Objektiivi maisemakuvaukseen

Anonyymi

Kun olen köyhä niin antakaa vinkkiä käytetyistä objektiiveistä.
Kuvaan kansallispuistoreissuillani maisemia.
Mikä olisi objektiivi mikä tuottaisi laajan kuvan siitä mitä silmillä näkee ja objektiivi olisi suht'koht edullinen. Ei tarvitse olla viiltävän teräviä kuvia. Sellaista peruskauraa.

42

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laaja katselukulma johtaa helposti vääristymiin.

      Itse mietin tuota kuva muodon perusteella, onko tarkoitus tehdä neliskanttinen kuva, 3:2, 4:3, 16:9, 21:9, 1.618:1, 2.414:1..

      Joku 21:9 kuvasuhteelle ottaisin 24mm, 16:9 toimii 35mm. Maisemakuvissa harvemmin mennään neliömäiseksi mutta niissä toimii 50mm.

      Eli, en siis ottaisi ihan miten tahansa laajaa linssiä ettei tule liikaa vääristymiä.

      Jos tulee kuvattua muulloinkin kuin päivällä, kamerasta riippuen kuvanvakaaja olisi hyvä olla siinä objektiivissa tai sitten jalusta.

      Ei nyt oikein pysty mitään tiettyä objektiivia sanoa kun eri kameroihin käy eri objektiivit.

      • Anonyymi

        Maisemakuvauksiin aina 3:2. On standardikuvasuhde kameroissa. Muut vääristää aina kuvaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maisemakuvauksiin aina 3:2. On standardikuvasuhde kameroissa. Muut vääristää aina kuvaa...

        Ei pidä paikkaansa.

        Se 3:2 on tavallisesti sensorin muoto mutta se vaihtelee ja croppikennoissa on muitakin. Löytyy sellaistakin kameraa missä pienempi optiikka mutta laitettu hieman ylisuuri sensori ja onkin muodoltaan 16:9

        Lisäksi voihan siinä olla myös anamorffinen linssi edessä, leventää kuvaa vaikka 1,33x 1,5x tai 2x

        Melkein neliömäisellä kuvalla käytetään 50mm polttoväliä mutta ihmisen näkökenttä on kuitenkin laaja, ja kyllä se joku 21:9 toimii hyvin 24mm polttovälillä ja sen saa terävänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.

        Se 3:2 on tavallisesti sensorin muoto mutta se vaihtelee ja croppikennoissa on muitakin. Löytyy sellaistakin kameraa missä pienempi optiikka mutta laitettu hieman ylisuuri sensori ja onkin muodoltaan 16:9

        Lisäksi voihan siinä olla myös anamorffinen linssi edessä, leventää kuvaa vaikka 1,33x 1,5x tai 2x

        Melkein neliömäisellä kuvalla käytetään 50mm polttoväliä mutta ihmisen näkökenttä on kuitenkin laaja, ja kyllä se joku 21:9 toimii hyvin 24mm polttovälillä ja sen saa terävänä.

        Pitää paikkaansa on standardikuvasuhde..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkaansa on standardikuvasuhde..

        Kuvasuhteelle ei oikeastaan ole standardia.

        Se reikä siinä kamerassa on pyöreä, eli kuva on pyöreä. Sitä voi vapaasti rajailla mielin määrin sen muotoiseksi kuin haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvasuhteelle ei oikeastaan ole standardia.

        Se reikä siinä kamerassa on pyöreä, eli kuva on pyöreä. Sitä voi vapaasti rajailla mielin määrin sen muotoiseksi kuin haluaa.

        Kyllä on standardi. Järkkäreille se on 3:2, puhelimille 4:3 jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on standardi. Järkkäreille se on 3:2, puhelimille 4:3 jne.

        Jos puhelimesta valitsee suhteen 16:9 niin laatu huononee kuin jos kuvattaisiin suunnitellulla 4:3 suhteella. Sama kameroissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on standardi. Järkkäreille se on 3:2, puhelimille 4:3 jne.

        Ei ole. Se kuvasuhde mikä kuvatiedostoon tulee riippuu kamerasta ja käytännössä sensorin muodosta.

        Kun järkkärissä on 16:9 kenno, niin kuva on 16:9. Sitten sitä voi croppailla sivuilta jos haluaa 3:2.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on standardi. Järkkäreille se on 3:2, puhelimille 4:3 jne.

        Standardilla tarkoitetaan yhteistä sopimusta, mutta sellaista ei kyllä ole. Useimmissa kameroissa on 3:2, mutta myös 4:3. Videopuolella 16:9 on "normi", valitettavasti amatööreillä enimmäkseen 9:16... Kameravalmistaja voi laittaa minkälaisen kennon haluaa, mutta eipä kukaan halua erottua joukosta, eikä oikeastaan ole mitään syytäkään.

        3:2 on oikeastaan jossain määrin liian littana, 4:3 on parempi, etenkin pystykuvissa. Nykyisissä kameroissa on niin paljon pikseleitä, että rajata voi varsin vapaasti, etenkin jos kuvat tulevat vain nettiin.

        Mutta kysymykseen: jos kamerasi on 135 formaattia (siis ns kinari, täyskenno), niin 28 tai 35 mm on maisemiin aika hyvä peruslasi, valovomalla f/1.8 tai f/2 ei edes maksa paljoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Se kuvasuhde mikä kuvatiedostoon tulee riippuu kamerasta ja käytännössä sensorin muodosta.

        Kun järkkärissä on 16:9 kenno, niin kuva on 16:9. Sitten sitä voi croppailla sivuilta jos haluaa 3:2.

        Kyllä on standardi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on standardi..

        Laitahan linkki siihen kansainväliseen standardointiorganisaatioon missä tämä löytyy. Jos et laita lähdettä, sitä standardia ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitahan linkki siihen kansainväliseen standardointiorganisaatioon missä tämä löytyy. Jos et laita lähdettä, sitä standardia ei ole.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuvasuhde

        Sielläpä on pitkä luettelo standardeja:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuvasuhde

        Sielläpä on pitkä luettelo standardeja:)

        Et ymmärrä mitä standardi tarkoittaa. Sekoitat formaatin standardiin.

        Jos 3:2 on standardi niin 2,39:1 ei olisi standardi vaikka lukemattomia elokuvia on tehty tuollaisina.

        Tai vaikka jos tietokoneen näytössä on 1920x1080 tarkkuus, eli 16:9 niin sekään ei olisi standardi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ymmärrä mitä standardi tarkoittaa. Sekoitat formaatin standardiin.

        Jos 3:2 on standardi niin 2,39:1 ei olisi standardi vaikka lukemattomia elokuvia on tehty tuollaisina.

        Tai vaikka jos tietokoneen näytössä on 1920x1080 tarkkuus, eli 16:9 niin sekään ei olisi standardi.

        Ymmärrän hyvinkin tuolla ne standardit ovat:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän hyvinkin tuolla ne standardit ovat:)

        Eli 3:2 ei ole standardi koska 1,85:1 on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli 3:2 ei ole standardi koska 1,85:1 on.

        Kyllä on standardi:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on standardi:)

        Ei 3:2 ole sama kuin 1.85:1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 3:2 ole sama kuin 1.85:1

        Sieltä se Wikistä löytyy:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltä se Wikistä löytyy:)

        Sieltä löytyy myös 1.85:1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuvasuhde

        Sielläpä on pitkä luettelo standardeja:)

        Luettelo käytössä olevista kuvasuhteista on eri asia kuin jonkun organisaation määrittelemät sallitut kuvasuhteet. Sellaisia standardeja ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luettelo käytössä olevista kuvasuhteista on eri asia kuin jonkun organisaation määrittelemät sallitut kuvasuhteet. Sellaisia standardeja ei ole.

        Sama asia se on:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama asia se on:)

        Ei ole. Olet liian tyhmä ymmärtämään käsitteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.

        Se 3:2 on tavallisesti sensorin muoto mutta se vaihtelee ja croppikennoissa on muitakin. Löytyy sellaistakin kameraa missä pienempi optiikka mutta laitettu hieman ylisuuri sensori ja onkin muodoltaan 16:9

        Lisäksi voihan siinä olla myös anamorffinen linssi edessä, leventää kuvaa vaikka 1,33x 1,5x tai 2x

        Melkein neliömäisellä kuvalla käytetään 50mm polttoväliä mutta ihmisen näkökenttä on kuitenkin laaja, ja kyllä se joku 21:9 toimii hyvin 24mm polttovälillä ja sen saa terävänä.

        Enemmän pitäisi miettiä esitystapaa.

        Jos kuvia katsellaan vaikka isosta taulutelkkarista, niin 16:9. Toisaalta valmiit valokuvakehykset tuppaavat olemaan 5:4 - 4:3. BTW nämä kuvasuhteet tuppaavat periytyvät ISON KOON kameroista... 3:2 on aika outo lintu valokuvauksessa, tulosta siitä, että säästöniksinä keksittiin käyttää elokuvafilmiä kamerassa.

        3:2 ainoa etu on, että siitä saa pienellä croppaamisella tehtyä joko 16:9 tai 4:3 kuvan. Etenkin pystykuvissa 4:3 toimii paremmin kuin 3:2, joka on jo turhankin laiha.

        Jos ja kun telkkari on esityslaite, niin ruudulle sopii rinnakkain näpsäkästi myös 1:1 neliökuva 4:3 potretti.

        Toisaalta panoraamakin (kuvan levys >2 korkeus) voi passata maisemaan ihan mainiosti. Olen itse tulostellua 360 kamerallakin otettuja kuvia. Ne paljon puhutut vääristymät tulevat siitä, kun kuvataan (super)laajiksella ja kohteita on kovin eri etäisyyksillä ja etenkin lähellä kuvan nurkkia.

        Jos yhdellä ainoalla objektiivilla pitää pärjätä, niin 28 mm (kinomitoin) voisi olla hyvä kompromissi. Jos on 2, niin sitten vaikka 24 ja 35. Eli käytännössä zoomi on kiva. Valovoimalla ei mitään väliä, maisemakuvaan ei kapea terävyysalue oikein passaa ja kohde ei liiku, joten ei tarvita lyhyttä valotusaikaa. Luonnonmaisemissa objektiivin vääristymätkään eivät erotu, mutta jos samalla lasilla kuvataan rakennuksia, niin silloin reunoille sijoittuvien objektien aaltoilu kääntää suupielet alaspäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän pitäisi miettiä esitystapaa.

        Jos kuvia katsellaan vaikka isosta taulutelkkarista, niin 16:9. Toisaalta valmiit valokuvakehykset tuppaavat olemaan 5:4 - 4:3. BTW nämä kuvasuhteet tuppaavat periytyvät ISON KOON kameroista... 3:2 on aika outo lintu valokuvauksessa, tulosta siitä, että säästöniksinä keksittiin käyttää elokuvafilmiä kamerassa.

        3:2 ainoa etu on, että siitä saa pienellä croppaamisella tehtyä joko 16:9 tai 4:3 kuvan. Etenkin pystykuvissa 4:3 toimii paremmin kuin 3:2, joka on jo turhankin laiha.

        Jos ja kun telkkari on esityslaite, niin ruudulle sopii rinnakkain näpsäkästi myös 1:1 neliökuva 4:3 potretti.

        Toisaalta panoraamakin (kuvan levys >2 korkeus) voi passata maisemaan ihan mainiosti. Olen itse tulostellua 360 kamerallakin otettuja kuvia. Ne paljon puhutut vääristymät tulevat siitä, kun kuvataan (super)laajiksella ja kohteita on kovin eri etäisyyksillä ja etenkin lähellä kuvan nurkkia.

        Jos yhdellä ainoalla objektiivilla pitää pärjätä, niin 28 mm (kinomitoin) voisi olla hyvä kompromissi. Jos on 2, niin sitten vaikka 24 ja 35. Eli käytännössä zoomi on kiva. Valovoimalla ei mitään väliä, maisemakuvaan ei kapea terävyysalue oikein passaa ja kohde ei liiku, joten ei tarvita lyhyttä valotusaikaa. Luonnonmaisemissa objektiivin vääristymätkään eivät erotu, mutta jos samalla lasilla kuvataan rakennuksia, niin silloin reunoille sijoittuvien objektien aaltoilu kääntää suupielet alaspäin.

        Kuvasuhde menee sen mukaan mitä on tarkoitus kuvata.

        Jos on tarkoitus kuvata vaikka laivan pienestä pyörestä ikkunasta pihalle niin että ikkuna-aukko kehystää kuvaa niin sitä ei ole mitään järkeä tehdä 21:9 formatissa vaan ennemminkin 4:3 tai miksei 1:1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvasuhde menee sen mukaan mitä on tarkoitus kuvata.

        Jos on tarkoitus kuvata vaikka laivan pienestä pyörestä ikkunasta pihalle niin että ikkuna-aukko kehystää kuvaa niin sitä ei ole mitään järkeä tehdä 21:9 formatissa vaan ennemminkin 4:3 tai miksei 1:1

        Ei vaan että kuvasuhde on sama mitä kamera alunperin tuottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan että kuvasuhde on sama mitä kamera alunperin tuottaa.

        Eihän siinä ole mitään järkeä jos halutaan 21:9 kuva ja kamerasta tulee 4:3

        Kyllä tämä nyt on hyvin tiedossa, että haluttiin esittää isolla kankaalla leveää kuvaa kun 4:3 oli siellä pienessä telkkarissa ja ihmisen näkökenttä on myös leveä.


    • Anonyymi

      Vapunen suosittelee kittiputkea, ja jpeg formaattia. Tietysti kaikki suodatukset päällä. Näin syntyy ammattimaista kuvaa.

      • Anonyymi

        Noin minä kuvaan järkkärillläni, naapuri ainakin kehui kuviani.


      • Anonyymi

        Monessa kittiputkessa on ihan ok laajakulmapää, varsinkin kun on mainittu että "Ei tarvitse olla viiltävän teräviä kuvia".


      • Anonyymi

        Luehan poju aloitus uudestaan, nimen omaan laadun piti olla eiammattimaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa kittiputkessa on ihan ok laajakulmapää, varsinkin kun on mainittu että "Ei tarvitse olla viiltävän teräviä kuvia".

        Maisemassa on usein ääretön määrä yksityiskohtia (puiden lähvästöt, ruoho ym.) joten ne paljastavat suttulasin suttuisuuden armotta.


      • Anonyymi

        sta konserttimäärästä johtuen albumin työstö kesti odotettua pidempään, ja lisäksi se tehtiin edellisalbumin mainiosta menestyksestä johtuen suuren paineen alla. Levy työstettiin useassa studiossa pääosin keikkatauoilla, minkä vuoksi siitä tuli tyylillisesti hajainen. Albumi nousi kuitenkin Britanniassa listaykköseksi, vaikka sitä myytiinkin vähemmän kuin edellisalbumi In Rockia. Sen sijaan Yhdysvalloissa albumi oli Deep Purplen menestynein kolmeen vuoteen. Kriitikoilta se sai


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monessa kittiputkessa on ihan ok laajakulmapää, varsinkin kun on mainittu että "Ei tarvitse olla viiltävän teräviä kuvia".

        Kittisutuissa ei ole mitään hyvää. Aloittaja on menossa kansallispuistoon. Tarvitaan joko halpa tai sääsuojattu kamera. Kittisutut eivät ole sääsuojattuja.

        Minulla on ollut maisemakuvaukseen välillä mukana Fujin X70. Ihan näppärä pikku kamera ja halpa.

        https://m.dpreview.com/reviews/fujifilm-x70-review

        Noita pyörii satunnaisesti käytettynä.

        Tuon rinnalla on sitten ollut runko ja objektiivia, joista tele kiinni rungossa.


    • Anonyymi

      Minä käytän pahvitötteröä johon olen tehnyt nahan reiittimellä sopivan kokoisen reiän. Ei ole linssejä heikentämässä kuvaa

    • Anonyymi

      Mikä kamera aloittajalla on? Croppi kerroin vaikuttaa lasin valintaan..
      ihmissilmä näkee 100 astetta jos siitä lähtee niin hyvin laajakulmainen objektiivin pitää olla.. joku 18mm täyskennoiselle löytyy sigmalta..
      Toinen lähestymistapa on, jotta lasi ku lasi, kun on hyvä piirtoinen, valokuva on aina "rajausjutska" - valokuvattavasta kohteesta, jota pitää mieleenpainuvana kuvan aiheena.. mikä johtaa noin äkkiseltään mieleen 35-50 mm lasit. Näitä objektiiveja kiertää paljon käytettyinäkin, joten rohkeasti ostoksille.
      Kiinteä polttovälisen kanssa myös Jalkazoomi on hauskaa! Juuri viikonajan olen yrittänyt kuvailla kasvimaalla kiinteä polttovälisellä 50mm, monesti menee mielenkiintoiseksi voimisteluksi.

      • Anonyymi

        "joku 18mm täyskennoiselle löytyy sigmalta.."

        Alkaa ikävästi vääristää ja täyskennoisella se lasi on aika iso, että alkavat helposti sutata reunoilta kun valo menee sen lasin läpi taittuen.

        Jos nyt oikeasti haluaisi erittäin suuren kuvakulman, täyskennoisen sijasta jättäisin objektiivin hankkimatta ja ostaisin Gopro:n. Se kuvaa auringonpaisteessa terävää kuvaa kalansilmän läpi ja sen voi cropata sitten rajusti hyvin leveäksi laajakuvaksi.

        Mutta jos haluaa välttää vääristymät ja mahdolliset objektiivin häiriöt niin täyskennoisella tykkään 24mm.


      • Anonyymi

        Terveiset essonbaariin. Ihmisen näkökenttä on lähes 180 °, mutta näkökentän reuna-alueilta aistitaan pelkästään liikettä. Toisaalta tarkan näön alue on hyvin kapea, vain pari astetta.
        Niipä mitä tahansa objektiivia haarukassa kalansilmä - pitkä tele voidaan väittää "näkökenttää vastaavaksi".

        Oikeassa elämässä pitää ottaa huomioon myös, miten kuva esitetään (tulosteen / näytön koko & katseluetäisyys). Tavanomaisessa tapauksessa luonnollisin vaikutelma syntyy miedolla laajakulmalla. Siis jotain 28...35 mm tyylistä.

        50 mm on jo lyhyt tele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "joku 18mm täyskennoiselle löytyy sigmalta.."

        Alkaa ikävästi vääristää ja täyskennoisella se lasi on aika iso, että alkavat helposti sutata reunoilta kun valo menee sen lasin läpi taittuen.

        Jos nyt oikeasti haluaisi erittäin suuren kuvakulman, täyskennoisen sijasta jättäisin objektiivin hankkimatta ja ostaisin Gopro:n. Se kuvaa auringonpaisteessa terävää kuvaa kalansilmän läpi ja sen voi cropata sitten rajusti hyvin leveäksi laajakuvaksi.

        Mutta jos haluaa välttää vääristymät ja mahdolliset objektiivin häiriöt niin täyskennoisella tykkään 24mm.

        > Alkaa ikävästi vääristää ja täyskennoisella se lasi on aika iso, että alkavat helposti sutata reunoilta kun valo menee sen lasin läpi taittuen.

        Väärin arvattu. Ongelma liittyy siihen, että polttovälin lyhentyessä objektiivin kuvakulma alkaa lähestyä puolipalloa. Jos kennolle projisoidaan tällöin ympyräinen kuva (kuten kalansilmäobjektiivit tekevät), mitään nurkkien tummenemista ei näy. Mutta tynnyrivääristyämää tulee tynnyrikaupalla.

        Pallopinnan projisointi tasoksi ei onnistu niin, ettei mitään vääristymiä tule. Joko suorat viivat kaareutuvat (kalansilmä) tai pinta-ala tai kulmat menevät ketuilleen. Normaalit laajakulmat ovat ns. rektilineaarisia, jolloin suorat viivat säilyvät suorina. Näissä objektiiveissa tavallaan venytetään nurkat suoriksi. Näkyy siinäkin, että lähelle kuvan nurkkaa sijoitetut kohteet tuppaavat kasvamaan kokoa. Ja kun valoa levitetään kuvan nurkka-alueilla isommalle pinta-alalle, lopputulos on vähemmän valoa per mm². Elikkä kuvan nurkat tummenevat keskialueeseen nähden. Myös terävyys voi kärsiä, onhan objektiivin suurennussuhde tavallaan isompi nurkissa ja piirto voi loppua kesken.

        Toisaalta nykykameroissa voi olla sisäänrakennettuna automaattinen kompensointi tai tämän vinjetoinnin voi korjata jälkikäsittelyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Alkaa ikävästi vääristää ja täyskennoisella se lasi on aika iso, että alkavat helposti sutata reunoilta kun valo menee sen lasin läpi taittuen.

        Väärin arvattu. Ongelma liittyy siihen, että polttovälin lyhentyessä objektiivin kuvakulma alkaa lähestyä puolipalloa. Jos kennolle projisoidaan tällöin ympyräinen kuva (kuten kalansilmäobjektiivit tekevät), mitään nurkkien tummenemista ei näy. Mutta tynnyrivääristyämää tulee tynnyrikaupalla.

        Pallopinnan projisointi tasoksi ei onnistu niin, ettei mitään vääristymiä tule. Joko suorat viivat kaareutuvat (kalansilmä) tai pinta-ala tai kulmat menevät ketuilleen. Normaalit laajakulmat ovat ns. rektilineaarisia, jolloin suorat viivat säilyvät suorina. Näissä objektiiveissa tavallaan venytetään nurkat suoriksi. Näkyy siinäkin, että lähelle kuvan nurkkaa sijoitetut kohteet tuppaavat kasvamaan kokoa. Ja kun valoa levitetään kuvan nurkka-alueilla isommalle pinta-alalle, lopputulos on vähemmän valoa per mm². Elikkä kuvan nurkat tummenevat keskialueeseen nähden. Myös terävyys voi kärsiä, onhan objektiivin suurennussuhde tavallaan isompi nurkissa ja piirto voi loppua kesken.

        Toisaalta nykykameroissa voi olla sisäänrakennettuna automaattinen kompensointi tai tämän vinjetoinnin voi korjata jälkikäsittelyssä.

        "Myös terävyys voi kärsiä, onhan objektiivin suurennussuhde tavallaan isompi nurkissa ja piirto voi loppua kesken."

        Kuten sanoin niin voi sutata. Eikä kyse ole pelkästä vinjetoinnista ja vääristymästä vaan kun lasi menee paksummaksi niin valo taittuu siinä myös enemmän. Valo taas taittuu eri aallonpituuksilla eri tavalla joten sekin voi näkyä epäterävyyytenä.

        Siinä on siis ongelmia kun on paksumpaa lasia optiikassa pienempi kenno mahdollistaa optiikan tekemistä helpommin.

        Laajakulmaisissa objektiiveissa alkaa olla 35mm vehkeissä olla jo tajuttomasti yksilöeroja. Ne eivät oikeasti ole lähellekään kaikki samanlaisia. Eli suosittelen kyllä kalansilmäjuttuihin mieluummin Gopro:ta niin selviää vähemmällä vaivalla. Todennäköisemmin parempi kuva halvemmalla.


    • Anonyymi

      Hankala suositella, kun ei tiedä millainen runko on.
      Kennon koko määrää polttovälin.
      Käytettyjen objektiivien myyjiä löytyy, kun laittaa hakuun "käytettyjä objektiiveja".
      Menemllä liikkeeseen ja kokeilemalla eri objektiiveja kamerassasi löydät sopivimman polttovälin.

    • Anonyymi

      Riippuu tietysti käyttämästäsi kuvausjärjestelmästä (filmi/digi, kennokoko, millainen objektiivin kiinnitys, ...) jne.

    • Anonyymi

      Aika oleellista olisi tietää kamerarungon merkki, jotta saisit järkeviä vastauksia. Yleensä hyvä ja edullinen pari merkkiin kuin merkkiin on 35 mm noin 85 mm (kinovastaavuus). Eli lievä laajakulma ja lyhyt tele. Jotkut tykkäävät ottaa reissulle vain laajakulmat ja jotkut jopa vähän laajemmasta 28 mm’sestä.

      Pokkarina on pari kaks’kasia saatavissa. Halpa on, jos jostain löydät vielä käytettynä, Fujin X70.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe