kupari- ja täplämonnisista

cat_fish

Minulla on nyt yksi akva (98litrainen) ja olen ostamassa toisen (300 litraisen). Ostaisin uuteen akvaan kupari- ja täplämonnisia. Eikös ne kude helposti? Kuteeko riesaksi asti? Syövätkö emot itse kudun? Entä toiset kalat? Jos poikasia selviäisi hengissä kuinka ison akvan ne tarvitsevat aluksi? Vai kannattaako jättää sitten 300 litraiseen?

7

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bettaristic

      Kyllä, kupari- ja täplämonniet kutevat tosi helposti. Ei tarvi muuta kuin muuttaa lämpötilaa vähän ja vaihtaa isosti vettä.

      Kutevat kyllä jatkuvasti, mutta riesaa siitä ei ole. Mäti tulee syödyksi jos vaan tarpeeksi nälkäisiä on akvassa. Emot syö osan itse, loput hoitelee muu kansoitus viimeistään siinä vaiheessa kun poikaset kuoriutuvat.

      En usko, että poikasia selviää paria/kk enempää hengissä joten 300-litraisessa on loistavasti tilaa niiden kasvaa. Jos taas erikseen haluat poikasia kasvatella, niin kudeta emot siinä 98-litraisessa ja kudun jälkeen heti heivaat ne takaisin 300-litraiseen. 98-litraisessa mahtuu kasvamaan n. 30-päinen poikasparvi.

      • cat_fish

        Olen ajatellut muiksi kaloiksi 20 neon- ja 10 mustaneontetroja (tai joitain muita pieniä tetroja), partamonnin ja ehkä (!) jotain kaloja pinnalle. Onko muut kalat ok? Kävisikö 10 kuparimonnista ja 10 täplämonnista? Kannattaako pinnalle ottaa yhtään kalaa?


      • bettaristic
        cat_fish kirjoitti:

        Olen ajatellut muiksi kaloiksi 20 neon- ja 10 mustaneontetroja (tai joitain muita pieniä tetroja), partamonnin ja ehkä (!) jotain kaloja pinnalle. Onko muut kalat ok? Kävisikö 10 kuparimonnista ja 10 täplämonnista? Kannattaako pinnalle ottaa yhtään kalaa?

        Kaikki sopii heittämällä, mutta mä jättäisin pohjalle vähän enemmän tilaa perheenlisäyksen (tai harkittujen heräteostosten) varalle.

        Molempia neoneja voisi olla vieläkin isommat parvet. Vaikka 30 neonia ja 20 mustaneonia. 300-litraiseen sopii kyllä jo vähän isompiakin kaloja, mutta jos otat ihan pikkuisia tetroja, niin yhdistelmä ei tule toimimaan (tetrat hyödynnetään ravintona).

        Pintakaloiksi sopisi joukkoon 10-20 kynäkalaparvi (Nannostomus/Nannobrycon eques).

        25 neontetraa
        15 mustaneontetraa
        15 kynäkalaa
        8 kuparimonnista
        8 täplämonnista
        1 partamonni
        6 nuolimonnia

        Nuo sopisivat akvaarioon, jonka lämpötila on siinä 24 asteen hujakoilla, pH 6-6,5 ja pehmeää. Virtaustakin saa olla.

        Tilaa vievät noin 260 litraa.


      • joo
        bettaristic kirjoitti:

        Kaikki sopii heittämällä, mutta mä jättäisin pohjalle vähän enemmän tilaa perheenlisäyksen (tai harkittujen heräteostosten) varalle.

        Molempia neoneja voisi olla vieläkin isommat parvet. Vaikka 30 neonia ja 20 mustaneonia. 300-litraiseen sopii kyllä jo vähän isompiakin kaloja, mutta jos otat ihan pikkuisia tetroja, niin yhdistelmä ei tule toimimaan (tetrat hyödynnetään ravintona).

        Pintakaloiksi sopisi joukkoon 10-20 kynäkalaparvi (Nannostomus/Nannobrycon eques).

        25 neontetraa
        15 mustaneontetraa
        15 kynäkalaa
        8 kuparimonnista
        8 täplämonnista
        1 partamonni
        6 nuolimonnia

        Nuo sopisivat akvaarioon, jonka lämpötila on siinä 24 asteen hujakoilla, pH 6-6,5 ja pehmeää. Virtaustakin saa olla.

        Tilaa vievät noin 260 litraa.

        Noi kalat kuulostais hyviltä, mutta mahtuuko ne kaikki ihan varmasti? kannttaisiko mun ostaa pintakasveja? vai riittääkö pintaan yltävät kasvit?


      • bettaristic
        joo kirjoitti:

        Noi kalat kuulostais hyviltä, mutta mahtuuko ne kaikki ihan varmasti? kannttaisiko mun ostaa pintakasveja? vai riittääkö pintaan yltävät kasvit?

        Pienille ja sosiaalisille kaloille riittää 0,5 litraa/sentti aikuispituutta tilaksi. Sellaisia on tuossa listassani neonit, mustaneonit ja kynäkalat.

        Pintaan ylettyvät kasvit riittävät. Pintakasvit on kyllä nättejä, mutta sitten pohjalle ei kannata laittaa paljon valoa kaipaavia kasveja, koska pintakasvit varjostavat niitä.


      • bettaristic
        bettaristic kirjoitti:

        Pienille ja sosiaalisille kaloille riittää 0,5 litraa/sentti aikuispituutta tilaksi. Sellaisia on tuossa listassani neonit, mustaneonit ja kynäkalat.

        Pintaan ylettyvät kasvit riittävät. Pintakasvit on kyllä nättejä, mutta sitten pohjalle ei kannata laittaa paljon valoa kaipaavia kasveja, koska pintakasvit varjostavat niitä.

        ai niin, nuolimonnit myös ovat pienikasvuista ja rauhallista porukkaa. Tilaksi riittää se 0,5 litraa/sentti aikuispituutta.


      • cat_fish
        bettaristic kirjoitti:

        Pienille ja sosiaalisille kaloille riittää 0,5 litraa/sentti aikuispituutta tilaksi. Sellaisia on tuossa listassani neonit, mustaneonit ja kynäkalat.

        Pintaan ylettyvät kasvit riittävät. Pintakasvit on kyllä nättejä, mutta sitten pohjalle ei kannata laittaa paljon valoa kaipaavia kasveja, koska pintakasvit varjostavat niitä.

        Miten pienille kaloille riittää ½ litraa vettä yhtä cm kohti? Luulin, että se tarkottaisi 1-3 cm pituisia kaloja, mutta kait se tarkoittaa vähän isompiakin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe