Lukkopultit aluvanteille ja momenttiavain

Anonyymi

Huomasin juuri, että nykyiset lukkomutterit on vedetty (pulttipyssyllä) nilelle rengasfirmoissa, vaikka aina olen erikseen pyytänyt että ne irroitetaan ja laitetaan pakalleen vain käsin.

Nyt olen hieman kierellyt netissä hakemaassa suuntimaa siitä mikä tai mitkä valmistajat ja mallit olisivat laadukkaita, niin liki joka paikassa ykköseksi rakattuna tulee tuo McGard.

Itse pultit ja systeemi on näemmä priimaa, mutta miinuksena on mainittu sen lukkohylsyn suhteellinen heikkous, sekä se että vain yksi lukkohylsy tulee myyntipaketissa. Pakkausen koodilla on mahdollsiuus tilata maksusta lisähylsy.

McGard: https://mcgard.com/automotive/wheel-locks/

Millaisia kokemuksia lukkopulteista, lieneekö muita tuon veroisia?

***

Momenttiavain, onko suosituksia riittävän laadukkaasta mallista (erityisesti aluvanteile).

ps. Jatkossa, aina kun rengasfirmaan on asiaa, niin otan lukkopultit valmiiksi irti ja laitan ne sitten itse paikoilleen sinkkiivoiteen kera. Nuo lukkopultiit tulee kuulema laittaa hieman kevyemmin kiinni kuin vakiot.

Samoin löysään pultit rengasfirman duunin jäljiltä ja vedän ne itse käsin momenttiin, niin ainakin tiedän etteivät mahdollisen pulttipyssyn jäljiltä jää ties miten tiukkaan.

ps2. Kokemusta peltivanteista, jotka oli vedetty vedetty aivan sairaan tiukkaan, että edes pitkällä jatkovarrella eivät tahtoneet aueta.

20

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Bilteman momenttiräikkä on pätevä tuohon hommaan.
      Mulla on aina rengasliike ampunut ensin momenttihylsyllä renkaat paikoilleen ja momenttiräikällä käsin tehnyt loppu tarkastuksen ja kiristyksen.

      • Anonyymi

        "Mulla on aina rengasliike ampunut ensin momenttihylsyllä renkaat paikoilleen ja momenttiräikällä käsin tehnyt loppu tarkastuksen ja kiristyksen."

        Yep, mutta kun tuolla pyssyllä __ei pidä kajota lainkaan_ lukkopultin hylsyyn / avaimeen, vaan se tulee kiertää vain käsin ja huolella. Sitten kun tuo hylsy ja / tai lukkopultti vahingoittuu pyssyn vuoksi, niin tien päällä ei renkaanvaihto sitten onnistukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mulla on aina rengasliike ampunut ensin momenttihylsyllä renkaat paikoilleen ja momenttiräikällä käsin tehnyt loppu tarkastuksen ja kiristyksen."

        Yep, mutta kun tuolla pyssyllä __ei pidä kajota lainkaan_ lukkopultin hylsyyn / avaimeen, vaan se tulee kiertää vain käsin ja huolella. Sitten kun tuo hylsy ja / tai lukkopultti vahingoittuu pyssyn vuoksi, niin tien päällä ei renkaanvaihto sitten onnistukaan.

        Kyllä pulti kestää pulttimopon käytön kun sen tekee huolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pulti kestää pulttimopon käytön kun sen tekee huolella.

        Ei todellakaan kestä, sillä jopa tuon parhaimmaksi, vähän kaikkialla rankatun avainhylsy rikkoutuu ... puhumattakaan kun rengasfirmoissa hommia paiskitaan usein aikas lailla rappaamalla, raskaan käden kautta ja kiireellä.

        - https://mcgard.com/automotive/wheel-locks/bolt-style/

        Kuten jo avauksessa kerroin, niin itse juuri joudun ostamaan uuden lukopulttisetin rengasfirmojen rappaamisen vuoksi, jotka ovat vetäneet pulttipyssyllä spoorit pyöreiksi, niin lukkopultista kuin avainhylsystäkin. Setti joka ei suinkaan ollut sieltä tusinasarjasta peruslaadultaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan kestä, sillä jopa tuon parhaimmaksi, vähän kaikkialla rankatun avainhylsy rikkoutuu ... puhumattakaan kun rengasfirmoissa hommia paiskitaan usein aikas lailla rappaamalla, raskaan käden kautta ja kiireellä.

        - https://mcgard.com/automotive/wheel-locks/bolt-style/

        Kuten jo avauksessa kerroin, niin itse juuri joudun ostamaan uuden lukopulttisetin rengasfirmojen rappaamisen vuoksi, jotka ovat vetäneet pulttipyssyllä spoorit pyöreiksi, niin lukkopultista kuin avainhylsystäkin. Setti joka ei suinkaan ollut sieltä tusinasarjasta peruslaadultaan.

        Ei sillä momenttihylsyllä lukkopultti kireälle vedetä, vaan käsin momenttiavaimella.
        Niin se ainakin minun kohdallani on tehty kolmessa eri rengasliikkeessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan kestä, sillä jopa tuon parhaimmaksi, vähän kaikkialla rankatun avainhylsy rikkoutuu ... puhumattakaan kun rengasfirmoissa hommia paiskitaan usein aikas lailla rappaamalla, raskaan käden kautta ja kiireellä.

        - https://mcgard.com/automotive/wheel-locks/bolt-style/

        Kuten jo avauksessa kerroin, niin itse juuri joudun ostamaan uuden lukopulttisetin rengasfirmojen rappaamisen vuoksi, jotka ovat vetäneet pulttipyssyllä spoorit pyöreiksi, niin lukkopultista kuin avainhylsystäkin. Setti joka ei suinkaan ollut sieltä tusinasarjasta peruslaadultaan.

        Lukkopulteissa on todella naurettavan heikkojakin markkinoilla.
        Kaikki saa rikki jos hulluna paukuttaa pulttimopolla.
        Tuo linkkisi pulttimalli on juurikin niitä heikkoja, mullakin oli ongelmaa tuollaisten kanssa, mutta onneksi oli toinen varalla kun ensimmäinen oli jo pyöristynyt ja pultti turhan tiukalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukkopulteissa on todella naurettavan heikkojakin markkinoilla.
        Kaikki saa rikki jos hulluna paukuttaa pulttimopolla.
        Tuo linkkisi pulttimalli on juurikin niitä heikkoja, mullakin oli ongelmaa tuollaisten kanssa, mutta onneksi oli toinen varalla kun ensimmäinen oli jo pyöristynyt ja pultti turhan tiukalla.

        "Lukkopulteissa on todella naurettavan heikkojakin markkinoilla.
        Kaikki saa rikki jos hulluna paukuttaa pulttimopolla."

        Pointti on se, että lukkopultin hylsyyn ei tule edes kajota pulttipyssyllä, vaan lukkopultti tulee kiertää käsin alusta lpuun. Ongelma on se, että rengasfirmat ovat asian suhteen täysin piittaamattomia.

        "Tuo linkkisi pulttimalli on juurikin niitä heikkoja..."

        Eri artikkeleissa itse lukkopultti oli rankattu mekaaniselta vahvuudeltaan toistamiseen parhaaksi, sekä yksilölliseltä malliltaan (ei tule toista samanlaista avainhylsyä vastaan) ... mutta sen heikko lenkki oli liian herkkä avainhylsy, joka vaatii huolellista käsittelyä.

        "... mutta onneksi oli toinen varalla kun ensimmäinen oli jo pyöristynyt ja pultti turhan tiukalla."

        McGardiin tulee myyntipakkauksessa vain yksi hylsyavain. Lisähylsyn saa vain tilattuna maksusta.

        Asian pointti. Kukas ja millä vermeellä oli vetänyt sen lukkopultin liian tiukalle ja vielä vetänyt lukkohylsynkin pyöreäksi?

        Ohjeissa lukkopultti tulee laittaa hieman kevyemmin kiinni kuin normipultit, josskain vilahti luku, mutta en sitä muista.

        Mutta otan mieluusti vastaan infoa niistä parhaimmiksi ja kestävimmiksi testatuista lukkopulteista ja joista on "enemmän kuin kolme" lukkohylsyn mallia markkinoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukkopulteissa on todella naurettavan heikkojakin markkinoilla.
        Kaikki saa rikki jos hulluna paukuttaa pulttimopolla.
        Tuo linkkisi pulttimalli on juurikin niitä heikkoja, mullakin oli ongelmaa tuollaisten kanssa, mutta onneksi oli toinen varalla kun ensimmäinen oli jo pyöristynyt ja pultti turhan tiukalla.

        "Lukkopulteissa on todella naurettavan heikkojakin markkinoilla.
        Kaikki saa rikki jos hulluna paukuttaa pulttimopolla."

        Pointti on se, että lukkopultin hylsyyn ei tule edes kajota pulttipyssyllä, vaan lukkopultti tulee kiertää käsin alusta lpuun. Ongelma on se, että rengasfirmat ovat asian suhteen täysin piittaamattomia.

        "Tuo linkkisi pulttimalli on juurikin niitä heikkoja..."

        Eri artikkeleissa itse lukkopultti oli rankattu mekaaniselta vahvuudeltaan toistamiseen parhaaksi, sekä yksilölliseltä malliltaan (ei tule toista samanlaista avainhylsyä vastaan) ... mutta sen heikko lenkki oli liian herkkä avainhylsy, joka vaatii huolellista käsittelyä.

        "... mutta onneksi oli toinen varalla kun ensimmäinen oli jo pyöristynyt ja pultti turhan tiukalla."

        McGardiin tulee myyntipakkauksessa vain yksi hylsyavain. Lisähylsyn saa vain tilattuna maksusta.

        Asian pointti. Kukas ja millä vermeellä oli vetänyt sen lukkopultin liian tiukalle ja vielä vetänyt lukkohylsynkin pyöreäksi?

        Ohjeissa lukkopultti tulee laittaa hieman kevyemmin kiinni kuin normipultit, josskain vilahti luku, mutta en sitä muista.

        Mutta otan mieluusti vastaan infoa niistä parhaimmiksi ja kestävimmiksi testatuista lukkopulteista ja joista on "enemmän kuin kolme" lukkohylsyn mallia markkinoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lukkopulteissa on todella naurettavan heikkojakin markkinoilla.
        Kaikki saa rikki jos hulluna paukuttaa pulttimopolla."

        Pointti on se, että lukkopultin hylsyyn ei tule edes kajota pulttipyssyllä, vaan lukkopultti tulee kiertää käsin alusta lpuun. Ongelma on se, että rengasfirmat ovat asian suhteen täysin piittaamattomia.

        "Tuo linkkisi pulttimalli on juurikin niitä heikkoja..."

        Eri artikkeleissa itse lukkopultti oli rankattu mekaaniselta vahvuudeltaan toistamiseen parhaaksi, sekä yksilölliseltä malliltaan (ei tule toista samanlaista avainhylsyä vastaan) ... mutta sen heikko lenkki oli liian herkkä avainhylsy, joka vaatii huolellista käsittelyä.

        "... mutta onneksi oli toinen varalla kun ensimmäinen oli jo pyöristynyt ja pultti turhan tiukalla."

        McGardiin tulee myyntipakkauksessa vain yksi hylsyavain. Lisähylsyn saa vain tilattuna maksusta.

        Asian pointti. Kukas ja millä vermeellä oli vetänyt sen lukkopultin liian tiukalle ja vielä vetänyt lukkohylsynkin pyöreäksi?

        Ohjeissa lukkopultti tulee laittaa hieman kevyemmin kiinni kuin normipultit, josskain vilahti luku, mutta en sitä muista.

        Mutta otan mieluusti vastaan infoa niistä parhaimmiksi ja kestävimmiksi testatuista lukkopulteista ja joista on "enemmän kuin kolme" lukkohylsyn mallia markkinoilla.

        Onko niistä testiä edes ollut, ovat yleensä autoissa uudesta asti ja harva niitä jälkikäteen ostelee tarvikkeena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lukkopulteissa on todella naurettavan heikkojakin markkinoilla.
        Kaikki saa rikki jos hulluna paukuttaa pulttimopolla."

        Pointti on se, että lukkopultin hylsyyn ei tule edes kajota pulttipyssyllä, vaan lukkopultti tulee kiertää käsin alusta lpuun. Ongelma on se, että rengasfirmat ovat asian suhteen täysin piittaamattomia.

        "Tuo linkkisi pulttimalli on juurikin niitä heikkoja..."

        Eri artikkeleissa itse lukkopultti oli rankattu mekaaniselta vahvuudeltaan toistamiseen parhaaksi, sekä yksilölliseltä malliltaan (ei tule toista samanlaista avainhylsyä vastaan) ... mutta sen heikko lenkki oli liian herkkä avainhylsy, joka vaatii huolellista käsittelyä.

        "... mutta onneksi oli toinen varalla kun ensimmäinen oli jo pyöristynyt ja pultti turhan tiukalla."

        McGardiin tulee myyntipakkauksessa vain yksi hylsyavain. Lisähylsyn saa vain tilattuna maksusta.

        Asian pointti. Kukas ja millä vermeellä oli vetänyt sen lukkopultin liian tiukalle ja vielä vetänyt lukkohylsynkin pyöreäksi?

        Ohjeissa lukkopultti tulee laittaa hieman kevyemmin kiinni kuin normipultit, josskain vilahti luku, mutta en sitä muista.

        Mutta otan mieluusti vastaan infoa niistä parhaimmiksi ja kestävimmiksi testatuista lukkopulteista ja joista on "enemmän kuin kolme" lukkohylsyn mallia markkinoilla.

        Uuden auton mukana on tullut 2 avainta mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niistä testiä edes ollut, ovat yleensä autoissa uudesta asti ja harva niitä jälkikäteen ostelee tarvikkeena.

        "Onko niistä testiä edes ollut, ovat yleensä autoissa uudesta asti ja harva niitä jälkikäteen ostelee tarvikkeena."

        Paha sanoa, vaikka aluja tosin on nykyisin paljon jo valmiina uusissa autoissa, mutta harvemmimpa kait niisä lukkopultteja tulee mukana, eli usein ne joutunee ostamaan erikseen, joko merkin tarvikehyllystä tai sitten jotkin toiset.

        Onhan noita testejä ollut vaikka miten kauan ja McGard on vuodet keikkunut kärkipaikoilla. Harmi vain, että sen avainhylsy on sen heikompi kohta. Kotimaisesta lehdistöstä ei äkikseen tullut mitään vertailuja vastaan.

        "Locking wheel bolts" 2007

        - https://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/35994/locking-wheel-bolts

        "Top 5 Best Wheel Locks" 2020

        - https://www.autoguide.com/the-5-best-wheels-locks-and-why-you-need-them

        "Top 10 Best Wheel Locks Review 2022 and Buying Guide"

        - https://www.carcareninja.com/best-wheel-locks-review/

        "The Best Locking Wheel Lugs to Keep Your Wheels Safe and Secure" 2022

        - https://www.thedrive.com/reviews/28330/best-wheel-locks


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä momenttihylsyllä lukkopultti kireälle vedetä, vaan käsin momenttiavaimella.
        Niin se ainakin minun kohdallani on tehty kolmessa eri rengasliikkeessä.

        "Ei sillä momenttihylsyllä lukkopultti kireälle vedetä, vaan käsin momenttiavaimella."

        Missä tuollaista olen vakuutellut? Toisaalta, kyllä ne usein huulille vedetään niin, että alkavat jo ottaa hieman kiinni.

        Kas kun niissä rengafirmoissa tehdään duunia yleensä aikas lailla rappaamalla kelloavastaan kuten jo mainitsin ja avainhylsyt ovat herkkiä vioittumaan.

        Omani joudun nyt uusimaan nimeomaan rengasfirmojen "urakoinnin" seuraamuksena, jotka ovat kiireessä soheltaneet ja livettäneet pulttipyssyllä spoorit pyöreiksi ja nuo ko. lukkopultit eivät ole tusinapultteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukkopulteissa on todella naurettavan heikkojakin markkinoilla.
        Kaikki saa rikki jos hulluna paukuttaa pulttimopolla.
        Tuo linkkisi pulttimalli on juurikin niitä heikkoja, mullakin oli ongelmaa tuollaisten kanssa, mutta onneksi oli toinen varalla kun ensimmäinen oli jo pyöristynyt ja pultti turhan tiukalla.

        "Tuo linkkisi pulttimalli on juurikin niitä heikkoja, mullakin oli ongelmaa tuollaisten kanssa, mutta onneksi oli toinen varalla kun ensimmäinen oli jo pyöristynyt ja pultti turhan tiukalla."

        Mistähän mallista tuossa oikein tarinoidaan.

        McGardin lukkopulttin on todella kovaa metallia olevaa ja sen "sormenjälkikuviuota" ei saa pyöristettyä.

        Ei myöskään sen avainhylsyä, sillä väärinkäytettynä se hajoaa, mutta ei juurikaan pyöristy.

        Kuva: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuva-tunnistatko-turhauttavan-tilanteen-nain-lukkopultit-pysyvat-kunnossa/5554650

        Sen sijaan alla olevan mm. Bemarin mallin saa nilelle huolimattomuudella ja varsinkin pulttipyssyllä säheltäessä:

        - https://static.schmiedmann.dk/ProductPictures/image_14263_big.jpg

        Ps. Ei pulttipyssyä.

        Löysin vanhan toisen mallin lukkopulttisarjan kotelon ja siinä olevan ohjelapun. Ohjeessa on oiken kuva pulttipysystä ja rasti päällä, sekä kerrotaan että pultti tulee ensin kääntää paikalleen sormin ja sitten ristikkoavaimella tai vastaavalla ja / tai momentiavaimella huolellisesti työskennelllen.

        Ps2.

        Jätit myöskin kertomatta, että kuka ja millä vermeillä oli vetänyt lukkopultin liian tiukalle ja vielä ryssinyt sen piloille ja avainhylsyn myöskin.


    • Anonyymi

      Joo se on tosi tarkkaa tuo aluvanteen pulttien kireysmomentti . Tai sitten se on ihan sama onko momentti 120 vai 130 nm.

      • Anonyymi

        Tärkeintä, että jokainen pultti on samassa momentissa ja mielellään ohjekirjan mukaisessa kireydessä. Ei niitä momentteja turhaan ilmoiteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä, että jokainen pultti on samassa momentissa ja mielellään ohjekirjan mukaisessa kireydessä. Ei niitä momentteja turhaan ilmoiteta.

        Sillä erolla, että lukkopultin ohjeissa on hieman pienempi momentti kuin vakiomomentti samalle pulttikoolle.

        ps. Tuossa edellä viestini lähti kahteen kertaan kun tämä s24 herjaili palvelinongelmaa ja viesti lähtemättömyyttä ... taas tämänkin lähetys herjailee, saas nähdä montako näitä ehkä ilmestyy ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä erolla, että lukkopultin ohjeissa on hieman pienempi momentti kuin vakiomomentti samalle pulttikoolle.

        ps. Tuossa edellä viestini lähti kahteen kertaan kun tämä s24 herjaili palvelinongelmaa ja viesti lähtemättömyyttä ... taas tämänkin lähetys herjailee, saas nähdä montako näitä ehkä ilmestyy ...

        EI ainakaan auton käyttöohjekirjassa sanota, että lukkopultti pitäisi kiristää löysempään kuin muut, sehän olisi typerää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI ainakaan auton käyttöohjekirjassa sanota, että lukkopultti pitäisi kiristää löysempään kuin muut, sehän olisi typerää.

        Sanoilla on merkitystä, nyt ei ole kyse että lukkopultti olisi liian "löysällä."

        Auton ohjekirjoissa en ole huomannut lainkaan mainintaa lukkopulteista, mutta ehkä joissakin on.

        Sen sijaan lukkopulteissa on tuon hieman pienemmän momentin (90 ?) vuoksi ollut yleisenä ohjeena vain yksi lukkopultti per vanne, sillä jotkut ovat laittaneet niitä kaksikin.

        Tuokin kuva kertoo miten on täysin järjen vastaista tarjota avainhylsylle pulttupyssyä, vaikka sitä ei edes loppuunsaakka vetäisikään. Lukkopultit vain käsin ja huolella.

        "Kuva: Tunnistatko turhauttavan tilanteen? Näin lukkopultit pysyvät kunnossa"

        - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuva-tunnistatko-turhauttavan-tilanteen-nain-lukkopultit-pysyvat-kunnossa/5554650

        Mutta lienee poikkeuksellisen harvinaista, että pultit olisi vedetty kiinni liian kevyesti, mutta yleensä se on juurikin päinvastoin. Usein rengasfirmatkin vetävät kaikki alut samaan momenttiin 110 tai 120 ja täysin riippumatta pulttikoosta.

        Ohesella sivulla on ranskankielinen momenttitaulukko, mutta eiköhän se silti kaikille aukea:

        - https://www.vroomly.com/blog/couple-de-serrage-roue-tout-ce-quil-faut-savoir/

        Ps. Sitten on vielä avoin arviointi siitä mihin momenttiin tulisi laittaa rasvatut pultit _vs. kuivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoilla on merkitystä, nyt ei ole kyse että lukkopultti olisi liian "löysällä."

        Auton ohjekirjoissa en ole huomannut lainkaan mainintaa lukkopulteista, mutta ehkä joissakin on.

        Sen sijaan lukkopulteissa on tuon hieman pienemmän momentin (90 ?) vuoksi ollut yleisenä ohjeena vain yksi lukkopultti per vanne, sillä jotkut ovat laittaneet niitä kaksikin.

        Tuokin kuva kertoo miten on täysin järjen vastaista tarjota avainhylsylle pulttupyssyä, vaikka sitä ei edes loppuunsaakka vetäisikään. Lukkopultit vain käsin ja huolella.

        "Kuva: Tunnistatko turhauttavan tilanteen? Näin lukkopultit pysyvät kunnossa"

        - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuva-tunnistatko-turhauttavan-tilanteen-nain-lukkopultit-pysyvat-kunnossa/5554650

        Mutta lienee poikkeuksellisen harvinaista, että pultit olisi vedetty kiinni liian kevyesti, mutta yleensä se on juurikin päinvastoin. Usein rengasfirmatkin vetävät kaikki alut samaan momenttiin 110 tai 120 ja täysin riippumatta pulttikoosta.

        Ohesella sivulla on ranskankielinen momenttitaulukko, mutta eiköhän se silti kaikille aukea:

        - https://www.vroomly.com/blog/couple-de-serrage-roue-tout-ce-quil-faut-savoir/

        Ps. Sitten on vielä avoin arviointi siitä mihin momenttiin tulisi laittaa rasvatut pultit _vs. kuivat.

        Uusissa autoissa on lukkopultit paikoillaan, eikä niille anneta erikseen pienempää kiristysmomenttia. Joissain autojen ohjekirjassa sanotaan ettei kierteitä saisi rasvata, mutta sellainen hyvin pieni esim. kuparitahna kierteen alkuun auttaa sen ettei suola ja korroosio iske liikaa ja siksi joudu hulluna vääntämään sitä heikoin heikkoa lukkopulttia auki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusissa autoissa on lukkopultit paikoillaan, eikä niille anneta erikseen pienempää kiristysmomenttia. Joissain autojen ohjekirjassa sanotaan ettei kierteitä saisi rasvata, mutta sellainen hyvin pieni esim. kuparitahna kierteen alkuun auttaa sen ettei suola ja korroosio iske liikaa ja siksi joudu hulluna vääntämään sitä heikoin heikkoa lukkopulttia auki.

        Itse en ole lainkaan kiinnittänyt huomioita siihen kuinka usein tai mahdollisesti systemaatisesti lukkopultit ovat uusissa ja uudehkissa autoissa jo valmiina.

        Vilkaisin autoni käsikirjaa ja siellä oli maninta 110 nm, mutta ilman erittelyä onko se pelleille vai aluilla vai molemmille. Kuitenkin ko. rengaosiossa oli puhetta molemmista.

        Lisäksi maininta ett'ei rasvaa tai voidetta tule pulteille käyttää. Menisivät ilmeisesti liian tiukalle rasvattuina.

        Pienempi 90 nm (?) momentti lukkopulteille, josta satuin lukemaan oli mainittu joko jonkin tuotteen ohjeissa tai sitten ulkolaisen autolehden artikkelissa jossa lukkopulteista oli juttua. Syyksi mainittiin lukkopulttien avainhylsyjen rikkoutumisherkkyys ja jotta ei sitten joutuisi nesteseen tien päällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      414
      4252
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2851
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1978
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1312
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1278
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1041
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe