Tervehdys! Miten laivoille pääsee nykyään ns. "hanttihommiin". Onko tuo amiksen tutkinto, joko kotkassa tai raumassa lyhin reitti niihin töihin. Alasta tuntuu olevan hyvin vähän uutta tietoa tarjolla jotenka kaikki tieto otetaan vastaan!
Merimiehen hommat
27
1913
Vastaukset
- Anonyymi
''Onko tuo amiksen tutkinto, joko kotkassa tai raumassa lyhin reitti niihin töihin.''
Se on ainoa reitti.- Anonyymi
Minkälaiset työllistymis mahdollisuudet sen jälkeen on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkälaiset työllistymis mahdollisuudet sen jälkeen on?
Harjoittelut hyvin hoitamalla on mahdollisuus päästä töihin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harjoittelut hyvin hoitamalla on mahdollisuus päästä töihin!
Laivatyöhön pääsee vain ammattikoulutuksen kautta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivatyöhön pääsee vain ammattikoulutuksen kautta.
Ja koulutus tähän n.1 vuosi, ainakin Rauman sivujen mukaan mitenkäs sitten Kotkan koulu ja kumpaakonko laitokseen kannattaa hakea?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja koulutus tähän n.1 vuosi, ainakin Rauman sivujen mukaan mitenkäs sitten Kotkan koulu ja kumpaakonko laitokseen kannattaa hakea?
Ei mitään eroa, mene lähempänä olevaan:)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivatyöhön pääsee vain ammattikoulutuksen kautta.
Joo ja se harjoittelu kuuluu siihen ammattikoulutuksen!! Et saa mitään papereita etkä pätevyys kirjoja jos ei ole harjoittelut suoritettu. Harjoittelujakso on paras "käyntikortti" itsestään työnantajan suuntaan merimiesuraa aloitellessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ja se harjoittelu kuuluu siihen ammattikoulutuksen!! Et saa mitään papereita etkä pätevyys kirjoja jos ei ole harjoittelut suoritettu. Harjoittelujakso on paras "käyntikortti" itsestään työnantajan suuntaan merimiesuraa aloitellessa.
''...jos ei ole harjoittelut suoritettu.''
Et saa koulusta todistusta jos ei ole harjoittelut suoritettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
''...jos ei ole harjoittelut suoritettu.''
Et saa koulusta todistusta jos ei ole harjoittelut suoritettu."et saa mitään papereita etkä"...
Mikä taliaivo siellä nyt vastailee?
- Anonyymi
Hanttihommiin pääsee aina amiksen papruilla. Oma lapio vaan mukaan!
- Anonyymi
Onko sitten, että nämä kansipuolen ja muut hommat, joihin tällä ammattikoulutuksella on mahdollisuus hakea niin edelleen 90% filippiinojen hallussa?
- Anonyymi
Käsittääkseni näihin "hanttihommiin" vaaditaan merenkulkualan perustutkinto, EI ammattitutkinto ja pt kestää sen 3 vuotta, korjatkaa jos olen väärässä.
- Anonyymi
3 vuoden koulutuksella saa jo vähän muutakin kuin vahtimiehen pätevyys kirjat. Mene koulun sivuilta katsomaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 vuoden koulutuksella saa jo vähän muutakin kuin vahtimiehen pätevyys kirjat. Mene koulun sivuilta katsomaan!
Osaatko sanoa kuinka paljon tämä 3 vuotta koostuu harjoittelusta laivalla?
- Anonyymi
Ja kansimiehen hommat kiinnostavat
- Anonyymi
Tuli mieleen 1971 kun läksin Kristiansandiin M/t Lysefjelliin rasvaajaksi :D
https://youtu.be/u1V8YRJnr4Q
Per-kel - Anonyymi
Välttäkää merenkulun koulutusta. Työllistymis mahdollisuudet ovat aivan surkeat filpparit/venäläiset merenkulkijat ovat 90% miehistöstä.
Suomalaiset saavat olla kortistossa ihan rauhassa.
Pätevyyskirjojen saaminen on myös tehty hyvin hankalaksi.- Anonyymi
''...merenkulkijat ovat 90% miehistöstä.''
Max. 30%.
''Pätevyyskirjojen saaminen on myös tehty hyvin hankalaksi.''
Jos ei ole jobia eikä praktiikkaa kerry, se on hankalaa.
- Anonyymi
Itse kävelin suoraan laivaan Vuosaaressa ja kysyin ensimmäiseltä vastaantulijalta töihin pääsystä. Se kaveri sitte ohjasi minut jonkun dirikan luo jolle selitin asianiJa homma oli sillä selvä, ei muuta kuin seuraavana aamuma klo 7:ksi töihin sinne. Sitten ajeltiin suoraan muistaakseni Kuubaan. Heleppoo ku heinänteko vaikka stadista olenbkin.
Mitään tärkeileviä amiksen merkonomeja sun muita viiksivalluja landepaukkuja täällä ei olla nähtykään.- Anonyymi
Huomaa kyllä että olet tsadista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaa kyllä että olet tsadista.
Huomaa että on umpitollo juntti.
- Anonyymi
Lienee sattunut muutama vuosikymmen sitten. Näinkin saattoi olla 1950-luvulla.
Suurin osa kuitenkin myllyn kautta. Ensikertalaiset, kouluttamattomat tosin varalistalta.
Sieltä minäkin lähdin, myllyn varalistalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lienee sattunut muutama vuosikymmen sitten. Näinkin saattoi olla 1950-luvulla.
Suurin osa kuitenkin myllyn kautta. Ensikertalaiset, kouluttamattomat tosin varalistalta.
Sieltä minäkin lähdin, myllyn varalistalta.50-luvulla ei Vuosaaren satamasta ollut tietoakaan. Et ole ainakaan stadista etkä edes merellä ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
50-luvulla ei Vuosaaren satamasta ollut tietoakaan. Et ole ainakaan stadista etkä edes merellä ollut.
50-luvulla Vuosaari ei ollut tsadia. Kyllä tuolla on saattanut olla joku Porvoostaa hiekkaa Kuubaan rahtaava hiekkajaala.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
50-luvulla Vuosaari ei ollut tsadia. Kyllä tuolla on saattanut olla joku Porvoostaa hiekkaa Kuubaan rahtaava hiekkajaala.
Vuosaaressa oli Saseka niminen firma. Jaalat toi hiekkaa, jostain...
Kaija oli nykyisen Hiekkajaalanpuiston kulmilla.
- Anonyymi
Hanttihommat...
Näin Pursimiehenä sanoisin että kansioppilaana aloitetut harjoittelut ja siitä lopulta vahdinpitoa tekevän Puolimatruusin rooliin, ovat juuri näitä hanttihommia. Ei se päivä paista nykyisin edes matruuseille jotka tekevät ihan samoja töitä, tämä riippuu laivan koosta tietenkin.
Pienillä laivoilla vahtimies ja matruusi tekevät samoja töitä, isommilla aluksilla matruusi on Päivämies puosun kanssa ja hoitavat vaativammat huoltotyöt, kun taas vahtimies, no käy periaatteessa vain kannella pyörähtämässä neljän tunnin vahtinsa aikana.
Minkälaista on alaa opiskeleva kansa jota nykyisin kanooteilla näkyy:
Menkkaista ja kaikesta valittavaa sorttia.
Nähnyt monta tapausta kun saadaan se eka jobi, ollaan niin saatanan kuninkaallisia. Töistä valitetaan ja eikä niitä osata tehdä. Jengin esimiehenä täytyy antaa välillä löysää mutta jos jokapäivä huomaa ettei tuo perkeleen puolikas osaa tuotakaan työtä, vaikuttaa se paljon muidenkin töihin kun ne kasaantuvat.
Opiskelijapuolikkaista on aina ja tulee olemaan aina se ongelma että ollaan niin vitun ylimielisiä. Mitään uutta ei enää tarvi osata koska ollaan jo merikapteeneja.
Yksi Turun merikoulun opiskelija, iältään jo 40 ja yli, tuli laivalleni ja näytti harjoittelukirjaa jossa luki "sjökapten XXXXXnen"
Mies ei ollut suolaista vettä nähnyt muualla kuin äitinsä silmissä ja oli jo saatanan laivapäällikkö.
Kauaa tuokaan hiippari ei laivalla pärjännyt vaan passitettiin kotiin kipparin toimesta kun sekoili pahemman kerran kannella.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k733971- 1013535
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823358Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362678- 1251653
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361526Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191144Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221124Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1191038