Meinaan ite asentaa veneeseeni ajovalot. Onko kuinka kova homma? 20 hv Jammu lataa yhtä akkua (60 ah). Riittäkö kyseinen akku näihin valoihin? Mitä kaikkea tarvin jotta saan sähköt vedettyä akusta?
Veneen ajovalojen asennus?
8
3604
Vastaukset
- Perämeren veneilijä
tietoja kyselemällä arvioin jotta ei Sinun kannata itse alkaa "asentamaan" valoja veneeseesi.
Ota töihin sähköasiat ja veneiden valomääräykset tunteva henkilö niin selviät helpoiten ja vähimmillä ongelmilla.- heh
Tämä on taas niitä vastauksia joita ei kukaan kaipaa. Syntyessämme emme osaa edes kävellä puhumattakaan kirjoittamisesta ja useimmat ovat oppineet molemmat taidot.
Toisaalta, kysyjä voisi ehkä osoittaa itsekin hieman syventymishalua eikä lähteä liikkeelle sillä linjalla, että joku toimittaa hänelle tarkat, hänen veneeseensä sopivat, valojen asennusohjeet. Toivottavasti olen väärässä mutta nyt jäi sellainen mielikuva kuten kaiketi edellisellekin vastaajalle. - hyvä heh
heh kirjoitti:
Tämä on taas niitä vastauksia joita ei kukaan kaipaa. Syntyessämme emme osaa edes kävellä puhumattakaan kirjoittamisesta ja useimmat ovat oppineet molemmat taidot.
Toisaalta, kysyjä voisi ehkä osoittaa itsekin hieman syventymishalua eikä lähteä liikkeelle sillä linjalla, että joku toimittaa hänelle tarkat, hänen veneeseensä sopivat, valojen asennusohjeet. Toivottavasti olen väärässä mutta nyt jäi sellainen mielikuva kuten kaiketi edellisellekin vastaajalle.moittimisen sijaan olisit kertonut miten ne valot asennetaan.
laisesi tietäjä olisi varmaan helpostikkin tuon voinnut mainita.
jullehan tuon kertoi ja siitä pisteet. - heh
hyvä heh kirjoitti:
moittimisen sijaan olisit kertonut miten ne valot asennetaan.
jullehan tuon kertoi ja siitä pisteet.Olet oikeassa. Ei pitäisi provosoitua vaikka toiset ovat kuinka mänttejä tahansa.
Ensin ajattelinkin tehdä ohjeet, mutta totesin ne siihen tilanteeseen liian suuritöisiksi, koska olisin jonkin verran huomioinut myös säädöksiä.
Valosäännöt eivät mielestäni ole aivan noin yksinkertaiset mitä Julle esitti, varsinkaan kun veneen kokoa ei mainittu, ja hieman kyselystä jäi sellainen mielikuva, että kysyjä oli kiinnostunut "kunnon" valoista.
No, tiukempaa harkintaa taas ennen kuin vastaa. - mutta
hyvä heh kirjoitti:
moittimisen sijaan olisit kertonut miten ne valot asennetaan.
jullehan tuon kertoi ja siitä pisteet.Välillä tuntuu, että kyseliät kyselevät lämpimäkseen. Ei kukaan voi olla niin avuton, ettei yhtä valoa osaa kytkeä. Ohjeitakin sähkökytkennöistä löytyy netistä vaikka kuinka. Toisekseen kaveri, joka ei oikeasti tiedä tuon vertaa säkötöistä tai muustakaan asentamisesta, ei osaa tehdä kunnollista kytkentää saati tajua kiinnittää johtimia oikein.
Miksi kaikki pitäisi yrittää tehdä itse, jos asioista ei ole mitään ymmärrystä? Pitäisi myös ymmärtää hieman itsenäisesti perehtyä heikkovirta-asennuksiin. - Kai88
mutta kirjoitti:
Välillä tuntuu, että kyseliät kyselevät lämpimäkseen. Ei kukaan voi olla niin avuton, ettei yhtä valoa osaa kytkeä. Ohjeitakin sähkökytkennöistä löytyy netistä vaikka kuinka. Toisekseen kaveri, joka ei oikeasti tiedä tuon vertaa säkötöistä tai muustakaan asentamisesta, ei osaa tehdä kunnollista kytkentää saati tajua kiinnittää johtimia oikein.
Miksi kaikki pitäisi yrittää tehdä itse, jos asioista ei ole mitään ymmärrystä? Pitäisi myös ymmärtää hieman itsenäisesti perehtyä heikkovirta-asennuksiin.Kyllähän meikäläinen aiheutti sopan. No, eihän sitä koskaan voi oppia mitään, jos ei jostain aloita. Tuskin teistä kukaan on osannut asentaa sähköt veneeseen syntyessään. Sitä paitsi, ei kai tänne ole kenenkään pakko vastata kysymyksiin.
Kiitos ja anteeksi:Kai
- julle
Kyllä ton kokonen akku piisaa... Ostat sellasen kepin jonka päässä on valkonen lamppu, 5w on hyvä 15w on niin pirun kirkas ettei nää pimeellä ajaa. Pari metriä 2 napasta piuhaa ja katkasin. Johdot lampusta akunnapoihin, ei väliä ja -. Katkasija toisen johdon väliin. Jonku 5 amppeerin sulakkeenki voi johdon väliin heittää jos haluu hienostella, ei pakko. Alota nyt tälläsellä basic-asennuksella...
- B_Bobby
Tuo riittää mainiosti, koska tuo täyttää lain vaatimukset. Eri asia on, jos tarkoituksenasi on laittaa jokin valonheitin -tyyppinen ajovalo. No, kyllä siihenkin riittää tuo kytkentätapa. Veneessäsi et tarvitse vihreä/punainen -tyyppistä valoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018063- 1075667
- 2795013
- 494953
- 763727
- 542940
- 642677
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222508Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292442- 422368