Kerron ihan tosi tarinan miten me luultu väärin sähköauton kustannuksista

Otan nyt ihan kokemusperäisesti esille täysähköautojen kustannukset, mitä on tulossa. Nyt sähkönhinta on hurjassa karusellissä, joka tuleekin jäämään johonkin kohtaan X, ja se kohta tulee olemaan korkealla mm Ruotsi ei enää meitä jelppaa sähköllä, heillä itsellään nyt sähkö vajakkia. Miten Norjan vesitilanne vain ratkaiseva, ja mihin nyt sähkönsä antavatkaan, -veikkaan Saksaa. Verrataampa vähän hintoja mihin ollaan tulossa><

Nyt sähkö siirto ylittänyt jo 0,30 € kW (kilowatti),ja lisää on tulossa korotuksia.
Verrataan nyt tämän hetkisen hinnan mukaan sähköautoilen ja dieselin eroa kustannuksissa yksin poltoaineen osalta. Otetaan marginaaliksi sähköautolle 20 kW -100 kilometrille kulutus, tällä taulukolla se tekee 8 €, kun sähkö tulee omasta mittarista. Sitten kun reissataan ja otetaan latauspaikoista oli vielä halvan sähkönkin aikaan kallein 40kW 35 euroa, yleensä siinä 40 kW n 15-20 €. Nyt näihinkin odotettavissa huimia korotuksia. Ja siitä lähdettävä ettei kukaan saa lautauslaitteita halvalla maa kaapeloitineen, se pitää maksaa asiakkaiden ostosähköstä.

Pieni kulutuksinen diesel joka itsellakin 2-autona kuluttaa n 4 litraa /100 km.
Nyt diesel 2 € / litra, ja kas KUMMAA se nyt saman hintaista sähkön kanssa omasta mittarista otettuna sähköautoon a 30 snt / kW, joka sellainenkin löytyy, ja siitä hyvät kokemukset. Sähköauto on kiva ajella, mutta siinä se onkin nyt, kallista sekin verraten vuoden takaiseen. .Vaikka monilla vielä edellisiä sähkösopimuksia jotka halpoja, mutta nekin nousee tuossa pian.

26.10.2021 13:05
Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus esittää täyssähköautoilta perittävän vuotuisen ajoneuvoveron perusveron nostamista nykyisestä 53,29 eurosta 65 eurolla eli yhteensä 118,29 euroon vuodessa.
Yli kaksinkertaistuvan ajoneuvoveron perusveron tarkoituksena on kattaa sähköautojen autoveron poistamisesta valtion kassaan aiheutuvaa verovajetta.

Sähköautoilla ajoneuvoveron perusvero määrätyy 0 g/km hiilidioksidipäästön mukaan. Käyttövoimavero on 1,5 snt/pvä/100 kg -kokonaispainoa kohden. Sähköautot painavia. Niin kokonaismassa on hyvinkin 2300 kg, lasketaan sen mukaisesti, se aina pyöristetään ylöspäin, eli 24x1,5x365=131,40 €-.
Sähköauton päästäjä mahdoton käsittää 0 g/km, kun sähkö pitää tehdä, joissain mm Helsingin hiilellä on generaattoreita, päästöjä tulee mm ydinvoiman pitkästä rakentamisesta. Ettei suinkaan päätötöntä ole, vaikkei 1-vaihe sitä teekkään.

Ollaan nyt me esimerkkinä. Kun autolla lähdetään matkalle, pidempi matka ehdottomasti diesel, kaupungissa sähkö. Vielä farmari diesel, niin pakettiautoksi muutettuna, takapenkin otin pois jo aikaa sitten, siihen lain mukaiset estot penkin laittamiseen, silloin ns dieselvero on 0,9 snt alkavaa kokonaispainon sataa kiloa kohden n 70 euroa vuodessa. Kun me mamman kanssakahdestaan pääosinsjetaan, niin emme tarvitse takapenkkiä, ja käytännön syystä siinä vanerista tehty alusta, jonne saa hyvin tarvikkeet joita tarvitsen, niin en tarvitse isompaa pakettiautoa.
Mainitaan nyt esimerkiksi, on sellainen tukeva moottorivene joka sopii moottoreineen hyvin autoon, ilmaa vain ja vesille. Myös scootteri sopii pienin muutoksin, jolla varsinkin mamma ajelee mökkiperällä.

15

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buumi oli meilläkin kova sähköautoihin, mutta se näin sitten katkaisee siivet. Edelleenkin kehun sen tekniikkaa, kun sähkömoottorit aina pyörii hyvin pienellä vastuksella, paitsi sitten työssä, ja hetkittäin ei kuluta lainkaan. Ottomoottorissa joka kierroksella männät pysähtyy kahdesti, ja poltto tapahtuma joka tulee joka-toinen kierros painaa mäntiä vihaisesti alaspäin, nämäkin kylläkin jo kehitetty että kestoa on ja suht`pienellä polttoainemäärällä.
      Vertaan esim. sähköautonkulutus voidaan sanoa 20 kW / 100 km. Niin jos sitä kulua verrataan talouden sähkönkuluun, vaikkapa kerros tai rivitaloon taloussähköön, joka pienessä huushollissa n 120 kW luokkaa kuukaudessa, eli sillä ajelee sähköautolla
      600 km. Saa kuvan pitkänmaan koosta, jos etelän varpunen lapissa käy, miten haastavaa on lataukset välillä. Vielä uuden "pilkkeen silmäkulmassa piikkiin, mutta kun yleistyy ja latauspaikat jumissa voi uutuuden viehätys lopahtaa. Mutta, puolensakin, mm huoltojen suhteen moottorin osalta. Sähkön hinnannousu nyt mullistaa muutakin paljon.

    • Anonyymi

      Minä kerron toisen tositarinan.
      Viimeisen viikon aikana viitenä yönä sähkön hinta on ollut alle 0,5 sentin kWh niin pitkään, että sähköauton akun olisi ehtinyt ladata täyteen. Alimmillaan hinta on ollut 0,1 sentin luokkaa / kWh. Useimmat sähköauton ostajat asuvat omakotitaloissa ja voivat ajoittaa latauksen siihen aikaan, kun sähkö on halpaa. Vain yhtenä yönä hinta on ollut sillä tasolla, millä laskelmasi suoritit. Muuten virhe on ollut jopa yli 60 kertainen.

      Kannattaisikohan ottaa edes vähän selvää asioista?

      Kas tässä tarkkaa tietoa.
      https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjZt7D-r7z5AhUJDRAIHaH_CWAQFnoECAgQAQ&url=https://sahko.tk/&usg=AOvVaw1IuL5REFhWPV_zFJQz8sSK

      • Anonyymi

        Kuka sähkön siirsi ilmaiseksi? Toiko Osmo sen Helenistä sykkelillä pussilla.
        Nämä on piikkejä vain jotka ei sopimus sähkön ostajlle näy. Samainen pörssisähkö sitten on toisaalla 60-80 senttiäkin kW. Siirtokin maksaa, siinä on vakiohinta.
        Säköutoilusta tuli laakista liian kallista. Hölmöjen autoilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sähkön siirsi ilmaiseksi? Toiko Osmo sen Helenistä sykkelillä pussilla.
        Nämä on piikkejä vain jotka ei sopimus sähkön ostajlle näy. Samainen pörssisähkö sitten on toisaalla 60-80 senttiäkin kW. Siirtokin maksaa, siinä on vakiohinta.
        Säköutoilusta tuli laakista liian kallista. Hölmöjen autoilua.

        Dieseli paljon parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseli paljon parempi.

        Paljonko diiselvetosi 4 veto maasturi sss

        Vantaalla ei pärjää ilman Nelivetoo jos pitää töissä käydä


      • Anonyymi

        Kuka kyttää milloin voi lataa jos pidättää aamuun ei ehkä auto ole varauksessa vasn kuin vanha känny


    • Jos vielä lisään jotain hintaa sähkönsiirrosta joka kulkee erillisenä sähkön hinnasta.
      Siirtomaksut heittelee paljon eri jakelijoiden välillä. Niitä ei voi muuttaa eikä kilpailuttaa.
      Jos karkeasti heitän ihan omasta kulutuksesta, jos kulutus vuodessa 7000 kW siirtohinta noin 300-450 €,. Tähän päälle taloussähkö, ja mahdollinen mm maa tai ilmalämmitys. esim. maalämpö alkaa nyt maksamaan ns "maltaita" sähkön nousevin hinnoin. Jos on isohko omakotitalo se vie maalämmöllä noin 13000 kW/v. Kun nyt sähkönhinta noin 5-6 kertaistunut, josta voi pörssisähköllä saada vähän pois, jos löytää sen edullisemman ajankohdan, joka yöllä, esim jos lattialämmitys, se säätää yöaikaan, tai varaajaan sitten yöaikaan, samoin sähköauton lataus. Näitä kun näin yhdistetään tulee uusia ongelmia linjojen ja sulakkeiden kestävyydessä.

      Nyt tuli sähköautoilu niin kalliiksi että perinteisellä tulee halvemmaksi. Tuossa aloituksessa ei ole siirtohintoja sähkölle, joka sekin näyttelee melkoista osaa.
      20 kW ja sillä 100 km autolla ajoa, siitä voi laskea kulun. Mekin nyt katsotaan pärjättäisiinkö yhdellä autolla, ja laitettaisiin sähköauto talveksi seisontaan, jota varmaan monet muutkin pohtii. Vanhasen hallituksen aikaan tehtiin tämäkin seisonta aika ilmaiseksi, joka kätevänä kun ei ole autolle käyttöä läpi vuoden. Helppo ottaa käyttöön netissä, on heti sitten valmis käyttöön, kunhan katsastus voimassa. Katsastuskin silloin kätevä vaikka olisikin yliajalla, riittää kun on aika tilattuna tai muuten ilmoittuna katsastuskonttorille että on tulossa katsastukseen, muuta ei tarvita. Vanhasen hallituksen aikaisia maanläheisiä toimia.

      Lisätään vielä sähkön kulua>
      Jos ajetaan sähköautolla 1000 km, silloin kuluu sähköä 200 Kw.
      Kun 10000 km ajomäärä, sähköä kuluu 2000 kW
      Jos vaikkapa 30000 km vuodessa, kuluu sähköä 6000 kW.

      6000 Kw maksaa noin nyt olevin hinnoin 35 snt/kW siirtomaksu. = n 2500-2800 €.
      (Caruna maan kalleimpia)
      Dieselillä maksaa 4 l/100 km, nyt 2 € / litra n 2400 €.
      Sähkön hinta autoihin tielatauksilla paljon kalliimpaa, myös kylmäajan lämmitys syö sähköä n 3-5 kW/h.

      Että se siitä sähköautoista jos sähkön hinta jää pysyvästi korkeaksi. Siinä tulee varmaankin siirtohintoihinkin kutinaa nostaa.
      VIHREÄT tätä rääkyneet pitkään, niin polttoaineiden kuin sähkönkin hintojen korotuksista, että pitää nostaa. Kuin nyt niillä me pienikansa saataisiin maailma pelastettua.

    • Kallaista sähkö. Liian kallista.

      • Anonyymi

        Kun sähköautolla ajaa tarpeeksi,se rupeaa tuottamaan sähköä.Josta saa myydessä hyvän tuoton.😁😁😁


    • Anonyymi

      Sähköautossa on liian monta välikättä ennenkuin sähkö liikuttaa autoa. Akku yksi murheen kryyni, sen häviö liian suurta. Hyötysuhde akuissa huono. Sähkö kun ollut halpaa, se mennyt näin, mutta nyt uusi aika, ja sähkö kerralla kallistui, josta ei palaa koskaan ennalleen. Sähkö virheellisesti sanotaan päästöttömäksi, jota ei suinkaan ole.
      Jo alkupään tuotantolaitoksienrakentamiset vie paljon energiaa, myös käyttö mm Helsingissäkin hiili generaattoreita lämpölaitosten yhteydessä. Ainoa oikea sähkön teko tapa on vesivoimala, jonka ikä on vaikkapa 100 vuotta ja enemmänkin toinenkin sata. mm jo Kemijokisuun voimala 70 vuotta, ja vasta rippikoulu iässä. Joita voimaloita koneistoa uusitaan aikaan sopivaksi, taas on nykyaikaa.

    • Anonyymi

      Vantaallakin Vihreet lataa sähköautoon hiiliboimalla joka saastuttaa enemmän kuin katalysaattori hybridi.

      Mitä tekopyhyyttä

    • Anonyymi

      Sähköauto painaa enrmn kuin lsuposreisdullskin olis 5 aikuista mukana
      Takana turhaan painona ja renkaatkin luluu

    • Anonyymi

      Sähköautossa ei kalliita huoltoja jos akku vaan kestää.

      Hybridin ni huolto maksoi 700

    • Anonyymi

      Kun kaikki siirtyy sähköautoon tulee kallis Sähköauto vero

      500 e vuosi

      Ei ole ilmais lounaita

    • Anonyymi

      Ei yksi talvi mitään muuta ja keväällä viimeistään sähkö on taas halpaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      90
      1758
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1482
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      985
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      966
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      45
      832
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      718
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      691
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      691
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      666
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      623
    Aihe