Otan nyt ihan kokemusperäisesti esille täysähköautojen kustannukset, mitä on tulossa. Nyt sähkönhinta on hurjassa karusellissä, joka tuleekin jäämään johonkin kohtaan X, ja se kohta tulee olemaan korkealla mm Ruotsi ei enää meitä jelppaa sähköllä, heillä itsellään nyt sähkö vajakkia. Miten Norjan vesitilanne vain ratkaiseva, ja mihin nyt sähkönsä antavatkaan, -veikkaan Saksaa. Verrataampa vähän hintoja mihin ollaan tulossa><
Nyt sähkö siirto ylittänyt jo 0,30 € kW (kilowatti),ja lisää on tulossa korotuksia.
Verrataan nyt tämän hetkisen hinnan mukaan sähköautoilen ja dieselin eroa kustannuksissa yksin poltoaineen osalta. Otetaan marginaaliksi sähköautolle 20 kW -100 kilometrille kulutus, tällä taulukolla se tekee 8 €, kun sähkö tulee omasta mittarista. Sitten kun reissataan ja otetaan latauspaikoista oli vielä halvan sähkönkin aikaan kallein 40kW 35 euroa, yleensä siinä 40 kW n 15-20 €. Nyt näihinkin odotettavissa huimia korotuksia. Ja siitä lähdettävä ettei kukaan saa lautauslaitteita halvalla maa kaapeloitineen, se pitää maksaa asiakkaiden ostosähköstä.
Pieni kulutuksinen diesel joka itsellakin 2-autona kuluttaa n 4 litraa /100 km.
Nyt diesel 2 € / litra, ja kas KUMMAA se nyt saman hintaista sähkön kanssa omasta mittarista otettuna sähköautoon a 30 snt / kW, joka sellainenkin löytyy, ja siitä hyvät kokemukset. Sähköauto on kiva ajella, mutta siinä se onkin nyt, kallista sekin verraten vuoden takaiseen. .Vaikka monilla vielä edellisiä sähkösopimuksia jotka halpoja, mutta nekin nousee tuossa pian.
0 g/km
26.10.2021 13:05
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus esittää täyssähköautoilta perittävän vuotuisen ajoneuvoveron perusveron nostamista nykyisestä 53,29 eurosta 65 eurolla eli yhteensä 118,29 euroon vuodessa.
Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta.
Sähköautoilla ajoneuvoveron perusvero määrätyy 0 g/km hiilidioksidipäästön mukaan. Käyttövoimavero on 1,5 snt/pvä/100 kg -kokonaispainoa kohden. Sähköautot painavia. Niin kokonaismassa on hyvinkin 2300 kg, lasketaan sen mukaisesti, se aina pyöristetään ylöspäin, eli 24x1,5x365=131,40 €-.
Sähköauton päästäjä mahdoton käsittää 0 g/km, kun sähkö pitää tehdä, joissain mm Helsingin hiilellä on generaattoreita, päästöjä tulee mm ydinvoiman pitkästä rakentamisesta. Ettei suinkaan päätötöntä ole, vaikkei 1-vaihe sitä teekkään.
Ollaan nyt me esimerkkinä. Kun autolla lähdetään matkalle, pidempi matka ehdottomasti diesel, kaupungissa sähkö. Vielä farmari diesel, niin pakettiautoksi muutettuna, takapenkin otin pois jo aikaa sitten, siihen lain mukaiset estot penkin laittamiseen, silloin ns dieselvero on 0,9 snt alkavaa kokonaispainon sataa kiloa kohden n 70 euroa vuodessa. Kun me mamman kanssakahdestaan pääosinsjetaan, niin emme tarvitse takapenkkiä, ja käytännön syystä siinä vanerista tehty alusta, jonne saa hyvin tarvikkeet joita tarvitsen, niin en tarvitse isompaa pakettiautoa.
Mainitaan nyt esimerkiksi, on sellainen tukeva moottorivene joka sopii moottoreineen hyvin autoon, ilmaa vain ja vesille. Myös scootteri sopii pienin muutoksin, jolla varsinkin mamma ajelee mökkiperällä.
Kerron ihan tosi tarinan miten me luultu väärin
14
75
Vastaukset
- Anonyymi
Onko nyt niin että sähköautot oli ja meni -kustannukset.
- Anonyymi
Sähköauton paras puoli,se ei tarvitse pikitietä,mikä säästö.Ja eihän sitä asvalttia mistään saadakaa kun öljynjalostus lopettaan. 😁😁😁
- Anonyymi
Pitkospuut tulee Marinin hallituksen jäljiltä.
Palataan pussihousu kauteen. Vihreät alkaa kulkemaan yksipohjaisissa.
- Anonyymi
Se siitä edullisuudesta sähköautoihin, joille vielä tulee rajoituksia sähkölatauksiin, kun sähkö alkaa pakasilla hiipumaan, ja jos laiterikkoja tulee laitoksiin. Ruotsissa sama tilanne, hekin päivittelee sähkönsa kanssa, ettei apuja sieltäkään.
- Anonyymi
Nyt sähköautoilu samoissa kulutus kustannuksissa dieselin kanssa.
- Anonyymi
Mitähän vihreät nyt ?
Oletus että sähkönhinta jää korkealle.Vihreät varmaankin alkavat puhua entistä suuremmalla äänellä joukkoliikenteen ja polkupyöräilyn puolesta.
Kiitokset asian huomioimisesta. Juuri siksi otinkin esille, ettei jäisi väärää tietoa kun informoijat ei itsekkään niin tiedä missä mennään. Buumi oli meilläkin kova sähköautoihin, mutta se näin sitten katkaisee siivet. Edelleenkin kehun sen tekniikkaa, kun sähkömoottorit aina pyörii hyvin pienellä vastuksella, paitsi sitten työssä, ja hetkittäin ei kuluta lainkaan. Ottomoottorissa joka kierroksella männät pysähtyy kahdesti, ja poltto tapahtuma joka tulee joka-toinen kierros painaa mäntiä vihaisesti alaspäin, nämäkin kylläkin jo kehitetty että kestoa on ja suht`pienellä polttoainemäärällä.
Vertaan esim. sähköautonkulutus voidaan sanoa 20 kW / 100 km. Niin jos sitä kulua verrataan talouden sähkönkuluun, vaikkapa kerros tai rivitaloon taloussähköön, joka pienessä huushollissa n 120 kW luokkaa kuukaudessa, eli sillä ajelee sähköautolla
600 km. Saa kuvan pitkänmaan koosta, jos etelän varpunen lapissa käy, miten haastavaa on lataukset välillä. Vielä uuden "pilkkeen silmäkulmassa piikkiin, mutta kun yleistyy ja latauspaikat jumissa voi uutuuden viehätys lopahtaa. Mutta, puolensakin, mm huoltojen suhteen moottorin osalta. Sähkön hinnannousu nyt mullistaa muutakin paljon.- Anonyymi
Saattaa sähköautojen myynti buumi olla siinä. Hullua ostaa ylihintaisia jopa 80000- 100000 eurolla, joiden kulu sitten normin ottomoottorin luokkaa. Nämä oli Ayjohtajille, ja sitten rahvaan duunarin sähköauto alle 50 000 euroa.
Jos vielä lisään jotain hintaa sähkönsiirrosta joka kulkee erillisenä sähkön hinnasta.
Siirtomaksut heittelee paljon eri jakelijoiden välillä. Niitä ei voi muuttaa eikä kilpailuttaa.
Jos karkeasti heitän ihan omasta kulutuksesta, jos kulutus vuodessa 7000 kW siirtohinta noin 300-450 €,. Tähän päälle taloussähkö, ja mahdollinen mm maa tai ilmalämmitys. esim. maalämpö alkaa nyt maksamaan ns "maltaita" sähkön nousevin hinnoin. Jos on isohko omakotitalo se vie maalämmöllä noin 13000 kW/v. Kun nyt sähkönhinta noin 6 kertaistunut, josta voi pörssisähköllä saada vähän pois, jos löytää sen edullisemman ajankohdan, joka yöllä, esim jos lattialämmitys, se säätää yöaikaan, tai varaajaan sitten yöaikaan, samoin sähköauton lataus. Näitä kun näin yhdistetään tulee uusia ongelmia linjojen ja sulakkeiden kestävyydessä.
Nyt tuli sähköautoilu niin kalliiksi että perinteisellä tulee halvemmaksi. Tuossa aloituksessa ei ole siirtohintoja sähkölle, joka sekin näyttelee melkoista osaa.
20 kW ja sillä 100 km autolla ajoa, siitä voi laskea kulun. Mekin nyt katsotaan pärjättäisiinkö yhdellä autolla, ja laitettaisiin sähköauto talveksi seisontaan, jota varmaan monet muutkin pohtii. Vanhasen hallituksen aikaan tehtiin tämäkin seisonta aika ilmaiseksi, joka kätevänä kun ei ole autolle käyttöä läpi vuoden. Helppo ottaa käyttöön netissä, on heti sitten valmis käyttöön, kunhan katsastus voimassa. Katsastuskin silloin kätevä vaikka olisikin yliajalla, riittää kun on aika tilattuna tai muuten ilmoittuna katsastuskonttorille että on tulossa katsastukseen, muuta ei tarvita. Vanhasen hallituksen aikaisia maanläheisiä toimia.
Lisätään vielä sähkön kulua>
Jos ajetaan sähköautolla 1000 km, silloin kuluu sähköä 200 Kw.
Kun 10000 km ajomäärä, sähköä kuluu 2000 kW
Jos vaikkapa 30000 km vuodessa, kuluu sähköä 6000 kW.
6000 Kw maksaa noin nyt olevin hinnoin 35 snt/kW siirtomaksu. = n 2500-2800 €.
(Caruna maan kalleimpia)
Dieselillä maksaa 4 l/100 km, nyt 2 € / litra n 2400 €.
Sähkön hinta autoihin tielatauksilla paljon kalliimpaa, myös kylmäajan sisälämmitys syö sähköä n 3-5 kW/h.
Että se siitä sähköautoista jos sähkön hinta jää pysyvästi korkeaksi. Siinä tulee varmaankin siirtohintoihinkin kutinaa nostaa.
VIHREÄT tätä rääkyneet pitkään, niin polttoaineiden kuin sähkönkin hintojen korotuksista, että pitää nostaa. Kuin nyt niillä me pienikansa saataisiin maailma pelastettua.- Anonyymi
"pienikansa"
Khihihii......
- Anonyymi
Kallista väitteistä huolimatta sähköautoilu.
- Anonyymi
Nyt johavaittavissa>supistunut kysyntä suuntautui erityisesti sähkö- ja hybridiautoihin.
Mitäpä kannattaakan kallista ostaa kun halvempiakin saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232366- 1031394
- 541194
- 1171094
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r711054KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.251034Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57997Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53946Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31940Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55928