Huvijahti paloi

Anonyymi

Tallinnan edustalla palaneessa huvijahdissa ei varmaan ollut pakollista sammutinta, kun pääsi noin pahasti palamaan. Tai jos oli, niin leima oli ehkä pääsyt vanhentumaan.

63

1228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitikö se polttaa...

    • Anonyymi

      Koska spekulointi on kivaa, niin olisko leväpuuro tukkinut merivesisuodattimet?

      • Anonyymi

        Mikä siinä tapauksessa olisi tulipalon sytyttänyt? Jäähdytysveden paineesta, moottorien lämpötiloista yms. on varoitusvalot jne. Eli jos kuljettaja oli ajan tasalla ja niin poispäin, ei siitä paloa olisi seurannut.


    • Anonyymi

      Komeasti paloi

      • Anonyymi

        Lujitemuovi on öljyn veroista polttoainetta.

        Onkohan tapauksella vaikutusta vakuutusmaksuihin?

        Venevakuutuksia maksetaan vuodessa 13 miljoonan edestä ja verot päälle. Jos Huulikaanin hintalappu olisi vaikka miljoonan ja päälle pistetään nostamiset ja mahdolliset ympäristövahingot, niin päästään ehkä 1,5 miljoonan pottiin.

        Se tarkoittaisi, että 10% vakuutusmaksuista paloi, upposi ja levisi laineille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lujitemuovi on öljyn veroista polttoainetta.

        Onkohan tapauksella vaikutusta vakuutusmaksuihin?

        Venevakuutuksia maksetaan vuodessa 13 miljoonan edestä ja verot päälle. Jos Huulikaanin hintalappu olisi vaikka miljoonan ja päälle pistetään nostamiset ja mahdolliset ympäristövahingot, niin päästään ehkä 1,5 miljoonan pottiin.

        Se tarkoittaisi, että 10% vakuutusmaksuista paloi, upposi ja levisi laineille.

        Vakuutusyhtiöt ovat jälleenvakuuttaneet nämäkin, pikkujuttuja kun verrataan maksuihin joita kertyy isojen rahtilaivojen upotessa kalliine lasteineen. Niitäkin tapauksia on maailmalla vuosittain lukuisia mutta ei nekään vakuutusyhtiöitä yleensä kaada.
        Miksi veneen käypä arvokin määritellään, ei mikään uudenkarhea härveli enää ollut, osaa se vakuutusyhtiö puolensa pitää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöt ovat jälleenvakuuttaneet nämäkin, pikkujuttuja kun verrataan maksuihin joita kertyy isojen rahtilaivojen upotessa kalliine lasteineen. Niitäkin tapauksia on maailmalla vuosittain lukuisia mutta ei nekään vakuutusyhtiöitä yleensä kaada.
        Miksi veneen käypä arvokin määritellään, ei mikään uudenkarhea härveli enää ollut, osaa se vakuutusyhtiö puolensa pitää...

        Paremman hinnan saa, kuin myymällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöt ovat jälleenvakuuttaneet nämäkin, pikkujuttuja kun verrataan maksuihin joita kertyy isojen rahtilaivojen upotessa kalliine lasteineen. Niitäkin tapauksia on maailmalla vuosittain lukuisia mutta ei nekään vakuutusyhtiöitä yleensä kaada.
        Miksi veneen käypä arvokin määritellään, ei mikään uudenkarhea härveli enää ollut, osaa se vakuutusyhtiö puolensa pitää...

        Veneen yksi omistaja on LähiTapiola Rahoitus Oy.
        Olisiko ottanut Ifistä vakuutukset...


    • Anonyymi

      Uskomatonta illakoida vakavalla aiheella, no huvinsa kullakin.

      Mielenkiintoista olisi kuulla mistä palo lähti alkuun.

      • Anonyymi

        Eräs suurehkon tilan suurehko päärakennus paloi syntymäseudullani joskus kun taloissa vielä oli usein esim. valaistuksena öljylamppuja. Paloa epäiltiin tuhopoltoksi ja isäntäkin oli ollut oikeudessa asti kuultavana. Kysyttäessä mistä hän arvelee palon saaneen alkunsa, hän oli vastannut ettei voi olla aivan varma mutta epäilee että tulitikusta.
        Ei tuossa tuomioita jaettu ja isännän reipas vastauskin myönnettiin hyvin paljon mahdollista todeksi, nimittäin tulitikuilla talossa tuohon aikaan alkuun kaikki sytytettiin, tulipesät, öljylamput, tupakat jne.


      • Anonyymi

        Konevika tuli ennen kuin palo huomattiin tai alkoi.
        Se voisi tarkoittaa pakoputken ylilämpöä tai moottorin ylikuumenemista. Polttoainevuoto voisi myös syttyä palamaan, mutta se vaatii kosolti huonoa tuuria. Diesel ei syty kovin helposti normaalipaineessa.

        Omalle kohdalle on sattunut niin, että generaattori ylikuumeni koska jäähdytysvesiputkeen imeytyi pieni hedelmien pakkaamiseen käytetty muovipussi. Sama voi tapahtua muillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konevika tuli ennen kuin palo huomattiin tai alkoi.
        Se voisi tarkoittaa pakoputken ylilämpöä tai moottorin ylikuumenemista. Polttoainevuoto voisi myös syttyä palamaan, mutta se vaatii kosolti huonoa tuuria. Diesel ei syty kovin helposti normaalipaineessa.

        Omalle kohdalle on sattunut niin, että generaattori ylikuumeni koska jäähdytysvesiputkeen imeytyi pieni hedelmien pakkaamiseen käytetty muovipussi. Sama voi tapahtua muillekin.

        Generaattori ylikuumeni...generaattorissa siis vesijäähdytys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Generaattori ylikuumeni...generaattorissa siis vesijäähdytys?

        Harvemmin ne veneissä ilmajäähdytteisiä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin ne veneissä ilmajäähdytteisiä...

        Aika usein ovat ilmajäähdytteisiä, siis apukoneet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin ne veneissä ilmajäähdytteisiä...

        Lähes kaikki generaattorit ovat ilmajäähdytteisiä, myös veneissä. Tämä pätee sekä päämoottorin, että aggregaattien generaattoreihin.
        Ihan vaan tiedoksi että generaattori on tekninen laite, mikä muuntaa mekaanista tehoa sähkötehoksi.
        Jos tarkoitus on muuntaa polttoainetta sähköksi, pitää genu liittää johonkin polttomoottoriin, muuten se ei toimi. Polttomoottoreissa liitos tehdään tavallisesti kiilahihnalla, aggregaateissa muut ratkaisut ovat tavallisempia, suora akseliveto tai jopa hammaspyörävälitys, mutt akyllä niissäkin on toisinaan kiilahihnoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Generaattori ylikuumeni...generaattorissa siis vesijäähdytys?

        Eikö genussa ollut systeemiä, joka sammuttaa sen, jos jäähdytys ontuu?

        Omassa northelight genussa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki generaattorit ovat ilmajäähdytteisiä, myös veneissä. Tämä pätee sekä päämoottorin, että aggregaattien generaattoreihin.
        Ihan vaan tiedoksi että generaattori on tekninen laite, mikä muuntaa mekaanista tehoa sähkötehoksi.
        Jos tarkoitus on muuntaa polttoainetta sähköksi, pitää genu liittää johonkin polttomoottoriin, muuten se ei toimi. Polttomoottoreissa liitos tehdään tavallisesti kiilahihnalla, aggregaateissa muut ratkaisut ovat tavallisempia, suora akseliveto tai jopa hammaspyörävälitys, mutt akyllä niissäkin on toisinaan kiilahihnoja.

        Hieno selvitys generaattorin toiminnasta.

        Olet ilmeisesti tosikko tai halusit muuten vain hämmentää tätä asiaa isolla kauhalla.

        Yleisesti veneilijöiden keskuudessa käytetyssä terminologiassa generaattori tai genu mielletään kokonaiseksi yksiköksi.
        Ei kukaan kuljettele sitä ilmajäähdytettyä generaattoria veneessään, jos siinä ei ole kiinni mitään millä sitä pyöritetään.

        Tämä selvitys siksi, että täällä on lukijoita, jotka eivät ole aina perillä veneen sisältämästä tekniikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes kaikki generaattorit ovat ilmajäähdytteisiä, myös veneissä. Tämä pätee sekä päämoottorin, että aggregaattien generaattoreihin.
        Ihan vaan tiedoksi että generaattori on tekninen laite, mikä muuntaa mekaanista tehoa sähkötehoksi.
        Jos tarkoitus on muuntaa polttoainetta sähköksi, pitää genu liittää johonkin polttomoottoriin, muuten se ei toimi. Polttomoottoreissa liitos tehdään tavallisesti kiilahihnalla, aggregaateissa muut ratkaisut ovat tavallisempia, suora akseliveto tai jopa hammaspyörävälitys, mutt akyllä niissäkin on toisinaan kiilahihnoja.

        Käytäppä vähän googlea, tietoviisas!

        Hae Marine Generator tai Marine Genset. Kerro kuinka monta ilmajäähdytteistä löydät.


    • Anonyymi

      Onneksi ymmärsivät mennä pelastuslautalle ennen palon syttymistä

      • Anonyymi

        Ennen?

        Se ei vaikuta fiksulta. Iso vene rikkinäisellä moottorilla on aina turvallisempi kuin pieni lautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen?

        Se ei vaikuta fiksulta. Iso vene rikkinäisellä moottorilla on aina turvallisempi kuin pieni lautta.

        Paitsi jos on odotettavissa tulipalo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi jos on odotettavissa tulipalo

        Olit siis veneessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olit siis veneessä?

        Miksi kysyt?


    • Anonyymi

      Kahden kilon pullo ei riittänyt.

      • Anonyymi

        Sammutuspeite olisi riittänyt


    • Anonyymi

      Vaikea vene myydä, joten......

      • Anonyymi

        Tuskin sitä poka päällä olisi poltettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin sitä poka päällä olisi poltettu.

        Poka oli alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin sitä poka päällä olisi poltettu.

        Nimen omaan juuri siksi. Jos kyydissä, siis aluksella olisi ollut esim. vain kaksi henkilöä, olisi tulipalo herättänyt enemmän ihmettelyä. Onneksi kaikki sujui yllättävän hyvin, eikä kenenkään henki ollut vaarassa. Todella mallikelpoista toimintaa kaikin tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimen omaan juuri siksi. Jos kyydissä, siis aluksella olisi ollut esim. vain kaksi henkilöä, olisi tulipalo herättänyt enemmän ihmettelyä. Onneksi kaikki sujui yllättävän hyvin, eikä kenenkään henki ollut vaarassa. Todella mallikelpoista toimintaa kaikin tavoin.

        Siis epäilyksien poistamiseksi alukseen otettiin kahdeksan vapaamatkustajaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimen omaan juuri siksi. Jos kyydissä, siis aluksella olisi ollut esim. vain kaksi henkilöä, olisi tulipalo herättänyt enemmän ihmettelyä. Onneksi kaikki sujui yllättävän hyvin, eikä kenenkään henki ollut vaarassa. Todella mallikelpoista toimintaa kaikin tavoin.

        Hyvin suunniteltu on jo puoliksipoltettu, vai miten se nyt menikään


    • Anonyymi

      Luulis, että ton tason vehkeissä olis kone tilassa automaattiset sammutin systeemit. Tietääkö joku viisaampi asiasta?

      • Anonyymi

        Odotellaan nyt rauhassa vuosi- pari niin eiköhän siitä tarkempaa selvitystäkin saada. Tapaus sattui Viron aluevesillä mutta suomalaisomisteisessa veneessä että kumman valtion viranomaiset sitä alkavat tutkia, ilmeisesti Viron.
        Meillähän oli juuri tämän tapauksen jälkeen sisävesillä kuolemaan johtanut veneilyonnettomuus että tutkittavaa on täälläkin ainakin poliisilla.


      • Anonyymi

        ...konetila ja sammutinsysteemi ovat yhdyssanoja...
        Viisaat eivät välttämättä ole kovin kiinnostuneita eivätkä siis useinkaan tiedä jostakin tietyn moottorivenetyypin palonsammutinjärjestelmistä.


      • Anonyymi

        Taitaa olla venekohtaista.
        Joissakin on, toisissa ei.


      • Anonyymi

        Todellakin. Paatti maksaa n.1,8 milj. € suomessa (hatara olettama). Konetila on vissiin suljettu.
        Luulis, että tohon hintaan kuuluu sammutusjärjestelmän.


    • Anonyymi

      Moottoritilaan piilotettu kokaiini on tulenarkaa tavaraa...

    • Anonyymi

      Netistä luin, että alusta olisi huollettu/korjailtu Viron puolella ja jonkin sortin polttoaine vuotoa havaittu aluksen tuntumassa...

      • Anonyymi

        Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.

        Moottoritila vaan ei ole kovin kuuma, kun koneet on käynnissä. Dieselkään ei syty kovin helposti.


      • Anonyymi

        Se vuoto on todennäköisesti vain satuilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.

        Epäilen vahvasti epäilysi olevan virheellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.

        Jos poltooainetta vuotaa konetilaan niin jonkin sytytyslähteen täytyy se sytyttää, polttoaineputkisto ei siis ole sytyttäjä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttoaineputkisto vuotanut kuumaan moottoritilaan ja sytyttänyt dieselin palamaan. Näin epäilen vahvasti.

        Jos on vuotanut polttoainetta jonnekin minne se ei kuulu, tulen sytyttäjä ei ole polttoaine- putkisto vaan esim. jokin riittävän kuuma pinta, voimakas hetkellinen kitkatekijä tms.
        Internetistäkin löytyy kohtuullisen luotettavaa tietoa eri polttoaineiden syttymisrajoista yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on vuotanut polttoainetta jonnekin minne se ei kuulu, tulen sytyttäjä ei ole polttoaine- putkisto vaan esim. jokin riittävän kuuma pinta, voimakas hetkellinen kitkatekijä tms.
        Internetistäkin löytyy kohtuullisen luotettavaa tietoa eri polttoaineiden syttymisrajoista yms.

        Käypä sitten katsomassa, kun tiedät paikankin.

        Diesel ei syty kipinästä eikä itsestään, jos ei ole jotain todella kuumaa pintaa.
        Jos taas konehuoneessa on niin kuuma pinta, se on palon syy.

        Diesel vaatii yli 200C lämpötilan syttymiseen eikä sellaista lämpötilaa ole konehuoneessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käypä sitten katsomassa, kun tiedät paikankin.

        Diesel ei syty kipinästä eikä itsestään, jos ei ole jotain todella kuumaa pintaa.
        Jos taas konehuoneessa on niin kuuma pinta, se on palon syy.

        Diesel vaatii yli 200C lämpötilan syttymiseen eikä sellaista lämpötilaa ole konehuoneessa.

        Kuka väitti tietävänsä paikankin?
        Muistan kun laivan konehuoneessa mittailimme moottorien pintalämpöjä, esim. 9- sylinterinen noin 4000 hp tehoiset Wärtsilä- Sulzerir ja silleen.
        Tahtoisitko jutella moottoreista..? Noita oli muuten kuusi kpl per laiva...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka väitti tietävänsä paikankin?
        Muistan kun laivan konehuoneessa mittailimme moottorien pintalämpöjä, esim. 9- sylinterinen noin 4000 hp tehoiset Wärtsilä- Sulzerir ja silleen.
        Tahtoisitko jutella moottoreista..? Noita oli muuten kuusi kpl per laiva...

        Hienoa. Olet käynyt laivassa, jossa on kuusi moottoria ja se tekee sinusta asinatuntijan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka väitti tietävänsä paikankin?
        Muistan kun laivan konehuoneessa mittailimme moottorien pintalämpöjä, esim. 9- sylinterinen noin 4000 hp tehoiset Wärtsilä- Sulzerir ja silleen.
        Tahtoisitko jutella moottoreista..? Noita oli muuten kuusi kpl per laiva...

        Kerropa lämpötilat moottoreittain ja mistä kohtaa ne on mitattu.

        Usein, kun ihmiset sanovat, että me tehtiin jotain, niin ne ovat vain kuulleet muiden tehneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa lämpötilat moottoreittain ja mistä kohtaa ne on mitattu.

        Usein, kun ihmiset sanovat, että me tehtiin jotain, niin ne ovat vain kuulleet muiden tehneen.

        Lätkäjoukkueen kannattaja sanoo, et äme voitetiin, vaikka ei itse pysy edes pystyssä luistimilla :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa. Olet käynyt laivassa, jossa on kuusi moottoria ja se tekee sinusta asinatuntijan.

        Joo, se tekee asinatuntijan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käypä sitten katsomassa, kun tiedät paikankin.

        Diesel ei syty kipinästä eikä itsestään, jos ei ole jotain todella kuumaa pintaa.
        Jos taas konehuoneessa on niin kuuma pinta, se on palon syy.

        Diesel vaatii yli 200C lämpötilan syttymiseen eikä sellaista lämpötilaa ole konehuoneessa.

        Eikö pakoputkessa ennen jäähdytys yhdettä?


    • Anonyymi

      Eiköhän se jo ehtinyt rahtinsa rahtaamaan.

      • Anonyymi

        Joo, kuulemma tuli tunnit täyteen, ei jääny tyhjiksi tunteja...


    • Anonyymi

      Paloi sen verran pahasti, että luulisi syyn tulipaloon olevan vaikea selvittää.

    • Anonyymi

      Vakuutus ei ehkä korvaa

      • Anonyymi

        Ehkä, ehkä ei, juu, ei vaarinhousut.


      • Anonyymi

        Ehkä korvaa.


    • Anonyymi

      Jos jahdin omistaja kykenee todistamaan, ettei itse sytyttänyt paloa, niin kyllä korvaa.

      • Anonyymi

        Omistajahan oli jossain tuhansien kilometrien päässä joten aika helppo todistaa...Mutta entäpä jos joku muu sytytti, miten se voisi vaikuttaa...tai veneessä olleen vastuuhenkilön huolimattomuus tahi lakisääteisen varustuksen puutteellisuus tai jne. jne.


    • Anonyymi

      Vaarallisia vehkeitä tuollaiset huvijahdit ovat. Voivat leimahtaa liekkeihin ihan milloin vaan ja missä vaan. Ei niissä ole turvallisuutta mietitty ollenkaan. Ihme touhua, ihan ihmetellä täytyy.

      • Anonyymi

        kuten voivat leimahtaa talot, autot, lentokoneet...elämä on


    • Anonyymi

      Varomaton pössyttely saattaisi olla syynä. Ei voi tietää.

      • Anonyymi

        Tai sitten oli joku muu syy...eiks oo ihmeellistä kun me tiedetään näin paljon?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe