On viesti mulle kulkeutunut

Aikaportti sulkeutunut
poissa on se reitti vakaa
mistä pääsi ajan takaa.

Majatalo ollut suotta
tyhjänä jo monta vuotta
huomannut en lainkaan tätä
rakennus on täysin mätä.

Lahonneet on katto-orret
lattioilla ruohonkorret
homeen haju ilman täyttää
kuolleelta tää paikka näyttää.

Riekaleina tapetitkin
hämähäkit niitä pitkin
vaeltelee reittejänsä
virittelee seittejänsä.

Ruokapöydät peittää pöly
vaiennut on öinen möly
huoneet huokuu hiljaisuutta
vanhaan menoon aivan uutta.

Vuosisadat talo toimi
kummajaiset tänne poimi
turvapaikan antoi heille
nykyaikaan eksyneille.

Haikea jää tänne kaipuu
unohduksiin paikka vaipuu
muistuta ei siitä mikään
mutta miksi pitäisikään.

15

1228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sana hallussa. Kai olet tallentanut kirjoihin ja kansiin tuotoksesi?

    • Anonyymi

      Nyt meni yli ymmärryksen. Selitättehän pliis! Tarkoittaako ihan todellista majatalo-rakennusta, jonka on nähnyt tienposkessa vaikka lapsuuden maisemissa? Jos näin on, sitten ok, mietin turhan vaikeasti sanomaa. Kannattaako vain eläytyä, nauttia lauseista ja soljuvasta tekstistä.
      Vai tarkoittaako omaa kehoaan? Vai tarkoittaako entistä aikaa, mitä on elänyt? Onko kumminkin kuvainnollinen yhteenveto jostakin muusta kuin rakennuksesta?

      • Anonyymi

        Noi menneisyyden riimitykset on aina olleet moniselkoisia.
        Olisi kiva tietää, mistä ne oikein syntyvät.


      • Anonyymi

        Tarvinneko tuota alkaa selittämään. Jokainen saa tulkita ihan omiin nimiinsä. Siinähän sen rikkaus piilee.


      • Anonyymi

        Kyllä minä tulkitsen majatalon "tomumajaksi"/kehoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä tulkitsen majatalon "tomumajaksi"/kehoksi.

        Samoin tulkitsen "majatalon",
        Runossa on monen vuoden yksinäisyyttä,
        pettymystä elämään,
        lopuksi vaivutaan unohduksiin.
        Viimeiset rivit kertovat traagisesti,
        ei ole mitään luopujan elämästä kertovaa
        muistamisen arvoista asiaa,
        kun hän on mennyt,
        haikeaa kohtaloonsa tyytymistä.

        Aikamoisia iäkkään ihmisen luopumisesta kertovia tunteita,
        miesmenneisyydestä osaa sanoiksi pukea.
        Kiitos niistä.


    • Anonyymi

      Hyvin tiivis ja todentuntinen tunnelma. Menin sanojen mukana mukaan. Kiitos.
      Beng

      • Anonyymi

        Samaa mieltä aloiteen tekijän tekstistä Beng: Kanssa. Kiitos!


    • Anonyymi

      Jatkan minä 06.08.2022 07:35. Mietin vielä sienireissulla runoa, mitä aikaa tai tilannetta tarkoittaa. Ei näköjään kukaan ole siihen kommentoinut. Siispä tässä luen vielä kerran ja nautin sanojen sujuvasta soljumisesta ja lakkaan miettimästä enempää.

    • Anonyymi

      Majatalosta tai ei, niiin mulle nousi runosta mieleen naapurikaupungin laitamilla oleva kartano, joka oli suuri ja kaunis, kun olin lapsi, mutta nyt siitä on jäljellä vain surullinen lautakasa.

      Kartanoon liittyi myös surullisia ihmiskohtaloita, joita ei lapsena täysin tajunnut, mutta ne ovat aina silloin tällöin jossain muodossa poksahdelleet uudelleen tielle ja esille ihmeteltäväksi matkani varrella.

      Yksi niistä kerroista oli huikean jännittävä, kun noin parikymmentä vuotta sitten pääsin ko. kartanoon järjestämään häätilaisuutta. Samalla tuli tutkittua vähän nurkkia ja kuunneltua niitten havinoita entisistä ajoista. - Nm. Kartanoromantiikkaa

      • Anonyymi

        Miksi olet aina häntääsi nostamassa sellaisilla asioilla joissa sinulla ei ole mitään tekemistä,,,,,olet kuin olemattomat kartanot,,,herrat,,,narrit ja toisten moittimiset pääaiheena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olet aina häntääsi nostamassa sellaisilla asioilla joissa sinulla ei ole mitään tekemistä,,,,,olet kuin olemattomat kartanot,,,herrat,,,narrit ja toisten moittimiset pääaiheena.

        Miksi sinä nostelet täällä omia ongelmiasi esille? - Nm. Hae apua


    • Anonyymi

      Kyllä olet mestari. Toistan itseäni, että ihailen sanojen soljumisen helppoutta.

      diggari

      • Anonyymi

        22:09
        Minä sitä ihailen, että voi luoda kielellisesti niin filmaattisen kuvauksen, että olin myös sisällä autiossa, hylätyssä, rapistuneessa talossa.
        Mielen ja kuvittelun elämys.
        Siis. Taito. Taide.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22:09
        Minä sitä ihailen, että voi luoda kielellisesti niin filmaattisen kuvauksen, että olin myös sisällä autiossa, hylätyssä, rapistuneessa talossa.
        Mielen ja kuvittelun elämys.
        Siis. Taito. Taide.
        Beng

        Onko se majatalo nyt lopullisesti suljettu, kun ei uusia riimityksiä ole tullut pitkään aikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      262
      2457
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      86
      1951
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1586
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      155
      1408
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe