Teinkö virheen +35 alan vaihtaja?

Anonyymi

Olen yli 35-vuotias ikänsä taloushallinnon hommia merkonomin koulutuksella tehnyt tyyppi. Päätin vaihtaa alaa ja aloitan syksyllä opiskelemaan ohjelmointikehittäjäksi (toisen asteen tutkinto, kesto 2 vuotta)

Uhka vai mahdollisuus? Mitään käryä koodaamisesta ei ole entuudestaan. Työllistyykö tuommoisen toisen asteen tutkinnon jälkeen alalle lainkaan ja jos, niin onko mahdollista päästä kuinka nopeasti (vai ikinä) 3500 tienesteille? Olettaen, että koulusta imee opit suht hyvin itseensä.

Olenko liian vanha alalle, onko toisen asteen tutkinnosta oikeasti hyötyä, vai vaaditaanko aina harrastuneisuutta ja/tai korkeakouluopintoja?

12

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei saa datanomi työtä

      • Anonyymi

        Harmi...

        No, täytyy ottaa opinnot sitten vain itsensä sivistämisenä ja palata opintojen jälkeen nykyiselle alalle :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi...

        No, täytyy ottaa opinnot sitten vain itsensä sivistämisenä ja palata opintojen jälkeen nykyiselle alalle :)

        On kyllä melko järjetöntä sivistää itseään tiedolla ja osaamisella, joka vanhenee nopeammin kuin sinä itse. Mutta harrastuksensa kullakin...

        It-alan ihmisiä koulutetaan reilusti yli tarpeen, jostain syystä.


    • Anonyymi

      Todennäköisesti pääset töihin vain, kun palkkasi on pienempi mitä nykyään. Eli jotain 2500-3000 välillä. Javascript tyypeistä on ylitarjontaa ja jokaisen urapolku alkaa yleensä sieltä, tämä on myös se osa-alue missä osaaminen vanhenee kaikista nopeiten

      • Anonyymi

        Toi ylitarjonta-juttu on kyllä aivan puuta-heinää. Kokeneita JS-ohjelmoijia on vaikea saada, joten monet firmat palkkaavat nyt kokemattomia sillä toiveella että näistä saisi koulutettua itse osaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi ylitarjonta-juttu on kyllä aivan puuta-heinää. Kokeneita JS-ohjelmoijia on vaikea saada, joten monet firmat palkkaavat nyt kokemattomia sillä toiveella että näistä saisi koulutettua itse osaajia.

        Eivät palkaa vaan yrittävät tienata kouluttamisella,


    • Anonyymi

      Osaaminen ratkaisee enemmän kuin tutkinnot. Olisit valmistuttuasi lähes 40v ilman käytännon työkokemusta ohjelmoinnista ja kilpailisit itseäsi paljon nuorempien ja kokeneempien kanssa samoista työpaikoista.

    • Anonyymi

      Jäätävä idea lähteä 35-vuotiaana amikseen opetteleen ohjelmoinnin alkeita! Jo tuollainen lähtökohta kertoo siitä, ettet ole tutustunut alaan käytännössä ollenkaan. Suosittelen siis jatkamaan tutuissa hommissa ja keksimään jokin mieluisa sekä kehittävä harrastus kylkeen.

    • Anonyymi

      se riippuu paljoltikin siitä millaista ohjelmointitarjonta siellä koulussa on. Jos oikeasti koodaisitte 2 vuotta erilaisilla ohjelmointikielillä niin voi hyvinkin onnistua uuden ammatin luominen. Ongelma noissa kouluopetuksissa on se että suurin osa opetuksesta on vallan muuta kuin käytännön tason ohjelmointitaitojen opettelua.
      Myös se millaiset opettajat saatte. Opettajan osaaminen ja opetustaito merkitsee paljon. Ilmeisesti olet hyväpäinen. Silloin homma voi toimiakin. Kyllä vanhemmallakin iällä opit koodaamistaitoja jos on lahjakkuutta. Asiaan täytyy hurahtaa silloin se onnistuu. Muutoin ei.

    • Anonyymi

      Oman kokemuksen mukaan koulusta imee hyvin tietoa, mutta koulutehtävät ovat usein annetun teorian pientä soveltamista. Työelämässä taas ainakin minulle on tullut paljon tilanteita, joihin ei löydy valmista ratkaisua ja ainakin minun paikoissa työtehtävät ovat vaatineet tutkijaluonnetta. Firmoissa voi tulla ongelmia, kuten: "Tämän prosessi hidastaa liikaa liiketoimintaa. Optimoi prosessia järkevämmäksi". Välillä tuollaisissa hommissa joutuu opettelemaan ihan toisen alan juttuja, kuten signaalinkäsittelyä, tilastotiedettä tai vaikka kauppatieteitä, kuten kohdallani on sattunut. Eli periaatteessa jos arvelet koulun antavan sellaiset taidot, että pystyt sen jälkeen parantelemaan itsenäisesti olemassaolevia ohjelmia, niin käy koulu. Jos taas arvelet, että voit ilman kouluakin opetella kehittämään vaikka avoimen lähdekoodin projekteja, niin älä käy koulua.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe