Yel-muutos ja Tyel-muutos

Anonyymi

Nyt kaikki torppaamaan tuo Yel-muutosehdotus täysin!
Ja samalla vaatimaan yhtenäistemään eläkemaksut.
Kaikille sama eläke- samalla lailla kuin kaikille sama lapsilisä.
Miksi hyvätuloisten pitää saada vielä hyvä eläke, eihän he ole sitä itse maksaneet kokonaan? Lisäksi nykyinen eläkejärjestelmä lisää eriarvoisuutta eläkeikäisille.

Ja vielä oikeesti voisi samalla siirtää palkasta perittävät maksut suoraan palkansaajien hoitettavaksi, nykyään kun automatiikka voisi hoitaa nuo. Turhaa työnantajalle jätetty tuokin homma. Kyllä palkansaaja osaa itse laskea ja hoitaa ko.pidätykset palkastaan.
Ja samalla voisivat hoitaa myös kaikki muutkin pakolliset vakuutusmaksut ja verot, mitäs ne työnantajalle kuuluu.
Miettikääs että työnantaja valitsee palkansaajan eläkelaitoksen, vakuutuslaitokset? Eiköis palkansaajat halua itse määrätä omien arvojensa pohjalta ko. laitokset?

16

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloittajata mielestäni hyvä pointti. Työnantajalle lisätyötä vain maksaa tellit ja lellit. Kun sen voi tehdä työntekijä ite.

    • Anonyymi

      Olisihan se mahdollista, että työnantaja maksaisi työntekijälle sen osuuden, jonka nyt maksaa eläkevakuutusyhtiölle. Sama koskee tietysti muitakin palkkaan sidottuja maksuja, verot, tapaturmavakuutukset, kirkollisverot jne.
      Yksinkertaisuuden vuoksi nuo melkoisen yksinkertaiset prosenttilaskut on helpompi tehdä työnantajan palkanmaksujärjestelmissä ja tilittää rahatkin. Palkansaajilla ei ole vastaavia järjestelmiä, mutta toki niitä saa joko ohjelmistoina tai palveluina markkinoilta.
      Kustannuksena nuo tekniset laskennat ja tilitykset tuskin on työnantajille merkittäviä, kun palkat kuitenkin pitää maksaa. Harva työnantaja sitä tekee manuaalityönä.

      Outo kommentti on, ettei itse kukin saisi vaikuttaa omaan tulevaan työeläkkeeseensä. Eihän työeläkkeen tarkoitus ole tasa-arvoistaa eläkeläisten tuloja, vaan työeläke määräytyy työelämäajan työnteosta saatavista ansioista. Työeläke lasketaan kaikille täysin samojen laskukaavojen ja lakien mukaan työansioista riippumatta. Eli on erittäin oikeudenmukainen ja tuloista riippumaton järjestelmä.

    • Anonyymi

      Niin en nyt tiedä mitä aloittajan pääkopassa liikkuu.
      Onko ajatus että 0 tuntia viikossa tekevä saa tulevaisuudessa saman eläkkeen kuin 70 tuntia tekevä?
      Myös yrittäjien kohdalla yrittäjä ottaa taloudellisen riskin valtavan työmäärän lisäksi, eikö siitä saa tuottoa ollenkaan, pitääkö sen tuotto jakaa niille jotka eivät ota mitään riskiä?

      Tuo palkansaajan omaehtoinen eläkkeiden hoitaminen olisi ok jos he myös ottavat oikeasti vastuun omasta eläkkeestä.
      Kaikkihan tietävät miten käy jos omasta palkasta vapaaehtoisesti pitää maksaa jotakin, kyllä se hieno auto, lomareissu tai viina on mielekkäämpi sijoituskohde.
      Sitten eläkkeiässä huudetaan yhteiskuntaa hätiin kun ei sitä eläkettä olekkaan maksettu.

    • Anonyymi

      Tämä uudistus kun astuu voimaan 1.1.2023 niin täältä lentää hanskat naulaan välittömästi 3 eri yrityksen osalta. Tuttavapiirissä useampi yritys loppuu myös tähän uudistukseen. Ei tässä pysty 1200€/kk maksamaan YELliä mitenkään. Joo, liikevaihto on iso, tulostakin tulee muutamia kymmeniä tuhansia vuodessa mutta yritysten kanssa on tehty myös todella pitkää päivää 7 päivää viikossa ja tällä ammattitaidolla saa kyllä saman riskittä menemällä palkkatöihin joten ei tämä ainakaan kannusta jatkamaan yrittäjänä enää, taloustilanne ei meidän alalla ainakaan parempaan suuntaan ole menossa joten turvallisinta lienee aloittaa yritysten alasajo jo nyt. Veroja olen maksellut 100k joka ikinen vuosi valtiolle joka jää nyt jatkossa kertymättä osaltani. Uudistus on ns. viimeinen naula arkkuun. En ole katkera valtiolle mutta olisi saanut jäädä kyllä tekemättä tämä uudistus.

      • Anonyymi

        Siis maksat veroja vuodessa yli 100 000 €, mutta et pysty maksamaan 14 000 € YEL-maksuja?

        Missä työssä työntekijänä saa sellaiset tulot, että verot on yli 100 000 €?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis maksat veroja vuodessa yli 100 000 €, mutta et pysty maksamaan 14 000 € YEL-maksuja?

        Missä työssä työntekijänä saa sellaiset tulot, että verot on yli 100 000 €?

        Oletko yrittäjä? Autoalalla, maksamme tavaroiden tuonnista tullit , autoverot ym.. muiden verojen lisäksi. Pystyisinhän toki maksamaan tuon 14000€ mutta ei ole järkeä enää pyöritellä yrityksiä riskillä sen viivan alle ja yrityksen kehittämiseen ja puskurointiin käytetyn voiton valuessa eläkevakuuttajien kassaan. Kulut ovat kumminkin yli 400 000€ jokavuosi jotka tässä pitää voittaa ennekuin aletaan tekemään itselle. Onhan siinä riskiä kannettavaksi. Olen jo oman eläketurvani järjestänyt velattomilla sijoitusasunnoilla ym sijoituksilla joten YEL ei ole kohdallani kuin ylimääräinen menoerä joka tullee ajamaan yritykseni alas. Toivon että ymmärrät pointin, en ole katkera mutta yrityksen tulosta en ala YELlistä kertyvälle kämäiselle eläketurvalle uhraamaan ja muutaman tonnin jäädessä voitoksi en tuolla kulurakenteella uskalla näitä yrityksiä enää pyöritellä. tuo muutamankymmenen tuhannen tuloskin on ollut jo tuolla kulurakenteella riskistä. Olen toki tiennyt mitä teen mutta suhdanteille en voi mitään ja faktahan on että olemme laskusuhdanteessa ja kukaan ei tiedä kuinka syvä siitä tulee. Onhan se alasajo käynyt jo mielessä aiemmin mutta niinkuin sanoin että tämä uudistus on viimeinen naula arkkuun . Osaan laskea, sen vuoksi pärjäsin yrittäjänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko yrittäjä? Autoalalla, maksamme tavaroiden tuonnista tullit , autoverot ym.. muiden verojen lisäksi. Pystyisinhän toki maksamaan tuon 14000€ mutta ei ole järkeä enää pyöritellä yrityksiä riskillä sen viivan alle ja yrityksen kehittämiseen ja puskurointiin käytetyn voiton valuessa eläkevakuuttajien kassaan. Kulut ovat kumminkin yli 400 000€ jokavuosi jotka tässä pitää voittaa ennekuin aletaan tekemään itselle. Onhan siinä riskiä kannettavaksi. Olen jo oman eläketurvani järjestänyt velattomilla sijoitusasunnoilla ym sijoituksilla joten YEL ei ole kohdallani kuin ylimääräinen menoerä joka tullee ajamaan yritykseni alas. Toivon että ymmärrät pointin, en ole katkera mutta yrityksen tulosta en ala YELlistä kertyvälle kämäiselle eläketurvalle uhraamaan ja muutaman tonnin jäädessä voitoksi en tuolla kulurakenteella uskalla näitä yrityksiä enää pyöritellä. tuo muutamankymmenen tuhannen tuloskin on ollut jo tuolla kulurakenteella riskistä. Olen toki tiennyt mitä teen mutta suhdanteille en voi mitään ja faktahan on että olemme laskusuhdanteessa ja kukaan ei tiedä kuinka syvä siitä tulee. Onhan se alasajo käynyt jo mielessä aiemmin mutta niinkuin sanoin että tämä uudistus on viimeinen naula arkkuun . Osaan laskea, sen vuoksi pärjäsin yrittäjänä.

        Olen yrittäjä. Tulisiko sinulle tosiaan uuden YEL-säännöksen mukaan n. 60 000 € työtulo?

        Enpä ole pitänyt autoveroja jne. yrittäjän maksamina veroina. Asiakashan ne maksaa ja yritys vain tilittää.

        YEL on tietysti erityisen vähän houkutteleva, jos on jo vuosikausia ollut yrittäjä ja ei ole eläkettä kerryttänyt. Sen ymmärrän. Itse olin puoli uraa työntekijänä, joten eläkekertymää oli jo ja maksan ihan mielelläni sen 1300 €/kk.


    • Anonyymi

      YEL rajana pitäisi käyttää maksimissaan yrityksen tuloksen verran tai sitten se mediaani ja kumpi alempi sitä käytettäisiin. Aloittavat yrittäjät eivät harvemmin minnekkään mediaaneihin pääse vaan he pääsevät ekoina vuosina lähes aina tappiolle, he saisivat tuloksensa arvioida, muilta luettaisiin tilinpäätöksistä. Näin se olisi reilua teet paljon rahaa -> maksat mediaanin tai halutessasi yli, teet vähän rahaa -> maksat tuloksen mukaan maksimissaan. Teet tappiota -> et maksa mitään kun ei ole mistä maksaa.

      • Anonyymi

        Ei yelliä voi sitoa yrityksen tulokseen.
        Mulla näyttäisi tulevan reilu 100 000€ tulosta josta maksan itselle palkkaa 32 000€ (osatyökyvytön).
        Maksan nyt yelliä tuon palkan mukaan.

        Myös vuosina jolloin tein tappiota maksoin itselleni tuon reilu 30 000€ palkan ja maksoin myös yellin sen mukaan.
        En ymmärrä mikä on ongelma?


      • Anonyymi

        Mun yritys on tehnyt koko olemassaolonsa ajan nollatulosta. Palkkaa olen kyllä joka vuosi itsellenin ostanut ja kunnolliset YELit maksanut.


    • Anonyymi

      Duunariyrittäjän maksut menisivät ehdotuksen mukaan n. 40 000€ vuositulojen mukaan. Ehkä hieman alle. Eli yel n.800€/kk. 10 000€ tulojen mukaan 200€/kk. Eroa tulee siis 600€/kk. Tämä on yrityksen kulu, eli tästä osasta ei makseta veroa. Nettovaikutus yrittäjälle ei siis ole kovin iso vaan kyseessä on ennemmin henkinen ongelma.

    • Anonyymi

      Verottajalla ja varmalla 40 prosentin ero tyel maksuissa.missä vika kumpaan uskot.suurta kusetusta .sen minkä sinne maksat perillisten se kuuluisi saada kun kuolet.tai sitten pitäisi elää 150 vuotiaaksi että sen saisi takaisin

      • Anonyymi

        Eli tekevät meidän rahoilla omia bisneksiä.ja sinne ne jäävät.tähän loppui minun tyel maksamiset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tekevät meidän rahoilla omia bisneksiä.ja sinne ne jäävät.tähän loppui minun tyel maksamiset

        TyEL-maksut?
        Ne ovat lakisääteisiä vakuutusmaksuja, jotka kuuluvat jokaisen työntekijäksi palkkakustannuksiin. Vain, jos palkkaat pimeätä työvoimaa, voi välttyä niitä maksamasta niin kauan kunnes jäät kiinni.

        Mahdoitko sekoittaa TyEL ja YEL vakuutukset toisiinsa?

        Muuten totta hitossa vakuutusyhtiöt sijoittavat tuottoisasti keräämänsä vakuutusmaksut. Eli tekevät bisnestä. Ei kai ne nyt niitä pöytälaatikoissa säilytä. Johan lakinkin määrää sijoittamaan ne turvaavasti.


    • Anonyymi

      Eläkeyhtiöt jstkosijoittaa veroparatiiseihin teitin eläkemaksut ja kerryttävät omaa pottiansa meidän/ teidän kustannuksella. Kysyn onko oikein?

      • Anonyymi

        Eläkevakuutusyhtiöiden tottakai pitää sijoittaa keräämänsä vakuutusmaksut. Lain mukaan vieläpä turvatusti eli nk hazardisijoitukset eivät ole sallittuja.
        Veroparatiiseihin, jos niillä tarkoitat laittomia sijoituskohteista, ei työeläkevaroja sijoiteta.

        Sijoitustuotoilla helpotetaan vakuutusmaksuihin kohdistuvaa korotuspainetta. Eli vastaus kysymykseesi: kyllä, se on oikein.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe