Olen yli 35-vuotias ikänsä taloushallinnon hommia merkonomin koulutuksella tehnyt tyyppi. Päätin vaihtaa alaa ja aloitan syksyllä opiskelemaan ohjelmointikehittäjäksi (toisen asteen tutkinto, kesto 2 vuotta)
Uhka vai mahdollisuus? Mitään käryä koodaamisesta ei ole entuudestaan. Työllistyykö tuommoisen toisen asteen tutkinnon jälkeen alalle lainkaan ja jos, niin onko mahdollista päästä kuinka nopeasti (vai ikinä) 3500 tienesteille? Olettaen, että koulusta imee opit suht hyvin itseensä.
Olenko liian vanha alalle, onko toisen asteen tutkinnosta oikeasti hyötyä, vai vaaditaanko aina harrastuneisuutta ja/tai korkeakouluopintoja?
Teinkö virheen +35 alan vaihtaja?
12
824
Vastaukset
- Anonyymi
Ei saa datanomi työtä
- Anonyymi
Harmi...
No, täytyy ottaa opinnot sitten vain itsensä sivistämisenä ja palata opintojen jälkeen nykyiselle alalle :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harmi...
No, täytyy ottaa opinnot sitten vain itsensä sivistämisenä ja palata opintojen jälkeen nykyiselle alalle :)On kyllä melko järjetöntä sivistää itseään tiedolla ja osaamisella, joka vanhenee nopeammin kuin sinä itse. Mutta harrastuksensa kullakin...
It-alan ihmisiä koulutetaan reilusti yli tarpeen, jostain syystä.
- Anonyymi
Todennäköisesti pääset töihin vain, kun palkkasi on pienempi mitä nykyään. Eli jotain 2500-3000 välillä. Javascript tyypeistä on ylitarjontaa ja jokaisen urapolku alkaa yleensä sieltä, tämä on myös se osa-alue missä osaaminen vanhenee kaikista nopeiten
- Anonyymi
Toi ylitarjonta-juttu on kyllä aivan puuta-heinää. Kokeneita JS-ohjelmoijia on vaikea saada, joten monet firmat palkkaavat nyt kokemattomia sillä toiveella että näistä saisi koulutettua itse osaajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toi ylitarjonta-juttu on kyllä aivan puuta-heinää. Kokeneita JS-ohjelmoijia on vaikea saada, joten monet firmat palkkaavat nyt kokemattomia sillä toiveella että näistä saisi koulutettua itse osaajia.
Eivät palkaa vaan yrittävät tienata kouluttamisella,
- Anonyymi
Osaaminen ratkaisee enemmän kuin tutkinnot. Olisit valmistuttuasi lähes 40v ilman käytännon työkokemusta ohjelmoinnista ja kilpailisit itseäsi paljon nuorempien ja kokeneempien kanssa samoista työpaikoista.
- Anonyymi
Jäätävä idea lähteä 35-vuotiaana amikseen opetteleen ohjelmoinnin alkeita! Jo tuollainen lähtökohta kertoo siitä, ettet ole tutustunut alaan käytännössä ollenkaan. Suosittelen siis jatkamaan tutuissa hommissa ja keksimään jokin mieluisa sekä kehittävä harrastus kylkeen.
- Anonyymi
se riippuu paljoltikin siitä millaista ohjelmointitarjonta siellä koulussa on. Jos oikeasti koodaisitte 2 vuotta erilaisilla ohjelmointikielillä niin voi hyvinkin onnistua uuden ammatin luominen. Ongelma noissa kouluopetuksissa on se että suurin osa opetuksesta on vallan muuta kuin käytännön tason ohjelmointitaitojen opettelua.
Myös se millaiset opettajat saatte. Opettajan osaaminen ja opetustaito merkitsee paljon. Ilmeisesti olet hyväpäinen. Silloin homma voi toimiakin. Kyllä vanhemmallakin iällä opit koodaamistaitoja jos on lahjakkuutta. Asiaan täytyy hurahtaa silloin se onnistuu. Muutoin ei. - Anonyymi
Oman kokemuksen mukaan koulusta imee hyvin tietoa, mutta koulutehtävät ovat usein annetun teorian pientä soveltamista. Työelämässä taas ainakin minulle on tullut paljon tilanteita, joihin ei löydy valmista ratkaisua ja ainakin minun paikoissa työtehtävät ovat vaatineet tutkijaluonnetta. Firmoissa voi tulla ongelmia, kuten: "Tämän prosessi hidastaa liikaa liiketoimintaa. Optimoi prosessia järkevämmäksi". Välillä tuollaisissa hommissa joutuu opettelemaan ihan toisen alan juttuja, kuten signaalinkäsittelyä, tilastotiedettä tai vaikka kauppatieteitä, kuten kohdallani on sattunut. Eli periaatteessa jos arvelet koulun antavan sellaiset taidot, että pystyt sen jälkeen parantelemaan itsenäisesti olemassaolevia ohjelmia, niin käy koulu. Jos taas arvelet, että voit ilman kouluakin opetella kehittämään vaikka avoimen lähdekoodin projekteja, niin älä käy koulua.
- Anonyymi
Kannattaa tutustua alaan ennen kuin lähtee suin päin vaihtamaan:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16113914/it-alaa-harkitseville - Anonyymi
Tuolla kehotetaan opiskelemaan kotona 6-12 kk koodaamista netin koulutusvideoilla ja sen jälkeen olisi lähes varma työpaikka: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17661913/tyoton-ota-haaste-vastaan-kokeile-jotain-uutta-(ensin-harrastuksena)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262886Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee252058Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121568- 761329
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71288Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381196- 641036
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10954Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70911- 102892