Nastoissa vaikeuksia, kitkossa ei
Euromaster-rengasketjun toimitusjohtaja Carl Segercrantz kertoo, että tilanne rengasvalmistajilla ja -maahantuojilla on kehittynyt kevään ja alkukesän aikana.
– Isot valmistajat pistivät silloin tietysti tuotantonsa säppiin, ja kaikki ovat tietoisia esimerkiksi Nokian Renkaiden dilemmasta ja haasteista. Tehtaita useimmilla rengasvalmistajilla on kuitenkin muissakin maissa, Segercrantz sanoo.
Tämä tarkoittaa, että tuotantoa on pystytty siirtämään ja avaamaan muissa maissa.
– On kuitenkin selvää, että jonkinlaisia saatavuushaasteita on tulossa ja niistä on meille jakelutiessä olevilla myös jo ilmoitettu. Ja tämä siis nimenomaan siitä syystä, että Pohjoismaihin tuotetut nastarenkaat on pitkälti tehty Venäjällä olevissa tehtaissa. Nyt tilanne on muuttunut. Nastarenkaat ovat lisäksi aika marginaalinen tuoteryhmä, Segercrantz sanoo.
– Nastattomalla puolella tilanne on selkeästi helpompi. Tilanne on sielläkin keväästä elänyt ja saatavuustiedot päivittyneet. Eikä se tilanne nyt näytä ehkä enää niin dramaattiselta kuin silloin keväällä, kun kaikkialla oli isot otsikot siitä että tulee pulaa renkaista. Joistain yksittäisistä kooista tulee ehkä olemaan pulaa, mutta ainakin jos katsoo meidän tilannettamme, niin hyvin on tullut rengasta. Joitain yksittäisiä haasteita siellä vielä kuitenkin on ja valmistajilta odotetaan vielä tilausvahvistuksia. Normaalisti talvirenkaat halutaan sisään varastoon kesällä, mutta voi olla että toimitukset venyvät syksyyn, Segercrantz sanoo.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/717de0e3-34a4-4f2c-8819-f28f7909f943
Ajatko sinäkin ensi talvena kitkarenkailla jos nastoja ei ole saatavana?
50
79
Vastaukset
- Anonyymi
Aikun oli tärkeä juttu...
- Anonyymi
Pitäähän kitka/nasta keskustelu pitää elossa kesälläkin kun elämässä ei muuta ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäähän kitka/nasta keskustelu pitää elossa kesälläkin kun elämässä ei muuta ole.
Se on tälle varsin vähäisellä järjenjuoksulla varustetulle autoilija artolle, joka asuinpaikkakunnaallaan tunnetaan varsin osaamattomana ja pikku kolhuja tuon tuosta aiheuttavana kitkarengas uskovaisena kuskina, varsin tyypillinen aloitus juurikin mainitsemallesi rengaskeskustelulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäähän kitka/nasta keskustelu pitää elossa kesälläkin kun elämässä ei muuta ole.
Kesälläkin ajamme nastojen tekemissä urissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on tälle varsin vähäisellä järjenjuoksulla varustetulle autoilija artolle, joka asuinpaikkakunnaallaan tunnetaan varsin osaamattomana ja pikku kolhuja tuon tuosta aiheuttavana kitkarengas uskovaisena kuskina, varsin tyypillinen aloitus juurikin mainitsemallesi rengaskeskustelulle.
Kerro yksikin kolari minkä olen ajanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro yksikin kolari minkä olen ajanut.
Sinun ajamista kolareista en tiedä, enkä ole sanonut tietäväni.
Idiootti autoilija arto sen sijaan on asuinpaikkakunnallaan varsin tunnettu talvi aikaan kitkarenkailla luistelustaan ja aiheuttamistaan, tähän mennessä onneksi, varsin pienistä kolhuista muille tienkäyttäjille. Anonyymi kirjoitti:
Sinun ajamista kolareista en tiedä, enkä ole sanonut tietäväni.
Idiootti autoilija arto sen sijaan on asuinpaikkakunnallaan varsin tunnettu talvi aikaan kitkarenkailla luistelustaan ja aiheuttamistaan, tähän mennessä onneksi, varsin pienistä kolhuista muille tienkäyttäjille."Sinun ajamista kolareista en tiedä, enkä ole sanonut tietäväni.
Idiootti autoilija arto sen sijaan on asuinpaikkakunnallaan varsin tunnettu talvi aikaan kitkarenkailla luistelustaan ja aiheuttamistaan, tähän mennessä onneksi, varsin pienistä kolhuista muille tienkäyttäjille."
Eli et tiedä mitään, kunhan vaan kirjoitat. Sanoit minun ajavan jatkuvasti kolareita, mutta yhtään et voi todistaa. Olet täydellinen valehtelija.
"tähän mennessä onneksi, varsin pienistä kolhuista muille tienkäyttäjille."
Kerro ne.- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
"Sinun ajamista kolareista en tiedä, enkä ole sanonut tietäväni.
Idiootti autoilija arto sen sijaan on asuinpaikkakunnallaan varsin tunnettu talvi aikaan kitkarenkailla luistelustaan ja aiheuttamistaan, tähän mennessä onneksi, varsin pienistä kolhuista muille tienkäyttäjille."
Eli et tiedä mitään, kunhan vaan kirjoitat. Sanoit minun ajavan jatkuvasti kolareita, mutta yhtään et voi todistaa. Olet täydellinen valehtelija.
"tähän mennessä onneksi, varsin pienistä kolhuista muille tienkäyttäjille."
Kerro ne.Kyllä idiootti autoilija arto raivoat, olet asuinpaikkakunnallasi jopa pienoinen kuuluisuus talvisesta luistelustasi kitkarenkain ja kesäkelissä ylinopeus kaahaamisestasi. Myös aiheuttamasi useat vaaratilanteet ja aiheuttamasi, onneksi pienet mutta useat kolhut muille tienkäyttäjille on varsin hyvin tiedossa, turhaan niitä yrität tekemättömiksi väittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kesälläkin ajamme nastojen tekemissä urissa
Miksi ajat urissa ? Tyhmää.
- Anonyymi
Jotenkin turhanpäivästä vouhotusta. Vasta 40 vuotta pärjätty ilman nastoja päivittäisessä ajossa, niin omalla kuin firman autolla. Jotenkin nuo nastavouhottaja on liikenteen tukkona ja mitä aiheuttavat isoja kolarisumia ympäri Suomea. Raskaan kaluston kuljettajat pärjäävät jopa kesärenkailla samassa muilla akseleilla kuin vetävissä pyörissä.
Olisko se suurin ongelma nastoihin luottavilla tuo kelin tunnistus. Eurooppalaiset kitkat toimivat erinomaisesti kuivalla ja märällä asfaltilla sekä sohjokeleillä. Kohtuullisesti lumella ja vaatii märällä jäällä pikkaisen harkintaa.
Pohjoismainen ongelma on erinomaisia pakkasella lumella sekä jäällä. Asfaltti on ongelmallisempi varsinkin märkänä. Sohjo ei myöskään ole pohjoismaiselle paras mahdollinen olosuhde. Märällä jäällä vaatii tietysti harkintaa.
Nastat taas on ylivertaisia oikeastaan vain märällä jäällä. Niitä päiviä ei montaa ole talvessa. Ehkä sen yhden käden sormin laskettava määrä. Muissa olosuhteissa ei ole mitään merkittävää etua lukuun ottamatta tuulilasifirmojen työllistävää vaikutusta.
Ehkä ne tassu kannattaisi osataa olosuhteiden mukaan, eikä sen mukaan miten ovat testeissä pärjänneet. Jos tukholman murre taipuu, niin ei siellä nastat roiku testitulosten kärjessä vaikka ollaan lähes samoilla korkeuksilla.- Anonyymi
Jos kitkat poistetaan, niin samalla voisi myös lopettaa suolan levittämisen. Suola on pahasta sekä ympäristölle, että kalustolle.
- Anonyymi
Onhan se selvää, että nastarengas pitää paremmin ja tasaa paremmin kelien eroja. Heikoimmille kuskeille nastarengas on paras valinta, varsinkin jos ajelee vaihtelevissa olosuhteissa ja pikkuteillä.
Itse ajan kitkoilla ja hyvin harvoin jossain huonosti hoidetuilla teillä ja nastoja en hanki koskaan.
Järjetöntä asiasta on vääntää yhtään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se selvää, että nastarengas pitää paremmin ja tasaa paremmin kelien eroja. Heikoimmille kuskeille nastarengas on paras valinta, varsinkin jos ajelee vaihtelevissa olosuhteissa ja pikkuteillä.
Itse ajan kitkoilla ja hyvin harvoin jossain huonosti hoidetuilla teillä ja nastoja en hanki koskaan.
Järjetöntä asiasta on vääntää yhtään.Näin se juuri menee. Tietyt asiat soveltuvat paremmin toisille kuin toisille.
Anonyymi kirjoitti:
Jos kitkat poistetaan, niin samalla voisi myös lopettaa suolan levittämisen. Suola on pahasta sekä ympäristölle, että kalustolle.
Rekkoihinkin myös nastat?
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Hieno kirjoitus. Olen samaa mieltä.
Toisaalta voidaan sanoa ettei idiootti autoilija artolle oikein sovi mitkään renkaat varsin kehnon ajotaitonsa takia.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Rekkoihinkin myös nastat?
Rekoissa käytetän hyvin usein nastoja. Joissain rekoissa ovat pakolliset talvella.
Nastoilla on paremmat mahdollisuudet pysyä tiellä..... liukkaalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rekoissa käytetän hyvin usein nastoja. Joissain rekoissa ovat pakolliset talvella.
Nastoilla on paremmat mahdollisuudet pysyä tiellä..... liukkaalla.En ole koskaan nähnyt yhdessäkään rekassa nastoja. Höpöjuttu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt yhdessäkään rekassa nastoja. Höpöjuttu?
Et ole nähnyt mitään muutakaan. Itse olen ajanut rekkaa jossa oli nastat kaikissa renkaissa niin vetäjässä (se on se auto joka vetää kärryä) kun kärryssäkin (se on se toinen "laatikko" siellä auton takana)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kitkat poistetaan, niin samalla voisi myös lopettaa suolan levittämisen. Suola on pahasta sekä ympäristölle, että kalustolle.
Suolasta on hyvät diilit Hyväveli järjestöllä jos ostot lopettaan tulee noutaja 2 viikossa. Kotimaiset renkaat jatkossa.. Lue lisää: Nokian Renkaat aikoo rakentaa uuden rengastehtaan Romaniaan – hintalappu 650 miljoonaa euroa, työllistää 500 henkilöä
- Anonyymi
Ihan niillä samoilla talvirenkailla aion ajaa kuin viime talvenakin.
- Anonyymi
Sama täällä. Monta talvea pystyy ajamaan samoilla renkailla.
- Anonyymi
Tuo onkin merkittä asia ja panos keskusteluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo onkin merkittä asia ja panos keskusteluun.
Anteeksi kaikille. Tää on tätä.
Anonyymi kirjoitti:
Sama täällä. Monta talvea pystyy ajamaan samoilla renkailla.
Sanovat, että talvirenkaat tulisi vaihtaa 5 vuoden välein, vaikka olisi kulutuspintaa, kuinka paljon tahansa. Rengas kovettuu vuosien saatossa.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Sanovat, että talvirenkaat tulisi vaihtaa 5 vuoden välein, vaikka olisi kulutuspintaa, kuinka paljon tahansa. Rengas kovettuu vuosien saatossa.
Myös idiootti autoilija arton vähäinen osaaminen heikkenee/on heikentynyt tramaattisesti ihan viimeisten viikkojen aikana.
- Anonyymi
Arto777 kirjoitti:
Sanovat, että talvirenkaat tulisi vaihtaa 5 vuoden välein, vaikka olisi kulutuspintaa, kuinka paljon tahansa. Rengas kovettuu vuosien saatossa.
Se on myyjän suositus, totuuden kanssa ei mitään tekemistä.
- Anonyymi
On ollut hyvät nastat 5 vuotta alla, 1 nasta puuttuu, melkein 10mm pintaa.
Lumi ja jääpintaisilla teillä ajot pääosin.
Ei kulu tietkään paljon. - Anonyymi
Onhan se pakko ajaa kitkoilla jos nastoja ei olisi.
Neliveto on hyvä lisäturva kitkoilla ajaville.- Anonyymi
Tuo nelivedon muka tuoma lisäturva on lähinnä urbaani legenda. Tosiasia on, että nelivedolla pidon loppuessa mennään vain huikan pidemmälle pöpelikköön kuin etu tai takavetoisella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo nelivedon muka tuoma lisäturva on lähinnä urbaani legenda. Tosiasia on, että nelivedolla pidon loppuessa mennään vain huikan pidemmälle pöpelikköön kuin etu tai takavetoisella.
Juu, eipä se neliveto auta kuin liikkeelle lähdössä ja se antaa helposti väärän kuvan kelistä ja sitten mennään mutkassa suoraan tai risteyksessä toisen perää tai liukumalla läpi toivoen ettei kukaan osu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, eipä se neliveto auta kuin liikkeelle lähdössä ja se antaa helposti väärän kuvan kelistä ja sitten mennään mutkassa suoraan tai risteyksessä toisen perää tai liukumalla läpi toivoen ettei kukaan osu.
On totta, että osaamattoman ja ajattelemattoman käsissä nelivedosta voidaan sanoa ettei auta kuin liikkeellelähdössä, joka se parempi liikkeellelähtö on sekin varsin huomion arvoinen varsin hyvä ominaisuus. Toki sillä nelivedolla on muitakin hyviä ominaisuksia etu tai taka vetoon verraten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On totta, että osaamattoman ja ajattelemattoman käsissä nelivedosta voidaan sanoa ettei auta kuin liikkeellelähdössä, joka se parempi liikkeellelähtö on sekin varsin huomion arvoinen varsin hyvä ominaisuus. Toki sillä nelivedolla on muitakin hyviä ominaisuksia etu tai taka vetoon verraten.
Kerro mitä??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro mitä??
Vaikkapa rauhallisempi ajokäytös vähän huonommissa keleissä.
Puhuttakaan paremmasta mäennousu kyvystä liukkailla tai muuten haastavissa liikenneolosuhteissa, perävaunua hinattaessa tai ilman sitä.
- Anonyymi
Nastat ovat jalometallia ja kaikki metalli menee sähköautoihin ja olut tölkkeihin!
- Anonyymi
Niin ja sähkökoppien nastarenkaisiin.
- Anonyymi
Voisi melkein päätellä, että jos tarvitsee uudet talvirenkaat ja nastarenkaita ei ole saatavana, niin silloin ottaa kitkarenkaat.
Nerokasta sanoisin.- Anonyymi
Mieluummin ajaa vanhoilla nastarenkailla kun kitkoilla. Liikenneturvallisuus kärsii kitkarenkaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieluummin ajaa vanhoilla nastarenkailla kun kitkoilla. Liikenneturvallisuus kärsii kitkarenkaista.
Mieluiten kesärenkailla, kun on kesä ja helleviikkoa pukkaa. Katsotaan niitä talvirenkaita sitten, kun talvi tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieluummin ajaa vanhoilla nastarenkailla kun kitkoilla. Liikenneturvallisuus kärsii kitkarenkaista.
Tyhmähän sinä olet, kuka ostaa uudet renkaat jos vanhat on vielä hyvät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmähän sinä olet, kuka ostaa uudet renkaat jos vanhat on vielä hyvät.
Helppo huomata, että tunnet itsesi viisaammaksi kun toiset. Pidä kiinni siitä ja tuo se aina esille kaikkialla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mieluiten kesärenkailla, kun on kesä ja helleviikkoa pukkaa. Katsotaan niitä talvirenkaita sitten, kun talvi tulee.
Usein jo pellkä otsikon ymmärtäminen auttaa
- Anonyymi
Kitkaregaspellet ajaa kesätkin kitkoilla, on ne vaan turvalliset ja äänettömät.
- Anonyymi
Väärin, vain harva niin tekee.
- Anonyymi
Ajan tietenkin nastoilla ja uusilla, jos niitä ei saa uusia suomesta niitä saa muualta.
Kukaan viisas ei aja kitkoilla koska ne ei ole kesä eikä talvirenkaat. - Anonyymi
Syksyllä tällää uudet kitkat alle, jossei niillä pärjää niin soronoo ja muutto Italiaan?🚿🚿
- Anonyymi
Nastarenkaat viimeksi -89 eikä ole ikävä.
Fillarissa käytän nastarengasta talvella edessä, ei lähde niin livakasti alta näissä "talvihoidon" jäljissä. Mutta autoon ei tarvitse, se pysyy pystyssä. Ei yhtään kolaria tai ulosajoa nastattomilla. Kerran on pitänyt Oulu-Helsinki -välillä ottaa parin tunnin aikalisä. Keli meni niin mahdottomaksi, että autoja alkoi olla molemmilla puolilla ojissa ja osa renkaat ylöspäin.- Anonyymi
Pysyyhän se auto nastattomilla tiellä, koska suolataan. Mä vaihdoin polkupyörään nastarenkaan sekä eteen, että taaksekin.
- Anonyymi
Sinä voit työntää sen ikäväsi vaikka prrsseseessi.
- Anonyymi
Onneksi renkaista ei tullutkaan pulaa ja voi valita ne mitkä haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851