En anna itseni ihastua keneenkään

Anonyymi

Minulla on tälläinen ongelma. Olen siis 16 vuotias tyttö ja en ole vielä koskaan seurustellut ja en oikeen osaa ihastua keheenkään/. Tulee sellainen olo että minulla ei ole oikeutta ihastua kehenkään ja että miten minun kaltaiseni voisi muka seurustella kenenkään kanssa ja kuka minuun muka voisi ihastua. Jos nään jonkun kiinnostavan ja hyvännäköisen henkilön, annan yleensä vaan olla enkä tee mitään aloitteita ja välttelen katsekontaktia yms. En ymmärrä. Miksi en voi olla niinkuin muut, normaali. Häpeän itseni. Pystyn silloin vain ihastumaan, jos tiedän että se toinen osapuoli on myös ihastunut minuun, koska häpeäisin suunnattomasti sitä, jos vain minä olisin ihastunut toiseen henkilöön, mutta hän ei minuun tai en tietäisi mitä hän on minusta mieltä. Ulkonäössäni ei pitäsi olla mitään vikaa, olen ihan hyvännäköinen, monet monet kehuneet ulkonäköä. Vika taitaa olla vain siinä että en osaa näyttää tunteitani. Huoh. En ny tiedä kirjoitin vaan tälläisen tästä nopeasti enkä tiedä edes miksi. Hävettää nyt tämän julkaiseminenkin.

6

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä soopaa oletkaan itsellesi uskotellut . Löytäisitkö jonkun vastuullisen aikuisen jolle osaisit kertoa ongelmasi ja pohtisitte hieman ? Koittaisit edes

    • Anonyymi

      keskustelu jonkun kanssa saattaisi auttaa

    • Anonyymi

      Ei sinulla ole mikään kiire sen asian kanssa. Ei noin nuorena kannata sillä stressata. Et varmaankaan ole vielä valmis seurustelemaan. Kiinnostuksesi poikiin herää joskus myöhemmin. Nauti ennemmin vapaudestasi, kasva ja kehity omaa tahtiasi. Kehitä ensin hyvä itsetunto.

      • Anonyymi

        Sivusta. Just näin, samoin ajattelen , turha kiirehtiä, tulee sitten kun sen aika on 👍


    • Anonyymi

      Kannattaa lukea tai kuunnella paljon äänikirjoja psykologiasta, ihmissuhteista, tunteista ja niiden käsittelystä, mielenterveydestä, kiintymyssyhteiden ja lapsuuden vaikutuksesta persoonallisuuden kehittymiseen. Etenkin kaikkea missä lähestytään asioita rennon positiivisella ja ratkaisukeskeisellä asenteella tai vertaistuellisella. Mokaamisesta, rakkaudesta ja häpeästäkin on ihan omia kirjojaan.

      Ei niin, että etsisi niiden kautta itsestä vikoja tai ajattelisi jonkun haasteen itsellä olevan kiveen kirjoitettu. Vaan mielenkiinnolla tutkia ja hoksata, että koen häpeää esim sen takia, että vanhempani eivät ole lapsena sanoittaneet minulle tunteita ja ovat turhaan syyllistäneet minua riidoissa tai isäni on opettanut minulle huonoa esimerkkiä kun hän on aina mollannut itseään, minua ei ole lapsena yritetty tukea ja rauhoittaa vaikeissa tunteissa tms.

      Sitten alkaa aktiivisesti tunnistaa ja muuttaa omaa negatiivista puhetta ja korvata sitä positiivisella pienin askelin. Ymmärtää että ainakin osa siitä negatiivisesta puheesta on lapsuudessa opittua tai harhaa ja itseä täytyy opettaa rauhoittamaan ja kannustamaan sen sijaan. On myös ihmisiä jotka mokailee paljon, mutta eivät vain kiinnitä niihin niin syvästi huomiota. Ja myös hyväksymään epävarmuutta elämässä. Kukaan ei voi tietää etukäteen kauanko kumppani on rinnalla ja kumpiko mokaa, mitä toinen on valmis antamaan anteeksi. Ihmissuhteet ovat yhdessä kasvua. On tärkeää myös kehittää itsetuntoasi, ettet itse hyväksyisi toiselta puoliskolta suhteessa huonoa kohtelua vaan osaat vetää tarvittaessa omat rajat ja erota huonosta suhteesta. Joskus on parempikin olla yksin tai erota jos on todella vaikeaa itsensä kanssa tai yhdessä. Se ei tarkoita etteikö asia voisi olla vaikka vuden päästä toisin. Sinä voit oppia tuntemaan itsesi paremmin, puhumaan itsellesi kauniimmin, löytää itsellesi oikeita ihmisiä, kun ensin tutustut kunnolla itseesi.

      Yritä tehdä paljon mukavia ja kiinnostavia asioita ja kehua itseäsi ihan pienistäkin asioista. Kirjoitat vaikka vihkoon ylös, että tänään olin empaattinen kaveri, tänään uskalsin tehdä itseä jännittävän asian, tänään siivosin ahkerasti ja tehokkaasti, tänään opettelin uuden taidon, tänään luin mielenkiintoisen kirjan, tänään minulle tuli idea uudesta harrastuksesta, toimin hienosti ja vastuullisesti vaikeassa tilanteessa.. ja mokat kuittaat kommenteilla. että mokista oppii ja muutkin mokaa ja onneksi ne on historiaa. Lapsikin kaatuu kävelemään opetellessa monta kertaa, sellaista ihmisyys on.

      Myös nykyhetkessä eläminen voi auttaa, alat tehdä vaikka mindfulness harjoituksia, kun mieli meinaa alkaa vatvoa ja murehtia. Esim menet luontoon kävelylle ja etsit sieltä 5 tuoksua, 5 erilaista tuntemusta tuntoaistin kautta, 5 ääntä, 5 eri asiaa jotka ovat kauniin värisiä. Näitä voi toteuttaa missä vain ympäristössä. Maadoitat itseäsi näin nykyhetkeen irti negatiivisesta kehästä.
      Toivottavasti näistä ajatuksista on jotain iloa. Tiedän täysin mistä puhut, tuollaiset ajatuskehät eivät korjaudu hetkessä ja häpeäkin on ihan normaaliin ihmisyyteen kuuluva tunne, josta ei tarvitsekaan täysin päästä eroon. Ehkä vähän rajoittaa ja miettiä että mitä asioita ihmisen oikeasti tarvitsee hävetä. Onko muiden ihmisten häpeän aiheet aina mielestäsi täysin järkeviä?

    • Anonyymi

      ihanasti kirjoitit nuorelle ja vanhemmallekin huono itsetuntoisele.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      391
      3981
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      217
      1972
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1480
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1330
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      970
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      122
      920
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      878
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe