Tallinnan edustalla palaneessa huvijahdissa ei varmaan ollut pakollista sammutinta, kun pääsi noin pahasti palamaan. Tai jos oli, niin leima oli ehkä pääsyt vanhentumaan.
Huvijahti paloi
63
1366
Vastaukset
- Anonyymi
Pitikö se polttaa...
- Anonyymi
Koska spekulointi on kivaa, niin olisko leväpuuro tukkinut merivesisuodattimet?
- Anonyymi
Mikä siinä tapauksessa olisi tulipalon sytyttänyt? Jäähdytysveden paineesta, moottorien lämpötiloista yms. on varoitusvalot jne. Eli jos kuljettaja oli ajan tasalla ja niin poispäin, ei siitä paloa olisi seurannut.
- Anonyymi
Komeasti paloi
- Anonyymi
Lujitemuovi on öljyn veroista polttoainetta.
Onkohan tapauksella vaikutusta vakuutusmaksuihin?
Venevakuutuksia maksetaan vuodessa 13 miljoonan edestä ja verot päälle. Jos Huulikaanin hintalappu olisi vaikka miljoonan ja päälle pistetään nostamiset ja mahdolliset ympäristövahingot, niin päästään ehkä 1,5 miljoonan pottiin.
Se tarkoittaisi, että 10% vakuutusmaksuista paloi, upposi ja levisi laineille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lujitemuovi on öljyn veroista polttoainetta.
Onkohan tapauksella vaikutusta vakuutusmaksuihin?
Venevakuutuksia maksetaan vuodessa 13 miljoonan edestä ja verot päälle. Jos Huulikaanin hintalappu olisi vaikka miljoonan ja päälle pistetään nostamiset ja mahdolliset ympäristövahingot, niin päästään ehkä 1,5 miljoonan pottiin.
Se tarkoittaisi, että 10% vakuutusmaksuista paloi, upposi ja levisi laineille.Vakuutusyhtiöt ovat jälleenvakuuttaneet nämäkin, pikkujuttuja kun verrataan maksuihin joita kertyy isojen rahtilaivojen upotessa kalliine lasteineen. Niitäkin tapauksia on maailmalla vuosittain lukuisia mutta ei nekään vakuutusyhtiöitä yleensä kaada.
Miksi veneen käypä arvokin määritellään, ei mikään uudenkarhea härveli enää ollut, osaa se vakuutusyhtiö puolensa pitää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakuutusyhtiöt ovat jälleenvakuuttaneet nämäkin, pikkujuttuja kun verrataan maksuihin joita kertyy isojen rahtilaivojen upotessa kalliine lasteineen. Niitäkin tapauksia on maailmalla vuosittain lukuisia mutta ei nekään vakuutusyhtiöitä yleensä kaada.
Miksi veneen käypä arvokin määritellään, ei mikään uudenkarhea härveli enää ollut, osaa se vakuutusyhtiö puolensa pitää...Paremman hinnan saa, kuin myymällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vakuutusyhtiöt ovat jälleenvakuuttaneet nämäkin, pikkujuttuja kun verrataan maksuihin joita kertyy isojen rahtilaivojen upotessa kalliine lasteineen. Niitäkin tapauksia on maailmalla vuosittain lukuisia mutta ei nekään vakuutusyhtiöitä yleensä kaada.
Miksi veneen käypä arvokin määritellään, ei mikään uudenkarhea härveli enää ollut, osaa se vakuutusyhtiö puolensa pitää...Veneen yksi omistaja on LähiTapiola Rahoitus Oy.
Olisiko ottanut Ifistä vakuutukset...
- Anonyymi
Uskomatonta illakoida vakavalla aiheella, no huvinsa kullakin.
Mielenkiintoista olisi kuulla mistä palo lähti alkuun.- Anonyymi
Eräs suurehkon tilan suurehko päärakennus paloi syntymäseudullani joskus kun taloissa vielä oli usein esim. valaistuksena öljylamppuja. Paloa epäiltiin tuhopoltoksi ja isäntäkin oli ollut oikeudessa asti kuultavana. Kysyttäessä mistä hän arvelee palon saaneen alkunsa, hän oli vastannut ettei voi olla aivan varma mutta epäilee että tulitikusta.
Ei tuossa tuomioita jaettu ja isännän reipas vastauskin myönnettiin hyvin paljon mahdollista todeksi, nimittäin tulitikuilla talossa tuohon aikaan alkuun kaikki sytytettiin, tulipesät, öljylamput, tupakat jne. - Anonyymi
Konevika tuli ennen kuin palo huomattiin tai alkoi.
Se voisi tarkoittaa pakoputken ylilämpöä tai moottorin ylikuumenemista. Polttoainevuoto voisi myös syttyä palamaan, mutta se vaatii kosolti huonoa tuuria. Diesel ei syty kovin helposti normaalipaineessa.
Omalle kohdalle on sattunut niin, että generaattori ylikuumeni koska jäähdytysvesiputkeen imeytyi pieni hedelmien pakkaamiseen käytetty muovipussi. Sama voi tapahtua muillekin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konevika tuli ennen kuin palo huomattiin tai alkoi.
Se voisi tarkoittaa pakoputken ylilämpöä tai moottorin ylikuumenemista. Polttoainevuoto voisi myös syttyä palamaan, mutta se vaatii kosolti huonoa tuuria. Diesel ei syty kovin helposti normaalipaineessa.
Omalle kohdalle on sattunut niin, että generaattori ylikuumeni koska jäähdytysvesiputkeen imeytyi pieni hedelmien pakkaamiseen käytetty muovipussi. Sama voi tapahtua muillekin.Generaattori ylikuumeni...generaattorissa siis vesijäähdytys?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Generaattori ylikuumeni...generaattorissa siis vesijäähdytys?
Harvemmin ne veneissä ilmajäähdytteisiä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvemmin ne veneissä ilmajäähdytteisiä...
Aika usein ovat ilmajäähdytteisiä, siis apukoneet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvemmin ne veneissä ilmajäähdytteisiä...
Lähes kaikki generaattorit ovat ilmajäähdytteisiä, myös veneissä. Tämä pätee sekä päämoottorin, että aggregaattien generaattoreihin.
Ihan vaan tiedoksi että generaattori on tekninen laite, mikä muuntaa mekaanista tehoa sähkötehoksi.
Jos tarkoitus on muuntaa polttoainetta sähköksi, pitää genu liittää johonkin polttomoottoriin, muuten se ei toimi. Polttomoottoreissa liitos tehdään tavallisesti kiilahihnalla, aggregaateissa muut ratkaisut ovat tavallisempia, suora akseliveto tai jopa hammaspyörävälitys, mutt akyllä niissäkin on toisinaan kiilahihnoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Generaattori ylikuumeni...generaattorissa siis vesijäähdytys?
Eikö genussa ollut systeemiä, joka sammuttaa sen, jos jäähdytys ontuu?
Omassa northelight genussa on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes kaikki generaattorit ovat ilmajäähdytteisiä, myös veneissä. Tämä pätee sekä päämoottorin, että aggregaattien generaattoreihin.
Ihan vaan tiedoksi että generaattori on tekninen laite, mikä muuntaa mekaanista tehoa sähkötehoksi.
Jos tarkoitus on muuntaa polttoainetta sähköksi, pitää genu liittää johonkin polttomoottoriin, muuten se ei toimi. Polttomoottoreissa liitos tehdään tavallisesti kiilahihnalla, aggregaateissa muut ratkaisut ovat tavallisempia, suora akseliveto tai jopa hammaspyörävälitys, mutt akyllä niissäkin on toisinaan kiilahihnoja.Hieno selvitys generaattorin toiminnasta.
Olet ilmeisesti tosikko tai halusit muuten vain hämmentää tätä asiaa isolla kauhalla.
Yleisesti veneilijöiden keskuudessa käytetyssä terminologiassa generaattori tai genu mielletään kokonaiseksi yksiköksi.
Ei kukaan kuljettele sitä ilmajäähdytettyä generaattoria veneessään, jos siinä ei ole kiinni mitään millä sitä pyöritetään.
Tämä selvitys siksi, että täällä on lukijoita, jotka eivät ole aina perillä veneen sisältämästä tekniikasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes kaikki generaattorit ovat ilmajäähdytteisiä, myös veneissä. Tämä pätee sekä päämoottorin, että aggregaattien generaattoreihin.
Ihan vaan tiedoksi että generaattori on tekninen laite, mikä muuntaa mekaanista tehoa sähkötehoksi.
Jos tarkoitus on muuntaa polttoainetta sähköksi, pitää genu liittää johonkin polttomoottoriin, muuten se ei toimi. Polttomoottoreissa liitos tehdään tavallisesti kiilahihnalla, aggregaateissa muut ratkaisut ovat tavallisempia, suora akseliveto tai jopa hammaspyörävälitys, mutt akyllä niissäkin on toisinaan kiilahihnoja.Käytäppä vähän googlea, tietoviisas!
Hae Marine Generator tai Marine Genset. Kerro kuinka monta ilmajäähdytteistä löydät.
- Anonyymi
Onneksi ymmärsivät mennä pelastuslautalle ennen palon syttymistä
- Anonyymi
Ennen?
Se ei vaikuta fiksulta. Iso vene rikkinäisellä moottorilla on aina turvallisempi kuin pieni lautta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen?
Se ei vaikuta fiksulta. Iso vene rikkinäisellä moottorilla on aina turvallisempi kuin pieni lautta.Paitsi jos on odotettavissa tulipalo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi jos on odotettavissa tulipalo
Olit siis veneessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olit siis veneessä?
Miksi kysyt?
- Anonyymi
Kahden kilon pullo ei riittänyt.
- Anonyymi
Sammutuspeite olisi riittänyt
- Anonyymi
Vaikea vene myydä, joten......
- Anonyymi
Tuskin sitä poka päällä olisi poltettu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin sitä poka päällä olisi poltettu.
Poka oli alla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin sitä poka päällä olisi poltettu.
Nimen omaan juuri siksi. Jos kyydissä, siis aluksella olisi ollut esim. vain kaksi henkilöä, olisi tulipalo herättänyt enemmän ihmettelyä. Onneksi kaikki sujui yllättävän hyvin, eikä kenenkään henki ollut vaarassa. Todella mallikelpoista toimintaa kaikin tavoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimen omaan juuri siksi. Jos kyydissä, siis aluksella olisi ollut esim. vain kaksi henkilöä, olisi tulipalo herättänyt enemmän ihmettelyä. Onneksi kaikki sujui yllättävän hyvin, eikä kenenkään henki ollut vaarassa. Todella mallikelpoista toimintaa kaikin tavoin.
Siis epäilyksien poistamiseksi alukseen otettiin kahdeksan vapaamatkustajaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimen omaan juuri siksi. Jos kyydissä, siis aluksella olisi ollut esim. vain kaksi henkilöä, olisi tulipalo herättänyt enemmän ihmettelyä. Onneksi kaikki sujui yllättävän hyvin, eikä kenenkään henki ollut vaarassa. Todella mallikelpoista toimintaa kaikin tavoin.
Hyvin suunniteltu on jo puoliksipoltettu, vai miten se nyt menikään
- Anonyymi
Luulis, että ton tason vehkeissä olis kone tilassa automaattiset sammutin systeemit. Tietääkö joku viisaampi asiasta?
- Anonyymi
Odotellaan nyt rauhassa vuosi- pari niin eiköhän siitä tarkempaa selvitystäkin saada. Tapaus sattui Viron aluevesillä mutta suomalaisomisteisessa veneessä että kumman valtion viranomaiset sitä alkavat tutkia, ilmeisesti Viron.
Meillähän oli juuri tämän tapauksen jälkeen sisävesillä kuolemaan johtanut veneilyonnettomuus että tutkittavaa on täälläkin ainakin poliisilla. - Anonyymi
...konetila ja sammutinsysteemi ovat yhdyssanoja...
Viisaat eivät välttämättä ole kovin kiinnostuneita eivätkä siis useinkaan tiedä jostakin tietyn moottorivenetyypin palonsammutinjärjestelmistä. - Anonyymi
Taitaa olla venekohtaista.
Joissakin on, toisissa ei. - Anonyymi
Todellakin. Paatti maksaa n.1,8 milj. € suomessa (hatara olettama). Konetila on vissiin suljettu.
Luulis, että tohon hintaan kuuluu sammutusjärjestelmän.
- Anonyymi
Moottoritilaan piilotettu kokaiini on tulenarkaa tavaraa...
- Anonyymi
Netistä luin, että alusta olisi huollettu/korjailtu Viron puolella ja jonkin sortin polttoaine vuotoa havaittu aluksen tuntumassa...
- Anonyymi
Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.
Moottoritila vaan ei ole kovin kuuma, kun koneet on käynnissä. Dieselkään ei syty kovin helposti.
- Anonyymi
Se vuoto on todennäköisesti vain satuilua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.
Epäilen vahvasti epäilysi olevan virheellinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.
Jos poltooainetta vuotaa konetilaan niin jonkin sytytyslähteen täytyy se sytyttää, polttoaineputkisto ei siis ole sytyttäjä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.
Jos on vuotanut polttoainetta jonnekin minne se ei kuulu, tulen sytyttäjä ei ole polttoaine- putkisto vaan esim. jokin riittävän kuuma pinta, voimakas hetkellinen kitkatekijä tms.
Internetistäkin löytyy kohtuullisen luotettavaa tietoa eri polttoaineiden syttymisrajoista yms. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on vuotanut polttoainetta jonnekin minne se ei kuulu, tulen sytyttäjä ei ole polttoaine- putkisto vaan esim. jokin riittävän kuuma pinta, voimakas hetkellinen kitkatekijä tms.
Internetistäkin löytyy kohtuullisen luotettavaa tietoa eri polttoaineiden syttymisrajoista yms.Käypä sitten katsomassa, kun tiedät paikankin.
Diesel ei syty kipinästä eikä itsestään, jos ei ole jotain todella kuumaa pintaa.
Jos taas konehuoneessa on niin kuuma pinta, se on palon syy.
Diesel vaatii yli 200C lämpötilan syttymiseen eikä sellaista lämpötilaa ole konehuoneessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käypä sitten katsomassa, kun tiedät paikankin.
Diesel ei syty kipinästä eikä itsestään, jos ei ole jotain todella kuumaa pintaa.
Jos taas konehuoneessa on niin kuuma pinta, se on palon syy.
Diesel vaatii yli 200C lämpötilan syttymiseen eikä sellaista lämpötilaa ole konehuoneessa.Kuka väitti tietävänsä paikankin?
Muistan kun laivan konehuoneessa mittailimme moottorien pintalämpöjä, esim. 9- sylinterinen noin 4000 hp tehoiset Wärtsilä- Sulzerir ja silleen.
Tahtoisitko jutella moottoreista..? Noita oli muuten kuusi kpl per laiva... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka väitti tietävänsä paikankin?
Muistan kun laivan konehuoneessa mittailimme moottorien pintalämpöjä, esim. 9- sylinterinen noin 4000 hp tehoiset Wärtsilä- Sulzerir ja silleen.
Tahtoisitko jutella moottoreista..? Noita oli muuten kuusi kpl per laiva...Hienoa. Olet käynyt laivassa, jossa on kuusi moottoria ja se tekee sinusta asinatuntijan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka väitti tietävänsä paikankin?
Muistan kun laivan konehuoneessa mittailimme moottorien pintalämpöjä, esim. 9- sylinterinen noin 4000 hp tehoiset Wärtsilä- Sulzerir ja silleen.
Tahtoisitko jutella moottoreista..? Noita oli muuten kuusi kpl per laiva...Kerropa lämpötilat moottoreittain ja mistä kohtaa ne on mitattu.
Usein, kun ihmiset sanovat, että me tehtiin jotain, niin ne ovat vain kuulleet muiden tehneen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerropa lämpötilat moottoreittain ja mistä kohtaa ne on mitattu.
Usein, kun ihmiset sanovat, että me tehtiin jotain, niin ne ovat vain kuulleet muiden tehneen.Lätkäjoukkueen kannattaja sanoo, et äme voitetiin, vaikka ei itse pysy edes pystyssä luistimilla :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa. Olet käynyt laivassa, jossa on kuusi moottoria ja se tekee sinusta asinatuntijan.
Joo, se tekee asinatuntijan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käypä sitten katsomassa, kun tiedät paikankin.
Diesel ei syty kipinästä eikä itsestään, jos ei ole jotain todella kuumaa pintaa.
Jos taas konehuoneessa on niin kuuma pinta, se on palon syy.
Diesel vaatii yli 200C lämpötilan syttymiseen eikä sellaista lämpötilaa ole konehuoneessa.Eikö pakoputkessa ennen jäähdytys yhdettä?
- Anonyymi
Eiköhän se jo ehtinyt rahtinsa rahtaamaan.
- Anonyymi
Joo, kuulemma tuli tunnit täyteen, ei jääny tyhjiksi tunteja...
- Anonyymi
Paloi sen verran pahasti, että luulisi syyn tulipaloon olevan vaikea selvittää.
- Anonyymi
Vakuutus ei ehkä korvaa
- Anonyymi
Ehkä, ehkä ei, juu, ei vaarinhousut.
- Anonyymi
Ehkä korvaa.
- Anonyymi
Jos jahdin omistaja kykenee todistamaan, ettei itse sytyttänyt paloa, niin kyllä korvaa.
- Anonyymi
Omistajahan oli jossain tuhansien kilometrien päässä joten aika helppo todistaa...Mutta entäpä jos joku muu sytytti, miten se voisi vaikuttaa...tai veneessä olleen vastuuhenkilön huolimattomuus tahi lakisääteisen varustuksen puutteellisuus tai jne. jne.
- Anonyymi
Vaarallisia vehkeitä tuollaiset huvijahdit ovat. Voivat leimahtaa liekkeihin ihan milloin vaan ja missä vaan. Ei niissä ole turvallisuutta mietitty ollenkaan. Ihme touhua, ihan ihmetellä täytyy.
- Anonyymi
kuten voivat leimahtaa talot, autot, lentokoneet...elämä on
- Anonyymi
Varomaton pössyttely saattaisi olla syynä. Ei voi tietää.
- Anonyymi
Tai sitten oli joku muu syy...eiks oo ihmeellistä kun me tiedetään näin paljon?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1463167- 1082593
- 512571
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402238Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4801954- 1101891
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521875Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91714Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151627R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi241502