silloin niiden tehonkesto on paljon vähemmän kuin mitä ilmoitettu. Samoin tehonkestoa vähentää se, jos kietoo vastuksen ympärille eristysnauhaa.

        Nippuun laitettuna 6 x 0.33 W vastusta ei tosiaankaan kestä 2 W tehoa.

        Se tuossa kaksi kommenttia ylempänä mainittiin, vapaasti ilmassa ja ympäristön lämpötilan ollessa 23 astetta.


    • Anonyymi

      Kiitos kaikille kommenteista.Syy miksi ajattelin rakentaa tämä vastus verkko on vain se että ostin Kiinasta näitä vastuksia.Tämä ei kuitenkaan taida olla hyvä ratkaisu. Täällä ensimmäinen kommentoija totesi että vastus on merkkivalon korvaaja, kuulostaa järkevältä.No jos niin on niin minulla on sekä 3 W että 5 W lasikantalamppuja. Jos saan juotettua niihin jatkojohdon niin homma on siinä.Moottoritilaan tulee valaistus ...
      Tästä huomaa sen että ei pidä uskoa omaan erehtymättömyyteensä vain kysyä muilta, kuten nyt.
      Hyvää kesänjatkoa kaikille
      Lihamylly1

      • Anonyymi

        Se polttimo kannattaisi laittaa sellaiseen paikkaan, että näet jos se syttyy. Vaikka kojelautaan. En tosiaan jostain syystä tajunnut, että vastuksen teho oli murtolukuina. Minulle se pitää näköjään ilmoittaa kokonaislukuina ja desimaaleina...

        0.33 vastuksilla nimellinen tehonkesto on 2W eli jo lähtökohtaisesti alakanttiin ja konehuoneessa lämmötkin voi nousta niin ettei edes se 5W kestä. Tämä rupeaa kestämään jo ihan käytännössäkin:

        https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/tehovastukset/profiilivastus-25w/15177-vastus-25w-68r.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se polttimo kannattaisi laittaa sellaiseen paikkaan, että näet jos se syttyy. Vaikka kojelautaan. En tosiaan jostain syystä tajunnut, että vastuksen teho oli murtolukuina. Minulle se pitää näköjään ilmoittaa kokonaislukuina ja desimaaleina...

        0.33 vastuksilla nimellinen tehonkesto on 2W eli jo lähtökohtaisesti alakanttiin ja konehuoneessa lämmötkin voi nousta niin ettei edes se 5W kestä. Tämä rupeaa kestämään jo ihan käytännössäkin:

        https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/tehovastukset/profiilivastus-25w/15177-vastus-25w-68r.html

        Kiitos, tuo käy myös.


    • Kytkin sen lasikantalampun siihen ja pirulauta, akkujen yli ilmestyi 14, 2 V jännite. Asia hoidettu ja kiitokset asanotosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe