Ketä tietää mitä tarkoittaa sana "tyynni"

Anonyymi

Otsikossa on aihe mitä voi kommentoida parhaan tietämyksensä mukaan. Käytetään usein kimpassa sanan "kaikki" kanssa.

34

1708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ketä tietää ?.
      Suomenkielellä kyllä kysytään KUKA.
      Vai onko aloittajalla tarkoitus kysyä että ketä tarkoittaa sanna tyynni.

      • Anonyymi

        Porin seudulla ainakin sanotaan " ketä",kun muualla ilmaisu on"kuka".
        Kyse on siis murteesta.

        Kaikki tyynni = aivan kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porin seudulla ainakin sanotaan " ketä",kun muualla ilmaisu on"kuka".
        Kyse on siis murteesta.

        Kaikki tyynni = aivan kaikki.

        Porissa on myös Matti. Hän on hyvällä hyötysuhteella varustettu tulisija.


      • Anonyymi

        Sinä et hallitse suomen kieltä. Suomessa on käytössä kymmeniä murteita. Niitä saa käyttää ihnn vapaasti ja tietysti leikilläänkin.

        Opit ehkä joskus jotain, jos opettelet ensin lukemaan kirjoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Porin seudulla ainakin sanotaan " ketä",kun muualla ilmaisu on"kuka".
        Kyse on siis murteesta.

        Kaikki tyynni = aivan kaikki.

        Onko tämä palsta siis Porin seudulla?


      • Anonyymi

        Aloittajan kannattaa tietenkin kysyä siltä Ketältä, kun se Ketä kerran tietää.


    • Anonyymi

      Sillä voi olla alku jossain kaukana historiassa. Eipä tule mieleen, onko sillä muuta tarkoitusta kuin "kaikki tyynni". Joku suomenkielen proffa varmaan tietää.
      Mutta suomenkielessä on paljon sanontoja, joiden alkuperä on jo 1500- tai 1600-luvuilta. Todennäköisesti vanhempiakin, mutta kirjakieli alkaa noilta vaiheilta. Suomenkielestähän sanotaan, että se on muuttunut aika vähän tuhansien vuosien aikana. Voi jopa olla, että 2000 tuhannen vuoden takainen suomalainen ja nykyinen saattaisivat ymmärtää toisiaan puhutulla kielellä.

      • Anonyymi

        Niin ja tyynni lienee sama alkujaan kuin "tyystin".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja tyynni lienee sama alkujaan kuin "tyystin".

        samaa kuin 'täysin'?

        - kaikki täysin, eli 'täysin kaikki'.


    • Anonyymi

      Ketä tietää miten kiljoitetaan "kaikki tyynni" hakukoneeseen?

    • Anonyymi

      Juice Leskisellä on jokin Biisi nimeltä xxxxx- kaikki tyynni --- muistelen näin

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Suomella on virallinen kielioppi , ei sitä määritellä Turun eikä Pohjanmaan murteen kautta.

      • Anonyymi

        Ruukataan puhua lounais- ja pohjalaismurteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruukataan puhua lounais- ja pohjalaismurteista.

        Pruukataan meillä E-Pohjanmaalla , mutta se nyt ei ole olennaista .


    • Anonyymi

      Elvis: ”C’mon everybody and snap your fingers now… ”

      Tulkaapa kaikki tyynni ja napsauttakaa Fingerporianne nyt…

    • Anonyymi

      tyvestä lähtien, tyynni. tosin moni sana on viljelystä lähtöisin.

      • Anonyymi

        Jos vaikka myy koko maatilansa, sanotaan et se myi koko paikan "kaikki tyynni" tai menettää konkurssissa kaiken omaisuutensa sanotaan et se menetti omaisuutensa "kaikki tyynni" eli mitään ei jää jäljelle. Tai leikkaa nurmikon kokonaan, syö kaiken ruuan yms... . Etelä-Pohjanmaalla ainakin hyvin yleinen sanonta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos vaikka myy koko maatilansa, sanotaan et se myi koko paikan "kaikki tyynni" tai menettää konkurssissa kaiken omaisuutensa sanotaan et se menetti omaisuutensa "kaikki tyynni" eli mitään ei jää jäljelle. Tai leikkaa nurmikon kokonaan, syö kaiken ruuan yms... . Etelä-Pohjanmaalla ainakin hyvin yleinen sanonta.

        Erittäin :).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vaikka myy koko maatilansa, sanotaan et se myi koko paikan "kaikki tyynni" tai menettää konkurssissa kaiken omaisuutensa sanotaan et se menetti omaisuutensa "kaikki tyynni" eli mitään ei jää jäljelle. Tai leikkaa nurmikon kokonaan, syö kaiken ruuan yms... . Etelä-Pohjanmaalla ainakin hyvin yleinen sanonta.

        Hyvä selvitys tämä,kyllä sitä lounais-Suomessakin käytetään.


    • Anonyymi

      Tyyni on....tasainen, liikkumaton, rauhallinen.

      • Anonyymi

        Tyyni on eri sana kuin rynni, äshole🤯


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyyni on eri sana kuin rynni, äshole🤯

        Siis... Tyyni on eri sana kuin TYNNI, äshole🤯


    • Anonyymi

      Pasi tietää, Hän ei van kerro.

    • Anonyymi

      Tyyni on sama kuin ryyni, mutta eri kuin syyni. Siis syyni on myyni - eri asia.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Yksin tein!


      • Anonyymi

        "Lienee", ei kovin uskottava selitys. Tuonnehan voi kirjoittaa mitä tahansa kuten tännekin. Tai täällä on tietenkin moderointi ja tekoälyttömyys.


    • Anonyymi

      Kyllä se tarkoittaa ihan kaikea. Eli on lisäsana, vaikka kaikkisana kertoo sen jo itsessään.

    • Anonyymi

      Tyynni = täysin, joka ikinen.

    • Anonyymi

      Tossa kahta ännää ole

      • Anonyymi

        Alkuperäisessä kysymyksessä onnimenomaan kaksi ännää ja tarkoittaa että kaikki kuuluu mukaa ja se on vahvistussana sille.


      • Anonyymi

        Sulta jäi EI-sana pois alusta , Seppo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulta jäi EI-sana pois alusta , Seppo.

        Korjaus:
        Tossa mitään kahta ännää ole!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe